بررسی گوشی Redmi Note 13 4G شیائومی

گوشی ردمی نوت ۱۳ ۴جی تو ژانویه 2024 (دی 1402) با قابلیت‌هایی مثل پردازنده اسنپ دراگون 685، دوربین 108 مگاپیکسلی و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به طور جهانی به بازار عرضه شد. این گوشی ارزونترین عضو خانواده ردمی نوت ۱۳ به شمار میره و باید دید که با این مشخصات و قیمت آیا می‌تونه نظر مشتری‌های ایرانی رو به خودش جلب کنه یا نه؟ پس با بررسی گوشی Redmi Note 13 4G شیائومی همراه موبونیوز باشید تا بخش‌های مختلف این میان‌رده شیائومی رو با هم بررسی کنیم.

 

بررسی گوشی Redmi Note 13 4G شیائومی از نظر طراحی

طراحی گوشی Redmi Note 13 با حالت جعبه‌ای و گوشه‌های نسبتاً گرد، روند مدرن طراحی گوشی‌های هوشمند که اپل چند سال پیش شروع کرده رو دنبال می‌کنه. با وجود اینکه شباهت‌های زیادی از نظر طراحی بدنه در این گوشی با آیفون‌ها وجود داره، اما هنوز هم از روی کیفیت و جزئیات طراحی می‌تونید متوجه بشید که این گوشی رو یه طراح چینی طراحی کرده. کمپانی شیائومی برای بدنه این گوشی از فریم پلاستیکی استفاده کرده که هم قیمت ارزون‌تری داره و هم وزن گوشی رو کمتر میکنه. لازم به ذکره که وزن ردمی نوت 13 حدود 188.5 گرمه و در دسته گوشی‌های سبک قرار می‌گیره.

بررسی طراحی گوشی ردمی نوت 13 4G شیائومی

دوربین‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن در قاب پشتی قرار داده شدن و حالتی کلاسیک به گوشی بخشیدن. در سمت راست گوشی کلیدهای پاور و ولوم صدا رو می‌تونید ببینید، در سمت چپ دکمه‌ای وجود نداره، در پایین پورت USB-C، اسپیکر، میکروفون و شیار سیم کارت تعبیه شده و در قسمت بالای گوشی یه جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری و یه سنسور مادون قرمز برای اتصال به دستگاه‌های الکترونیکی جای داده شده.

شما برای خرید گوشی ردمی نوت 13 باید از بین 4 رنگ انتخاب کنید:

  • Midnight Black (مشکی نیمه شب)
  • Mint Green (سبز نعنایی)
  • Ice Blue (آبی یخی)
  • Ocean Sunset (غروب اقیانوس)

رنگ بندی گوشی ردمی نوت ۱۳ ۴جی شیائومی

این گوشی با استاندارد IP54 ساخته شده و این یعنی در برابر گرد و غبار و خط و خش مقاومت متوسطی داره. اما مراقب باشید! ردمی نوت ۱۳ ۴جی ضد آب نیست و نباید زیر بارون یا در محیط های خیلی مرطوب ازش استفاده کنید. بررسی ردمی نوت ۱۳ ۵جی رقیب قدیمی‌تر این مدل نشون داده که محافظ صفحه نسخه ۴جی از نوع گوریلا گلس ۳ هست که به نسبت گوریلا گلس ۵ نسحه ۵جی خیلی ضعیف‌تره.

به طور کلی، بررسی طراحی گوشی Redmi Note 13 4G نشون میده که این مدل از نظر ظاهری نکته جالب یا جدیدی نداره و یه میان‌رده با طراحی معمولیه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi Redmi Note 13 4G

شیائومی برای گوشی نوت 13 4G خودش از نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED استفاده کرده تا از رقبا عقب نمونه و همچنان در زمینه تولید گوشی‌های با نمایشگر بزرگ رقابت کنه. در صفحه نمایش Redmi Note 13 4G شاهد وضوح تصاویر با کیفیت 1080 در 2400 پیکسل هستیم که با تراکم پیکسلی 395 و نسبت تصویر 20:9 نشون داده میشن.

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi Redmi Note 13 4G
صفحه نمایش ردمی نوت ۱۳ ۴جی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز بهره‌مند شده که خوراک بازی‌های سریعه

نکته مهم درباره این نمایشگر نرخ تازه‌سازی 120 هرتزیه که جزو نقاط قوت گوشی به شمار میره. در واقع اگه گیمر هستید و به موبایل گیم علاقه دارید، نرخ تازه‌سازی 120 هزتری این امکان رو بهتون میده که بدون تاری تصویر، سریع‌ترین بازی‌ها رو با کیفیت بالا انجام بدید. از سوی دیگه باید به حداکثر روشنایی 1800 نیت این نمایشگر هم اشاره کرد که برای تماشای صفحه در زیر نور مستقیم خورشید کاربرد داره. حداقل روشنایی این نمایشگر هم 2.4 نیت ارزیابی شده که برای روشن بودن نمایشگر در شب به درد می‌خوره.

در قسمت قبل هم اشاره کردیم که کمپانی ردمی برای محافظت از نمایشگر ردمی نوت 13 از محافظ گوریلا گلس 3 استفاده کرده. این محافظ خیلی جدید نیست اما کماکان قابلیت‌های خوبی داره و می‌تونه از صفحه نمایش در برابر خط و خش و خراشیدگی محافظت کنه.

به طور کلی، صفحه نمایش نسبتا بزرگ گوشی شیائومی ردمی نوت 13 4G به دلیل داشتن پنل AMOLED، نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 1800 نیت، در دسته میان‌رده‌های باکیفیت قرار می‌گیره و ارزش خرید داره.

 

بررسی باتری شیائومی ردمی نوت 13 4G

شیائومی ردمی نوت 13 به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که ظرفیت کمی نیست. طبق بررسی‌هایی که سایت PhoneArena روی ماندگاری باتری این گوشی انجام داده مشخص شد با یه بار شارژ‌ کردن باتری ردمی نوت 13 شما می‌تونید تا 11 ساعت و 44 دقیقه فیلم تماشا کنید، تا 14 ساعت و 21 دقیقه وب‌گردی کنید و تا 8 ساعت و 11 دقیقه بازی کنید. این اعداد و ارقام مربوط به استفاده گوشی به صورت مستمره و در صورتی که به شکل عادی ازش استفاده کنید بیشتر از یک روز هم براتون کار می‌کنه.

بررسی باتری شیائومی ردمی نوت 13

به همراه این گوشی یه شارژر سیمی 33 واتی با قابلیت شارژ سریع هم عرضه شده که در زمان کوتاه می‌تونه باتری گوشی رو پر کنه. روی مدت زمان شارژ‌ شدن این باتری هم آزمایشاتی انجام شده و نتیجه بدست اومده نشون میده که در عرض 15 دقیقه می‌تونید تا 26 درصد و در عرض نیم ساعت تا 48 درصد باتری رو شارژ کنید. در نهایت برای شارژ 0 تا 100 درصد باتری گوشی باید حدود یک ساعت و 19 دقیقه زمان صرف کنید.

با اینکه Redmi Note 13 4G قابلیت شارژ بی‌سیم نداره، اما میشه عملکرد باتری و سرعت شارژ شدنش رو مطلوب ارزیابی کرد. با توجه به قیمت گوشی وجود باتری 5000 میلی آمپر ساعتی که قابلیت شارژ سریع داره یه امتیار محسوب میشه.

 

بررسی دوربین ردمی نوت 13 4G شیائومی

در یکسال اخیر، گوشی‌هایی که با دوربین سه‌گانه 108+8+2 مگاپیکسلی تولید و روانه بازار شدن، کم نبودن. اصلا فلسفه تولید چنین گوشی‌هایی اینه که کاربر با دیدن عدد 108 مگاپیکسلی، به سمت گوشی جذب بشه و بعدش در صورتی که باقی مشخصات گوشی هم خوب باشه، راضی بشه که اون گوشی رو بخره. گوشی Xiaomi Redmi Note 13 4G هم با چنین فلسفه‌ای به ۴ دوربین زیر مجهز شده:

  • لنز اصلی: سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی واید
  • لنز اولترا واید: سنسور ۸ مکاپیکسلی
  • لنز ماکرو: سنسور ۲ مکاپیکسلی
  • لنز سلفی واید: سنسور ۱۶ مگاپیکسلی
دوربین گوشی ردمی نوت 13
به نظر می‌رسه تنها لنزی که واقعا در نوت ۱۳ ۴جی کاربرد داره دوربین اصلی با کیفیت تبلیغاتی ۱۰۸ مگاپیکسلیشه

بنابراین وقتی با چنین گوشی‌هایی مواجه میشید اولین چیزی که باید بدونید اینه که دوربین اصلی (یعنی همون 108 مگاپیکسلیه) قراره بخش عظیمی از کارهای مربوط به عکاسی و فیلمبرداری رو انجام بده و خیلی روی دوتا دوربین دیگه حساب نکنید! دوربین 108 مگاپیکسلی گوشی ردمی نوت 13 با فاصله کانونی f/1.8 از نوع دوربین‌های عریضه و در روشنایی روز و موقعیت‌های عادی، کیفیت خوبی در اختیار شما قرار میده.

این دوربین به قابلیت فوکوس اتوماتیک هم مجهزه و به طور خودکار روی سوژه‌های شما فوکوس می‌کنه تا تصویر سوژه واضح‌تر و تصاویر فرعی بوکه شده ثبت بشه. این دوربین از حالت پانوراما و HDR‌ هم پشتیبانی می‌کنه. در زمینه فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن نداره و فقط می‌تونید باهاش فیلم‌هایی با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. پس خبری از فیلمبرداری 4K نیست. در ضمن، وقتی قابلیت ضدلرزش (OIS) روی دوربین نباشه فیلمبرداری با این دوربین پر از لرزش خواهد بود. بنابراین شاید بشه یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های این گوشی رو فیلم‌برداری دوربینش بیان کرد.

دو دوربین دیگه‌ای که روی قاب پشتی قرار داده شدن، یکی برای گرفتن عکس‌های اولترا واید یا فوق عریض کاربرد داره که در روشنایی روز کیفیت خوبی ارائه میده ولی در نور کم و شب، نویزهای زیادی داره. دوربین 2 مگاپیکسلی هم برای عکاسی ماکرو در نظر گرفته شده که خب خیلی توقع کیفیت فوق‌العاده نمیشه ازش داشت. در آخر باید به دوربین سلفی گوشی هم اشاره کنیم که یه لنز 16 مگاپیکسلی از نوع عریض دارد و می‌تونید باهاش فیلم‌های 1080p@30fps ضبط کنید.

بررسی دوربین Redmi Note 13 4G نشون میده با اینکه دوربین 108 مگاپیکسلی گوشی برای عکس‌ گرفتن در روز امکانات خوبی در اختیار شما قرار میده اما برای کارهای حرفه‌ای خیلی کاربرد نداره. این دوربین حالت پرتره برای عکاسی نداره و نمی‌تونید فیلم‌های اسلوموشن یا تایم لپس باهاش بگیرید. بنابراین اگه دنبال یه گوشی معمولی با قیمت ارزون هستید که فقط باهاش عکس بگیرید (نه فیلم) این گوشی ردمی انتخاب خوبیه.

 

بررسی گوشی Redmi Note 13 4G شیائومی از نظر پردازش

اول از همه بگوییم که کمپانی شیائومی برای این گوشی میان‌رده و ارزان قیمت از چیپست کوالکام SM6225 Snapdragon 685 که با فناوری 6 نانومتری تولید شده استفاده کرده. این چیپست از نوع پردازنده های 8 هسته‌ای بوده و در کنارش پردازنده گرافیکی Adreno 610 قرار گرفته که مخصوص اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگینه.

عملکرد سخت افزاری Xiaomi Redmi Note 13 4G

دو مورد مهم درباره عملکرد گوشی ردمی نوت 13 شیائومی وجود داره که در این بخش باید حتماً بهشون اشاره کنیم. مورد اول اینه که برای این گوشی از سیستم عامل اندروید 13 استفاده شده و رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 14 که جدیدترین رابط کاربری این کمپانیه برای این گوشی در نظر گرفته شده.

مورد دوم، مشکل همیشگی گوشی‌های شیائومی و ردمی یعنی نمایش ندادن اعلان‌هاست. گوشی‌های شیائومی مشکل نمایش نوتیفیکیشن دارن و خیلی از برنامه‌هایی که در پس‌زمینه فعال هستن نوتیفیکشنشون فعال نمیشه. این مشکل در شیائومی ردمی نوت 13 هم کماکان وجود داره و باید به صورت دستی، نوتیفیکیشن بعضی از نرم‌افزارها رو فعال و قابلیت محدود کردن برنامه بخاطر صرفه‌جویی در باتری رو غیرفعال کنید.

در آخر باید به مدل‌های مختلف این گوشی اشاره کرد. شیائومی این گوشی رو در در سه مدل مختلف از نظر رم و حافظه روانه بازار کرده که عبارتند از:‌

  • رم 6GB و حافظه داخلی 128GB
  • رم 8GB و حافظه داخلی 128GB
  • رم 8GB و حافظه داخلی 256GB

به طور کلی، این گوشی از نظر رم تنوع زیادی نداره و به رم ۸ بسنده کرده. البته این موضوع با توجه به قیمت 8 میلیون تومانی گوشی Redmi Note 13 4G قابل پیش بینیه و انتظار رم 12 به بالا ازش نمیره. وجود پردازنده اسنپ دراگون هم با وجود نسل قدیمیش همچنان مزیت محسوب میشه و ارزش این گوشی رو به عنوان یه میان رده اقتصادی بالا میبره.

 

آیا گوشی Xiaomi Redmi Note 13 4G ارزش خرید داره؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید گوشی‌هایی که قیمت و مشخصات نزدیک به ردمی نوت ۱۳ دارند رو باهاش مقایسه کنیم. اگه برچسب قیمت 8 میلیون تومانی (بهمن ۱۴۰۲) برای این گوشی موبایل در نظر بگیریم می‌تونیم چندتا رقیب کنار نوت 13 4G داشته باشیم؛ گوشی A15 4G Samsung و A25 سامسونگ جزو رقبای هم‌رده این گوشی هستن که با توجه به قیمت حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارن. رقیب مهم‌تر این گوشی نسخه ۵جی اون یعنی Redmi Note 13 5G هستس که تقریبا از لحاظ قیمتی شبیه به همن اما تو این مدل رم ۱۲ هم در اختیارتون قرار می گیره. به طور کلی بررسی گوشی Redmi Note 13 4G نشون میده که با توجه به موجودی بازار و رقیب‌های سامسونگی، این گوشی در حال حاضر چندان ارزش خرید نداره اما اگه کمی بگذره و قیمتش پایین‌تر بیاد، میشه به عنوان یه اقتصادی خوش‌ساخت سراغش رفت.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 39
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AliNajafiJahani

بد نیست 🖖🏻

۱۵ فروردین ۱۴۰۳
88AMIRKING88

به نظر من a34 که رقیب این گوشی هست نسبت به این خیلی بهتره

۱۳ فروردین ۱۴۰۳
164_Ehsan

واقعا نمیتونم این گوشی رو یه گوشی خوب فاکتور بگیرم
صفحه نمایش و طراحی خوبی داره باتری و دروبین متوسط پردازنده ی ضعیف
همون نوت ۱۲ با یکم تغییر همین بازم بنظرم ارزش خریدش به جرعت از a15 کمتره

۱۲ فروردین ۱۴۰۳
Amir A B

چقدر شبیه poco x 6 🧐

۱۲ فروردین ۱۴۰۳
alirezanikkhah

گزینه بدی نیست ولی رقبا گزینه بهتری هستند

۱۱ فروردین ۱۴۰۳
Amirjav87

گوشیه خوب و روونیه

۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Emran.B1388

عالیه

۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Ahmaddosti

ارزش خرید داره

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
MAHDI13

خوبییقف۷ع

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
arsalansh

با این قیمت حتما اولویت خرید باید Poco M6 pro باشه !

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
Habibz

در کل گوشی خوبیه

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

در مجموع به نطرم گوشی مناسبیه.
‌من دوربین تله فوتو رو به ماکرو ترجیح میدم چون با دوربین لصلی هم میشه یه ذره از نزدیک عکس گرفت اما خب زومی که توی تله فوتو هست رو نمیشه ایجاد کرد.

‌از اون گوشی هاییه که حس میکنم بعد از یه مدت مثلا ۱ سال و عملکرد طولانی مدت زیاد نمیتونه موفق باشه و پایداریشو از دست بده….

احتمالا تا یه مدت کوتاهی خوبه ها اما بعد از اون ممکنه با یه افت شدید نسبت به روز اولش مواجه بشه

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

بدی نیست

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقایسه این رو با a25 بزارید.

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله جالبی بود.

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

_پردازنده ضعیف
+صفحه نمایش عالی
_+ دوربین متوسط
+طراحی خوب
_انتشار با اندروید 13!
+باتری نسبتا خوب
درمجموع میتونه گوشی خوبی باشه ولی به پای a25نمیرسه.

۰۷ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

پردازنده‌ش خیلی ضعیفه ، برای بازی اصلا مناسب نیست

۰۷ فروردین ۱۴۰۳