بررسی مشخصات گوشی Mix Fold 2 شیائومی

شیائومی میکس فولد 1 که سال 2021 وارد بازار شد یه گوشه چشمی از توانایی های شیائومی برای تولید گوشی های Foldable رو به رخ کشید. ولی چون mix fold 1 فقط تو بازار چین عرضه شد، خیلی سر و صدا نکرد و تو هیاهو هنرنمایی گوشی های تاشو سامسونگ تو بازار جهانی گم شد. البته شیائومی پا پس نکشیده و کمتر از 24 ساعت بعد از معرفی Z Fold 4 سامسونگ، دومین گوشی تاشوی خودش رو در تابستان 1401 معرفی کرد. در ادامه با مشخصات گوشی Xiaomi Mix Fold 2 آشنا میشیم. جانشین بروز شده Mix Fold با کلی ارتقا تو بخش طراحی، دوربین و عملکرد پردازشی، البته بازم فقط برای بازار چین! با بررسی گوشی شیائومی Mix Fold 2 با موبونیوز همراه باشید تا ببینیم آیا شیائومی تو بازار رقابت گوشی های تاشو میتونه تهدیدی برای سامسونگ به حساب بیاد یا نه؟!

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی Mix Fold 2؛ باریک و سبک وزن!

شیائومی تو بخش طراحی یه پیشرفت درست و حسابی داشته و با بزرگ ترین و در عین حال سبک وزن ترین گوشی تاشوی موجود در بازار طرفیم! البته این زیبای سبک وزن تقریبا با رقیبش یعنی Z Fold4 سامسونگ هم وزنه و 262 گرم وزن داره. ولی ابعاد خیلی بزرگ تر در کنار ضخامت کمتر باعث میشه که این گوشی یکم حس بهتری توی دست داشته باشه.

بررسی طراحی شیائومی Mix Fold 2
پشت گوشی طراحی تیپیکال بقیه گوشی های فولد موجود در بازار رو به ارث برده و از یه بدنه شیشه ای در سمت چپ و یه نمایشگر بزرگ به شدت کم حاشیه در سمت راست که با یه لولای به شدت نرم و روان به همدیگه متصل شدن، تشکیل شده. سمت چپ قاب پشتی از جنس شیشه با طراحی کاملا مات و جذابی ساخته شده. خبر خوب اینجاست که اگه سراغ رنگ طلایی این گوشی برید، هیچ رد و اثری از اثر انگشت روی قاب پشتی به چشمتون نمیاد. بالای این بدنه مات یه بیرون زدگی مستطیل شکل دیده میشه که از سه تا دوربین و فلش دوگانه میکس فولد 2 میزبانی می کنه. لوگوی لایکا هم خبر از همکاری مشترک و ادامه دار شیائومی تو بخش دوربین با این کمپانی شناخته شده داره و قراره همون اتفاقات جذابی که تو دوربین بقیه پرچمدارها و قاتل پرچمدارهای سال 2022 شیائومی دیدیم، روی این گوشی هم رقم بخوره.

مشخصات رنگ بندی گوشی تاشو شیائومی میکس فولد 2
سمت راست قاب پشتی از یه نمایشگر نسبتا کم حاشیه میزبانی می کنه که لبه هاش یکم خمیدگی داره. دوربین سلفی هم تو یه پانچ هول کوچیک بالای همین نمایشگر دیده میشه. حواستون به این دوربین کوچولو باشه که جلوتر باهاش کار داریم.
و اما برسیم به اصل داستان، جایی که شما این گوشی رو باز می کنین و یه نمایشگر بزرگ 8.02 اینچی منتظرتونه. این نمایشگر حاشیه ها کم و متناسبی داره. قسمت لولا همچنان زیر نور قابل تشخیصه ولی به طور کلی اثر خاصی روی کیفیت عملکرد و یا حسی که از کارکردن با این گوشی میگیرین، نمیذاره.
یادتونه گفتیم دوربین سلفی قاب پشتی رو تو ذهنتون نگه دارین؟ دقیقا همینجا باهاش کار داریم، چرا که بر خلاف رقبا و حتی نسل قبلی همین گوشی، خبری از دوربین داخل این نمایشگر بزرگ نیست! یعنی اگه قصد سلفی گرفتن داشته باشین، نمایشگر داخلی گوشی کمکی نمیتونه بهتون بکنه و باید دست به دامن همون نمایشگر پشتی بشین! از شیائومی بعید بود برای یه گوشی تقریبا 1400 دلاری که رقبای سر سختی هم تو این بازار داره همچین حرکتی بزنه. البته یکی از اصلی ترین مزیت های گوشی های تاشو اینه که میتونین با دوربین اصلی هم عکس سلفی بگیرین، شاید بشه به همین دل خوش کرد.

بررسی بدنه گوشی xiaomi mix fold2
دور تا دور گوشی رو فریم آلومینیومی مات در بر گرفته. سمت راست گوشی دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور رو میبینیم. حسگر اثر انگشت هم با دکمه پاور ادغام شده و سرعت و دقت به شدت بالایی داره. زیر گوشی درگاه تایپ سی، میکروفون و یه خروجی اسپیکر بزرگ دیده میشه که در واقع دوتا اسپیکر رو تو خودش جای داده. سمت چپ گوشی کویره و هیچ خبری نیست. بالای گوشی هم یه اسپیکر بزرگ دیگه درست مثل زیر گوشی در کنار سنسور مادون قرمز (IR Blaster) و خشاب سیم کارت دیده میشه. لوگوی هارمن کاردون هم بالای گوشی خودنمایی می کنه و اسپیکر های Mix Fold 2 توسط این شرکت تنظیم شدن. خشاب سیم کارت این گوشی از دو تا سیم کارت به طور همزمان میزبانی می کنه و مثل تمامی پرچمدارهای موجود در بازار خبری از پشتیبانی از رم میکرو نیست.

ضخامت گوشی شیائومی میکس فولد 2
یکی از مهمترین بخش هایی که توی طراحی گوشی های Foldable برامون مهمه، لولای این گوشی هاست، خبر خوب اینجاست که این گوشی لولای به شدت نرمی داره و موقع باز و بسته کردنش کاملا احساس امنیت خواهید داشت. اما مثل سامسونگ این امکان رو بهتون نمیده که بتونین گوشی رو تا یه زاویه مشخصی خم یا تا کنین و مثل Z Fold 4 حالت لپ تاپی باهاش کار کنین. وقتی ولش می کنین خودش باز یا کاملا بسته میشه.

مشخصات ابعاد گوشی تاشو xiaomi mix fold 2
شیائومی تو بخش طراحی یه سری نقص ها رو به خوبی پیدا کرده و پوشش داده و با یه طراحی ارگونومیک تر، بهینه تر و خوش دست تر طرفیم.

تو بخش طراحی نبودن دوربین سلفی تو نمایشگر داخلی یه نقطه ضعف بزرگ تو بخش طراحی گوشی شیائومی Mix Fold 2 به حساب میاد و اگه بخواین از این گوشی برای شرکت تو جلسات آنلاین استفاده کنین، براتون چالش بر انگیز میشه. یکی دیگه از نقاط ضعف این گوشی تو بخش طراحی بحث مقاومته که یکی از حساس ترین بخش ها تو گوشی های تاشو به حساب میاد. خبری از گواهی های IPX برای مقاومت در برابر پاشش آب یا گرد و خاک روی این گوشی نیست که میشه در مقایسه با سامسونگ زد فولد 4 که IPX8 داره و میشه روی مقاومتش در برابر پاشش آب تا حدودی حساب باز کرد، یه نقطه ضعف به حساب میاد. البته هم قاب پشتی هم نمایشگر ها به گوریلا گلس ویکتوس پلاس مجهز شده که خبر خیلی خوبیه و میتونین انتظار یه مقاومت خیلی خوب در برابر خط و خش رو داشته باشین. این گوشی با ابعاد بزرگتری که داره و همچنین ضخامت کمترش نسبت به رقبای تاشو و لولای امنش، حس خیلی خوبی رو بهتون منتقل می کنه و اگه دنبال یه گوشی تاشوی بزرگ و در عین حال سبک وزن باشین، Xiaomi Mix Fold 2 قطعا میتونه جزو اولویت هاتون قرار بگیره.

 

بررسی کیفیت صفحه نمایش شیائومی Mix Fold 2

شیائومی تو بخش نمایشگر عملا چیزی برای میکس فولد 2 کم نذاشته. نمایشگر بیرونی این گوشی یه پنل CrystalRes AMOLED با اندازه 6.5 اینچ و رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزیه که کیفیت و روشنایی خیلی خوبی داره. حاشیه های این نمایشگر خیلی کمه و میتونین حداکثر استفاده ممکن رو از این نمایشگر بزرگ ببرین.

بررسی کیفیت صفحه نمایش شیائومی Mix Fold 2
نمایشگر داخلی Mix Fold 2 هم مثل نمایشگر بیرونی از یه پنل CrystalRes AMOLED با اندازه 8.02 اینچ تشکیل شده. این نمایشگر با رزولوشن 1914 در 2160 پیکسلیش و رفرش ریت 120 هرتزی یه تجربه کاملا روان و لذت بخش رو در اختیارتون قرار میده و کیفیت و جزئیات خیلی خوبی رو میتونین از این نمایشگر بزرگ انتظار داشته باشین. روشنایی هر دوتا نمایشگر این گوشی میتونه به حداکثر 1300 نیت برسه و تو فضای باز به راحتی میتونین با این گوشی کار کنین.

 

مشخصات باتری و شارژدهی Xiaomi Mix Fold2؛ سرعت شارژ خوب

یکی از عقب گرد های میکس فولد 2 نسبت به نسل قبلیش رو تو بخش باتری میتونیم ببینیم. جایی که ظرفیت باتری تقریبا 500 میلی آمپر کمتر شده و Mix Fold 2 به یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت مجهز شده. این افت ظرفیت خیلی روی شارژدهی باتری اثر نذاشته و شیائومی میکس فولد 2 تو عملکرد معمولی و نسبتا کم و اگه خیلی بهش فشار نیارین شاید بتونه یک روز کامل شارژدهی کنه. ولی اگه یکم بیشتر ازش کار بکشین؛ وسط روز نیاز به شارژ کردنش پیدا می کنین.

مشخصات باتری Xiaomi Mix Fold2

تو بخش شارژ شدن این گوشی از فست شارژ 67 واتی پشتیبانی می کنه که باعث میشه یه مرحله از رقیب سامسونگی خودش جلو بیافته و فول شارژ شدن باتری این گوشی کمتر از 40 دقیقه زمان می بره که عملکرد خوبی به حساب میاد. درسته که خبری از قابلیت شارژ بی سیم روی این گوشی نیست، ولی شیائومی همچنان به تجربه کاربری و امکانات جانبی که باید در اختیار کاربرانش قرار بده اهمیت میده و میتونین آداپتور فست شارژ 67 واتی رو در کنار یه کابل تایپ سی تو جعبه این گوشی پیدا کنین.

بررسی سرعت شارژ گوشی شیائومی میکس فولد 2

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی میکس فولد 2

یکی از بزرگترین ایراداتی که تا مدت ها طرفداران شیائومی به گوشی های پرچمدار این برند می گرفتن، تو بخش دوربین بود و شیائومی تصمیم گرفت با پیروی از هواوی همکاری مشترکی رو با Leica از سال 2022 شروع کنه و گوشی های سری 12S اولین محصولات حاصل از این همکاری تونستن نتایج خیلی خوبی رو از خودشون نشون بدن!
شیائومی Mix Fold 2 هم یه بخشی از این همکاری مشترک شده و میشه اثرات مثبتش رو به خوبی توی خروجی عکس های که با این گوشی ثبت میشه، مشاهده کرد. شیائومی بخش دوربین برای این گوشی سه تا دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی، 13 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم اپتیکال 2 برابری در نظر گرفته. همونطور که تو بخش طراحی هم اشاره کردیم، این گوشی بر خلاف تمامی رقبای موجود در بازار فقط به یدونه دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی مجهز شده که اون هم تو نمایشگر بیرونی قرار گرفته.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی میکس فولد 2
دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی عکس هایی با کیفیت ثبت می کنه و عکس ها جزئیات، روشنایی و کنتراست خوبی دارن. لایکا قابلیت عکس برداری با دو پالت رنگی Vibrant و Authentic رو بهتون میده. اگه به ثبت عکس هایی با رنگ های زنده علاقه دارین، پالت Vibrant میتونه یه خروجی دلچسب در اختیارتون قرار بده و اگه به ثبت عکس هایی با توناژ رنگی و محیط کلاسیک علاقه دارین، پالت Authentic برای شما ساخته شده.

مشخصات دوربین اصلی شیائومی میکس فولد دو
دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی یه افت کیفیت خیلی محسوس نسبت به دوربین اصلی داره، اما زاویه نسبتا خوبی رو پوشش میده و میشه برای ثبت عکس از منظره روش حساب باز کرد. عکس ها طیف رنگی طبیعی و روشنایی خوبی دارن ولی تو ثبت جزئیات ممکنه بهترین عملکرد رو تو این گوشی پیدا نکنین. عکس های پرتره با دوربین اصلی کیفیت عالی دارن و تفکیک سوژه از پس زمینه با دقت خیلی خوبی انجام میشه.
دوربین تله فوتوی 8 مگاپیکسلی هم میتونه با زوم اپتیکال 2 برابری جزئیات خوبی رو ثبت کنه و یه همراه قابل اتکا برای کسایی که یکم چشماشون ضعیفه، باشه. ولی به طور کلی کیفیتش با سامسونگ Z Fold 4 اصلا قابل مقایسه نیست و هم از نظر میزان زوم اپتیکال هم کیفیت عکسها، سامسونگ برنده رقابت میشه.
دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی هم کارش رو به خوبی انجام میده و میتونین سلفی های جذابی باهاش ثبت کنین. شیائومی با حذف دوربین سلفی از نمایشگر داخلی ریسک خیلی بزرگی کرده و یکی از بزرگ ترین مزیت های این دوربین برای گوشی های تاشو یعنی شرکت کردن تو جلسات تصویری رو از بین برده. خبر خوب اینجاست که همچنان میشه با دوربین های اصلی عکس سلفی گرفت و عکس های سلفی با دوربین اصلی کیفیت فوق العاده ای دارن.

بررسی عملکرد گوشی شیائومی mix fold2
تو بخش فیلمبرداری اتفاق عجیبی نمیفته و با یه عملکرد کاملا معمولی طرفیم. دوربین اصلی Mix Fold 4 میتونه 8K با 24 فریم بر ثانیه و 4K با 30/60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. کیفیت ویدئوهای 8K خیلی تعریفی نیست و جزئیات خیلی خوبی رو بهتون نمیده ولی شرایط تو ویدئو های 4K بهتر میشه و میتونین انتظار ویدئو هایی با کیفیت با داینامیک رنج بالا، رنگ های طبیعی و جزئیات خوبی رو داشته باشین. لرزش گیر اپتیکال دوربین اصلی هم کارش رو به خوبی انجام میده و تصاویر با ثبات بیشتر و لرزش کنترل شده ثبت میشن.
دوربین اولترا واید میتونه 4K با 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه و میشه گفت عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون میده. کیفیت ویدئو ها میتونه به راحتی با دوربین اصلی رقابت کنه و ویدئو هایی با جزئیات، روشنایی و شارپنس خوب رو بهتون تحویل میده.
دوربین تله فوتو هم قابلیت فیلمبرداری 4K داره و میتونه شریک نسبتا خوبی برای کارآگاه بازیاتون بشه. البته که خیلی نمیشه روی کیفیت ویدئو ها حساب باز کرد ولی در حد ثبت به سری جزئیات مثل تابلوی مسیر یا ساختمون ها میتونه کار راه انداز باشه.
شیائومی و لایکا تلاششون رو برای ارتقای کیفیت دوربین های گوشی های پرچمدار به کار بردن، ولی به نظر میرسه شیائومی برای دوربین Mix Fold 2 خیلی وقت و انرژی صرف نکرده و تصمیم گرفته یه حد وسطی رو بگیره که در حد پرچمدار براتون کار کنه، ولی بین رقباش خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشه.

 

بررسی عملکرد پردازشی Xiaomi Mix Fold 2؛ سریع، بروز و پر قدرت

وظیفه مدیریت امور پردازشی میکس فولد 2 به پردازنده پرچمدار کوالکام یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 سپرده شده. این گوشی تو سه نسخه با 12 گیگ رم و 256/512 و 1 ترابایت حافظه داخلی وارد بازار شده. در مورد عملکرد پردازشی این گوشی مختصر و مفید میشه گفت، هر آنچه همه خوبان دارند، ایشون هم یک جا داره. عملکرد پایدار، مصرف بهینه باتری، مولتی تسکینگ بدون محدودیت و….. . تنها یه ایراد میشه تو بخش پردازشی از Mix Fold 2 گرفت، داغ شدن گوشی بعد از تقریبا 40 دقیقه استفاده سنگینه که نشون میده سیستم خنک کننده تعبیه شده خیلی خوب عمل نمیکنه. قسمت بالایی قاب پشتی، تو محدوده دوربین ها خیلی داغ میشه و نگه داشتن گوشی توی دست رو براتون یکم سخت می کنه. بالا رفتن حرارت روی عملکرد پردازشی این گوشی تاشوی دوست داشتنی اثری نداره و به کارش به خوبی و روانی ادامه میده. اما باید دید آیا تو استفاده بلند مدت هم همین روال رو حفظ می کنه یا نه.

عملکرد خنک کنندگی Xiaomi Mix Fold 2

 

مشخصات نرم افزار و رابط کاربری شیائومی Mix Fold 2

شیائومی میکس فولد 2 با رابط کاربری اختصاصی MIUI Fold 13 بر پایه اندروید 12 وارد بازار شده. شیائومی تو بخش نرم افزار پیشرفت خیلی خوبی نسبت به نسل قبلی Mix Fold داشته و امکانات بیشتری رو برای این فبلت در نظر گرفته. از قابلیت Multi Tab که بهتون امکان اجرای حداکثر 6 برنامه به طور همزمان روی نمایشگر داخلی Mix Fold 2 رو میده تا امکان فست سوئیچ بین منوهای شخصی سازی شده در نمایشگر بیرونی و داخلی. البته اگه بخوایم عملکرد شیائومی رو به نسبت سایر رقباش مثل Vivo یا سامسونگ که توی بازار جهانی حضور دارن، بسنجیم، شیائومی خیلی محدود تره و شاید اون تجربه کاربری لذت بخشی رو که ازش انتظار دارین نتونه به طور کامل بهتون القا کنه. اگه از طرفداران شیائومی باشین، این موضوع هیچ اثری توی تجربه کاربریتون نخواهد داشت و از لحظه به لحظه گشت و گذار تو محیط کاربری این گوشی لذت می برین. تو بخش بروزرسانی هم، شیائومی قول انتشار 3 سال بروزرسانی برای Xiaomi Mix Fold 2 رو داده که شامل دو بروزرسانی اندروید و 3 سال آپدیت امنیتی میشه.

 

بررسی کیفیت اسپیکر شیائومی Mix Fold 2

تو بخش اسپیکر با یکی از بهترین مجموعه اسپیکر هایی که میتونین رو گوشی های تاشو پیدا کنین، طرفیم. شیائومی میکس فولد 2 از سیستم پخش صدای استریو استفاده می کنه و صدا از 4 تا اسپیکر که دوتاش بالای گوشی و دو تای دیگه زیر گوشی قرار گرفته، پخش میشه. اسپیکر های Xiaomi Mix Fold 2 توسط شرکت Harman Kardon تنظیم شده و خروجی صدایی شفاف با بیس و تفکیک خیلی خوب بهتون تحویل میده.

بررسی کیفیت اسپیکر شیائومی Mix Fold 2
خبری از جک 3.5 میلی متری صدا و مشتقاتش روی این گوشی نیست. ولی شیائومی یه پکیج کامل تحویلتون میده و تو جعبه این گوشی یه دانگل جک 3.5 قرار داره و با استفاده ازش میتونین این گوشی رو به هر نوع هندزفری یا اسپیکری که دوست دارین متصل کنین.

بررسی ارزش خرید Mix Fold 2 شیائومی

 

بررسی ارزش خرید Mix Fold 2 شیائومی

شیائومی بعد از تولید دو نسل از گوشی های تاشو هنوز قصد ورود به بازار جهانی گوشی های تاشو رو نداره و به آزمون و خطا تو بازار چین ادامه میده. Mix Fold 2 بدون اغراق پیشرفت های خیلی مثبت و محسوسی نسبت به نسل قبلیش، تو بخش طراحی، نمایشگر و نرم افزار داشته. از طرفی تو بخش باتری با باتری کم ظرفیت تر و شارژدهی کمتر طرفیم و تو بخش دوربین (فیلمبرداری) خروجی ها اون کیفیتی که انتظار میره رو ندارن و از رقباش ضعیف تر عمل کرده. عملکرد پردازشی این گوشی طبق نتایج منتشر شده از تست ها از رقباش بهتره و با 12 گیگ رم نمیذاره از بابت افت فریم یا لگ و باگ، آب تو دلتون تکون بخوره. اما داغ کردنش تو استفاده طولانی مدت ممکنه یکم اذیتتون کنه. اگه از طرفداران شیائومی باشین و تجربه کار کردن با Mix Fold رو از سال 2021 داشته باشین، ارتقا به این نسخه جدید به شدت بهتون پیشنهاد میشه و حسابی از کار کردن با این گوشی لذت خواهید برد. ولی اگه تابحال سراغ گوشی های تاشو نرفتید، Xiaomi Mix Fold 2 میتونه تو اولویت های سوم به بعد یه شانسی داشته باشه!

البته گوشی های تاشو هنوز لاکچری محسوب میشن و شاید اصلا گوشی شیائومی میکس فولد 2 وارد لیست قیمت گوشی بازار ایران هم نشه یا اگه بیاد خیلی محدود و با قیمت نجومی. اما آگاهی از روند پیشرفت و رقابت تو بازار گوشی های تاشو میتونه برای مخاطبین موبونیوز جذاب باشه. شاید با ورود اپل در آینده اقبال بازار به سمت این گوشی ها باشه!

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ فروردین, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 51
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mrprofessor

جذاب اما ریسکی

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
tahamousavi

خب وقتی فقط قراره تو بازار چین بیاد دیگه چرا بررسیش کردی؟ چه فایده ای داره؟

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
Mohammad#dark#love

گوشی تا شو فقط سامسونگ بقیه اشغاله

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
Mahdi2005

تاشو های سامسونگ یه چیز دیگس 🤩

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
Naser.di

از بچگی هم با گوشی تاشو خیلی حال میکردم👍

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
Morteza80

ظرفیت باتری کمی داره

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
alirza.amiry

oh oh jaleb shod!

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

هنوز مونده تا به سامسونگ برسه

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
afsheen

اگه اپل از این مدلهای تاشو تولید کنه چه شود 🤩

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
thisabasi

هنوز راه زیادی واسه رفع ایرادهای این مدلها هست ولی همینکه از اون حالت انحصاری و تک برندی تقریبا درمیان بازار رقابتی میشه و میتونیم به پیشرفتشون امیدوار باشیم

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
godrati

بده

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲