بررسی عملکرد اپل در سال 2023؛ آیا اپل رو به شکست میره؟

عملکرد اپل امسال عجیب و غریب بود. تقریبا میشه گفت که توی همه بخش ها، نیمچه شکستی رو خورد اما خوب چون اپل، اپل هست؛ اونقدرها این شکست هاش مشخص نشد. حالا چرا میگیم شکست؟ در ادامه همراه موبونیوز باشین تا یه نگاه دقیقی به عملکرد اپل از اول سال ۲۰۲۳ تا به امروز داشته باشیم و ببینیم آیا این غول فناوری، عقب گرد کرده و به شکست نزدیک شده یا اینکه نه و هنوز میشه بهش امیدوار باشیم؟

 

ضعف عملکرد اپل توی بخش نرم افزار و سیستم عامل

بیاین از اول سال شروع کنیم و بیایم جلو. اول سال رو اپل با چی شروع کرد؟ با WWDC که توی اون، یکی دو تا محصول معرفی کرد و رفت سراغ سیستم عامل هاش یعنی iOS، ipad OS، mac OS و visionOS جدید به اضافه ویژن پرو که حالا کاری بهش نداریم. همون iOS جدید که به نظرم یه شکست بود چون که هیچ فیچر و قابلیت خاصی رو اضافی نکرده بود. وقتی به عملکرد اپل توی بخش سیستم عامل نگاه میکنیم میگیم آقا یه کاری بکن، این چیه آخه! اپل امسال یه قدم عقب نرفت ولی از اونور، پیشرفتی هم نکرد و یه جورایی سعی کرد شرایط رو ثابت نگه داره. عملکرد این غول فناوری توی بخش سیستم عامل، در مقابل چیزهایی که در ادامه میگیم، یه شکست حساب میشه؛ البته میتونیم حق رو به اپل هم بدیم چون واقعا توی سیستم عامل ها، هیچ نوآوری جالب دیگه ای نیست؛ نمونه اش هم همین One UI 6 سامسونگ که چند روز پیش در مورد امکانات جدید رابط کاربری One UI 6 سامسونگ یه ویدیو داشتیم و واقعا چیز خاص و اضافه تری نسبت به نسخه قبلی نداشت و همین قضیه برای iOS 17 هم تکرار شد و در کل بخوایم به عملکرد اپل توی این حوزه نگاه می کنیم؛ میتونیم با اطمینان بگیم که اپل توی بخش سیستم عامل، امسال واقعا کار خاصی نکرد و حتی درجا هم زد!

 

ویژن پرو؛ برگ برنده ای که نباید به این زودی معرفی میشد!

توی همون رویداد WWDC، یه محصولی معرفی شد که بر اساس شایعات، گویا قرار نبوده که کلا توی این رویداد معرفی بشه و مهندس های اپل هنوز روش کار میکردن اما به اصرار تیم کوک، این محصول به شکل زودهنگام معرفی شد. تیم کوک معتقد بود که باید این محصول زودتر معرفی بشه و دلیلش هم برای این همه عجله، نباختن بازی به متا بود چون که این شرکت میخواست از متا کوئست 3 رونمایی کنه که بر اساس شایعات اون زمان، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت، یه گجت انقلابی محسوب می شد و خوب این وسط، اپل هم دوست داشت یه خودی نشون بده و نمیتونست معرفی ویژن پرو رو به یه رویداد دیگه موکول کنه و همینجوری عجله ای معرفیش کرد. از اون ور، توی رویداد WWDC، اپل اینقدر برای معرفی ویژن پرو شلوغ بازی درآورد و هیجان ایجاد کرد که چشم ما رو روی خیلی از واقعیت ها بست. واقعیت هایی مثل اینکه باید باتری ویژن پرو رو بزارین تو جیبتون و توی خود گجت نیست و تازه کلا ۲ ساعت شارژدهی داره یا اینکه خیلی ها میگفتن که پردازنده و سخت افزار ویژن پرو موقع کار کردن، داغ میکنه و این گرما برای چشم ضرر داره.

عملکرد اپل برای عرضه ویژن پرو هم یه جورایی شکست محسوب میشه چون حتی سر همون تاریخی که خود اپل توی WWDC بهش اشاره کرده بود؛ وارد بازار نشد و هیچوقت سابقه نداشت که این شرکت، محصولی رو معرفی کنه و بگه مثلا ۶ ماه دیگه از الان یا اول سال دیگه میاد تو بازار! خب چه کاری بود که اصلا اینقدر زود معرفیش کنی؟ باز از اون طرف، حتی ۴ ماه نسبت به همین تاریخی که خود اپل قول داده بود هم تاخیر خورد و اینکه اپل گفت که صرفا قراره توی اپل استورهای آمریکا عرضه بشه و از اونور، گفت که کلا ۴۰۰ هزار تا ویژن پرو تولید کرده! جمع همه این کارهای اپل در مورد این محصول، بازم کار رو برای ویژن پرو که میتونست خیلی خوب ظاهر بشه؛ خراب کرد!

برای محصول اول و تو بخش نوآوری، نمیشه بگیم که عملکرد اپل خوب بود چون نه تنها پیشرفت نکرد بلکه یه عقب گرد حسابی داشت و با این همه ضعف طراحی و سخت افزاری که ویژن پرو داره، تازه یه قیمت فضایی هم براش گذاشت که نه تنها توان رقابتش از متا کوئست ۳ رو گرفته؛ بلکه از اونور یه خرج سنگین رو دست اپل گذاشت.

 

رونمایی از سری آیفون ۱۵؛ رویدادی با ده ها حاشیه

سری آیفون 15، کلا توی بخش طراحی انگار هیچ نوآوری خاصی نداره و سری ۱۲، ۱۳ و ۱۴ که شبیه هم بودن، سری ۱۵ هم باز همون فرمول رو داره و هیچ چیز خاص و جدیدی توی طراحیش به کار نرفته و همه از اپل توقع داشتن که یه تغییری هم توی طراحی مدل های مختلف سری آیفون ۱۵ انجام بده که البته انجام هم داد منتها نه اون تغییری که طرفدارها انتظار داشتن!

عملکرد اپل برای تغییر طراحی سری آیفون ۱۵، توی یه سری تغییرات خوب اما نه اونقدر خاص مثل استفاده از تیتانیوم برای فریم دور بدنه، گردتر کردن گوشه های بدنه، کاهش وزن گوشی ها و خوش دست تر شدنشون که البته به نظر من، اصلا تغییرات جالبی نبودن و اپل توی این بخش هم کاملا خراب کرد. ویدیو تو نت میومد که توش بدنه گوشی های سری آیفون ۱۵ با فشار میشکست بعد اپل میومد بیانیه میداد که ما توی طراحی، اون بخش داخلی بدنه رو عوض کرده بودیم. باز دوباره یه عکس دیگه میومد که رنگ فریم تیتانیومی خش پذیری داره یا کلا میره یا اینکه اثر انگشت و چربی دست روش میمونه؛ بازم اپل یه بیانیه دیگه میداد که با دست چرب بهش دست نزنین! با همه این چیزها، عملکرد اپل توی این بخش هم با شکست روبرو شد. از یه طرف هم یه سری خبر اون زمان اومد که توش میگفت اپل به خاطر پیش فروش های بیش از حد این سری، تاریخ عرضه گوشی آیفون ۱۵ رو ۲ ماه عقب انداخته در صورتی که قیمت مدل های این سری توی امارات، خیلی زودتر از بقیه سری های قبلی آیفون توی سالهای گذشته، اومد پایین یعنی اینکه طرف یه هفته حتی قیمت پارت نامبرهای ZDA آیفون از اون گوشی های شرکتی که از توی خود اپل استور میخریدی هم کمتر بود.

 

پردازنده اختصاصی Apple A17 Pro یه تراشه با مشکلات مختلف بود!

ضعف عملکرد اپل توی سری آیفون ۱۵، فقط توی بحث طراحی خلاصه نمیشه. تراشه Apple A17 Pro یه پردازنده با مشکلات مختلف مثل تولید گرمای زیاد، باگ و لگ و هنگی مکرر بود که خیلی از صاحبان گوشی های سری آیفون ۱۴ رو برای سوئیچ کردن به آیفون ۱۵ مردد میکرد. مثلا یکی از مشکلاتی که خودمون هم تست کردیم این بود که وقتی آیفون ۱۵ پرومکس رو روی حالت Low Power Mode میذاشتید، رفرش ریت نمایشگر انگار میومد روی ۲۰ تا ۲۵ هرتز و اینقدر کند میشد که واقعا روی اعصاب بود. از یه طرف دیگه، اپل اومده بود یه فرقی بین این A17 که مدل Pro بود نه Bionic معمولی و باید خیر سرش عملکرد بهتری داشته باشه؛ بذاره و رو این حساب، عملکردش رو ۲۰ درصد سریعتر کرد ولی از اون ور، توی آپدیتی که برای حل مشکل داغ کردن گوشی آیفون ۱۵ پرومکس داد؛ اون ۲۰ درصد رو محدود کرد و در نتیجه، قدرت پردازشی این تراشه و پردازنده آیفون ۱۴، دیگه تفاوتی با هم نداشت!

 

عجله بی مورد اپل به ضرر پردازنده های M3 تموم شد!

توی بازار سخت افزار، بازی پردازنده ها، داره بازی خیلی عجیبی میشه. از یه طرف، اپل میخواد وابستگی خودشو به چین کم کنه و خط تولید تراشه هاش رو از توی چین، برداره بیاره تو خاک آمریکا؛ از اونور، کوالکام هم بازی رو خیلی جدی گرفته و اومده وسط میدون که پردازنده های مبتنی بر ARM رو تولید کنه که بتونه از ویندوز هم پشتیبانی کنه و با اینتل و AMD وارد رقابت بشه. پردازنده Snapdragon X Elite، یه تراشه درست و حسابی کوالکام هست که چند روز قبل از مراسم رونمایی اپل از تراشه های M3 اومد و همه خبرها، حاکی از قدرتمندی عجیب این تراشه بود. با معرفی این پردازنده کوالکام، اپل توی یه اقدام بی سابقه، یه رویداد عجله ای رو برخلاف روال همیشگی که رویدادهاش توی روز برگزار میشدن؛ شب برگزار کرد و از تراشه های M3 رونمایی کرد!

همین عجله ای کار کردن تیم کوک و اپل، باز دوباره خرابکاری به بار آورد و معرفی این تراشه که قرار بود خیلی خاص جلو کنه؛ تاثیر خاصی توی عملکرد اپل توی ۲۰۲۳ نداشت. خود این تراشه M3 هم واقعا چیز خاصی نداره ولی تراشه های M3 Pro و M3 Max، حرفای زیادی برای گفتن دارن. از اونور، توی این سری، دیگه خبری از تراشه های Ultra نیست؛ حالا یه سری شایعات میگن که اپل این تراشه ها رو نگه داشته که عملکرد کوالکام روی Snapdragon X Elite رو ببینه و بعد این مدل رو وارد بازار کنه که حداقل یه چیز درست و حسابی برای مانور دادن داشته باشه. از یه طرف دیگه، خود تراشه های M3 Pro و M3 Max هم واقعا نسبت به مدل های مشابهشون توی سری M2، چیز خیلی خاصی ندارن در حالی که عملکرد اپل توی همین مدل ها توی سری M2 نسبت به مشابهشون توی سری M1 خیلی بهتر بود و این مدل ها، یه اختلاف عملکرد خیلی فاحش و زیادی داشتن. در کل، توی این بخش هم باز این عجله کردن اپل برای معرفی محصولاتش که البته به نظرم به خاطر این بود که خطر بزرگ رقباش رو بیخ گوشش احساس میکرد؛ یه پله اونو عقب برد و عملکرد اپل توی این قسمت هم، چیزی جز درجا زدن نبود!

 

پول، ضعف عملکرد اپل توی ۲۰۲۳ رو پوشوند!

اپل یکی از پولدارترین شرکت های فناوری دنیا هست و خوب همین پولدار بودن هم، خیلی جاها به دردش میخوره. یه نمونه اش مثلا اینه که اپل، کل خط تولید یه سری از شرکت های تولیدکننده تراشه توی تایوان رو برای ۲ تا ۳ سال آینده خریده و همین موضوع، دست کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی رو توی پوست گردو میذاره و این شرکت ها، همیشه یکی دو سالی از اپل عقب هستن. همین قضیه باعث شده تا یه سری اتفاق ها برای سهام اپل بیفته. ما با این عملکرد اپل و این همه شکست پشت سر هم، توقع داریم که سهام اپل زمین بخوره ولی در عمل، اصلا همچین اتفاقی نمیفته!

توی گزارش مالی فصلی اخیری که اپل منتشر کرده، میبینیم که حدود ۵۴ تا ۵۵ درصد از درآمد اپل، به فروش آیفون هاش اختصاص داره؛ هر چند که خود اپل از این موضوع خوشحال نیست و بیشتر تمایل داره که عمده درآمدش از سرویس هاش باشه نه از آیفون هایی که صرفا تا یه جایی قابلیت سرمایه گذاری براشون وجود داره. از اون سمت، درآمد اپل از فروش آیفون ها در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲، کاهش حدود ۱ درصدی رو تجربه کرده ولی با این حال، سودآوریش نسبت به پارسال، ۵ درصد افزایش داشته! این سوددهی هم به خاطر استفاده از متریال ارزون تر و از اون طرف، تغییر خیلی کم قیمت آیفون ها بوده که در نهایت، افزایش سوددهی رو براش به دنبال داشته. با همه این تفاسیر، میشه گفت که علیرغم ضعیف بودن عملکرد اپل توی سال ۲۰۲۳، نه تنها ضرری برای این برند در کار نبوده؛ تازه سود هم کرده!

 

آیا عملکرد اپل، در نهایت بوی شکست میده؟

در یه جمله بخوام بگم: به نظرم اپل در نهایت از اون تخت فرمانروایی خودش توی حوزه تکنولوژی میاد پایین. دلیل اصلی این موضوع هم، از یه طرف افت قابل توجه عملکرد اپل هست و از یه طرف دیگه، رشد رقبای دیگه این برند. زمان بندی دقیقی برای اینکه بگیم اپل این شکست رو کی تجربه می کنه؛ وجود نداره ولی به نظرم، سال ۲۰۲۴ برای اپل، یه سال به شدت حیاتی به حساب میاد. اوایل این سال، قراره ویژن پرو رو البته با تاخیر و اونم با موجودی محدود ۴۰۰ هزارتایی عرضه کنه که امیدوارم حداقل این واسش یه استارت و شروع خوب برای ۲۰۲۴ باشه. نظر شما درباره عملکرد اپل توی سال ۲۰۲۳ چیه؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 19
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

کلا بعد از استیو جابز، اپل اپل نشد که نشد…

۱۲ دی ۱۴۰۲
Ali.J.4

❤️

۰۵ دی ۱۴۰۲
Amir A B

❤️

۰۳ دی ۱۴۰۲
Amir A B

❤️

۰۳ دی ۱۴۰۲
shahab-021

اپل همیشه اپله و شکستی در اون وجود نداره

۱۸ آذر ۱۴۰۲
Ali.o.

قلب قرمز سبز قهوه ای

۱۷ آذر ۱۴۰۲
Ali.o.

سامسونگشم بساز

۱۷ آذر ۱۴۰۲
AmriAli 1388

به نظرم بعداز آیفون ۱۳ اپل خوب کار نکرد ولی بازهم اپل

۱۷ آذر ۱۴۰۲
alirezanikkhah

امسال واقعا سال اپل نبود

۱۷ آذر ۱۴۰۲
Mohammad_d

۱۶ آذر ۱۴۰۲
Amir mohammadrezai

اپل افت.
شیائومی رشد بالا.
سامسونگ عالی میاد بالا!

۱۶ آذر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

اپل رو به شکست بجاش شیائومی درحال رشد

۱۶ آذر ۱۴۰۲
Limb0onTop

اپل همیشه یه لول بالاترع

۱۵ آذر ۱۴۰۲
Nurse

سیبش بو‌میده

۱۵ آذر ۱۴۰۲
SinaRe8596

خرباکاری شده

۱۵ آذر ۱۴۰۲
TAHA2009

آره باحال میشه

۱۵ آذر ۱۴۰۲
arsalansh

بله به نظر من
رو به شکسته

۱۵ آذر ۱۴۰۲
Mahayd24

چرا عکس بوی عن شبیه لوگو ریزر🤣

۱۵ آذر ۱۴۰۲
Mohammadreza138

اپل گوشی زیاد خوبی نیست

۱۵ آذر ۱۴۰۲