مقایسه گوشی Poco F5 با Xiaomi 13T

چند روز پیش یه مقایسه به ظاهر غیرمنطقی بین دو تا گوشی یعنی گوشی A54 سامسونگ و S23 FE سامسونگ با حدود ۱۰ میلیون اختلاف گذاشتیم و حالا میریم یه مقایسه مشابه یعنی مقایسه F5 با 13T شیائومی؛ در واقع قراره با مقایسه پوکو F5 با 13T روشن کنیم که اختلاف قیمتی بین Poco F5 شیائومی 17 میلیون تومنی و Xiaomi 13T حدود ۲۰ میلیون تومنی، ارزش پرداخت کردن داره یا نه. همین‌طور براتون مشخص کنیم که بر اساس اینکه چی براتون توی هر گوشی مهم‌تره؛ سراغ کدومشون باید برین؟ در ادامه، با مقایسه گوشی Poco F5 و 13T شیائومی همراه موبونیوز باشین تا یه مقایسه جانانه بین این دو تا گوشی داشته باشیم.

 

مقایسه طراحی Poco F5 شیائومی و Xiaomi 13T

توی بخش طراحی، متریالی که توی Xiaomi 13T به کار رفته، دور تا دورش فلزی و پشتش از شیشه هست ولی گوشی پوکو F5 شیائومی تمامش از پلاستیک ساخته شده که شاید بگین زیاد مقاوم نیست؛ اما همین موضوع باعث میشه که ۱۶ گرم سبک‌تر بشه و گوشی خوش‌دست‌تری باشه و توی استفاده‌های بلندمدت کمتر اذیت کنه. این در حالیه که اکثر شما موقعی که دارید از گوشی استفاده می‌کنید، روی گوشی قاب میندازید و اون قاب روی فلز و شیشه یا پلاستیک میاد و شما قاب گوشی رو خیلی لمس نمی‌کنین.

اگه براتون جنس گوشی مهم هست، طبیعتا شیائومی 13T که متریال بهتری داره براتون انتخاب بهتری هست ولی اگه به سبکی گوشی اهمیت میدین، بهتره که Poco F5 شیائومی رو انتخاب کنین. از اونور، Xiaomi 13T گواهی IP68 داره و میتونین گوشی رو تا عمق ۱/۵ و به مدت نیم ساعت زیر آب نگه دارین و در مقابل گرد و غبار هم مقاومت داره؛ ولی Poco F5 شیائومی با گواهی IP53 فقط در مقابل گرد و غبار مقاوم هست و نمیشه زیر آب و اینا ببرینش! با همه این تفاسیر، توی بخش طراحی هر دو تا گوشی تقریبا مشابه همدیگه هستن و زیاد نمیشه یکی رو به اون یکی برتری داد!

 

مقایسه صفحه نمایش Poco F5 شیائومی و Xiaomi 13T

بخش بعدی مربوط به صفحه نمایش هست؛ جایی که دو تا نمایشگر AMOLED توی هر ۲ گوشی داریم که Xiaomi 13T توی تقریبا همه بخش‌ها مثل رزولوشن و تراکم پیکسل از Poco F5 شیائومی بهتره. نمایشگر گوشی شیائومی 13T به شما نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی رو میده در حالی که توی پوکو F5 به نرخ نوسازی حداکثر ۱۲۰ هرتز میرسین.

مقایسه F5 با 13T شیائومی در صفحه نمایش

علاوه بر این، روشنایی 13T حدود ۲۶۰۰ نیت هست در صورتی که این مقدار برای پوکو F5 به زور به ۱۰۰۰ نیت میرسه که توی این مورد یه فاصله عجیب و غریب با Xiaomi 13T داره. در کل، اگه از تفاوت حاشیه نمایشگر بین این ۲ تا گوشی و اینکه نمایشگر پوکو F5 یه مقدار بزرگ‌تر هست و حاشیه کمتری داره، چشم‌پوشی کنیم؛ میتونیم بگیم که توی بخش نمایشگر، قطعا شیائومی 13T همه جوره از پوکو F5 بهتره و یه بخشی از این اختلاف قیمت میلیونی بین دو تا گوشی رو جبران میکنه. پس اگه نمایشگر براتون مهم هست؛ 13T ارزش خرید خیلی بیشتری از پوکو F5 داره.

 

مقایسه باتری Poco F5 و 13T شیائومی

توی بخش باتری، یک روح میبینم در دو بدن! هر دو تا گوشی باتری‌های ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با آداپتورهای ۶۷ واتی دارن. تقریبا شارژدهی هر ۲ تا گوشی شبیه به همدیگه اس اما پوکو F5 به خاطر پردازنده بهینه‌تر، عملکرد شارژدهی بهتری (در حدود ۱ ساعت شارژدهی بیشتر در اسکرین تایم) نسبت به شیائومی 13T داره و شارژدهیش هم یه خرده سریع‌تر از 13T هست. توی بخش باتری با یه ارفاق زیاد، میشه بگیم که Poco F5 شیائومی برنده اس اما خوب واقعا اختلاف اونقدر زیادی بین شارژدهی این ۲ تا گوشی نیست.

 

مقایسه دوربین Poco F5 و 13T شیائومی

سنسور لنز اصلی توی Poco F5 شیائومی ۶۴ مگاپیکسل هست و توی Xiaomi 13T هم ۵۰ مگاپیکسل. افزایش مگاپیکسل گوشی، تاثیر چندان خارق‌العاده‌ای روی کیفیت عکس‌ها نداره ولی خوب نمیشه به طور کامل هم نادیده‌اش بگیریم. به همین خاطر، کیفیت تصاویری که این ۲ تا گوشی با لنز اصلی ثبت میکنن، توی Xiaomi 13T تقریبا بهتر از پوکو F5 هست طوری که تصاویر گرفته شده با 13T هم از نظر ثبت جزئیات و هم روشنایی مناسب، بهتر هستن و به عنوان یه گوشی با دوربین بهتر، میتونین کاملا روش حساب باز کنین.

توی بخش فیلمبرداری هم Xiaomi 13T عملکرد یه مقدار بهتری داره. هر دو تا گوشی لرزشگیر اپتیکال دارن ولی بازم توی بخش ضبط ویدیو، شیائومی 13T کارایی جالب‌تری داره و ژنش بیشتر به یه گوشی دوربین محور میخوره!

 

مقایسه دوربین پشتی Poco F5 و 13T شیائومی

دو تا تفاوت اصلی هم بین مجموعه دوربین پشتی دوربین Poco F5 شیائومی و Xiaomi 13T وجود داره که میتونه روی تصمیم‌گیری‌تون برای انتخاب یکی از این ۲ گوشی تاثیرگذار باشه. توی شیائومی 13T ما یه لنز تله فوتوی ۵۰ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابر اپتیکال داریم؛ در مقابل، اون طرف توی پوکو F5 یه لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک داریم که خوب به نظر من، لنز تله فوتو برای عکاسی خیلی بیشتر به دردتون میخوره تا لنز ماکرو. البته این مورد هم بستگی به استفاده شما از دوربین گوشی داره و باید ببینیم کدوم یکی از این ۲ تا لنز، کارایی بیشتری براتون دارن.

 

مقایسه دوربین سلفی Poco F5 و 13T شیائومی

توی بخش دوربین سلفی، توی پوکو F5 یه لنز ۱۶ مگاپیکسلی داریم و توی Xiaomi 13T یه دوربین ۲۰ مگاپیکسلی؛ اما گشودگی دیافراگم دوربین 13T بازتر هست و عکس‌های بهتر و روشن‌تری میگیره و جزئیات تصاویر رو هم دقیق‌تر ثبت میکنه؛ به غیر از این موضوع، داینامیک رنج بالاتری هم نسبت به دوربین پوکو F5 داره. در مجموع، توی هر دو بخش دوربین پشتی و سلفی، Xiaomi 13T با یه اختلاف نسبتا کمی از Poco F5 شیائومی عملکرد بهتری داره.

 

مقایسه عملکرد سخت افزار Poco F5 و 13T شیائومی

پوکو F5 تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ داره که محشره و از اون طرف، توی Xiaomi 13T تراشه دایمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا داریم؛ از نظر تمام بنچمارک‌ها، میشه گفت که پوکو F5 پردازنده بهتری داره. توی مقایسه عملکرد این 2 تا پردازنده، هر دو تاشون با یه فاصله کمی مثل همون اختلاف دوربیناشون از همدیگه قرار دارن ولی بخوای در کل نگاه کنی، پوکو F5 عملکرد پردازشی بهتری بهتون میده. از اون طرف، Xiaomi 13T هم با تراشه دایمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا که داره، کارتون رو خوب راه میندازه اما بخوایم نظر کلی بدیم، توی بخش تراشه، پوکو F5 برنده میشه.

مقایسه گوشی Poco F5 و 13T شیائومی از نظر عملکرد سخت افزار

حافظه هر ۲ تا گوشی از نوع UFS 3.1 و LPDDR5 هست ولی از نظر عملکرد، به خاطر پردازنده اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲، پوکو F5 توی بخش انتقال فایل و این چیزا بهتره؛ البته از اون طرف، Poco F5 شیائومی یه مقدار ممکنه بیشتر از Xiaomi 13T موقع اجرای برنامه‌های سنگین داغ کنه ولی بازم برای مصرف انرژی بهینه‌تر تراشه اسنپدراگون، میشه بگیم که توی بخش هم Poco F5 شیائومی برنده میشه.

 

مقایسه F5 با 13T از نظر عملکرد اسپیکر

توی عملکرد اسپیکر هم مثل انواع گوشی شیائومی، هر ۲ تا گوشی تقریبا مشابه همدیگه عمل میکنن و برتری خاصی نسبت به هم ندارند.

 

جمع بندی

نتیجه نهایی مقایسه گوشی Poco F5 و 13T شیائومی نشون میده که Poco F5 توی بخش‌های باتری و سخت افزار، نسبت به Xiaomi 13T عملکرد بهتری داره که خوب این برتری رو توی بخش سخت افزار، مدیون تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ هست. از اون سمت، شیائومی 13T توی قسمت صفحه نمایش کلا یه سر و گردن از پوکو F5 بالاتره و توی بخش دوربین پشتی و سلفی هم با یه اختلاف کمی از Poco F5 شیائومی عملکرد بهتری داره.

توی بخش‌های طراحی و اسپیکر هم دو تا گوشی تقریبا مشابه هستن و اگه آپشن فریم فلزی و قاب شیشه و ضد آب بودن گوشی براتون مهمه؛ برین سراغ Xiaomi 13T و اگه از اونور، دوست دارین گوشیتون خوش‌دست و سبک باشه، پوکو F5 رو انتخاب کنین.
با همه این تفاسیر، باید ببینین که دوربین یه مقدار بهتر و صفحه نمایش قوی‌تر، اون اختلاف قیمت میلیونی بین Xiaomi 13T و Poco F5 شیائومی رو براتون توجیه میکنه که برین سراغ این گوشی یا اینکه ترجیح میدین پوکو F5 رو با چند میلیون ارزون‌تر اما با باتری بهتر و تراشه خفن‌تری بخرین. شما باشین کدوم از این ۲ تا گوشی رو انتخاب میکنین؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 42
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Vahid1358

بنظر من هم 13 T عالیه

۰۱ بهمن ۱۴۰۲
Taha8819

عالی بود
به نظر من این دو تراشه های خوبی دارند و هر دو عملکرد خوبی توی همه ی بخش ها داشته اند و ۱۳ تی از لحاظ دوربینی عالی و نسبتا در این رنج قیمت بی نقص اس

۰۷ دی ۱۴۰۲
    Miksa85M

    اگه میخواین زیاد خرج نکنید پوکوF5گزینه مناسبی هست
    اما اگه بودجه براتون مهم نیست13Tعالیه.

    ۰۸ دی ۱۴۰۲
Taha8819

عالی بود
به نظر من این دو تراشه های خوبی دارند و هر دو عملکرد خوبی توی همه ی بخش ها داشته اند

۰۷ دی ۱۴۰۲
Taha8819

اگه امکانش هست
برسی کامل ۱۳ تی را در چند یوتیوب بزارین

۰۷ دی ۱۴۰۲
mohammadali__eb

به نظر میشه با پوکو اف 5 با قیمت مناسب تر کا رو درآورد

۰۴ دی ۱۴۰۲
Sicho

قطعا 13t
اختلاف دوربین خیلی فاحشه ، مخصوصا فیلم برداری
13تی یه سر و گردن بالاتره
کافیه همزمان مقایسه کنی و دستت بگیری
متاسفانه پوکو روی دوربین تمرکز نداره

۰۲ دی ۱۴۰۲
Hossein_sh

poco f5

۲۹ آذر ۱۴۰۲
tahamousavi

مقایسه قشنگی بود و من رو بیشتر سمت پوکو اف ۵ سوق داد…

۲۵ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

مقایسه جالبی بود 👌🏻

۱۹ آذر ۱۴۰۲
zenith

قطعا پوکو

۱۶ آذر ۱۴۰۲
mohammadali__eb

پوکو f5

۱۱ آذر ۱۴۰۲
Amin3581

Xiaomi 13t

۰۳ آذر ۱۴۰۲
mms2099

کاش این هنگ کردن موقع باز کردن دوربینو درست میکردن

۰۲ آذر ۱۴۰۲
Mhch8877

🤔🤔🤔

۰۱ آذر ۱۴۰۲
majid_kh

عالی

۰۱ آذر ۱۴۰۲
mani1527

با اون ۵ میلیون خیای کارا نمیشه کرد ولی بالاخره پوله دیگه. پوکو اف ۵ بیشتره ارزشش

۰۱ آذر ۱۴۰۲
EminEm 19

عالی ممنون بابت ویدیو

۰۱ آذر ۱۴۰۲