نقد و بررسی مشخصات گوشی POCO X3 شیائومی

بررسی گوشی POCO X3 شیائومی

گوشی POCO X3 شیائومی یکی از جدیدترین میان‌رده های شیائومیه که علیرغم حضور کوتاه مدتش در بازار تونسته فروش خوبیو تجربه کنه ، و این بخاطر ویژگی های متفاوت و خاصیه که این گوشیو حتی از سایر محصولات شیائومی تو رنج قیمتی مشابه، متفاوت کرده. پس تا انتها با مقاله بررسی مشخصات پوکو ایکس سه همراه ما باشید تا تک‌تک نقاط ضعف و قوت این گوشیو بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت پوکو X3

تو بررسی POCO X3 اول سراغ طراحی و ساخت میریم. تو نگاه اول، گوشی عظیم‌الجثه‌ای رو می‌بینیم که کمی اصول طراحی شیائومی تو میان‌رده ها رو بهم ریخته، یه ماژول دوربین زمخت و نه‌چندان چشم نواز، یک نوار هاشور خورده و نوشته بزرگ poco رو می‌بینیم که داره داد میزنه آقا من پوکو اَم ولی همه میدونیم که هنوز هم پوکو بی‌ربط به شیاومی نیست! جنس قاب پشتی از پلاستیکه که شاید نسبت به سایر مدل های شیائومی تو رنج قیمتی مشابه پسرفت به حساب بیاد اما فریم دور گوشی از جنس آلومینیومه که این نکته‌ی خوبیه درکل باید گفت که اصلا با گوشی بی‌کیفیتی روبرو نیستیم و دست گرفتن پوکو X3 حس خوبیو منتقل میکنه.

بررسی گوشی POCO X3

جلوی گوشی یک نمایشگر کاملا فلت 6.67 اینچی قرار داره که دوربین سلفی هم به صورت پانچ هول اون بالا وسط گوشی قرار گرفته. نکته مثبت، کوچیکتر شدن این پانچ هول نسبت به سایر محصولات هم قیمته شیائومیه. به واسطه باتری پرظرفیت این گوشی شاهد ضخامت 9.4 میلیمتری و وزن 215 گرمی هستیم که تو دنیای این روز گوشی های هوشمند اعداد کمی به حساب نمیاد، ولی باز هم نکته مثبت وجود استاندارد IP53 تویِ این میان‌رده اس که البته این گوشیو تنها در برابر پاشش آب مقاوم کرده و به عبارتی ضد‌آب نیست اما باز هم برای یه میانرده 175 دلاری (حدود 6 میلیون و خورده ای) قابل تحسینه. چراغ اعلان هم به بهانه کاهش حاشیه نمایشگر حذف نشده و شیائومی در یک اقدام جالب، خیلی ریز لابه‌لایِ اسپیکر مکالمه چراغ نوتیفیکیشنو جا داده.

طراحی POCO X3

بررسی صفحه نمایش POCO X3

یادتونه اول بررسی POCO X3 گفتیم این گوشی ویژگی های خاصی داره که باعث فروش خوبش شده؟ حالا رسیدیم به یکی از اون ویژگی های مثبت که کمتر تو دستگاه های میان رده شاهدش هستیم. قطعاً یکی از نکات مورد توجه تو بررسی پوکو ایکس سه، صفحه نمایششه اما نه بخاطر نوع پنلش که از تکنولوژی IPS استفاده کرده،نه بخاطر سایز نمایشگر که 6.6 اینچه و نه بخاطر رزولوشن Full HD بلکه بخاطر نرخ نوسازی (Refresh rate) صد و بیست هرتز و البته تاچ سمپلینگ (touch sampling rate) دویست و چهل هرتزی که این گوشیوبه انتخابی جذاب برای همه تبدیل میکنه. همونطور که اشاره شد POCO X3 از یک نمایشگر LCD با فناوری IPS استفاده می‌کنه ،طبق انتظار اطراف پانچ هول و حاشیه پایینی دستگاه کمی هاله مشکی می‌بینیم که البته مسئله آزاردهنده ای نیست. همچنین نباید انتظار روشنایی در حد صفحات امولد یا مشکی عمیق را داشته باشید ولی باز هم پوکو در حد و اندازه یک صفحه LCD، خوب ظاهر شده و رنگ ها دارای غلظت مناسبی هستن و این گوشی از استاندارد HDR10+ هم پشتیبانی می‌کنه که در کنار حداکثر روشنایی 620 نیت (تویِ حالت خودکار) خیالتونو از صفحه نمایش راحت میکنه.صفحه نمایش POCO X3

مشخصات باتری و شارژدهی POCO X3

تو این بخش از بررسی POCO X3 ابتدا نیازه که اشاره کنیم این گوشی دو نسخه معمولی و NFC داره که تفاوتشون علاوه بر NFC تو بخش باتریه (نسخه معمولی 6000 میلی آمپر و نسخه ان‌اف‌سی 5160 میلی آمپر). نسخه مورد بررسی ما نسخه NFC این دستگاهه و طبیعتاً آمار و ارقام ارائه شده بر اساس همین نسخه است. وجود باتری پر ظرفیت 5160 میلی‌آمپری و پشتیبانی از شارژ سریع 33 وات که کمتر از یک ساعت باتری عظیم این گوشیو فول شارژ میکنه شاید شما فک کنید که پوکو X3 دو یا چند روز شارژدهی داره ولی با توجه به صفحه نمایش 120 هرتزی و پردازنده اورکلاک شده پوکو نباید انتظار شارژدهی بیشتر از یک روز ازش داشته باشید. پیشنهاد میشه اگر باتری براتون خیلی مهمه صفحه‌ نمایشو رو حالت 60 هرتز قرار بدید چون حالت 120 هرتزی بطور محسوسی مصرف باتریو افزایش میده.باتری POCO X3

امنیت پوکو ایکس 3

یادش بخیر وقتی که سونی، Z5 روبا اثر انگشت ادغام شده رویِ کلید پاور معرفی کرد، چقدر اقدام جالبی بنظر می‌رسید. با گذشت این همه سال شاید هنوز هم بهترین جا برای قرارگیری سنسورایاثر انگشت خازنی همون دکمه پاور دستگاه باشه. نظر شما چیه؟ شیائومی POCO X3 هم سنسور اثر انگشتو با کلید پاور یکی کرده و باعث دسترسی آسون‌ترکاربر به اون شده. بطور کلی سنسورِ خوب، دقیق و سریعیه ولی به لطف انیمیشن های MiUI کمی فرآیند تشخیص و روشن شدن صفحه نمایش طول میکشه اما هنوز هم نسبت به اثرانگشت های اپتیکال یا اولتراسونیک زیر نمایشگر عملکرد سریع تری داره. این گوشی هم مثل بقیه رقبا به قابلیت تشخیص چهره هم مجهز شده که عملکرد خوب و قابل قبولی هم داره اما با توجه به انجام عملیات توسط دوربین سلفی و دو بعدی بودن اون ، نباید انتظار امنیت یا دقت بالایی داشته باشید.

مشخصات دوربین POCO X3

پشت قاب پلاستیکی POCO X3 اولین چیزی که خودنمایی میکنه ماژول چهارگانه دوربینه ،البته در نگاه اول دوربین پنجگانه بنظر میرسه اما یکیش فلشه. دوربین اصلی اون بالا سمت راست قرار گرفته و پشت لنز اون یک سنسور 64 مگاپیکسلی IMX682 ساخت شرکت سونی با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته. همچنین یک اولترا واید12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و دو تا سنسور ریزه میزه 2 مگاپیکسلی که یکیش برای ماکرو و دیگری عمق سنجه قرار داره.دوربین POCO X3

  • سنسور اصلی

عکس های دوربین اصلی تو نور روز کاملا قابل قبوله و کیفیت، روشنایی و داینامیک رنج خوبی دارهاما شارپنس عالی نیست و ممکنه با زوم کردن شاهد دیتیل زیادی نباشید. به لطف عمق سنج دو مگاپیکسلی فرآیند تشخیص سوژه از پس‌زمینه به خوبی صورت میگیره و عکس هایی با تشخیص درست و بلر (Blur) شدن کافی در اختیار کاربر میذاره. با کم شدن نور ، شیائومی POCO X3 هم مثل سایر میان رده ها با چالش های جدی روبرو میشه و داینامیک رنج محدود میشه و جزئیات کاهش پیدا میکنه. در تاریکی شب نباید انتظار عکاسی به‌خوبی روز رو از دوربین این گوشی داشته باشید ، با تاریک شدن هوا و کم شدن نور جزییات از دست میرند و حالت شب هم نمیتونه کمک زیادی به افزایش اکسپوژر (Exposure) بکنه. گاهی اوقات هم به دلیل الگوریتم های موجود برای کاهش نویز در شب جزئیات آبرنگی میشن.

  • سنسور اولترا واید

 اما دوربین اولترا واید این گوشی فقط اومده که باشه و قرار نیست انتظار خاصی ازش داشته باشید یا عکس هایی با داینامیک رنج وسیع یا جزییات مطلوب تحویلتون بده و برای گرفتن عکس هایی با زاویه دید بیشتر باید قید سایر پارامترها را بزنید.

لنز الترا واید POCO X3
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور ماکرو

دوربین ماکرو هم رویه ای مشابه اولترا وایددر پیش گرفته و نمیشه عکس های جذابی رو باهاش ثبت کرد.

لنز ماکرو POCO X3
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

اون پایین رابط کاربری دوربین هم یک علامت دو برابری زوم دیده میشه که بر خلاف تصور اولیه فقط زوم معمولی دیجیتالیه که خب خیلی توصیه نمیشه از زوم دیجیتال استفاده کنید.

  • فیلمبرداری

تو بخش فیلمبرداری با اعداد و ارقام قابل قبولی برای یه میان رده روبرو هستیم ، مثلا فیلمبرداری با کیفیت 4K با 30 فریم بر ثانیه یا فیلمبرداری 720p با 960 فریم بر ثانیه. اگه انتظار فیلمبرداری در حد یه پرچمدار گرون قیمتو ندارید، پوکو تو قد و قامت یه میانرده میتونه انتخاب مناسبی برای شما باشه. عملکرد فیلمبرداری شیائومی POCO X3 واقعاً خوبه و کیفیت قابل قبولی از خودش ارائه میده. به لطف برخورداری از لرزشگیر دیجیتال(EIS)، پوکو این قابلیتوداره که لرزش های فیلموتا حد زیادی کاهش بده هر چند که نباید انتظار خودتونو در حد یک پرچمدار مجهز به لرزشگیر اپتیکال افزایش بدید.

  • سنسور سلفی

برسیم به بخشی که برای بعضی از کاربرا حتی بیشتر از دوربین اصلی اهمیت داره، یعنی دوربین سلفی. عکس های گرفته شده با سنسور 20 مگاپیکسلی POCO X3 داینامیک رنج ،روشنایی و شارپنس قابل قبولی دارن و جزییات عکس هم در «نگاه اول» کافی بنظر میرسه اما اگه فقط به همون نگاه اول اکتفا کنید و سراغ زوم کردن روی تصاویرتون نرید! با زوم کردن روی تصاویر سلفی نویز ها به چشم میادو جزئیات به سرعت از دست میرند. تصاویر پرتره دوربین سلفی پوکو ایکس 3 هم به دلیل نبودِسنسور عمق سنج و انجام فرآیند تشخیص سوژه به صورت کاملا نرم افزاری، خیلی دقیق نیست.

مشخصات پردازنده و سخت افزار POCO X3

 قطعاً یکی از جذابترین و البته مهمترین بخش ها برای کاربراهمین بخش پردازنده و سخت افزاری دستگاهه و اینجا یکی دیگه از جاهاییه که شیائومی POCO X3 رو جذاب کرده. شیائومی برای میان‌رده جدید خودش از یک پردازنده جدید هم استفاده کرده ، یعنی اسنپدراگون 732G که در حقیقت همون نسخه اورکلاک (Overclock) شده 730G ساخت شرکت کوالکامه. این ارتقاء و افزایش فرکانس به طور محسوسی موثر بوده و 732G رو به یکی از بهترین‌ انتخاب ها برای گوشی های میانرده تبدیل کرده. البته که بهره‌گیری از حافظه پرسرعت UFS2.1 در کنار 6 گیگابایت رم سرعت POCO X3 رو تضمین می‌کنه.بطور کلی پوکو در رابط کاربری و کارهای معمولی مثل وب‌گردی عملکرد روون و کم نقصی داره و در بخش گیم و بازی کردن هم سربلند بیرون میاد به طوری که کال‌آف دیوتی (Call of duty) رو با کیفیت بالا و بدون لگ و افت فریم اجرا می‌کنه. اما تو بازی های سنگین و طولانی (بیش از یک ساعت) با وجود استفاده از خنک کننده مایع ،گوشی داغ می‌کنه و دمای بدنه به بیش از 40 درجه میرسه.سخت افزار POCO X3

نرم افزار و رابط کاربری POCO X3

شیائومی POCO X3 با اندروید 10 و MIUI 12 به بازار عرضه شده که اندروید 11 و MIUI 13 هم میگیره. یکی از تفاوت های سری پوکو با بقیه محصولات شیائومی وجود لانچری متفاوت به نام پوکو لانچره (POCO Launcher) که سعی داره تجربه متفاوتی از سایر محصولات شیائومی ارائه بده و البته که ناخودآگاه ما رو یاد اندروید خام هم میندازه. با این وجود هنوز هم پوکو لانچر یادآور MIUI شیائومیه ،اما قابلیت هایِ متفاوت و جالبی مثل استفاده پیشفرض از App drawer و یا دسته بندی خودکار اپلیکیشن ها رو در اختیارتون میذاره.رابط کاریری POCO X3

عملکرد اسپیکر POCO X3

بدون هیچ شک و شبهه ای اسپیکر POCO X3 یکی از نقاط قوت اون به حساب میاد، جایی که یه اسپیکر استریو می‌بینیم که الحق والانصاف توی این بازه قیمتی رقیب نداره. البته شاید یکی از نقاط ضعف این گوشی تو این بخش لرزش زیاد اون باشه، وقتی که صدا رو از 70% بیشتر میکنیم. که خب با توجه به حجم صدای زیادی که پوکو تولید میکنه تا حدی طبیعیه.

 جمع بندی

شیائومی بعد از وقفه ای طولانی که تویِ سری پوکو به وجود آورد (بعد از POCO F1) واقعا یک شروع طوفانی داشت و داره سعی میکنه که محصولات اقتصادی و با ارزشی رو با این سری به بازار عرضه کنه، گوشی POCO X3 با قیمتی حدود 6 میلیون 500 هزارتومان از این قاعده مستثنی نیست و تونسته جای خودشو تو کمترین زمان ممکن تو بازار باز کنه. اما همون‌طور که مشخصه اقتصادی بودن یه محصول یعنی نداشتن یه سری ویژگی ها یا یک سری نقاط ضعف در کنار نقاط قوت؛ مثلا شیائومی پوکو ایکس 3 هم یه باتری پر ظرفیت داره که خیالتونو راحت میکنه و هم یه صفحه 120 هرتز پرمصرف یا یه پردازنده خوب و قدرتمند داره در کنار داغ کردن زیاد و یا داشتنِ کیفیت ساخت خوب اما سنگینو خوش دست نبودن که اگه دست های کوچیکو حساسی داشته باشید ممکنه آزار دهنده باشه.

سوالات متداول
(4 سوال)
چرا گوشی Poco X3 رو بخریم؟

پوکو X3 با داشتن پردازنده قدرتمند، نمایشگر 120هرتزی، باتری با عملکرد خوب و اسپیکر استریو در این بازه‌ی قیمتی ارزش خرید بالایی رو داره.

معایب Poco X3 چیست و چرا این گوشی رو نخریم؟

اگر دوربین گوشی براتون اولویت داره پوکو ایکس 3 در این بازه قیمتی نمیتونه بهترین انتخاب برای شما باشه.

تفاوت اصلی پوکو X3 با پوکو X3 pro چیست؟

پوکو X3 پرو از پردازنده قدرتمند تری استفاده میکنه. توی بخش دوربین Poco X3 روی کاغذ شرایط بهتری داره اما در عمل با توجه به پردازنده بهتر پوکو X3 پرو تفاوت زیادی توی بخش دوربین ندارن.

آیا Poco X3 از رم پشتیبانی میکنه؟

بله، این گوشی میتونه از دو سیم کارت به صورت همزمان یا یک سیم و یک کارت حافظه پشتیبانی کنه.

نقاط قوت
سرعت شارژ 33 واتی
نمایشگر 120هرتز
پردازنده قدرتمند
اسپیکر استریو
نقاط ضعف
دوربین های نسبتا ضعیف
داغ کردن بیش از حد
وزن و ضخامت زیاد
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۲۸ دی, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 63
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mhch8877

خوبه

۰۴ بهمن ۱۴۰۲
abasi6658

خیلی باهاش نیستم

۲۴ آذر ۱۴۰۱
reza dadashi 1376

سلام آقای شجاری دمت گرم.ویدئو هات عالین من یوتوب هم‌شما رو دنبال میکنم ممنون ✌🙏🙏🙏

۰۸ آبان ۱۴۰۱
Ivan

سلام
درکل وبراساس تجربه کاری تمام سیستمها وگوشیهایی که پردازنده گوالکام اسنپ دراگون دارن بطور ذاتی داغ میکنن اصلا ذات اسنپ دراگونه باگرما همراهه یادمه گلکسی گراند2 داشتم پردازند اسنپ دراگون داشت اینقدر داغ میکرد موقع استفاده که درب پشتش روبرمیداشتم وبادش میزدم

۱۳ شهریور ۱۴۰۱
amo_ahd

گوشی خوبیه ولی دست نزده بهش داغ میکنه اوایل اینطور نبود جدیدا خیلی داغ میشه

۱۶ مرداد ۱۴۰۱
Mohammd _mahdi

گوشی خوبیه. دوبین خوبی داره.

۲۲ تیر ۱۴۰۱
amirar313

خوبه فقط خیلی داغ می‌کنه ولی بازم عالی

۱۵ اسفند ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

به نظر خوب می‌رسه ❤👌🏻

۲۲ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

عالی بور

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

خیلی گوشی خوبیه

۱۵ بهمن ۱۴۰۰
ARSAM87

مادر من poco x3 داره خیلی عالیه دوربین باتری صفحه نمایش هما چیش عالیه حتما بخرید

۰۴ بهمن ۱۴۰۰
iman

🔥

۲۹ آذر ۱۴۰۰
godrati

❤❤🔥

۲۶ آذر ۱۴۰۰
godrati

بسیار عالی بود

۲۶ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖

۲۲ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

معرکه ❤️

۲۲ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالی 💖

۲۲ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

👌👌👌

۱۷ آذر ۱۴۰۰
Sina 1400

گوشی خوبی بود ولی الان ارزش خرید نداره

۱۷ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۱۵ آذر ۱۴۰۰