بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco X6 شیائومی

گوشی پوکو X6 شیائومی 12 ژانویه 2024 (22 دی 1402) به بازار معرفی و عرضه شد. این گوشی نسخه ارتقا یافته Poco X5 هست. یکی دیگه از نکات حائز اهمیت Poco X6، استفاده از تراشه Snapdragon 7s Gen 2 که قدرت سخت افزاری بسیار خوب و مناسب بازی رو در اختیار مخاطبین با قیمتی اقتصادی قرار میده. به نظرتون گوشی پوکو X6 میتونه امتیاز تعمیرپذیری درخوری در مقایسه با رقبای سامسونگی خودش بگیره؟ با بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco X6 شیائومی همراه موبونیوز باشید! 

مشخصات فنی Poco X6 شیائومی  

این گوشی پوکو 181 گرم وزن داره و از فریم کناری و قاب پشتی پلاستیکی با گواهی IP54 استفاده میکنه و در نفوذ گرد و غبار مقاومه. صفحه‌ نمایش AMOLED اون می‌تونه 68 میلیارد رنگ رو پشتیبانی کنه، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی داره و حداکثر میزان روشنایی اون 1800 نیت هستش. صفحه‌نمایش 6.67 اینچی با رزولوشن 1220 در 2712 می‌تونه تراکم پیکسلی 446 ppi رو برای کاربران به ارمغان بیاره. 

قلب تپنده این گوشی چیپست 4 نانومتری اسنپ‌دراگون 7s نسل دوم هست و در کنار GPU از نوع Adreno 710 عملیات های پردازشی و گرافیکی رو انجام میده. نوع حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2 هست و شما می‌تونید Poco X6 5G در مدل هایی با رم و حافظه ذخیره سازی 256GB 8GB RAM ،256GB 12GB RAM و 512GB 12GB RAM تهیه کنید. سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی اندروید 13 هست که قابل ارتقا به اندروید 14 هم هست و جزو اولین گوشی های هست که از رابط کاربری HyperOS استفاده میکنه. در قسمت دوربین‌ها، Poco X6 5G به سه لنز اصلی، اولترا واید و ماکرو مجهز شده که به ترتیب کیفیت 64، 8 و 2 مگاپیکسلی دارن. شما می‌تونید با استفاده از این لنزها ویدیو های 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. دوربین سلفی این گوشی هم یه لنز 16 مگاپیکسلی هستش. برای اینکه با مشخصات بیشتر و مقایسه اش با گوشی های پرفروش بازار آشنا بشید میتونید به بررسی گوشی Poco X6 شیائومی مراجعه کنید.

 

بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی پوکو X6 

در مرحله اول سعی می‌کنیم تا درگاه سیم‌کارت رو در بیاریم تا در روند کالبدشکافی تداخلی ایجاد نکنه. بعد از اون با استفاده از تفنگ حرارتی یا پد های حرارتی به قاب پشتی حرارت می‌دیم تا عایق‌بندی اون شل بشه. بعدش با استفاده از اهرم پلاستیکی اون رو جدا می‌کنیم. همونطوری که پیش‌تر گفتیم، قاب پشتی از جنس پلاستیک هست و قابلیت انعطاف‌پذیری خوبی داره. کاور لنز های دوربین رو هم می‌تونید تو این مرحله با استفاده از حرارت دادن در بیارید و جدا کنید.

در مرحله بعدی 18 تا پیچ وجود داره که باید باز بشه. اولین قطعه‌ای که کالبدشکافی میشه یه کاور پلاستیکی هست که گیرنده های آنتن و فلش LED روی اون قرار دارن. از لایه های گرافیتی هم برای انتقال حرارت استفاده شده. بعد از اون می‌ریم سراغ جداسازی کابل های اتصال باتری و دیگر اتصالات موجود. 

بریم سراغ کالبدشکافی برد اصلی، لنز های دوربین بر روی این برد تعبیه شدن و فقط لنز اصلی از قابلیت OIS یا همون لرزش‌گیر تصاویر برخورداره. کابل های اتصال دوربین هم به راحتی جدا میشن.

میکروفون ثانویه، جک هدفون و کمی لایه های مسی و پد های گرافیتی جهت انتقال گرما روی چیپ پردازنده تعبیه شدن. اون طرف برد اصلی هم دوربین سلفی نصب شده. با شکافتن لایه های حرارتی روی پردازنده می‌تونیم دید بهتری نسبت به چیپست اسنپ‌دراگون داشته باشیم.

در کالبدشکافی اسپیکر پایینی، خود قطعه اسپیکر و گیرنده های آنتن در کناره های اون قرار گرفتن.

پس از درآوردن برد جانبی می‌تونیم میکروفون اصلی، درگاه شارژر و در قسمت پشتی درگاه سیم‌کارت رو مشاهده کنیم. ماژول ویبره و موتور Haptic در گوشه پایینی فریم اصلی گوشی نصب شدن. هر دو این قطعات به همراه حسگر اثر انگشت عایق‌بندی شدن و برای تعویض اونا باید اول بهشون حرارت بدید.

برای جدا کردن باتری هم از چسب های مخصوص جداسازی استفاده می‌کنیم که در این محصول شیائومی با رنگ نارنجی مشخص شدن.

بعد از درآوردن باتری می‌تونیم کابل های اتصال برد اصلی به برد جانبی و برد اصلی به صفحه‌نمایش رو مشاهده کنیم که در وسط شاسی اصلی قرار گرفتن. برای تعویض صفحه‌نمایش تمامی مراحل رو تا به اینجا انجام بدید و از سمت جلو به اون حرارت بدید، مطمئن شید قبلش کابل اتصال صفحه‌نمایش رو جدا کرده باشید. بعد از اون با استفاده از اهرم پلاستیکی صفحه‌نمایش معیوب رو در بیارید و تعویض کنید. در آخر هم عایق‌بندی یادتون نره. بعد از جدا کردن کابل های اتصال، می‌تونیم لایه های گرافیتی حجیم رو ببینیم که زیر مادر برد و باتری در جهت انتقال حرارت و خنک‌سازی گوشی قرار گرفتن.

برای تعویض دکمه های کناری هم باید اول کابل اتصال اونا رو جدا کنید و اهرم فلزی اون رو از فریم کناری در بیارید. قطعه جدید رو جا بزنید و دوباره اهرم رو در فریم کناری نصب کنید. حسگر مجاورتی و اسپیکر بالایی گوشی هم در گوشه بالایی فریم اصلی قرار گرفتن.

 

امتیاز نهایی و جمع‌بندی  

گوشی Poco X6 5G شیائومی که رقیب گوشی هایی مثل گوشی Redmi Note 13 Pro و گوشی A54 سامسونگ به حساب میاد می‌تونه با داشتن امکانات بهتر و قیمت مقرون به صرفه‌تر اولویت خرید بیشتری داشته باشه اما متاسفانه گوشی های میان‌رده شیائومی در بحث تعمیرپذیری امتیاز بالایی کسب نمیکنن و این می‌تونه کمی تو ذوق کاربران بزنه. معماری داخلی ضعیف، موجودی جهانی قطعات، مراحل تعویض صفحه‌نمایش و بقیه قطعات می‌تونه کمی شما رو به چالش بکشه. کارشناس کانال PBK reviews امتیاز 7 از ده رو به این گوشی داده. نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده به این گوشی چه امتیازی رو می‌دید؟ به نظرتون با توجه به نمره تعمیرپذیری این گوشی ارزش خرید بیشتری داره یا A54 سامسونگ؟

نویسنده : تحریریه موبونیوز
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 17
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

pezhman.88

سلام.ببخشید گوشی من صدای پیام نمیاد.متوجه نمیشم که پیام اومده.همه اعلان ها رو فعال کردم ولی فایده نداشته.ممنون میشم کمکم کنید.

۲۹ اسفند ۱۴۰۲
Arvin Hashemi

👍

۲۶ اسفند ۱۴۰۲
Glvsid

سلام ممنون 🌹

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
Mohammad m537

مفید بود

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
Ahmaddosti

سخت افزارش نسبت به رقبا خوبه

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

پرداطندش ولی خوبه نسبتا

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
alirezanikkhah

مطالب ای سبکی واقعا مفید هستند

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
Arvin Hashemi

عالییییییی

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
Yasin1

هی کاش بتونم بخرم

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
Emran.B1388

👌🏻

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

متاسفانه خراب بشه کلا تعمیر صرفه نداره

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

کلا توی این بازه من دقت کردم سامسونگا خیلی مرتب تر هستن، شیایومی ها انگار همینجوری قطعاتو پخش کردی توی گوشی، اما سام ها معلومه روش فکر شده و فقط هدفشون سرهم کردن گوشی نبوده.

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

خوبه ایول

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

مقاله جالبی بود

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

گوشیای شیائومی تعمیر پذیریشون فاجعست!

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
A88m

کی برسی پوکو. X6 pro را می زارید

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    Mobin.sn

    👍

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲