بررسی مشخصات گوشی Redmi K60 Pro شیائومی

گوشی های خانواده سری K ردمی شیائومی بیشتر مخصوص بازار چین عرضه میشن و نسخه های مخصوص بازار جهانی این مدل با برند پوکو و در قالب سری F عرضه میشن که به خاطر رام و پک گلوبال بودن در بازار ایران محبوبیت نسبتا بیشتری دارند. اما با توجه به امکاناتی که شیائومی در این سری قرار میده و مثل گوشی های پوکو از بعضی بخش ها نمیزنه در مجموع پکیج مناسب تری، مخصوصا برای گیمرهای اهل ریسک محسوب میشه. امسال هم شیائومی قصد داره همین روند رو با سری K60 در پیش بگیره و بعد از بررسی گوشی redmi K60 حالا سراغ نسخه پرو رفتیم که با اختلاف قیمت حدودا 130 دلاری نسبت به نسخه پایه، حدودا 480 دلار قیمت داره و بیشتر تغییراتش در زمینه سخت افزار و دوربین ایجاد شده. با بررسی گوشی شیائومی Redmi K60 Pro همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی Redmi K60 Pro

از لحاظ طراحی و ابعاد تفاوت خاصی بین نسخه معمولی و پرو گوشی redmi k60 تقریبا وجود نداره و از همون بدنه ساخته شده از شیشه و پلاستیک برای این گوشی هم استفاده شده و یه طراحی جذاب ولی در عین حال ساده داره. قاب پشت از یه گلس براق استفاده میکنه که اثر انگشت و کثیفی روی اون تقریبا باقی میمونه. برآمدگی و چینش دوربین ها هم نسبت به نسل قبلی کمی تغییر کرده و سه سنسور به کار رفته به صورت یه خط عمودی در یه بخش شیشه ای و نسبتا برآمده قرار گرفتن که در گوشه ها توسط یه بخش فلزی خمیده نسبتا بزرگ محافظت میشن. این طراحی باعث شده خیلی ظاهر گوشی تکراری و قدیمی نباشه. در پایین این بخش هم لوگوی REDMI قرار گرفته.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی Redmi K60 Pro

ردمی کی 60 پرو شیائومی توی سه رنگ سفید، سبز و مشکی طراحی و ساخته شدن. البته رنگ مشکی مثل نسخه پایه با دو رنگ دیگه کمی متفاوته و در لبه ها از یه طراحی راه راه و مثل برچسب کربن استفاده میکنه که باعث جذابیت بیشترش شده. یه رنگ دیگه هم مثل نسخه پایه که از چرم مصنوعی برای قسمت پشتی استفاده میکنه اینجا داریم ولی به جای رنگ آبی، از یه طراحی اسپرت تر استفاده شده که از لحاظ ظاهری شبیه به نسخه مشکی ساخته شده و فقط به جای اینکه قسمت وسط گوشی از مشکی ساده استفاده کنه، از چرم مصنوعی با یه دوخت جذاب و دو تکه استفاده کرده که در قسمت بالا هم نوشته Champion Performance Edition قرار گرفته که باعث طراحی اسپرت و جذاب این نسخه شده. قسمت فلزی برآمدگی دوربین هم در رنگ های مختلف از رنگ بدنه استفاده میکنه. وزن گوشی هم با یه تفاوت 4 گرمی در نسخه های شیشه و چرم مصنوعی (نسخه چرم مصنوعی سنگین تره) در حدود 201 گرم قرار داره که نسبتا گوشی سنگینی به حساب میاد. از طراحی خمیده هم برای قسمت پشتی استفاده شده که باعث میشه در کنار وزن زیاد گوشی استفاده ازش راحت بشه.

فریم گوشی از پلاستیک ساخته شده که شباهت زیادی به فلز داره و طراحی خیلی نازک و مینیمالی داره. در بالای گوشی اسپیکر، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار داره که جزو جدانشدنی گوشی های شیائومی به حساب میاد. روی لبه راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته و دیگه خبری از حسگر اثر انگشت اینجا نمیبینم. پایین گوشی اسپیکر دوم، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارت قرار گرفته که فقط از دو سیم به صورت همزمان استفاده میکنه و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نیست. لبه چپم کویره و هیچ خبری نیست.

بررسی طراحی بدنه گوشی ردمی کی 60 پرو

در مورد مقاومت در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار هم اطلاعات دقیقی ارائه نشده. در بخش طراحی با اینکه هنوز طراحی و کیفیت ساخت مناسبه اما با توجه به افزایش قیمت نسبت به نسخه پایه، خیلی تغییرات و ویژگی های جذابی به این نسخه اضافه نشده و از همون طراحی گوشی 300 دلاری نسخه پایه برای این گوشی هم استفاده شده.

 

مشخصات صفحه نمایش شیائومی Redmi K60 Pro

در گوشی های سری K ردمی صفحه نمایش نسبت به باقی رقبا در بازه خودش عملکرد بسیار بهتری داره و در حد یه گوشی پرچمدار قرار میگیره. البته نسخه پرو نسبت به redmi k60 تقریبا هیچ تفاوتی نداره و از همون پنل با مشخصات یکسان برای این نسخه هم استفاده شده. نمایشگر 6.67 اینچی Oled با رزولوشن 1440×3200 با تراکم پیکسلی 526 PPI و رفرش ریت 120 هرتزی برای این نسخه هم استفاده شده. به لطف قابلیت 12Bit که امکان نمایش 68 میلیارد رنگ رو داره کنتراست و عمق رنگ ها بسیار خوبه و موقع تماشای ویدیو یا بازی کردن تجربه بسیار لذت بخشی رو میتونید داشته باشید. پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10+ هم باعث میشه کیفیت بهتری موقع پخش محتوایی ویدیویی که از این فرمت ها پشتیبانی میکنن، داشته باشید.

مشخصات صفحه نمایش شیائومی Redmi K60 Pro

با استفاده از حسگر قرار گرفته با توجه به شرایط نوری دمای نور و گرم یا سرد بودن تصویر تغییر میکنه تا در شرایط مختلف نوری تجربه خوبی داشته باشید. حاشیه صفحه نمایش زیاد و اذیت کننده نیست و دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته. حسگر اثر انگشت هم روی صفحه نمایش قرار داره و دقت و سرعت مناسبی داره.

با توجه به اینکه در این نسل از یه پنل جدید ساخت یه شرکت چینی استفاده شده در مورد محافظ پیش فرض قرار گرفته اطلاعاتی در دست نیست. نرخ به روز رسانی 120 هرتزی در کنار تاچ سمپلینگ 480 هرتزی تجربه بسیار خوب و روونی موقع بازی و یا تماشای ویدیو به شما میده. روشنایی صفحه نمایش هم مناسبه و در محیط روشن هم به خوبی میتونید از گوشی استفاده کنید.  در مجموع کیفیت صفحه نمایش هنوز عالی و بسیار خوبه و اگه این بخش در خرید گوشی براتون اهمیت زیادی داره، redmi k60 pro یکی از بهترین گزینه ها با توجه به قیمت میتونه براتون باشه.

 

مشخصات باتری گوشی شیائومی ردمی K60 Pro

بخش باتری دو تا تغییر مهم نسبت به نسخه پایه داره، یکی کاهش حجم باتری و مورد دیگه هم افزایش سرعت شارژ. ظرفیت باتری به 5000 میلی آمپر ساعت رسیده که با توجه به قدرت پردازشی و صفحه نمایش با رزولوشن بالا شارژدهی خوبی داره و اگه از رفرش ریت و رزولوشن بالا استفاده کنید میتونه حدود 1 روز به شما شارژدهی کنه. بیست دقیقه بازی Pubg حدود 4 درصد و سی دقیقه تماشای ویدیو 1080 حدود 5 درصد از شارژ رو کم میکنه.

اما این کاهش ظرفیت باتری باعث شده سرعت شارژ بسیار بالا بره و از یه آداپتور 120 واتی استفاده شده که توی حدود 5 دقیقه 39 درصد باتری رو شارژ میکنه و شارژ کامل گوشی هم حدود 23 دقیقه طول میکشه و اگه خیلی در طول روز از گوشی استفاده میکنید، خیالتون بابت شارژ مجدد راحته.

شارژ بیسیم 30 واتی هم به این نسل اضافه شده و دست شما در شارژ گوشی بازتر شده و این گوشی به نمونه های پرچمدار دیگه بازار نزدیک تر شده. در کل بخش باتری عملکرد مناسبی داره و شارژدهی مناسب در کنار سرعت شارژ بسیار خوبی داره.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی ردمی کی 60 پرو

در این بخش شیائومی فقط سنسور اصلی رو نسبت به نسخه پایه تغییر داده و بقیه بخش ها از همون سنسورهای قبلی استفاده میکنن که به لطف پردازنده قوی تر مقداری عملکرد پردازشی به نسبت بهتری دارن ولی تغییر نکردن سنسورهای فرعی باعث شده این بخش آنچنان که باید و شاید نسبت به قیمت عملکرد خوبی نداشته باشه. این سه سنسور شامل لنز 54 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو میشه.

مشخصات دوربین گوشی redmi k60 pro

لنز اصلی از یه سنسور IMX 800 سامسونگ استفاده میکنه که در حالت کلی خیلی پیشرفت خاصی نداشته نسبت به نسخه معمولی اما با زوم کردن روی عکس ها جزئیات نسبتا بیشتری میتونید ببینید. کنتراست و رنگ مناسب در عکس ها دیده میشه اما کمی اکسپوژر عکس ها خوب نیست و گاهی بیش از حد عکس ها روشن میشن.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی ردمی کی 60 پرو

سنسور های فرعی خیلی تفاوت خاصی نکردن، فقط سنسور اولترا واید در نور کمی عکس های شفاف تری میگیره و در کل کیفیت معمولی داره. لنز ماکرو هم هنوز تعریفی نداره و حالت فانتزی خودش رو حفظ کرده.

امکانات بخش فیلمبرداری مناسبه و به لطف پردازنده پرچمدار در رزولوشن های مختلف و بالا از 8K با 24 فریم و 4k تا 60 فریم با لرزشگیر اپتیکال میتونید فیلم های با کیفیت خوبی و با رنگ های مناسبی ثبت کنید. لرزشگیر دیجیتالی هم در همه لنز ها کمک میکنه کیفیت تصویر خوبی داشته باشید.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در کل عملکرد خوب و قابل قبولی داره و امکان فیلمبرداری 1080 با 120 فریم هم با این دوربین امکان پذیره.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری شیائومی Redmi K60 Pro

تفاوت قیمتی با نسخه معمولی در اینجا مشاهده میشه و گوشی K60 Pro از پردازنده قدرتمند و پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده میکنه که قدرت پردازشی بسیار بالایی داره. پردازنده نسل جدید اسنپدراگون در کنار قدرت بالا ثبات پردازشی مناسبی هم داره و باعث میشه در استفاده طولانی مدت و زیر فشار زیاد خیلی افت فریم و لگ زیادی نداشته باشه. دمای گوشی در فشار بالا تا حدود 46 درجه هم میره ولی استفاده شیائومی از سیستم خنک کننده مناسب باعث شده این افزایش دما خیلی تاثیر منفی و زیادی روی تجربه بازی شما نداشته باشه. همین باعث شده این گوشی برای بازی های با گرافیک بالا و فریم در حدود 60 و به مدت طولانی مناسب باشه و عملکرد خوبی با کاهش قدرت خیلی کمی رو داشته باشید. البته این قدرت زیاد در بازی ها با گرافیک خیلی بالا بیشتر به چشم میاد و توی بازی های کالاف و Pubg نسبتا عملکرد دو گوشی خیلی به هم نزدیکه.

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری شیائومی Redmi K60 Pro

از 8/12/16 گیگ رم LPDDR5X و 128/256/512 گیگ حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 برای redmi K60 Pro استفاده شده که باعث شده سرعت پردازش و لود بازی ها مقداری سریعتر باشه و در آینده هم خیلی لگ و کندی اذیت کننده نداشته باشه. در کاربری معمولی و روزمره همه چی به لطف استفاده از رابط کاربری MIUI 14 و اندروید 13 روون و مناسبه. امکانات شخصی سازی تا حدودی بهتر شده و امکان حذف برنامه های پیش فرض بیشتر و مدیریت بهتر مموری باعث یه تجربه روون و با مزاحمت کمتر شده.

 

مشخصات اسپیکر شیائومی ردمی K60 Pro

اسپیکر های استفاده شده بلندی مناسبی دارن و صدا هم به صورت مناسب و بالانسی از اونها پخش میشه. تفکیک و کیفیت صدا هم مناسبه و صدای خواننده و سازها به خوبی پخش میشه. از جک 3.5 میلیمتری صدا هم مدت هاست که خبری نیست.

 

آیا گوشی Redmi K60 Pro شیائومی ارزش خرید دارد؟

صفحه نمایش بسیار با جزئیات و با کیفیت، پردازنده پرچمدار و پر قدرت که از پس هر بازی و برنامه ای برمیاد در کنار باتری با شارژدهی مناسب و سرعت شارژ خیلی خوب و یه دوربین خوب رو به بالا از ویژگی های اصلی گوشی ردمی کی 60 پرو به حساب میاد. البته نسخه معمولی هم تمام این ویژگی ها رو داره و فقط کمی در بخش سرعت شارژ و قدرت پردازشی عقب افتاده که نسبت به قیمت کمتر اون کاملا منطقی به حساب میاد. با توجه به شرایط ارز و واردات به طور دقیق نمیشه در مورد قیمت و ارزش خرید گوشی redmi k60 pro نظر داد و به خاطر انحصاری بودن این گوشی برای بازار چین و کمبود لوازم جانبیش در بازار، این گوشی برای خیلی ها ممکنه ارزش خرید بالایی نداشته باشه، اما اگه گیمر باشید و نسبت قدرت پردازشی به قیمت هم براتون خیلی مهمه، نسخه معمولی K60 هم میتونه کارتون رو راه بندازه و قیمت 350 دلاری redmi k60 با توجه به قیمت فعلی دلار گزینه منطقی تری نسبت به گوشی ردمی K60 Pro به حساب میاد. البته هنوز گوشی های سری جدید F پوکو معرفی نشدن و باید منتظر معرفی و عرضه این گوشی ها هم باشیم تا بتونیم به صورت دقیق در مورد ارزش خرید این گوشی نظر بدیم.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 60
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

SiNiOR

خیلی گوشیه خوب و به صرفه‌ای هست

۲۴ فروردین ۱۴۰۲
Mahdi2005

عالی 👌🤩

۰۶ فروردین ۱۴۰۲
tahamousavi

خیلی گوشی خوبی هستش ولی اولا من از نسخه پایه ش بیشتر خوشم اومد و دوماً من می‌خوام نسخه های سری f پوکو رو هم ببینم چون به احتمال زیاد اونا ارزش بیشتری خواهند داشت…

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
Aria nikzad

عالی

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
Sina1750

سلام آقای شجاری خیلی گوشی خفنی هستش مخصوصا پردازنده اش و اینکه خیلی کارتون درسته .

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
emad.mobo

سری کی معمولا ب اسم سری پوکو اف میاد ایران.. امیداورم قیمتش بهتر از اینی که میبینیم باشه

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
hamidcipher

فقط طرح پشت قاب جذابش کرده !

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
Madi11

گوشی گیمینگ = جوک

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
aliqadiri

ارزش خرید نداره

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
EminEm 19

قیمتش زیادع

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
Amir 1386.

گمینگ فقط ROG PHONE

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
Amir 1386.

اسپیکر کاملا منطقی

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
shahab-021

قاتل خونسرد
چه تیتر قشنگی

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
thisabasi

وقتی اسم گوشی گیمینگ میاد ناخودآگاە یاد ایسوس میفتم

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
King_Behrad

خفففن

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
aliqadiri

عالی بود

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
ALI ZAREI

قیمتا چقد رفته بالا

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
A.L.I

فقط و فقط سامسونگ

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
رنگین کمانی ها

فقط سامسونگ وگرنه هیچی

۱۸ اسفند ۱۴۰۱