نقد و بررسی مشخصات گوشی iPhone SE 2022 اپل

بررسی گوشی آیفون اس ای 2022 اپل

تو نگاه اول واقعا گوشی جدید اپل یعنی iPhone SE 2022 از آیفون اس ای 2020 قابل تشخیص نیست و از لحاظ ظاهری هیچ فرقی با هم ندارند. این طراحی تکراری، بزرگترین انتقادیه که کاربران به اپل میکنن. قراره تو این مقاله بررسی کنیم که آیا آیفون اس ای 2022 بهبود قابل توجهی نسبت به نسل قبل خودش داشته یا نداشته؟ و آیا iPhone SE 2022 با توجه به قیمت 19 میلیونیش، ارزش خرید داره یا نه؟ پس با موبونیوز همراه باشید.

طراحی iPhone SE 2022

از سال 2014 تا الان که تو 2022 هستیم یعنی 8 سال از این طراحی آیفون، که اولین بار تو iPhone 6 استفاده شد، گذشته و اپل همچنان داره گوشی با این طراحی تولید می کنه! شاید فکر کنید این تکرار، یه شوخیه و احتمالا تو دنیاهای موازی دارن سر این داستان بهمون میخندن!

بدنه جلویی و پشتی از شیشه ساخته شده و دور تا دور گوشی از استیله. یه دونه دوربین با بیرون زدگی معقول، با میکروفون و فلش تو قسمت بالا سمت چپ بدنه پشتی داریم. لوگو Apple هم مثل همیشه تو پشت گوشی وجود داره و دیده میشه. رنگی که ما برای بررسی داریم Midnight به معنای نیمه شبه که یه رنگ سرمه ای خیلی باحاله و خدایی قشنگ و خوبه که البته اثر انگشت خیلی روش می مونه.

زیر گوشی درگاه لایتنینگ، اسپیکر و میکروفون قرار داره. سمت راستش دکمه پاور و خشاب سیم کارت (که تو نسخه ای که اینجاست، تک سیم کارته)، بالای گوشی کویره و چیز خاصی نیست. لبه سمت چپ هم دکمه سایلنت و دکمه های کم و زیاد کردن صدا رو میبینیم.

طراحی صفحه نمایش فاجعه اس. چرا فاجعه؟ چون همش حاشیه اس، هم بالا و هم پایین و طراحی برای سال 2014 اس. یه صفحه نمایش 4.7 اینچی که حسگر اثر انگشت یا Touch ID هم اون پایین رو دکمه ی هوم قرار گرفته. بالای صفحه نمایش هم اسپیکر و دوربین سلفی هستش. در مورد طراحی واقعا حرفی نمیشه زد به جز اینکه: این چیه آخه؟! و این طراحی برای هشت سال پیش فاجعه است و اگه این گوشی رو بخرین، دو سال دیگه یه گوشی دستتون دارید که طراحیش مال 10 سال پیشه! این بده!!!

صفحه نمایش آیفون SE 2022

رزولوشن HD 720 صفحه نمایش این گوشی بازم ناامید کننده اس، یعنی حتی FullHD هم نیست (البته محاسبات رزولوشنش به خاطر سایز و اندازه صفحه متفاوته). کیفیت صفحه نمایش قابل قبوله و خیلی اتفاق خاصی توش نمیفته. اما وقتی میتونی بری یه نمایشگر 120 هرتز FullHD با این پول روی گوشی های اندرویدی بخری، آیا منطقیه که iPhone SE 2022 رو بخری؟ خیر.

صفحه نمایش رتینا IPS LCD این گوشی، کیفیت و Quality اش خوبه، روشنایی اش خوبه، ولی رزولوشن پایینه، 120 هرتز نیست و اصلا به نسبت رقبای هم قیمتش، قابل مقایسه نیست. البته نکته ای که هست با اینکه رزولوشن صفحه نمایش پایینه اما کیفیت برای فیلم دیدن خوبه و رنگ ها، رنگ های تر و تمیزیه. اما بازم با رزولوشن 720 اون حسی رو که از نمایشگر S21 FE سامسونگ میگیرید (که هم قیمت این گوشیه) از صفحه نمایش آیفون اس ای 2022 نمی تونید بگیرید.

مشخصات باتری آیفون اس ای 2022

جایی که انتظار میره SE 2022 عملکردش بهتر از عملکرد باتری آیفون SE 2020 باشه که باتری اش فاجعه بود. ولی در مقایسه، عملکردش همچین فرقی هم نکرده و در حد 5 6 درصد بهبود عملکرد باتری و شارژدهی تو کل روز رو شاهد هستیم. پس میشه گفت که واقعا عملکرد تغییر خاصی نداشته. با نیم ساعت بازی کردن Call Of Duty، بیست درصد شارژ گوشی کم میشه که بده!

توی باکس iPhone SE 2022 هم خبری از آداپتور شارژ نیست و باید جداگانه خریداری بشه. این گوشی از شارژ با توان 20 وات پشتیبانی می کنه که با آداپتور اورجینال 20 وات که جداگانه باید با قیمت 400 500 هزار تومن بخرید، شارژ 50 درصدش نیم ساعت و فول شارژ شدنش حدود یک ساعت طول میکشه. (اگه برای خرید آداپتور اورجینال هم نیاز به راهنمایی دارید، میتونید به مقاله راهنمای خرید شارژر مراجعه کنید.)

امنیت iPhone SE 2022

از آیفون 5s تاچ آی دی روی دکمه ی Home قرار داره و هنوز هم همونه. عملکرد سرعتش خوبه و بد نیست. بعضی موقع ها مثلا زمانی که دست چرب باشه، یه خورده گیج میزنه اما در نهایت اتفاق خاصی توش نیفتاده.

بررسی دوربین آیفون SE 2022 اپل

زمانی که این گوشی معرفی شد، همه میگفتن که قراره سنسورش با سنسور گوشی آیفون 13 عوض بشه یعنی قراره سنسورهای 12 مگاپیکسلی که توی آیفون 13 استفاده شده رو بیان روی این گوشی هم بذارن ولی از این خبرها نیست! فقط به خاطر پردازنده iPhone SE 2022 که پردازنده بروزیه شاید در حد 10 15 درصد عملکرد عکاسیش به نسبت آیفون se 2020 بهتر باشه. اتفاق خارق العاده و خفنی هم تو بخش دوربین نمیفته ولی انصافا میشه عکس های با کیفیتی باهاش ثبت کرد. با این که تک دوربینه و امکانات نداره، زوم نداره، اولترا واید و ماکرو نداره، عکس هایی که میشه با همون تک لنز ثبت کرد، عکس های خوبیه. یعنی عکس ها داینامیک رنج خوبی داره، وایت بالانسش یه مقداری به سمت زردی میره (که تو همه گوشی های آیفون اتفاق میوفته)، ولی در نهایت عکس های خوبی میشه باهش ثبت کرد. عکس های پرتره هم عکس های فوق العاده با کیفیته.

  • فیلمبرداری

تو بخش فیلمبرداری هم iPhone SE 2022 با همون تک دوربین، فیلم های خوبی رو میتونه ثبت کنه. به طور کلی آیفون تو بخش دوربین اصلا تو یه لیگ دیگس! نمی گیم با گوشی دیگه ای نمیشه مقایسه اش کرد اما مثل مقایسه لالیگا و لیگ برتر انگلیسه. حتی اگه مگاپیکسل دوربین و امکاناتش پایین باشه، اما در نهایت کیفیتی که بهتون میده کیفیت قابل قبولیه.

  • دوربین سلفی

عکس های سلفی، عکس های خوب و قابل قبولن و میشه عکس های سلفی خوبی با این گوشی ثبت کرد و ایراد خیلی جدی ای نداره.

مشخصات پردازنده و سخت افزار SE 2022

تو گوشی iPhone SE 2022 از پردازنده A15 Bionic 5G اپل استفاده شده که همون پردازنده ای که تو نسل آیفون 13 ازش استفاده شده که واقعا اثر مثبتش رو هم گذاشته. مثلا وقتی که بازی می کنید، لگ و باگ نمی بینید در حالیکه تو گوشی SE 2020 تو بازی Asphalt قشنگ لگ و باگ داشتیم اما تو ورژن اس ای 2022، اون لگ و باگ ها ازش خبری نیست. هر چند که با استفاده چند ماهه ممکنه عملکرد تغییر کنه ولی تو گوشی های آیفون این افت کیفیت به واسطه پر شدن گوشی و وجود نرم افزار و بازی های متعدد، کمتر این موارد تاثیرگذاره. پس میتونیم نتیجه گیری کنیم پیشرفت عملکرد پردازشی، قابل لمسه و تو بازی های سنگین مثل Call Of Duty در بالاترین حالت گرافیکی، خبری از لگ و باگ نیست.

اما این قسمت بدون مشکل نیست و بعد از نیم ساعت بازی کردن کالاف دیوتی، علاوه بر این که بیست درصد شارژ کم میشه، دمای گوشی هم تا 44 درجه میره بالا.  تازه اگه قاب هم روی گوشی باشه که احتمالا دما بالاتر هم میره و گرمای بیشتری به دستتون منتقل میشه و نکته ای هست که باید بهش توجه کنید. راستی رم گوشی از 3 گیگ به 4 گیگ افزایش پیدا کرده. یعنی احتمالا توی انجام کارها باز میتونه روون تر باشه. اگه با آیفون های نسل 13 یا گوشی های 120 هرتزی کار کرده باشید وقتی این گوشی رو دستتون بگیرید یه حس کند بودن بهتون میده که اونم به خاطر سرعت نمایشگره.

نرم افزار و رابط کاربری iPhone SE 2022

iOS نسخه 15 روی این گوشی وجود داره که توی مقاله قابلیت های iOS 15 در موردش صحبت کردیم. یه محیط کاربری که باز هم یه لیگ دیگه اس و یکی از دلایلی که برای خرید این گوشی میشه آورد همین وجود iOS که از مزایای این گوشی محسوب میشه.

اسپیکر آیفون اس ای 2022 اپل

اسیپکر استریو iPhone SE 2022 بلندی صدا، تفکیک و کیفیت صدا واقعا خوبی داره که به ظاهرش فسقلیش نمیخوره! قطعا به iPhone 13 Pro Max که نمیرسه ولی واقعا عملکرد اسپیکرش خوبه. نکته قابل توجهش هم اینه که توی بازی کردن، چپ یا راست بودن صدای پای بازیکنا قابل تشخیصه و اون حسی رو که باید تو بازی این استریو بودنه بده، میده.

جمع بندی

از نظر طراحی، صفحه نمایش، باتری و دوربین تقریبا میشه گفت این گوشی رو باید ریخت دور و اصلا در مقابل رقبای اندرویدی هم قیمتش حرفی برای گفتن نداره! چون طراحیش مال 8 سال پیشه، صفحه نمایش و دوربین واسه 4 سال پیشه، عملکرد باتری هم که واقعا ضعیفه و احتمالا باید در روز دوبار گوشی رو به شارژ بزنید. با این تفاسیر چرا اصلا اپل میاد و iPhone SE 2022 رو با همچین مشخصات و داستان هایی وارد بازار می کنه؟

تو بازار آمریکا 75 درصد سهم بازار رو اپل داره. خیلی از کاربرای آمریکایی به یه گوشی 5G نیاز دارن که قیمت پایینی هم داشته باشه. نسخه پایه اس ای 2022 حدود 429 دلاره با آیفون 13 مینی که قیمت پایه اش 699 دلاره یه اختلاف 200 300 دلاری دارن که همین قضیه باعث میشه که اونی که میخواد تو اکوسیستم اپل بیاد، بره سراغ SE 2022 تا با هزینه کمتر یه گوشی 5 جی با سخت افزار خوب و پشتیبانی 5 6 ساله اپل رو داشته باشه.

اما اگه تو ایران باشیم، بازم توجیه داره که آیفون اس ای 2022 رو بخریم؟ در جواب میشه گفت برای یه سری آدم ها، بله. افرادی که میخوان گوشی اپل بخرن اما دست و دلشون نمیره گوشی دست دوم بخرن و نمیخوان هزینه بیشتر از 20 میلیون هم بدن. مثلا یه خورده از ورود این گوشی به بازار که بگذره از قیمت فعلی 19.5 میلیونیش که داغه و حباب داره و وضعیت بازار خرابه، میتونه قیمتش تا 14 15 بیاد پایین (همون اتفاقی که برای SE 2020 افتاد و تو یه مقطعی تا 11 میلیون هم پایین اومد). پس میشه بعد افت قیمت یه گوشی نو با سخت افزار خوب و با پشتیبانی داشته باشی، با قدرت iOS. خیلیا به خاطر iOS دوست دارن که آیفون اپل داشته باشن و این گوشی میتونه نیازشون رو با یه هزینه پایینی تامین کنه. اما حواستون باشه، باتری اذیتتون میکنه، طراحی قدیمیه، صفحه نمایش خیلی خوب نیست و دوربینه هم خیلی دستتون رو باز نمیزاره تو دنیای امروز گوشی ها. با این صحبت ها به نظر شما iPhone SE 2022 ارزش خرید داره یا نه؟ به نظر ما که این گوشی ارزش خرید نداره و میشه به جاش آیفون 12 یا آیفون 11 پرو مکس دست دو خریداری کرد. نظر خودتون در مورد ارزش خرید این گوشی رو تو بخش نظرات با موبونیوز در میون بذارید.

سوالات متداول
(2 سوال)
چرا iPhone SE 2022 اپل را بخریم؟

اگر اعتقادی به خرید گوشی دست دوم ندارید و به دنبال خرید گوشی اپل با بودجه زیر 20 میلیون و عملکرد پردازشی خوب هستید، آیفون اس ای 2022 میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

معایب گوشی iPhone SE 2022 چیست؟

تقریبا به جز سیستم عامل و پردازنده در تمامی بخش های طراحی، باتری، دوربین و نمایشگر گوشی آیفون اس ای 2022 در مقایسه با رقبای اندرویدی خود عملکرد ضعیف تری دارد و تنها در صورتی که فقط قصد خرید گوشی نو اپل با بودجه محدود را دارید، خرید این گوشی به شما توصیه می شود.

خرید گوشی iphone se 2022
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۴ فروردین, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 216
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Amir.AZ

بین se 2022 با noting phone 2 شما بودید کدوم رو انتخاب می کردید

۰۳ دی ۱۴۰۲
comment-user-img
Mohammad.MRJ

از نظرم گوشی خوبی برای کسانی که برای اولین بار وارد این سیستم عامل بشن خوبه ولی در کل گوشی خوبی نسبت به قیمت الانش نیست

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Nikan Ahmadi

به نظر من اگر میخواین آیفون دشته باشید ولی هزینه ی کمی میخواین بکنید، آنچنان هم گوشی آشغالی نیست! هم خوش دسته هم پردازنده خوبی داره، دوربینش قابل قبوله، ولی ضفحه نمایش و باتری خیلی بده! دیگه باید با این دوتا مشکل کنار بیاین!

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
M_1402

اگر طراحیش بروز تر میشد
خیلی ارزش خریدش بالا می‌رفت

۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Nikan Ahmadi

    آره کاملا قبول دارم.

    ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Irbdjz 95gvbzvsj

مثل همیشه عالی بود ولی میشه ویدئو برسی آیفون ایکس اس مکس رو هم بزاری ممنون میشم ❤️❤️❤️

۰۲ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
Iphone

سلام
برای کسایی که ایفونهای سری ۸ را داشتن گزینه مناسبی هست باطری هم اونجور ک میگن ضعیف نیست با پردازنده قدرتمند پس هر کاری برمیاد
فقط نکته ش موقع خریدن اینه که دست دو بگیرین
قیمت اکبند با قیمت ۲۸ تومن اصلا منطقی نیست

۰۸ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Farzad1600

دوستان سلام یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید ❤
الانxsدست دو حدودا 20تومنه
Se2022 دست دوهم حدود 20تومنه
کاری به باطری ندارم و استفاده خاصی نمیکنم که باطری مهم باشه ولی باتوجه به اینکه xsتوی دوربین و صفحه نمایش بهتره و se2022از لحاظ ابدیت و پردازنده بهتره به نظرتون خرید کدوم معقول تره ؟؟؟؟واسه xsبهم گفتن چون یکسال دیگه بیشتر ابدیت نمیگیره بعدا برا فروش افت شدید قیمتی پیدا میکنه درسته ؟؟؟؟؟

۰۶ خرداد ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Iphone

    اگه واست اپدیت مهمه و پردازنده قویتر se
    و اگه دوربین و صفحه نمایش و فیس ایدی برات مهمه xs

    ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
qazal

آیفون شوخیش گرفته نه ؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
anti.gen

خوشحالم که نخریدمش

۰۷ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
Arian80

سلام دوستان بنظرم خرید این گوشی منطقی نیس ، ولی
اگه میخواین وارد اکو سیستم اپل بشین باید از خریدن آیفون 6splus شروع کنید . دقت کنید آیفون 6splus هم صفحه نمایش بزرگ تر داره و گیم ، تماشای فیلم کیف میده!
البته باتری نسبتا زیادی داره، یعنی از آیفون se2022 زیاد هس،و پولش هم مناسبه.
متشکر

۰۷ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Arian80

سلام دوستان بنظرم خرید این گوشی منطقی نیس ، ولی
اگه میخواین وارد اکو سیستم اپل بشین باید از خریدن آیفون 6splus شروع کنید . دقت کنید آیفون 6splus هم صفحه نمایش بزرگ تر داره و گیم ، تماشای فیلم کیف میده!
البته باتری نسبتا زیادی داره، یعنی از آیفون se2022 زیاد هس.
متشکر

۰۷ بهمن ۱۴۰۱