امکانات جدید رابط کاربری One UI 6 سامسونگ

با عرضه نسخه بتا One UI 6 برای گوشی های سری S23 سامسونگ در برخی نقاط دنیا، امکانات و قابلیت های این به روزرسانی که همراه با اندروید 14 برای برخی گوشی های سامسونگ عرضه میشه، تا حدودی مشخص شده. شاید همه این امکانات به صورت رسمی برای آپدیت نسخه 6 One Ui استفاده نشه و بعضی موارد تا حدودی تغییر کنه. البته این به روزرسانی خیلی تغییرات بزرگ و خفنی رو به گوشی های سامسونگی اضافه نمیکنه و بیشتر سعی در بهبود و بهینه کردن و خوشگل تر کردن قابلیت های قبلی رابط کاربری روون و مناسب One UI میکنه تا تجربه خوب قبلی بهتر بشه. به احتمال زیاد با عرضه رسمی اندروید 14 که امسال یه مقداری دیرتر معرفی شده، سامسونگ نسخه پایدار و رسمی این آپدیت نرم افزاری رو ابتدا برای گوشی های پرچمدار سری S و Z عرضه کنه. برای اطلاع از گوشی هایی که آپدیت One UI 6 رو دریافت میکنن میتونید به مقاله گوشی هایی که آپدیت One UI 6 رو دریافت میکنن، رجوع کنید. بدون معطلی خاصی بریم سراغ امکانات جدید رابط کاربری One Ui 6 تا ببینیم سامسونگ چه قابلیت هایی رو تغییر و یا بهبود داده و این آپدیت جدید ارزش انتظار رو داره یا نه؟ با موبونیوز تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تغییر فونت استفاده شده برای سیستم در One Ui 6

سامسونگ از یه فونت نسبتا عریض تر و با شدت رنگ کمتری برای این نسخه اضافه کرده. البته این تغییر شاید خیلی بزرگ و خفن نباشه و با مقایسه در کنار هم میشه متوجه تغییرات شده، اما این تغییر فونت استفاده شده تا حدودی باعث میشه فشار کمتری به چشم وارد بشه و دیرتر احساس خستگی کنید.

تغییر فونت استفاده شده برای سیستم در One Ui 6

 

تغییر ایموجی ها در One Ui 6

یکی دیگه از تغییرهای ظاهری ایجاد شده تغییر در ظاهر ایموجی های کیبورد سامسونگه. ایموجی های قبلی استفاده شده یه مقداری با ایموجی های استانداردی که توی برنامه های دیگه استفاده میشد متفاوت بود ولی حالا سامسونگ این ایموجی ها رو تغییر داده تا از لحاظ ظاهری به باقی برنامه ها و کیبوردها شبیه بشه.

تغییر ایموجی ها در One Ui 6

 

تغییرات در پنل دسترسی سریع (Quick Settings) در One UI 6

یکی از بخش هایی که هم تغییرات ظاهری و هم تغییرات کاربری پیدا کرده و باعث استفاده راحت تر شده، بخش Quick Settings یا دسترسی تنظیمات سریع هست. توی این بخش WiFi و Bluetooth دکمه های مجزا در بالای پنل پیدا کردند و شما با زدن روی دکمه های بلوتوث و وای فای میتونید این قابلیت ها رو مثل قبل خاموش و یا روشن کنید و با زدن روی نوشته کنار دکمه ها مستقیم به تنظیمات مربوطه که توی یه پاپ آپ جدید باز میشه، وارد بشید و به دستگاه های مختلف وصل بشید و دیگه یه صفحه مجزا و جدید باز نمیشه.

تغییرات در پنل دسترسی سریع (Quick Settings) در One UI 6

قابلیت های دارک مود و eye comfort mode مود هم تو دکمه جداگانه براشون در این بخش در نظر گرفته شده و خیلی راحت و بدون وارد شدن به تنظیمات و کلی گشت و گذار، میتونید این قابلیت ها رو خاموش و یا روشن کنید. اسلایدر روشنایی صفحه (brightness) دیگه با یک بار کشیدن از بالای صفحه قابل دسترسیه و دیگه مثل قبل نیازی به دوبار کشیدن از بالای صفحه ندارید.

در One UI 5.1 با یک بار کشیدن از بالای صفحه بخش تنظیمات سریع و اعلان ها به شما نمایش داده میشه و با یک بار دیگه کشیدن به سمت پایین میتونستید به تنظیمات بیشتری دسترسی داشته باشید. در One UI 6 این کار کمی راحت تر و سر راست تر شده، شما با روشن کردن قابلیت Quick Settings instant access، که در همین بخش با زدن روی دکمه مداد شکل بالا قابل دسترسی و خاموش و روشن کردنه، میتونید با کشیدن از سمت راست به بخش تنظیمات سریع به صورت کامل با تمامی تنظیمات دسترسی داشته باشید و با کشیدن از سمت چپ صفحه نمایش به بخش ساده دسترسی سریع و اعلان ها دسترسی پیدا میکنید. اگه با رابط کاربری MIUI شیائومی کار کرده باشید، این قابلیت تا حدودی میتونه براتون آشنا باشه و تا حدودی کار با گوشی رو سریع تر و راحت تر میکنه.

تغییرات در پنل دسترسی سریع در One UI 6

یه نکته جالب دیگه مربطو به قابلیت حالت پرواز (Airplane Mode) میشه. گوشی تنظیمات قبلی شما در این بخش رو یادش نمیره و اگه مثلا قبلا بلوتوث رو در این حالت روشن گذاشته بودید، با روشن کردن حالت پرواز بلوتوث خاموش نمیشه.

 

تغییرات بخش اعلان ها و Notification

بخش Notification Panel هم دچار تغییرات ظاهری شده. اعلان ها به صورت کارتهایی با گوشه های روندتر و به صورت مجزا هم از دیگه نمایش داده میشن که باعث تمایز بین اعلان های مختلف میشه. البته این کار باعث شده یه مقداری فضای بیشتری برای هر نوتیف از صفحه نمایش گرفته بشه. در بخش تنظیمات Notification هم میتونید اعلان ها و پیام های دریافتی رو بر اساس تاریخ سورت کنید تا همیشه از آخرین پیام ها و اعلان های دریافتی مطلع بشید.

تغییرات بخش اعلان ها و Notification

نوتیف موزیک پلیر هم تغییرات ظاهری جالبی پیدا کرده. آرت ورک آهنگ حالا کل پس زمینه نوتیف رو در برمیگیره. یه تغییر کوچیک اما جالب و بامزه دیگه اضافه شدن یه انیمیشن موجی شکله که موقع پخش موزیک روی نوار زمان آهنگ ایجاد میشه.

تغییرات بخش اعلان ها

 

تغییرات مربوط به صفحه Lock Screen در One UI 6

در بخش Lock Screen هم تغییرات ظاهری و شخصی سازی جالبی ایجاد شده. حالا شما میتونید ساعت و تاریخ رو هر کجا که دوست دارید قرار بدید و به وسیله فونت ها و آیکون های جدید اضافه شده قابلیت شخصی سازی بیشتری توی این بخش دارید.

تغییرات مربوط به صفحه Lock Screen در One UI 6

 

تغییرات در بخش Camera App در One UI 6

برنامه دوربین هم یه سری تغییرات جزئی اما جالب کرده که تا حدودی باعث استفاده راحت تر از این بخش میشه. موقع عکاسی با زدن یه دکمه میتونید بین تعداد مگاپیکسل دوربین، مثلا بین 12 و 50 مگاپیکسل، سوییچ کنید. در بخش فیلمبرداری هم تغییر رزولوشن و فریم ویدیو راحت تر و در دسترس تر شده.

تغییرات در بخش Camera App در One UI 6

یک تغییر دیگه توی بخش واترمارک (watermark) در تنظیمات دوربین دیده میشه. توی آپدیت جدید میتونید به صورت جداگانه انتخاب کنید که فقط تاریخ رو نشون بده و یا زمان رو و یا هر دو گزینه رو نمایش بده. بالا یا پایین قرار گرفتن این واترمارک رو هم میتونید در این بخش مشخص کنید. با اینکه تغییر کوچیکی به حساب میاد ولی برای افرادی که از واترمارک روی عکس ها استفاده میکنن شاید قابلیت جالبی باشه.

تغییرات در بخش Camera App

بخش اسکن کردن اسناد و مدارک یه سری تنظیمات مجزا و جدید پیدا کرده تا راحت تر بتونید مدارک خودتون رو اسکن کنید. قابلیت اسکن خودکار بدون زدن شاتر دوربین و حذف آیتم های اضافه مثل انگشت از امکاناتی هست که به این بخش اضافه شده.

تغییرات در بخش Camera App وان یو آی 6

قابلیت جدید اضافه شده مربوط به سرعت عکاسی و مقدار پردازش نرم افزاری میشه. سه گزینه با بیشترین مقدار پردازش نرم افزاری، پردازش نرم افزاری متوسط و کمترین مقدار پردازش نرم افزاری اضافه شده که به شما اجازه میده سریعتر عکاسی کنید و عکس های طبیعی تری داشته باشید و یا یه مقداری گرفتن عکس طول بکشه ولی عکس خوشگل تر و با رنگ های جذاب تری گرفته بشه.

تغییرات در بخش Camera App آپدیت جدید رابط سامسونگ

 

تغییرات در بخش گالری در One UI 6

قابلیت شخصی سازی و ادیت عکس و یا ویدیو توی آپدیت One UI 6 بهبود پیدا کرده و شما میتونید با نگه داشتن دست روی یه سوژه اون رو انتخاب کنید و از عکس پس زمینه جداش کنید و توی بخش های دیگه مثل Note یا یادداشت ها ازش استفاده کنید.
حالا توی گالری با زدن دکمه i شکل جدید که دقیقا وسط و پایین صفحه قرار گرفته میتونید اطلاعات عکس رو مشاهده کنید و ادیت های مورد نظرتون رو ایجاد کنید. امکان Redo و Undo هم اضافه شده تا اگر اشتباهی توی ادیت عکس ها کردید، خیلی راحت بتونید به مرحله قبلی یا بعدی برید.

تغییرات در بخش گالری در One UI 6

 

تغییر ظاهری Weather App در One UI 6

برنامه هواشناسی هم تغییرات ظاهری کوچیک اما نسبتا جالبی پیدا کرده. حالا همیشه رنگ پس زمینه برنامه آبی هست و دیگه با اسکرول کردن به سمت پایین پس زمینه به رنگ سفید درنمیاد. یه سری آیکون ها هم خوشگل تر شدن و بخش طلوع و غروب آفتاب هم بزرگتر شده.

تغییر ظاهری Weather App در One UI 6

 

اضافه شده قابلیت Auto Blocker در One Ui 6

آپدیت جدید One UI 6 در بخش امنیت و سکوریتی هم یه قابلیت جدید پیدا کرده. Auto Blocker یه بخش جدیده که به تنظیمات و در بخش Security and Privacy اضافه شده. با روشن کردن این قابلیت میتونید نصب برنامه های غیرمجاز رو محدود کنید که خیلی به درد ما ایرانی ها نمیخوره! و خود گوشی برنامه های مختلف رو از لحاظ امنیتی چک میکنه. یه امکان مهم در این بخش غیرفعال کردن ارسال دستور توسط کابل USB هست تا امکان هک کردن گوشی از این طریق وجود نداشته باشه.

اضافه شده قابلیت Auto Blocker در One Ui 6

 

تغییر در بخش اطلاعات مصرف باتری در One UI 6

در One UI 5.1 برای دسترسی به اطلاعات مصرف باتری باید توی بخش های مختلف وارد میشدید و گزینه های زیادی رو میزدید. اما در آپدیت One UI 6 این بخش در صفحه اصلی Setting گوشی در دسترسه. از لحاظ ظاهری هم تغییرات خوبی کرده و اطلاعات بیشتری رو از نحوه مصرف باتری گوشی به شما نمایش میده.

تغییر در بخش اطلاعات مصرف باتری در One UI 6

 

اضافه شدن ویجت های جدید به One UI 6

یکی دوتا ویجت جدید به One UI 6 اضافه شده که تا حدودی میتونن جذاب و کاربردی باشند. ویجت Weather insights یکی از این موارد جدیده که اطلاعات بیشتری رو از وضعیت آب و هوای محلی به شما نشون میده.

اضافه شدن ویجت های جدید به One UI 6

ویجت بعدی که به این آپدیت اضافه شده، ویجت برنامه دوربینه که بیشتر شبیه یه شورتکات برای تنظیمات شخصی سازی شده و مورد نظر شما عمل میکنه و میتونید خیلی راحت به تنظیمات مورد نظر خودتون در زمان عکاسی دسترسی داشته باشید.

اضافه شدن ویجت های جدید به One UI 6

 

جمع بندی

با مهم ترین امکانات و قابلیت های اضافه شده به One UI 6 آشنا شدیم. سامسونگ با اینکه اکثرا از لحاظ ظاهری تغییراتی رو در این آپدیت به وجود آورده اما بعضی امکانات اضافه شده مثل تغییرات بخش دسترسی سریع و اعلان ها به نسبت تغییرات بزرگ و کاربردی به حساب میان و تا حدودی تجربه کار با گوشی های سامسونگی رو بهتر میکنن. به نظر شما آپدیت One UI 6 تغییرات جذابی رو به همراه داره و میتونه باعث ایجاد تجربه کار با گوشی های سامسونگی بشه؟ اصلا طرفدار One Ui یا MIUI شیائومی؟ یا تجربه کار بدون پوسته خاصی و شبیه به اندروید خام برای شما جذاب تره؟ اگر که سامسونگی هستید و One Ui 6.0 رو دریافت کردید توی کامنت ها تجربه کارتون با این آپدیت جدید سامسونگ رو بنویسید و آیا از عملکرد سامسونگ توی این آپدیت راضی هستید؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 6 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 64
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir..1388

من گوشیم a52s هست و چند روزی میشه که بروزرسانی کردمش و واقعا نسبت به اندروید 13 خیلی بهتر شده.

۱۵ دی ۱۴۰۲
Mahdi 1477$

آندروید ۱۴ برای گوشی سامسونگ من آمده است آیا آن را نصب کنم

۱۳ دی ۱۴۰۲
    Tarfandultra

    آره دان کن بالاش همه برطرف شده

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
tahamousavi

خوبه. هم تغییرات ظاهری خوبی داشته هم امکانات کاربردی اضافه کرده…

۰۷ دی ۱۴۰۲
Alitayson7

گرفتیم مدل s22 ultra

۲۵ آذر ۱۴۰۲
Niloufar1234

من می‌خوام ایموجی هام رو به همون حالت قدیمی تغییر بدم میشه؟

۲۳ آذر ۱۴۰۲
Niloufar1234

من می‌خوام ایموجی هام رو تغییر بدم میشه؟؟؟؟؟؟؟

۲۳ آذر ۱۴۰۲
Niloufar1234

من می‌خوام ایموجی هام رو تغییر بدم میشه؟

۲۳ آذر ۱۴۰۲
amirali abcdef

من A73 دارم هنوز بروز نشده ریجن هند هم هست مشکل از گوشی یا باید وایسم

۲۰ آذر ۱۴۰۲
alimoeini

سلام ،M13 4G دارم هنوز آپدیت نگرفتم.

۱۵ آذر ۱۴۰۲
Amir mohammadrezai

بنظرتون کی اندروید ۱۴ برای ایران میاد؟

۱۴ آذر ۱۴۰۲
Hosein Mahzoon

هنوز نگرفتم A14 دارم

۱۴ آذر ۱۴۰۲
reza dadashi 1376

سلام برای گوشی a52 کی اندروید ۱۴میاد؟؟؟

۱۳ آذر ۱۴۰۲
1388Daniel

شیائومی بهتره

۱۳ آذر ۱۴۰۲
Limb0onTop

بهتر شده

۱۳ آذر ۱۴۰۲
    Hosein Mahzoon

    هنوز نگرفتم گلگسی A14 دارم

    ۱۴ آذر ۱۴۰۲
mms2099

زیاد امکانات جدیدی نبودن تو رابط های دیگه دیده بودم اینا ر

۱۳ آذر ۱۴۰۲