جلوگیری از داغ شدن گوشی

 داغ شدن گوشی

گرما، گرم شدن و افزایش دما، بحرانیه که توی همه ی ابعاد ما رو با خودش درگیر کرده و زندگی ما رو تحت تاثیر قرار داده. از گرم شدن کره ی زمین و سوراخ شدن لایه اوزون بگیر تا گرمای وسایل الکترونیکی که براشون سمّه. توی کره ی زمین تقریبا تمام افعال و حرکت هایی که انجام میشه با گرما همراهه و به دنبال خودش گرمایی تولید میکنه، همین الان اگه برای خوندن این متن صفحه رو اسکرول میکنید انگشتتون گرما تولید میکنه، هرچند ناچیز و غیر قابل لمس. این اصل توی وسایل الکترونیکی و گوشی های موبایل هم صدق میکنه، تمام قطعات موقع کار کردن، انرژی الکتریکی رو به انرژی گرمایی تبدیل میکنن. این تبدیل انرژی اکثرا ناچیز و برای کاربر غیر قابل لمسه، اما توی پردازش های سنگین و بازی ها که چیپ گرافیک و پردازنده بیشترین گرما رو تولید میکنن و توی اوج محاسبات خودشون، گرمایی که تولید میکنن توسط کاربر احساس میشه. به همین دلیله که برای کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ ها، سیستم های خنک کننده پیشرفته در نظر می‌گیرن تا از این بحران جلوگیری کنن. درست شنیدین، گرم‌شدن بحرانی جدی برای قطعات الکترونیکیه و باعث میشه عمر قطعات کاهش پیدا کنه. در ادامه یه مشت ترفند کاربردی رو بهتون یاد میدیم که توی خنک نگه داشتن گوشی تون کمکتون میکنه.

دلایل گرم شدن بیش از حد گوشی

چند سالیه که تعدادی از گوشی‌ ها به سیستم خنک کننده مجهز شدن که خبر خوبیه. اما به دلیل محدودیت فضا توی گوشی های موبایل، این سیستم ها حداقل‌ تا الان، اون طور که باید دمای گوشی رو پایین نمیارن و عملکردشون با سیستم های خنک کننده کامپیوتر ها خیلی فاصله داره. اینجا تنها کاری که باید بکنیم اینه که از گرم شدن بیش از حد گوشی جلوگیری کنیم، چون همونطور که توی پاراگراف قبلی اشاره شد، تولید گرما ناگزیره و تو هر شرایطی قطعات، موقع کار کردن گرما تولید میکنن. داغ شدن بیش از حد گوشی موبایلکارهایی مثل اتصال طولانی بلوتوث گوشی به اسپیکر، بازی کردن، روشن بودن چند ساعته نت سیم کارت، فیلمبرداری طولانی،… و کلیه کارهایی که باعث میشه سخت افزار دستگاه با شدت بالا درگیر باشه باعث بروز گرمای بیش از حد میشه. از طرفی عوامل محیطی مثل گرمای هوا، موندن گوشی زیر نور خورشید و محیط های گرم هم تاثیرگذارن. پس بهترین کاری که میتونیم بکنیم اینه که تا جایی که امکانش هست از این عوامل دوری کنیم، که عمر مفید دستگاه مون بالا بره. 

راهکارهای داغ نشدن بیش از حد گوشی

1) عوامل محیطی

قبل از اینکه بریم سراغ خود گوشی، باید عوامل محیطی رو مدیریت کنیم. وقتی توی ماشین نشستین گوشی رو در معرض آفتاب نذارید، همون جیب خودتون امن تره !یا وقتی هوا گرمه و تابستونه، تا جای ممکن، زیر نور خورشید مکالمه نکنید، فرآیند برقراری تماس به خودی خود، گرمای زیادی تولید میکنه و اگه توی محیط گرم انجام بشه گوشی رو به سرعت داغ میکنه.

2) قاب هاتون رو دریابید

این قاب های ضخیم و مفید و مقاوم در برابر ضربه، همین ها یکی از مهم ترین عوامل محبوس شدن گرما توی گوشی هستن. جنس پلاستیکی قاب های موبایل دقیقا مثل عایق عمل میکنه و از انتقال گرمای موبایل به بیرون جلوگیری میکنه؛ توی فصل گرما هر چند ساعت یکبار قاب رو در بیارید و اجازه بدید گوشی نفس بکشه، و توی بازی کردن هم توصیه ما اینه که کلا قاب رو دربیارید.شارژ کردن گوشی بدون قاب

3) حواستون به اپ ها باشه

بریم سراغ نرم افزارها و اپلیکیشن ها، اگه با یه اپلیکیشن کاری ندارید و نیاز نیست توی بکگراند کار کنه اون رو بندید تا از منابع  گوشی استفاده نکنه، این کار باعث میشه سخت افزار گوشی درگیر چیزی که بهش نیاز ندارید نباشه و گرمای بیخودی تولید نشه. از طرفی اگه میبینید یه نرم افزار غیر ضروری بیش از چیزی که نیاز داره داره از منابع سیستم تون استفاده میکنه اونو حذف کنید؛ به طور مثال یه اپ تقویم فارسی نصب میکنید و توی بخش رم گوشی که میرید میبینید یک سوم رم رو اشغال کرده که برای یه برنامه تقویم، منطقی نیست؛ پس یا این برنامه آلوده به ویروسه یا کدنویسی استانداردی نداره که در هر دو صورت پاک کردنش اولویته.

4) بروزرسانی ها رو بررسی کنید

دنیای اپلیکیشن ها همیشه پر از باگ و ایراد های جزیی کدنویسی بوده و هست. شرکت ها بعد از فهمیدن این باگ ها نسخه جدیدی از اون ها رو به همراه یه سری قابلیت جدید منتشر میکنن. پس همیشه گوش به زنگ باشید و اپلیکیشن هاتونو آپدیت نگه دارید تا کم نقص ترین ورژن اون ها روی گوشی تون نصب باشه. اگه اپلیکیشنی درست کار نکنه و بهینه نباشه، ممکنه بیش از چیزی که لازم داره از سخت افزار گوشی استفاده کنه و باعث گرم شدنش بشه. این اصل برای سیستم عامل ها هم صادقه و سعی کنید تا جای امکان آخرین نسخه سیستم عامل روی گوشیتون نصب باشه.به روز نگه داشتن نرم افزار ها

5) باتری و شارژ شدن استاندارد

شارژ کردن گوشی پروسه ایه که گرمای زیادی تولید میکنه، انتقال الکتریسیته به باتری موبایل باعث گرم شدن باتری و بدنه میشه. باید توجه داشته باشید که حین شارژ شدن با گوشی کار نکنید و گرمای پردازنده رو به گرمای باتری اضافه نکنید. همچنین همیشه از کابل ها و آداپتورهای اصلی استفاده کنید چون کابل ها و اتصالات غیر اصلی نمیتونن جریان برق رو به صورت استاندارد منتقل کنن و علاوه بر گرم شدن بیش از حد، روی عمر باتری شما هم تاثیر منفی میزارن. یه نکته ای هم که باید بهش اشاره کنیم اینه که سعی کنید باتری گوشیتون همیشه بین 20 تا 80 درصد باشه که هم باعث داغ شدن بیش از حد نشه و هم توی طولانی مدت به عمر مفید باتری تون کمک کنه.

جمع بندی

توی این سال ها که قیمت گجت های الکترونیکی هر روز گرون تر میشه، بهترین کار مراقبت و استفاده صحیح از اون هاست که به طول عمرشون اضافه بشه. بزرگترین دشمن قطعات الکترونیکی هم گرماست. گرمای بیش از حد باعث کار نکردن صحیح قطعات و در موارد حاد تر خرابی اون ها میشه. با رعایت نکاتی که توی این مقاله بهش اشاره کردیم میتونید به میزان قابل توجهی از گرم شدن بیش از حد گوشی تون جلوگیری کنید.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۲ شهریور, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 66
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

MAHDI13

453

۲۹ خرداد ۱۴۰۲
aallii

نظرم ۵۰ ۵۰هست
چون خودم دو جور گوشی داشتم و هر دو جور بد و خوب بیان شده در این ویدیو رو رفتار کردم و تاثیر خاصی در باتری ندیدم….

۲۵ شهریور ۱۴۰۱
danial.varzideh

فکر میکنم اغلب گوشی های پایین زده هستند که بحران جدی در رابطه با این موصوع دارند وگرنه که داغی اندک برای هر گوشی طبیعی هست مگر اینکا گوشی خیلی خیلی خفن باشه و نامبر وان باشه!

۰۴ شهریور ۱۴۰۱