بررسی مشخصات گوشی Poco C51 شیائومی

گوشی Poco C51 یکی از جدیدترین گوشی های سوپر اقتصادی شیائومی به حساب میاد که تقریبا تفاوت خیلی خاصی با نمونه های دیگه مثل Redmi A1 Plus و پوکو C50 نداره و مجدد با یه اسم جدید و یه برچسب قیمتی حدود 98 دلاری به بازار جهانی عرضه شده. قراره گوشی پوکو C51 رو بررسی کوتاهی کنیم و ببینیم به نسبت گزینه های دیگه شیائومی و یا سامسونگ تو حدود قیمتی خودش ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی Poco C51 شیائومی همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Poco C51

اگه گوشی های ردمی +A1 و پوکو C50 رو دیده باشید این گوشی یه مقداری حس نوستالژی به شما میده و باید به خلاقیت طراحان شرکت شیائومی آفرین گفت! البته برای کاهش هزینه های ساخت به خصوص در گوشی های اقتصادی استفاده از طراحی قدیمی میتونه اجازه بده که در داخل گوشی هزینه بیشتر بشه و از بخش خاصی برای کاهش هزینه زده نشه. گوشی کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی متریال استفاده شده کیفیت خوبی داره و حس خیلی بد و ارزونی موقع استفاده نمیده.

بررسی طراحی گوشی Poco C51

برای جالب تر شدن ظاهر گوشی و قرار گرفتن بهتر توی دست قسمت پشتی به صورت دون دون مانند و شبیه به چرم مصنوعی ساخته شده که در بازه قیمتی گوشی های سوپر اقتصادی بیشتر دیده میشه و کار رو به خوبی در آورده. لبه های قاب پشتی کمی به صورت خمیده ساخته شده تا گوشی بهتر در دست قرار بگیره. وزن 192 گرمی گوشی در کنار ابعاد و قطر معقول برای یه گوشی سوپر اقتصادی در کنار ساختار خوش دست قسمت پشتی باعث میشه استفاده طولانی مدت از گوشی بدون مشکل خاصی انجام بشه. این گوشی توی دو رنگ مشکی و آبی عرضه میشه که رنگ مشکی خیلی ظاهر کلاسیک و بهتری میتونه برای پدرها یا افراد مسن تر داشته باشه.

مشخصات حسگر اثر انگشت پوکو سی 51 شیائومی

جزیره دوربین به صورت یه مربع ساخته شده که دوتا لنز دوربین، فلش LED و نوشته AI Camera داخل اون قرار گرفته و برآمدگی خیلی زیادی هم نداره. این جزیره از پلاستیک با طراحی ساده ساخته شده و تضادش با بدنه طرح چرم حالت جالبی به وجود آورده. کنار این قسمت هم حسگر اثر انگشت قرار داره و با اینکه برای یه گوشی در سال 2023 کمی استفاده از این نوع حسگر عجیبه ولی بودنش به نسبت نبودن حسگر، نکته مثبتی به حساب میاد و دقت و سرعت مناسبی هم موقع استفاده داره.

فریم گوشی هم از پلاستیک و به صورت تخت ساخته شده. روی لبه راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا، پایین گوشی درگاه میکرو USB، جک 3.5 میلیمتری صدا و میکروفون دیده میشه و هنوز شرکت ها برای کاهش هزینه در ساخت گوشی های سوپر اقتصادی رو به استفاده از درگاه میکرو یو اس بی میارن. لبه بالایی تک اسپیکر گوشی و در نهایت روی لبه چپ درگاه سیم کارت قرار داره که به طور همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه.

طراحی صفحه نمایش هم مورد خاصی نداره و از نمایشگر با حاشیه نسبتا زیاد به خصوص از پایین صفحه و یه ناچ قطره ای برای قرار گرفتن دوربین سلفی استفاده میکنه. از محافظ پیش فرض صفحه نمایش و مقاومت در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار هم خبری نیست. در مجموع با اینکه طراحی گوشی توی سه گوشی تکرار شده ولی هنوز استاندارد های یه گوشی خوب در بازه سوپر اقتصادی رو رعایت میکنه و کم و کاست خاصی نداره.

 

بررسی صفحه نمایش شیائومی Poco C51

صفحه نمایش 6.52 اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن 720 جزئیات تقریبا مناسبی برای استفاده معمولی و روزمره داره ولی حاشیه خیلی زیاد نمایشگر، روشنایی کم صفحه نمایش و زاویه دید محدود به خاطر نوع پنل استفاده از گوشی رو در محیط بیرون و یا نور زیاد و یا به صورت طولانی مدت کمی اذیت کننده میکنه ولی برای یه گوشی در حد استفاده معمولی و وب گردی کاملا مناسبه و برای تماشای ویدیو هم بد نیست ولی خیلی تجربه لذت بخشی به شما نمیده.

بررسی صفحه نمایش شیائومی Poco C51

ترکیب رنگ ها خیلی زنده و تو چشم نیست و رفرش ریت 60 هرتزی خیلی تجربه روونی به شما نمیده اما تمام موارد گفته شده برای این بازه عادیه و برای یه گوشی سوپر اقتصادی ضعف خاصی نداره و کار رو میتونه براتون با کیفیت مناسبی در بیاره.

 

مشخصات باتری شیائومی پوکو سی 51

صفحه نمایش معمولی، پردازنده کم مصرف و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی باعث میشه شارژدهی باتری خیلی خوب باشه و در استفاده معمولی رو به سبک بتونه به راحتی 2 روز شما رو همراهی کنه. اگه از گوشی استفاده سنگین تری داشته باشید، میتونه تا یک روز و نیم هم شارژدهی کنه.

مشخصات باتری شیائومی پوکو سی 51

در بخش سرعت شارژ شدن گوشی های سوپر اقتصادی خیلی عملکرد خوبی ندارند و گوشی پوکو C51 به خاطر استفاده از پورت میکرو USB و آداپتور با توان کم 10 واتی که داخل جعبه قرار داره، خیلی سرعت شارژ بالایی نداره و شارژ کامل گوشی حدود 3 ساعت زمان میبره که ضعف خاصی هم به حساب نمیاد و نمیشه بهش ایراد گرفت.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی Poco C51

برای گوشی پوکو سی 51 از دو سنسور 8 مگاپیکسلی اصلی و 0.08 مگاپیکسلی تشخیص عمق یا QVGA استفاده شده که خیلی تاثیر چندانی توی کیفیت عکس های پرتره نداره و تا حدودی به تشخیص سوژه و جداسازی از پس زمینه کمک میکنه. عکس های لنز اصلی توی نور خوب کیفیت مناسبی دارند و ترکیب رنگ خیلی غیر واقعی نیست اما با زوم روی عکس ها جزئیات از دست میره و کمی آبرنگی میشن.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی Poco C51

عکس های پرتره به کمک لنز تشخیص عمق ثبت میشن و تا حدودی به جداسازی سوژه از پس زمینه کمک میکنه ولی در تشخیص سوژه ها و اجسام سخت مثل مو از بک گراند کمی مشکل و خطا داره. هر دو دوربین اصلی و سلفی فقط میتونن با کیفیت 1080 و 30 فریم فیلمبرداری انجام بدن. کیفیت فیلم ها مثل لنز اصلی جزئیات مناسب و قابل قبولی داره ولی رنگ ها خیلی ساده و معمولی هستن. از لرزشگیر دیجیتالی هم خبری نیست.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی کیفیت عکس های خیلی بالایی نداره اما برای یه گوشی سوپر اقتصادی عملکرد مناسبی داره و میتونه در مواقع ضروری کارتون رو راه بندازه. برای جمع بندی بخش دوربین توی گوشی های سوپر اقتصادی به خاطر کاهش هزینه، عملکرد خیلی خوبی نمیتونه از خودش نشون بده و فقط برای ثبت خاطرات میتونید ازش استفاده کنید.

 

مشخصات پردازشی و رابط کاربری پوکو سی 51

تراشه اقتصادی مدیاتک هلیو G36 استفاده شده در گوشی پوکو C51 در استفاده معمولی و روزمره تقریبا هیچ مشکل و لگ خاصی نداره و به نسبت گزینه های مشابه شیائومی مثل C50 پوکو و +A1 ردمی یه مقداری در استفاده روزمره سرعت بالاتری داره. در مورد بازی کردن هم بهتره کلا بی خیال این مورد بشید و اگه قصد بازی کردن با این گوشی رو دارید فقط سراغ بازی های خیلی سبک تر برید. در غیر این صورت یه تجربه پر از لگ و باگ بهتون میده و در استفاده طولانی مدت هم دمای گوشی بالا میره. گوشی پوکو سی 51 فقط در یک نسخه با 4 گیگ رم و 64 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه که به نسبت قیمت و گزینه های دیگه این بازه نسخه پایه با قدرت و ارزش خرید بیشتری داره و اگه قصد مولتی تسک با گوشی رو داشته باشید با اضافه کردن رم مجازی (از بخش تنظیمات) تا 3 گیگ به حافظه رم اضافه میشه و میتونید یه مقداری تجربه روون تری موقع استفاده داشته باشید.

مشخصات پردازشی پوکو سی 51

به خاطر جدیدتر بودن گوشی و استفاده از پردازنده به نسبت مناسب G36 شیائومی سراغ اندروید 13 نسخه Go برای این گوشی رفته که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به اندروید خام داره و خیلی سبک و روونه و برنامه های مزاحم زیادی نداره. البته بعضی موارد شخصی سازی و رابط کاربری MIUI مخصوص شیائومی در بعضی گوشه ها به کار رفته تا تقریبا مشابه گوشی های دیگه این برند بشه و دستتون برای شخصی سازی گوشی هم تا حدودی باز باشه. در مورد عرضه آپدیت های نرم افزاری آینده خیلی نمیشه به گوشی های این بازه قیمتی امیدوار بود و به احتمال زیاد باید به همین نسخه از اندروید دلخوش باشید.

 

مشخصات اسپیکر پوکو C51 شیائومی

تک اسپیکر گوشی روی لبه بالایی قرار گرفته که محل بسیار خوبیه و دیگه موقع استفاده از گوشی صدا خفه نمیشه و ای کاش سازنده های دیگه هم از این نوع طراحی استفاده کنن. بلندی صدای اسپیکر مناسبه ولی خیلی کیفیت بالایی نداره و با زیاد کردن صدا کمی صدا نویز پیدا میکنه.

مشخصات اسپیکر پوکو C51 شیائومی

 

آیا گوشی Poco C51 شیائومی ارزش خرید داره؟

گوشی پوکو C51 با داشتن یه بدنه با کیفیت ساخت و ظاهر خوب، یه صفحه نمایش و دوربین کار راه بنداز و یه پردازنده مناسب با توجه به قیمت که به خوبی از پس اکثر کارهای روزمره برمیاد و مصرف انرژی مناسبی داره در کنار یه باتری با ظرفیت مناسب شارژدهی و رابط کاربری اندروید 13 گو  که یه رابط تمیز و سبک رو به شما میده به عنوان یه گوشی دوم و حتی یه گوشی اصلی ارزون قیمت هیچ نقطه ضعف خاصی نداشته باشه و احتمالا بتونه نظر اکثریت کاربران رو در بازه قیمتی سوپر اقتصادی جلب کنه و جا پای گوشی پرفروش و قدیمی poco c31 بذاره. البته استفاده از پورت میکرو USB یه نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی به حساب میاد و گوشی های اقتصادی تر سامسونگ به سمت استفاده از پورت تایپ سی رفتند. در مورد ارزش خرید این گوشی فعلا نمیشه نظر قطعی داد و باید تا زمان عرضه گوشی به بازار ایران و قرار گرفتن تو لیست قیمت گوشی شیائومی صبر کنیم و ببینیم با توجه به قیمت 98 دلاری گوشی در چه بازه ای ریالی با توجه به نوسانات دلار قرار میگیره ولی به نسبت نسخه های دیگه از خود شیائومی مثل ردمی +A1 و پوکو C50 یه مقداری ارزش خرید بیشتری داره و میتونه یه تجربه مناسب و به روز رو با مشکلات و اذیت کردن های خیلی کم، بهتون بده.

بررسی ارزش خرید poco c51 در مقایسه با poco c31

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 12 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 46
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

shahab-021

اگر به قیمتش نگاه نکنیم
و کارای سخت هم نخای ازش بکشی
میشه روش حساب کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
Iman664411

چرت 🙁

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
mms2099

شدیدا نبود لنز ماکرو حس میشه

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
tahamousavi

یاد پوکو c31 بخیر. پوکو c51 هم می‌تونه همونقدر محبوب بشه؛ حتی بیشتر…

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲