بررسی گوشی Poco M6 Pro 4G شیائومی

جدیدترین گوشی سری M پوکو به نام Poco M6 Pro 4G در 12 ژانویه 2024 (اواخر دی ماه 1402) رونمایی شد. حتماً می‌دونید که سری M گوشی‌های پوکو در دسته میان‌رده‌های ارزان قیمت این شرکت قرار می‌گیرن و برای کسانی که دنبال گوشی بین 8 تا 11 میلیون تومان (اسفند ۱۴۰۲) هستن، گزینه خوبی محسوب می‌شن. این گوشی امکاناتی مثل نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع و نمایشگر از نوع AMOLED بهتون ارائه میده و یه میانرده اقتصادی خوب محسوب میشه. پس با موبونیوز همراه باشین تا بریم به بررسی گوشی Poco M6 Pro 4G شیائومی بپردازیم و ببینیم چه امکانات و جزئیات دیگه‌ای داره.

 

بررسی گوشی Poco M6 Pro 4G شیائومی از نظر طراحی

طراحی Poco M6 Pro 4G جذاب، صمیمی و دوست‌داشتنیه. این گوشی ادعای خاصی درباره طراحی نداره ولی در عین سادگی، به دل می‌شینه. اولین بار که به بدنه و ظاهر این گوشی نگاه می‌کنید، حس خلوت بودن طراحی رو حس می‌کنید. کمپانی پوکو برای طراحی قالب بدنه این گوشی از ترند سال استفاده کرده و فریم گوشی مثل گوشی‌های آیفون حالت جعبه‌ای با لبه‌های نسبتاً تیز داره. همچنین باید اشاره کنیم که دو رنگ بودن قاب پشت گوشی جذابیتشو بیشتر کرده.

طراحی گوشی POCO M6 Pro 4G

پوکو ام 6 پرو در سه رنگ مشکی، آبی و بنفش تولید شده. فریم گوشی از جنس پلاستیکه و قاب پشتی از شیشه ساخته شده. ضخامت گوشی 8 میلی‌متر و طول و عرض 161.1 در 75.8 میلی‌متره و به همین خاطر وزن سبکی در حد 179 گرم داره. بنابراین به راحتی می‌تونید با یه دست بگیریدش و باهاش کار کنید. نکته مهم دیگه‌ای که درباره طراحی بدنه پوکو ام 6 پرو میشه گفت اینه که تونسته استاندارد IP54 رو دریافت کنه و این یعنی در برابر گرد و خاک و قطرات آب (نه غوطه‌ور شدن در آب) مقاومت خوبی داره.

در قاب پشتی گوشی دو لنز دوربین در ابعاد بزرگ قرار داده شده و یه دوربین کوچیک‌تر که برای گرفتن عکس‌های ماکرو هست و فلاش در کنار دوربین‌های اصلی قرار دارن. پوکو تاکید داشته که عبارت «64MP OIS» رو در کنار دوربین‌ها حک کنه تا کاربرها بدونن که یه گوشی با دوربین ضدلرزش خریداری کردن. به این نکته هم اشاره کنیم که قاب پشتی دو رنگه و بخشی که دوربین‌ها قرار دارن تیره‌تر از بخش پایینیه.

طراحی گوشی POCO M6 Pro 4G

در بخش جلوی گوشی لنز دوربین سلفی رو می‌بینید که بالای صفحه نمایش قرار داده شده. در سمت راست، کلیدهای ولوم و پاور و در سمت چپ، شیار سیم کارت و کارت حافظه قابل مشاهده هست. پایین گوشی پورت ورودی USB-C، میکروفن و اسپیکر قرار داده شده و در بالای گوشی، اسپیکر دوم، سنسور مادون قرمز و جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری رو می‌بینید.

به طور کلی، بررسی گوشی Poco M6 Pro 4G شیائومی از نظر طراحی نشون میده که قراره از در دست گرفتن این گوشی لذت ببرید و احساس سنگینی نداشته باشید. اما ضدآب نبودنش می‌تونه دردسر ساز باشه و نیاز به مراقبت بیشتر داشته باشه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Poco M6 Pro 4G

این گوشی هوشمند به صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED DotDisplay مجهز شده که توسط محافظ گوریلا گلس 5 محافظت میشه. وضوح تصویرش 2400×1080 پیکسل و حداکثر نرخ تازه سازی 120 هرتزی داره. بنابراین علاوه‌بر اینکه تصاویر و نوشته‌ها بسیار خوانا و شفاف هستن، می‌تونید با این گوشی بازی‌های سرعتی و اکشن هم انجام بدید و نگران تار شدن یا تاخیر در پردازش و نمایش تصویر نباشید.

صفحه نمایش گوشی POCO M6 Pro 4G

کمپانی Poco درباره نرخ تازه‌سازی نمایشگر گوشی M6 Pro میگه که تنظیمات پیش‌فرضی براش در نظر گرفته ولی با توجه به محتوایی که در حال تولید و نمایش هست، فرکانس صفحه نمایش تغییر می‌کنه تا در مصرف باتری صرفه‌جویی بشه. به عنوان مثال در خیلی از مواقع نمایشگر این گوشی روی نرخ تازه‌سازی 60 هرتز قرار می‌گیره چون عملاً کاربر نیازی به رفرش ریت 120 هرتزی نداره.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش پوکو ام 6 پرو 1300 نیت ارزیابی شده و این یعنی می‌تونید در شرایط پر نور و زیر نور مستقیم خورشید هم به راحتی از گوشی استفاده کنید. همچنین می‌تونید طیف رنگی گوشی رو با رفتن به تنظیمات صفحه نمایش، تغییر بدید و حتی دمای رنگ و کنتراست رو هم تحت کنترل خودتون داشته باشید و شخصی‌سازی کنید.

در نتیجه، نمایشگر گوشی Poco M6 Pro 4G برای یه گوشی میان‌رده و ارزان قیمت، نمایشگر خوبی به حساب میاد. حاشیه کم، رفرش ریت 120 هرتزی و محافظ گوریلا گلس 5 باعث شده امتیاز صفحه نمایش این گوشی بالاتر بره.

 

بررسی باتری گوشی Poco M6 Pro 4G

خب به آخرین بخش از بررسی ظاهری پوکو ام 6 پرو 4G رسیدیم. ظرفیت باتری این گوشی 5000 میلی آمپر ساعته و این یعنی با یه بار شارژ کردن می‌تونید حداقل یه 24 ساعت بدون نیاز به شارژ کردن مجدد گوشی، ازش استفاده کنید. اکثر گوشی‌های میانرده و حتی پرچمدار 2024 با همین ظرفیت باتری و بالاتر تولید شدن و مشخصه که پوکو نخواسته از جمع رقبا عقب بمونه.

بررسی باتری گوشی POCO M6 Pro 4G

سرعت شارژ باتری مهم‌تر از ظرفیتشه. این گوشی خوشبختانه به قابلیت شارژ سریع مجهز شده و می‌تونه در عرض 35 دقیقه شارژ باتری رو از 25 درصد به 100 درصد برسونه. حتی اگه گوشی رو فقط 10 دقیقه هم به برق وصل کنید حدود 20 درصد شارژ میشه. البته باید برای شارژ سریع باتری از شارژر 67 واتی خود گوشی استفاده کنید تا به این سرعت برسید. پوکو ادعا کرده که اگه از این شارژر استفاده کنید 0 تا 100 درصد باتری در عرض 44 دقیقه شارژ میشه.

علاوه بر این، در بخش تنظیمات گوشی ویژگی‌های پیشرفته‌ای وجود داره که به طور مستقیم روی طول عمر و ماندگاری شارژ‌ باتری تاثیرگذاره. می‌تونید بعضی از برنامه‌هایی که در پس‌زمینه شارژ زیادی مصرف می‌کنن رو غیرفعال کنید یا در شب، نمایشگر گوشی رو روی Night Mode قرار بدید که هم در مصرف باتری صرفه‌جویی بشه و هم چشمتون آسیبی نبینه.

به طور کلی، پوکو با قرار دادن باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی، خواسته از رقبا جا نمونه و فست شارژ رو هم در کنارش قرار داده تا یه مزیت دیگه داشته باشه. وجود باتری با ظرفیت بالا و قابلیت فست شارژ می‌تونه امتیاز این گوشی رو در حد یه اقتصادی بالا ببره.

 

بررسی دوربین پوکو ام 6 پرو 4G

کیفیت و امکانات دوربین گوشی برای همه مهمه! کمپانی Poco هم از این موضوع آگاهه و از عمد تجهیزاتی روی دوربین این گوشی قرار داده که جذابیتش بیشتر بشه. این گوشی مثل اکثر گوشی‌های میانرده به سه دوربین (اصلی، اولترا واید و ماکرو) مجهز شده که هرکدوم از این دوربین‌ها ویژگی‌های مخصوص به خودشونو دارن. قبل از اینکه تک تک دوربین‌ها رو بررسی کنیم باید بگیم که لنز دوربین‌های این گوشی از قاب پشتی گوشی کمی بیرون زده. این شکل از طراحی دوربین برای بعضیا جالب و برای بعضی‌های دیگه ناخوشاینده.

  • دوربین اصلی واید ۶۴ مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی واید ۱۶ مگاپیکسلی

بررسی دوربین گوشی POCO M6 Pro 4G

دوربین اصلی واید

دوربین اصلی این گوشی لنز 64 مگاپیکسلی با فاصله کانونی ثابت f/1.8 داره. بنابراین نمی‌تونید از دوربین اصلی این گوشی توقع داشته باشید که به صورت دستی پس‌زمینه عکس‌هایی که می‌گیرید و بوکه کنه. این دوربین به قابیت PDAF مجهز شده و خودش به شکل خودکار سوژه و تشخیص میده و هرجور که دلش بخواد پس‌زمینه رو بوکه می‌کنه. اما نکته مهم‌تر درباره دوربین اصلی اینه که قابلیت OIS داره. این قابلیت لرزش دست شما رو از بین می‌بره که هم برای عکس گرفتن و هم فیلمبرداری با گوشی گزینه خیلی باحالیه.

عکاسی در شب با دوربین اصلی این گوشی کیفیت خیلی بالایی نداره و برای فیلم‌برداری هم نهایت کیفیتی که می‌تونه در اختیارتون قرار بده، ضبط فیلم با وضوح 1080p و نرخ فریم 30 تا 60 هستش. بنابراین روی فیلم‌برداری با دوربین این گوشی خیلی حساب نکنید؛ چون کیفیت خیلی بالایی در اختیارتون قرار نمیده، مخصوصاً اگه در حین فیلم گرفتن زوم هم کنید نویزها بیشتر میشن.

 

دوربین اولترا واید

دوربین دوم پوکو ام 6 پرو لنز 8 مگاپیکسلی داره و از نوع اولترا واید یا فوق عریضه. با این دوربین می‌تونید در محیط‌های کوچیک و دورهمی‌ها عکس بگیرید. البته کیفیت عکاسی اولترا واید این گوشی خیلی زیاد نیست و این موضوع زمانی بغرنج‌تر میشه که نور محیط هم نور خوبی نباشه.

 

دوربین ماکرو

دوربین سوم از نوع ماکرو بوده و سنسور 2 مگاپیکسلی داره. همه می‌دونیم که دوربین‌های ماکرو عملاً بلااستفاده هستن و اینکه چرا هنوز روی گوشی‌های میانرده با این کیفیت بد حضور دارن سوالیه که خلاصه یکی باید بهش جواب بده! با این حال، اگه بخواید از فاصله نزدیک از گل، زنبور، مورچه یا غذاهایی که سفارش میدید عکس بگیرید، این دوربین ماکرو به کارتون میاد.

 

دوربین سلفی

کمپانی پوکو برای دوربین سلفی این گوشی از لنز 16 مگاپیکسلی استفاده کرده. این دوربین که زیر نمایشگر گوشی قرار داده شده، برای عکس‌برداری سلفی کیفیت خوبی داره و می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 1080p باهاش ضبط کنید. خبری هم از قابلیت ضدلرزش برای این لنز نیست.

در آخر باید بگیم که دوربین‌های گوشی Poco M6 Pro 4G برای یه محصول میانرده در حد 10 میلیون تومان، دوربین‌های خوبی محسوب میشه. مخصوصاً که یه قابلیت جذاب (ضدلرزش) برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده. اما یادتون نره که با این دوربین نمی‌تونید فیلم‌های 4K ضبط کنید و عکاسی و فیلم‌برداری در نور کم و شب هم کیفیت خوبی نداره.

 

بررسی نرم افزار و عملکرد پردازشی پوکو ام 6 پرو 4G

قلب تپنده شیائومی پوکو ام 6 پرو چیه؟‌ همونطور که انتظار می‌رفت کمپانی پوکو از چیپست مدیاتک مدل Helio G99 Ultra به عنوان پردازنده این گوشی استفاده کرده. این چیپست هشت هسته‌ای با استفاده از فرايند 6 نانومتری و مخصوص گوشی‌های هوشمند میان‌رده طراحی شده. دو هسته ARM Cortex-A76 با سرعت کلاک تا 2.2 گیگاهرتز و شش هسته ARM Cortex-A55 با سرعت کلاک تا 2 گیگاهرتز داره و پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 اون رو برای انجام بازی‌های موبایلی آماده کرده.

بررسی سخت افزار پوکو ام 6 پرو 4G

گوشی Poco M6 Pro در دو نسخه با رم 12GB و حافظه داخلی 512GB و رم 8GB و حافظه داخلی 256GB تولید شده و غیر از این دو مدل، نسخه دیگه‌ای نداره.

اگه به چند مورد از سخت‌افزارهای دیگه گوشی هم بخوایم اشاره کنیم باید به فناوری بلوتوث 5.2، وای فای دو بانده و سنسور مادون قرمز رو هم اشاره کنیم که قابلیت‌های سخت‌افزاری این گوشی رو بیشتر کردن. راستی تا یادمون نرفته بگیم که سنسور اثر انگشت گوشی روی نمایشگر قرار داده شده و البته می‌تونید از حالت تشخیص چهره گوشی برای باز کردن قفلش هم استفاده کنید.

به طور کلی، سخت افزار و قدرت پردازش گوشی Poco M6 Pro 4G چیزی در حد و اندازه‌های یه گوشی میانرده‌ست. پردازنده غول پیکری براش در نظر گرفته نشده و تنوع رم و حافظه داخلی زیادی نداره. اما اینکه یه نسخه 12 گیگابایتی با حافظه 512 ارائه داده می‌تونه جزو نقاط قوت گوشی محسوب بشه.

 

نرم افزار گوشی Poco M6 Pro 4G

چه خبر از سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی؟ کمپانی پوکو براش از اندروید 13 استفاده کرده و این در حالیه که اندروید 14 خیلی وقته که معرفی شده! البته شما می‌تونید سیستم عامل گوشی رو به اندروید 14 هم آپدیت کنید اما سوالی که مطرح میشه اینه که خب چرا وقتی گوشی رو در سال 2024 روانه بازار می‌کنید، اندروید قدیمی براش در نظر می‌گیرید؟!

رابط کاربری MIUI 14 با HyperOS روی این گوشی نصب شده تا حال و هوای گوشی‌های شیائومی رو داشته باشه. حتماً می‌دونید که شیائومی قصد داره به زودی از HyperOS در تمام دستگاه‌هایی که تولید می‌کنه استفاده کنه تا با کمک هوش مصنوعی، اکوسیستم مخصوص به خودش رو ایجاد کنه. HyperOS رو می‌تونید در گوشی، لپ‌تاپ، ساعت، خانه هوشمند و خیلی از تجهیزاتی که شیائومی می‌سازه ببینید.

 

آیا گوشی Poco M6 Pro 4G ارزش خرید داره؟

حالا با این اوصاف، گوشی پوکو ام 6 پرو 4G رو بخریم یا نه؟‌ اجازه بدید با توجه به قیمت گوشی و روی عدد و رقم صحبت کنیم!‌ تصور کنید بین 9 تا 11 میلیون تومان پول دارید و گوشی Poco M6 Pro 4G هم روی میز فروشگاه قرار داره. دیگه چه گوشی‌هایی در کنار این گوشی با همین محدوده قیمت می‌تونه قرار بگیره؟ تو برندهای رقیب گوشی سامسونگ A34 5G با رم 8 و حافظه 128 رو داریم که تو عکاسی عملکرد خیلی بهتری داره. اما از نظر طراحی با ناچ قطره‌ای، حاشیه زیاد و وزن بالاتر از پوکو می‌بازه و ظاهرش میانرده بودنشو لو میده. از اون طرف شیائومی نسخه‌ای با رم 12GB و حافظه 512GB رو با قیمت حدود 11 تومن (اسفند ۱۴۰۲) در اختیارتون می‌ذاره که نمی‌تونین تو آ۳۴ پیدا کنین و با داشتن جک ۳.۵ میلی‌متر و سرعت شارژ 67 واتی از رقیبش جلو زده.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 26
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein_sh

خوبه

۲۶ فروردین ۱۴۰۳
AliNajafiJahani

ظاهرا که خوبه

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
mamad1375

سلام. نسخه رام 12 این گوشی بهتره یا 134 رام هشت سامسونگ؟ از نظر پردازنده و کارایی و شارژ و صفحه نمایش

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
Amir 1789

همون 8 گیگ کارتو راه میندازه یه اس دی کارت بنداز کلی حافظه داری

۱۲ فروردین ۱۴۰۳