بررسی تبلت Xiaomi Pad 6

کمپانی شیائومی در 18 آوریل 2023 (اواخر فروردین 1402) از تبلت Xiaomi Pad 6 رونمایی کرد و این محصول اول از همه در کشور چین عرضه شد. اما به دلیل امکانات و قابلیت‌های جذابی که این تبلت داشت به مرور در بازارهای بین‌المللی هم طرفدارهای زیادی پیدا کرد. تبلت Xiaomi Pad 6 با طراحی unibody یا یکپارچه و صفحه نمایش نسبتاً بزرگ 11 اینچی که وضوح بالا، عمق رنگ 10 بیتی و رفرش ریت 144 هرتز و گواهینامه Dolby Vision داره، قطعاً توجه شما رو به خودش جلب می‌کنه. اگه بدونید این تبلت به باتری 8840mAh، پردازنده اسنپدراگون 870 و پشتیبانی از قلم هوشمند هم مجهز شده احتمالاً ذوق زده میشید. اما با این وجود، آیا این تبلت با وجو رقبای زیادی که تو بازار داره ارزش خرید داره؟‌ با ما همراه باشید تا بعد از بررسی تبلت Xiaomi Pad 6 به این سوال پاسخ بدیم.

 

بررسی تبلت Xiaomi Pad 6 شیائومی از نظر طراحی و کیفیت

شیائومی پد 6 در دسته تبلت‌های سبک وزن و باریک جای می‌گیره. این تبلت با بدنه و فریم یکپارچه آلومینیومی ساخته شده و طول و عرضی معادل 254 در 165.2 میلی‌متر و ضخامتی معادل 6.5 میلی‌متر داره که حتی از خیلی از گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار هم باریک‌تره. به دلیل وجود نمایشگر 11 اینچی روی این تبلت، وزنش به 490 گرم رسیده ولی با این حال، بازم نسیت به تبلت‌های دیگه‌ای که توی بازار وجود دارن، وزن خیلی زیادی نداره.

بررسی طراحی تبلت Xiaomi Pad 6

برای ساخت بدنه تبلت Xiaomi Pad 6 از آلومینیوم مات و مخصوص استفاده شده که چسبندگی مناسبی ایجاد می‌کنه و لمس بدنه حس خوبی به دست شما میده. همچنین لبه‌های این تبلت طوری طراحی شده که باعث میشه تجربه هندلینگ و در دست گرفتن راحتی رو داشته باشید. نکته جالت دیگه درباره بدنه این تبلت اینه که قسمت بالای بدنه، آهنربایی ساخته شده که قرار دادن قلم هوشمند روی اون قسمت راحت‌تر باشه و قلم از طریق آهنربا به فریم بالا بچسبه.

در سمت راست بدنه تبلت، دو اسپیکر، پورت شارژ و میکروفن وجود داره، سمت چپ هم دو اسپیکر به همراه کلید پاور دیده میشه، در بالا هم کلید ولوم تبلت رو می‌تونید ببنید. دوربین دوگانه این تبلت در جزیره‌ای مشکی رنگ و مربعی قرار داده شده که به سه قست تقسیم شده. در یکی از قسمت‌ها دوربین 13 مگاپیکسلی، در قسمت دیگه فقط علامتی از یه لنز دیده میشه و در قسمت سوم کلمه 13MP به همراه فلاش قرار داده شده. شیائومی این تبلت رو در سه رنگ زیر تولید کرده:

  • مشکی
  • طلایی
  • آبی

به طور کلی، طراحی یکپارچه بدنه تبلت Xiaomi Pad 6 جذابیت ظاهریش رو بیشتر کرده و لبه‌های نسبتاً تخت، اون رو به شکل گوشی‌های پرچمدار آیفون درآورده. طراحی مینیمال و به دور از پیچیدگی تبلت شیائومی پد 6 احتمالاً برای خیلی از کاربرها جذابه و امتیاز خوبی بابت طراحی میشه بهش داد.

 

کیفیت بدنه تبلت شیائومی پد 6

همنطور که گفته شد، شیائومی برای ساخت بدنه و فریم این تبلت از آلومینیوم استفاده کرده. طراحی unibody یا یکپارچه، باعث شده که فریم و بدنه و کلیدهای تبلت به صورت یکدست دیده بشن و این تصور که تبلت از روی هم قرار دادن چند تیکه مجزا به وجود اومده از بین میره. کیفیت و استحکام بدنه این تبلت در وضعیت خوبیه، جای اثر انگشت روی بدنه باقی نمی‌مونه و بعید به نظر می‌رسه که با ضربات کوچیک آسیبی ببینه. اما حتماً اولین کاری که بعد از خرید این تبلت باید انجام بدید اینه که کاور مخصوصی برای محافظت از بدنه و نمایشگر بزرگش تهیه کنید.

 

بررسی صفحه نمایش تبلت Xiaomi Pad 6

تبلت Xiaomi Pad 6 به نمایشگر 11 اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده که می‌تونه رزولوشن 1800 در 2880 پیکسلی ارائه بده و تراکم پیکسلی اون 309ppi هست. چند نکته مهم درباره صفحه نمایش این تبلت باید گفته بشه؛ مورد اول اینکه نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) این نمایشگر 144 هرتزه و دو حالت Custom (با قابلیت انتخاب بین 144 یا 90 یا 60 هرتز) و Default (قابلیت انتخاب خودکار) داره. باید اشاره کنیم که این تبلت از 7 نرخ‌تازه‌سازی مختلف پشتیبانی می‌کنه که عبارته از 30 و 48 و 60 هرتز برای استریم، 50 هرتز برای تصویر غیرفعال، 90 و 120 و 144 هرتز برای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین‌تر.

بررسی صفحه نمایش تبلت Xiaomi Pad 6

مورد دوم، حداکثر روشنایی این نمایشگره که به 550 نیت می‌رسه. این عدد گرچه برای گوشی‌های هوشمند خیلی عدد پایینی محسوب میشه ولی در تبلت‌ها خیلیم بد نیست. اگه بخوایم مقایسه‌ای بین تبلت‌های موجود توی بازار داشته باشیم باید بگیم که فقط تبلت Huawei Mate Pad Pro 11 (2022) هست که حداکثر روشنایی 591 نیت و بالاتر از شیائومی پد 6 داره و باقی تبلت‌های در این محدوده قیمت، همگی روشنایی کمتری ارائه میدن.

مورد سوم، دقت رنگ صفحه نمایش تبلت شیائومی پد 6 هست که از طیف رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی می‌کنه. شما می‌تونید از بین سه مدل رنگ مختلف، Original PRO (پیش فرض sRGB)، Vivid (DCI-P3) و اشباع شده (DCI-P3 با تقویت اشباع) یکی رو انتخاب کنید. این موضوع به سلیقه و نوع نگاه شما بستگی داره. ضمناً باید به این نکته هم اشاره کنیم که سنسوری روی بدنه این تبلت قرار داده شده که رنگ نمایشگر رو با توجه به نور محیط تغییر میده که البته می‌تونید غیرفعالش کنید.

در آخر هم باید به این نکته اشاره کنیم که روی صفحه نمایش 11 اینچی این تبلت، محافظ گوریلا گلس 3 کشیده شده تا جلوی ایجاد خط و خش و شکستگی نمایشگر رو بگیره. گرچه این محافظ خیلی جدید نیست اما از هیچی هم بهتره و پیشنهاد می‌کنیم خودتون هم یه گلس روی نمایشگر این تبلت قرار بدید؛ کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه!

در نتیجه باید گفت که صفحه نمایش تبلت شیائومی پد 6 از نظر ابعاد، نرخ تازه‌سازی، حداکثر روشنایی و دقت رنگ امتیاز بالایی کسب می‌کنه. پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ، فناوری HDR10 و دریافت گواهینامه Dolby Vision جذابیت‌های این نمایشگرو بیشتر کرده.

 

بررسی باتری و شارژدهی تبلت شیائومی پد 6

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلت Xiaomi Pad 6 رو باید باتری 8840 میلی آمپر ساعتیش دونست. طبق ادعای شیائومی با یه بار شارژ کردن باتری این تبلت می‌تونید تا 65 ساعت به موسیقی گوش بدید، 16 ساعت فیلم ببینید، 23 ساعت کتاب مطالعه کنید و تا 27 روز تبلت رو در حالت آماده به کار قرار بدید (یعنی یه گوشه بذارید و هیچ استفاده‌ای ازش نکنید!). در تستی که ما انجام دادیم متوجه شدیم ماندگاری باتری این تبلت برای وب‌گردی حدود 11.5 ساعت و برای پخش فیلم حدود 12.5 ساعته که خیلیم بد نیست. اینو در نظر بگیرید که خیلی از تبلت‌ها ماندگاری باتری زیر 10 ساعت دارن.

بررسی باتری و شارژدهی تبلت Xiaomi Pad 6

به همراه این تبلت، یه شارژ 33 واتی با پشتیبانی از شارژ سریع هم عرضه شده. اگه از همین شارژر استفاده کنید، باتری تبلت در عرض 15 دقیقه به 20 درصد و در عرض 30 دقیقه به 38 درصد میرسه. برای شارژ کامل هم حدود 90 دقیقه زمان نیاز دارید که برای یه تبلت با این ظرفیت باتری عدد خیلی خوبی محسوب میشه.

به طور کلی، تبلت شیائومی پد 6 در زمینه ظرفیت باتری، ماندگاری و سرعت شارژ امتیازهای خوبی دریافت می‌کنه. در مقایسه تبلت‌های موجود در بازار با این محدوده قیمت فقط تبلت OnePlus Pad هست که شارژ کاملش 78 دقیقه طول می‌کشه و بقیه تبلت‌ها همگی بالای 90 دقیقه برای شارژ کامل نیاز دارن.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های تبلت Xiaomi Pad 6

در قاب پشتی تبلت شیائومی پد 6 یه دوربین 13 مگاپیکسلی قرار داده شده که دیافراگم f/2.2 داره. این دوربین از قابلیت PDAF‌ یا فوکوس خودکار روی سوژه پشتیبانی می‌کنه اما خبری از OIS نیست؛ یعنی اگه در حین عکس گرفتن دستتون بلرزه، عکس‌ها تار میشه پس باید خیلی دقت کنید. طبیعیه که کسی تبلت رو بخاطر دوربینش نمی‌خره اما وجود یه دوربین با کیفیت بالا قطعاً می‌تونه محبوبیت تبلت رو بیشتر کنه.

بررسی عملکرد دوربین‌های تبلت Xiaomi Pad 6

اپلیکیشن دوربین این تبلت حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری داره که میشه به حالت عکاسی در شب، پانوراما، عکاسی از صفحات کتاب و … اشاره کرد. این دوربین می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K هم ضبط کنه که جزو ویژگی‌های خیلی خوبش محسوب میشه. اگه حالت HDR رو هم فعال کنید، دقت رنگ‌ها و کیفیتشون به واقعیت نزدیک‌تر میشه.

در جلوی تبلت هم یه دوربین 8 مگاپیکلسی وجود داره که اتفاقاً این دوربین خیلی کاربردی‌تر از دوربین پشته. این دوربین که دیافراگم f/2.2 داره برای کسایی که می‌خوان توی کلاس‌های آنلاین شرکت کنن یا ولاگر هستن خیلی کاربرد داره. ولی متاسفانه این دوربین هم قابلیت OIS و PDAF نداره و نهایت کیفیتی که برای فیلم‌برداری در اختیار شما قرار میده 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه‌ست.

به طور کلی، دوربین‌های تبلت Xiaomi Pad 6 با اینکه عکس‌های با کیفیتی می‌گیرن اما خیلی هم تعریفی نیستن. دوربین‌های این تبلت برای کسایی که علاقه زیادی به عکاسی حرفه‌ای ندارن مناسبه و اگه از این نقطه نظر به قضیه نگاه کنید، عکس‌های خوبی هم براتون میگیره.

 

بررسی تبلت Xiaomi Pad 6 از نظر سخت افزار و نرم افزار

شیائومی پد 6 به چیپست اسنپدراگون 870 کوالکام مجهز شده. این چیپست هشت هسته‌ای پیکربندی 4+3+1 داره که هسته اصلی اون می‌تونه به حداکثر 3.2 گیگاهرتز برسه. این تبلت با پردازنده گرافیکی Adreno 650 کار می‌کنه که عملکرد خوبی برای اجرای بازی‌های سنگین در اختیار شما قرار میده. این تبلت از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنه و در یه نسخه 6GB رم با حافظه 128GB و دو نسخه 8GB رم با حافظه 128 و 256 گیگابایتی روانه بازار شده.

به طور کلی، اگه تبلت شیائومی پد 6 رو از نظر سخت‌افزاری و پردازنده با تبلت‌های هم‌رده مقایسه کنیم باید بگیم که رتبه خیلی بالایی نداره. پردازنده این تبلت در حالت تک هسته‌ای از بین 7 تبلت، رتبه ششم و در حالت چندهسته‌ای، رتبه سوم رو کسب می‌کنه و تبلت‌های Huawei MatePad Pro 11 (2022) و OnePlus Pad در زمینه پردازنده عملکرد بهتر نسبت به این تبلت شیائومی دارن.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری Xiaomi Pad 6

شیائومی پد 6 با رابط کاربری MIUI 14 که روی اندروید 13 قرار داره کار می‌کنه. رابط کاربری MIUI که روی تبلت‌های شیائومی قرار داره، تفاوتی با این رابط در گوشی‌های شیائومی نداره و فقط برای حالت نمایشگر افقی، تغییراتی به وجود اومده که خب طبیعیه. همه برنامه‌ها رو می‌تونید در صفحه اصلی تبلت ببینید و ویجت‌ها و میانبرهایی هم وجود داره که کار با تبلت رو راحت‌تر کرده. خبری از سنسور اثر انگشت نیست و باید از رمز عبور عددی یا الگویی برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید. البته می‌تونید حالت تشخیص چهره رو هم فعال کنید که البته خیلی سریع نیست.

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری Xiaomi Pad 6

شما می‌تونید صفحه نمایش این تبلت رو به چهار قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت یه برنامه اجرا شده و باز باشه. قابلیت‌های چندعملکردی یا مالتی تسکینگ روی این تبلت شیائومی به خوبی کار می‌کنه و می‌تونید چندین کار رو به صورت همزمان انجام بدید.

بنابراین، گرچه نسخه اندرویدی که روی پد 6 شیائومی وجود داره قدیمیه اما هنوز هم قابلیت‌های جذابی داره که برای کاربرهای شیائومی و تبلت مفیده. ضمن اینکه می‌تونید سیستم عامل و رابط کاربری این تبلت رو هم بروز کنید.

 

بررسی اسپیکر تبلت Xiaomi Pad 6

چهار اسپیکر در دو طرف تبلت شیائومی پد 6 قرار داده شده که به صورت متقارن و دو به دو در سمت راست و چپ تبلت دیده میشه. این اسپیکرها از فناوری Dolby Atmos که حجم و کیفیت صدا رو بهبود میده پشتیبانی می‌کنن.

بررسی تبلت Xiaomi Pad 6

این اسپیکرها در تست‌هایی که انجام شده امتیازات خوبی کسب کردن و هم از نظر حجم صدا و هم از نظر کیفیت باس، وضعیت خوبی دارن. اگه دوست دارید صدای باس بیشتری در تبلت بشنوید پیشنهاد می‌کنیم که قابلیت Dolby Atmos را همیشه توی حالت فعال نگه دارید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که روی بدنه این تبلت جک 3.5 میلی‌متری وجود نداره و برای گوش دادن به موسیقی باید از هندزفری‌های بی‌سیم استفاده کنید.

 

آیا تبلت Xiaomi Pad 6 ارزش خرید دارد؟

خب حالا باید به این سوال پاسخ بدیم که آیا تبلت شیائومی پد 6 ارزش خرید داره یا نه؟ این تبلت توی بازار ایران با قیمت حدود 18 تا 25 میلیون تومان به فروش می‌رسه. با این بودجه دیگه چه گزینه‌هایی روی میز وجود داره؟‌ با این بودجه می‌تونید تبلت 10.2 اینچی سال 2021 اپل رو که حافظه داخلی 64GB داره خریداری کنید که خب یه کم قدیمی به نظر می‌رسه. یا تبلت 11 اینچی سامسونگ مدل Galaxy Tab A9 Plus 5G با رم 4GB و حافظه 64GB رو انتخاب کنید که سال 2023 معرفی شده ولی از نظر پردازنده، دوربین، باتری و حتی رم، خیلی ضعیف‌تر از شیائومی پد 6 عمل می‌کنه. تبلت‌هایی که از نظر پردازنده و باتری بهتر از تبلت شیائومی پد 6 عمل می‌کردند همگی قیمتی بالاتر از این تبلت دارند و طبیعیه که در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وضعیت بهتری داشته باشن. بنابراین با توجه به اینکه تبلت Xiaomi Pad 6 در محدوده قیمت زیر 25 میلیون تومانی قرار داره و هیچ تبلت دیگه‌ای با این قیمت، چنین امکاناتی نداره، به نظر میرسه که ارزششو داره که این محصولو خریداری کنید.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 13
5/ 4.1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ali_D13

سلام به تیم موبونیوز
خواهشا تبلت های جدید سامسونگ رو با اینکه خیلی وقته که ازشون گذشته بررسی کنید

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Hirad2006

خیلی ازش گذشته بنظرم نه

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alioxv

تبلت مثل سالهای قبل جذابیت برای مصرف کننده نداره

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

شیپ دوربیناش شبیه شیتیومی ۱۴ عه

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Kian1995

امیدوارم مقاله تبلت ها همیشگی باشه و آنباکس و بررسی تبلت هم به سایت اضافه بشه🤲مثل گذشته…

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Ali_D13

    من هم همین عقیده رو دارم

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Kian1995

عشق است آقا مهدی شجاری ♾️❤️و آقای محمد سالار نعمتی 💙
لطفاً مقاله معرفی و بررسی تبلت های جدید Xiaomi مثل:
Xiaomi pad 6s pro
Xiaomi Redmi pad pro
رو هم روی سایت قرار دهید…
امیدوارم که دیگه امسال فیلم آنباکس و بررسی این تبلت ها و تبلت های هنوز معرفی نشده Xiaomi pad 7 و Xiaomi pad 7 pro توسط آقا مهدی شجاری گل ❤️و تیمش، همین امسال داغ داغ و زودتر از بقیه سایت ها و کانال های فارسی زبان ساخته بشه🤲🤲

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
shahab-021

می تونست خیلی بهتر از این باشه
ولی خب همینم خیلیا رو راضی میکنه
از نظر قیمتیش هم خوبه

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Kian1995

دوستان عزیز موبوبکس💙
اگه تبلت های نسل هفت Xiaomi رو که تابستان 2024 معرفی میشه رو بخرید،خیلی سود کردید…هم مالی و هم نرم افزاری و هم سخت افزاری…
مالی🟰ارز میاد پایین
نرم افزاری🟰 دستگاه با اندروید بالاتر و سیستم عامل جدیدتر و بروز رسانی بیشتر
سخت افزاری🟰 مشخصات خفن تر که تابستان 1403 کامل معرفی میشه ؛مثل پردازنده خفن Snapdragon 8 نسل 2 و 3 و کلی قابلیت های خفن
خلاصه🟰الان تبلت نخرید،همه جوره سود کردید🤔🧐

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Kian1995

❌عدم حسگر اثر انگشت
❌عدم Jack 3.5mm
❌عدم Gps
❌عدم رادیو
❌عدم خشاب حافظه
⛔و مهمتر از همه نبود جایگاه سیم کارت
باعث شد ارزش خریدش کمتر بشه…

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Kian1995

مقاله جان❗❗❗
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟!🤔🧐
بیش از یکسال از فروش این تبلت در بازار جهانی و بیش از 10 ماه در بازار ایران میگذره…🤯
دوستان موبونیوز❤️به خدا خیلی دیره واسه معرفی و بررسی…
تابستان 1403،تبلت های نسل هفت Xiaomi معرفی میشه و عملاً این تبلت نسل 6،ارزش خرید خیلی کمتری پیدا می‌کنه…🧐

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
SinaRe8596

تبلت واقعا خوبی از نظر طراحی و… به نظر میاد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

خوبه ، کلا تنوع زیادی ندارن

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳