نقد و بررسی مشخصات گوشی Mi 11i شیائومی

نقد و بررسی گوشی می 11 آی شیائومی

شیائومی هر سال بعد از معرفی پرچمدار های خودش با دست کاری توی سخت افزار و طراحی گوشی پرچمدار خودش، گوشی های میان رده یا قاتل پرچمدار همون سری رو تولید میکنه! Mi 11i یکی از همون گوشی هاست که با دست کاری طراحی اومده تا برای تمام قاتل های پرچمدار خط و نشون بکشه. می 11 آی اواخر مارس 2021 توسط شیائومی معرفی شد. از نظر طراحی دقیقا همون POCO F3 هستش اما توی بخش های دیگه یک سری تغییرات داشته که باعث شده این گوشی به قاتل پرچمدار تبدیل بشه! اگر قصد خرید گوشی زیر 15 میلیون تومن رو دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید چون این گوشی میتونه یکی از بهترین انتخاب های شما باشه!

طراحی و کیفیت ساخت Mi 11i

همونطور که توی بخش مقدمه اشاره کردیم این گوشی از نظر طراحی دقیقا همون گوشی پوکو اف 3 هستش که تغییرات جزئی داشته. شاید این منطقی باشه وقتی یه کمپانی فروش خوبی از یه سبک طراحی داشته همون طراحی رو ادامه بده و تغییرات سخت افزاری به همون طراحی اضافه کنه، تقریبا همون اتفاقی که توی گوشی های جدید آیفون شاهدش هستش!بخش طراحی می 11 آیقاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و روی این قاب پلاستیکی شیشه دیده میشه که شیائومی توی مراسم رونمایی در مورد گوریلا گلس بودن این شیشه هیچ صحبتی نکرده و فقط میدونیم که این قاب پشتی روکش شیشه ای داره! فریم دوربین ها اون بالا سمت چپ قاب پشتی دیده میشه. فریم دوربین ها توی دو سطح طراحی شده که سطح اول تقریبا شبیه مستطیل با گوشه های گرد شده طراحی شده و سطح دوم تقریبا بیضی شکله که سنسور ها و لنز ها توی سطح دوم قرار دارن. بیرون زدگی دوربین نه اونقدر زیاده که شما اذیت کنه نه انقدر کم که بشه ازش صرف نظر کرد! مهم ترین نکته توی قاب پشتی، اثر انگشته که توی رنگ مشکی Mi 11i به شدت اذیت کننده میشه البته با یه قاب میتونید این مشکل رو به راحتی حل کنید!رد اثر انگشت روی قاب پشتی می 11 آیفریم میانی هم از جنس پلاستیک ساخته شده که همین موضوع باعث میشه توی بخش طراحی نسبت به رقبای خودش حرفی برای گفتن نداشته باشه! زیر گوشی درگاه شارژ Type-C، اسپیکر، میکروفون به همراه خشاب سیم کارت دیده میشه که قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت همزمان رو داره و خبری از پشتیبانی حافظه خارجی توی این گوشی نیست! بالای گوشی اسپیکر دوم به همراه سنسور مادون قرمز (IR-Blaster) قرار داره. سمت راست فریم میانی دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده به همراه دکمه های کنترل کننده صدا به چشم میخوره و سمت چپ فریم میانی خبری از هیچ چیزی نیست!طراحی فریم میانی می 11 آیپنل پلویی به صورت کاملا تخت طراحی شده و خبری از خمیدگی روی لبه های پنل جلویی نیست! حاشیه های نمایشگر نسبتا کمه و همین باعث شده تقریبا 86 درصد از پنل جلویی به نمایشگر اختصاص پیدا کنه. دوربین سلفی توی یه پانچ هول به شدت جمه و جور اون بالا وسط پنل جلویی دیده میشه که واقعا همین پانچ هول یکی از نکات مثبت طراحی Mi 11i محسوب میشه. اسپیکر مکالمه هم بالای سنسور سلفی و توی حاشیه نمایشگر قرار داره.حاشیه های نمایشگر نسبتا کم می 11 آیدر مجموع توی بخش طراحی  Mi 11i عملکرد خیلی خوبی نداره. فریم پلاستیکی و کیفیت ساخت این گوشی یکی از نقاط ضعف اصلی توی بخش طراحی محسوب میشه. همچنین می 11 آی گواهی IP53 رو همراه خودش داره که نسبت به رقبای هم قیمت خودش ضعیف تره! البته طراحی این گوشی واقعا خوش دسته و وزن 196 گرمی باعث میشه توی طولانی مدت اصلا شما رو اذیت نکنه!

نمایشگر Mi 11i

همونطور که گفتیم این گوشی توی دسته بندی گوشی های قاتل پرچمدار دسته بندی میشه در نتیجه باید شیائومی یه نمایشگر فوق العاده رو برای Mi 11i در نظر بگیره. شیائومی همین کار رو کرده و از پنل سوپر امولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل استفاده کرده. نمایشگری با بزرگی 6.67 اینچ که شما رو توی بخش نمایشگر بی نیاز میکنه. این نمایشگر به نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتزی هم مجهز شده و قابلیت پخش تصاویر با کیفیت HDR10+ رو پشتیبانی میکنه.نمایشگر می 11 آیتنظیمات نرخ تازه سازی تصویر می 11 آیتنظیمات مربوط به رزولوشن نمایشگر می 11 آیتمام این مشخصات فنی باعث میشه بهترین تصویر موجود رو توی این بازه قیمتی به کاربر نمایش بده. روشنایی این نمایشگر شما رو به وجد میاره، با خیال راحت میتونید زیر نور مستقیم با می 11 آی کار کنید و نگران روشنایی نمایشگر نباشید. کنتراست رنگ ها و عمق رنگ مشکی توی این نمایشگر واقعا عالیه! همچنین شیائومی برای محافظت از این نمایشگر بی نظیر، گوریلا گلس 5 رو در نظر گرفته که مقاومت نمایشگر رو تا حد مطلوبی بالا میبره.تنظیمات کیفیت نمایشگر می 11 آیتنظیمات رنگی نمایشگر می 11 آیدر مجموع میتونیم بگیم Mi 11i بهترین نمایشگر موجود توی این بازه قیمتی رو همراه خودش داره. رقبای می 11 آی یا از پنل IPS استفاده میکنن یا نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتزی ندارن. با توجه به تمام این توضیحات میتونیم بالاترین نمره رو به نمایشگر بدیم و اعتراف کنیم که نمایشگر این گوشی یکی از مهمترین نقاط قوت اون محسوب میشه. اگر نمایشگر برای شما اولویت داره و قصد خرید گوشی توی این بازه قیمتی رو دارید به هیچ گوشی دیگه ای فکر نکنید، البته اگر برند گوشی براتون اهمیت نداره!

باتری و شارژدهی Mi 11i

همیشه توقع داشتیم که گوشی های شیائومی توی بخش باتری بدون نقص باشن! اما Mi 11i از باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4520 میلی آمپر ساعت استفاده میکنه. توقع داشتیم که حداقل باتری 5000 میلی آمپر ساعتی توی این گوشی ببینیم اما بخاطر پردازنده بی نظیر شیائومی مجبور شده توی بعضی بخش ها کم کاری کنه. این باتری با آداپتور 33 واتی شارژ سریع که داخل جعبه قرار داره شارژ میشه. پشتیبانی از شارژ سریع 33 واتی باعث میشه بالاترین سرعت شارژ توی این بازه قیمت به می 11 آی برسه!کابل شارژ و آداپتور می 11 آیدرسته که ظرفیت باتری این گوشی زیاد قابل توجه نیست اما توی عملکرد شارژدهی تاثیر آنچنانی نذاشته و توی بخش شارژدهی عملکرد قابل قبولی داره. توی استفاده های معمولی رو به زیاد راحت میتونه تا یک روز کامل به شما شارژدهی داشته باشه که این عدد برای گوشی قاتل پرچمدار کاملا قابل قبوله! با استفاده از آداپتور 33 واتی اگر گوشی خاموش باشه زیر یک ساعت میتونید باتری رو به صورت کامل شارژ کنید اما اگر گوشی روشن باشه و توی حالت معمولی باشه تقریبا 75 دقیقه زمان لازم داره تا به صورت کامل شارژ بشه. بخش تنظیمات باتری می 11 آیمصرف باتری می 11 آی در بازی کالاف دیوتیسرعت شارژ بالا باعث میشه بخش باتری این گوشی به تعادل برسه و اگر بخوایم رقبا رو توی این بازه قیمتی از نظر باتری و شارژدهی رتبه بندی کنیم، تقریبا همه گوشی های توی این بازه قیمتی عملکرد مشابهی دارن و نمیشه گفت کدوم گوشی بهترین باتری رو داره اما Mi 11i سرعت شارژ 33 واتی داره و همین موضوع میتونه نقطه قوت این گوشی توی بخش باتری محسوب بشه!

امنیت Mi 11i

توی بخش طراحی اشاره کردیم که دکمه پاور با حسگر اثر انگشت ادغام شده در نتیجه شیائومی ترجیح داده از سنسور های اثر انگشت خازنی استفاده کنه که عملکرد و سرعت به شدت خوبی دارن. بهترین جا برای قرار دادن حسگر اثر انگشت همون دکمه پاور هستش که شیائومی این موضوع رو به خوبی درک کرده و با اینکه نمایشگر سوپر امولد داره اما ریسک استفاده از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر رو نپذیرفته و با خیال راحت از حسگر اثر انگشت خازنی استفاده کرده. سرعت این حسگر نه اونقدر زیادی که شما رو به وجد بیاره نه انقدر کنده که شما رو اذیت کنه. عملکرد کاملا روونی داره که میتونه بهترین گزینه برای تامین امنیت گوشی شما باشه.سیستم تشخیص چهره دو بعدی می 11 آیست کردن اثر انگشت در می 11 آیهمچنین شیائومی از سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم استفاده کرده که این سیستم تشخیص چهره هم عملکرد مناسب و قابل قبولی داره. البته با توجه به کوچیک بودن سنسور دوربین سلفی که توی بخش دوربین مفصل در موردش صحبت میکنم، این سیستم تشخیص چهره که از دوربین سلفی برای تشخیص چهره استفاده میکنه توی نور کم تا حدی دچار اختلال میشه که کاملا طبیعیه! به همین دلیل گفتیم بهترین روش برای تامین امنیت همون استفاده از حسگر اثر انگشته!

دوربین Mi 11i

شیائومی از سه تا سنسور برای بخش دوربین Mi 11i استفاده کرده. سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی که قابلیت ثبت تصاویر واید رو با دریچه دیافراگم 1.8 داره، سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی که تصاویری با زاویه دید 119 درجه و دریچه دیافراگم 2.2 رو ثبت میکنه و سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی که به شما اجازه میده تا عکاسی ماکرو رو با گوشی تجربه کنید.بیرون زدگی فریم دوربین های می 11 آی

  • سنسور اصلی:

عکس های سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی واقعا کیفیت خوب و قابل قبولی دارن اما عدد 108 مگاپیکسل ظاهرا جنبه تبلیغاتی داره و تفاوت آنچنانی با دوربین ها 12 مگاپیکسلی نداره! همونطور که گفتیم کیفیت عکس ها برای این بازه قیمت واقعا مطلوبه اما بعضی اوقات وایت بالانس عکس های ثبت شده بهم میریزه و اگر رنگ توی عکاسی براتون اهمیت داره زیاد نمیتونید به این دوربین اعتماد کنید. در مجموع میتونیم بگیم Mi 11i بهترین عملکرد رو توی ثبت تصاویر با سنسور اصلی خودش داره!

نمونه عکس دوم سنسور اصلی می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

سنسور اصلی قابلیت عکاسی پرتره رو هم در اختیار شما قرار میده که توی عکس های پرتره سوژه اصلی به خوبی شناسایی میشه و از بک گراند تصویر جدا میشه اما بک گراند تصویر به صورت مصنوعی تار میشه که این مربوط میشه به تمام گوشی های شیائومی! چون این اتفاق به صورت نرم افزاری اعمال میشه برای تمام گوشی های شیائومی حس مصنوعی بودن رو به کاربر القا میکنه. البته کیفیت عکس های پرتره واقعا خوب و قابل قبوله!

نمونه عکس حالت پرتره می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

عملکرد سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی به خوبی سنسور اصلی نیست و با توجه به دریچه دیافراگم 2.2 نور کمتری به سنسور میرسه و تصاویر با نویز همراه میشن. البته سنسور اولترا واید به دلیل زاویه دید 119 درجه ای و همچنین بهم نریختن لبه های تصاویر میتونه یکی از بهترین سنسور های اولترا واید این بازه قیمتی محسوب بشه! در مورد نویزی شدن عکس ها هم اگر بتونید شرایط نوری مناسبی رو فراهم کنید میتونید عکس های به شدت خوب و بدون نویزی رو با سنسور اولترا واید این گوشی ثبت کنید.

نمونه عکس اول اولترا واید می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس دوم سنسور اولترا واید می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور ماکرو:

سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو به خوبی سنسور ها ماکرو شیائومی نیست! توی بعضی از گوشی های شیائومی به خصوص REDMI NOTE 10 PRO از همین سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو استفاده شده که عملکرد به شدت بهتری نسبت به مابقی گوشیهای شیائومی داره. شما با استفاده از سنسور ماکرو می 11 ای فقط میتونید عکس های ماکرو رو ثبت کنید. زمانی که میخواید بین سنسور اصلی و سنسور ماکرو سوئیچ کنید بخاطر کراپ زیادی که اتفاق میافته حتما باید کادر بندی خودتون رو دوباره انجام بدید. در نهایت میتونید بگیم کیفیت سنسور ماکرو متوسط رو به خوبه!

نمونه عکس دومخ سنسور ماکرو می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس اول سنسور ماکرو می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

شیائومی برای بخش فیلمبرداری کیفیت 8K@30fps رو در نظر گرفته که این کیفیت رو توی گوشی ها پرچمدار میبینیم. کیفیت تصاویر ضبط شده واقعا خوبه اما عملکرد لرزشگیر زیاد تعریفی نیست. چون لرزشگیری توی این گوشی به صورت نرم افزاری انجام میشه و همین باعث میشه موقع لرزش دست به خوبی نتونه عملیات لرزش گیری رو انجام بده. البته سرعت تغییر فوکوس واقعا قابل قبوله و در مجموع میتونیم بگیم یکی از بهترین عملکرد ها رو توی این بازه قیمتی از بخش فیلمبرداری Mi 11i شاهد هستیم!

  • دوربین سلفی:

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی عملکرد آنچنان خوبی رو از خودش نشون نمیده. کوچیک بودن سنسور سلفی میتونه دلیل اصلی این عملکرد ناموفق باشه. رمانی که سنسور تا این اندازه کوچیک میشه در نتیجه نور کافی به سنسور نمیرسه و همین باعث میشه عکس های سلفی با نویز نسبتا زیادی همراه باشن. در ضمن سنسور سلفی قابلیت عکاسی پرتره رو هم داره که اصلا عملکرد قابل قبولی رو از عکس های پرتره سنسور سلفی انتظار نداشته باشید!

نمونه عکس سلفی می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سلفی حالت پرتره می 11 آی
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

سخت افزار و پردازنده Mi 11i

اگر بخوایم به بزرگترین و مهم ترین شاخصه Mi 11i رو توی یک کلمه اشاره کنیم باید بگیم پردازنده بی نظیر! شیائومی برای اینکه این گوشی رو وارد دسته بندی قاتل پرچمدار بکنه از جدیدترین و قوی ترین پردازنده موجود استفاده کرده. اسنپدراگون 888 5G به عنوان قلب تپنده پردازشی داخل این گوشی قرار داده شده. که با کمک پردازنده گرافیکی آدرنو 660 از پس هرکاری بر میاد! این پردازنده توی گوشی های پرچمدار دیده میشه که توی این بازه قیمتی واقعا بی نظیره!مشخصات سخت افزاری می 11 آیتنظیمات گرافیکی کالاف دیوتی موبایل در می 11 آیگیم پلی کالاف دیوتی در می 11 آیدمای می 11 آی بعد از یک ساعت بازی کردنشیائومی این گوشی رو توی دو نسخه سخت افزاری عرضه کرده، نسخه 128 گیگابایت و 256 گیگابایت که برای هر دو نسخه حافظه رم 8 گیگابایتی در نظر گرفته. ترکیب این سخت افزار با پردازنده پرچمدار باعث میشه شما هیچ کمبودی رو توی بخش سخت افزار و پردازنده حس نکنید! در ضمن دمای گوشی بعد از یک ساعت بازی کردن هم حتی به 40 درجه نمیرسه و همین موضوع باعث میشه پایداری عملکرد پردازنده و همچنین طول عمر مفید باتری بالاتر بره. البته با توجه به ظرفیت باتری شما نمیتونید بیشتر از 5 یا 6 ساعت با این گوشی بازی کنید اما اگر باتری ظرفیت بیشتری داشت حتما میدید که پردازنده کم نمیاره و میتونید ساعت ها از بازی کردن با این گوشی لذت ببرید.

نرم افزار و رابط کاربری Mi 11i

Mi 11i مثل تمام گوشی های 2021 از اندروید 11 به عن.ان سیستم عامل استفاده میکنه که شیائومی با استفاده از رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی MIUI 12.5 بهینه کرده. در مورد رابط کاربری اختصاصی شیائومی توی مطالب قبلی صحبت کردیم. این رابط کاربری امکانات شخصی سازی به شدت زیادی رو در اختیار کاربر قرار میده اما هنوز بین طرفدار های اندروید جایگاه خودش رو پیدا نکرده و اگر برای بار اول با این رابط کاربری کار کنید احتمال داره گیج بشید. اما اگر طرفدار MIUI باشید از امکانات و قابلیت های جذاب اون نهایت لذت رو میبرید و تجربه کاربری به شدت خوبی رو به دست میارید. البته تجربه کاربری کاملا به سلیه کاربری ربط داره و نمیشه زیاد در موردش صحبت کرد. مشخصات نرم افزاری می 11 آیقابلیت شخصی سازی رابط کاربری می 11 آیقابلیت های رابط کاربری می 11 آیقابلیت مولتی تسک می 11 آیآیکون رابط کاربری می 11 آیتنظیمات حالت دارک مود می 11 آی

اسپیکر شیائومی می 11 آی

اسپیکر استریو عضو جدا نشدن گوشی های میان رده و قاتل پرچمدار شیائومی شده و اگر یه روزی شیائومی سیاست خودش رو عوض کنه باید تعجب کنیم. در نتیجه می 11  آی هم از سیستم پخش صدای استریو استفاده میکنه. بلندی صدا واقعا خوبه و شما رو به وجد میاره اما وقتی بلندی صدا رو تا حد آخرش بالا ببرید کیفیت و تفکیک صدایی زیاد جالبی ندارید. البته این افت کیفیت اونقدری زیاد نیست که شما رو نا امید کنه. در ضمن این گوشی از جک هندزفری پشتیبانی نمیکنه و داخل جعبه کابل تبدیل وجود داره که نکته مثبتی محسوب میشه!تست اسپیکر استریو می 11 آی

جمع بندی

Mi 11i در حاضر توی بازار ایران زیر 15 میلیون تومن معامله میشه و از نظر قیمتی میتونه حتی جز میان رده ها به حساب بیاد اما مشخصات سخت افزاری این گوشی و قیمت مناسب اون باعث میشه این گوشی رو به عنوان یه قاتل پرچمدار بشناسیم. اگر بخوایم به نکات مثبت می 11 آی اشاره کنیم، میتونیم به نمایشگر بی نظیر و باکیفیت، پردازنده فوق العاده،  دوربین های قابل قبول و سرعت شارژ شدن 33 واتی این گوشی اشاره کنیم. نقاط ضعفی که این گوشی توی بخش طراحی و به خصوص پلاستیکی بودن اونه و همچنین اگر باتری با ظرفیت بیشتر توی این گوشی وجود داشت میتونستیم این گوشی رو بی نقص ترین گوشی توی این بازه قیمتی به حساب بیاریم. در مجموع اگر اولویتتون سخت افزار و نمایشگر باشه توی این بازه قیمتی بهترین گزینه Mi 11i هستش البته با اولویت دوربین هم میتونید بیاید سراغ این گوشی! در نهایت باید دوباره تکرار کنیم کامل ترین و بهترین قاتل پرچمدار همین می 11 آی شیائومیه. امیدواریم این مطلب موقع خرید گوشی به کارتون بیاد . ممنون که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول
(3 سوال)
با توجه به پلاستیکی بودن بدنه Mi 11i آیا موقع بازی کردن زیاد داغ میکنه؟

خیر! جالبه که با توجه به پلاستیکی بودن فریم میانی و قاب پشتی این گوشی، دمای Mi 11i تقریبا بعد از یک ساعت بازی کالاف دیوتی به 40 درجه هم نمیرسه و این اتفاق بخاطر سیستم پردازنده اسنپدراگون 888 میافته!

نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتزی در می 11 آی به صورت هوشمند انجام میشه؟

خیر! شما میتونید نرخ تازه سازی می 11 آی رو بین 60 یا 120 هرتز قرار بدید و این نرخ تازه صازی تصویر همیشه یکسان خواهد بود. البته شیائومی ادعا میکنه زمانی که روی حالت 120 هرتزی قرار بدید متناسب با کاری که انجام میدید بین 60 و 120 هرتز سوئیچ میشه!

آپدیت های نرم افزاری تا چند سال برای Mi 11i ارائه میشه؟

با توجه به اینکه این گوشی جز جدید ترین گوشی های شیائومی محسوب میشه و از طرفی هم عضو سری Mi 11 هستش احتمالا تا دو یا سه سال آینده از نظر نرم افزاری از طرف شیائومی آپدیت میگیره!

نقاط قوت
نمایشگر به شدت با کیفیت
بهترین پردازنده موجود
عملکرد مطلوب اسپیکر
دوربین با کیفیت
نقاط ضعف
ظرفیت پایین باتری
بدنه پلاستیکی
گواهی IP53
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۱ مهر, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 686
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Omidmirzad

عالیه

۰۷ تیر ۱۴۰۱
    ShadmehrT.

    بیا فوق العاده این گوشی .

    ۰۷ تیر ۱۴۰۲
Omidmirzad

خوبه

۰۷ تیر ۱۴۰۱