بررسی گوشی Redmi Note 13 شیائومی

برای افرادی که دنبال یه میان رده ارزان قیمت و با امکانات هستند، اما هنوز نتوستن بین مدل‌های توی بازار، گوشی مناسبی رو انتخاب کنند، تست و بررسی گوشی Redmi Note 13 شیائومی با فناوری 5G می‌تونه کاربردی باشه. شیائومی در 14 دی 1402 با عرضه سری گوشی‌های ردمی نوت 13، کیفیت بالای سخت‌افزاری و دوربین حرفه‌ای رو به سطح گوشی‌های میان‌رده آورد تا هیچ کدام از مشتری‌ها رو بی‌نصیب نذاره. این گوشی باکیفیت، عملکرد مناسب و برچسب قیمتی خوبی رو در مقایسه با رقبا در اختیارتون می‌ذاره. همچنین با پردازنده Mediatek Dimensity 6080 که داره می‌تونه جایگزین مناسبی برای نوت 12 هم باشه.

پس اگه طرفدار گوشی‌های اقتصادی شیائومی هستید، تو بررسی ردمی نوت 13 شیائومی با موبونیوز همراه باشید تا زیروبم این میان‌رده مدعی رو دربیاریم.

 

بررسی Redmi Note 13 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گوشی‌های شیائومی از اقتصادی گرفته تا میان‌رده و پرچمدار دارای طراحی‌های متنوع و گاهی عجیبی هستند که ردمی نوت 13 هم ازشون مستثنا نیست. پس همین اول کار رو با بررسی ویژگی‌های ظاهری و کیفیت ساخت گوشی Redmi Note 13 5G شیائومی شروع می‌کنیم.

 

پنل پشت گوشی نوت 13 5G

گوشی نوت 13 شیائومی در 4 رنگ مختلف از کلاسیک تا مدرن تولید و طراحی شده که عبارتند از:

  • Graphite black (مشکی)
  • Arctic White (سفید)
  • Ocean Teal (آبی اقیانوسی)
  • Prism Gold (طلایی)

این رنگ‌ها در کنار سبک طراحی پنل پشتی گوشی که از جنس پلاستیک براق ساخته شده، ظاهر زیبایی رو به این گوشی داده.

بررسی redmi note 13 شیائومی از نظر طراحی

از طرفی دوربین‌های پشتی هم در یه جزیره مستطیلی پلاستیکی روی پنل پشتی سوار شدن. این گوشی از نظر ظاهری شباهت زیادی به پرچمدارهای گوشی آیفون داره.

 

طراحی اطراف بدنه ردمی نوت 13

فریم دورتادور گوشی از پلاستیک مات ساخته شده، این ترکیب و بدنه پلاستیکی رو این روزها میشه توی تمامی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی بازار دید. در سمت راست گوشی کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور، در سمت چپ خشاب سیم‌کارت و مموری قرار گرفتند. در لبه بالا جک صدا، میکروفن مکالمه و سنسور مادون قرمز و در قسمت پایین فریم تک اسپیکر، پورت شارژ و میکروفن دوم قرار دارند. توی این مدل سنسور اثر انگشت با کلید پاور ادغام شده که کارایی و عملکرد مناسبی رو میده.

 

بررسی پنل جلویی شیائومی نوت 13

جلوی نمایشگر ردمی نوت 13 از جنس شیشه ساخته شده و تقریباً 89% فضای جلوی گوشی رو به خودش اختصاص داده. پنل جلویی این گوشی حاشیه بسیار کمی دور صفحه داره که اون هم اصلاً به چشم نمیاد. دوربین سلفی مثل همیشه توی ناچ زیر نمایشگر قرار گرفته و میشه گفت تمامی گوشی‌های اقتصادی تا پرچمدار شیائومی طراحی نمایشگرهاشون به همین شکل است.

 

استاندارد محافظتی Redmi Note 13

برای محافظت از نمایشگر ردمی نوت 13 از یه لایه گوریلا گلس 5 استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش از خودش نشان میده. میان‌رده ردمی نوت 13 گواهی محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش آب IP54 رو داره اما از اون طرف هنوز هم ضد آب نیست و اگه اتفاقی توی آب بیفته فاتحه‌اش خونده است!

میان‌رده Redmi Note 13 5G به دلیل استفاده از بدنه و فریم پلاستیکی و انحنای جزئی دورتادور فریم تا 20 گرم وزن کمتری رو در مقایسه با نسخه 4G داره که باعث میشه این گوشی خوش‌دست‌تر به نظر برسه. در حالت کلی اگه بخوایم حساب کنیم این گوشی طراحی مدرن‌تری در مقایسه با مدل‌های سال قبل داره که ظاهر گوشی رو بیشتر از قبل به پرچمدارهای آیفون نزدیک کرده.

 

بررسی ردمی نوت 13 شیائومی از نظر صفحه نمایش

حالا به بخش جذاب گوشی Redmi Note 13 5G یعنی صفحه نمایش اون می‌رسیم. این گوشی از یه نمایشگر 6.67 اینچی آمولد استفاده کرده که توانایی نمایش بیشتر از یک میلیارد رنگ رو داره و رزولوشن تصویر 1080 در 2400 پیکسل رو بهتون میده. این نمایشگر نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی رو داره و میشه بین دو حالت کم‌مصرف 60 هرتز و حداکثر 120 هرتزی یکی رو انتخاب کرد. از این نظر میشه گفت که نمایشگر ردمی نوت 13 گزینه مناسبی برای وب‌گردی، تماشای فیلم و بازی کردن محسوب میشه.

صفحه نمایش نوت 13 شیائومی شدت روشنایی ماکزیمم 1000 نیت رو داره که از این نظر دو پله بالاتر از رقبای قدرتمندی مثل ریلمی 11 پرو و گوشی Redmi Note 12 Pro 5G قرار می‌گیره. با این حساب می‌تونین این گوشی میان‌رده رو توی محیط‌های باز و زیر نور شدید خورشید هم استفاده کنین و به هیچ عنوان نگران افت کیفیت و تاری نمایشگر نباشید.

بررسی Redmi Note 13 از نظر صفحه نمایش

متاسفانه نمایشگر این میان‌رده شیائومی از استانداردهای تصویر دالبی ویژن و HDR که ارزان‌ترین گوشی‌های سال قبل هم حداقل یکیش رو داشتن، پشتیبانی نمی‌کنه. مطابق انتظارمون برای محافظت از نمایشگر از گوریلا گلس 5 استفاده شده که مقاومت زیادی در برابر ضربه و خط و خش داره؛ ولی باز هم به نظرم دلخوش به این استانداردها نباشید و یه گلس و قاب محافظ محکم برای گوشی‌تون تهیه کنید. در حالت کلی نمایشگر کیفیت خوبی داره و نوردهیش هم کارتون رو راه می‌ندازه.

 

بررسی باتری و شارژدهی ردمی نوت 13 شیائومی

گوشی Redmi نوت 13 5G به یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که شارژدهی مناسبی رو توی استفاده‌های روزانه و ترکیبی در اختیارتون می‌ذاره. باتری این گوشی در حالت استندبای تا 90 ساعت هم دوام میاره و در مقایسه با رقبا عملکرد خیلی مناسبی داره. روی این حساب پس از هر بار فول شارژ شدن گوشی می‌تونین تا 34 ساعت برای تماس، 9 ساعت برای وب‌گردی، 10 ساعت برای فیلم دیدن و 6 ساعت بازی کردن روش حساب کنید.

باتری ردمی نوت 13 با شارژر 33 واتی داخل جعبه توی یه ربع تا 29 درصد شارژ میشه، اگه تا نیم ساعت صبر کنید باتری به 50 درصد می‌رسه و توی کمتر از 1 ساعت و 16 دقیقه به طور کامل شارژ میشه. از اون طرف برخلاف سامسونگ که آداپتور شارژ رو از داخل جعبه گوشی‌های خودش برداشته توی شیائومی از این مشکلات ندارید و لازم نیست یه هزینه اضافه برای آداپتور پرداخت کنید.

بررسی باتری و سرعت شارژ گوشی ردمی نوت 13 شیائومی

برای جمع‌بندی بخش بررسی گوشی ردمی نوت 13 شیائومی میشه گفت:

  • تو بخش شارژدهی، پیشرفت محسوسی داشته و خیلی بهتر شده.
  • تو بخش سرعت شارژ، همچنان سرعت پایینی داره و به نظرم میشه گفت عملکرد معمولی و نه چندان رضایت بخشی رو توی بخش باتری بهمون میده.

بعد از باتری ردمی نوت 13 شیائومی نوبت به بررسی دوربین این گوشی می‌رسه.

 

بررسی دوربین Redmi Note 13 5G

توی میان‌رده Redmi Note 13 5G از 4 تا لنز مختلف استفاده شده:

  • لنز اصلی: یه لنز 108 مگاپیکسلی واید با گشودگی دیافراگم f/1.7
  • لنز اولترا واید: 8 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • لنز تشخیص عمق: 2 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4

در ادامه 3 لنز اصلی، اولترا واید و عمق سنج به همراه فلش LED در جزیره دوربین مربعی شکل پشت گوشی قرار دارند رو بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین اصلی نوت 13 شیائومی

بررسی دوربین اصلی Redmi Note 13 نشان میده که این گوشی قابلیت فیلمبرداری با وضوح بالای 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه رو فراهم کرده. عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Redmi نوت 13 5G جزئیات بالا، رنگ طبیعی و محدوده داینامیکی مناسبی دارند و کنتراست نور رو تا حد امکان رعایت می‌کنند.

عکاسی پرتره با دوربین Redmi Note 13 5G کیفیت مناسبی داره و توی تشخیص سوژه فردی هم مشکلی نداره؛ اما بعضی وقت‌ها توی محیط‌های شلوغ و پرجمعیت فوکوس خوبی بهتون نمیده و ممکنه عکس‌ها کمی تار بیفتن.

بررسی عملکرد دوربین اصلی گوشی Redmi Note 13 شیائومی

دوربین اصلی حالت‌های مختلف زوم 2x و 3x رو در اختیارتون می‌ذاره که در حالت زوم 2x جزئیات تصویر کمی تیزتر به نظر می‌رسن ولی از اون طرف توی زوم 3x کنتراست بالاتری وجود داره و عکس‌ها خیلی تمیز و واضح‌تر ثبت میشن.

 

عملکرد دوربین اولترا واید Redmi Note 13

عکس‌های ثبت شده با دوربین فوق عریض میان‌رده Redmi Note 13 5G کیفیت و نوردهی خوبی دارند. رنگ‌های محیط و سوژه‌ها با دوربین اصلی تفاوتی ندارند و محدوده داینامیکی و کنتراست در حد تعادل رعایت میشه. از اون طرف توی محیط‌های باز و زیر نور خورشید کیفیت جالبی نداره و معمولاً سوژه‌های شاخ و برگ به شکل آبرنگی در میان که زیاد جالب نیست.

 

بررسی دوربین عمق سنج نوت 13 شیائومی

دوربین ماکرو این گوشی در جایگاه سنسور عمق سنج ظاهر شده که کیفیت عکس‌برداری مناسبی نداره و زیاد نمیشه روش حساب باز کرد.

 

عملکرد دوربین سلفی نوت 13 5G

میان‌رده نوت 13 توی بخش سلفی از یه دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی واید با گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده کرده که توانایی فیلمبرداری 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه رو در اختیارتون می‌ذاره. توی بحث عکس‌برداری سلفی اگه تو فاصله کانونی ثابتی باشید عکس‌ها با کیفیت و روشنایی بالایی ثبت میشن که از این نظر میشه گفت هیچ فرقی با اکثر میان‌رده‌های شیائومی نداره.

 

عملکرد دوربین‌ها در شب

توی عکس‌برداری و فیلمبرداری در شب Redmi Note 13 5G حرف زیادی برای گفتن نداره و معمولاً عکس‌های گرفته شده چه با دوربین اصلی و چه دوربین سلفی نویز و تاری زیادی دارند. حتی در حالتی که زیر نور چراغ اتاق و یا نورهای محیط کوچه و خیابان باشید هم باز نمیشه روی دوربین اصلی و سلفی این گوشی حساب باز کرد. در حالت کلی پکیج دوربین ردمی نوت 13 برای یه میان‌رده به شکل کار راه‌انداز طراحی شده و نباید انتظار زیادی ازش داشته باشیم.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نوت 13 شیائومی

توی بخش پردازشی گوشی شیائومی نوت 13 به تراشه میان‌رده مدیاتک Dimensity 6080 با معماری 6 نانومتری مجهز شده که در مقایسه با رقبای خودش عملکرد پردازشی مناسبی رو توی کاربری روزانه و ترکیبی در اختیارتون می‌ذاره. این تراشه 8 هسته‌ای شامل 2 هسته اصلی 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76 در کنار 6 هسته کم‌مصرف 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و با کمک پروسسور گرافیکی Mali-G57 MC2 بخش پردازشی این گوشی رو هدایت می‌کنه.

بر اساس تست‌های انجام‌شده در بنچمارک‌های مختلف، تراشه مدیاتک Dimensity 6080 عملکرد بهتر و بالاتری در مقایسه با رقبای خودش مثل هلیو G99 داره. توی بحث بازی و پردازش‌های سنگین هم این تراشه می‌تونه جدیدترین بازی‌های روز دنیا مثل Call of Duty و پابجی رو با کیفیت و فریم بالا براتون اجرا کنه. از این نظر اگر موبایل گیمر هستید و برای یه تجربه باحال سراغ این گوشی اومدید باید بدونید که واقعاً عملکرد مناسبی داره و در حد خودش کار رو درمیاره.

بررسی گوشی ردمی نوت 13 شیائومی از نظر قدرت پردازشی

به عنوان جمع‌بندی بررسی Redmi Note 13 شیائومی در بخش پردازشگر میشه گفت:

  • تو بازی کردن انواع گیمر‌ها رو باکیفیت بالا اجرا می‌کنه و در کل عملکرد خوبی توی این بخش داره.
  • تو کار کردن عادی عملکردش روان و پایدار است و مشکل خاصی نداره.

پس در حالت کلی بخوایم حساب کنیم میان رده شیائومی 13 5G پیشرفت‌های زیادی رو توی بخش پردازشی در مقایسه با سال گذشته داشته و واقعاً ارزش خرید بالایی داره.

 

رم و حافظه گوشی Redmi Note 13

میان‌رده خوش قیمت Redmi Note 13 توی سه ظرفیت حافظه 128 و 6 گیگابایت رم و 256 گیگابایت با رم 8 و 12 گیگابایت به بازار عرضه شده که می‌تونید بر اساس کاربری خودتون یه مدل رو خریداری کنید. این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنه و از این نظر می‌تونید یه کارت حافظه تا ظرفیت 1 ترابایت رو هم روی گوشی نصب کنید.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری ردمی نوت 13 شیائومی

گوشی Redmi Note 13 5G با جدیدترین نسخه اندروید 13 بر پایه رابط کاربری اختصاصی MIUI 14 شیائومی به بازار عرضه شده که در مقایسه با سال‌های قبل محیط روان و بدون باگی رو در اختیارتون می‌ذاره. شیائومی سیاست چندان واضحی رو برای آپدیت گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی در نظر نگرفته و حتی گاهی یه گوشی بعد از دو سال هم هیچ آپدیت نرم‌افزاری خاصی دریافت نمی‌کنه. میان‌رده ردمی نوت 13 تازه وارد گود شده و احتمالاً توی صف کاندیداهای رابط کاربری جدید HyperOS قرار می‌گیره.

بر اساس ادعای چینی‌ها اکثر گوشی‌های امسال تا سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و 4 سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند. برای اونایی که درباره رابط کاربری جدید شیائومی کنجکاو شدن باید بگم HyperOS توی بخش رابط کاربری امکانات بیشتر و بهتری رو در مقایسه با MIUI در اختیار کاربر می‌ذاره که برخی از اون‌ها از پرچمدار اپل الهام گرفته شدن.

بررسی گوشی Redmi Note 13شیائومی از نظر نرم افزاری

با این حساب یه گوشی میان‌رده جذاب داریم که همان اول کار آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی جدید رو دریافت می‌کنه. این گوشی در مقایسه با گوشی Redmi Note 12 نرم‌افزار روان‌تری داره و به خاطر آپدیت جدید اندروید مورد توجه خیلی از کاربرها قرار گرفته. از این نظر ردمی نوت ۱۳ ۵ جی حرف‌های زیادی برای گفتن داره و نمیشه به چشم یه گوشی میان‌رده بی‌کیفیت بهش نگاه کنیم.

 

بررسی گوشی Redmi Note 13 شیائومی در بخش اسپیکر

گوشی Redmi Note 13 5G برخلاف میان‌رده‌های سال گذشته ردمی، تنها یه بلندگوی استریو داره که در پایین گوشی و کنار پورت شارژ قرار گرفته و در حالت کلی صدای خروجی مناسبی رو بهتون میده. مثل تمامی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی بازار، ردمی نوت 13 جک صدا رو حفظ کرده و از این نظر میشه همچنان از هندزفری‌های قدیمی سیمی استفاده کرد.

بررسی نوت 13 شیائومی در بخش اسپیکر

از اون طرف اگه طرفدار بهترین هندزفری‌ بلوتوثی هم هستید مشکلی براتون پیش نمیاد؛ چون این گوشی بلوتوث نسخه 5.3 داره که صدا رو با کمترین تاخیر منتقل می‌کنه. به جز تک اسپیکر بودن و جک 3.5 میلی‌متری چیز قابل توجه دیگه‌ای تو بخش صدای این گوشی وجود نداره.

 

آیا گوشی Redmi Note 13 5G ارزش خرید داره؟

بررسی گوشی Redmi Note 13 شیائومی نشان میده که این گوشی با استفاده از طراحی‌های جدید و مدرن در کنار تراشه مدیاتک و دوربین‌های کار راه‌انداز، یه میان‌رده اقتصادی رو به وجود آورده. با اینکه کیفیت دوربین‌ها به اندازه‌ای نیست که برای عکاسی حرفه‌ای روش حساب باز کنید اما با توجه به بازه قیمتی و به نسبت رقبایی مثل گوشی A24 سامسونگ تصاویر خوبی رو براتون ثبت می‌کنه.

تراشه معمولی مدیاتک Dimensity 6080 عملکرد مناسبی توی گیم بهتون میده و اگه دنبال گوشی‌های مناسب گیم باشید نسخه 12 گیگابایتی ردمی نوت 13 می‌تونه براتون کولاک ‌کنه. از اون طرف باتریش هم شارژدهی مناسبی داره و سرعت شارژش بدک نیست.

در حال حاضر Redmi Note 13 5G شیائومی با حافظه 256 گیگابایتی و رم 8 با قیمت حدود 9 میلیون تومان تو بازار به فروش می‌رسه. میشه گفت این گوشی چینی با وجود دوربین نسبتاً خوب، نمایشگر 120 هرتزی و شارژدهی طولانی، انتخاب مناسبی از بین گوشی‌های میان‌رده اقتصادی است و در کل ارزش خرید خوبی داره.

اما حالا که تا آخر بررسی ردمی نوت 13 شیائومی همراه ما بودید، بگید نظر شما راجع به عملکرد این گوشی چیه؟ آیا به نظر شما نوت 13 شیائومی ارزش خرید داره یا نه؟

سوالات متداول
(3 سوال)
آیا گوشی ردمی نوت ۱۳ ۵جی برای گیم مناسب است؟

این گوشی را نمی‌توان جزو موبایل‌های گیمینگ دسته‌بندی کرد اما پردازنده مناسب و رم ۱۲ گیگابایت آن می‌تواند بازی‌هایی مثل کال‌آودیوتی و پابجی را به خوبی اجرا کند.

آيآ دوربین Redmi Note 13 5G قابلیت ضبط ویدیو 4K دارد؟

خیر؛ کیفیت فیلم‌برداری این دوربین نهایتاً ۱۰۸۰ بوده و با این حال کیفیت مناسبی را در حد یک گوشی میان‌رده ارائه می‌کند.

شارژدهی باتری Redmi Note 13 5G چقدر است؟

در صورتی که به طور مداوم از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز استفاده نکنید، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی می‌تواند تا ۹ ساعت دوام داشته باشد.

خرید گوشی redmi note 13 5g
نقاط قوت
نمایشگر روان با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
روشنایی صفحه بالا در حد ۱۰۰۰ نیت
پردازنده نسبتاً خوب برای گیم
دوربین با امکان ثبت جزئیات بالا
بهره‌مندی از نسخه رم ۱۲ گیگابایت
نقاط ضعف
سرعت شارژ پایین باتری
عدم برخورداری از اسپیکرهای دوگانه
کیفیت نامناسب دوربین در شب
بدنه و فریم پلاستیکی
نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 24
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Fld

طراحی خیلی زیبایی داره

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
tahamousavi

فکرشو بکنین الان منی که پوکو اف ۳ دارم و شارژر گوشیم ۳۳ واته و گوشیم قاتل پرچمدار محسوب میشه، اون موقع این یه آپشن و نکته مثبت محسوب میشده؛ حالا از اون موقع بعضیا مثل شیائومی چنان شارژرهایی زدن که برای یه گوشی ۹ میلیونی نقطه ضعف محسوب میشه، ولی نبودش برای گوشی پرچمدار ۱۰۰ میلیونی نقطه ضعف محسوب نمیشه و اسم دومی رو گذاشتن پیشرفت!!!

۰۳ فروردین ۱۴۰۳
mohsenzoro

سلام شیامی نوت ۱۳ معمولی نسخه 5g داره یا4g فقط

۰۳ فروردین ۱۴۰۳