بررسی گوشی Redmi A3 شیائومی

گوشی Xiaomi Redmi A3 یکی از جدیدترین محصولات این شرکته که در 14 فوریه 2024 (۲۵ بهمن ۱۴۰۲) معرفی شد. برچسب قیمتی این گوشی در نسخه پایه 80 یورو در نظر گرفته شده و هنوز معلوم نیست وارد ایران بشه به چه قیمتی فروخته بشه. با این وجود می‌تونیم به طور قطع بگیم که جزو گوشی‌های اقتصادی و نسبتاً ارزون بازار خواهد بود. این گوشی از مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای نسبتاً معمولی استفاده کرده و به نظر می‌رسه جامعه هدف سازنده، افرادیه که کار زیادی با گوشی ندارن و فقط در حد نیازهای روزمره و وب‌گردی ازش استفاده می‌کنن. پس با بررسی گوشی Redmi A3 شیائومی با موبونیوز همراه باشین تا یکم بیشتر در مورد این اقتصادی جدید بدونیم.

 

بررسی گوشی Redmi A3 شیائومی از نظر طراحی

مهندسان شرکت ردمی شیائومی برای ساخت گوشی مدل A3 از آخرین ترندهای طراحی استفاده کردن. بدنه و فریم این گوشی به سبک گوشی‌های آیفون حالت مربعی با لبه‌های تخت داره. این شکل از طراحی فریم گوشی رو چند سالی میشه که آیفون باب کرده و حالا حتی گوشی‌های اقتصادی و میانرده هم از این استاندارد برای ساخت بدنه گوشی استفاده می‌کنن.

بررسی طراحی گوشی Redmi A3

ردمی نام این نوع از طراحی گوشی رو Premium Halo Design گذاشته و در صفحه رسمی این گوشی ادعا کرده که طراحی خاص و جدیدی ارائه داده. گرچه باید گفت که در یک سال گذشته گوشی‌هایی با این شکل طراحی و چیدمان دوربین‌ها خیلی زیاد شدن. به عنوان نمونه میشه به گوشی شیائومی 14 اولترا، وان پلاس 12 و اوپو فایند X7 اولترا اشاره کرد که دوربین‌ها رو به شکل دایره‌ای روی قاب پشتی گوشی قرار دادن.

وزن این گوشی بین 193 تا 199 گرمه. بنابراین اگه دنبال یه گوشی سبک وزن هستید که به راحتی با یه دست بتونید ساعت‌ها باهاش کار کنید، این گوشی وزن و اندازه مناسبی داره. ابعاد گوشی 168.3 در 76.3 در 8.3 میلی‌متره و به دلیل نمایشگر 6.71 اینچی، در دسته گوشی‌های با نمایشگر بزرگ قرار می‌گیره. باید به این نکته هم اشاره کنیم که قاب پشتی گوشی بسته به نسخه‌ش از شیشه یا سیلیکون پلیمر ساخته شده.

اگه بخوایم نگاهی به دور و بر این گوشی بنداریم باید بگیم که روی قاب پشتی، دوربین اصلی در یک دایره مشکی جای داده شده و کمی پایین‌تر نام برند Redmi حک شده. جلوی گوشی نمایشگر رو می‌بینید که دوربین سلفی به شکل ناچ قطره‌ای در بالاترین قسمت نمایشگر تعبیه شده. کلید ولوم و پاور گوشی روی گوشه سمت راست قرار داده شده و از دکمه پاور به عنوان حسگر اثر انگشت هم استفاده میشه. در زیر گوشی هم پورت شارژ USB-C و جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری و میکروفن و اسپیکر قرار داده شده.

ردمی شیائومی این گوشی رو در سه رنگ زیر تولید کرده:

  • مشکی (Midnight Black)
  • سبز (Olive Green)
  • آبی (Lake Blue)

به طور کلی، طراحی گوشی ردمی A3‌ با در نظر گرفتن جدیدترین طراحی گوشی‌ها در سال 2023 و 2024 انجام شده و نمیشه گفت که یه طرح قدیمیه. اما ویژگی‌ منحصربفردی هم نداره که بخواید به طور خاص بخاطر اون ویژگی، گوشی رو خریداری کنید.

 

بررسی صفحه نمایش شیائومی ردمی A3

نمایشگر گوشی Redmi A3 از چند جهت قابل بررسیه و کمپانی ردمی تبلیغات زیادی هم برای این نمایشگر کرده. قبل از هرچیز باید بگیم که شیائومی برای این گوشی از پنل IPS LCD‌ استفاده کرده که در دسته نمایشگرهای با کیفیت و کنتراست بالا قرار می‌گیره. گرچه گوشی‌های پرچمدار بیشتر با نمایشگرهای AMOLED‌ یا Super AMOLED‌ تولید میشن اما گوشی‌هایی که پنل IPS LCD‌ دارند هم برای کارهای روزمره مناسبن. این نمایشگر رو از سه جهت زیر میشه بررسی کرد:

بررسی نمایشگر گوشی Xiaomi Redmi A3

اندازه نمایشگر

اگه دنبال یه گوشی با نمایشگر بزرگ ولی وزن کم هستید، ردمی A3‌ یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این گوشی با نمایشگر 6.71 اینچی تولید شده که نسبت نمایشگر به بدنه 82.9 درصده. اگه بخوایم واضح‌تر صحبت کنیم باید بگیم که طول نمایشگر این گوشی حدود 17 سانتی‌متره و برای کسانی که دنبال گوشی با ابعاد بزرگ هستن بسیار مناسبه. ابعاد بزرگ نمایشگر باعث شده تصاویر با رزولوشن 720 در 1650 که به نام HD+ شناخته میشه با کیفیت بالا نمایش داده بشه. باید به تراکم پیکسلی 268 پیکسلی این نمایشگر هم اشاره کنیم که خبر از تعداد پیکسل‌های کم برای تولید تصویر میده.

 

نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت)

شیائومی به طور ویژه روی این قابلیت مانور داده. نمایشگر گوشی A3 نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی داره که خیلی هم بالا نیست اما برای مانور دادن تبلیغاتی یه گوشی اقتصادی میشه روش حساب کرد. خارج از بحث‌های تبلیغاتی، با رفرش ریت 90Hz شما می‌تونید بازی‌های اکشن و سرعتی رو با گوشی A3‌ با کیفیت بهتر اجرا کنید و خبری از تاری تصویر یا تاخیر در نمایش پیکسل‌ها نخواهد بود.

 

محافظ صفحه نمایش

مورد دیگه‌ای که کمپانی ردمی تاکید زیادی روش داره، محافظ صفحه نمایش گوشی A3‌ هستش. برای محافظت از نمایشگر 6.71 اینچی گوشی در برابر خط و خش و قطرات آب، از محافظ گوریلا گلس 3 استفاده شده. این محافظ جدیدترین گوریلا گلس موجود در بازار نیست اما به هر حال از هیچی بهتره. البته احتمالا هنوز هم نیاز به خرید یه گلس محافظ خواهید داشت چون خیلی نمیشه به این چیزا اعتماد کرد.

به طور کلی، صفحه نمایش گوشی Redmi A3 اندازه نسبتاً بزرگی داره و برای کسانی که می‌خوان با گوشی کتاب بخونن، فیلم ببینن یا بازی‌های ساده کنن خیلی مناسبه. مخصوصاً که نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی هم داره.

 

بررسی باتری گوشی Redmi A3

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی Redmi A3‌ باتریشه. کمپانی ردمی برای این گوشی از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. در واقع این باتری رو میشه برگ برنده گوشی A3 در نظر گرفت؛ چون اکثر افرادی که دنبال گوشی‌های ارزون قیمت هستن، نگاه ویژه‌ای به ظرفیت باتری دارن و هرچقدر بالاتر باشه، حس بهتری نسبت به گوشی پیدا می‌کنن. با یه بار شارژ کردن این باتری می‌تونید بیشتر از یه روز باهاش کار کنید.

باتری گوشی Xiaomi Redmi A3

نقطه ضعف باتری این گوشی، سرعت شارژ شدنشه. در جعبه گوشی یه شارژر سیمی 10 وات قرار داده شده و این یعنی خبری از شارژ‌ سریع نیست! بنابراین شب‌ها، وقتی همه خوابن، بهترین زمان برای شارژ کردن باتری گوشیه. وگرنه در طول روز اگه باتری گوشی تموم بشه، باید مدت زمان زیادی منتظر بمونید تا شارژ بشه. با این حال با یه بار شارژ کردن کامل گوشی می‌تونید ساعت‌ها فیلم تماشا کنید، اینستاگرام‌گردی کنید و بازی کنید و کتاب بخونید.

 

بررسی دوربین گوشی Redmi A3

همین اول کار بگیم که گوشی ردمی A3 از هوش مصنوعی برای عکاسی بهتر استفاده میکنه. دو لنز دوربین و یه فلاش در قاب پشتی این گوشی دیده میشه. دوربین اصلی همونیه که در وسط قرار گرفته و لنز دوم که به عنوان لنز کمکی شناخته میشه در کنار لنز اصلی جای داده شده. دوربین اصلی این گوشی فقط 8 مگاپیکسل کیفیت داره و این برای یه گوشی که سال 2024 میلادی معرفی شده، چیزی در حد فاجعه‌س!

  • دوربین اصلی واید ۸ مگاپیکسلی
  • لنز کمکی 0.08 مکاپیکسل
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل

دوربین گوشی Redmi A3

اما زود قضاوت نکنید! ردمی ادعا کرده که با استفاده از هوش مصنوعی و فیلترهای مخصوصی که برای این دوربین طراحی کرده، عکس‌هایی که باهاش می‌گیرید 8 + 8 مگاپیکسل کیفیت داره. این دوربین از نوع واید (عریض) بوده و می‌تونه عکس‌های پانوراما و HDR‌ ثبت کنه. کیفیت فیلمبرداری این دوربین 1080p در 30fps است و مطمئناً توقع نداشتید که با چنین دوربینی بشه فیلمبرداری با کیفیت 4K داشت! البته نکته مهمی که ردمی تاکید داره فیلتر filmCamera‌ هستش که روی دوربین اصلی گوشی نصب شده. این فیلتر به ثبت تصاویر با کیفیت بالاتر با استفاده از هوش مصنوعی کمک می‌کنه.

دوربین سلفی ردمی A3 سنسور 5 مگاپیکسلی داره. خبری از حالت مخصوص پرتره در این دوربین سلفی نیست و صرفاً‌ برای ثبت عکس‌های معمولی کاربرد داره. مثل دوربین اصلی، این دوربین هم به قابلیت‌های ضدلرزش و فوکوس خودکار مجهز نشده و هر کاری که نیازه رو باید خودتون به صورت دستی انجام بدید. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین هم 1080p در 30fps نوشته شده که خب بدیهیه.

به طور کلی، نمی‌تونید بخاطر دوربین‌های معمولی که روی گوشی ردمی A3‌ قرار داده شده، این کمپانی رو شماتت کنید. اصلاً‌ هدف سازنده گوشی این نبوده که عاشق‌های عکاسی رو راضی نگه داره. هدف تولید یه گوشی ارزون قیمت با نمایشگر نسبتاً بزرگ، باتری با ظرفیت بالا و پردازنده با قدرت متوسط بوده. پس خیلی روی دوربین‌های گوشی حساب باز نکنید!

 

بررسی سخت‌افزار و نرم افزار گوشی Redmi A3

سخت‌افزار و عملکرد پردازشی گوشی Redmi A3 نشون میده که این گوشی برای کاربرهای حرفه‌ای چندان مناسب نیست. کمپانی ردمی از چیپ‌ست مدیاتک مدل Helio G36 برای این گوشی استفاده کرده. این چیپست که طی فرایند 12 نانومتری ساخته شده در دسته پردازنده‌های میانرده و تا حدودی اقتصادی قرار می‌گیره و برای استفاده‌های معمولی کاربرد داره. این پردازنده از 8 هسته ساخته شده که اجرای چند برنامه به طور همزمان روی گوشی رو امکان‌پذیر می‌کنه. باید به پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم اشاره کرده که روی این گوشی قرار داده شده تا بازی کردن و تماشای فیلم باهاش جذاب‌تر بشه.

بررسی عملکرد گوشی Xiaomi Redmi A3

تا از موضوع سخت‌افزار خارج نشدیم باید بگیم که این گوشی در سه نسخه از نظر حافظه رم تولید شده. نسخه پایه که ارزون‌ترین مدل هم هست 3 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی داره. مدل دوم رم 4 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی داره و مدل پیشرفته‌تر حافظه رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی داره. همونطور که می‌بینید، این گوشی از نظر رم و حافظه تنوع خوبی داره و همین موضوع روی تنوع قیمت گوشی هم تاثیرگذاره. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اسلات کارت حافظه برای این گوشی در نظر گرفته شده و شما می‌تونید با قرار دادن حافظه microSDXC ظرفیت حافظه گوشی رو بیشتر کنید.

نکته آخر درباره سخت‌افزارهای گوشی، وجود بلوتوث نسخه 5.3 برای این گوشیه. این نسخه از بلوتوث یکی از جدیدترین نسخه‌هاست و سرعت انتقال بالایی در اختیار شما قرار میده.

 

نرم افزار گوشی Redmi A3

در زمینه نرم‌افزاری هم باید اشاره کنیم که برای گوشی Redmi A3‌ از سیستم عامل جدید اندروید 14 استفاده شده تا حال و هوای سال 2024 روی گوشی باشه. نسخه Go از اندروید 14 برای این گوشی در نظر گرفته شده و رابط کاربری اختصاصی شیائومی (MIUI) به عنوان پوسته‌ای روی سیستم عامل کشیده شده تا حال و هوای چینی به گوشی بده.

به طور کلی این گوشی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در دسته گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیره و به دلیل پردازنده متوسطی که داره نمیشه باهاش بازی‌های سنگین رو اجرا کرد. پس با توجه به قیمت گوشی شیائومی از امکانات سخت‌افزاریش انتظار داشته باشید.

 

بررسی اسپیکر گوشی Redmi A3

از سوی دیگه باید به اسپیکر این گوشی هم اشاره کرد که از نوع مونو بوده و خبری از صدای استریو نیست. البته وجود جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری به گوشی به نقطه مثبت برای این گوشی محسوب میشه. اما به طور کلی نمی‌تونید روی حجم و کیفیت صدای اسپیکر این گوشی حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

آیا گوشی Redmi A3 ارزش خرید داره؟

این سوال رو بهتره زمانی پاسخ بدیم که گوشی وارد ایران شده باشه و در مقام مقایسه با گوشی‌های همرده قرار داده بشه. با این حال، اگه فقط مشخصات فنی این گوشی رو مد نظر قرار بدیم باید بگیم که Redmi A3‌ از چند نظر ارزش خرید داره که عبارته از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچی! نسل قبلی این گوشی که وارد ایران شد Redmi A2 Plus بود که قابلیت‌هایی کم و بیش شبیه به همین گوشی داشت. قیمت این مدل تو حالت پایه ۳ و نیم میلیونه (اسفند ۱۴۰۲) و انتظار میره که مدل جدید هم کمی بیشتر ولی تو همین مایه‌ها باشه. برای همین این گوشی بیشتر به درد افراد مسن می‌خوره که استفاده ویژه‌ای از گوشی ندارن و نمایشگر خوب و باتری قوی کارشون رو راه میندازه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 17
5/ 4.1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mohammadhz

تو رده قیمتی زیر 4 یا حتی 3 تومن اگر جا بگیره خوبه ، رنگ زیتونی خیلی خوشگله ، باید تست دوربینشو دید وعده های شیاومی با ai چقدر درسته

۲۱ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

فقط طراحی قشنگی داره
پردازنده اصلا جالب نیست

۱۸ اسفند ۱۴۰۲
AboravA

از نظر طراحی که عالی عمل کرده و رنگ بندی هم خیلی خوب بوده که واسه ی گوشی اقتصادی خیلی عالی هستش و باطری هم که خوبه ی گوشی اقتصادی عالی واسه سال جدید هستش

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

خوب نیست!

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
Hossein_sh

به درد بابای خودم میخوره😂

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

jaleb bood

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
Ahmaddosti

باطریش خوبه سخت افزار واقعا معمولیه رو به پاییینه

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
Amir 1789

سایه 14 اولترا

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
mms2099

طراحی دوربینش مال آنره با این تفاوت ک وقتی امر دوربین ر دایره زد کلی منتقد گرفت ولی اینو همه استقبال میکنن

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
MHH

فقط باطریش خوبه!

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
shahab-021

باطریشو
به به

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
alirezanikkhah

برای گوشی پایین رده خوبه

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

بد نیست 🖖🏻

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

یکم عجیبه ولی خب کار راه بندازه

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

قیمتش مناسبه همین فقط‌..

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

از دور شبیع ۱۴ ultra عه

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
Ali6678

مسخره بدردنخور زشت ولی ارزون

۱۴ اسفند ۱۴۰۲