بررسی گوشی ردمی نوت 13 پرو شیائومی

گوشی شیائومی نوت 13 پرو 5G در 21 سپتامبر 2023 (30 شهریور 1402) به طور رسمی رونمایی و به بازارهای جهانی و بازار ایران عرضه شد. بررسی Redmi Note 13 Pro شیائومی نشان میده که این گوشی از دوربین 200 مگاپیکسلی واید، پردازنده قدرتمند Snapdragon 7s Gen 2 و نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی استفاده کرده و با این امکانات خیلی محبوب شده. شرکت چینی شیائومی فقط پنج گوشی از سری ردمی نوت 13 رو تولید کرده که همگی نسبت به قیمتی که دارند، امکانات خوبی رو ارائه میدن. نوت 13 پرو 5G دومین گوشی برتر این خانواده پنج نفره محسوب میشه و حدود 300 دلار قیمت داره.

با بررسی گوشی ردمی نوت 13 پرو شیائومی همراه موبونیوز باشید تا ببینیم جدیدترین گوشی میان رده شیائومی چند مرده حلاجه؟ چه ارزش خریدی داره؟ و با کدام گوشی‌ها مقایسه میشه؟

 

بررسی ردمی نوت 13 پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

وقتی پنج گوشی مختلف با دوربین‌های مشابه تولید می‌کنی، یعنی باید خلاقیت زیادی در چیدمان دوربین‌های گوشی‌ها به خرج بدی تا این گوشی‌ها از هم متمایز بشن. طراحان گوشی شیائومی این گوشی رو با چهار رنگ:

  • سیاه نیمه شب (Midnight Black)
  • بنفش شفق قطبی (Aurora Purple)
  • آبی اقیانوسی (Ocean Teal)
  • و سفید یخی (Arctic White)

تولید کردن. هر چهار رنگ گوشی در بخش دوربین تفاوت‌هایی در طیف رنگی دارند که جذابیت قاب پشتی رو بیشتر کرده.

 

بررسی طراحی کلی ردمی نوت 13 پرو

گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G با بدنه شیشه‌ای دو طرفه و حاشیه‌های بسیار باریک طراحی شده. شیائومی به قول خودش از طراحی کلاسیک برای چیدمان دوربین‌های قاب پشتی Redmi Note 13 Pro استفاده کرده و لنزها رو تو یه جزیره مربع شکل قرار داده. ابعاد گوشی 161.2 در 74.2 در 8 میلی متر است و به خاطر نمایشگر 6.67 اینچی، وزنی 187 گرمی داره که در مقایسه با خیلی از گوشی‌های با این نمایشگر، سبک‌ وزن محسوب میشه.

بررسی طراحی گوشی Redmi Note 13 Pro 5g شیائومی

این موضوع در کنار بدنه تخت گوشی باعث میشه گوشی تا حدودی خوش دست و راحت باشه. البته هنوز ممکنه در استفاده طولانی مدت، تیز بودن لبه پایینی گوشی باعث اذیت شدن انگشت دستتون بشه.

 

طراحی فریم‌ها و پنل جلویی Redmi 13 Pro

دکمه پاور و تنظیم ولوم صدا در سمت راست گوشی، درگاه USB-C و اسپیکر در پایین و جک هدفون 3.5 میلی متر، اسپیکر دوم و IR blaster یا سنسور مادون قرمز در بالای گوشی جای داده شدن. برای وارد کردن سیم‌کارت و کارت حافظه هم می‌تونید از شیار سیم‌کارت در لبه پایینی گوشی استفاده کنید.

بررسی فریم های ردمی نوت 13 پرو شیائومی

حاشیه نمایشگر خیلی کم است و این موضوع جلوه بسیار خوبی به این گوشی میان رده داده.

 

استاندارد محافظتی شیائومی ردمی نوت 13 پرو

در حالی که گوشی Redmi Note 13 Pro Plus شیائومی با گواهینامه IP67 برای مقاومت در برابر آب طراحی شده، گوشی Redmi Note 13 Pro دارای گواهی IP54 است و فقط در برابر پاشش قطرات آب و گرد و غبار مقاومت داره.

به طور کلی، ظاهر گوشی جدید شیائومی با اینکه در سال 2024 عرضه شده، جذابیت عجیب و غریبی نداره و یک طراحی معمولی محسوب میشه. به هیچ وجه با نگاه کردن به بدنه گوشی، محو تماشای ظاهر و طراحی اون نمیشید و بیشتر از اینکه یه گوشی زیبا (از نظر طراحی) محسوب بشه، یه گوشی کاربردی با امکانات پیشرفته و البته قیمت مناسب است.

 

بررسی Redmi Note 13 Pro شیائومی از نظر صفحه نمایش

قبلاً اشاره کردیم که همه گوشی‌های جدید ردمی در این خانواده، نمایشگر 6.7 اینچی با رفرش ریت 120 هرتز و فناوری OLED رو دارند. با این حال، گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G رزولوشن 1220p داره بنابراین از مدل‌های ارزان‌تر این خانواده کیفیت بهتری ارائه میده.

همچنین باید به وجود روکش گوریلا گلس ویکتوس (Victus) روی نمایشگر این گوشی هم اشاره کرد که برای محافظت بهتر در برابر خط و خش استفاده میشه. خوبه بدونید که مدل‌های ارزان‌تر ردمی نوت 13 با گوریلا گلس 5 یا حتی 3 عرضه شدن.

روشنایی صفحه یکی دیگه از پارامترهایی است که موقع انتخاب گوشی برای خیلی از افراد اهمیت داره. این گوشی ردمی با روشنایی بیشینه 1800 نیتی روشنایی خیلی مناسبی داره. البته در حالت دستی این عدد تا 500 و در حالت خودکار تا 1200 نیت می‌رسه که باز هم باعث میشه در محیط‌های روشن و پرنور بتونید به راحتی از گوشی استفاده کنید.

بررسی Redmi Note 13 Pro شیائومی در صفحه نمایش

رفرش ریت 120 هرتزی گوشی باعث تجربه کاربری روان و سریعی میشه. امکان نمایش 69 میلیارد رنگ در کنار پنل امولد با رزولوشن بالا، دقت رنگی زنده و جذابی رو به نمایش می‌ذاره که واقعا از حد و اندازه و قیمت گوشی بالاتر است.

به طور کلی صفحه نمایش این گوشی با توجه به قیمتی که داره، کیفیت بسیار خوبی رو ارائه میده؛ مخصوصاً که رفرش ریت 120 هرتزی داره، روشنایی بیشینه صفحه به 1800 نیت می‌رسه و با داشتن پنل با رزولوشن و دقت بالا تجربه بسیار جذابی رو در هنگام بازی و تماشای محتوای ویدیویی به نمایش می‌ذاره.

 

نقد و بررسی باتری و شارژدهی Redmi 13 Note Pro 5G

وقتی جعبه این گوشی رو باز می‌کنید با یه شارژر 67 واتی و کابل شارژ‌ USB-C مواجه میشید. این گوشی با باتری 5100 میلی آمپر ساعتی عرضه شده. این در حالی است که باقی اعضای خانواده ردمی نوت 13، حداکثر ظرفیت 5000mAh رو دارند. با یه بار شارژ کردن کامل باتری می‌تونید یک روز و نیم از گوشی استفاده کنید؛ البته اگه دائماً اینستاگرام گردی نکنید!

اگه سرعت شارژ باتری گوشی هم براتون مهم است، یه سری آمار و ارقام داریم که احتمالاً به دردتون می‌خوره؛ مثلا اگه از شارژ‌ر خود گوشی که 67 وات توان داره برای شارژ‌ استفاده کنید، در عرض 15 دقیقه تا 40 درصد از باتری شارژ‌ میشه. در عرض نیم ساعت 74 درصد باتری شارژ میشه و برای شارژ‌ کامل باتری (صفر تا 100 درصد) چیزی حدود 47 دقیقه زمان نیاز دارید.

بررسی عملکرد شارژر 67 واتی ردمی نوت 13 پرو

برای جمع‌بندی بخش بررسی باتری گوشی ردمی نوت 13 پرو شیائومی میشه گفت:

  • تو بخش شارژ شدن، هم وجود شارژ 67 واتی و هم سرعت شارژ خوب مزیت این گوشی محسوب میشه.
  • در بخش شارژدهی هم شاهد یکی از بهترین عملکردها در این بازه قیمتی هستیم.

با توجه به شارژدهی مناسب گوشی و همچنین سرعت شارژ قابل قبول ردمی نوت 13 پرو که به نسبت سال قبل تغییر و تحول خیلی زیادی نداشته، میشه گفت این گوشی هنوز عملکرد مناسبی در این بخش داره. در نتیجه می‌تونید در طول روز با خیال راحت از گوشی استفاده کنید و نگرانی زیادی بابت تمام شدن شارژ نداشته باشید.

 

بررسی دوربین ردمی نوت 13 پرو

همین اول کار بگیم که این گوشی 3 دوربین در پنل پشتی و 1 دوربین سلفی در پنل جلویی داره که عبارتند از:

  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی

اینکه این دوربین‌ها تا چه حد کیفیت دارند و چه امکاناتی برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار شما قرار میدن موضوع دیگه‌ای که باید بررسی بشه. در ادامه به شرح مختصر هر کدام از دوربین‌های گوشی Note 13 Pro 5g می‌پردازیم.

 

عملکرد دوربین اصلی نوت 13 پرو

اجازه بدید اول از دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی این گوشی صحبت کنیم. این لنز که دوربین اصلی گوشی محسوب میشه در هر دو شرایط نور روز و شب، عملکرد خوبی ارائه میده و با استفاده از هوش مصنوعی می‌تونه تصاویری با بالاترین کیفیت رو ثبت کنه. این دوربین در حالت زوم 2X و 4X کیفیت خوبی ارائه میده و برای کسانی که عاشق عکس‌برداری از ماه کامل در آسمان صاف هستند قطعاً جذابیت داره.

بررسی عملکرد نوت 13 پرو 5G در بخش دوربین

شیائومی در صفحه رسمی این گوشی نوشته: «دوربین ردمی نوت 13 پرو 5G در سطح گوشی‌های پرچمدار است و برای فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تر از فناوری Super QPD استفاده می‌کنه. ترکیب قدرتمند فناوری‌های OIS و EIS باعث شده لرزش دوربین در حین عکس و فیلم گرفتن به حداقل برسه و تصاویری بدون تاری و کیفیت بالا ثبت کنید.»

 

عملکرد دوربین اولترا واید و ماکرو شیائومی 13 پرو

در کنار این دوربین 200 مگاپیکسلی، یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید (فوق عریض) هم در نظر گرفته شده که این مهر و موم‌ها طرفدارهای زیادی پیدا کرده. این لنز برای عکاسی فضای باز پیشنهاد میشه و کیفیت نسبتاً مطلوبی داره. علاوه بر این، باید به لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو هم اشاره کرد که عکاسی از نزدیک رو ممکن کرده.
با اینکه این لنز کیفیت خیلی زیادی نداره اما برای عکاسی از مورچه‌های در حال حرکت یا قطره‌های آب روی برگ یا غذاهای چرب عکس‌های قابل قبول و خوبی به شما میده.

 

بررسی عملکرد دوربین فیلمبرداری نوت 13 پرو

در بخش فیلمبرداری باید به چند نکته اشاره کرد. با دوربین گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنید. توجه داشته باشید که این قابلیت در نسخه‌های ارزان‌تر ردمی نوت 13 وجود نداره!
به لطف نرم‌افزارهای داخلی گوشی، لرزش‌های ناشی از حرکت دست گرفته میشه و می‌تونید به راحتی فیلم‌هایی بدون لرزش بگیرید. البته وقتی سرعت راه‌ رفتن و میزان لرزش بیشتر بشه، این گوشی نمی‌تونه عملکرد خوبی ارائه بده که خب خیلی هم ازش توقع نمیره!

بررسی عملکرد دوربین فیلمبرداری redmi note 13 pro شیائومی

باید اشاره کنیم که یه دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم در جلوی گوشی قرار داده شده که از نوع واید است و برای فیلم‌برداری با کیفیت 1080p با فریم ریت 30 و 60 فریم در ثانیه عملکرد قابل قبول و نه چندان درخشنده‌ای داره.

 

قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دوربین ردمی 13 پرو

در بخش آخر بررسی دوربین شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G باید به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که برای بهبود عملکرد دوربین روی این گوشی نصب شده اشاره کنیم:

  • فناوری Optic fusion: روشنایی صحنه در حین عکس گرفتن رو با توجه به ویژگی‌های محیط بهبود میده.
  • موتور رنگ (Color engine): کیفیت رنگ‌ها رو بهتر می‌کنه.
  • موتور شتاب‌دهنده (Accelerating engine): از نهایت قدرت CPU و GPU و سایر سخت‌افزارهای مرتبط با دوربین برای بهبود کیفیت عکس کمک می‌گیره.
  • سنجش بیونیک (Bionic sensing): منابع گوشی رو با توجه به کیفیت تصاویری که دارید ثبت می‌کنید اولویت‌بندی می‌کنه تا بالاتری کارایی در اختیار دوربین قرار بگیره.
  • موتور اکسوفر (Ecosphere engine): برای افزودن خلاقیت‌های بیشتر در عکاسی و فیلم‌برداری از این موتور برای برنامه‌های شخص ثالت گوشی استفاده میشه.
  • موتور HD: این موتور از تمام توان پردازنده برای رسیدن به کیفیت بالای تصویر استفاده می‌کنه.

به طور کلی، دوربین گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G گرچه با اعداد و ارقام بالایی مثل لنز 200 مگاپیکسلی عرضه شده اما باید قبول کنیم که عکاسی با دوربین این گوشی به هیچ وجه به پای عکاسی با گوشی‌های پرچمدار نمی‌رسه.
شیائومی برای برطرف کردن این مشکلات، نرم‌افزارهایی برای بهبود رنگ و کیفیت تصویر روی گوشی قرار داده تا کاربرانش رو راضی نگه داره. البته اگه به عکاسی پرتره یا فیلم‌برداری سینماتیک علاقه دارید، باید بیشتر هزینه کنید و مدل‌های پرچمدار شیائومی رو بخرید که این قابلیت‌ها رو در اختیار شما قرار میدن.

بررسی قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری دوربین Note 13 Pro

اگه بخوایم گوشی نوت 13 پرو رو از نظر دوربین با رقبا مقایسه کنیم، فقط دوربین گوشی Redmi Note 12 pro Plus شیائومی در سطح این گوشی قرار داره که البته به خاطر وجود پردازنده نسبتا ضعیف اون، احتمالا کیفیت تصاویر اون هم کمتر باشه.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Note 13 Pro

مزیت اصلی گوشی شیائومی معمولا بخش سخت‌افزار و پردازنده این گوشی‌هاست. این گوشی از پردازنده کوالکام Snapdragon 7s Gen 2 استفاده می‌کنه و از این نظر با گوشی Edge 40 موتورولا در یک رده قرار می‌گیره. بررسی نوت 13 پرو در عملکرد پردازنده نشان میده که:

  • این پردازنده برای کارهای ساده روزانه عملکرد خیلی خوبی داره و تا زمانی که فشار زیادی بهش وارد نکنید، همه‌چیز عالی پیش میره.
  • اما برای انجام کارهای سنگین‌تر ممکنه سرعت گوشی مقداری کاهش پیدا کنه و چند ثانیه‌ای تاخیر در باز و بسته کردن برنامه‌ها داشته باشه.
  • عملکرد گوشی در بازی‌ها نسبتا سنگین هم مناسب است و می‌تونه با گرافیک متوسط، فریم ریت خوبی رو بدون لگ و باگ و داغ شدن بیش از حد به شما بده.

خب نباید فراموش کنید که این، یه گوشی میان رده است و عملکردش در دسته خودش، عملکرد خوبی محسوب میشه.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری ردمی نوت 13 پرو

گوشی نوت 13 پرو با سیستم عامل اندروید 13 که رابط کاربری MIUI 14 به عنوان پوسته براش نصب شده، عرضه شده و در این بخش با گوشی A54 سامسونگ مقایسه میشه. امکانات شخصی‌سازی مناسب است و همان حس معمول کار با گوشی‌های شیائومی اینجا هم دیده میشه. از عرضه HyperOS برای این گوشی فعلا خبری نیست اما به احتمال بسیار زیاد، در آینده این آپدیت برای این گوشی هم عرضه بشه که با توجه به غول آپدیت سه ساله شیائومی برای این گوشی خیلی بعید نیست.

بررسی عملکرد رابط کاربری Redmi Note 13 Pro شیائومی

همین جا باید به یه مشکل نرم‌افزاری گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G اشاره کنیم که مشکل نشان ندادن نوتیفیکیشن‌هاست. این گوشی بعضی از نوتیفیکشن‌ها رو در حالت قفل نشان نمیده و دلیلش هم صرفه‌جویی در مصرف باتری و از اینجور بهونه‌های بنی اسرائیلی است! می‌تونید وارد تنظیمات گوشی بشید و به صورت دستی، به گوشی بفهمونید که نوتیفیکیشن فلان نرم‌افزار حتماً در حالت قفل نشان داده بشه. (تجربه ما میگه که خیلی موفق نخواهید بود!)

 

بررسی ردمی نوت 13 پرو در بخش اسپیکر

همان‌طور که پیش از این هم در بخش طراحی گفتیم، در بالا و پایین این گوشی اسپیکرها قرار داده شدن تا صدایی استریو به گوش برسه. شیائومی در صفحه رسمی این گوشی اشاره کرده که صدای پانوراما توسط اسپیکرهای این گوشی تولید میشه که برای انجام بازی و تماشای فیلم‌های سینمایی خیلی هیجان‌انگیز است.

به طور کلی، کیفیت و حجم صدای اسپیکرهای این گوشی در سطح یک گوشی میان رده خوبه ولی هر چقدر ولوم گوشی رو بالاتر ببرید، کیفیت و وضوح صدا کاهش پیدا می‌کنه که خب این مشکل برای خیلی از گوشی‌های میان رده هم به وجود میاد.
برای کسانی که هنوز از هندزفری‌های سیمی استفاده می‌کنند هم این گوشی جک 3.5 میلی متری در نظر گرفته تا به راحتی هندزفری رو به گوشی وصل کنند و موسیقی بشنون. لازم به ذکر است که این جک صدا در گوشی‌های پرچمدار خیلی از شرکت‌ها حذف شده و شما مجبورید هندزفری‌های وایرلس بخرید.

 

آیا گوشی Redmi Note 13 Pro 5G ارزش خرید داره؟

با توجه به بررسی ردمی نوت 13 پرو برای تشخیص ارزش خرید این گوشی، باید اون رو با توجه به قیمتی که داره با گوشی‌های هم‌رده خودش مقایسه کرد. گوشی نوت 13 پرو از نظر دوربین با Redmi Note 12 Pro Plus، از نظر سرعت پردازش و نوع پردازنده با Poco F5 و از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری و نوع رابط کاربری با A54 سامسونگ مقایسه میشه.

باید در نظر داشته باشید که ردمی نوت 13 پرو 5G با 512 گیگابایت ظرفیت، قیمتی معادل گوشی پوکو F5 با 256 گیگ حافظه و کیفیت دوربین پایین‌تر داره. قیمت گوشی Redmi Note 13 Pro شیائومی با رم 12 و حافظه 512 گیگ در بازار ایران در حال حاضر حدود 17,345,000 تومان تومان است. بنابراین با توجه به عملکرد گوشی‌های قرار گرفته در این بازه قیمتی و نتایج بررسی Redmi Note 13 Pro شیائومی، به نظر می‌رسه این گوشی ارزش خرید بالایی داره.

شما می‌تونید از دوربین 200 مگاپیکسلی باکیفیت، پردازنده قدرتمند، حافظه 512، رم 12 گیگابایت و همچنین طراحی خوب و مدرن این گوشی در کنار نمایشگر بزرگ و باکیفیت اون استفاده کنید. حالا که تا آخر بررسی گوشی ردمی نوت 13 پرو شیائومی همراه ما بودید، بگید نظر شما راجع به این گوشی چیه؟ آیا به نظر شما ردمی 13 پرو در مقایسه با رقبا ارزش خرید بیشتری داره یا نه؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 32
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Parsa Asgari

سلام. به نظر شما گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو بهتره یا آ۵۴ سامسونگ؟

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Amirkhan87

داوش لطفا بررسیش کن خیلی منتظرم🌹

۰۱ فروردین ۱۴۰۳
Xhoo123

گوشیم نوت 11 پرو هست آپدیت هایپر او اس رو 3 روز پیش گرفت

۱۳ اسفند ۱۴۰۲
Xhoo123

گوشیم نوت 11 پرو هست آپدیت Haiperos رو 3 روز پیش گرفت

۱۳ اسفند ۱۴۰۲
tahamousavi

خیلی گوشی خوب و به صرفه ایه. شیائومب قصد پس کشیدن نداره…

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
RadMaNd 84224

سلام ازتون میخواستم یه ویدئو یا مقاله مقایسه بین note 13 pro 5g و poco x6 pro داخل سایت قرار بدید چون میخوام گوشی بخرم و بیت این دوتا تو شک افتادم که کدومو بخرم🙏

۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    reza ۱۲۲۳۴۵

    سلام بدون شک پوکو بگیر

    ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳