نقد و بررسی مشخصات گوشی Mi 10 Lite شیائومی

نقد و بررسی گوشی Mi 10 Lite شیائومی

نسخه لایت پرچمداران شیائومی چند سالیه که جایگاه خوبی توی بازار پیدا کردن و متناسب با افزایش قیمت گوشی‌های بالا رده با دارا بودن قیمت رقابتی و امکانات مطلوب مورد استقبال زیادی از سمت مردم قرار گرفتن. شیائومی

Mi 10 Lite هم جزو گوشی‌هاییه که در کنار امکانات و مشخصات خوب، قیمت نسبتا رقابتی‌ای داره که علاوه بر گرفتن سهم بازار عرصه رو برای معرفی و عرضه سری SE کمپانی خودش تنگ کرده. بهره مندی از یکی از جدیدترین پردازنده های کوالکام یعنی اسنپدراگون 765G و پشتیبانی از 5G شاید مهمترین ویژگی Mi 10 Lite باشه که این گوشی رو از رقبای هم قیمتش جدا میکنه. امروز باهم به بررسی Mi 10 Lite شیائومی میپردازیم و نقاط ضعف و قوتشو میبینیم.

طراحی و کیفیت ساخت Mi 10 Lite

تو بررسی بررسی Mi 10 Lite و بخش طراحی میتونیم بگیم خوشبختانه شیائومی چند سالیه که بجز گوشی‌های پایین رده برای مابقی گوشی‌هاش از فریم آلومینیومی و بدنه‌ی شیشه‌ای استفاده میکنه و می 10 لایت هم از این قاعده مستثنی نیست و از متریال با کیفیتی برای ساختش استفاده شده. توی قاب پشتی این گوشی چهار تا لنز به همراه فلش با بیرون‌زدگی نسبتا کمی دیده میشه که به نسبت بقیه گوشی‌های این بازه قیمتی این بیرون زدگی کم اتفاق خوبی محسوب میشه. جنس شیشه‌ای قاب پشتی

Mi 10 Lite و طراحی براقش باعث میشه که جای اثر انگشت خیلی زیاد روی این گوشی بمونه که خب با توجه به استفاده قاب برای گوشی شاید مشکل خیلی بزرگی به حساب نیاد.

زیر گوشی تقریبا شلوغه، درگاه شارژ Type-C به همراه خشاب سیم‌کارت و اسپیکر و میکروفون همگی کنار هم قرار گرفتن، لبه سمت راست گوشی کلید پاور و دکمه‌های ولوم قرار دارن، بالای گوشی جک هندزفری و میکروفون و IR Blaster یا همون مادون قرمز قرار داره و سمت چپ گوشی هم فقط یه فریم آلومینیومی یه دست دیده میشه و خبری از چیز خاصی نیست. Mi 10 Lite بر خلاف رقیب هم خانواده خودش یعنی می نوت 10 لایت از صفحه نمایش تخت استفاده میکنه، همین تخت شدن نمایشگر شاید در استفاده راحت‌تر با گوشی عملکرد بهتری داشته باشه و از لمس ناخواسته صفحه نمایش جلوگیری کنه اما باعث دیده شدن حاشیه‌های بیشتری در پنل جلویی گوشی میشه، تقریبا 85 درصد پنل جلویی می نوت 10 لایت رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده که در مقایسه با می نوت 10 لایت عدد کمتریه و شاید هربار که نگاهش می‌کنید حاشیه های نمایشگر به خصوص از پایین کمی براتون آزاردهنده باشه، البته که احتمالا بعد از مدتی براتون عادی میشه. دوربین سلفی Mi 10 Lite داخل یه ناچ قطره‌ای قرار گرفته و اسپیکر مکالمه هم در بالاترین قسمت پنل جلویی خیلی بزرگ به چشم میخوره؛ پنل جلویی و پنل پشتی هم هر دو با استفاده از گوریلا گلس 5 محافظت میشن که میتونه در برابر ضربه تا حد قابل قبولی خیال آدم رو راحت کنه. (البته استفاده از قاب و گلس رو با این اوضاع قیمتا توصیه میکنم و خیلی دل به این چیزا نبندید) مجموعا در مورد طراحی این گوشی میشه گفت که همون چیزیه که از شیائومی توقع میره، استفاده از متریال با کیفیت و دقت زیادی توی طراحی و کیفیت ساخت بالا، چیزی که توی رقبای سامسونگی و هم قیمت این گوشی نمیشه پیداش کرد. شاید اگر بخوایم به می 10 لایت سخت بگیریم ، جذب بالای اثر انگشت و حاشیه های نچندان کم نمایشگر از ایرادات طراحی این گوشی به حساب میان.

طراحی Mi10 lite طراحی Mi10 lite

کیفیت نمایشگر Mi 10 Lite

پنل امولد 6.57 اینچی این گوشی با قابلیت پشتیبانی از HDR10+ باعث شده که بخش نمایشگر یکی از نقاط قوت

Mi 10 Lite باشه؛ نمایشگری که در کنار روشنایی مطلوب و تقریبا بدون مشکل زیر نور مستقیم، کنتراست بالایی داره و عمق رنگ مشکی توش زیاده. رزولوشن 1080 در 2400 و پشتیبانی از HDR10+ در نمایش تصاویر و تفکیک رنگ‌ها اثرشون رو میذارن و نگاه کردن به نمایشگر این گوشی رو واقعا لذت بخش میکنن، میشه گفت Mi 10 Lite توی بازه قیمتی خودش نمایشگر واقعا خوبی داره که نمیشه بهش نقص جدی وارد کرد. از نظر اندازه هم این گوشی یه نمایشگر متوسط تو خودش جا داده، از می نوت 10 لایت بزرگتر ولی از گلکسی ای 71 کوچک‌تر، پس اگه دنبال نمایشگری هستید که نه زیاد کوچک باشه نه خیلی بزرگ می 10 لایت میتونه نیاز شما رو برطرف کنه.

نمایشگر Mi10 lite

باتری و شارژدهی  Mi 10 Lite

تو بررسی بررسی Mi 10 Lite، باتری و شارژدهی شاید یکی از بزرگترین نقاط ضعف این گوشی به نسبت رقباش باشه، یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4160 میلی‌آمپر ساعت که شاید به سختی بتونه یه روز کامل رو شارژدهی کنه. چند وقتیه که کمپانی‌ها گوشی‌های خیلی شبیه به هم تولید میکنن ولی سیاستشون اینه که هر کدوم توی یک یا دو بخش برتری داشته باشن و توی مابقی بخش‌ها یه عملکرد معمولی ارائه بدن، اینجوری کاربر میتونه متناسب با نیازش یکی رو انتخاب کنه؛ دقیقا جایی که توی

Mi 10 Lite زیاد از طرف شیائومی روش کار نشده همین بخش باتری و شارژدهیه. حدود 1 ساعت بازی کال آف دیوتی میتونه تا حدود 18 درصد باتری این گوشی رو مصرف کنه و برای استفاده های سنگین مثل بازی کردن و استفاده از دوربین و شرکت توی وبینارها و کلاس‌های آنلاین این گوشی نمیتونه یه روز کامل شارژدهی داشته باشه. البته که ظرفیت پایین باتری همه جا هم بد نیست، کجا خوبه؟ وقتی بخوایم گوشی رو شارژ کنیم؛ Mi 10 Lite توی جعبه خودش یه آداپتور 20 واتی فست شارژ داره که فول شارژ شدنش حدود 65 دقیقه زمان میبره، این عدد با توجه به عدد و رقم های ماورایی مثل فست شارژ 60 یا 120 واتی شاید خیلی خوب نباشه ولی برای این گوشی واقعا مطلوبه و زمان لازم برای شارژ کامل Mi 10 Lite آزاردهنده نیست و مناسبه.

باتری Mi10 lite

امنیت Mi 10 Lite

Mi 10 Lite شیائومی مثل اکثر گوشی‌های این بازه قیمتی که از پنل امولد استفاده میکنن برای بخش امنیت از یه حسگر اپتیکال زیر نمایشگر بهره میبره؛ عملکرد این حسگر توی Mi 10 Lite کاملا معمولیه، به نسبت حسگرهای زیر نمایشگر گوشی‌های سری A سامسونگ سرعت بهتری داره و برای پیدا کردن و تشخیص انگشت خیلی اذیت نمیکنه ولی به هر حال یه حسگر اپتیکاله که شاید بعضا عملکردش افت داشته باشه. می 10 لایت همچنین از سیستم تشخیص چهره دو بعدی استفاده میکنه که با به کارگیری دوربین سلفی میتونه قفل گوشی رو باز کنه، عملکرد سیستم تشخیص چهره هم قابل قبوله و سرعت نسبتا خوبی داره، البته که توی محیط‌های کم نور شاید بعضا برای تشخیص چهره به مشکل بخوره که نمیشه خیلی بهش ایراد گرفت.

عملکرد دوربین  Mi 10 Lite

دوربین هم یکی دیگه از بخش هاییه که تمرکز اصلی شیائومی توی این گوشی نبوده و تو بررسی Mi 10 Lite میتونیم بهش نقد کنیم، سنسور اصلی می 10 لایت 48 مگاپیکسله که عکس ها در حالت پیش فرض به صورت 12 مگاپیکسلی ثبت میشن، اما کیفیت عکس هایی که با سنسور لنز اصلی

Mi 10 Lite گرفته میشه قابل قبوله؛ از نظر شارپنس و روشنایی میشه گفت Mi 10 Lite عملکرد خوبی داره ولی از نظر داینامیک رنج و همچنین وایت بالانس عملکرد دوربین اصلی Mi 10 Lite خیلی تعریفی نیست، هم توی نمایش جزییات در قسمت‌های تاریک تصویر ضعیف عمل میکنه هم توی نمایش طبیعی رنگ‌ها مشکل داره و اغلب رنگ‌ها توی عکس‌هایی که Mi 10 Lite ثبت میکنن کمی اغراق میشه. البته که توی حالت 48 مگاپیکسلی تا حد زیادی این ایراد برطرف میشه و درکنار افزایش جزییات و شارپنس و روشنایی رنگ‌ها به چیزی که توی واقعیت هستن نزدیکتر میشن. اما Mi 10 Lite یه سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید هم داره که عکس‌هاش به نسبت سنسور لنز اصلی طبیعتا شارپنس کمتری داره، ولی از نظر روشنایی و به هم نریختن کناره‌های تصویر واقعا عملکرد خوبی داره، داینامیک رنج دوربین اولتراواید قابل قبوله ولی همچنان در نمایش رنگ‌ها با حالت طبیعی کمی فاصله داره.

سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو واقعا عملکرد خوبی داره و اگر شرایط نوری مناسب باشه عکس‌های ماکرو خوبی با Mi 10 Lite میتونید ثبت کنید، البته مشکلی که احتمالا موقع ثبت تصاویر ماکرو با این گوشی بهش برمیخورید مشکل فوکوسه، اگر نور مناسب باشه و از لرزش دستتون جلوگیری کنید و بتونید به درستی روی سوژتون فوکوس کنید، حاصلش میشه یه عکس ماکرو خوب که شاید مورد خوبی باشه برای استوری اینستاگرام و یه شعر عاشقونه کنارش ؛ البته اگه از یه گل عکس بگیرید 

Mi 10 Lite یه سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان هم داره که اثرش توی عکس‌های پرتره مشخص میشه، این گوشی توی جدا کردن سوژه اصلی از بکگراند و مات کردن طبیعی پشت سوژه نسبتا خوب عمل میکنه اما توی عکس‌های پرتره روشنایی و جزییات سوژه اصلی افت میکنه ولی  در مجموع نمیشه خیلی ایراد بزرگی بهش گرفت Mi 10 Lite توی عکاسی پرتره هم عملکرد رضایت بخشی از خودش نشون میده. صرفا رضایت بخش!!

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K 60 فریم برثانیه داره که عملکرد این بخش هم درست مثل عکاسی خیلی هیجان‌انگیز نیست و با فیلم‌های معمولی ای طرف هستیم، سرعت تغییر فوکوس توی ویدیو‌هایی که با Mi 10 Lite ثبت میشه کاملا معمولیه و بعضا توی کشیدن فوکوس هم با مشکل مواجه میشه همچنین عملکرد استبلایزر یا همون لرزشگیرش هم نه خیلی خوبه نه خیلی بد.

در مجموع یک بار دیگه میشه گفت که شیائومی توی Mi 10 Lite خیلی روی بخش دوربین تمرکز نذاشته و سعی کرده تا حد امکان یه دوربین قابل قبول و متناسب با این بازه قیمتی توی این گوشی جا بده، که به نظرم تونسته این کار رو بکنه؛ پس اگه اولویت اولتون از گوشی دوربین هستش می 10 لایت نمیتونه انتخاب اول شما تو بازه قیمتی خودش باشه.

دوربین Mi10 lite

  • دوبین سلفی Mi 10 Lite

همونطور که تو بخش طراحی هم بهش اشاره شد یه سنسور 16 مگاپیکسلی سلفی تو یه ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر

Mi 10 Lite دیده میشه؛ کیفیت تصاویر سلفی دیگه واقعا معمولیه، توی شرایط نوری خوب میشه عکس‌های خوبی باهاش ثبت کرد ولی عکس‌های سلفیش خیلی شارپنس ندارن، یعنی با یکم زوم کردن روی عکس تصویر آبرنگی میشه و دیتیل و جزییاتی ازش باقی نمیمونه. داینامیک رنج و روشنایی قابل قبولی داره دوربین سلفی Mi 10 Lite ولی باز هم همون جمله‌ای که برای دوربین اصلیش به کار رفت اینجا هم صدق میکنه، شیائومی برنامه ای برای ارائه دوربین خفن توی می 10 لایت نداشته.

سخت افزار و پردازنده Mi 10 Lite

تو بررسی Mi 10 Lite بالاخره رسیدیم به جایی که شیائومی برای این گوشی برنامه داشته؛ پردازنده اسنپدراگون 765G به همراه 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم باعث میشه که

Mi 10 Lite به نسبت رقبای هم قیمت خودش توی بخش سخت افزار بهتر باشه. پردازنده Mi 10 Lite شیائومی با توجه به 7 نانو متری بودن و همچنین پشتیبانی از 5G میتونه برای انجام کارای سنگین یا بازی کردن مناسب باشه و یه جورایی انتخاب اول برای کسایی که از گوشی توقع انجام کارای پردازشی سنگین رو دارن. اسنپدراگون 765G بازی های سنگین مثل کال اف دیوتی موبایل رو بدون هیچ لگ و باگی اجرا میکنه و از نظر داغ شدن و عدم پایداری جایی برای نگرانی نمیذاره، البته که بعد از استفاده سنگین طولانی مدت به صورت طبیعی داغ میکنه که مقدارش اندازه ای نیست که آزاردهنده باشه. Mi 10 Lite تو دوتا نسخه با حافظه رم 6 و 8 گیگابایت عرضه میشه که توی هردوی نسخه‌ها عملکرد این گوشی برای انجام چند تا کار به صورت همزمان قابل قبوله و نقص و کمبودی توی حافظه رم هم وجود نداره.

پردانزده Mi10 lite

نرم افزار و رابط کاربری  Mi 10 Lite

Mi 10 Lite از آخرین نسخه رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 بهره میبره، توی روزای اول عرضه این آپدیت برای این گوشی از بابت سنگین بودنش به نسبت نسخه قبلی MIUI کمی لگ و باگ توی محیط کاربریش دیده میشد اما با دریافت ریز نسخه‌های این رابط کاربری تا حد زیادی این مشکلات حل شد. رابط کاربری MIUI12 هم یکی از جذابترین آپدیت‌های شیائومی برای رابط کاربری خودش به حساب میاد که پر از امکانات شخصی‌سازی و انیمیشن‌های جذابه که کاربر میتونه با توجه به نیاز یا سلیقش محیط گوشی رو برای خودش شخصی‌سازی کنه. بزرگترین تغییراتی که توی این رابط کاربری به وجود اومده ، اضافه شدن سوپر والپیپر‌ها ، تغییر در نمایش نوار اعلانات و شباهتش به آیفون‌ها ، تغییر در طراحی بعضی آیکون‌ها و چند مورد دیگس که توی یه ویدیو کامل بهش پرداختم.

عملکرد اسپیکر Mi 10 Lite

Mi 10 Lite شیائومی از یک اسپیکر بهره میبره و صدا به صورت مونو از این گوشی پخش میشه، عملکرد اسپیکر از نظر بلندی صدا متوسط رو به خوبه ولی توی اوج بلندی تفکیک صداها به مشکل میخوره و با افت کیفیت روبرو میشه. میشه گفت بخش صدا هم جاییه که شیائومی خیلی براش مهم نبوده تو این گوشی و با اسپیکری مواجه هستیم که صرفا عملکرد قابل قبولی رو ارائه میده و از شنیدن صدا با Mi 10 Lite احساس هیجان‌انگیزی به وجود نمیاد.اسپیکر Mi10 lite

جمع بندی

Mi 10 Lite شیائومی رو میشه گوشی‌ای دونست که توی بخش صفحه نمایش و بخش سخت افزار حرف برای گفتن داره، کیفیت مطلوب نمایشگر و سرعت و پایداری پردازنده دوتا ویژگی بارز این گوشی هستن که در کنار طراحی خوب میتونه بخش زیادی از نیاز های کاربر رو پوشش بده؛ اما از نظر باتری و دوربین میشه گفت می 10 لایت عملکرد کاملا معمولی‌ای داره که مشخصه شیائومی خیلی روی این بخش‌ها سرمایه گذاری نکرده. در مجموع Mi 10 Lite با توجه به پشتیبانی از 5G و پردازنده خوش نامش میتونه گوشی ای باشه که مدت زیادی باهاش کار کرد و از ارزش خرید بالایی برخورداره، گوشی‌ای که سرعت خوبی داره و تصاویر رو خیلی خوب به نمایش میذاره و از اون طرف میتونه توی بخش باتری و دوربین هم کار راه انداز باشه.

سوالات متداول
(3 سوال)
چرا گوشی شیائومی می 10 لایت رو بخریم؟ مزایا این گوشی چیست؟

نمایشگر با کیفیت در کنار عملکرد پردازشی پایدار و عالی نقاط قوتی هستن که گوشی Xiaomi Mi 10 Lite رو تبدیل یکی از انتخابهای خوب در این بازه قیمتی میکنن.

چرا گوشی Xiaomi Mi 10 Lite رو نخریم؟ معایب این گوشی چیست؟

عملکرد ضعیف باتری در شارژدهی و شارژ شدن، اسپیکر مونو و دوربین نه چندان با کیفیت نسبت به رقبای هم قیمتش نقاط ضعف گوشی شیائومی می 10 لایت در این بازه قیمتی هستن.

آیا گوشی شیائومی می 10 لایت از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

خیر، درگاه سیم کارت Xiaomi Mi 10 Lite از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمیکنه ولی میتونین از دو سیم کارت به صورت همزمان استفاده کنین.

نقاط قوت
نمایشگر با کیفیت
عملکرد پردازشی بسیار خوب
نقاط ضعف
عملکرد نه چندان خوب باتری
کیفیت متوسط دوربین
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۲ آبان, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 24
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

همون که خودت گفتی بهترین تعریفه واسش: کار راه بنداز

۱۲ آذر ۱۴۰۱
ali.borzoo.1274

آفرین خیلی مفصل بود

۰۷ تیر ۱۴۰۱
amirar313

دمت گرم با بررسی هات

۱۵ اسفند ۱۴۰۰