بررسی مشخصات گوشی شیائومی Mi 10T

بررسی شیائومی Mi 10T

شیائومی سال قبل با معرفی و عرضه Mi 9T pro به دنیای فلگ شیپ کیلرا (Flagship Killer) به گوشی های گفته میشه که مشخصاتی شبیه به پرچم دار دارن، اما قیمتشون مناسب تره) یه جون تازه ای داد و کاربرا استقبال زیادی از این گوشی کردن. امسال هم با معرفی Mi 10T و Mi 10T pro نشون داد برای داشتن تجربه ای نزدیک به گوشی های پرچم دار، نیاز نیست حتما 1000 دلار یا بیشتر هزینه کنیم و با نصف این قیمت هم میشه یه گوشی با مشخصاتی نزدیک به پرچم دار داشته باشیم.

طراحی و کیفیت ساخت Mi 10T

شیائومی برای ساخت Mi 10T از متریالی با کیفیت و نزدیک به پرچم دارا استفاده کرده، قاب پشتی و جلوی گوشی از جنس شیشه و گوریلا گلس نسل پنجمن، و خوشبختانه فریم هم آلومینیمیه و به همین دلیل هم کلی خط پلاستیکی آنتن، دور تا دور فریم قرار گرفتن. با نگاه به قاب پشتی هم، اولین چیزی که به چشم میاد، قاب مستطیلی و مشکی رنگ دوربینه که بیرون زدگی زیادی هم داره، تو نگاه اول به نظر میرسه که Mi 10T چهار تا دوربین داره، اما اون لنز کوچیک سمت راستی در حقیقت سنسور نوره دستگاهه و فلگ شیپ کیلر شیائومی فقط از سه تا سنسور دوربین استفاده کرده که توی قسمت خودش کاملا بررسیش میکنیم. یکی از نقاط مثبت این گوشی علاوه بر کیفیت ساخت بالا و متریال مناسب، استفاده از رنگای ماته، که باعث میشه اثر انگشت و چربی، کمتر روی قاب پشتی به نظر برسن و مثل گوشی های براق و آینه ای به این سادگیا اثر انگشت روش نمیمونه. روی فریم پایینی درگاه Type C، خشاب سیم‌کارت (که متاسفانه از کارت حافظه Micro SD پشتیبانی نمیکنه، اما دوسیم‌کارته)، اسپیکر (که استریو هم هست) و میکروفون اصلی قرار داره. روی لبه سمت راست دستگاهم، دکمه ولوم و پاور قرار گرفته که سنسور اثر انگشت هم، همینجا روی کلید پاوره. روی فریم بالایی هم فرستنده مادون قرمز (IR Blaster)، اسپیکر و میکروفون دوم قرار داره و روی فریم سمت چپی هم هیچی به جز خطوط پلاستیکی آنتن دیده نمیشه. پنل جلویی هم کاملا فلته و حاشیه های نسبتا کمی  داره، دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول خیلی ریز، بالا و سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته (که طبق انتظار هاله های مشکی رنگی رو میشه توی رنگ سفید، اطراف پانچ هول دید، که با توجه به LCD بودن پنل نمایشگر طبیعیه). نکته مثبت دیگه توی بخش طراحی اینه که چراغ نوتیفیکیشن حذف نشده، و شیائومی خیلی ریز و ظریف اونو کنار دوربین سلفی قرار داده.در کل Mi 10T توی بخش طراحی و کیفیت ساخت واقعا خوب عمل کرده و با اینکه یکم وزنش زیاده و دوربین اصلی هم کاملا از قاب پشتی بیرون زده، اما نمیشه گفت گوشی بد دستیه، بلکه خیلی زیبا و خوش ساخته و موقع کار کردن باهاش، کاملا میتونین حس کیفیت و احساس کار کردن با یه دیوایس پرچم دار رو داشته باشین.طراحی Mi10T

صفحه نمایش Mi 10T

این بخش بررسی Mi 10T یعنی صفحه نمایش قطعا یکی از بهترین LCD های موجود توی بازاره و شیائومی برای نمایشگر این گوشی سراغ یه پنل IPS LCD با رزولوشن 1080×2400 و نسبت ابعاد تصویر 20:9 رفته که 85.2% از بدنه گوشی رو به خودش اختصاص داده و حاشیه های کمی داره. تا اینجا همه چیز مثل گوشی های میان ردس و شاید صفحه نمایش Mi 10T براتون نا امید کننده به نظر برسه، اما قبل از تصمیم گیری باید بدونین که این نمایشگر به نرخ نوسازی تصویر (Refresh rate) با 144 هرتز و تاچ سمپلینگ (Touch sampling) با 180 هرتز مجهز شده که حتی از صفحه نمایش Mi 10، پرچمدار شیائومی هم جذاب تر به‌ نظر میرسه (Mi10 با رفرش ریت 90Hz و تاچ سمپلینگ 180Hz). کیفیت صفحه نمایش Mi 10T کاملا راضی کنندس و تماشای محتوا باهاش لذت بخشه، با توجه به LCD بودنش هم کنتراست و روشنایی مطلوبی داره (هر چند که یکم بازتاب نور زیاده و ممکنه زیر نور مستقیم کمی باعث مشکل بشه). از نظر تنظیمات و شخصی سازی صفحه نمایش هم، امکانات خیلی خوبی رو می‌تونین توی Settings بیینین، مثلا بجز حالت Auto که رنگ صفحه نمایش رو با توجه نور محیط تنظیم میکنه و قسمت Color Temperature که می‌تونین دمای رنگ رو تنظیم کنین، یه Advanced Settings هم وجود داره که خیلی دقیق‌تر میشه رنگای صفحه نمایش رو تنظیم کرد، مثلا می‌تونین انتخاب کنین که گوشی با کودوم فضای رنگی مطابقت داشته باشه (sRGB یا DCI-P3) و حتی امکان تنظیم کنتراست و گاما هم به طور دستی توی این قسمت وجود داره.در کل تو بخش نمایشگر از بررسی Mi 10T یه صفحه نمایش عالی و راضی کننده داره، اما هنوزم نمایشگرای OLED برتریای خاصی مثل کنتراست بالاتر، مشکی عمیق تر و روشنایی بیشتری دارن و اگه که این موارد براتون خیلی اهمیت داره، بهتره سراغ رقبای سامسونگی این گوشی برین که از صفحه نمایشای Super Amoled استفاده میکنن.صفحه نمایش Mi10T

باتری و شارژدهی Mi 10T

شیائومی Mi 10T از باتری 5000 میلی آمپری استفاده میکنه که باتری حجیم و پر ظرفیتی به حساب میاد، اما از اون طرفم نرخ نوسازی 144 هرتزی و تراشه قدرتمند و پرچم‌دار اسنپدراگون دیده میشه که به همین دلیل نمیشه خیلی این گوشی رو از روی کاغذ قضاوت کرد. اما توی دنیای واقعی و موقع عمل هم مشخص شد که Mi 10T میتونه بازدهی خوبی داشته باشه و به لطف فناوری ساخت 7nm+ تراشه کوالکام و نرخ نوسازی تطبیقی (صفحه نمایش همیشه روی 144Hz نمیمونه و خود گوشی با توجه به نوع استفاده شما تصمیم میگیره که چه موقع از رفرش ریت پایین تر و چه موقع باید از نهایت رفرش ریت استفاده کنه) با استفاده معمولی رو به سنگین یک روز کامل رو جواب میده. شارژ شدن این گوشی هم خوبه و با توجه به پشتیبانی از شارژ سریع 33 واتی (که خدا رو شکر توی جعبه هم هست) فول شارژ شدنش چیزی حدود 60 تا 70 دقیقه طول می‌کشه که مناسبه. مثل همیشه شیائومی توی بخش باتری عملکردش خوب بوده و نمیشه ایراد خاصی ازش گرفت و اگه که عملکرد خوب باتری گوشی براتون ملاکه، Mi 10T میتونه انتخاب مناسبی نسبت به رقبا باشه.شارژر Mi10T

امنیت Mi 10T

با اینکه اکثر رقبای این گوشی از سنسورای اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده میکنن، اما Mi 10T به علت استفاده از نمایشگر LCD نمیتونه از سنسور اثر انگشت زیر صفحه استفاده کنه و طبق انتظار، شیائومی سراغ یه سنسور خازنی رفته و اونو روی کلید پاور قرار داده. عملکرد این سنسور کاملا سریع و بدون نقصه و با کوچیکترین اشاره ای، قفل صفحه نمایش رو براتون باز میکنه، هر چند که انیمیشنای MIUI یکم باعث کند شدن این فرآیند شدن، اما از اون طرف هم موقع باز شدن قفل صفحه نمایش، همین انیمیشنا حس خوبیو به کاربر منتقل میکنن. امکان باز کردن قفل نمایشگر این گوشی با سیستم تشخیص چهره هم وجود داره که این کار فقط با دوربین سلفی انجام میشه و به دلیل دو بعدی بودن هم نیاید انتظار زیادی از امنیتش داشته باشین.

دوربین Mi 10T

تو بخش دوربین از بررسی Mi 10T بزرگترین و تنها تفاوت Mi 10T و برادر بزرگترش یعنی Mi 10T Pro مربوط به همین قسمت میشه و نسخه Pro از سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ استفاده میکنه و نسخه معمولی از سنسور 64 مگاپیکسلی سونی، آیا ارزش داره که به خاطر چند مگاپیکسل بیشتر چند میلیون تومن پول بیشتری بدیم؟ شیائومی Mi 10T  برای دوربین اصلی سراغ سنسور 64 مگاپیکسلی IMX 682  ساخت شرکت سونی با دیافراگم f/1.9 و فوکوس مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF) رفته. سنسور اولترا واید این گوشی هم 13 مگاپیکسلی و ساخت شرکت آمنی ویژن (به طور دقیق تر Omnivision OV13B10) با دیافراگم f/2.4 و زاویه دید فوق عریض 123 درجس. یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو هم وجود داره که ساخت سامسونگه (Samsung S5K5E9) و دیافراگم f2.4 داره و خوشبختانه از فوکوس خودکارم پشتیبانی میکنه.

  • سنسور اصلی

عکسای سنسور اصلی به کمک فیلتر رنگی کواد بایر (Quad bayer) به طور پیش‌فرض با 16 مگاپیکسل ثبت میشن، البته توی حالت Pro رزولوشن 64MP هم در دسترسه. کیفیت عکسای 16 مگاپیکسلی ثبت شده با دوربین اصلی Mi 10T کاملا قابل قبول و راضی کنندس و شارپنس و دیتیل (Details) هم به اندازه کافیه، اما داینامیک رنج نه خیلی عالیه و نه خیلی بد. عکسای پرتره هم اگه فاصله مناسبی با سوژه داشته باشین و شرایط نوری هم مطلوب باشه، به خوبی ثبت میشن، اما اگه سوژه توی زاویه نامناسبی باشه یا شرایط نوری خوب نباشه، نباید خیلی انتظار ثبت عکسایی بدون خطا رو داشته باشین.حالت Night هم توی قسمت More قرار گرفته و به خوبی میتونه وظیفش رو انجام بده و با روشن کردن Night Mode، اکسپوژر (Exposure) تا حد مطلوبی افزایش پیدا میکنه و نویز عکسا هم کمتر میشه و داینامیک رنج افزایش پیدا می‌کنه و در نتیجه جزئیات بیشتری رو می‌تونین توی نقاط خیلی روشن یا خیلی تاریک عکس داشته باشین.

نایت مود Mi10T
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور اولترا واید

عملکرد سنسور اولترا واید Mi 10T صرفا قابل قبوله و نمیشه گفت که خیلی عالی و کاربردیه. عکسا نسبتا شارپنس مناسبی دارن اما حتی توی نور روز هم نویز رو میشه توی تصاویر ثبت شده با اولترا واید این گوشی دید، ثبت جزئیات هم خیلی عالی نیست و داینامیک رنج هم تعریفی نداره.

دوربین اصلی Mi10T
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور ماکرو

با اینکه دوربین اولترا واید Mi 10T خیلی جذاب و کاربردی به نظر نمیرسه، اما دوربین ماکرو عملکرد خوبی داره و به کمک فوکوس خودکار با کمترین دردسر، می‌تونین عکسای جذابی رو باهاش ثبت کنین. عکسای این دوربین شارپنس خیلی خوب و جزئیات مناسبی دارن، اما دقت رنگ و وایت بالانس تعریفی نداره و معمولا عکسا رو به صورتی یا قرمز میرن.

سنسور ماکرو Mi10T
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • فیلم‌برداری

به لطف سنسور قدرتمند سونی و تراشه پرچم دار، قابلیت فیلم‌برداری 8K با 30 فریم بر ثانیه روی Mi 10T وجود داره که واقعا نکته مثبتی برای یه دستگاه 400 دلاری به حساب میاد و حتی پرچم‌ دار 800 دلاری سامسونگ (S21 Ultra) روی رزولوشن 8K فقط میتونه با 24 فریم فیلم‌برداری کنه. کیفیت فیلم‌برداری Mi 10T واقعا خوبه و عملکرد فوکوس هم سریع و مناسبه، لرزشگیر دیجیتال (EIS) هم  به خوبی کارشو انجام میده.

  • سنسور سلفی

شیائومی Mi 10T از یه سنسور واید 20 مگاپیکسلی سامسونگ (Samsung S5K3T2) با دیافراگم f/2.2 برای دوربین سلفی استفاده می‌کنه که شارپنس و روشنایی و داینامیک رنج خوبی داره، اما دیتیل خیلی عالی نیستن و اگه یکم شرایط نوری نامناسب باشه، به سرعت جزئیات سافت و آبرنگی میشن.

دوربین سلفی Mi10T
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

در کل عملکرد عکاسی و فیلم‌برداری Mi 10T قابل قبوله و اگه براتون عملکرد دوربین مهمه این گوشی میتونه یکی بهترین انتخابا توی رنج قیمتی خودش باشه، هرچند که یه سری نقاط ضعف هم داره، مثلا دوربین اولترا واید میتونست عملکرد بهتری داشته باشه و یا اینکه دوربین تله فوتو رو هم توی این گوشی می‌دیدیم.

سخت افزار و پردازنده Mi 10T

گوشی های Flagship Killer همیشه تلاش می‌کنن تا عملکردی نزدیک به گوشی های پرچم‌دار و گرونتر داشته باشن، Mi 10T هم از این قاعده جدا نیست و شیائومی برای این گوشی سراغ قدرتمندترین تراشه شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون 865 رفته که از یک هسته فوق العاده قدرتمند 2.84 گیگاهرتزی Kryo 585 Prime، سه هسته 2.42 Kryo 585 Gold و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 585 Silver استفاده میکنه.آدرنو 650 هم که یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی توی دنیای گوشیاست، این CPU رو همراهی میکنه. بقیه مشخصات سخت افزاری این گوشی هم در حد یه پرچم دار واقعیه، 6 یا 8 گیگابایت رم از نوع LPDDR5 و 128  گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 سرعت این دستگاه رو تضمین میکنن. طبق انتظار، Mi 10T به کمک تراشه قدرتمندش، میتونه سنگین ترین بازیا و برنامه ها رو با بهترین گرافیک و فریم ریت اجرا کنه. تو بازیای طولانی مدت هم داغ شدن غیر طبیعی توی Mi 10T دیده نمیشه، البته قسمت بالایی قاب گوشی داغ میشه که طبیعیه، موقع فیلم‌برداری اما کمی داغ شدن اطراف ماژول دوربین حس میشه که اونم تا حد زیادیش طبیعیه. عملکرد پردازشی Mi 10T به طور کلی کاملا مناسبه و به راحتی میتونه با گرونترین پرچمدارای اندرویدی رقابت کنه، پس اگه قدرت سخت افزاری و تراشه دستگاه براتون اولویته، حتما باید این گوشیو به عنوان اولین گزینه ها برای خرید بهش نگاه کنین.

نرم افزار و رابط کاربری Mi 10T

شیائومی Mi 10T با اندروید 10 و MIUI 11 عرضه شد و تا امروز هم (اوایل سال 2021) نسخه دوازدهم رابط کاربری شیائومی و اندروید 11 هم براش عرضه شده و به زودی نسخه 12.5 این رابط کاربری رو هم میگیره. تا چند سال پیش، رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI خیلی جذاب نبود و اکثر افراد، اونو ضعف گوشی های شیائومی میدونستن، اما این رابط کاربری توی چند نسخه اخیر، پیشرفتای خوبی داشته و با اینکه به یه رابط کاربری جدید تبدیل نشده و ادامه روند گذشتس، اما به لطف بهینه سازیای مختلف عملکرد خوبی داره و Mi 10T هم به دلیل پردازنده قوی، تاچ سمپلینگ 180 هرتز و رفرش ریت 144 هرتزی، قطعا یکی از روون ترین و بهترین تجربه های استفاده از MIUI رو در اختیارتون میذاره.

اسپیکر Mi 10T

خوشبختانه شیائومی توی این بخش از بررسی Mi 10T هم نخواسته معمولی باشه و برای همین سراغ اسپیکر استریو رفته. بلندی صدا با توجه به استریو بودن اسپیکر، خیلی زیاد نیست و میتونست بلند تر باشه، البته احتمالا شیائومی نهایت ولوم رو محدود کرده که کیفیت صدا حتی توی بلندترین حالت هم به هم نریزه، و باید گفت که توی این کار هم موفق بوده چون افت کیفیت خاصی توی نهایت ولوم این گوشی دیده نمیشه. تفکیک و کیفیت صدا کاملا خوب و قابل قبولن و میشه گفت که Mi 10T یکی از بهترین اسپیکرای موجود توی این رنج قیمت رو داره.

جمع بندی

توی بررسی Mi 10T میتونیم بگیم، شیائومی مثل همیشه سعی کرده محصولیو تولید کنه که بیشترین امکانات رو نسبت به قیمت ارائه بده، و میشه گفت تا حد زیادی هم موفق بوده. شیائومی Mi 10T یه تراشه قدرتمند و پرچم دار، شارژدهی مناسب و دوربین با کیفیتی داره، اما طبیعتا بی نقص هم نیست و یه سری کارا برای کاهش قیمت انجام شده مثلا صفحه نمایش علیرغم نرخ نوسازی بالا از پنل LCD استفاده میکنه یا عملکرد دوربین اولترا واید جالب نیست و جای خالی شارژ بی سیم هم توی این گوشی دیده میشه.

نقاط قوت
نمایشگر 144 هرتزی
شارژدهی قابل قبول
کیفیت ساخت بالا
پردازنده قدرتمند
اسپیکر استریو
نقاط ضعف
عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس
عملکرد ضعیف سنسور اولترا واید
پنل نمایشگر IPS LCD
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۹ فروردین, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 69
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
AliNajafiJahani

به نظر خوب می‌رسه ❤👌🏻

۱۷ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
Abbasbabanatajmalakshah

این گوشی بی نقص ترین گوشیه

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
Amin3498

سلام آقای شجاری با توجه به تجربه شما این گوشی بهتره یا poco f3؟ من واقعا بین این دوتا گیر کردم

۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    comment-user-img
    Abbasbabanatajmalakshah

    منم همینطور

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AMIRREZA1234

بسیار عالی

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AMIRREZA1234

عالی

۰۴ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

عالیه 💘😍💖

۲۴ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

گوشیییع خوبیه 🤩💖

۲۴ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

اینم ارزش خرید خوبی داره ❤️

۲۴ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
iman

جالب بود

۰۴ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
a.s_momeni

👍🏻👍🏻👍🏻

۱۲ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

👌🏻👌🏻👍🏻

۱۱ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

عالییی عالیییی عالیییی

۱۱ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۱۱ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari44

🧡💝💚

۰۹ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
_IRShadow80_

💖👏

۰۹ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mjasghari80

گوشی عالییه❤️

۰۹ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
hossein.ham

عالیی

۰۴ آذر ۱۴۰۰
comment-user-img
mahan.2009

عالی به معنی تمام واقعی

۲۹ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
AMIR_LN

👌🏻👍🏻

۲۶ آبان ۱۴۰۰
comment-user-img
2079-soroush

🔥

۲۳ آبان ۱۴۰۰