نقد و بررسی مشخصات Galaxy Z Fold4 سامسونگ

گلکسی زد فولد 4 یه گوشی مخصوص کسایی که خوره تکنولوژی­ن یا کسایی که احتمالاً نیاز به تبلت هم دارن. خوش آمدید به یه بررسی خاص از یه گوشی منحصر به فرد که به تازگی وارد بازار ایران شده. البته شاید خیلی خاص نباشه چون تقریباً با نسل قبلی خودش فرقی نداره. چون این گوشی به درد بیزینس من ها میخوره ادبیات این بررسی هم یه خورده فرق میکنه! حالا ببینیم که این گوشی نسبت به نسل قبلیش چه فرق هایی کرده؟ آیا ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی Samsung Galaxy Z fold4 همراه موبونیوز باشید.

 

طراحی سامسونگ زد فولد 4

این گوشی تقریباً همون زد فولد 3 سامسونگه با چند تا فرق ریز که توی طراحیشه. اول اینکه یه ذره قدش کوتاه تر شده و پهن تر شده. دوم اینکه لبه آلومینیوم دورش تو نسل قبلی مات بوده الان پلاستیکی شده. سومین فرقش اینه که حاشیه های صفحه نمایش یه مقداری کمتر شده و صفحه نمایش یه کم وایدتر شده و نسبت تصویر یه ذره تغییر کرده. چهارمین تفاوتش با نسل قبلی اینه که لولاش یه کم مستحکم تر شده. پنجمین تفاوتش اینه که وزنش هم یه ذره کمتر شده و 260 و خورده ای گرمه که میتونه این نوید رو بده که گوشی های تاشو همچنان میتونن سبک تر و کاربردی تر بشن.

اما بازم در مجموع طراحی ضخامت کمتر این گوشی باعث میشه یه مقداری حس دو تا گوشی پهن روی همدیگر رو نداشته باشید و تقریباً دیگه یه گوشی تپل توی دستتونه. از طرف دیگه این صفحه نمایش و رد وسطش هیچ فرقی نکرده و اگر از قبل باهاش مشکل داشتید هنوزم باید مشکل داشته باشین. گواهی IPX8 داره که کاملاً ضد آبه ولی هیچ گواهی بهتون در برابر گرد و غبار نمیده. در مجموع طراحی­ خاصیه اما به نسبت نسل قبلی خیلی فرق نکرده. پس میشه دو تا نتیجه گرفت:

  1. اگر کلا با زد فولدها مشکل داشتین پس با این گوشی هم مشکل خواهید داشت چون خیلی تفاوت اساسی نداره.
  2. اگر نسل 3 رو دارید شاید اصلاً ارزش نداشته باشه بیاید روی نسل 4.

اما خب میشه این نتیجه رو هم گرفت که سامسونگ توی نسل قبلی به پختگی رسید و دیگه توی این نسل اومد پخته پخته­ اش کرد. پس اگر تا الان دست نگه داشته بودین واسه خرید گوشی های تاشوی فولد احتمالاً الان دیگه وقتشه که بخرید چون احتمالاً این ته ته پختگی این مدل گوشی هاس.

صفحه نمایش Z FOLD 4

همون همیشگی سامسونگ! یه سوپر امولد 120 هرتزی که توی پنل جلویی رزولوشن 1080 بهتون میده و توی پنل داخلیش هم همینطوره. دو تا نمایشگر 120 هرتزی اداپتیوی که واقعا جنس رنگ و نورشون فوق العادس. شاید نکته جذاب توی این نمایشگر داخلی اینه که سنسور سلفی نسل دوم این دوربین های سلفی زیر نمایشگره و همین قضیه باعث میشه که یه مقداری بهینه تر باشه و توی رنگ های مختلف کمتر دیده بشه ولی همچنان توی زوایای مختلف میتونید یه دوربین سلفی زیر صفحه نمایش ببینید. اما در اغلب مواقع دیده نمیشه.

شارژدهی و باتری زد فولد 4

توی این گوشی یه باتری 4400 میلی آمپر ساعتی دیده میشه که تقریباً میشه گفت در مقایسه با باتری زد فیلیپ که رشد خفنی داشت یعنی از 3300 به 3700 رسید، این گوشی تو باتریش اتفاق خاصی نیفتاده. میتونه یه روز کامل بهتون شارژدهی بده البته تو شرایط معمولی. اما اگه بخواین خیلی مولتی تسکینگ کار بکنید احتمالاً 5 تا 6 ساعت بهتون اسکرین تایم بده که احتمالاً دم غروب نیاز به شارژ داشته باشین. توی باکس گوشی هم هیچ خبری از آداپتور نیست که تقریباً میشه گفت که باید به این قضیه عادت کنیم. ولی میشه توی نیم ساعت 50 درصدشو شارژ کرد و طبیعتاً از فست شارژ پشتیبانی میکنه. البته اگه برید و یه آداپتور فست شارژ بخرید!

امنیت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold4

زد فولد 4، حسگر اثر انگشت روی دکمه پاوره و سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم داره که این سیستم تشخیص چهره شاید یه ذره اذیتتون بکنه ولی تو بقیه موارد کار در میاد.

بررسی دوربین سامسونگ Z FOLD 4

به طور خلاصه میشه گفت دوربین این گوشی حس دوربین S22 Plus رو بهتون میده. سنسور لنز اصلی 50 مگاپیکسله و دو تا سنسور 12 مگاپیکسلی Tele photo و Ultra Wide داره که هر سه تا لنز لرزش گیر اپتیکال دارن و عکس هایی که باهاش ثبت میکنید خیلی معرکه­ اس. قشنگ در حد و اندازه یه گوشی پرچم داره. غیر این سه تا دوربین اصلی، یه دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی داره که مشکل داینامیک رنج داره یعنی دقیقاً مثل سلفی S21 Ultra. دوربین سلفی داخلش که زیر نمایشگره 4 مگاپیکسله که متأسفانه کیفیت خیلی خوبی نداره. اما با توجه به اینکه شما، هم یه دوربین سلفی اینجا دارین و هم میتونین از دوربین های اصلی به عنوان دوربین سلفی استفاده کنین شاید این دوربین سلفی صرفاً چیزی باشه که برای مواقعی که گوشی تا شده و توی یک ویدیو کنفرانس هستین بخواهید ازش استفاده کنین. چون توی ویدیو کنفرانس ها معمولاً کیفیت تصویر خیلی خفنی نیاز نیست. از نظر فیلمبرداری هم 8K 24 fps و 4K با 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین 1080 با 30 و  60 و 120 فریم بر ثانیه رو بهتون میده و میشه گفت یه مقداری شبیه به S22 Ultra سامسونگه و به خاطر چیپست های پردازش تصویری که داخلش هست یه دوربین خوب رو بهتون میده که تقریباً میشه گفت یه دوربین کامله.

سخت افزار سامسونگ زد فولد 4

جدیدترین پردازنده حال حاضر دنیای تکنولوژی و موبایل توی این گوشیه و اسنپ دراگون 8 پلاس نسل یکه (Snapdragon 8+ Gen 1). این دیگه تهشه و اسنپ دراگون آخرین پردازنده ایه که میتونین توی زد فولد 4 میتونین ازش استفاده کنید. محیط کاربری فوق العاده روان، بازی های فوق العاده روان و میشه گفت که UFS 3.1 در کنار WiFi 6، بلوتوث 5.2 و اسنپ دراگون 8 پلاس نسل 1. همه اینا یعنی اینکه شما ته ته قضیه رو دارین. فقط یه ایرادی توی سخت افزارش هست اینه که متأسفانه خیلی داغ میکنه حتی اگر خیلی کارهای عجیب و غریبی باهاش نکنین.

نرم افزار و فیچرهای زد فولد 4

از  بخش سخت افزاری که بگذریم میشه گفت تمام داستانی که این گوشی داره، داستان نرم افزاریشه یعنی فیچرها و قابلیت هایی که تو بخش نرم افزار بهتون میده. شما میتونین مولتی تسکینگ های فوق العاده ای باهاش انجام بدین. میتونید دو تا تصویر بندازین کنار همدیگه مثلاً یه طرفش تقویم باشه و یه طرف دیگه یه شیتی باشه که دارید آماده میکنید. اگر که یه بیزنس من هستین یا یه طرف نوت های گوشیتونه یا طرف دارید ویدیو کنفرانس میذارین یا مثلاً یه طرف یه صفحه ای رو باز میکنید که توش نوشته ای هست و طرف دیگه دوربین رو باز میکنید و از روی نوشته میخونید.

مخصوصاً اگه بلاگر هستین این قابلیت به کارتون میاد مثلاً یه طرف یوتیوب رو باز میکنید و یه طرف دیگه Note رو باز میکنید و هرچیزی که توی یوتیوبه نوت برداری بکنید و یا آموزش بهتری ببینید. میتونید یه طرف مثلاً یه بازی رو باز کنید و طرف دیگه چت رو باز کنید و اینجوری میتونین موقع بازی کردن با دوستاتون هم چت کنید. میتونین یه دنیا کار مولتی تسکینگ با این گوشی انجام بدین که با توجه به سخت افزارش معرکه­ اس یعنی برای کارهای مولتی تسکینگ فوق العادس.

سامسونگ توی این نسل جدید یه سری داستان های نرم افزاری هم اضافه کرده که میشه گفت یکی از آپگریدهاش نسبت به نسل قبلیشه. تسک بار پایین صفحه نشون داده میشه یعنی یه منویی پایین صفحه هست که خیلی کمکتون میکنه و میشه اپلیکیشن هایی که خیلی براتون جذاب و خفنه همه رو اونجا بچینید. دونه دونه بیارید توی تصویر باز بکنید. سه تا کنار همدیگه میتونید بذارین و یه دونه هم فلوتینگ ویندوز میتونین باز کنین که واسه خودش بچرخه. یعنی چهار پنج تا کار همزمان رو میتونین انجام بدین.

مغز آدمیزاد بیشتر از دو تا کار رو درست و حسابی نمیتونه هندل کنه ولی شما با این گوشی می تونین چهار پنج تا کار رو همزمان انجام بدین. اما بقیه چیزاش تقریباً مثل همون نسل قبلیه که واسش یه مقاله کامل گذاشتیم. تمام قابلیت ها و امکاناتی که یک گوشی تاشو میتونه بهتون بده.

روی این گوشی برای اولین بار تجربه سیستم عامل Android 12L داشتیم که مخصوص گوشی های تاشو منتشر شده. میشه گفت که بهینه ترین حالتیه که میتونه باشه.

نکات تکمیلی

اما یه سری نکات تکمیلی وجود داره؛ مثلاً این گوشی از S pen پشتیبانی میکنه ولی نه اس پنی که روی گوشی های S22 Ultra یا Note 20 Ultra هست و اگر این S Pen رو به گوشی نزدیک کنین بهتون آلارم میده که شما نمیتونین از این اس پن استفاده بکنید. به خاطر اینکه میتونه به صفحه نمایشتون آسیب برسونه و باید یه هزینه ای بکنید و اس پن پرو یا اس پنی که مخصوص زد فولدها رو براش بخرین که باز خودش یه هزینه ای داره. پس الان اگر فکر میکنید که هر قلمی رو بخواید بزنید به این صفحه نمایش، جواب نمیده. پس ما یه هزینه آداپتور و یه هزینه برای قلم بهمون اضافه میشه.

نکته بعدی که وجود داره اینه که شما در حقیقت اکثر مواقع با صفحه نمایش جلویی کار می کنید که حس خیلی جذابی بهتون میده ولی یه ذره چون پهناش کمه موقع تایپ کردن اذیتتون میکنه، یعنی کیبوردش کوچیکه و نمیتونید درست تایپ بکنید. خیلی از مواقع آدما می خوان با یه دستشون کار کنن. به عنوان مثال موقعی که پشت فرمونن و همین یه دونه صفحه نمایش موقعی که داری سیگار میکشی یا یه چیزی میخوری یا خیلی کارها رو با یه دست دیگه­ انجام میدی و همزمان میخوای گوشیت هم یه چک کنی و اگر اون موقع بخوای یه چیزی رو تایپ کنی به خاطر کیبورد کوچکش اذیتت میکنه. این میتونه یه ایراد باشه ولی اگر بهش دقت نکنی یا برات چالش نباشه ایرادی نیست ولی خوبه که بهتون بگم که موقعی این گوشی جذاب میشه که شما صفحه ا­ش رو باز کنید و از این صفحه بزرگش بخوای استفاده بکنی و این صفحه بزرگ نیاز به دو تا دست شما داره چون به هیچ وجه نمیتونید یه دستی باهاش کار کنید.

یه موضوع دیگه که جزو موضوعات اضافیه و لازمه در مورد این گوشی بدونید! خیلی ها میگن میتونید از دوربین اصلی این گوشی به عنوان دوربین سلفی استفاده بکنید. بله، توان این کار رو دارید. ولی باید صفحه نمایش باز باشه که شما بتونی دوربین اصلی رو به سمت خودت بگیری و تصویرت رو هم تو نمایشگر دیگر ببینی. ولی آیا شما میتونی یه همچین بشقابی رو به سمت خودت بگیری؟ یه مقداری بد فرم میشه و هیچ راهی هم برای عکس گرفتن نیست. میدونید همه عکس های سلفی که با دوربین اصلیش میگیری کج میشه؛ به خاطر اینکه فرمش یه مقداری اذیت کننده ا­س.

بریم سراغ نکته تکمیلی بعدی؛ یکی از استفاده هایی که سامسونگ خیلی روش تمرکز میکنه اینه که شما میتونی این گوشی رو نیمه تا شده جلوت بزاری و کیبورد باز باشه که یه حس لپ تاپ بهت بده. توی این جور استفاده میشه گفت که تجربه باحال و با نمکیه. اما وقتی تو این حالیت کیبوردش باز میشه، خیلی حس کیبورد لپ تاپ بهتون نمیده و اون استفاده هم زیاد کاربردی و جذاب نیست. در حقیقت سامسونگ اومده یه سری قلاب توی مغز ما انداخته که وقتی تصاویر زیبای این گوشی رو میبینید خیلی براتون جذابه، اما وقتی میخوای خودت ازش استفاده بکنی اونقدر ها هم جذاب نیست.

 

عملکرد اسپیکر زد فولد 4

صدا از هر دو اسپیکر بالا و پایین میاد. بلندی صدا، تفکیک و کیفیت صدا فوق العاده خوبه ولی نکته ای که وجود داره اینه که هر دو تا اسپیکر رو به بیرونه و احتمالاً برای اینکه شما کیفیت بهتری رو بخواید داشته باشین باید دستاتون رو زیر گوشی بگیرین که صدا برگرده به سمت خودتون. کیفیت صدا و اسپیکرش هم خوبه. تقریباً در مورد همه چیز صحبت کردیم و حالا وقتشه سراغ جمع بندی بریم.

آیا Z Fold4 ارزش خرید داره؟

این گوشی به درد دو دسته آدم میخوره که همون اول هم اشاره کردیم. کسایی که عاشق تکنولوژی­ هستن و دوست دارن چیزای جدید و جذاب و منحصر به فرد داشته باشن میان سراغ این گوشی و ازش استفاده میکنن و کسایی که خیلی فعالیت بیزینسی میکنن و همیشه یه لپ تاپ یا تبلت کنارشونه. تقریباً میشه گفت که زد فولد 4 به سطحی از پختگی رسیده که شما رو از تبلت و آی پد و تا حد زیادی از لپ تاپ بی نیاز کنه. پس اگر آدمی هستین که یه دونه گوشی دستتونه همیشه و یه دونه تبلت یا لپ تاپ هم همراهتونه احتمالاً این محصول شما رو بی نیاز کنه از همراه داشتن دو تا گجت و یه دونه گجت رو در اختیارتون بزاره که بتونین همه کارهاتون را با هم انجام بدین.

البته کسایی که گیک تکنولوژی هستن باید خیلی پولدار باشن و اون کسی هم که بیزینس منه باید خیلی پول داشته باشه چون قیمت این گوشی 1800 دلاره. احتمالاً اون کسی که بیزینس منه میگه که من یه گوشی با 900 تا 1000 دلار میگیرم و با 150 تا 200 دلار هم یه تبلت هم میگیرم و این دو تا رو کنار هم میذارم و این وسط 400 تا 500 دلار سیو میکنم و این پول رو میزنم به عشق و حال. باز منطقی نیست.

پس میشه گفت که یه گوشی فانتزی باحال بانمکی که قابلیت استفاده داره. تنها گوشی تاشوی جهانه که در کنار زد فیلیپ میشه از استفاده کرد و مثل گوشی های تاشوی بقیه برندها خیلی فانتزی و عجیب و غریب نیست و میشه گفت تو زد فولد 4 به پختگی گوشی های تاشو رسیدیم. اما با توجه به اینکه نسبت به نسل قبلی فرق زیادی نکرده، متأسفانه خیلی هیجان انگیز نیست. این دو تا کاربردی که میتونه این گوشی برای شما داشته باشه.

بد نیست بدونید که Z Flip محبوب ترین و پرفروش ترین گوشیه تاشو در حال حاضره و Z Fold در رتبه بعدیه.

با توجه به مطالبی که گفته شد، نظر شما چیه؟ آیا به نظرتون زد فولد 4 ارزش خرید داره یا نداره؟ احتمالاً با اومدن این گوشی، قیمت زد فولد 3 هم یه ذره پایین تر بیاد و یه سریا برن و Z Fold3 بگیرن. اینجوری میتونه بهتر هم باشه. البته احتمال هم داره که هیچ فرقی نکنه و این گوشی با قیمت سرسام آوری وارد بشه و هیچکس سمتش نره. اگه شما باشید و چالش پول نداشته باشید، آیا زیر بار این میرید که یه گوشی پهن تاشو دستتون باشه؟ یا اینکه میرید سراغ یه گوشی عادی و یه تبلت و …؟

یه نکته اساسی که زد فولد 4 داره اینه که تو تمام بخش ها تقریباً عملکرد یک محصول پرچم دار رو بهتون میده. هم سخت افزار هم دوربین هم صفحه نمایش و این قضیه باعث میشه که شما وقتی که این گوشی رو دارید، محصول پرچم داری داشته باشید. یعنی چیزی از S22 Ultra کم نداشته باشید به جز اینکه مثلا دیگه استایل و طرحش یه ذره متفاوته. چون تو تمام بخش ها حس محصول پرچم دار رو بهتون میده و اینجوری نیستش که از یه بخشی زده باشه و به یه بخش دیگه اضافه کرده باشه یا هزینه ای که بابت طراحی کرده از سخت افزارش کم کرده باشه. امیدواریم که نسل بعدی این محصول خفن تر باشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۹ شهریور, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 236
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazal

اوووووووم
فقط بدرد قشر خاصی از جامعه میخوره و واسه افراد عادی کاربردی ندارن

۲۰ شهریور ۱۴۰۲
Ali Asghar 1380 11

میدونید گوشیه خوبیه اما بیشتر به درد کسایی میخوره که یا می خواهند گیم بزنن یا کسانی که می خواهند در یوتوب کار کنن

۲۷ مرداد ۱۴۰۲
Yeganeh rezaei

خیلی خوب بودممنون

۳۰ خرداد ۱۴۰۲