بررسی مشخصات گوشی POCO X3 Pro شیائومی

بررسی پوکو ایکس 3 پرو شیائومی

برند پوکو یکی از زیر مجموعه های شیائومیه که مثل سری ردمی تلاش میکنه تا بیشترین امکانات رو با کمترین قیمت ارائه بده، POCO X3 Pro هم آخرین تلاشه شیائومی زیر پرچم این برنده که خیلی شبیه پوکو ایکس 3 معمولیه، اما تغییرات کوچیک و مهمی هم داشته که همین تغییرات باعث شدن ارزش خرید گوشی پوکو ایکس 3 پرو نسبت به نسخه معمولی به مراتب بیشتر بشه. 

طراحی و کیفیت ساخت POCO X3 Pro

توی این بخش POCO X3 Pro تغییر زیادی نکرده و مثل نسخه معمولی از پلاستیک ساخته شده و ماژول دوربینا هم دقیقا شکل نسخه معمولیه، همون دایره ای که تیکه های بالا و پایینش گم شدن. معمولا گوشیای هوشمند (چه پلاستیکی و چه شیشه ای) یا مات هستن یا شفاف، اما X3 Pro هر دو تا طراحی رو با هم ترکیب کرده و خط بزرگ و پهن وسط گوشی که لوگو POCO هم توی این قسمت قرار داره، شفافه و اثر انگشت رو هم کاملا نشون میده؛ اما اطراف گوشی از پلاستیک مات ساخته شدن. روی لبه پایینی فریم، جک 3.5 میلیمتری صدا، اسپیکر (که استریو هم هست)، درگاه Type C و میکروفون مکالمه قرار داره. سمت راست گوشی هم دکمه پاور و ولوم دیده میشه که دکمه پاور با سنسور اثر انگشت یکی شده. روی قسمت بالایی فریم پوکو ایکس 3 پرو هم فرستنده مادون قرمز، میکروفون دوم دیده میشه، سمت چپ هم خشاب سیم‌کارت قرار گرفته که از نوع هیبریده، یعنی یا دو سیم‌کارت همزمان و یا یه سیم کارت و یه Micro SD رو پشتیبانی میکنه. اگه به پنل جلویی هم نگاه کنیم، یه صفحه نمایش فلت (Flat) دیده میشه که 84.6 درصد از بدنه رو به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی مثل نسخه معمولی، توی یه پانچ هول ریز، قسمت بالایی و وسط صفحه نمایش قرار گرفته و اسپیکر مکالمه هم بالاتر از نمایشگر و پایین تر از فریم خیلی باریک قرار داره. میشه گفت که یه سری تغییرات ریزی نسبت به نسخه معمولی توی این گوشی ایجاد شده، اما هنوزم با نگاه اول میشه فهمید که با یه گوشی از برند POCO و سری X طرفیم.

بررسی نمایشگر POCO X3 Pro

شیائومی POCO X3 Pro مثل نسخه معمولی از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080×2400 و نسبت ابعاد تصویر 20:9 استفاده میکنه. نقطه قوت این نمایشگر پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتزی و استفاده از گوریلا گلس 6 برای محافظت از اونه. کیفیت صفحه نمایش واقعا خوبه و تصاویر شفاف و رنگها زنده نشون داده میشن و روشنایی نمایشگر هم نسبت به LCD بودن پنل مناسبه (حداکثر 450 نیت طبق اعلام شیائومی)، اما با این حال هنوزم به پنلای AMOLED نمیرسه. شیائومی پوکو ایکس 3 پرو از نرخ نوسازی 120 هرتزی هم پشتیبانی میکنه که توی این رنج قیمت نکته خیلی مثبتیه.در کل اگه که براتون سرعت پاسخگویی و روون بودن صفحه نمایش مهمه، پوکو X3 پرو با تاچ سمپلینگ 240 هرتز و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزیش، می‌تونه یکی از بهترین انتخابا با توجه به قیمتش باشه، اما که از صفحه نمایش رنگای اغراق شده و شفاف تری رو انتظار دارین یا کنتراست و حداکثر روشنایی براتون مهمه بهتره سراغ رقبایی برین که از صفحه نمایشای AMOLED استفاده میکنن.صفحه نمایش Poco X3 Pro

مشخصات باتری و شارژدهی پوکو X3 پرو

باز میرسیم به یه بخش دیگه که X3 Pro تفاوتی با نسخه NFC نداره و از همون باتری لیتیوم پلیمری 5160 میلی آمپری با فست شارژ 33 وات پشتیبانی میکنه. شیائومی POCO X3 Pro با استفاده معمولی رو به سبک میتونه یک روز کامل رو شارژدهی داشته باشه که یکم با توجه به ظرفیت باتری انتظار بیشتری داشتیم. توی گیم و زیر فشارای سنگینم مصرف باتری این گوشی نسبتا بالاست، مثلا با یک ساعت بازی Call of duty حدود 20 تا 23 درصد از شارژ باتری این گوشی کم میشه، البته این مصرف زیاد احتمالا به خاطر پردازنده قدرتمند و صفحه نمایش 120 هرتزی این گوشیه. فول شارژ شدن POCO X3 Pro طبق ادعای شیائومی باید توی یک ساعت کامل بشه، اما در عمل حدود 90 دقیقه طول میکشه تا باتری این گوشی از 7-8 درصد به 100 برسه. میشه گفت که شیائومی توی بخش باتری خیلی اضافه کاری نکرده و عملکرد خارق العاده مثل سری M سامسونگ یا POCO M3 نمی‌بینیم، اما اگه انتظارتون خیلی از این بخش زیاد نباشه، قطعا POCO X3 Pro می‌تونه راضیتون کنه.باتری Poco X3 Pro

امنیت پوکو ایکس 3 پرو

طبیعتا با وجود صفحه نمایش LCD انتظار استفاده از سنسورای اثر انگشت زیر نمایشگر رو نداریم، اما خوشبختانه سنسور اثر انگشت خازنی POCO X3 Pro با کلید پاور ترکیب شده که دسترسی بهش راحته و سرعت و عملکرد سریع و بی نقصی هم داره، به لطف لانچر پوکو هم (POCO Launcher)  دیگه اون انیمیشنای کند باز شدن صفحه MIUI رو نمی‌بینیم که همین موضوع کمک میکنه سرعت سنسور، بیشتر هم به نظر برسه. سیستم تشخیص چهره هم توی این گوشی وجود داره که عملکردش سریع و قابل قبوله و اگه گوشی زاویه زیادی با صورتتون نداشته باشه و نور هم به اندازه کافی وجود داشته باشه، میتونه به سرعت چهره رو تشخیص بده، اما طبیعتا در شرایط نوری نامناسب عملکردش افت میکنه؛ و با توجه به اینکه فرآیند تشخیص چهره فقط توسط دوربین سلفی انجام میشه، نباید انتظار زیادی از امنیت اون داشته باشین.

بررسی دوربین POCO X3 Pro

در نگاه اول به نظر میرسه که POCO X3 Pro از پنج تا دوربین استفاده میکنه، اما در حقیقت سمت چپ و بالای ماژول دوربین، فلش قرار گرفته و X3 Pro به چهار تا دوربین مجهزه، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی سونی IMX 582 با دیافراگم f/1.8. دوربین اولترا واید، 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 119 درجه ای و پیکسلایی 1.0 میکرومتریه. دو تا دوربین 2 مگاپیکسلی هم با دیافراگم f/2.4 برای گرفتن عکسای ماکرو و تشخیص عمق هم وجود داره.دوربین POCO X3 Pro

  • سنسور اصلی

با اینکه نسخه پرو یه گوشی معمولا باید نسبت به نسخه معمولی پیشرفت کنه، اما رزولوشن دوربین اصلی نسبت به نسخه NFC و معمولی افت کرده و از 64MP به 48MP رسیده، اما خوشبختانه بازم از سنسور با کیفیت سونی استفاده شده که ما رو به خروجیای با کیفیت امیدوار تر میکنه.مثل تمام دوربینای 48 مگاپیکسلی، POCO X3 Pro به کمک فیلتر رنگی Quad Bayer به طور پیش‌ فرض عکسایی 12 مگاپیکسلی ثبت میکنه. عکسای ثبت شده  دوربین اصلی، داینامیک رنج عالی و دیتیل (Details) و شارپنس خوبی دارن، ولی دقت رنگ اصلا خوب نیست و رنگا خیلی غلیظ و اغراق شده ثبت میشن. با اینکه یه سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم توی این گوشی دیده میشه، اما عکسای پرتره خیلی جذاب ثبت نمیشن و تشخیص سوژه از پس زمینه دقیق نیست. عملکرد نایت مود هم (Night Mode) کاملا مناسبه و این حالت به درستی کارشو انجام میده و میتونه به خوبی اکسپوژر (Exposure) و داینامیک رنج  رو افزایش بده و نویز رو کمتر کنه.

سنسور لنز اصلی POCO X3 Pro
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور اولترا واید

دوربین اولترا واید هم نسبت به نسخه معمولی از 13 مگاپیکسل به 8 مگاپیکسل رسیده. عملکرد این دوربین طبیعتا نسبت به دوربین اصلی ضعیفتره و جزئیات و شارپنس افت میکنن، اما دیگه از اون اغراق و رنگای غلیظ خبری نیست و رنگای تصویر خیلی طبیعی تر و دقیق تر ثبت میشن. اگه شرایط نوری مناسب باشه، دوربین فوق عریض این گوشی میتونه عکسایی با جزئیات و شارپنس مناسب ثبت کنه، گوشه عکسا هم بهم ریختگی خاصی دیده نمیشه، اما توی شب و شرایط نوری نامناسب عملکرد این سنسور اصلا خوب نیست و جزئیات آبرنگی و رنج دینامیکی هم محدوده، اما خوشبختانه حالت شب برای دوربین اولترا واید هم در دسترسه که مثل دوربین اصلی کارشو به خوبی انجام میده و میتونه تفاوت محسوسی رو ایجاد کنه، اما با این حال هنوزم عکسای گرفته شده با دوربین اولترا واید POCO X3 Pro توی شب چندان خوب نیستن.

سنسور اولترا واید Poco X3 Pro
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور ماکرو

سنسور لنز ماکرو این گوشی 2 مگاپیکسله و مشخصه که نباید انتظار زیادی ازش داشته باشیم، ثبت عکسای صحیح با این دوربین کار آسونی نیست، چون از فوکوس خودکار پشتیبانی نمیکنه و برای همین باید چندین بار تلاش کنین تا بتونین میزان فاصله مناسب از سوژه رو به دست بیارین. وقتی هم که موفق به فوکوس صحیح و عکس‌برداری هم شدین، جزئیات خوب نیستن و رنگای سوژه بی روح و بی رنگ ثبت میشن، با اینکه شارپنس و جزئیات این دوربین کافی نیستن، اما به نظر میرسه POCO X3 Pro به صورت نرم افزاری تلاش میکنه تا شارپنس رو افزایش بده که در نهایت نتیجش مطلوب نیست و عکسا غیر طبیعی و نویزی میشن.

لنز ماکرو POCO X3 Pro
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • فیلم‌برداری

امکان قابلیت فیلم‌برداری 4K با 30 فریم بر ثانیه توی این گوشی وجود داره، اما با توجه به پشتیبانی از 4K، انتظار کیفیت بیشتری رو از فیلمای X3 Pro داشتیم، سرعت تغییر فوکوس هم مناسب نیست و گاهی وقتا مجبور میشین از تاچ فوکوس استفاده کنین، اما لرزشگیر دیجیتال (EIS) این گوشی کارشو به درستی انجام میده و به خوبی میتونه لرزشای تصویر رو بگیره.

  • سنسور سلفی

شیائومی POCO X3 Pro از یه سلفی 20 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با دیافراگم f/2.2 استفاده میکنه. عکسای ثبت شده با این دوربین، واقعا خوبن و اگه شرایط نوری مناسب باشه داینامیک رنج و دقت رنگ و جزئیات در حد مطلوبی قرار دارن. امکان گرفتن عکسای پرتره هم با دوربین سلفی وجود داره که عملکردش خیلی جالب نیست و نمیتونه به درستی سوژه رو از پس زمینه جدا کنه.

دوربین سلفی POCO X3 Pro
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

سخت افزار و پردازنده POCO X3 Pro

مهمترین تفاوت POCO X3 Pro نسبت به نسخه معمولی و NFC مربوط به همین بخش سخت افزار میشه و توی این بخش یه پیشرفت خیلی بزرگ رو می‌بینیم، پردازنده میان رده نسخه معمولی، تبدیل به یه تراشه پرچم دار و قدرتمند شده که میتونه هر نیازی رو برآورده کنه. شیائومی POCO X3 Pro از تراشه کوالکام اسنپدراگون 860 استفاده میکنه که برای پردازنده مرکزی از یک هسته Kryo 485 Gold  با فرکانس 2.96 گیگاهرتز و سه هسته Kryo 485 Gold با فرکانس کمتر یعنی 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 485 Silver با فرکانس 1.78 بهره میگیره. پردازنده گرافیکی Adreno 640 هم کنار این CPU قرار گرفته. این گوشی توی سه نسخه 128-6، 128-8 و 256-8 عرضه میشه نکته مثبت توی این بخش، استفاده از حافظه  سرعته (UFS 3.1) که توی پرچم دارا استفاده میشه. این تراشه در حقیقت همون چیپست پرچم دار نسل قبل کوالکامه (اسنپدراگون 855) با این تفاوت که اورکلاک و قوی تر شده. طبق انتظار عملکرد پردازشی این گوشی واقعا فوق العادس و هیچکدوم از رقبای هم قیمتش نمیتونن باهاش رقابت کنن. بازیای سنگین به خوبی روی POCO X3 Pro اجرا میشن و برای مثال Call of duty با گرافیک Very High و فریم ریت Max به راحتی بالا میاد. البته تولید گرمای این گوشی یکم زیاده و بعد از 40 دقیقه بازی کردن، قسمت بالایی گوشی دماش به 46 درجه هم میرسه، پس بهتره موقع اجرای بازیای سنگین قاب گوشی رو در بیارین یا با گرافیک و فریم ریت پایین‌تری بازی کنین چون گرما دشمن قطعات سخت افزاری و باتریه.سخت افزار POCO X3 Pro

مشخصات نرم افزار و رابط کاربری POCO X3 Pro

با توجه به اینکه پوکو X3 Pro توی سال 2021 و همین اواخر معرفی شده، از بروزترین ترکیب موجود برای گوشیای شیائومی استفاده میکنه و با اندروید 11 و MIUI 12 به بازار عرضه شده. با توجه به صفحه نمایش 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 240 هرتزی و تراشه قدرتمند X3 Pro، می‌تونین یکی از بهترین تجربه ها با MIUI رو روی این گوشی داشته باشین. اگه به تنظیمات این گوشی نگاه کنین، توی بخش About phone نوشته MIUI For POCO، و در حقیقت گوشیای پوکو یه سری تفاوت ریز با بقیه گوشیا شیائومی توی رابط کاربری دارن، مثلا App drawer از همون ابتدا فعاله یا اینکه یه سری از انیمیشنا و آیکونا فرق دارن ولی هنوزم کاملا احساس میشه که دارین با MIUI کار می‌کنین و این تفاوتا اونقدر زیاد نیست.رابط کاربری POCO X3 Pro

بررسی اسپیکر POCO X3 Pro

 چند وقتیه که شیائومی سراغ استفاده از اسپیکر استریو برای گوشیای اقتصادی خودش رفته که اتفاق مثبتیه. شیائومی POCO X3 Pro هم به اسپیکر استریو مجهزه که بلندی صدای خوبی داره و حتی توی بیشترین ولوم هم کیفیت خودشو حفظ میکنه، البته میتونست تفکیک و بیس بهتری هم داشته باشه، اما به طور کلی اسپیکر خوب و قابل قبولیه.اسپیکر POCO X3 Pro

جمع بندی

قبل از خرید POCO X3 Pro باید معیارا و ملاکای خودتونو از خرید گوشی مشخص کنین، اگه که متریال ساخت، صفحه نمایش AMOLED، دوربین عالی مدنظرتونه توی بازه قیمتی 6 تا 7.5 میلیون پوکو ایکس 3 پرو نمیتونه بهترین انتخاب باشه، اما اگه قدرت سخت افزاری عالی، شارژدهی مناسب و صفحه نمایش با نرخ نوسازی 120 هرتزی براتون اولویته، این گوشی میتونه انتخاب مناسبی باشه. درسته که POCO X3 Pro مثل POCO F1 خیلی از امکانات رو (مثل متریال بدنه و دوربین) فدای قدرت سخت افزاریش کرده، اما همین قدرت سخت افزاری باعث شده تا این گوشی تجربه کم نقصی رو موقع کار کردن ارائه بده و کمتر بدنه پلاستیکی و LCD بودن پنل نمایشگر به چشم میان. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول
(3 سوال)
چرا گوشی Poco x3 pro رو بخریم؟ مزایای پوکو x3 پرو چیست؟

گوشی پوکو ایکس 3 پرو با بهره گیری از پردازنده قوی، نمایشگر 120هرتزی و باتری با ظرفیت 5160 میلی آمپری، بین رقبای خودش توی این بازه قیمتی ارزش خرید بیشتری داره

معایب گوشی پوکو ایکس 3 پرو شیائومی چیست؟چرا این گوشی رو نخریم؟

خروجی عکس های دوربین Poco x3 pro خیلی خوب نیست و توی این رنج قیمتی گوشی هایی هستن که پکیج عکاسی بهتری دارن

گوشی Poco x3 pro از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی میکنه ؟

بله اما خشاب سیم‌کارت این گوشی از نوع هیبریده، یعنی یا دو سیم‌کارت همزمان و یا یه سیم کارت و یه Micro SD رو پشتیبانی میکنه

نقاط قوت
نمایشگر سریع ( 120هرتزی)
اسپیکر استریو و با کیفیت
پردازنده بی نظیر
شارژدهی مناسب
نقاط ضعف
عملکرد سنسور اولترا واید و عکاسی پرتره ضعیف
اغراق شدن رنگ ها توی عکس های ثبت شده
وزن و ضخامت زیاد گوشی
بدنه پلاستیکی
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 496
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AMIRREZA1234

یه گوشی خفن وعالی از همه نظر

۲۴ بهمن ۱۴۰۰
Arthur88

چرا مو هات کجه 😐😂😂😂

۲۰ بهمن ۱۴۰۰
Basset Mafakhryi

سلام واحترام استاد و دوستان عزیز لطفاً راهنمایی بفرمائید چطور می توانم ویدیو های با تایم بیشتر از ۸ دقیقه روی حالت ۴k با این گوشی ضبط کنم ،چرا اینطوریه تنظیمات خاصی هم که در منو دوربین نداشت ممنون پاسخ بدهید

۱۴ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

گوشی خوبیه انصافا 👌🏻

۱۴ بهمن ۱۴۰۰
reza309040

یه گوشی خفن

۱۲ بهمن ۱۴۰۰
reza309040

❤️❤️❤️

۱۲ بهمن ۱۴۰۰
reza309040

چرا موهات کجه😁

۱۲ بهمن ۱۴۰۰
Basset Mafakhryi

سلام و تشکر بابت نقد و برسی سوالی داشتم اینکه آیا این مدل بروز رسانی اندروید ۱۲ و Mui13 دریافت می کند مچکرم

۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ZXOTAHA

بابا پرچم بالاسسسسس

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
ZXOTAHA

عالییی بابا بنازممممم

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
ZXOTAHA

عععععااااالییییی هستی موبونیوز عاشقتم بوس به لپت من میخام این گوشی بخرم واقعا ممنون خیلی کمکم کردی ممنونمممممممم دستت درد نکنه😍❤️

۰۱ بهمن ۱۴۰۰
Alireza ss

سلام واقعا گوشی مناسبی نیست بیشتر پردازندش خوبه (موتور لامبورگینی رو 405) بدنه پلاستیک کلفت عین جارو دستی . صفحه ال سی دی . واقعا متریال خوبی نداره صبر کنید پول جمع کنید گوشی بهتر بگیرید .

۲۱ دی ۱۴۰۰
Arab

ممنون از اینکه همیشه هستی .پرچم موبو همیشه بالاست .

۱۲ دی ۱۴۰۰
Arab

ارزش خرید رو داره چند سال برام کار میکنه ؟

۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

پرچم موبو بالا

۱۲ دی ۱۴۰۰
    Arab

    سلام ارزش خرید داره چند سال کار میکنه برام؟
    راستی عشقی مهدی

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

چون هم ارزون تره و هم همون قابلیت ها رو داره حتی بهتر

۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

به نظر من ازبین پوکو ایکس تری پرو با جی تی ، پوکو ایکس تری بخرید

۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

بهترین گوشی که دیدمه و مثلش نیست

۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

بهترین گوشی که دیدمه

۱۲ دی ۱۴۰۰
Farshid_84

بهترین گوشی

۱۲ دی ۱۴۰۰