بررسی گوشی Poco M6 4G شیائومی

گوشی‌های سری M شرکت Poco در چند سال اخیر به شکل عجیب و غریبی تولید و روانه بازار میشن. پوکو ام 4 4جی یکی از همین گوشی‌هاست که در اواسط خرداد 1403 رونمایی شد و این در حالیه که نسخه M6 Pro مدت‌ها قبل از رونمایی این گوشی معرفی شده بود. اگه هنوز خیلی تعجب نکردید، خوبه بدونید که این گوشی تقریباً‌ همون ردمی 13 شیائومیه که برای بازار هند طراحی شده. بنابراین وقتی بررسی گوشی Poco M6 4G شیائومی رو شروع می‌کنیم با معجونی از چیزهای عجیب سر و کار داریم! این گوشی بخاطر دوربین 108 مگاپیکسلی، نمایشگر بزرگ، باتری ظرفیت بالا و رنگ‌بندی جذابش احتمالاً نظر شما رو هم به خودش جلب می‌کنه. اما برای اینکه بهتر بشناسیمش باید یه کم عمیق‌تر به این گوشی نگاه کنیم. همراه ما باشید.

 

بررسی گوشی Poco M6 4G از نظر طراحی و کیفیت

اگه از شباهت خیلی زیاد دو گوشی Poco M6‌ و Redmi 13‌ بگذریم، باید بگیم که فلسفه طراحی گوشی‌هایی مثل پوکو M6، تولید گوشی‌های ارزون قیمتیه که با بودجه‌های خیلی کم قابل خرید باشن. این گوشی‌ها به شکلی ساخته میشن که از نظر زیبایی ظاهری، به گوشی‌های پرچمدار شرکت‌های دیگه شباهت داشته باشن. گوشی Poco M6 به همین دلیل با لبه‌هایی نسبتاً تخت طراحی شده تا به گوشی‌های آیفون شبیه باشه و در ضمن با قرار دادن لنزهای خیلی بزرگ روی قاب پشتی، خواسته این حس رو به کاربرها بده که گوشی دوربین‌های قدرتمندی داره.

بررسی طراحی گوشی Poco M6 4G

این گوشی در سه رنگ زیر تولید و روانه بازار شده:

  • مشکی
  • نقره‌ای
  • بنفش

در بین گوشی‌های اقتصادی سال 2024 که با طراحی‌های مختلفی تولید شدن، گوشی Poco M6 4G طراحی جالب و متفاوتی داره و در عین سادگی، سعی کرده از ترندهای روز طراحی گوشی هم استفاده کنه.

 

کیفیت بدنه

از یه گوشی ارزون قیمت خیلی نمیشه انتظار بالایی در زمینه کیفیت بدنه داشت. اما Poco M6 4G شما رو ناامید نمی‌کنه. شرکت پوکو برای ساخت بدنه و فریم این گوشی از پلاستیک مقاوم استفاده کرده تا جلوی ایجاد خط و خش و شکستگی رو بگیره. اما پیشنهاد می‌کنیم همون لحظه‌ای که این گوشی رو خریدید، سریع یه کاور (قاب) مطمئن و مقاوم براش بخرید؛ کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه.

 

پنل جلویی گوشی

در پنل جلوی این گوشی، نمایشگر بزرگ 6.79 اینچی دیده میشه که برای یه گوشی اقتصادی، نمایشگر فوق‌العاده‌ایه. در اطراف صفحه نمایش می‌تونید حاشیه‌های گوشی رو ببینید که خب کم هم نیست. اگه بخوایم دقیق‌تر بگیم، نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی حدود 85 درصده و این یعنی وقتی از جلو به گوشی نگاه می‌کنید، حدود 15 درصد فریم گوشی به چشمتون میاد. این فریم در پایین پنل جلو بیشتر به چشم میاد. باید اشاره کنیم که دوربین سلفی Poco M6 4G به شکل حفره‌ای در بالای نمایشگر قرار داده شده. به طور کلی، پنل جلوی این گوشی مثل همه گوشی‌های ارزون قیمت دیگه، حاشیه‌های زیادی داره اما خیلیم اذیت‌کننده نیست.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

فریم این گوشی از پلاستیک ساخته شده و انحنای گوشه‌ها خیلی کمه؛ به طوری که میشه گفت این گوشی لبه‌های نسبتاً تخت داره. رنگ بدنه و فریم‌ها با هم تفاوتی ندارن و همین باعث شده طراحی ظاهری Poco m6 4G حالتی یکدست داشته باشه. سمت راست گوشی کلیدهای ولوم و پاور رو می‌تونید ببینید، در سمت چپ شیار سیم کارت قرار داده شده، در پایین گوشی پورت شارژ USB-C، میکروفن و اسپیکر دیده میشه و در قسمت بالا، ورودی جک 3.5 میلی‌متری و سنسور مادون قرمز قرار داده شده. در نتیجه طراحی فریم این گوشی کاملاً استاندارد و طبق معمول انجام شده.

بررسی بدنه گوشی Poco M6 4G

طراحی دوربین‌ها

وقتی از دور به قاب پشتی Poco M6 4G نگاه کنید، این حس بهتون دست میده که گوشی سه دوربینه‌ست. دلیل این موضوع شکل طراحی دوربین‌ها و فلشه. لنز دوربین‌های این گوشی خیلی بزرگ طراحی شده و فلاش رو هم به همون اندازه بزرگ طراحی کردن تا وقتی از رو‌به‌رو به گوشی نگاه می‌کنین، به اشتباه بیوفتین. به هر حال، دو دوربین این گوشی زیر هم قرار داده شدن و فلش در کنار این دو لنر دیده می‌شه. طراحی خاص فلش، ظاهر این گوشی رو از سایر گوشی‌ها متمایز کرده و حالت فانتزی بهش داده.

 

بررسی صفحه نمایش

در کنار دوربین و ظرفیت باتری، صفحه نمایش سومین عنصریه که می‌تونه یه گوشی ارزون قیمت رو جذاب کنه. شرکت پوکو از این ترفند استفاده کرده و یه نمایشگر 6.79 اینچی از نوع IPS LCD برای گوشی پوکو ام 6 4G انتخاب کرده. نمایشگر خیلی بزرگیه و می‌تونه نظر خیلیا رو به خودش جلب کنه. اما این نمایشگر نقاط قوت و ضعفی هم داره. مثلاً می‌تونه از رفرش ریت 90 هرتزی پشتیبانی کنه که خب بدک نیست و برای اجرای بعضی از بازی‌های موبایلی به کمکتون میاد.

بررسی نمایشگر گوشی Poco M6 4G

حداکثر روشنایی این نمایشگر 550 نیته که خیلی بالا نیست. این یعنی وقتی از گوشی زیر نور مستقیم خورشید استفاده می‌کنید، یه سری از تصاویر رو نمیشه به راحتی دید. نمایشگر این گوشی وضوح 1080 در 2460 پیکسلی داره که بخاطر تراکم پیکسلی 396ppi کیفیت خیلی بالایی نداره و در حد یه گوشی ارزون قیمت عمل می‌کنه. توجه داشته باشید که وقتی اندازه نمایشگر بزرگ میشه باید تراکم پیکسل‌ها و وضوحش هم بیشتر بشه تا تصاویر رو با کیفیت بالاتری ببینیم، ولی خب نمایشگر Poco M6 4G ناامیدمون می‌کنه.

به طور کلی، با بررسی گوشی Poco M6 4G از نظر صفحه نمایش باید گفت که نمایشگر بزرگی داره که برای استفاده‌های روزمره و فیلم دیدن خیلی خوبه، ولی از فناوری‌های بهبود تصویر پشتیبانی نمی‌کنه، حداکثر روشناییش خیلی بالا نیست و وضوح چندان زیادی هم نداره.

 

بررسی باتری و شارژدهی Poco M6 4G شیائومی

برای گوشی اقتصادی Poco M6 4G از باتری 5030 میلی آمپر ساعتی استفاده شده که ظرفیت بالاییه. قبلاً هم به این نکته اشاره کردیم که یکی از ترفندهای شرکت‌هایی که گوشی ارزون تولید می‌کنن اینه که باتری ظرفیت بالا برای محصولاتشون در نظر میگیرن. با این حال، گوشی پوکو M6 ظرفیت مناسبی داره و با توجه به اینکه گوشی Redmi 13 دقیقاً همین مشخصات سخت‌افزاری و همین باتری رو داره، میشه گفت ماندگاری استاندارد باتریش حدود 10 ساعت میشه.

بررسی باتری و شارژدهی Poco M6 4G شیائومی

اگه از شارژر 33 واتی مخصوص خود گوشی برای شارژ باتریش استفاده کنید، 0 تا 100 درصد باتری رو در عرض حدود 80 دقیقه پر می‌کنه که سرعت خیلی بالایی نیست. با این حال از یه گوشی اقتصادی سری M پوکو نمیشه انتظار خیلی بالایی در این زمینه داشت و منطقیه.

به طور کلی، باتری گوشی Poco M6 4G ظرفیت بالایی داره و با وجود شارژر 33 واتی که تو اغلب گوشی‌های سامسونگ این رنج قیمتی 25 واته، یکم نسبت به همرده‌هاش دست بالاتر رو داره.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Poco M6 4G

برای این گوشی سری M پوکو از دو دوربین استفاده شده و یه فلش بزرگ هم در کنارشون قرار گرفته تا عکس‌هایی که به نور بیشتری نیاز دارن، با کیفیت بهتری ثبت بشن. دوربین اصلی این گوشی لنز 108 مگاپیکسلی داره و دوربین دوم، یه لنز ماکرو 2 مگاپیکسلیه. همچنین لنز دوربین سلفی هم 13 مگاپیکسله. این سه لنز رو در ادامه به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

بررسی عملکرد دوربین‌های Poco M6 4G

 

عملکرد دوربین‌ اصلی

همین اول باید خیالتون رو راحت کنیم و بگیم که استفاده از لنز 108 مگاپیکسلی صرفاً یه ایده تبلیغاتیه! گرچه می‌تونید دوربین گوشی رو روی حالت عکاسی 108 مگاپیکسلی هم قرار بدید، اما دوربین به صورت پیش‌فرض روی کیفیت پایین‌تر تنظیم شده تا حجم فایل عکس خیلی زیاد نشه. عکس‌هایی که با این دوربین ثبت می‌کنید در حد یه دوربین نهایتا 16 مگاپیکسلی عمل می‌کنه، کیفیت خوبی داره و جزئیات صحنه رو توی عکس‌ها نشون میده. وقتی از زوم این دوربین استفاده می‌کنید، نویزهایی روی تصویر دیده میشه.

باید اشاره کنیم که حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری مثل تایم لپس، عکاسی پانوراما، پرتره و عکاسی در شب هم داره. این دوربین 108 مگاپیکسلی قابلیت OIS نداره و اگه در حین عکس گرفتن دستتون بلرزه، عکس‌ها تار میشن. کیفیت فیلمبرداری با این دوربین نهایتاً به 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌رسه که تو این رنج قیمت عادیه.

به طور کلی، همونطور که در بررسی گوشی ردمی 13 بهش پرداختیم، دوربین اصلی Poco M6 4G هم بیشتر از اینکه کیفیت بالایی برای عکاسی در اختیار شما قرار بده، یه دوربین معمولیه که برای عکاس از منظره و دورهمی‌های دوستانه مناسبه. هرچقدر نور محیط کمتر میشه، کیفیت عکس‌های این دوربین هم کم کم پایین میاد، ولی در حد استفاده روزمره کارتون رو راه میندازه.

 

عملکرد دوربین ماکرو

دوربین دومی که پایین‌تر از دوبین اصلی روی قاب پشت گوشی قرار داده شده، دوربین 2 مگاپیکسلیه. این لنز که توی گوشی‌های پرچمدار خیلی کوچیکتر در نظر گرفته میشه، برای ایجاد حالت تقاون، هم‌اندازه با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی طراحی شده. برای عکاسی از سوژه‌ها در حالت خیلی نزدیک می‌تونید روی این دوربین حساب کنید. ولی به طور کلی، مثل خیلی از دوربین‌های ماکروی دیگه، این لنز کاربرد چندانی نداره و قابلیت جدید و شگفت‌انگیزی به گوشی اضافه نمی‌کنه.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی Poco M6 4G وضعیت به مراتب بهتری داره. این دوربین 13 مگاپیکسلی بخاطر دریچه دیافراگم f/2.5 می‌تونه در نورهای کم، عکس‌های خوبی ثبت کنه. در ضمن این لنز به قابلیت عکاسی HDR مجهز شده که روی رنگ و کیفیت عکس‌های سلفی شما تاثیر مثبت میذاره. با این دوربین می‌تونید فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید که خب یه کیفیت معمولیه.

به طور کلی، دوربین‌های پوکو ام 6 4جی برای استفاده معمولی مناسبن، اما نمی‌تونین انتظار فوق‌العاده‌ای ازشون داشته باشین.

 

بررسی Poco M6 4G از نظر سخت افزار و نرم افزار

شرکت پوکو در یه اقدام عجیب، پردازنده گوشی جدیدش یعنی Poco M6 4G رو نسبت به پردازنده نسل قبلی، ضعیف‌تر کرده! گوشی Poco M5 4G به چیست 6 نانومتری مدیاتک Helio G99 مجهز بود اما در گوشی جدید از چیپست 12 نانومتری مدیاتک Helio G91 Ultra استفاده شده که از خیلی از زمینه‌ها ضعیف‌تر از اون پردازنده‌ست. احتمالاً شرکت پوکو برای کاهش قیمت گوشی این کار رو انجام داده، اما به قیمت مصرف بیشتر باتری تموم شده.

بررسی گوشی Poco M6 4G از نظر سخت افزار و نرم افزار

در کنار پردازنده، باید به رم و حافظه داخلی Poco M6 4G هم اشاره کرد که در دو نسخه زیر تولید شده:

  • رم 6GB و حافظه داخلی 128GB
  • رم 8GB و حافظه داخلی 256GB (موجود در ایران)

البته شما می‌تونید حافظه این گوشی رو با قرار دادن مموری کارت در اسلات مخصوص گوشی ارتقاء بدید، ولی نهایت رم این گوشی همون 8 گیگابایته. بنابراین از نظر پردازنده و رم، نمیشه امتیاز بالایی به این گوشی داد؛ مخصوصاً وقتی بدونید که پردازنده‌ش نسبت به نسل قبل، ضعیف‌تر هم شده!

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

یکی از نقاط مثبت گوشی Poco M6 4G استفاده از رابط کاربری HyperOS با اندروید 14 هست که جزو جدیدترین سیستم عامل‌های موجود در دنیا محسوب میشه. کمپانی شیائومی چند سالی میشه که از هایپر او اس رونمایی کرده و میگه قراره برای همه محصولات این برند، از همین سیستم عامل استفاده بشه تا راحت‌تر به هم متصل بشن. هیچ صحبتی درباره آپدیت‌های نرم‌افزاری یا امنیتی این گوشی نشده ولی طبق روال شیائومی احتمالاً 3 سال براش آپدیت ارائه میشه.

 

بررسی اسپیکر

یه اسپیکر مونو در زیر بدنه گوشی Poco M6 4G‌ قرار داده شده و خبری از اسپیکر دوم و تولید صدای استریو نیست. حجم و کیفیت صدای این اسپیکر در حد معمولیه و وقتی درجه ولوم اسپیکر روی حداکثر قرار می‌گیره، صداهای زیر و بم توی هم میره و کیفیت افت می‌کنه. اما این اسپیکر برای یه گوشی ارزون قیمت، خیلیم بد نیست. البته خبر خوب اینه که Poco M6 ورودی جک 3.5 میلی‌متری داره و می‌تونید هندزفری‌های سیمی خودتونو بهش متصل کنید و برای بازی کردن یا موسیقی گوش دادن ازش استفاده کنید.

 

آیا گوشی Poco M6 4G ارزش خرید دارد؟

اگه طرفدار برند Poco باشید ولی دست و بالتون تنگ باشه و بخوایید یه گوشی ارزون قیمت بخرید، گوشی Poco M6 4G به دردتون می‌خوره. این گوشی با قیمتی حدود 10 میلیون تومان (تیر 1403) با کانفیگ 8/256 گیگ وارد ایران شده و یکم برای یه گوشی اقتصادی گرونه. بعد از بررسی گوشی Poco M6 4G شیائومی به نظر می‌رسه با وجود نمایشگر بزرگ، باتری ظرفیت بالا، طراحی بدنه نسبتاً جذاب و قابلیت اضافه کردن مموری کارت و ارتقاء حافظه، میشه گفت این گوشی گزینه خوبی برای کساییه که استفاده حرفه‌‌ای از گوشی ندارن و برای کاربری‌های روزمره میخوان ازش استفاده کنن. اما اگه طرفدار بازی هستین و روزانه چند ساعت گیم می‌زنین، پردازنده این گوشی جوابتون می‌کنه و بهتره سراغ گزینه‌های دیگه برین.

از طرفی ردمی 13 هم تقریبا مشابه همین گوشیه و علاوه بر اینکه قیمتش پایین‌تره، استانداردهای محافظتی بهتری داره و کمی رنگ‌بندیش جذاب‌تره. بنابراین این مدل رو هم می‌تونین گوشه ذهنتون داشته باشین.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 1
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
abbassp

پردازنده ضعیف
باتری حجیم شارژدهی ضعیف
طراحی معمولی رو به خوب یکم‌ شبیه F6
متریال پلاستیکی که توی بازه قیمتی خودش خوبه
صفحه نمایشش هم معمولی یکم رو به خوبه
خلاصه برداشت من از این بررسی
تازه تو این بازه قیمتی
A15 نسخه 256
یکم هم بالاتر A25 نسخه 128 رم 6 که گوشی عالی هستش
این دو گوشی پیشنهاد خوبیه به ویژه اگه فقط میخوایید همین قدر هزینه کنید A15 از همه نظر بهتره
چه پشتیبانی چه شارژدهی چه چیپست

۳۱ تیر ۱۴۰۳