7 توصیه مهم  برای سلامت باتری گوشی موبایل

توصیه های مهم  برای سلامت باتری گوشی موبایل

سلام! امروزه گوشی های موبایل یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی روزمره شده، به همین خاطر داشتن گوشی موبایل برای زندگی امروز به شدت لازمه از طرفی هم وضعیت اقتصادی دنیا و به خصوص وضعیت اقتصادی ایران این اجازه رو به ما نمیده تا بتونیم گوشی موبایلمون رو زود به زود تعویض کنیم. همه این ها باعث شده که نگهداری از گوشی موبایل به یکی از مهم ترین دغدغه آدما تبدیل بشه. همونطور که برای محافظت از ظاهر گوشی از قاب و گلس استفاده می کنیم، باید حواسمون به باتری گوشی هم باشه. به همین دلیل تصمیم گرفتم داخل این مطلب در مورد اشتباهات مرگبار و جلوگیری از این اشتباهات با هم دیگه گپ بزنیم!!!

اشتباه اول (استفاده نکردن از قابلیت Fast Charging)

خیلی از کاربر های گوشی موبایل هنوز نتونستن با این قابلیت به خوبی کنار بیان. این تفکر غلط وجود داره که اگر از Fast Charging استفاده کنیم به باتری گوشی آسیب می رسونیم. این تفکر غلط از عدم آگاهی کافی از این تکنولوژی هست.پس بریم که با این تکنولوژی آشنا بشیم شاید ترستون ریخت! اولین بار شرکت Qualcomm این تکنولوژی و قابلیت را به بازار معرفی کرد. نسخه اولیه این تکنولوژی به اسم Quick Charge ادعا داشت که با این قابلیت میتونید باتری گوشی خودتون رو 30 درصد سریعتر نسبت به آداپتور های معمولی شارژ کنید. بعد ها با ارتقا این تکنولوژی و ارائه نسخه های جدیدتر Quick Charge تونست به عدد 80 درصد برسه که این اتفاق بازار گوشی موبایل رو کاملا متحول کرد. امروز اگر گوشی موبایلی قابلیت شارژ سریع رو نداشته باشه یکی از معایب اون گوشی محسوب میشه.حالا که به طور مختصر با این تکنولوژی آشنا شدید می تونید با خیال راحت ازش استفاده کنید و لذت ببرید. فقط قبل از اینکه برید برای خرید آداپتور Fast Charging حتما توی بخش توضیحات گوشی خودتونه چک کنید که از این قابلیت پشتیبانی کنه. حالا دیگه میتونید با خیال راحت از این قابلیت استفاده کنید.استفاده نکردن از قابلیت شارژ سریع

اشتباه دوم (استفاده مداوم از قابلیت Fast Charging)

شاید الان تعجب کرده باشید که اشتباه اول استفاده نکردن از قابلیت Fast Charging اما همونجور که از اسم این تکنولوژی معلومه که از این قابلیت نباید به صورت همیشگی و مداوم استفاده کنید.نحوه عملکرد باتری گوشی  یکسری فعل و انفعال شیمیایی هستش، قابلیت Fast Charging سرعت انجام این واکنش های شیمیایی رو بالا میبره و در نتیجه باتری گوشی سریعتر از حالت معمولی شارژ میشه. به همین دلیل نباید به صورت مداوم از این قابلیت استفاده کنیم چون عمر مفید باتری رو پایین میاره و این اصلا اتفاق خوبی نیست. با تمام این توضیحاتی که دادم بهتره زمان هایی که عجله دارید و به سریع شارژ شدن گوشی نیاز دارید از این قابلیت استفاده کنید.

اشتباه سوم (شارژ کردن گوشی زمانی که گوشی داخل قاب باشه!)

همونطور که گفتم باتری با یکسری فعل و انفعال شیمیایی شارژ میشه. این واکنش های شیمیایی خود به خود گرما زا هستن و معمولا زمانی که گوشی داخل شارژ هست، گوشی داغ میشه. وجود قاب گوشی باعث میشه گرمای ایجاد شده تهویه نشه و داخل گوشی بمونه. این گرمای اضافی روی واکنش های شیمیایی داخل باتری گوشی تاثیر مستقیم میزاره و همین باعث میشه که عمر مفید باتری گوشیتون پایین بیاد. البته اینکه هر بار برای شارژ قاب گوشی رو ازش جدا کنید کار سختی به نظر میاد. پیشنهاد من به شما اینه که بعد از چند دقیقه که گوشی داخل شارژ بود، گوشیتون رو چک کنید اگر داغ شده بود قاب رو جدا کنید اگر هم که داغ نشده بود گوشی رو به حال خودش رها کنید تا صفا کنه.

اشتباه چهارم (باتری گوشی رو هیچوقت 100 درصد نزار بمونه!)

یعنی چی؟ این مورد بیشتر مربوط به گوشی های شرکت اپل هستش. البته این اشتباه تبصره داره!!! چه تبصره ای؟ داخل سایت اپل مطلبی وجود داره که میگه اگر قصد این رو دارید که مدت طولانی(یکی دو ماه) از گوشیتون استفاده نکنید و اون رو خاموش کنید، هیچوقت باتری گوشی رو کامل شارژ نکنید. داخل این اطلاعیه اپل گفته که بهتره شارژ گوشی روی 50 درصد باشه. اینجوری از عمر مفید باتری گوشیتون کم نمیشه و خیالتون راحت تره.

اشتباه پنجم (عوض نکردن باتری گوشی!!!)

تا اینجای مطلب چند باری در مورد عمر مفید باتری صحبت کردیم، عمر مفید باتری گوش های مختلف بین 3 تا 4 سال هست و بعد از این مدت باید باتری گوشی رو تعویض کنید. این تفکر که بین کاربر های گوشی موبایل هست که نباید گوشی به اصطلاح باز بشه، کاملا غلطه!!! باتری گوشی یکی از بخش های مصرفی گوشی موبایل هست. پس بهتره هر موقع باتری گوشیتون ضعیف شده اون رو تعویض کنید. اما نکته مهم اینجاست که برای تعویض باتری به هر تعمیرگاه گوشی نمیشه مراجعه کرد. پس حتما قبل از اینکه قصد تعویض باتری گوشیتون رو داشته باشید، تعمیرگاه خوب و مطمئنی پیدا کنید.تعویض نکردن باتری گوشی

اشتباه ششم (بستن نرم افزار ها هیچ تاثیر در مصرف باتری نداره!)

چند سال پیش یکی از کاربر های اپل ایمیل میزنه به Tim Cook و ازش سوال میپرسه که بستن نرم افزار هایی که بازه توی مصرف شارژ تاثیر میزاره؟ که برخلاف تصور جوابی که یکی از مدیران ارشد بخش نرم افزار اینجوری جواب میده: نه و نه!!! پس باز بودن نرم افزار های مختلف توی شارژدهی گوشی تاثیر نداره. دلیلش هم اینه که نرم افزار ها وقتی ازشون استفاده نمیشه داخل رم گوشی به صورت منجمد قرار میگیره و از باتری گوشی هیچ استفاده ای نمیکنه! البته نرم افزار های مثل مکان یابی و نرم افزار هایی که فعال هستن از باتری گوشی استفاده میکنن، که این کاملا طبیعیه!!! اگر بخوام دقیق تر بگم بستن نرم افزار ها میتونه بیشتر از شارژ گوشی رو مصرف کنه.چرا؟ چون زمانی که دوباره میخواید وارد نرم افزار بشید باید فراخوانی های مخصوص به هر نرم افزار انجام بشه و این فراخوانی باعث میشه که شارژ بیشتر از باتری گوشی مصرف. در کل به نرم افزار باز اون پشت کاری نداشته باشید بهتره، بزارید تو حال خودشون باشن.

اشتباه هفتم (روشن/خاموش کردن بیش از حد گوشی)

گوشی مثل تمام وسایل الکتریکی نیاز به خاموش کردن یا همون reset کردن داره. اما این کار نباید به صورت مداوم و روزانه انجام بشه. هفته ای یکبار یا دو هفته ای یک بار کافیه. این خاموش کردن باعث میشه نرم افزار گوشی شما نفسی تازه کنه و فضاهایی که الکی اشغال شده آزاد بشه. اما اگر این reset کردن از حالت معقولش خارج باشه امکان داره به گوشی شما در دراز مدت آسیب بزنه. حتی سامسونگ اومد و از گلکسی S7 داخل تنظیمات بخشی رو اضافه کرد که میتونید به صورت خودکار و توی بازه های زمانی معین گوشی رو reset کنید. پس این موضوع اهمیت داره. همیشه پیشگیری بهتر از درمانه!!!

اشتباه آخر (آپدیت نکردن نرم افزار گوشی)

متاسفانه این ذهنیت غلط بین کاربرای ایرانی وجود داره که نسبت به آپدیت کردن نرم افزاری گوشی گارد دارن و زیاد علاقه ای به آپدیت کردن ندارن. البته کاربرا زیاد مقصر نیستن!!! کمپانی های سازنده گوشی موبایل بیشتر مواقع که سیستم نرم افزاری خودشون رو آپدیت میکنن، بعد از آپدیت کردن کاربر با کلی باگ مواجه میشه و چون توی ایران به نمایندگی های رسمی بعضی از کمپانی ها دسترسی نداریم این سوال برای کاربر پیش میاد که اگر آپدیت کنم و گوشی با مشکل روبرو بشه باید چیکار کنم؟ بهتره که اگر از آخرین آپدیت ارائه شده برای گوشی شما زمان زیادی میگذره گوشیتون رو آپدیت کنید چون احتمالا باگ های احتمالی رفع شده. این آپدیت ها باعث میشه امنیت گوشی شما در برابر بد افزار ها بیشتر بشه. خلاصه از آپدیت کردن نترسید.به روز نبودن نرم افزار های گوشی

جمع بندی

من سعی کردم خطرناک ترین و مخرب ترین اشتباهات رو که ممکن انجام بدید رو بررسی کنم. البته این راهکار ها و ترفند زیاد هستش و داخل این مطلب فقط هشت از این اشتباهات و راه حل هاش رو باهم بررسی کردیم. در کل با رعایت کردن این موارد میتونید عمر مفید گوشی خودتون رو بالا ببرید و لذت بیشتر از گوشیتون ببرید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 65
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mobolu

جالب و کاربردی

۰۴ بهمن ۱۴۰۱
Arminlegend

عالی بود

۰۳ بهمن ۱۴۰۱
mahdis88

سلام اینو من ندیدم بگین که برای گوشی های آیفون بهتره چند درصد شد بزنیم به شارژ و چقدر شد از شارژ بگشیم؟

۱۳ دی ۱۴۰۱
    Queen 2007

    شارژ رو بین ۲۰ تا ۸۰ نگه دار
    و گزینه شارژ تا ۸۰ درصد رو فعال کن!
    اگه نمیدونی کجاست یه سرچ کنی پیدا میکنی.

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
danial.varzideh

سلام به نظر من مهم ترین توصیه میتونه این باشه که در حین شارژ اصلا استفاده نکنیم و یکم صبر داشته باشیم در کارمون !

۰۶ شهریور ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

خیلی عالی بود ❤👌🏻
فقط درباره اینکه رو چه رصدی گوشی رو به شارژ متصل کنیم و رو چه درصدی از شارژ جدا کنیم؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
godrati

واقعا ک توصیه های مهمی بودن

۱۵ فروردین ۱۴۰۱
HOSEIN GOLSHAHI

دمت گرم

۲۰ بهمن ۱۴۰۰
iman

خیلی مهم و کاربردی

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖

۰۷ دی ۱۴۰۰
mjasghari80

😍🦅💙

۰۷ دی ۱۴۰۰
_IRShadow80_

برو درسته 👏

۰۷ دی ۱۴۰۰
.Alireza.

باید به بابام بگم باطری گوشیشو عوض کنه چون ۵ ساله گوشیشو داره و باطری عوض نشده ولی، فکر میکنم عوض نکرده 🤔

۰۵ دی ۱۴۰۰
.Rezaotdz

👌👌👌👌

۰۵ آذر ۱۴۰۰
armind2

بسیار کاربردی

۰۱ آذر ۱۴۰۰
nima7781

💙💙

۲۸ آبان ۱۴۰۰
mjasghari44

مشتی هستی و تاثیر گذار 😍💖👏

۲۵ آبان ۱۴۰۰
_IRShadow80_

عالیه❤️👏😍

۲۵ آبان ۱۴۰۰
mjasghari80

معرکه ❤️

۲۵ آبان ۱۴۰۰
nima7781

❤❤

۲۴ آبان ۱۴۰۰
nima7781

برو درسته

۲۴ آبان ۱۴۰۰