تغییرات اندروید 15 (آپدیت فروردین 1403)

در حالی که هنوز اندروید ۱۴ برای خیلی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی عرضه نشده، شاهد رونمایی از اندروید ۱۵ برای گوشی‌های جدید هستیم. البته این نسخه فقط یک پیش‌نمایش از ورژن اصلیه و تا عرضه رسمی اندروید ۱۵ روی گوشی‌ها حدود ۱۰ ماه فاصله داریم. این سیستم‌عامل برای گوگل بوده و طبیعتا اول از همه برای گوشی‌های پیکسل گوگل (احتمالا پاییز ۲۰۲۴) و سپس برای سایر گوشی‌ها اندرویدی عرضه می‌شه. پس اگه براتون جالبه که اخبار این سیستم عامل جدید رو قبل از لانچ شدنش بدونین توی این مقاله موبونیوز با ما همراه باشین تا تغییرات اندروید ۱۵ رو با هم بررسی کنیم و نگاهی به امکانات جدید این سیستم عامل بندازیم.

 

شایعه اضافه شدن قابلیت شارژ وایرلس به اندروید ۱۵

وقتی از شارژ بی‌سیم حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسه شاید استفاده از استاندارد Qi باشه. این استاندارد مدت زیادی که وجود داره و تو بیشتر دستگاه‌های هوشمندی که استفاده می‌کنیم، پیدا میشه. ولی دستگاه‌های کوچک‌تری وجود دارن که یا از این استاندارد استفاده نمی‌کنن یا اصلا با توجه به نبود فضای کافی و کوچک بودن بخش داخلی دستگاه امکان قرار دادن سیم پیچ گیرنده شارژ را ندارند. به همین دلیل است که انجمن صنعت NFC که فناوری پرداخت‌های بدون تماس را راه اندازی کرده، شارژ بی‌سیم با عنوان WLC NFC را ساخته است.

این استاندارد از ماه مه ۲۰۲۰ معرفی شده و با آنتن‌های خیلی کوچک‌تر از Qi کار می‌کنه. این آنتن‌ها می‌تونن کمتر از ۱ سانتی‌متر هم باشن و روی یه PCB انعطاف‌پذیر و قابل خم شدن قرار بگیرن که بشه اون‌ها رو تو دستگاه‌های هوشمند خیلی کوچک مثل هدفون، قلم، ساعت هوشمند و برچسب‌های ردیاب استفاده کرد. همچنین می‌شه از همین آنتن برای انتقال داده‌های NFC هم استفاده کرد و فضای کمتری را اشغا کرد. بعضی از دستگاه‌های کوچک و با مصرف کم مثل برچسب‌های ردیاب از قبل یه تراشه NFC دارن که اطلاعات اولیه رو منتقل می‌کنن، پس جایگزین کردن اون با یه آنتن که هم ارتباطات و هم شارژ رو مدیریت کنه، خیلی منطقیه.

شایعه اضافه شدن قابلیت شارژ وایرلس به اندروید ۱۵

با اینکه این استاندارد تقریبا چهار ساله معرفی شده، ولی هنوز خیلی از محصولات تجاری ازش استفاده نکردن. یکی از دلایلش ممکنه این باشه که سیستم‌ عامل‌های اصلی مثل اندروید ازش پشتیبانی نمی‌کنن. اما به زودی با به‌روزرسانی اندروید ۱۵ این پشتیبانی اضافه میشه که باعث میشه از این پس لوازم جانبی بیشتری با پشتیبانی از اقابلیت دارای WLC وارد بازار شوند.

 

قابلیت شارژ وایرلس اندروید ۱۵ با کمک فناوری NFC

گوگل هفته گذشته نسخه بتای اول اندروید 15 رو منتشر کرد. یک تغییر مهم که در این نسخه اتفاق افتاده، تغییراتی در بخش NFC سیستم عامل بوده. به عنوان مثال، برنامه‌ی سیستمی که وظیفه‌ی مدیریت رویدادهای مرتبط با NFC را برعهده داره، هم اکنون یک کلاس به نام “NfcCharging” داره که مربوط به شارژ از طریق NFC است. این کلاس می‌تونه شارژ از طریق NFC رو شروع یا متوقف کنه و هم مربوط به شارژ ارسال شده از طریق NFC رو بخونه و وظایف دیگه‌ای رو انجام بده.

شارژ وایرلس اندروید ۱۵ با کمک nfc

در اواخر سال 2021 بود که گوگل به فکر اضافه کردن پشتیبانی از WLC بود، اما بعداً دست از این کار برداشت. اما اوایل سال جاری، دوباره به فکر این افکار افتاده. چرا؟ شاید به خاطر اینکه اونا نیازهای مشتریان رو در نظر گرفتن یا اینکه شرایط بازار تغییر کرده. این نشون میده که گوگل داره به تکنولوژی NFC بیشتر توجه میکنه و سعی میکنه تجربه کاربری رو در اندروید بهتر کنه.

 

شارژ بی سیم NFC در تگ‌های ردیابی

یکی از کاربردهای جالب شارژ بی‌سیم NFC توی تگ ردیاب است. این برچسب‌ها معمولاً برای قرار دادن سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم Qi بسیار کوچیکن و باتری‌های خیلی کوچکی دارند. شارژ بی‌سیم می‌تونه تا ۱ وات برق رو در فاصله ۲ سانتی‌متری ارسال کنه. تگ‌های ردیاب قبلاً تراشه‌های NFC داشتن و اطلاعات مربوط به صاحب شخص رو ارسال می‌کردند تا اونها رو پیدا کنند. بعضی از این برچسب‌ها، مثل آن‌هایی که با سرویس Find My Device اندروید سازگارن، تا یک سال عمر باتری دارن. با این حال، بعضی از اونها باتری‌های غیرقابل شارژ دارن و اگه از شارژ بی‌سیم NFC استفاده کنند.

یکی از فناوری‌های جدید استفاده از قلم‌های شارژیه. حالا با استاندارد جدید USI 2.0، قلم‌ها می‌تونن از طریق NFC بی‌سیم شارژ بشن. یعنی با NFC می‌تونیم قلم‌های USI 2.0 رو شارژ کنیم. ولی بازم برای این کار، دستگاهی لازمه که قابلیت NFC شارژ رو داشته باشه.

امیدواریم به زودی پشتیبانی از شارژ بی‌سیم NFC تو اندروید اضافه بشه، تا بتونیم این فناوری رو تو دستگاه‌های کوچیک‌تر، مثل هدفون، قلم، ساعت هوشمند و تگ‌های ردیاب هم استفاده کنیم.

 

بهبود عملکرد سیستم عامل اندروید ۱۵

اندروید ۱۵ در چارچوب عملکرد پویای اندروید (ADPF) پیشرفت و بهبود رو ادامه میده. ADPF مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی (api) است که به بازی‌ها و برنامه‌های با نیاز به توان بالای پردازنده برای عملکرد بالا اجازه می‌دهد که به طور مستقیم با مدیریت قدرت و توان دستگاه اندروید تعامل بیشتری داشته باشن. با استفاده از این رابط‌های برنامه‌نویسی، میتوانیم رفتار سیستم رو بهتر نظارت کنیم و بعدش یک مرحله جلوتر رفته و عملکرد رو به سطحی پایدار بهینه کنیم که باعث افزایش حرارت دستگاه‌ها نشه.

ADPF شامل این ویژگی‌های اصلی است:

  • نظارت بر وضعیت حرارتی
  • نکات عملکرد CPU
  • حالت عملکرد ثابت

در دستگاه‌های پشتیبانی شده، اندروید ۱۵ قابلیت‌های جدید ADPF را اضافه خواهد کرد، به عنوان مثال:

  • یک حالت بهینه انرژی برای ترجیج مصرف بهینه بر عملکرد بالا
  • گزارش‌دهی مدت زمان کار CPU و GPU که به سیستم امکان تنظیم فرکانس این پردازنده‌ها برای فعالیت‌های متفاوت را می‌دهد
  • آستانه‌های جدید دمایی

توسعه‌دهندگان برنامه و بازی می‌توانند از این رابط‌های برنامه‌نویسی استفاده کنند تا برنامه‌ها و بازی‌های خود را بر روی دستگاه‌هایی که این رابط‌ها را پشتیبانی می‌کنند بهبود بخشند.

 

قفل شدن WebView روی رم

همونطور که گفتیم نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۵ برای توسعه دهنده‌ها هم امکانات خوبی به همراه داره. خیلی از اپلیکیشن‌ها برای نمایش دادن محتوای آنلاین از WebView استفاده میکنن چون این قابلیت توسعه دهنده‌ها رو از ساختن یه مرورگر جدید بی‌نیاز میکنه. حالا توی اندروید ۱۵ این قابلیت پیشرفت داشته و عملکردش بهتر از قبل شده به لطف این قابلیت دیگه به رم کمتری نیاز داره و محتوا رو سریع‌تر میتونه نمایش بده.

 

بهینه‌سازی و تغییرات اندروید ۱۵ در بخش رابط کاربری

این نسخه از اندروید به اندروید ۱۴ شباهت زیادی داره و میشه گفت که تمرکز گوگل بیشتر روی اضافه کردن امکانات جدید و بهبود عملکرد بوده. هرچند که گوشه و کنار اندروید ۱۵ شاهد تفاوت‌هایی با اندروید ۱۴ هستیم.

 

قابلیت ضبط صفحه نمایش به صورت محدود شده (Partial Screen Sharing)

با اندروید ۱۵، کاربرا می‌تونن فقط محتوای یک برنامه رو به اشتراک بزارن یا ضبط کنن، نه کل صفحه نمایش دستگاه. این ویژگی قبلاً در اندروید ۱۴ (نسخه QPR2) بر روی دستگاه‌های پیکسل فعال بود، اما حالا برای تمام کاربران اندروید ۱۵ در دسترس خواهد بود.

 

آروم کننده آگهی‌ها (Notification Cooldown)

فرض کنین وسط یه قرار کاری با شخصی مهم هستین و دوستتان به طور ناگهانی تصمیم میگیرد که کلی پیام تو گروه بفرستد. این اتفاق باعث میشع با هر پیام گوشی نوتیف بده و حواس همه رو پرت کنه. خوشبختانه با آپدیت‌های جدید سیستم عامل اندروید اصلا نیازی نیست که نگران همچین سناریویی باشین؛ چون اندروید ۱۵ خودش میتونه تشخیص بده که همه این پیام‌ها برای یک گفتگوی خاص از برنامه هستن و از یک جایی به بعد دیگه از گوشی صدایی پخش نمیشه و حواس کسی پرت نمیشه.

 

تنظیمات درون برنامه برای دوربین

اندروید ۱۵ داره افزونه‌های جدیدی برای کنترل بیشتر بر روی سخت‌افزار دوربین در دستگاه‌های پشتیبانی شده اضافه می‌کنه. یکی ویژگی‌های جدیدی که از طریق این افزونه‌ها اضافه شده، بهبود تصاویر در نور کم هستش که به توسعه‌دهندگان کنترلی برای افزایش روشنایی پیش‌نمایش دوربین می‌ده و تنظیمات پیشرفته‌ی قدرتمندی رو هم برای فلش ارائه میکنه. مثلا تو این آپدیت میشه تنظیم کرد که موقع ثبت عکس نور فلش چقدر باشه.

 

سازگاری بهتر با گوشی‌های تاشو

یکی از تکنولوژی‌های جدید دنیای گوشی‌های هوشمند که روز به روز پخته‌تر میشه و برای استفاده روزمره مناسب‌تر میشه، گوشی‌هایی هستن که صفحه نمایش تاشو دارن مثل Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Flip 5 و Pixel Fold و کلی گوشی دیگه. توی اندروید ۱۴ تو حالت بتا یک بار پشتیبانی خوبی از Continuity صورت گرفت و در نهایت این قابلیت در نسخه رسمی حذف شد. ولی قراره که با اندروید ۱۵ این قابلیت بطور رسمی عرضه بشه و ادعا شده که خود اندروید ۱۵ سازگاری خیلی بهتری با این گوشی‌ها داره.

 

تنظیمات سریع بلوتوث

اکثر مردم در طول روز بلوتوث (Bluetooth) گوشی خودشون رو روشن میذارن تا به طور خودکار و سریع به دستگاه‌های مختلف وصل بشه. این دستگاه‌های مختلف می‌تونن ساعت هوشمند، هندزفری بلوتوثی، ضبط ماشین و بقیه گجت‌های بلوتوثی باشن. توی اندروید ۱۵ این امکان به طور رسمی اضافه شده که کاربر بتونه از قسمت Quick Settings نوار بالای گوشی، کانکشن‌ها و اتصالات مختلف رو کنترل بکنه.

 

اپلیکیشن‌های جفت شده برای Split-Screen

اندروید از این قابلیت که صفحه نمایش برای چند تا اپلیکیشن تقسیم بشه، پشتیبانی میکنه و این قابلیت توی اندروید ۱۵ پیشرفته‌تر هم شده. حالا تو این آپدیت میشه روی هوم اسکرین جفت اپلیکیشن‌های پرکاربرد رو اضافه کرد تا با یک کلیک بصورت Split-Screen اجرا بشن.

 

قابلیت اتصال ماهواره‌ای

اندروید ۱۵ قابلیت اتصال ماهواره‌ای رو خیلی گسترده‌تر از قبل کرده و حالا شاهد المان‌های زیادی داخل رابط کاربری هستیم که به ارتباط ماهواره‌ای مربوط هستن و علت این امر هم اینه که «تضمین بشه که کاربر در همه حال تجربه خوبی از اتصال ماهواره‌ای کسب میکنه». به لطف همین تغییرات الان Apiهایی منتشر شدن که به اپلیکیشن‌ها این امکان رو میده تا تشخیص بدن که چه زمانی گوشی به اتصال ماهواره‌ای دسترسی داره و از همین طریق برنامه‌ها می‌تونن اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت اتصال گوشی داشته باشن.

قابلیت اتصال ماهواره‌ای اندروید ۱۵

همچینن اندروید ۱۵ به اپلیکیشن‌‌های SMS و RMS این امکان رو میده تا تا از طریق اتصال ماهواره‌ای بتونن اقدام به ارسال و دریافت پیام بکنن. این قابلیت به این معنی هستش که اتصال ماهواره‌ای فقط برای موافق اضطراری نیستش و قابلیت‌های خیلی بیشتری رو به نسبت آی‌او‌اس می‌تونه به کاربران ارائه بده. طبق خبرهای لو رفته از T-mobile هم میشه گفت که این قابلیت قراره گسترده‌تر هم بشه ولی گوگل هنوز به طور رسمی چیزی نگفته.

 

قابلیت استفاده از گوشی به عنوان وبکم (با کیفیت بالا)

برنامه‌های زیادی توسط توسعه‌های مختلف برای اندروید منتشر شده که به کاربر این امکان رو میده تا از گوشی اندرویدی خودشون به عنوان وبکم استفاده بکنن. این قابلیت قبلا هم با آپدیت QPR اندروید ۱۴ به گوشی‌های پیکسل اضافه شد و دیگه حتی به نصب برنامه اضافه‌ای هم نیاز نبود. این قابلیت با اینکه خیلی کاربردی بود ولی کیفیت تصویری که به کامپیوتر منتقل می‌شد خیلی معمولی بود و از کیفیت دوربین‌های گوشی، پایین‌تر بود. پیشنمایش دوم از اندورید ۱۵ هم این قابلیت همراه خودش داره با این تفاون که حالت High-Quality mode هم داره و میشه از طریق USB تصویر خیلی با کیفیتی رو به کامپیوتر یا لپتاپ منتقل کرد.

حالت کیفیت بالا برای وبکم اندروید ۱۵

بالا صفحه نمایش یک دکمه HQ اضافه شده که این حالت رو فعال یا غیر فعال میکنه و وقتی که فعال بشه میتونیم کیفیت تصویر بالا لذت ببریم ولی به باتری گوشی فشار بیشتری میاد و گرمای بیشتری تولید میشه. وقتی هم که خاموش بشه گوشی از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنه که این فرایند رو خیلی بهینه‌تر انجام بده و از وارد شدن فشار زیاد به باتری و همچنین داغ شدن گوشی جلوگیری بکنه ولی کیفیت دوربین کمی پایین میاد.

 

اشتراک گذاری صدا با دستگاه‌های پشتیبانی کننده از Bluetooth LE

پشتیبانی از بلوتوث LE اندروید ۱۵

این قابلیت که با اسم Auracast میشناسیمش از اندروید ۱۳ ارائه شده ولی با منتشر شدن اندروید ۱۵ این قابلیت خیلی بهتر از قبل شده و به راحتی میشه از این قابلیت استفاده کرد و Pair کردن دستگاه‌ها دیگه مثل قبل سخت نیست. یک صفحه جدید با اسم «Audio Sharing» به تنظیمات اضافه شده که امکان فعال کردن Auracast رو برای کاربر خیلی راحت کرده. برای اینکه بهش دستری داشته باشیم کافیه تا فقط به این مسیر بریم: Settings > Connected devices > Connection preferences.

 

تسکبار ثابت برای صفحه نمایش‌های بزرگ

Google برای اولین بار نوار کاری (تسکبار) را  برای دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگ با Android 12L، منتشر کرد. این نوار تمام عرض صفحه را گرفت و در آنجا باقی ماند، اما این به معنای گرفتن فضای زیادی از صفحه به طور دایمی بود. با Android 13، اندازه نوار کاری کوچک شد و به صورت یک جعبه با گوشه‌های خمیده تبدیل شد، اما همچنین دیگه بصورت ثابت سر جای خودش باقی نمی‌موند و تنها زمانی ظاهر می‌شد که کاربر انگشتش را از پایین صفحه به بالا بکشد. هر چند که این تغییر خوب بود، اما دسترسی به نوار کاری را به یک فرایند دو مرحله‌ای تبدیل کرد که ممکن است برای افرادی که بر روی چندین کار به طور همزمان فعالیت می‌کنند کاربردی نباشد.

اندروید ۱۵ این امکان رو برای کاربر فراهم می‌کنه تا تنظیم کنه که می‌خواد بصورت ثابت سرجای خودش باشه یا مخفی بشه و با حرکت دست کاربر ظاهر بشه.

تسکبار اندروید ۱۵

کنترل بهتر HDR

در شرایطی که محتوای HDR کمی برای نمایش روی صفحه وجود دارد و بیشتر محتوا از نوع SDR هستند (مثلا وقتی که یک عکس وسط صفحه HDR باشد و بقیه صفحه نمایشSDR)، ممکن است محتوای HDR با روشنی خیلی بیشتری به نسبت محتوای SDR نمایش داده شوند و توسعه دهندگان می‌توانند Headroom برای محتوای HDR مشخص کنند تا بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

 

کنترل بلندی صدا

اندروید 15 به طور رسمی پشتیبانی از استاندارد بلندی صدا CTA-2075 را معرفی کرده است که به توسعه دهندگان برنامه کمک می‌کند تا از ناهماهنگی‌های بلندی صدا جلوگیری کرده و مطمئن باشند که کاربران نیازی به تنظیم مداوم صدا هنگام تغییر محتوا ندارند. سیستم اندروید از ویژگی‌های شناخته شده دستگاه‌های خروجی (هدفون، اسپیکر) به همراه اطلاعات بلندی موجود در محتوای صوتی AAC استفاده می‌کند تا “به طور هوشمند بلندی صدا و سطوح فشردگی دینامیکی صوت را تنظیم کند.”

 

تنظیم مرکزی ویبره کیبوردهای مختلف

اگه به استفاده از کیبورد استاندارد گوشی علاقه نداشته باشین یکی از مشکلاتی که باهاش روبرو میشین تنظیم دوباره و از اول ویبره کیبورد هستش. برای این کار باید به تنظیمات گوشی برین و مشخص کنین که موقع فشردن کلیدهای مختلف ویبره داشته باشه یا نه و مقدار ویبره چقدر باشه. این مشکل توی اندروید ۱۵ رفع شده و کافیه که فقط یکبار از تنظیمات خود گوشی، ویبره رو اونطوری که دوست داریم تنظیم کنیم تا برای همه برنامه‌های تنظیمات کیبورد هم اعمال بشه.

 

قابلیت Health connect

اندروید ۱۵ شامل بروزرسانی‌هایی برای پلتفرم Health Connect by Android هستش که پشتیبانی از انواع داده‌های جدید در زمینه تناسب اندام، تغذیه و موارد دیگر رو اضافه می‌کنه.

 

پشتیبانی از دستگاه‌های MIDI 2.0 مجازی

اندروید ۱۳ پشتیبانی از اتصال به دستگاه‌های MIDI 2.0 از طریق USB رو اضافه کرد، که با استفاده از بسته‌های MIDI یکپارچه (UMP) ارتباط برقرار می‌کنن. حالا اندروید ۱۵ ادعا کرده که پشتیبانی UMP رو به برنامه‌های MIDI مجازی گسترش می‌ده. در واقع گوگل گفته این امکان رو فراهم میکنه تا شبیه دستگاه MIDI 2.0 USB، برنامه‌های ترکیبی به عنوان یک دستگاه MIDI 2.0 مجازی برنامه‌های سینتی سایزر را کنترل کنند.

اندروید ۱۵ قراره تغییرات جزئی زیادی داشته باشه. یکی از این تغییرات ویبره موقع تنظیم نور از نوار بالای گوشی هستش.

 

قابلیت‌های امنیتی و حریم شخصی اندروید ۱۵

خیلی از نوتیفیکیشن‌های ما حاوی رمز عبور به سایت‌های مختلف، رمز پویای کارت بانکی و مواردی دیگه هستن که باید بتونیم به خوبی ازشون نگهداری بکنیم و اگه این اطلاعات لو برن، دسترسی افراد سودجو به اطلاعات و منابع مالی ما باز میشه. توی اندروید ۱۵ از پروتکل‌های امنیتی جدید برای اعلانات استفاده میشه که امنیت نرم‌افزاری این اطلاعات محرمانه رو بیشتر از قبل تضمین می‌کنه.

آپدیت های امنیتی اندروید ۱۵

قابلیت Sandbox

یکی از قابلیت‌های خوبی که به این نسخه از اندروید اضافه شده، قابلیت Sandbox هستش. این قابلیت به سلامت پلتفرم اندروید خیلی کمک میکنه و جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران با این نسخه از اندروید سخت‌تر از قبل میشه.

 

امنیت بیشتر فایل‌ها

گوگل با اندروید 15 یک API جدید هم عرضه کرده که به توسعه دهنده‌ها امکانات خوبی رو برای ساخت فایل منیجرها میده. اسم این قابلیت “fs-verity” هستش که کمک میکنه تا فایل‌ها بصورت رمزنگاری شده و با امنیت بیشتری رو گوشی ذخیره بشن بدون اینکه ذره‌ای از قابلیت‌های برنامه بخواد کم بشه.

 

شایعات و آپدیت‌های آینده اندروید ۱۵

به غیر از مواردی که گوگل بهشون اشاره کرده و توی اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۵ عرضه شدن، امکانات دیگه‌ای هم وجود دارن که طبق شایعات قراره بزودی به نسخه جدید اندروید اضافه بشن.

 

تغییر آیکون‌های نوار وضعیت

خبر رسیده که گوگل داره روی یه تغییر اساسی تو شکل آیکون‌های بالای صفحه (نوار وضعیت) کار می‌کنه و داره یه قابلیت جدید هم به اسم فیدبک لمسی (این‌که با لرزش انگشت متوجه چیزی بشیم) به بخش‌های بیشتری از سیستم عامل اضافه می‌کنه.

نوار وضعیت یکی از قابل‌تشخیص‌ترین قسمت‌های سیستم‌عامل اندرویده و طراحیش تو طول این سال‌ها خیلی تغییر خاصی نکرده. این بخش، همون نوار بالای صفحست که کلی شکل‌های مختلف (آیکون) داره و اطلاعات مختلفی رو بهمون نشون می‌ده. درسته که جای بعضی از این آیکون‌ها تو این نوار وضعیت به‌خاطر تغییرات طراحی گوشی‌ها تو طول زمان، این‌ور اون‌ور شده، ولی خود شکل اصلی اکثر این آیکون‌ها، چند ساله که تغییری نکرده. 

یه مورد عجیب اینه که شکل آیکون‌هایی که وضعیت آنتن وای‌فای، اینترنت سیم‌کارت و شارژ باتری رو  تو اندروید 14 نشون میدن، خیلی شبیه به همون آیکونایی هست که تو اندروید 5 (لالی‌پاپ) که سال 2014 اومده بود، وجود داشت!

گوگل برای اولین بار در اندروید 5 از Material Design برای طراحی آیکون‌ها استفاده کرد. یعنی شکل آیکون‌هایی که امروز روی اندروید 14 می‌بینید، بر اساس نسخه قدیمی‌تر طراحی گوگل ساخته شدن. بعدها با معرفی Material You در اندروید 12، گوگل سومین به‌روزرسانی اصلی طراحی‌اش را ارائه کرد اما از اون موقع تا حالا، شکل آیکون‌های بالای صفحه (نوار وضعیت) زیاد تغییر نکرده است. فقط تو اندروید 10 بود که یک حاشیه‌ ریز به این آیکون‌ها اضافه شد.

تغییر آیکون‌های نوار وضعیت در اندروید 15

توی آپدیت جدید اندروید 15 ممکنه دوباره شکل بعضی از آیکون‌های بالای صفحه به حالت چند تکه‌ای برگرده، شبیه به اون چیزی که قبل از اندروید 5 بودن. یه خبر خوب دیگه، اینه که بالاخره ممکنه بتونیم میزان شارژ باتری رو مستقیم روی خود آیکون باتری ببینیم و دیگه لازم نباشه سمت راستش رو نگاه کنیم. تو این مقاله چندتا اسکرین‌شات از شکل جدید آیکونای وای‌فای، دیتای موبایل و باتری رو در هر دو حالت تم روشن و تاریک می‌تونید ببینید. 

میگن که تو اندروید 15 قراره یه لرزش کوچیک موقع کار با بخش تنظیمات سریع حس کنید. مثلا وقتی انگشتتون رو روی گزینه بلوتوث نگه می‌دارید، یه لرزش کوچیک احساس می‌شه که نشون می‌ده داره تنظیمات کامل بلوتوث رو باز می‌کنه.

تغییر نوار وضعیت در اندروید 15

آخرین مورد هم اینکه وقتی صدا رو کم و زیاد می‌کنید، یه لرزش کوچیک موقع حرکت دادن انگشت روی اسلایدر صدا حس می‌شه، شبیه همون لرزشی که موقع کم و زیاد کردن نور صفحه تو تنظیمات سریع وجود داره.

این تغییرات ظاهری و لرزشی فعلا تو نسخه دوم اندروید 15 که فقط برای توسعه‌دهنده‌ها اومده وجود نداره و کسی به‌صورت پیش‌فرض نمی‌تونه اونو ببینه. اگه گوگل این تغییرات رو نهایی کنه، ممکنه تو نسخه بتای اول یا دوم اندروید 15 ببینیمشون.

 

نمایش درصد سلامت باتری

چند سالی میشه که یوزرهای دستگاه‌های اپل درگیر سلامت باتری یا همون باتری هلث (Battery Health) خودشون هستن و خیلی حواسشون جمعه که این عدد پایین نیاد. باتری‌ها بعد از چند سال استفاده مکرر دیگه نمی‌تونن با اون ظرفیت اسمی که شرکت سازنده اعلام کرده شارژ بشن و ظرفیتشون کمتر میشه. این قابلیت در اندروید ۱۵ هم به ما میگه که سلامت باتری گوشی ما چقدره و آیا هنوز باتری گوشی ما می‌تونه شارژدهی خوبی داشته باشه یا نه.

 

قابلیت آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها

یکی دیگه از قابلیت‌هایی که گوگل از آی‌او‌اس الهام گرفته، قابلیت آرشیو کردن اپلیکیشن‌هاست که توی آی‌اواس به offload app شناخته میشه. این قابلیت این امکان رو فراهم می‌کنه که اگه از اپلیکیشنی استفاده زیادی نداریم آرشیوش کنیم تا دیگه فضایی رو اشغال نکنه ولی اطلاعاتش همچنان روی گوشی باقی بمونه. اینطوری هر وقت که نیاز به اجرای اون اپلیکیشن داشته باشیم دانلود و نصبش می‌کنیم و بعدش قابل استفادس. این قابلیت الان از طریق PlayStore قابل اجرا هستش ولی چندان کارامد نیستش و امیدواریم که توی اندروید ۱۵ این قابلیت به خوبی قابل اجرا باشه.

 

ویجت‌های لاک اسکرین

توی نسخه ۴.۲ اندروید که با اسم Jelly Bean شناخته میشد، امکان اضافه کردن ویجت به لاک اسکرین وجود داشت و توی اندروید ۵ این قابلیت حذف شد. اما حالا که اپل این امکان رو برای آیفون‌های خودش فراهم کرده، ظاهرا قراره که گوگل هم این قابلیت رو به اندروید ۱۵ اضافه بکنه.

 

فضای شخصی

قابلیت Private Space یا همون فضای شخصی به احتمال قوی با اندروید ۱۵ عرضه میشه. این قابلیت در حال حاضر تو گوشی‌های شیائومی و هواوی وجود داره و بهتون یه فضای مخفی عین منوهای اصلی گوشی میده که می‌تونین اطلاعات شخصی و عکس‌هاتون رو پنهان کنین.

 

جمع‌بندی

دیدیم که تا اینجای کار امکانات زیادی به اندروید ۱۵ اضافه شدن که خیلیاشون کاربردی و مفید هستن. خیلی از گوشی‌های میان رده و پرچم دار خفن سامسونگ مثل Samsung A54 و S24 اولترا قراره این آپدیت رو دریافت کنن. اما هنوز زمان زیادی تا عرضه نسخه نهایی باقی مونده و باید صبر کنیم و ببینیم گوگل دیگه چه امکاناتی رو به اندروید ۱۵ اضافه و سورپرایزمون می‌کنه. البته شاید یک سری از همین قابلیت‌هایی هم که توی این مقاله بهشون اشاره کردیم با نسخه رسمی آماده عرضه نشن و از اندروید ۱۵ حذف بشن و با یک آپدیت دیگه راه خودشون رو به گوشی‌هامون باز بکنن.

نویسنده : کورش نجفیان
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 41
5/ 4.9

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Yeganeh rezaei

من گوشیم a23 5g عه . اندروید ۱۴ و نسخه ۶ one UI

۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

باهال بود

۲۹ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

چه جالب

۲۹ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

خوبه ایول

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

امکانات خیلی خوبی اضاف شده

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

تکلیف گوشیایی که ان اف سی ندارن چی میشه؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله خیلی خوبی بود

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

اگه همه اینا که گفته شده تو اندروید 15 باشه دیگه میشه یه سیستم عامل همه چی تموم!

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
shahab-021

کلا تغییر خاصی نداشت
معمولی بود

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
این چون اون اون چون این

الان 8.1

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
AliNajafiJahani

جالب شده

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

عجب

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
Habibz

مثل همیشه عالی

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Mirhosein1389

مقاله جالب و مفید و باحالی بود ممنون از تیم موبو نیوز

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Mirhosein1389

مقاله جالب و مفید و باحالی بود ممنون از موبونیوز

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

سلامت باطری رو اگه نشه دست کاریش کرد میتونه خوب باشع

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

فقط ای کاش به زودی فیلم صفحه رو بشه راحت و بدون دردسر گرفت…

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

بیشتر تغییرات مورد نیاز اندروید رو آورده

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله عالی ای بود

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

جالب میشه مخصوصا اون سلامت باتری

۱۶ فروردین ۱۴۰۳