بررسی گوشی Xiaomi 14

شیائومی دیگه نیازی به معرفی نداره! همه می‌دونن که این شرکت چینی تو ساخت گوشی‌های موبایل برای ما ایرانیا چند سالی هست که حرفی برای گفتن داره. شیائومی تو این مدت گوشی های خفنی تو رنج‌های قیمتی مختلف ولی مناسب زده که حسابی دل طرفداراشو برده. حالا هم یه پرچمدار جدید از این برند به اسم Xiaomi 14 روانه بازار شده که حسابی سر و صدا به پا کرده. شیائومی 14 پر از ویژگی های خفن مثل طراحی زیبا و پردازنده نسل جدیده که آدمو مجذوب خودش میکنه. پس تو این مقاله موبونیوز با ما باشین که میخوایم به بررسی گوشی Xiaomi 14 از لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار بپردازیم و ارزش خریدش رو مشخص کنیم.

 

بررسی گوشی Xiaomi 14 از نظر کیفیت بدنه

Xiaomi 14 یکی از جدیدترین گوشی‌های هوشمندی هست که شیائومی تولید کرده که حسابی هم سرش توی فضای مجازی سر و صدا به پا شده. این گوشی از نظر ظاهری خیلی خوشگله و شبیه گوشی‌های آیفون هستش. تو این بخش قسمت‌های مختلف طراحی بدنه رو جدا جدا بررسی می‌کنیم.

کیفیت بدنه Xiaomi 14
بررسی گوشی Xiaomi 14 نشان می‌دهد که با یک فریم آلومینیومی و نمایشگر کم حاشیه روبه‌رو هستیم که لبه‌هایی تخت و شبیه به آیفون دارد

بدنه

  • فریم آلومینیومی داره که خیلی محکمه و طول عمرش زیاده
  • پشت و جلوی گوشی از شیشه و یه جور پلاستیک مخصوص به اسم سیلیکون پلیمر ساخته شده که خیلی باکیفیته
  • ضد آب و گرد و غباره و میتونه تا ۳۰ دقیقه تو عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاره
  • لبه‌های گوشی خمیده هستن و با وزن ۱۸۸ گرم خیلی خوش دسته

دکمه‌ها

  • کلید پاور و کلیدهای ولوم صدا تو سمت راست گوشی قرار دارن
  • جای خشاب سیم کارت تو قسمت پایینی گوشی هست

صفحه نمایش

  • یه صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه داره که خیلی باکیفیت هست
  • یه حفره کوچیک تو وسط بالای صفحه نمایش هست که دوربین سلفی توش قرار گرفته

ماژول دوربین

  • یه ماژول دوربین مربع شکل بزرگ پشت گوشی داره
  • سنسورهای دوربین به صورت ۲ تا ۲ تا چیده شدن

گوشی Xiaomi 14 یه انتخاب خیلی خوشگل، با رنگ‌بندی‌های جذاب هست که میتونه گزینه عالی‌ای برای کسایی باشه که دنبال یه گوشی خوش‌دست و شیک و جدید هستن.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi 14

با یه نگاه به گوشی، اولین چیزی که توجهت رو جلب می‌کنه نمایشگر خفنش هست. یه صفحه نمایش ۶.۳۶ اینچی که از نوع LTPO OLED هست و وضوح ۱۲۰۰ در ۲۶۷۰ پیکسل داره. یعنی تصاویر و فیلم‌ها با کیفیت و وضوح باورنکردنی نمایش داده می‌شن.

اما این فقط یه شروعه! نمایشگر شیائومی ۱۴ از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کنه که باعث می‌شه کار کردن با گوشی خیلی روان و لذت‌بخش باشه. انگار که داری با یه صفحه ابریشم کار می‌کنی! علاوه بر این، این نمایشگر از HDR10+ و Dolby Vision هم پشتیبانی می‌کنه که باعث می‌شه رنگ‌ها خیلی زنده و طبیعی نمایش داده بشن. یه چیز دیگه که خیلی جالبه، پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگه! یعنی می‌تونی مطمئن باشی که تصاویر و فیلم‌ها با تمام جزئیاتشون نمایش داده می‌شن.

بررسی نمایشگر Xiaomi 14
نمایشگر این گوشی از روشنایی ۳۰۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند تا حتی در محیط‌های پرنور و زیر نور مستقیم خورشید هم به راحتی به صفحه نگاه کنید

نسبت نمایشگر به بدنه هم خیلی خوبه و ۸۹/۳ درصده؛ یعنی بیشتر فضای جلوی گوشی رو صفحه نمایش گرفته که خیلی عالیه. حداکثر روشنایی صفحه نمایش هم ۳۰۰۰ نیته که خیلی خوبه و حتی تو نور مستقیم خورشید هم می‌تونی به راحتی با گوشی کار کنی. نیت یه معیار مهم تو قیمت گوشی هست، مخصوصا اگه زیاد تو نور مستقیم خورشید از گوشی استفاده می‌کنین باید بدونین که هرچی نیت یه صفحه نمایش بیشتر باشه قیمتش هم بیشتره.

در کل، بررسی گوشی Xiaomi 14 تو صفحه نمایش نشون میده که اگه دنبال یه گوشی با یه نمایشگر خفن هستین، شیائومی ۱۴ یه گزینه عالیه. این گوشی یه اسکرین روون HDR10+ داره که وضوح تصویر خوبی رو با روشنایی بالا براتون فراهم می‌کنه.

 

عملکرد باتری گوشی Xiaomi 14

باتری این گوشی ۴۶۱۰ میلی‌آمپر ساعته؛ این یعنی می‌تونی یه روز کامل از گوشی استفاده کنی بدون اینکه نیاز به شارژ داشته باشی. از فناوری شارژ سریع ۹۰ وات سیمی پشتیبانی می‌کنه و ۵۸ درصد رو تو یه ربع پر می‌کنه! این گوشی از فناوری شارژ وایرلس ۵۰ وات هم پشتیبانی می‌کنه که میشه بدون نیاز به سیم گوشی رو شارژ کرد. تست‌های انجام شده روی باتری شیائومی ۱۴ نشون داده که این گوشی می‌تونه ۱۳ ساعت و نیم وب‌گردی، ۱۸ ساعت و نیم تماشای فیلم و ۶ ساعت و نیم بازی رو تاب بیاره و در حالت استندبای برای ۱۲۸ ساعت روشن بمونه.

این گوشی شیائومی از فناوری شارژ معکوس ۱۰ وات هم پشتیبانی می‌کنه؛ این یعنی می‌تونی با گوشی، دستگاه‌های دیگه مثل هندزفری یا ساعت هوشمندت رو شارژ کنی.

خلاصه که باتری شیائومی ۱۴ با قابلیت‌های فست شارژ PD3.0 و QC4.0 تو کمتر از ۴۰ دقیقه فول شارژ میشه و نسبت به رقبایی مثل S24 سامسونگ سریع‌تره.

 

بررسی گوشی Xiaomi 14 از نظر دوربین و فیلم برداری

شیائومی ۱۴ فقط یه گوشی پرچمدار قوی نیست، بلکه یه دوربین عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای هم هست! بیا یه نگاه به دوربین‌های این غولِ دوست داشتنی بندازیم:

  • دوربین اصلی (واید) ۵۰ مگاپیکسلی OIS
  • دوربین تله فوتو ۵۰ مگاپیکسلی OIS
  • دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی (واید) ۳۲ مگاپیکسلی

دوربین اصلی این گوشی ۵۰ مگاپیکسله و دیافراگم f/1.6 داره؛ این یعنی عکس‌ها تو هر نوری، چه روشن و چه تاریک، خیلی باکیفیت و واضح می‌شن. یه دوربین تله فوتو ۵۰ مگاپیکسلی هم داره که می‌تونه تا 3.2x زوم اپتیکال انجام بده. اینطوری می‌تونی از سوژه‌های دور هم عکس‌های واضحی بگیری. این گوشی یه دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی هم داره که می‌تونه یه زاویه دید خیلی باز رو بهت بده تا عکس‌های خیلی خلاقانه‌ای بگیری.

دوربین شیائومی ۱۴
دوربین اصلی و تله‌فوتوی شیائومی ۱۴ به سیستم لرزش‌گیر مجهز شده و اجازه تار شدن عکس‌ها را نمی‌دهد

دوربین سلفی این گوشی ۳۲ مگاپیکسله و کیفیت خیلی خوبی داره. می‌تونی باهاش عکس‌های سلفی خیلی باکیفیتی بگیری و با دوستات و خانوادت به اشتراک بذاری. شیائومی ۱۴ می‌تونه فیلم‌های 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه ضبط کنه و تو کیفیت ۱۰۸۰ فریم‌های ۳۰، ۶۰، ۱۲۰، ۲۴۰ و ۹۶۰ بهت میده. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های به کار رفته تو دوربین اصلی این گوشی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)
  • فوکوس خودکار لیزری (PDAF)
  • حالت شب (Night Mode)
  • قابلیت HDR

خلاصه که دوربین اصلی شیائومی ۱۴ یه دوربین کامله که می‌تونه نیازهای هر عکاس و فیلمبرداری رو برآورده کنه. البته شاید تو حالت پرتره خیلی شاهکار نباشه و نتونه لبه‌ها رو خوب دربیاره، ولی تو حالت ماکرو ناامیدتون نمی‌کنه.

 

بررسی گوشی Xiaomi 14 از نظر سخت افزار و نرم افزار

بریم یه نگاه به موتور این غولِ دوست داشتنی بندازیم. قلب تپنده Xiaomi 14 پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هست. این پردازنده با یه تراشه ۴ نانومتری ساخته شده که خیلی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر از نسل قبلیه. هشت هسته داره که در کنار نمایشگر ۲۴۰ هرتزی و تراشه گرافیکی Aderno از پس بازی‌های سنگین موبایلی بر میاد. پردازنده گرافیکی Adreno 750 خیالت رو از بابت نمایش جزئیات گرافیکی راحت می‌کنه. با این پردازنده، می‌تونی بازی‌ها رو با بالاترین کیفیت و بدون هیچ لگ و کندی اجرا کنی. این پردازنده تا ۲۵ درصد قوی‌تر از نسل قبلیه و تا ۲۵ درصد مصرف انرژیِ کمتری داره. این یعنی می‌تونه بازی‌ها و برنامه‌ها رو با سرعت و کیفیت خیلی بهتری اجرا کنه و برای مدت طولانی‌تری از گوشی استفاده کنی بدون اینکه نیاز به شارژ داشته باشی. 

بررسی گوشی Xiaomi 14 از نظر سخت افزار

گوشی شیائومی 14 از رهگیری پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کنه تا سایه‌ها و نورپردازی رو خیلی واقعی‌تر نشون بده. Adreno 750 هم از هوش مصنوعی (AI) برای بهینه‌تر کردن عملکرد بازی‌ها و برنامه‌ها هم استفاده می‌کنه. خلاصه که پردازنده گرافیکی Adreno 750 یه غولِ کامله که می‌تونه نیازهای هر گیمر و کاربری رو برآورده کنه.

حافظه داخلی این گوشی از ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایت هست و رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی داره. البته خبری از کارت حافظه نیست، پس موقع خرید باید حواست رو جمع کنی که چه مدلی رو می‌خری. حافظه داخلی این گوشی از نوع UFS 4.0 هست که خیلی سریع‌تر از حافظه‌های قبلی عمل می‌کنه. اینطوری می‌تونی برنامه‌ها و بازی‌ها رو خیلی سریع‌تر اجرا کنی و فایل‌ها رو سریع‌تر جابجا کنی.

در کل بررسی گوشی Xiaomi 14 تو بخش سخت‌افزار نشون میده که این گوشی از اس ۲۴ با پردازنده اگزینوس سرتره و با رم ۱۶ و حافظه ۱ ترابایت برای موبایل گیمینگ عالیه.

 

نرم افزار و حسگرهای امنیتی گوشی Xiaomi 14

شیائومی یه رابط کاربری جدید به اسم HyperOS معرفی کرده! دیگه خبری از MIUI سنگین و پر از برنامه های پیشفرض نیست و می‌تونی از یه رابط کاربری جدید و جذاب رو با اندروید ۱۴ استفاده کنی. رابط کاربری HyperOS خیلی ساده‌تر و شیک‌تر از MIUI هست و استفاده ازش خیلی راحته. هایبر او اس سریع‌تر و روون‌تر طراحی شده و یه سری ویژگی‌های امنیتی جدید داره که می‌تونه از اطلاعات شما در برابر هکرها و بدافزارها محافظت کنه.

بررسی گوشی Xiaomi 14 از نظر رابط کاربری
HyperOS رابط کاربری جایگزین MIUI شیائومی است که به زودی برای اکثر مدل‌های جدید عرضه می‌شود

HyperOS یه سری قابلیت‌های شخصی‌سازی جدید داره که با سلیقه شما تنظیم میشه. هرچند که این رابط کاربری هنوز به طور کامل منتشر نشده و فقط برای یه سری از گوشی‌های شیائومی تو چین عرضه شده، ولی انتظار می‌ره که به زودی برای بقیه گوشی‌های شیائومی هم عرضه بشه. با این حال این فقط یه روی سکه هست! هنوز معلوم نیست که HyperOS چقدر بهتر از نسخه قبلیه و چه مشکلاتی داره. بعضیا می‌گن که هنوز کامل نشده و ممکنه تو آینده باگ‌های زیادی داشته باشه.

باید بگیم که امنیت شیائومی ۱۴ خیلی خوبه. یه حسگر اثر انگشت اپتیکال داره که خیلی سریع و دقیق عمل می‌کنه. همچنین می‌تونی از رمز عبور، الگو یا تشخیص چهره هم استفاده کنی. در کل، شیائومی ۱۴ یه گوشی پرچمدار جدیده که کلی امکانات جذاب داره. یه نمایشگر خفن، یه اسپیکر قدرتمند، یه رابط کاربری جدید و یه سیستم امنیتی قوی.

اما باید صبر کرد و دید که HyperOS تو عمل چطور جواب می‌ده. شما چی فکر می‌کنین؟ به نظرتون این رابط کاربری جدید می‌تونه یه جایگزین خوب برای MIUI باشه؟

 

عملکرد اسپیکر گوشی Xiaomi 14

تو دنیای امروز، گوشی‌های هوشمند فقط برای تماس و پیامک استفاده نمی‌شن. خیلی از ما با گوشی‌هامون آهنگ گوش می‌دیم، فیلم تماشا می‌کنیم و بازی می‌کنیم. برای همین، کیفیت صدای گوشی برای اکثر کاربرا خیلی مهمه.

اسپیکرهای گوشی شیائومی ۱۴

Xiaomi 14 یه اسپیکر فوق‌العاده داره که صدایی با کیفیت و با وضوح بالا ارائه می‌کنه. حجم صدا هم خیلی خوبه و می‌تونی از گوش دادن به آهنگ و فیلم لذت ببری. علاوه بر اسپیکر، میکروفون‌های شیائومی ۱۴ هم خیلی باکیفیت هستن و صدای شما رو واضح ضبط می‌کنن. اینطوری می‌تونی مطمئن باشی که تو مکالمات، طرف مقابلتون صدای شما رو به طور کامل و واضح می‌شنوه. اگه دنبال یه گوشی با یه اسپیکر و میکروفون باکیفیت هستی، شیائومی ۱۴ یه گزینه عالیه. یه نکته دیگه هم اگر بخوایم بگیم اینه که، این گوشی از دو اسپیکر استریو استفاده می‌کنه که باعث می‌شه صدایی فراگیر و باکیفیت داشته باشه.

نظر کلی در مور اسپیکرا اینه که شاید تو ولوم‌های بالا کمی نویز داشته باشه که قابل چشم‌پوشیه، اما باس قوی‌ای داره و بلندی صدای مد نظرتون رو براتون فراهم می‌کنه.

 

آیا گوشی Xiaomi 14 ارزش خرید داره؟

با توجه به هم‌رده‌های برندی و قیمتی این گوشی تو بازار، مثل iPhone 15 و S24 Samsung این گوشی با قیمت پایه ۳۹ میلیونی (اسفند ۱۴۰۲) تو خیلی از ویژگی‌های سخت افزاری سامسونگ رو می‌زنه. مثلا پردازنده نسل آخر اسنپ دراگون این گوشی کاملا رو دست اگزینوس بلند میشه و برای گیمینگ خیلی مناسبه. تازه اگه هزینه بیشتری کنین می‌تونین مدل حافظه بالاش و بخرین تا دیگه با مشکل کارت حافظه هم مواجه نشین. از طرفی قیمتش هم حدود ۱۲ تومن از سامسونگ اس ۲۴ ارزون‌تره که و از همه لحاظ با خریدش سود می‌کنین. حالا که بررسی گوشی Xiaomi 14 رو با موبونیوز بودین، شما نظرتون در مورد این گوشی چیه؟ تو کامنتا برامون بنویسین.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 15
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

احساس میکنم نویسنده این مقاله خیلی جانبدارانه با این گوشی برخورد کرده…

۱۴ فروردین ۱۴۰۳
Mobin.sn

❤️❤️❤️❤️

۰۲ فروردین ۱۴۰۳
Hossein_sh

گوشی خوبیه قطعا. منتظر بررسیش هستیم

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
Glvsid

سلام ممنون 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Amir 1789

طراحی دوربین عین اجاق گاز صفحه ای
تبلیغات هم تا دلت بخواد نشونت میده شیائومی توضیح هم نمی‌خواد ، اما این شرکت چینی دروغگو بیش نیست میگه من این گوشی رو تا 5 سال آپدیت امنیتی و 4 سال آپدیت نرم افزاری می‌کنه حالا بعد دو سال دیگه آپدیت برای گوشی خودش نمی‌ده

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
Ali6678

خوبه

۱۰ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

دهنم آب افتاد
ولی قطعاً قیمت‌ش هم نجومی خواهد بود

۱۰ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

خیلیییی خوبخ.

۱۰ اسفند ۱۴۰۲
Ailllll

ای کاش یک بخشی نداشتن که اگر در مرد خرید گوشی شک داشتیم راهنمایی می کردن

۱۰ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

خوبه بد نی

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
Ahmaddosti

چرا با قیمت کمتر میشه آیفون خرید ، اینو بخریم؟!

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

خیلی خفن شده خصوصا هایپر او اس

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

کاشکی اثر انگشت اولترا سونیک روش بود…

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

عالیه!

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

پیشرفت خوبی داره

۰۹ اسفند ۱۴۰۲