آیا اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن امکان پذیر‌ است؟

دسته های بازی کنسول ایکس باکس، جزو خوش ساخت ترین کنترلرهای بازار هستن و همین موضوع باعث میشه تا افرادی که از کنسول های ایکس باکس به سمت پلی استیشن میرن، تمایل داشته باشن که از دسته Xbox روی PS هم استفاده کنن. طراحی ارگونومیک و جذاب این دسته‌ها، در کنار چینش متفاوت کلیدها، باعث میشه مهاجرت از این کنترلر به پی اس کمی مشکل باشه. پس اگه شما هم جزو این افراد هستین و دوست دارین بدونین که آیا اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن امکان پذیره یا نه، این مقاله موبونیوز رو از دست ندین.

 

روش های اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن

نحوه طراحی کنسول های مختلف به این شکله که معمولا دسته یک کنسول به صورت پیشفرض به کنسول دیگه ای وصل نمیشه. دسته بازی کنسول های ایکس باکس هم از این قاعده مستثنی نیستن و امکان اتصال به پلی استیشن 3، 4 یا 5 رو به طور پیشفرض ندارن. با این وجود، از طریق بعضی روش ها میتونین دسته ایکس باکس وان، سری S یا X و ایکس باکس 360 رو به کنسول های PS3 یا PS4 و PS5 وصل کنین. هر کدوم از این روش ها ممکنه روی دسته بازی یکی از کنسول های ایکس باکس بهتر جواب بده و رو کنترلر دیگه عملکرد ضعیف تری داشته باشه. در ادامه، این روش ها رو معرفی می کنیم و میگیم که کدوم روش برای چه دسته‌ای بهتره. برای اتصال کنترلر Xbox به کنسول های پلی استیشن روش های مختلفی وجود داره که ما در ادامه، سه روش رو معرفی می کنیم. دقت داشته باشین که از بین این روش ها، دو روش اول، کارایی بهتری دارن و با درصد خطای پایینی دسته بازی شما رو به کنسول پلی استیشنتون متصل می کنن.

 

اتصال با استفاده از اپلیکیشن PS Remote Play

این روش یکی از ساده ترین تکنیک های وصل کردن دسته ایکس باکس وان به کنسول پلی استیشنه و برای دسته های ایکس باکس وان، سری اس و سری ایکس روی هر سه کنسول اخیر پلی استیشن جواب میده. برای اینکار، باید در مرحله اول اپلیکیشن PS Remote Play رو از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کرده و روی گوشیتون نصب کنین. بعد از نصب، مراحل زیر رو دنبال کنین:

1. پلی استیشن رو روشن کنین و اگه دسته بازی دیگه ای رو بهش متصل کردین، قطعش کنین.

2. وارد برنامه PS Remote Play بشین و روی گزینه Start ضربه بزنین.

3. اکانت پلی استیشنتون رو در برنامه وارد کنین. این برنامه یک اپلیکیشن شناخته شده از خود سازنده کنسول های پلی استیشنه و مورد اعتماد محسوب میشه و نیازی نیست که از بابت ورود اطلاعات اکانتتون به این برنامه نگران بشین.

4. پس از وارد شدن به اکانت پلی استیشنتون، میتونین با استفاده از دکمه های کنترل مجازی روی صفحه گوشی، به بخش های مختلف PS3 یا PS4 یا PS5 برین.

اپلیکیشن PS Remote Play برای اتصال دسته ایکس باکس به ps

5. بلوتوث گوشی رو روشن کنین و مطمئن شین که برای همه دستگاه های اطراف قابل شناساییه.

6. دسته ایکس باکس خودتون رو روشن کنین و دکمه روشن و خاموش رو نگه دارین تا دسته بازی با کنسول پلی استیشن سینک بشه. زمانی که چراغ روی دسته شروع به چشمک زدن میکنه به این معنیه که فرایند سینک شدن در حال انجامه.

7. در این مرحله، باید دسته بازی رو از لیست دستگاه های بلوتوث نمایش داده شده بر روی گوشیتون انتخاب کنین و صبر کنین تا دسته وصل بشه. بعد از اتصال، میتونین با دسته ایکس باکس به راحتی بازی کنین.

این روش اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن یک ضعف بزرگ داره و به همین خاطر و علیرغم ساده بودنش، توصیه نمی کنیم که سراغش برین. ضعف بزرگ این تکنیک اینه که در تمام مدت بازی کردن، شما باید صفحه گوشی رو روشن نگه دارین و برنامه PS Remote Play هم باز باشه. این موضوع، فشار شدیدی به باتری گوشیتون میاره و در دراز مدت به باتری آسیب های جبران ناپذیر میزنه.

 

اتصال با استفاده از تبدیل سیمی و بی سیم

تبدیل های وایرلس و سیمی، یکی دیگه از روش های اتصال دسته بازی ایکس باکس به پلی استیشن 4 و 5 هستن که روی کنسول پلی استیشن 3 هم جواب میدن. این تبدیل ها، در برندها و مدل های مختلفی در بازار عرضه میشن. در هر دو مدل وایرلس و سیمی، تبدیل مورد نظر به عنوان یک واسطه بین دسته ایکس باکس و کنسول پلی استیشن عمل می کنه. در مدل های سیمی، دسته ایکس باکس با استفاده از یک کابل Micro USB به تبدیل مورد نظر متصل میشه و از طریق تبدیل هم، به راحتی دسته توسط دستگاه شناسایی میشه.

این مسیر در مدل های بی سیم از طریق اتصال بلوتوث بین تبدیل و دسته ایکس باکس انجام میشه و تقریبا روند مشابهی با اتصال سیمی داره. دقت داشته باشید که قیمت تبدیل های مختلف در بازار ایران معمولا بالاست و ممکنه پرداخت این مبلغ برای تعداد زیادی از گیمرها که باید برای بهترین هدفون های گیمینگ و خیلی از تجهیزات مخصوص بازی دیگه هزینه کنن منطقی نباشه.

اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن 4 با استفاده از تبدیل

برای اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن از طریق تبدیل بی سیم، فقط کافیه که تبدیل مورد نظرتون رو به کنسول پلی استیشن 3، 4 یا 5 متصل کنین و اگه دکمه ای برای روشن کردن داره، اونو بزنین. بعد از این، مراحل زیر رو دنبال کنین:

1. دسته ایکس باکس رو روشن کنین و دکمه کوچک دایره‌ای Pair یا همون سینک باتن رو که بالای دسته ایکس باکس قرار داره فشار بدین و نگه دارین.

2. صبر کنین تا دکمه Xbox روی دسته شروع به چشمک زدن کنه.

3. بعد از چند بار چشمک زدن، این چراغ ثابت میشه و میتونین از طریق دسته ایکس باکس با پلی استیشن‌تون بازی کنین.

این روش برای دسته بازی های ایکس One، سری S و سری X، اتصال پایداری داره؛ اما روی دسته بازی کنسول ایکس باکس 360 یا کنسول پلی استیشن 3 ممکنه با قطعی ناگهانی اتصال روبه‌رو بشین. به همین دلیل، اگه دسته ایکس باکس 360 دارین یا دوست دارین دسته ایکس باکس رو به PS3 متصل کنین، بهتره سراغ تبدیل های سیمی برین.

روند اتصال دسته به مدل های سیمی، همونطور که در بالاتر اشاره کردیم، با استفاده از یک کابل USB انجام میشه و بسیار ساده‌ست. برای این کار، شما باید یک کابل Type C تهیه کنین و بعد از اتصال تبدیل سیمی به کنسول پلی استیشن، یک سر کابل رو به تبدیل و سر دیگه‌اش رو به دسته ایکس باکستون متصل کنین. از اونجایی که این اتصال، پایداری بیشتری داره و قیمت تبدیل های سیمی نسبت به مدل های بی سیم ارزون تره، پیشنهاد می کنیم که این روش اتصال رو انتخاب کنین.

 

اتصال از طریق تنظیمات کنسول پلی استیشن

تنوع روش های اتصال کنترلرهای Xbox با کنسول پلی استیشن چندان زیاد نیست و اغلب این روش ها معمولا روی همه کنسول ها یا برای همه دسته های ایکس باکس جواب نمیدن. اتصال از طریق بخش تنظیمات کنسول پلی استیشن یکی از همین روش هاست. در این روش، شما میتونین در چند مرحله دسته بازی xbox رو به PS متصل کنین. این مراحل عبارتند از:
1. دسته ایکس باکس رو از طریق یک کابل USB به کنسول PS متصل کرده و روشنش کنین. میتونین به جای استفاده از کابل USB، بعد از روشن کردن دسته، دکمه سینک رو نگه دارین تا چراغ روی دسته شروع به چشمک زدن کنه و سراغ مرحله بعد برید.
2. با دسته پلی استیشن وارد بخش Setting کنسول بشین.

اتصال دسته xbox به Ps از طریق تنظیمات

3. از قسمت Devices گزینه Bluetooth Devices رو انتخاب کنین.

4. از بین گزینه ها، Xbox Wireless Controller رو پیدا کرده و انتخاب کنین.

5. یک سوال مبنی بر اتصال دسته انتخاب شده به کنسول پلی استیشن نمایش داده میشه. در اینجا گزینه Yes رو انتخاب کنین تا دسته ایکس باکس به کنسول متصل بشه.

دقت داشته باشین که این روش در مقایسه با دو روش قبلی، درصد اطمینان کمتری داره و ممکنه برای یک دسته ایکس باکس یا کنسول پلی استیشن کاربرد داشته باشه ولی برای مدل دیگه، بلااستفاده باشه. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم سراغ دو روش قبلی برید. علاوه بر این، اگه دوست دارین تو تلویزیون با دسته‌تون بازی کنین، قبلا به روش‌های اتصال دسته بازی به اندورید باکس پرداختیم که می‌تونین مطالعه‌ش کنین.

 

آیا اتصال دسته ایکس باکس به پلی استیشن به صرفه است؟

تنوع روش های اتصال دسته بازی های Xbox به کنسول های پلی استیشن در اینترنت اونقدر زیاده که کاربران رو قانع میکنه که این تکنیک یک روش منطقیه، ولی در واقعیت اینطور نیست. بنابراین اگه بخوایم به سوال اصلی مقاله پاسخ بدیم، باید بگیم که اتصال دسته Xbox به PS تقریبا امکان پذیره؛ اما به چه قیمتی؟ بسیاری از این روش ها، در واقعیت کارایی ندارن یا صرفا روی یک دسته خاص و یک مدل به خصوص از پلی استیشن ها جواب میدن. از طرفی، هزینه ای که شما باید برای تهیه تبدیل (دانگل) صرف کنین، تقریبا به اندازه خرید یک دسته پلی استیشنه و هر طوری بهش نگاه کنین ارزش خرید زیادی نداره. از این رو، توصیه می کنیم که سراغ اتصال دسته های ایکس باکس به پلی استیشن نرید و هزینه و همینطور زمانتون رو برای امتحان کردن روش های مختلف صرف نکنین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

خدا بخواد کار نشد نداره

۰۱ تیر ۱۴۰۳