دلایل سرعت پایین شارژ گوشی موبایل

مهم ترین چالشی که افراد بعد از استفاده طولانی با گوشی دارن، بخش باتریه. خیلی از مواقع ممکنه که گوشی دیرتر شارژ بشه یا صفحه نمایش گوشی علامت شارژ شدن رو نشون بده اما گوشی شارژ نمیشه و شما دنبال علت می گردید. مشکلات سرعت شارژ باتری و کند شارژ شدن گوشی به خاطر مسائل زیادی ممکنه اتفاق بیفته که سعی کردیم تمام موارد و نکات تاثیر گذار رو بررسی کنیم. برای دونستن عوامل دیرتر شارژ شدن گوشی همراه موبونیوز باشید.

 

مشکل استفاده از کابل و شارژرهای فیک

وقتی گوشی دیرتر شارژ میشه، در گام اول بهتره اگه کابل یا آداپتور اضافه ای دارید یا دوست شما یه کابل و شارژر سالم و مشابه داره ازش قرض بگیرید و با کابل جدید گوشی خودتون رو شارژ کنید، اگه مشکل شما با این روش حل شد باید سراغ خریدن کابل شارژ یا آداپتور جدیدی برید. البته حتما قبل از خرید بررسی کنید که این محصولات کیفیت لازم رو داشته باشن. مثلا باید آداپتوری که تهیه میکنید، ولتاژ و آمپر و توان خروجی یکسانی با گوشی شما داشته باشه و اگه این مقدار کمتر باشه سرعت شارژ کاهش پیدا میکنه و اگه بیشتر از توان گوشی باشه و استانداردهای محافظتی نداشته باشه ممکنه باعث آسیب رسیدن به باتری در طولانی مدت یشه. بهتره لوازم جانبی هایی مثل کابل شارژ و آداپتور رو از برندهای معتبر تهیه کنید تا دیرتر خراب بشن و به گوشیتون هم آسیبی نرسونن. تو راهنمای خرید شارژر گوشی کامل تر در مورد نکات مهم در انتخاب شارژر صحبت کردیم که میتونید بهش مراجعه کنید.

 

استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن

خیلیا عادت دارن که با گوشی در حال شارژ، کار کنن. میشه گفت یکی دیگه از دلایلی که گوشی دیرتر شارژ میشه همین کار کردن با موبایل زمان شارژ شدنشه. وقتی گوشی توی شارژه و باهاش کار می کنید قطعا باید مدت زمان بیشتری منتظر شارژ شدن گوشی باشید. این کار باعث میشه که گرمای بیشتری هم تولید بشه و این جوری به باتری هم آسیب میرسه. برای همین بهتره که با گوشی در حال شارژ کار نکنید مگر اینکه کار ضروری و واجبی داشته باشید. اگه گوشی قدیمی تری دارید، با خارج کردن گوشی از قاب هم گرمای کمتری تولید میشه و فشار کمتری به گوشی شما وارد میشه و سرعت شارژ هم تا حدودی افزایش پیدا میکنه.

 

مشکلات پورت شارژ

اگه پورت شارژ آسیب دیده باشه توی سرعت شارژ و دیرتر شارژ شدن تلفن همراه تاثیر بسزایی داره. گاهی اوقات ممکنه دلیل این که زمان زیادی گذشته و گوشی به شارژ کامل نرسیده این باشه که پرز و گرد و غبار موقع حمل گوشی در جیب یا کیف داخل فضای پورت جمع شده باشه یا یکی از پین های داخل پورت آسیب دیده باشه و اتصال با کابل درست برقرار نمیشه.

اگه مشکل در رابطه با جمع شدن گرد و خاک داخل پورت باشه خودتون می تونید با دقت پورت رو با استفاده از مسواک های آنتی استاتیک یا دستمال کاغذی خشک تمیز کنید ولی اگه پین های داخلی آسیب دیده باشن باید گوشی رو برای تعمیرات به جای معتبر بسپارید.

 

مشکلات نرم افزاری

اکثرا وقتی آپدیت جدیدی برای گوشی میاد توی بخش توضیحاتش اطلاعاتی درباره ی اضافه شدن قابلیت هایی مثل صرفه جویی در انرژی باتری و افزایش سرعت شارژ نوشته شده. با به روزرسانی سیستم عامل گوشی این امکانات به تلفن هوشمندتون اضافه میشه. علاوه بر این ممکنه با بهینه تر شدن برنامه های دیگه مشکل دیر شارژ شدن گوشی حل بشه. اگه گوشی شما خیلی قدیمی شده و مدت ها میشه که آپدیتی دریافت نمیکنه . کلی هم بازی و نرم افزار روش نصب کردید، میتونید با ریست فکتوری کردن کلی گوشی برنامه های با مصرف بالا و موارد اضافی رو از روی گوشی پاک کنید تا گوشی یه جون تازه ای هم بگیره.

 

برنامه های فعال در پس زمینه

برنامه های فعال در پس زمینه گوشی می تونن روی مصرف باتری اثر بذارن. بعضی هاشون حتی بعد از بستن توی گوشی باز می مونن و از انرژی باتری مصرف می کنن. این دست از برنامه ها وقتی تلفن همراه در حال شارژه هم از انرژی باتری استفاده می کنن. برای همینه که گوشی شما توی مدت طولانی تری به شارژ کامل میرسه. برای اینکه سرعت شارژ بیشتر بشه و باتری هم در این حین مصرف نشه میتونید گوشی رو در حالت پرواز قرار بدید تا هم از وای فای و نت همراه استفاده نکنه که هر دو مصرف بالایی دارند و هم اعلان های مختلفی رو دریافت نمیکنید،‌ البته اگه نیازی به گوشی ندارید میتونید از این حالت استفاده کنید.

 

استفاده از لپ تاپ و کامپیوتر برای شارژ کردن گوشی

همه ی پورت های لپ تاپ ها و کامپیوترها برای شارژ کردن گوشی مناسب نیستن و نمیتونن مقدار جریان کافی برای شارژ گوشی رو تامین کنن و اینجوری گوشی شما دیرتر شارژ میشه. اگه دسترسی به آداپتور یا پریز برق نداشتید و خواستید گوشیتون رو با لپ تاپ شارژ کنید بهتره کابل رو به پورتی وصل کنید که توانی برای ارائه جریان خروجی بالا داره تا سرعت شارژ رو کاهش نده. البته همیشه این آپشن خصوصا در لپ تاپ های قدیمی در دسترس نیست.

 

مشکل در پریز برق یا چند راهی

اگه تمامی موارد گفته شده رو امتحان کردید و باز هم مشکل حل نشد، به احتمال زیاد پریز یا چندراهی برقی که استفاده میکنید مشکل داره یا برق کشی خونه شما به علت قدیمی بودن نوسان جریان و ولتاژ داره که باید بررسی تخصصی انجام بشه و مشکل برطرف بشه تا دستگاه های برقی دیگه شما هم آسیب نبینن.

 

مشکل باتری

در آخر وقتی تمام راه ها و مسیرها رو بررسی کردید باید سراغ بحث اصلی یعنی خود باتری برید. باتری ها به دلیل ذات مصرفی بودن خودشون بعد از یه مدتی کارایی اولیه رو رو ندارند و بعضی از سلول های اونها دچار خرابی و مشکل میشه. معمولا این مواقع باتری دیرتر از زمان استاندارد اولیه خودش شارژ میشه و یا زودتر شارژ رو از دست میده. اگه ایراد از باتری باشه و سلامت باتری گوشیتون خیلی پایین بیاد، باید به فکر تعویضش باشید. البته توصیه می کنم که تمام نکات افزایش شارژدهی و بالا بردن عمر مفید باتری گوشی رو انجام بدید. چون هیچ باتری مثل باتری اورجینال خود گوشی نمیشه.

 

بالاخره مشکل دیر شارژ شدن گوشی مربوط به چیه؟

دیر شارژ شدن گوشی دلایل زیادی داره که اون ها رو بررسی کردیم و باید با تست کردن موارد مختلف و عیب یابی مشکل باتری و گوشی خودتون رو پیدا کنید و هر گوشی ممکنه مشکل خاصی داشته باشه و با توجه به نوع گوشی ممکنه مشکلات متفاوت باشه، اما به صورت کلی برای بهبود سرعت شارژدهی و همچنین افزایش عمر باتری، زمان هایی که عجله دارید و می خواید گوشیتون زودتر شارژ شه بهتره که حالت هواپیما رو فعال کنید و تمام برنامه های در حال اجرا رو هم متوقف کنید. گوشی رو از قاب خارج کنید تا گرمای کمتری تولید بشه و زمان شارژ هم از گوشی استفاده نکنید، چون دمای بیش از حد نه تنها به باتری آسیب جدی میزنه بلکه در طولانی مدت میتونه به باقی قطعات گوشی هم فشار وارد کنه و عمر مفید رو کاهش بده. تا جای ممکنه هم از کابل و آداپتور اصلی خود گوشی با ولتاژ و آمپر مناسب خود گوشی استفاده کنید و به هیچ وجه سراغ کابل ها و شارژرهای فیک و ارزون قیمت با توان غیر واقعی نرید که میتونه آسیب جدی به باتری گوشی وارد کنه.

به نظر شما چه علت های دیگه ای برای شارژ نشدن و یا دیر شارژ شدن گوشی وجود داره؟

نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۱۱ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 74
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ahmaddosti

مقاله دم دستی بود ، چیز جدیدی نداشت برا من

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Vahid1358

بسیار عالی بود

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Vahid1358

عالی بود ،👌👌

۰۷ بهمن ۱۴۰۲
Vahid1358

عالی 👏👏👏

۲۴ دی ۱۴۰۲
mahdi1333

ممنون از مطلب خوب شما.متشکرم.

۱۴ دی ۱۴۰۲
alfa682

به عنوان 1 تعمیرکار مبتدی:
1: کابل و کلگی شارژر رو تست میکنم
2:سوکت و جریان وآمپر
3:کیت شارژ و فلت اتصال کیت به برد اصلی
4:آی سی شارژ
5:سی پی یو
6:نمیدونم و نمیتونم

۱۲ مهر ۱۴۰۲
    Im_mahon

    گزینه شیشت جالب بودد
    جواب صادقانه!

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
sayyedhamidreza

تو خونه ما همه ااین موارد در حال انجام و گوشی هیچکی تا شب هم شارژ نمیشه 😂

۲۲ تیر ۱۴۰۲