5 روش جلوگیری از سرقت گوشی که باید بدانید

چند سالی هست که به خاطر بالا رفتن دلار، محصولات دیجیتالی و در صدر اونها گوشی‌های هوشمند قیمت بالایی پیدا کردن و برای خرید پرچمدارهایی مثل آیفون 13 پرو مکس یا اس 247 اولترا باید بیش از 90 میلیون تومان پرداخت کنید. وضعیت گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت هم چندان بهتر نیست و اونها هم نسبت به امکاناتی که ارائه می‌دن قیمت نسبتا بالایی در ایران دارن. در چنین شرایطی محافظت از گوشی هوشمند اهمیت زیادی پیدا می‌کنه، چون بازار سیاه فروش این محصولات هم رونق کمی نداره. امروزه سرقت موبایل به ویژه در شهرهای بزرگتر زیاد اتفاق می‌افته و خسارت زیادی روی دست قربانی می‌ذاره. پس بهتره که از قبل برای این مسئله به فکر چاره باشید و تا دیر نشده با روش‌های مختلف از موبایل خودتون در برابر سرقت و زورگیری محافظت کنید. از این جهت امروز در موبونیوز 5 روش جلوگیری از سرقت گوشی بهتون معرفی می‌کنیم.

 

5 روش پیشگیری از سرقت موبایل

سرقت موبایل زیاد اتفاق می‌افتد و ما باید سعی کنیم از شرایط و مکان‌هایی که این اتفاق رو تسهیل می‌کنند دوری کنیم. به غیر از این می‌شه با اقداماتی هم خسارت ناشی از سرقت رو به حداقل رسوند. در ادامه پنج روش برای پیشگیری از سرقت موبایل ارائه می‌کنیم که هر دو دسته را پوشش می‌دهند.

 

1. بیمه کردن گوشی موبایل

احتمالا تا به حال نام بیمه آتش سوزی، بیمه شخص ثالث، بیمه عمر و بیمه سرقت خودرو رو شنیده باشید، اما بیمه موبایل برای شما چیز جدیدی باشه. با بالا رفتن قیمت محصولات دیجیتالی، بسیاری از شرکت‌های بیمه در این زمینه مشغول فعالیت شدن و برای سرقت و آسیب دیدگی گوشی بیمه ارائه کردن.

5 روش جلوگیری از سرقت موبایل

بیمه گوشی چندان در جلوگیری از سرقت گوشی کاربردی نداره، اما خسارت ناشی از اون رو به شدت کاهش میده و به نزدیک صفر می‌رسونه. بیمه موبایل معمولا برای گوشی‌های نو انجام میشه اما بعضی از شرکت‌ها برای بیمه کردن گوشی‌های کارکرده هم مشکلی ندارن. تقریبا هیچ شرکتی 100 درصد خسارت وارده رو جبران نمی‌کنه و درصد جبران برای هر شرکت متفاوته اما به قدری هست که فشار مالی ناشی از سرقت رو به کلی از شانه‌های شما برداره.

 

بیمه سرقت با شکست حرز

هنگام بیمه گوشی باید مراقب بندهای بیمه‌نامه بود. بعضی از شرکت‌ها برای جبران خسارت مدرکی برای اثبات شکست حرز مطالبه می‌کنن. اما شکست حرز چیه؟ اگر برای سرقت، سارق شیشه خودرو، در آپارتمان، در گاوصندوق یا چیزهایی از این قبیل رو بشکنه شکست حرز اتفاق افتاده؛ بنابراین مواردی مثل کیف قاپی و جیب بری شامل این نوع بیمه نامه‌ها نمیشن. پس اگر برای شما اهمیت داره، حتما به این نکته توجه کنید که بیمه سرقتی که قصد خرید اون رو دارید محدود به سرقت با شکست حرز نباشه.

 

بیمه موبایل با زورگیری و خفت گیری

با روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم میشه مطمئن شد که دزد گوشی ما رو نمی‌زنه اما در برابر زورگیری کار چندانی نمیشه کرد و پیشگیری از سرقت موبایل که به این شیوه انجام بشه واقعا دشواره. با بیمه اما میشه این مشکل رو هم حل کرد. بعضی از شرکت‌ها زورگیری و در کل توسل به زور برای سرقت رو به عنوان مصداقی از شکست حرز قبول دارن و بعضی از شرکت‌ها هم برای پرداخت خسارت مدرکی مبنی بر شکست حرز مطالبه نمی‌کنن. اگر نگران خفت شدن و سرقت موبایلتون به این شیوه هستید باید سراغ چنین شرکت‌هایی برین.

 

2. استفاده نکردن از گوشی در خیابان

استفاده نکردن از گوشی در خیابان راهی بدیهی برای جلوگیری از دزدیده شدن گوشی هست. احتمال سرقت موبایل افرادی که در خیابان اینستاگرامشون رو چک می‌کنن، یوتیوب می‌بینن یا حتی تلفنی با کسی صحبت می‌کنن بسیار بیشتر از دیگرانه. در واقع تمام سرقت‌های موبایل به جز کیف قاپی و زورگیری برای این دسته از افراد اتفاق می‌افته. به طور کلی سعی کنید استفاده از موبایل رو در خیابان تا جای ممکن محدود کنید. اگر لازمه تلفنی با کسی صحبت کنید کنار یک دیوار حرکت کنید و گوشی رو طرف دیوار نگه دارید. برای کارهای دیگه هم بهتره خودتون رو به یک نقطه نسبتا امن مثل پاساژها، مغازه‌ها یا جاهایی که موتور امکان وارد شدن بهشون رو نداره برسونید.

 

استفاده از ساعت هوشمند

یکی از کارهایی که می‌تونه استفاده از گوشی در مکان‌های عمومی به ویژه خیابان‌ها رو کاهش بده استفاده از یک ساعت هوشمنده. امروزه ساعت‌های هوشمند پیشرفت زیادی کردند و انجام خیلی از کارها مثل مشاهده پیامک‌ها و پاسخ به آن‌ها و تغییر موسیقی در حال پخش با اون‌ها ممکن شده؛ بنابراین داشتن یک ساعت هوشمند به شما کمک می‌کنه کمتر از گوشی استفاده کنید.

استفاده از ساعت هوشمند برای جلوگیری از سرقت موبایل

بنابراین شاید بد نباشه برای خرید یه ساعت هوشمند هزینه کنین، اما عوضش چندین میلیون خسارت دزدیده شدن موبایل رو ندین.

 

استفاده از هندزفری برای مکالمه در خیابان

روش دیگه برای کاهش زمان استفاده از موبایل در خیابان و جلوگیری از سرقت گوشی موبایل استفاده از هندزفری برای مکالمه در خیابانه. بسیاری از سرقت‌ها زمانی اتفاق می‌افتن که فرد در حال مکالمه هست و حواسش به اطرافش نیست. در این شرایط موبایل معمولا کنار گوشه و در بهترین و آسیب پذیرترین موقعیت برای سرقت موبایل قرار داره. هندزفری به شما اجازه میده تا گوشی رو در جای امن‌تر مثل جیب یا کوله قرار بدین و به راحتی یک مکالمه تفنی حتی طولانی داشته باشید.

 

3. استفاده از قفل ضد سرقت موبایل

به کار گیری قفل ضد سرقت موبایل می‌تونه یه راه موثر برای جلوگیری از دزدیده شدن گوشی باشه. این قفل‌ها کمتر شناخته شده هستن و در حال حاضر افراد نسبتا کمی از اونها استفاده می‌کنن. قفل ضد سرقت گوشی دو سر داره که یک سر اون به پشت گوشی یا قاب اون می‌چسبه و سر دیگه از طریق یک قلاب به کمربند، قسمتی از ماشین یا هر جای دیگه متصل میشه. این دو سر از طریق یک سیم بسیار محکم (معمولا فلزی) به هم متصل میشن و در صورتی که فردی تلاش کنه گوشی شما رو بقاپه، سیم جلوی دور شدن موبایل رو می‌گیره. اگر زیاد از گوشیتون در خیابان یا مکان‌های عمومی یا حتی داخل خودرو استفاده می‌کنید قفل ضد سرقت موبایل می‌تونه انتخاب خوبی برای شما باشه.

 

4. گوشی رو در جای مناسب قرار بدید

ما باید کاری کنیم که سرقت موبایلمون برای سارق تا جای ممکن دشوار باشه و انتخاب جایی که گوشی هوشمندمون رو قرار می‌دیم یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در این مسئله هست. بعضی از افراد گوشی رو در جیب پشتی شلوار قرار میدن؛ جایی که دسترسی و مراقبت از اون دشواره و از اون طرف سارق به سادگی می‌تونه به اون دسترسی پیدا کنه.

جلوگیری از سرقت گوشی در فضاهای خلوتجیب جلوی شلوار یا کنار مانتو بهترین جایی هست که می‌تونید گوشی رو قرار بدین. در مکان‌های شلوغی مثل مترو و اتوبوس باید با دست از بودن موبایلتون مطمئن بشید و جیب جلوی شلوار یا مانتو این کار رو راحت می‌کنه. همچنین سعی کنید موبایل رو در کیف دستی قرار ندین. سرقت از کیف‌های دستی در مکان‌های شلوغ کار راحتیه و دزدیدن کل کیف هم توسط یک موتورسوار می‌تونه به سادگی انجام بشه.

 

از گوشی در جای تاریک و خلوت استفاده نکنید

زورگیری‌ها معمولا در نقاط شلوغ انجام نمیشن و سارقین در مکان‌ها و کوچه‌های خلوت‌تر و تاریک‌تر دنبال طعمه خودشون می‌گردن. بهتره مسیرهاتون رو جوری تنظیم کنید که از مکان‌های این چنینی عبور نکنید. مخصوصا اگر گوشی گران قیمتی دارید و مجبور شدید از جای خلوتی عبور کنید به هیچ عنوان از موبایل استفاده نکنید.

 

5. در ترافیک یا هنگام پارک، شیشه ماشین را بالا بکشید

در کنار دزدی و خفت گیری که همیشه وجود داشته، جدیدا سرقت گوشی از سرنشینان خودروها زیاد شده و پیشگیری از چنین اتفاقاتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگر در ترافیک گیر کردید یا ماشین را پارک کرده‌اید، شیشه‌های ماشین را بالا کشیده و درها را قفل کنین. لازم نیست شیشه حتما کاملا بسته باشه و اگر به مقدار کمی باز باشه مشکلی به وجود نمیاد. فقط حتما مراقب باشید که شیشه به اندازه‌ای بسته باشه که دست از لایه شیشه عبور نکنه.

موثرترین روش جلوگیری از سرقت گوشی از نظر موبونیوز کدام است؟

برای هر فردی که موبایل می‌خرد قطعا این سوال پیش می‌آید که چگونه از سرقت گوشی خود پیشگیری کنیم. مخصوصا در شرایط بازار ایران که قیمت گوشی‌های پرچم‌دار و شبه پرچم‌دار بسیار بالا رفته و سرقت گوشی برای سارقان یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد است! با وجود تمام روش‌هایی که بالاتر گفتیم، برای گوشی‌های گران قیمت بهترین راه بیمه گوشی است. بیمه کردن خیال شما رو راحت می‌کنه که حتی در صورت سرقت گوشی، بخشی از خسارت و هزینه گوشی رو دریافت می‌کنید و صدمه مالی چندانی به شما وارد نمیشه. استفاده نکردن از موبایل در اماکن عمومی هم دزدیدن گوشی رو غیرممکن می‌کنه و راهی مطمئن برای جلوگیری از دزدیده شدن موبایل به حساب میاد.

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 10
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
༒•✞Mr .E✧•༒

مرسی واقعا🙏🏻

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

بهترین راه استفاده از هندزفری و ساعت هوشمند هست

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mobin.sn

بند اول اشتباه املایی .اس ۲۴۷ اولترا 😂

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
majid_kh

عالی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
arsalansh

همون استفاده نکردن از گوشی در خیابون و یا استفاده از هندزفری و قرار دادن گوشی در جایی که کنترل بیشتری روش داریم بهترین کار هست

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Nurse

    ممنون

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

بیمه ها واقعا گروه شدن ای کاش فکری براشون میشد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

جالب بود
به نظرم بهترین کار اینه که زیاد استفاده نکنیم توی خیابون.
نکته اضافی: اگه توی خیابون حرف میزنید گوشیو سمت پیاده رو بگیرید و نه سمتی که ماشینا میرن که طرف ب موتور بزنه

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

عالی بود 👍👍👍👍👍👍

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirza.amiry

doos dashtam
‘karbordi bood

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳