مقایسه شیائومی 12 و Xiaomi 12T Pro

تو رنج قیمتی 15 تا 20 میلیون تومن لیست قیمت گوشی بازار دو تا گوشی خوب از شیائومی حضور دارن. یکی Xiaomi 12 پرچمدار که حدودا یه سالی از عرضه اش گذشته و افت قیمت خوبی داشته. یکی هم قاتل پرچمدار تازه نفس شیائومی یعنی 12t pro که تونسته تو همین مدت کوتاهی که از عرضه اش گذشته، توجه خیلی ها رو به خودش جلب کنه. هر دو گوشی تو همه بخش ها عملکرد خوبی دارن و تو رقابت پا پس نمیکشن ولی قراره در انتها بگیم کدوم گوشی برنده این رالی سنگین میتونه باشه و در شرایط فعلی ارزش خرید بیشتری داره. با مقایسه شیائومی 12 و Xiaomi 12T Pro همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی شیائومی 12 با شیائومی 12 تی پرو

گوشی شیائومی 12 یه گوشی نسبتا کامپکت و کوچیکه که خیلی راحت توی دست قرار میگیره و حتی واسه استفاده یه دستی هم مناسبه! وزن 180 گرمی و قطر 8 میلیمتری، باعث سبکی و خوش دستی گوشی شده و کیفیت ساخت مناسبش باعث میشه حس خوبی موقع استفاده ازش داشته باشید. قسمت پشتی از گلس ساخته شده و گوریلا گلس 5 استفاده شده روش باعث میشه خط و خش نیفته و طراحی ماتش اثر انگشت رو به خودش جذب نمیکنه. به خاطر صفحه نمایش منحنی حاشیه کمه و حدود 89.2 درصد از قسمت جلوی گوشی رو نمایشگر تشکیل میده. فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده ولی از گواهی IP خبری نیست.

طراحی گوشی شیائومی 12

گوشی شیائومی 12T پرو طراحی ساده ای مثل شیائومی 12 داره و از لحاظ طراحی خیلی به هم شبیه هستند. قسمت پشتی از گلس مات ساخته شده و تا حدودی لکه و اثر انگشت روش میمونه. برای صرفه جویی در هزینه فریم میانی از پلاستیک ساخته شده. یه گوشی نسبتا سنگینه و حدود 205 گرم وزنشه. صفحه نمایش تخت با حاشیه صفحه نمایش کم و حدود 86.7 درصده. دوربین سلفی تو یه پانچ هول کوچیک  برای هر دو گوشی قرار گرفته. گواهی IP53 برای محافظت در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب برای این گوشی برعکس شیائومی 12 استفاده شده.

طراحی بدنه xiaomi 12t pro

هر دو گوشی فاقد جک 3.5 میلیمتری صدا هستند و حسگر اثر انگشت روی صفحه قرار داره که دقت خوب و سرعت بالایی دارن.

طراحی و کیفیت ساخت هر دو خیلی نزدیکه مخصوصا اینکه از یه خانواده هستن و هر دو کیفیت ساخت خوب و بالایی دارن اما شیائومی 12 به خاطر خوش دست تر بودن و طراحی کوچیک و زیبا و کیفیت ساخت بهترش برنده این بخش به حساب میاد.

 

مشاهده بررسی کامل گوشی Xiaomi 12

مشاهده بررسی کامل گوشی Xiaomi 12t Pro

 

مقایسه صفحه نمایش شیائومی 12 با 12T pro

گوشی شیائومی 12T pro از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1220 با تعداد 446 پیکسل بر هر اینچ و رفرش ریت 120 هرتزی استفاده میکنه. به خاطر رزولوشن بالاتر از فول HD پلاس جزئیات بیشتری به شما نشون میده. روشنای صفحه هم تقریبا خوبه، تو حالت دستی تا 500 نیت و در حالت اتومات و نور زیاد تا 900 نیت بالا میره. قابلیت 12 بیت امکان نمایش 69 میلیارد رنگ رو به این گوشی داده و با کمی دستکاری نرم افزاری در نحوه نمایش رنگ ها، وضوح و دقت رنگ خیلی بالایی بهتون میده. استفاده از تاچ سمپلینگ 480 هرتزی باعث میشه عملکرد و سرعت واکنش شما تو بازی ها بیشتر بشه. برای محافظت از صفحه هم از گوریلا گلس 5 استفاده شده و تا حدودی از خط و خش جلوگیری میکنه.

گوشی شیائومی 12 از یه صفحه امولد 6.28 اینچی با رزولوشن 1080 و گوریلا گلس ویکتوس استفاده میکنه و بقیه قابلیت ها و نحوه نمایش رنگ ها، مثل گوشی 12 تی پرو شیائومیه و فرق خاصی به جز موارد گفته شده بینشون نیست.

هر دو گوشی از قابلیت به روز رسانی اداپتیو استفاده میکنن که بهشون اجازه میده بین 60 تا 120 هرتز با توجه به نوع استفاده شما و مصرف باتری، بهترین نرخ رو انتخاب کنه.

در مجموع گوشی شیائومی 12T pro به خاطر استفاده از یه صفحه نمایش با رزولوشن بیشتر و با جزئیات تر تو این بخش با یه اختلاف خیلی خیلی کوچیک برنده به حساب میاد.

 

مقایسه قدرت پردازشی شیائومی 12 با 12 تی پرو

شیائومی 12 تی پرو از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در کنار 8/12 گیگ رم از نوع LPDDR5 و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 برای بخش پردازشی خودش استفاده میکنه و امکان ارتقا از طریق کارت حافظه جانبی هم وجود نداره. این تراشه پرچمدار توی این گوشی باعث شده تقریبا تو اجرای هیچکدوم از بازی ها کم نیاره و بهترین تجربه گرافیکی رو در کنار فریم بالا بهتون میده.

در کاربری معمولی هم همه چی روون و عالیه. اما مشکلی که این پردازنده داره و تو گوشی های دیگه هم دیده میشه مشکل دماست که در برخی موارد با استفاده سنگین طولانی مدت دما خیلی بالا میره و همین موضوع تا حدودی عملکردش رو تحت تاثیر میذاره. برای امکانات ارتباطی هم از Wi-Fi 6 استفاده میشه. یه امکان خوب دیگه هم برای گیمرها بخش گیم توربو این گوشیه که به شما اجازه شخصی سازی بازی ها و تنظیماتش رو میده.

شیائومی 12 از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده میکنه و رم و حافظه ذخیره سازی اصلی و جانبی مثل گوشی 12 تی پرو داره. قدرت پردازشی بسیار بالاست، تو کاربری روزانه همه چی رونه و عالی اجرا میشه و تو بازی های هم با بیشترین جزئیات و بیشترین فریم میتونید بازی کنید اما مشکل دما اینجا هم دیده میشه و شیائومی با اینکه به خاطر بدنه کوچیک تر نتونسته خیلی سیستم خنک کننده پیشرفته ای برای این گوشی استفاده کنه، ولی خوب تونسته این مشکل رو مدیریت کنه و استفاده سنگین طولانی مدت خیلی رو قدرت پردازشی تاثیر نمیذاره و با افت قدرت و فریم مواجه نیستیم. برای امکانات ارتباطی هم از Wi-Fi 6e استفاده میشه.

در مجموع قدرت پردازشی این دو گوشی خیلی به هم نزدیکه و مشکل دما تقریبا توی هر دو دیده میشه (با شدت و ضعف مختلف) اما گوشی 12T pro شیائومی به خاطر پردازنده جدیدتر و حدودا 10 درصد قوی تر خودش امتیاز این بخش رو مال خودش میکنه.

 

مقایسه رابط کاربری شیائومی 12 با شیائومی 12T pro

هر دو گوشی از رابط کاربری مخصوص شیائومی استفاده میکنن که امکانات شخصی سازی خوبی داره و همه چی خیلی روون و در دسترسه. هر دو گوشی از MiUi 13 که برپایه اندروید 12 ساخته شده استفاده میکنن. شیائومی برای گوشی های میان رده خودش مثل گوشی های پرچمدار قول 3 سال آپدیت نرم افزاری و تا 4 سال آپدیت امنیتی رو داده. تو این بخش تفاوت خاصی بین دو گوشی نیست و هر دو عملکردشون یکسانه.

مقایسه باتری گوشی Xiaomi 12 با شیائومی 12 تی پرو

شیائومی 12T pro از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در کنار یه شارژر 120 واتی پر سرعت استفاده میکنه، که عملکرد شارژدهی نسبتا خوبی داره ولی عالی نیست و به خاطر پردازنده پرقدرتش کمی مصرف باتریش زیاده و در استفاده معمولی و نسبتا سبک، حدود یک روز بهتون شارژ میده. در حالت شارژ استاندارد فول شارژ شدن گوشی حدود نیم ساعت طول میکشه و در حالت Boost در حدود 23 دقیقه زمان میبره.شیائومی 12 از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که با توجه به حجم کم و اندازه کوچکتر دستگاه نسبتا مناسبه ولی ممکنه تو استفاده نسبتا سنگین یه روز هم بهتون شارژ نده. یه شارژر 67 واتی توی جعبه قرار داره که نسبت به گوشی های دیگه شیائومی خیلی سریع نیست و فول شارژ شدن گوشی حدود 45 دقیقه طول میکشه. بخشی که تفاوت یه پرچمدار رو با یه گوشی میان رده نشون میده شارژ بیسیمه که اینجا از شارژ بیسیم 50 واتی استفاده شده و امکان شارژ بیسیم معکوس رو هم داره. گوشی شیائومی 12 تی پرو هم از لحاظ شارژدهی و هم از لحاظ سرعت شارژ عملکرد خیلی بهتری داره اما شیائومی 12 امکاناتی مثل شارژ بیسیم فست شارژ و شارژ معکوس براش استفاده شده که کمی دستتون رو برای شارژ گوشی بازتر میکنه، ولی در استفاده معمولی و مقایسه کلی بین دو دستگاه، 12t pro برنده این بخش به حساب میاد.

مقایسه دوربین گوشی Xiaomi 12 با Xiaomi 12T pro

xiaomi 12t pro

گوشی 12 تی پرو از سه سنسور اصلی 200 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو در کنار سنسور سلفی 20 مگاپیکسلی برای دوربین خودش استفاده میکنه. سنسور اصلی در سه حالت 200، 50 و 12 مگاپیکسلی عکس میگیره، در حالت 12 کیفیت عکس های خوبه و جزئیات زیاد دیده میشه، تو حالت 50 کمی جزئیات بیشتر میشه اما نویز هم در کنارش افزایش پیدا میکنه و در حالت 200 مگاپیکسلی خیلی کیفیت و جزئیات عکس بیشتر نمیشه و فقط عکس های حجم خیلی بیشتری پیدا میکنن. از لرزشگیر اپتیکال هم برای این سنسور استفاده شده. البته احتمالا با آپدیت های نرم افزاری در آینده، خروجی کیفیت بهتری پیدا کنه.

عکاسی پرتره جداسازی سوژه ها خوب انجام میشه، شارپنس مناسبی داره اما در سوژه های سخت تر کمی جداسازی درست کار نمیکنه. امکان زوم دو برابری دیجیتال رو لنز اصلی بهتون میده و تقریبا مثل یه سنسور مستقل عمل میکنه، دقت و کیفیت مناسبی هم داره. سنسور اولترا واید تقریبا متوسطه و گوشه های عکس رو کمی نرم میکنه و رنگ ها رو از واقعیت دور میکنه. سنسور ماکرو خیلی وضعیت خوبی نداره و امکان اتوفوکوس هم بهتون نمیده. تو شب حالت نایت مود به صورت خودکار فعاله، اکسپوژر و دیتیل خوبی دارن عکس ها و سایه هم واقعی میفتن.

دوربین سلفی میشه گفت اکیه، اکسپوژر خوبی داره و رنگ پوست رو خوب درمیاره اما دیتیل عکس های خیلی بالا نیست. فیلمبرداری تو دوربین اصلی تا 8k با 24 فریم امکان پذیره و کیفیت و رنگ خوبی داره، اما فیلمبرداری 4k وضعیت بهتری داره و فیلم های با لرزش کم و جزئیات بالایی میگیره. در مجموع سنسور اصلی عملکرد خیلی خوبی داره اما تو سنسور فرعی خیلی جالب نیستن و عملکردشون مناسب نیست.

xiaomi 12

سه سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی، 13 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی ماکرو در کنار سنسور سلفی 32 مگاپیکسلی پکیج دوربین شیائومی 12 رو تشکیل میدن. قابلیت اتوفوکوس خودکار روی سوژه های متحرک سنسور اصلی خیلی خوبه و اگه میخوایید از بچه شیطونتون عکس بگیرید خیلی کمک میکنه. در نور زیاد عکس های خیلی با جزئیات و شبیه به واقعیتی میگیره. عکاسی پرتره عکس های شارپی میگیره و جداسازی خوبی داره اما تو بعضی موقعیت های سخت خیلی درست کار نمیکنه.

دوربین اولترا واید کیفیت عکس های شبیه به سنسور اصلیه اما شارپنسش کمتره و دینامیک رنج زیادی نداره. سنسور ماکرو عملکردش مناسبه و امکان اتوفوکوس داره و دیتیل خوبی توی عکس ها دیده میشه. عکسبرداری شب مثل 12t pro خودکار نایت مود فعاله و نویز خاصی توی عکس ها دیده نمیشه و شارپنس خوبی داره. دوربین سلفی میشه گفت اکیه عملکردش و کیفیت و جزئیات عکس های خوب در کنار رنگ چهره واقعی داره. فیلمبرداری 8k با 24 فریم و 4k با 30 فریم امکان پذیره با دوربین اصلی که در حالت 8k جزئیاتش خیلی با 4k فرق خاصی نداره. توی نور کم جزئیات کمی افت میکنه. هر دو گوشی دوربین سلفی فیلمبرداری 1080 با 60 فریم انجام میدن.

عملکرد و کیفیت دوربین این دو گوشی خیلی به هم نزدیکه و با اینکه گوشی 12T pro دوربین 200 مگاپیکسلی داره خیلی جزئیات خفن تری بهتون نمیده، اما کیفیت فیلمبرداریش بهتره ولی نسبت به شیائومی 12 سنسور های فرعیش تعریفی ندارن اما با این حال با یه برتری کوچیک تو کیفیت عکس ها و فیلمبرداری بهتر، Xiaomi 12t pro برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه اسپیکر Xiaomi 12 با Xiaomi 12T Pro

تو بخش اسپیکر گوشی 12t pro، شیائومی دست به هیچ تغییری به نسبت شیائومی 12 نزده و عینا همون امکانات و تنظیمات رو برای گوشی 12T pro هم استفاده کرده. صدای بلند و کیفیت مناسب حتی در بلندی بیشینه. هارمن کاردن هم وظیفه تنظیمات صدای هر دو گوشی رو بر عهده داشته. هر دو هم از بلوتوث نسخه 5.2 استفاده میکنن.

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

در مقام مقایسه تنها دلیلی که بخواین برید سمت خرید شیائومی 12، طراحی کامپکت و خوش دست تر این گوشیه. xiaomi 12t pro هم صفحه نمایش بهتری داره (رزولوشن و جزئیات بیشتر)، هم باتری (شارژدهی و سرعت شارژ)، هم قدرت پردازشی کمی بیشتر، هم عملکرد عکاسی و فیلمبرداری (تو سنسور اصلی) کمی بهتری داره و گوشی جدیدتریه. البته فعلا فقط نسخه 12/256 گوشی شیائومی 12 تی پرو تو بازار با قیمت حدود 19 میلیون تومان موجوده (آذر 1401) که در مقایسه با نسخه 12/256 گوشی xiaomi 12 حدودا یک میلیون تومان گرون تره. احتمالا چند ماه دیگه قیمت 12t pro یه کمی متعادل تر بشه و پایین بیاد ولی به صورت کلی شیائومی 12 تی پرو گوشی بهتریه خصوصا برای کاربران حرفه ای و گیمرها اما شیائومی 12 هم گوشی خوبیه و تو هیچ بخشی نقطه ضعف خاصی نداره و اگه خوش دست بودن گوشی براتون مهمه (خصوصا برای خانم ها)، از خریدش پشیمون نمیشید. شما برای خرید گوشی تو بازه قیمتی 15 تا 20 میلیون کدوم گوشی رو توصیه می کنید؟

قیمت روز گوشی شیائومی 12

قیمت روز گوشی شیائومی 12t pro

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۷ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 67
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Mohammad9043

با سلام
لطفا یکی منو راهنمایی کنه
بنظرتون شیائومی ۱۲پرو بهتره یا ۱۲ تی پرو من بین این دوتا گیر کردم؟؟

۲۷ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
ali faxa

خیلی کارت اشتباه بود پرو را با معمولی مقایسه می‌کنی کیه که ندونه تو دوربین شیائومی 12و12پرو ازسری 12تی وپروش سرتر

۱۶ تیر ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Dana

    کار زشت چیه ، اینا قبلا هم قیمت بودن مقایسه کرده ، هر دو هجده میلیون تا بیست میلیون بودن مقایسه کرده ولی شیایومی 12 تمام لنزهاش عالیه در حالی که 12t pro یک لنز خوب داره حتی سلفی خوب نیست ، ولی همون لنز اصلی شیایومی 12 واقعا چشم نواز است و با فاصله کم بهتر از 12 است حتی در فیلم برداری کمی بهتر است ، ولی اولتراواید و ماکرو و سلفی 12 بهتره ، صفحه نمایش وقتی از نزدیک میبینی فاصله زیاد نیست حتی روشنایی 12 بیشتره ولی بخاطر رزولوشن بیشتر دوازده تی میگن بهتره اما نرخ لمس دوازده پرو 480 است ! کلا من باشم 12 pro میخرم تمام لنزها پنجاه مگاپیکسل و قدرتمند تله فوتو هم داره

    ۱۸ تیر ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Mohammad9043

    اگه یکی راهنماییم کنه ممنون میشم چون میخوام بخرم و بین این دوتا مدل (۱۲ تی پرو و ۱۲ پرو) گیر کردم

    ۲۷ تیر ۱۴۰۲