در رویداد Scary Fast اپل چه محصولاتی معرفی شدن؟

بالاخره انتظارها برای معرفی تراشه های M3 تموم شد و دیشب (9 مرداد 1402) توی رویداد Scary Fast اپل، چشممون به جمال این ۳ تراشه خفن روشن شد. گل سرسبد رویداد دیشب، مربوط به معرفی این رقبای جدی تراشه کوالکام بود اما در کنار این چیپست، اپل از مک بوک ها و آی مک جدید خودش هم رونمایی کرد که نسب به نسل قبلی، تغییرات خوب و قابل توجهی داشتن. در ادامه، با موبونیوز همراه باشین تا تمامی محصولاتی که در این رویداد اپل معرفی و رونمایی شدن رو مرور کنیم.

 

تراشه M3؛ حریف سرسخت کوالکام!

هنوز چند روزی از معرفی اسنپدراگون X Elite نگذشته که اپل هم با حریف تازه نفس خودش یعنی تراشه های M3 از راه رسید. به گفته اپل، تراشه M3، هشت هسته شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم مصرف داره و سرعتش ۲/۵ برابر تراشه M1 و CPU این تراشه هم ۳۰ درصد سریع تر از M1 هست. به خاطر استفاده از معماری جدیدتر CPU با هسته های کم مصرف تر، این تراشه تا ۵۰ درصد انرژی کمتری رو نسبت به تراشه های M1 مصرف می کنه. اینکه چرا اپل به جای مقایسه این تراشه با نسل قبلی خودش یعنی چیپست های M2، سراغ نسل قبل تر از اون رفته؛ سوالی هست که برای ما هم پیش اومده و دوست داشتیم که ببینیم این تراشه جدید، نسبت به نسل قبلی خودش چه حرفای جدیدتری رو برای گفتن داره نه نسب به ۲ نسل قبلش! احتمالا این کار اپل برای بزرگ جلوه دادن پیشرفت های این نسل بوده و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته!
مورد دیگه ای که توی رویداد Scary Fast به اون اشاره شد این بود که مدل پایه تراشه M3، از ۲۵ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که در مقایسه با نسل قبل، رشد داشته. این مقدار، برای تراشه های M3 Pro و M3 Max به ترتیب برابر ۳۷ و ۹۲ میلیارد ترانزیستور هست که در مورد M3 Max، افزایش نزدیک به ۲ برابری نسبت به تراشه M1 داره!

تراشه های M3 اپل
سه تراشه M3 و M3 Pro و M3 Max به ترتیب، از حداکثر حافظه رم ۲۴، ۳۶ و ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می کنن؛ علاوه بر این، تراشه M3 به گرافیک ۱۰ هسته ای و تراشه های M3 Pro و M3 Max به ترتیب، به گرافیک های ۱۸ و ۴۰ هسته ای مجهز هستن و در مقایسه با تراشه های M1 و M2، بهبود عملکرد چشمگیرتری چه توی بخش پردازش CPU و چه GPU دارن.
تراشه M3 بر اساس معماری ۳ نانومتری TSMC ساخته شده و از فناوری رهگیری پرتو هم پشتیبانی می کنه که این قابلیت، اولین بار هست که توی مک بوک های اپل استفاده میشه. این تراشه، نسبت به نسل قبلی، بازدهی خیلی بالاتری داره که این بازدهی و سرعت رو مدیون فناوری جدیدی به نام Dynamic Caching هست.
اپل برای اولین بار توی رویداد Scary Fast، هر سه مدل تراشه های M3 و M3 Pro و M3 Max رو به صورت همزمان معرفی کرد که به نظرم اتفاق خوبی بود چون میشد هر سه تراشه و عملکردشون رو به صورت همزمان ارزیابی کرد و همونطور که تراشه های A جدید امسال تونستن قدرت پردازشی خیلی خفنی رو به گوشی آیفون بدن، این تراشه ها هم عملکرد بسیار خوبی در مک بوک ها و در آینده آیپدهای اپل داشته باشند.
به گفته اپل، تراشه های M3 توی بخش پردازش های مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی هم کارایی بهتری نسبت به تراشه های M1 داره و حتی توی بخش پردازش تصاویر و ویدیو هم، علاوه بر کدک هایی که تراشه های M1 و M2 ازشون پشتیبانی می کردن، توانایی دی کد ویدیوهایی با فرمت AV1 رو هم داره.

 

معرفی دو مک بوک جدید اپل در رویداد Scary Fast

اپل توی رویداد Scary Fast از دو مدل مک بوک پرو جدید ۱۴ و ۱۶ اینچی خودش که مجهز به تراشه M3 هستن؛ رونمایی کرد. جدا از تراشه های خفن و قدرتمند این دو تا مک بوک، یه موردی که توجه خیلی از افراد رو به خودش جلب کرد؛ رنگ جدید این مدل ها بود. مک بوک پرو مشکی، چیزی بود که جاش واقعا خالی بود و به نظرم خیلی خوبه که اپل این رنگ رو هم به مک بوک های پرو اضافه کرده؛ البته ناگفته نمونه که مک بوک ایر ۲۰۲۲، قبلا با همین رنگ عرضه شده بود ولی مک بوک های دیگه نه. اپل گفته که این رنگ، بیشتر برای اینکه در مقابل جذب اثر انگشت و چربی مقاومت بیشتری داره، وارد سری مک بوک پرو شده ولی خوب به نظر من، قشنگی و چشم نوازی رنگ مشکی رو هم میشه به عنوان یه دلیل دیگه برای این انتخاب در نظر گرفت!
به گفته اپل، مک بوک پرو ۱۴ اینچی با هر سه تراشه M3 و M3 Pro و M3 Max عرضه می شه اما توی مدل ۱۶ اینچی، صرفا دو تراشه M3 Pro و M3 Max رو داریم و خبری از مدل پایه این چیپست غول جدید اپل نیست. با توجه به چیزی که توی رویداد Scary Fast دیشب دیدیم، ظاهر این دو تا مک بوک اپل، چندان با نسل قبلی مجهز به تراشه های M2 فرقی نکردن و فقط اون جایگزینی رنگ مشکی با رنگ خاکستری نسل قبل رو داریم.

مک بوک پرو M3 اپل
مجهز شدن دو مک بوک پرو جدید اپل به تراشه های ۳ نانومتری M3، میتونه این دو محصول رو به عنوان رقبای جدی برای لپ تاپ های ویندوزی مجهز به تراشه های اینتل و AMD و جدیدا، تراشه کوالکام تبدیل کنه که با توجه به عملکرد خیره کننده این تراشه ها توی بخش پردازش گرافیکی، این انتظار چندان هم بی راه نیست و حتی به لطف فناوری رهگیری پرتو که اپل توی این تراشه ها به کار برده، توی بخش گیمینگ هم میتونن قدرت نمایی کنن!
اپل توی رویداد Scary Fast گفته که مدل های جدید مک بوک پرو، مجهز به باتری هایی با ۲۲ ساعت شارژدهی هستن که البته، احتمالا این ادعا بیشتر برای مدل هایی با تراشه های M3 و M3 Pro درست باشه و در مورد تراشه M3 Max، این زمان کمتر میشه. هر دو مدل مک بوک پرو اپل، نمایشگر مینی LED با روشنایی ۶۰۰ نیت دارن و مجهز به ۴ درگاه (شامل یک درگاه HDMI و سه درگاه Thunderbolt 4) هستن. بر اساس اعلام اپل، قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچی مجهز به مدل پایه تراشه M3 و ۸ گیگابایت رم، از ۱۵۹۹ دلار شروع میشه که این قیمت، برای همین مدل اما با تراشه M3 Pro، از ۲۴۹۹ شروع خواهد شد. همچنین، قیمت مک بوک پرو ۱۶ اینچی در مدل پایه و مجهز به تراشه M3 Pro، برابر با ۲۴۹۹ دلار هست ولی در رابطه با قیمت مک بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M3 Max اطلاع دقیقی نداریم و توی رویداد Scary Fast هم به اون اشاره ای نشد ولی احتمالا، با یه مک بوک ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلاری طرف باشیم!

 

رویداد Scary Fast میزبان آی مک جدید اپل

آی مک ۲۴ اینچی جدید و البته رنگارنگ اپل، محصول دیگه ای بود که دیشب توی رویداد Scary Fast معرفی شد. این کامپیوتر آل این وان هم، مثل دو مک بوک پرو این برند، مجهز به تراشه M3 هست و به لطف این تراشه، نه تنها ۴ برابر سریع تر از نسل قبلی هست، بلکه در مقایسه با آل این وان های مجهز به تراشه های اینتل، سرعت ۲/۵ برابری داره که ویژگی خیلی خوبی برای علاقمندای این کامپیوترهای اپل به حساب میاد.

آی مک M3 اپل
نمایشگر Retina با وضوح 4.5K و روشنایی ۵۰۰ نیت، دوربین FaceTime با وضوح 1080P و ۶ اسپیکر مجهز به صدای خروجی با استاندارد های Dolby Atmos و Spatial Audio از جمله ویژگی های دیگه این آی مک اپل هستند که در دیشب در رویداد Scary Fast معرفی شد.
این آی مک جدید اپل، در رنگ های زرد، نارنجی، سبز، یاسی، صورتی، نقره ای و آبی و با قیمت ۱۲۹۹ دلار با پردازنده ۸ هسته ای و پردازنده گرافیکی ۸ هسته ای و با قیمت ۱۴۹۹ دلار برای مدل مجهز به پردازنده ۸ هسته ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته ای به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و ۸ گیگابایت حافظه رم ارائه می شه.

 

سخن پایانی

همونطور که طبق شایعات مختلف انتظار داشتیم اپل خیلی زود بعد از معرفی تراشه های جدید کوالکام به سرعت یه رویداد 30 دقیقه ای تدارک دید تا بتونه تراشه های جدید M3 خودش رو به رخ جهانیان بکشه. مک بوک ها و iMac های معرفی شده با این تراشه هم با اینکه از لحاظ ظاهری و امکانات جانبی خیلی تفاوت زیادی نسبت به نسل های قبلی نکردن اما با استفاده از تراشه به روز M3 میتونن عملکرد سخت افزاری خوبی رو به نمایش بزارند. اپل در پایان این رویداد ذکر کرد که تمامی این همایش با آیفون فیلمبرداری شده و با مک بوک ادیت شده تا بار دیگه به دنیا نشون بده که قدرت پردازشی و فیلمبرداری محصولات این برند هنوز حرف اول رو میزنه!

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 8
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

خیلی اتفاق خاصی نیفتاده مگر اینکه صداش بعداً در بیاد…

۰۲ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

چقدر خفن 👌🏻

۲۵ آبان ۱۴۰۲
godrati

جالببه

۱۵ آبان ۱۴۰۲
mehdi1234

M3خفن ترین تراشه

۱۳ آبان ۱۴۰۲
Nurse

سری مکس یعنی میره بالای ۳۰۰میلیون تومن؟!

۱۱ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

M3 قرارع خفن باشه

۱۰ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

کو 💰

۰۹ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

فوق العاده قدرتمند و عالی

۰۹ آبان ۱۴۰۲