حالت دسکتاپ اندروید 15 با تغییرات جدیدی مواجه می‌شود!

ویژگی حالت دسکتاپ در اندروید برای خیلی از کابران این سیستم عامل کاربرد خاصی نداشت. این ویژگی که از اندروید 10 به بعد معرفی شد، تا کنون بدون تغییر باقی مانده است و بیشتر به منظور فضایی برای آزمایش توسعه دهندگان عمل می‌کرد. همچنین وقتی کاربران عادی حالت دسکتاپ را در اندروید می‌بینند بیشتر به یاد DeX سامسونگ می افتند؛ چرا که این حالت در حال حاضر جزء پیشرفته‌ترین گزینه‌هاست. با این حال، پیشرفت‌هایی که حالت دسکتاپ اندروید اخیرا با آن مواجه شده، نشان می‌دهد که گوگل سرانجام قرار است به این بخش از سیستم عامل اندروید هم توجه ویژه‌ای داشته باشد. چرا که تغییرات اولیه نشان از یک بازنگری خاص و کاربردی با ورود اندروید 15 می‌دهد.

 

اندروید ۱۵ چیدمان نمایشگر در حالت دسکتاپ را بهینه می‌کند!

از زمانی که اندروید 10 معرفی شد حالت دسکتاپ به‌طور پیوسته اما خیلی کند پیشرفت کرده است. واضح‌ترین پیشرفت‌ها در حالت دسکتاپ اندروید در نسخه 2.1 اندروید 14 به‌چشم می‌خورد، تا جایی که اکنون کاربران می‌توانند به راحتی دو برنامه را کنار هم روی صفحه کنترل کنند. با توجه به این ویژگی کاربران می‌توانند با استفاده از تجربه چند پنجره‌ای Free Mode برنامه‌های بیشتری را به‌طور همزمان باز و استفاده کنند.

وب سایت Android Authority ویژگی‌هایی را کشف کرده که نشان می‌دهد هدف گوگل بهبود تجربه حالت دسکتاپ است و این تغییرات بیشتر بر ارتقای مدیریت پنجره‌ها تمرکز دارند؛ جایی که گوشی اندروید به یک نمایشگر خارجی متصل شده و حالت دسکتاپ فعال باشد. قبل از این آپدیت، دسکتاپ اندروید کارایی لازم را برای استفاده از صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر نداشت. بنابراین انتظار می‌رود که با این بروزرسانی گزینه‌های مدیریت پنجره بیشتر شده و محدودیت‌ها کمتر شوند.

 اندروید دسکتاپ در اندروید 15

اکنون با راه‌اندازی برنامه در حالت دسکتاپ، کاربران نوار بالایی را در بالای پنجره مشاهده می‌کنند. این نوار نام برنامه را نمایش می‌دهد و مهم‌تر از آن منویی با سه عملکرد مجزا است که در زیر مشاهده می‌کنید:

  • تمام‌صفحه (Full Screen) : با انتخاب این حالت، پنجره بصورت تمام صفحه بزرگ می‌شود.
  • تقسیم صفحه (Split-Screen) : دراین حالت، می‌توان تنها دو پنجره را بصورت همزمان استفاده کرد که یک پنجره سمت‌راست و دیگری سمت‌چپ قرار می‌گیرد.
  • حالت آزاد (Free Mode) : دراین حالت، می‌توان پنجره‌ها را آزادانه به اطراف کشید و اندازه آن‌ها را تغییر داد.

 

شخصی سازی چیدمان صفحه با گزینه Free Mode

ویژگی مهمی که حالا اضافه شده گزینه Free Mode است که اجازه می‌دهد کاربر برنامه‌ها را به راحتی تغییر اندازه داده و جابه‌جا کند. این ویژگی مشابه همان چیزی است که در اکثر سیستم عامل‌های دسکتاپ می‌بینیم. این قابلیت برای شخصی‌سازی چیدمان صفحه نمایش بوده و اجازه می‌دهد بدون دردسر پنجره‌ها باز شده مختلف را در کنار هم مدیریت و جابه‌جا کنید.

علاوه‌بر‌ این برای تجربه‌ای روان‌تر، پنجره‌های باز شده را می‌توان به لبه چپ یا راست صفحه کشید تا با مکانیزم ”snap to edge” در جای خود فیکس شوند. این کار صفحه نمایش را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند، قابلیتی که در مدیریت پنجره‌ها در سیستم‌های مبتنی‌بر ویندوز نیز مشاهده می‌کنیم البته لانچر دسکتاپ مناسبی وجود ندارد.

شخصی سازی چیدمان صفحه با گزینه Free Mode در اندروید 15

علاوه بر موارد گفته شده پنجره‌های باز شده دارای نوار بالایی هستند که در این نوار عنوان برنامه به‌ همراه دو آیکون مهم نمایش داده می‌شود که یکی از این آیکن‌ها برای بازگشت به حالت تمام صفحه و آیکون دیگر برای بستن کامل برنامه است. البته برای تغییر حالت از تمام صفحه به حالت آزاد نیازی به آیکون نیست و کاربران به‌ سادگی می‌توانند برای دسترسی سریع‌تر، پنجره برنامه را از طریق نوار بالایی بکشند و رها کنند.

 

راه طولانی گوگل در اندروید دسکتاپ همچنان ادامه دارد!

هر چند که گوگل با این تغییرات پیشرفت‌های خوبی داشته است اما همچنان نمی‌تواند با قابلیت‌های سیستم‌عامل دسکتاپ اختصاصی رقابت کند. برای مثال DeX سامسونگ به‌عنوان نمونه‌ای برجسته از تجربه دسکتاپ با استفاده از سیستم عامل اندروید عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که گوگل برای رسیدن به سطح DeX ممکن است مسیری طولانی‌‌تری در پیش داشته باشد. البته ویژگی‌های دیگری نیز به زودی اضافه خواهند شد که فعلا در کد پنهان هستند و این نشان می‌دهد گوگل هنوز مشغول توسعه آن است. انتظار می‌رود با معرفی رسمی این ویژگی‌ها، نسخه بهتری در دسترس کاربران قرار گیرد. راه‌اندازی اندروید 15 ممکن است زمان مناسبی برای رونمایی از این تغییرات حالت دسکتاپ اندروید باشد.

شاید Google این ویژگی‌ها را به عنوان بخشی از تجربه پیکسل 9 همراه با این گوشی در اواخر پاییز امسال معرفی و به بازار عرضه کند. نظر شما چیست؟ آیا گوگل مسیر درستی را برای پیشرفت این قابلیت در پیش گرفته است؟

نویسنده : مهران عثمان نژاد
تاریخ انتشار 4 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 8
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

یعنی می‌تونه با ویندوز رقابت کنه

۲۱ فروردین ۱۴۰۳
majid_kh

عالی

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله خیلی خوب و جالبی بود

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

اندروید ۱۵ داره چیز خیلی خوبی میشه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

خیلی خوبه

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

فکر کنم دکس سامی از این هنوز بهتر باشه

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

کلا از کامپیوتر سر در نمیارم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
Mirhosein1389

عالی بود😍

۱۹ فروردین ۱۴۰۳