بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی

گوشی پوکو X6 پرو با پردازنده Dimensity 8300 Ultra در 11 ژانویه 2024 (21 دی 1402) به بازار جهانی عرضه شده. با بررسی Poco X6 Pro شیائومی، می‌تونیم نقاط ضعف و قوت این گوشی رو توی بخش‌های مختلف مثل نرم‌افزار، سخت‌افزار، دوربین، باتری، طراحی، صفحه نمایش و حتی اسپیکر مشخص کنیم.

بررسی پوکو X6 Pro شیائومی نشان داده که این گوشی نسبت به نسل قبلی از سخت‌افزار به مراتب بهتری استفاده کرده؛ اما آیا این حرکت باعث شده که Poco X6 پرو بتونه یکی از گزینه‌های اصلی برای عنوان بهترین گوشی میان رده سال باشه؟ برای پیدا کردن جواب این سوال با بررسی گوشی Poco X6 Pro 5G شیائومی همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی Poco X6 Pro از نظر طراحی و کیفیت ساخت

شگفتی خاصی در طراحی گوشی Poco X6 Pro وجود نداره که باعث افزایش ارزش خرید یا اقتصادی شدن قیمت اون بشه. این گوشی نسبت به Poco X6 معمولی، لبه‌های گردتری داره و بهتر در دست قرار می‌گیره. جنس فریم مثل نسخه عادی، از پلاستیک مات ساخته شده و خوشبختانه به هیچ وجه حس بی‌کیفیت بودن رو تداعی نمی‌کنه.

 

رنگ و جنس گوشی Poco X6 پرو

این گوشی برای رنگ‌بندی از 3 رنگ مختلف استفاده کرده که عبارتند از:

  • سیاه
  • خاکستری
  • زرد

بدنه پشتی از پلاستیک ساخته شده و در رنگ‌های مشکی و خاکستری شدیدا اثر انگشت و کثیفی رو جذب می‌کنه.

بررسی پوکو X6 پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در نسخه زرد رنگ که پنل پشتی از جنس چرم مصنوعی ساخته شده، هم ظاهر جذاب و جدیدی به گوشی داده و هم اثر انگشت رو خیلی به خودش جذب نمی‌کنه. البته ممکنه در طولانی مدت در اثر استفاده کمی پوست پوست و کدر بشه.

 

طراحی بدنه پوکو X6 Pro

اگر بخواییم بررسی Poco X6 Pro رو از پنل جلویی و لبه‌های اون شروع کنیم به نتایج زیر می‌رسیم:

  • حدود 90 درصد از پنل جلویی گوشی رو نمایشگر 6.67 اینچی تشکیل داده که به شکل ملموسی حاشیه‌های کمتری نسبت به مدل‌های دیگه داره.
  • در پنل پشتی شاهد چینش دوربین‌های سه گانه و بزرگی هستیم که در یک جزیره شیشه‌ای در کنار نام برند Poco جا خوش کردند.
  • در لبه کناری سمت چپ، دکمه پاور و تنظیم صدا قرار داره.
  • لبه سمت راست خالی از هر المان خاصی است.
  • بالای گوشی اسپیکر، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار داره.
  • در پایین گوشی درگاه سیم‌کارت، اسپیکر، میکروفون و پورت تایپ سی دیده میشه.

به لطف طراحی تماما پلاستیکی، با وزن نسبتا سبک 186 گرمی مواجهیم که برای گوشی با این ابعاد مناسب به نظر می‌رسه و در استفاده طولانی مدت خیلی فشار زیادی به دست وارد نمی‌کنه.

 

استانداردهای محافظتی پوکو X6 پرو

برخلاف نسخه عادی اینجا خبری از گوریلا گلس وکتوس نیست و پوکو این بار به استفاده از نسخه پنجم گوریلا گلس بسنده کرده. وجود IP54 هم استفاده از گوشی رو زیر باران میسر می‌کنه، اما باید قید استفاده از گوشی در حمام و استخر رو بزنید که به نسبت گوشی‌های میان رده سامسونگی خیلی جذاب و کاربردی به شمار نمیاد.

در مجموع گوشی پوکو ایکس 6 پرو شیائومی از لحاظ طراحی خیلی گوشی زیبا و خاصی نیست؛ اما حاشیه کم نمایشگر، وزن مناسب و طراحی خمیده لبه‌های گوشی باعث میشه که هم گوشی خوش دستی باشه و هم در زمان استفاده معمولی و روزمره و یا تماشای ویدیو لذت دو چندانی از کار با گوشی ببرید.

 

بررسی پوکو X6 Pro شیائومی از نظر صفحه نمایش

گوشی پوکو X6 پرو به یک صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و با تراکم پیکسلی 446 ppi مجهز شده. این صفحه نمایش از Dolby Vision و +HDR10 پشتیبانی می‌کنه و بیشینه روشنایی اون طبق گفته پوکو به 1800 نیت می‌رسه که البته در تجربه و استفاده‌های واقعی در تست‌ها به عدد 1148 رسیده که کماکان رقم خوبی محسوب میشه؛ اما در مقام مقایسه حدودا 200 نیت کمتر از نسخه عادی Poco X6 است.

بررسی پوکو X6 Pro در بخش صفحه نمایش

این تفاوت در استفاده روزمره هم حس میشه، با این وجود زیر نور مستقیم خورشید محتوای صفحه نمایش خوانایی خوبی دارند و تجربه مناسبی رو برای استفاده از این گوشی در یک روز تماما آفتابی رقم می‌زنند. نرخ به‌روزرسانی لمسی این گوشی موبایل 2160 هرتز اعلام شده که برای گیمرها جذاب و کارآمد است، مخصوصا در تجربه بازی‌های آنلاین، این مورد به شکل کمی حرفه‌ای‌تر می‌تونه تجربه گیمینگ شما رو تغییر بده.

 

بررسی حسگر اثر انگشت Poco X6 Pro

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته، ولی اگر این حسگر یکم بالاتر قرار می‌گرفت یا حداقل فضای بیشتری رو پوشش می‌داد، تجربه بهتری رو موقع استفاده از گوشی منتقل می‌کرد. هرچند بعد از چند روز به این جایگاه عادت می‌کنید و چیزی نیست که در بلند مدت آزاردهنده باشه یا بشه به عنوان یک نقطه ضعف ازش یاد کرد.
از نظر عملکردی هم با سرعت عالی و با کمترین خطا، وظیفه‌اش رو انجام میده و میشه گفت درگوشی‌های میان رده این سنسورها عملکرد قابل اتکایی دارند.

در نهایت صفحه نمایش در تمامی بخش‌ها خیلی خوب عمل می‌کنه و تنها در بخش بیشینه روشنایی می‌تونست عملکرد بهتری داشته باشه؛ البته در این بخش هم عملکرد گوشی قابل قبول است و با یک نمایشگر پررنگ، باکیفیت و نسبتا پرنور و بزرگ طرف هستیم.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Poco X6 Pro

گوشی پوکو ایکس 6 پرو با یک شارژر 67 واتی داخل جعبه عرضه میشه که در سال 2024 میشه یک نکته مثبت به حسابش آورد. بررسی Poco X6 Pro نشان میده که باتری این گوشی ظرف مدت زمان 15 دقیقه تا 47 درصد شارژ شده و در نیم ساعت این رقم به 83 درصد می‌رسه. برای فول شارژ شدن این گوشی 43 دقیقه زمان لازم است که 7 دقیقه سریع‌تر از نسخه سال قبل است. نهایتا میشه گفت پوکو X6 Pro شیائومی در زمینه شارژ شدن، عملکردی عالی از خودش نشان میده.

گوشی Poco X6 Pro به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به سال گذشته بدون تغییر بوده. درسته که باتری با این ظرفیت به یک استاندارد در اکثر گوشی‌های مدرن تبدیل شده، اما نسخه مخصوص بازار چین همین گوشی از باتری 5500 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. عملکرد باتری در عمل مطلوب است و در برابر رقبایی مثل گوشی سامسونگ A54 اندکی قوی‌تر ظاهر میشه.

بررسی Poco X6 Pro در بخش باتری و شارژدهی

در مجموع در بررسی باتری پوکو X6 پرو می‌بینیم که:

  • این گوشی می‌تونه یک روز کاری شما رو در استفاده‌های سبک تا سنگین، همراهی کنه.
  • به لطف شارژر سریع قرار گرفته در جعبه میشه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای استفاده در روز بعدی، آماده‌اش کرد.

در کل عملکرد پکیج باتری بسیار خوب است و مثل همیشه سرعت شارژ بالا، نکته مثبت و قابل توجه این بخش به شمار میره.

 

بررسی دوربین Xiaomi Poco X6 Pro 5G

در گوشی پوکو X6 Pro از 3 دوربین پشت و 1 دوربین سلفی استفاده شده که عبارتند از:

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین نانو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی

دوربین اصلی پوکو X6 پرو از یک لنز OmniVision OV64B استفاده می‌کنه که به ois مجهز است. دوربین اولترا واید هم یک لنز OmniVision OV08D داره. در ادامه به شرح مختصر هر یک از دوربین‌های این گوشی می‌پردازیم.

 

عملکرد دوربین اصلی Poco X6 Pro

تصاویر ثبت شده با لنز اصلی در نور روز خوب هستند، جزئیات ایده‌آل و رنگ‌ها به اندازه کافی غلیظ ثبت میشن. در عکس‌های فضای باز، وایت بالانس کمی به گرمی میل می‌کنه که این لزوما چیز بدی نیست و به سلیقه شما بستگی داره. نرخ دینامیکی عالی نیست، اما می‌تونه رضایت نسبی شما رو جلب کنه.

بررسی عملکرد دوربین 64 مگاپیکسلی پوکو X6 پرو

عکس‌های ثبت شده با بزرگنمایی دو برابری جزئیات خوبی دارند و چشم‌نواز به نظر می‌رسند؛ اما کماکان مشکل دقیق نبودن رنگ‌ها اینجا هم وجود داره. تصاویر پرتره ثبت شده با لنز اصلی کیفیت مطلوبی دارند. هرچند در اینجا خبری از انتخاب زوم‌های چند برابری نیست، اما تشخیص و جداسازی سوژه به خوبی انجام و پس زمینه به خوبی محو و تار میشه.

 

عملکرد دوربین اولترا واید پوکو X6 پرو

این کیفیت معمولی به دوربین اولترا واید هم تعمیم پیدا کرده، جزئیات قابل قبول و نرخ دینامیکی محدودتر از دوربین اصلی است. در نهایت خروجی دوربین ultrawide چندان جذاب به نظر نمی‌رسه. با این حال لنز اولترا واید در نور شب فراتر از انتظار ما ظاهر شد و وضوح مناسب تصاویر و نرخ دینامیکی قابل قبول باعث شدن تصاویر ثبت شده با این لنز در نور شب قابل استفاده باشند.

 

عملکرد دوربین‌ها در نور کم

در شرایط نوری نامطلوب، امکان فعال کردن night mode وجود دارد؛ اما این مورد تنها در تاریکی شدید کاربرد داره و در تاریکی معمولی که اغلب شب‌ها با اون مواجه هستیم، نمی‌تونه تاثیر چندانی روی خروجی تصویر داشته باشه. تصاویر در نور کم جزئیات رو به خوبی به نمایش می‌ذارن، نویزها در حد معمولی هستند و خروجی نهایی کاربردی به نظر می‌رسه.

 

عملکرد دوربین ماکرو Poco X6 Pro

در بررسی Poco X6 Pro از نظر عکس برداری با دوربین ماکروی این گوشی، به نتایج رضایت بخشی نمی‌رسیم. تصاویر ثبت شده با دوربین ماکرو ابدا مورد پسند نیستند، رنگ‌ها بی‌روح ثبت میشن و خبری از فوکوس خودکار هم نیست حتی ثبت جزئیات هم به خوبی انجام نمیشه.

 

عملکرد دوربین سلفی پوکو X6 Pro

بررسی پوکو X6 پرو از جهت دوربین سلفی که از یک لنز 16 مگاپیکسلی استفاده کرده، نشان میده که در تصاویر گرفته شده جزئیات مناسب هستند اما نه برای استانداردهایی که از یک لنز 16 مگاپیکسلی انتظار میره. وایت بالانس چه در فضای باز چه در فضای بسته وضعیت مطلوبی نداره، هرچند تناژ پوست به خوبی ثبت میشه. نرخ دینامیکی گسترده هم از نقاط قوت این دوربین سلفی است.

 

بررسی عملکرد دوربین اصلی Poco X6 پرو در فیلم‌برداری

دوربین اصلی می‌تونه ویدیوهای 4k با 30 فریم در ثانیه رو ثبت کنه، اگر اولویت شما فریم ریت بالاتر باشه، امکان فیلم‌برداری 1080p با 60 فریم در ثانیه هم وجود داره. ویدیوها در حالت 4k کیفیت خوبی دارند، کنتراست بیش از حد طبیعی است که از نظر ما مطلوب به نظر می‌رسه.

مثل ثبت تصاویر اینجا هم وایت بالانس با مشکل مواجه است و رنگ سفید مصنوعی ثبت میشه، اما جزئیات نسبتا خوب هستند. فیلم‌برداری در نور کم با دوربین اصلی عملکرد مناسبی داره جزئیات خوب هستند، نرخ دینامیکی مطلوب است و رنگ‌ها غلظت خود رو به خوبی حفظ می‌کنند.

 

بررسی عملکرد دوربین اولترا واید Poco X6 Pro در فیلم‌برداری

دوربین اولترا واید فقط از کیفیت 1080 برای فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کنه اما کیفیت خروجی مطلوب است و حتی وایت بالانس از دوربین اصلی هم بهتر است. نرخ دینامیکی معمولی بوده، جزئیات خیلی خوب ثبت میشن و لرزش گیر اپتیکال هم همیشه روی دوربین اصلی فعال است؛ هرچند در عمل چندان درست، کار نمی‌کنه. موقع فیلم‌برداری در حین قدم زدن فوکوس به دفعات تغییر می‌کنه و به اصطلاح Focus hunting رخ میده و خروجی نهایی رو تحت تاثیر قرار میده.

دوربین اولترا واید علی رغم داشتن فوکوس ثابت در حین حرکت، عملکرد پایدارتر و یکسانی رو ارائه میده؛ اما برخلاف نور روز دوربین اولترا واید در نور شب نمی‌تونه انتظارات ما رو در بخش فیلم‌برداری برآورده کنه. بافت‌ها رو نرم ثبت می‌کنه و نویز ویدیو زیاد است و بهتره قید استفاده از این دوربین در نور شب زده بشه.

در مجموع عملکرد دوربین اصلی در نور روز قابل قبول است و به جز دوربین ماکرو که عملا بدون استفاده است، سایر لنزها عملکرد متوسط رو به بالایی دارند اما نتونستن چیزی فراتر از انتظار ما رو فراهم کنند.

 

بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

گوشی Poco X6 Pro یکی از اولین گوشی‌هایی است که از تراشه Dimensity 8300-Ultra شرکت مدیاتک استفاده کرده، این پردازنده 4 نانومتری، از ارتباط 5g نیز پشتیبانی می‌کنه. عملکرد عالی تراشه‌ی جدید سری دایمنسیتی اختلاف عملکرد بین گوشی‌های پرچم‌دار‌ و میان رده رو در حد قابل توجهی کاهش میده.

این پردازنده با توجه به بنچمارک‌های مختلف در بخش گرافیکی، پردازنده گرافیکی قدرتمند تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل یک رو شکست میده و در بخش پردازنده مرکزی، با تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک رقابت می‌کنه. با توجه به این موارد طبیعتا گوشی پوکو ایکس 6 پرو نسبت به تراشه Snapdragon 778 که در نسخه سال قبل یعنی گوشی Poco X5 Pro استفاده شده، یک پیشرفت چشمگیر محسوب میشه.

در مجموع میشه از بررسی پوکو X6 Pro شیائومی در بخش پردازنده نتیجه گرفت که:

  • پردازنده این گوشی عملکرد روان و مطلوبی در استفاده معمولی و محیط کاربری داره.
  • این پردازنده در تمامی بازی‌ها روی تنظیمات گرافیکی بالا، فریم ریت مناسب و پایداری رو ارائه میده.

به لطف نرخ به‌روزرسانی لمس 2160 هرتزی و صفحه نمایش با کیفیت 1.5k، این گوشی یک گزینه ایده‌آل برای موبایل گیمرها در این بازه قیمتی محسوب میشه.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری Poco X6 Pro

گوشی Poco X6 Pro، اولین گوشی شیائومی است که به صورت پیش‌فرض از HyperOS یا همان رابط کاربری جدید شیائومی و اندروید 14 استفاده می‌کنه. بسیاری از گوشی‌های این شرکت به زودی این به‌روزرسانی رو دریافت می‌کنند و حتی برخی از اون‌ها مثل گوشی Xiaomi 13T و گوشی Poco F5 تا الان این به‌روزرسانی رو دریافت کردند.

اولین تغییر چشمگیر این رابط کاربری جدید مربوط به کنترل سنتر است که شاید کمی زمان ببره تا متوجه کاربری هر آیکون بشید. حالا کنترل سنتر بیش از هر زمانی به iOS شبیه است؛ البته این مورد لزوما بد نیست، از نظر ما با توجه به بلوغ سیستم عامل iOS این الهام گرفتن می‌تونه مسیر بهینه‌سازی رابط کاربری جدید شیائومی رو هم بهتر کنه.

رابط‌های کاربری MIUI همیشه قابلیت شخصی‌سازی زیادی داشتند و این مورد به رابط کاربری HyperOS هم به ارث رسیده است. حتی صفحه لاک اسکرین هم قابلیت شخصی‌سازی متنوعی پیدا کرده که باز هم بی‌شباهت به این ویژگی در iOS نیست.

بررسی رابط کاربری HyperOS در گوشی Poco X6 Pro

قابلیت مولتی تسک نسبت به قبل بهبود داشته و مدیریت رم که یکی از نقاط ضعف MIUI به حساب میومد، با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو شده. پوکو قول آپدیت سه ساله برای ورژن‌های اصلی اندروید رو برای این گوشی داده و همچنین دریافت 4 سال آپدیت امنیتی رو تضمین کرده. در مجموع میشه HyperOS رو یه شروع مطمئن و امیدوارکننده، در مسیر توسعه نرم‌افزاری و تشکیل اکوسیستم یکپارچه شیائومی دونست.

 

بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی در بخش اسپیکر

در اینجا با اسپیکر استریو همیشگی مواجه هستیم. یک اسپیکر در لبه بالایی که نقش اسپیکر مکالمه رو هم ایفا می‌کنه و یک اسپیکر در لبه پایینی گوشی که وظیفه پخش صدا رو داره. طبق معمول اسپیکر بالایی صدای کمتری تولید می‌کنه و وظیفه پخش صداهای با فرکانس‌های بالاتر رو داره، اما خروجی نهایی از هر دو اسپیکر صدایی بالانس و مطلوب است.

این اسپیکرها از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند که به صورت پیش‌فرض نیز فعال است. در مجموع، خروجی صدا کیفیت خوبی داره و تفکیک صدا هم به خوبی رعایت میشه. بلندی صدا هم مثل سال گذشته خیلی خوب است.

 

آیا گوشی پوکو X6 Pro ارزش خرید دارد؟

بررسی گوشی Poco X6 Pro شیائومی نشان میده که این گوشی موبایل به لطف استفاده از یه پردازنده خیلی قدرتمند، گزینه بسیار ایده آلی برای گیمرهای موبایلی در بازه قیمتی گوشی‌های میان رده به شمار میره. این گوشی خوش دست همچنین از صفحه نمایشی با رزولوشن 1.5k، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز، حاشیه نمایشگر بسیار کم و یک آداپتور سریع 67 واتی که داخل جعبه گوشی قرار داره، بهره می‌بره.

نتایج حاصل از بررسی پوکو X6 پرو شامل رابط کاربری دوست داشتنی HyperOS و دوربین باکیفیت در نور روز و تا حدودی در شب، در کنار برچسب قیمتی 330 دلاری در نسخه پایه، ارزش خرید گوشی Poco X6 Pro رو دوچندان می‌کنه. از نقاط ضعف پیدا شده در این گوشی هم میشه به لرزش گیر اپتیکال ناکارآمد در فیلم‌برداری با دوربین اصلی، جذب اثر انگشت در نسخه‌های مشکی و خاکستری و عدم پشتیبانی از گواهی‌های ضد آب قابل اعتمادتر اشاره کرد.

بر اساس این موضوعات اگر دوربین برای شما اولویت بالاتری داره، نگاهی به رقیب سامسونگی این گوشی یعنی گوشی A54 سامسونگ بندازید؛ ولی اگر قدرت سخت‌افزاری از اولویت‌های اصلی شماست، گوشی پوکو ایکس 6 پرو یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین گوشی‌های میان رده به شمار میره و می‌تونه پکیج تقریبا کامل و قدرتمندی رو در اختیار شما قرار بده.

حالا که تا آخر مقاله بررسی پوکو X6 Pro شیائومی با ما همراه بودید، بگید نظر شما درباره گوشی Xiaomi Poco X6 Pro چیه؟ آیا به نظر شما Poco X6 پرو ارزش خرید داره؟

نویسنده : alirezalesan
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 148
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir1441

سلام وقت بخیر
دوستان گوشی رو یه ماهه خریدم. از اونایی که خریدن سوال دارم گوشی شمام زود داغ میکنه؟ مثلا کالاف کیفیت متوسط خیلی زود دماش بالا ۴۰ میره
موقع کار عادی هم زود گرم میشه زیادم کار کنی داغ میکنه

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
S-t

بدردنخور ترین گوشی که تا به حال دیدم -ساده تمرین امکان رو نداره!۵۰ تا اس ام اس نیومده مرتب خطا کمبود جا میده این از ساده ترین امکاناتی هست که یه گوشی باید داشته باشه-گیم پیشکش واقعا پشیمونم از خریدن یه چنین آشغالی هیچ ساپورت نرم افزاری هم ندارد به قدری به پشتیبانی شیائومی پیام دادم خدا می‌دونه مشکل سخت افزار رو نمیدونم ولی از نظر نرم افزاری بسیار باگ داره این هم بزرگترینشه

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    Taha Alikhani

    من این گوشیو بیشتر از یکماهه که دارم و تا حالا ازش حتی یه باگ نرم افزاری هم ندیدم
    شما هم اگه واقعا گوشیت مشکل داره بده گارانتی

    ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
Soroush84

بعد مدت های استفاده از شیائومی واقعا راضیم و بد ندیدم ازش

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
Vahid1358

یه گوشی عالی ،پرچم شیائومی همیشه بالاست

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
سبحان هادیان مقدم

ولی هیچی سامسونگ نمیشه

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
Amir 1789

درسته همه چی تمومه اما امتیاز تعمیر پذیری و رابط کاربری و دوربین من ترجیح میدم به گوشی گیمینگ
گوشی گیمینگ کلا بدرد نمیخوره

۱۲ فروردین ۱۴۰۳