بررسی تست مقاومت گوشی Z Fold 5 سامسونگ

به گفته سامسونگ، گوشی جدید تاشو سامسونگ از استقامت بهتری نسبت به نسل قبلی خودش برخورداره. یوتیوبر معروف و نام آشنای حوزه تکنولوژی زک نلسون از کانال JerryRigEverything، سراغ این گوشی خاص و گرون قیمت تاشو رفته تا ببینه این گوشی سامسونگ از لحاظ مقاومت در برابر گرد و غبار، استقامت بیشتری نسبت به رقبای خودش یعنی Google Pixel Fold و OnePlus Open داره یا نه؟ با بررسی تست مقاومت گوشی Z Fold 5 سامسونگ موبونیوز همراه باشید تا به بپردازیم. به نظرتون این گوشی می‌تونه در برابر سطل خاک و شعله افکن زک دووم بیاره؟!

مشخصات گوشی Z Fold 5 سامسونگ

گوشی Z Fold 5 سامسونگ یازدهم آگوست 2023 (مرداد 1402) به بازار جهانی عرضه شد. مشخصات فنی این گوشی تفاوت زیادی نسبت به نسل قبلی خودش یعنی سامسونگ Z Fold 4 نداره اما بررسی اون هم خالی از لطف نیست. وزن Z Fold 5 تقریبا 253 گرم هست و ضخامت اون به 6.1 میلی‌متر می‌رسه. این گوشی به اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1.1 مجهز شده. فضای ذخیره‌سازی 256GB/512GB/1TB برای این گوشی در نظر گرفته شده. صفحه‌نمایش داخلی این گوشی 7.6 اینچ هست که کیفیت 1812×2176 پیکسلی داره. این گوشی به پردازنده اسنپ‌دراگون 8 نسل دو و رم 12 گیگی مجهز شده و برای لنز اصلی دوربین از یه لنز 50 مگاپیکسلی استفاده شده. این گوشی تاشو به دلیل معماری و طراحی که داره از دو تا باتری جدا استفاده می‌کنه اما مجموع ظرفیت این دو باتری 4400 میلی‌آمپر ساعت هست.
قبل از اینکه زک شروع به نابود کردن گوشی بکنه، همونطور که توی بررسی گوشی Z Fold 5 سامسونگ بهش اشاره کردیم، این گوشی بدنه‌ای از جنس آلومینیوم داره که باعث میشه نسبت به رقبا و نسل گذشته خودش از استقامت بیشتری در فریم اصلی برخوردار باشه. طبق معمول زک تست چهارگانه خودش رو انجام داد و گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ از بیشتر این تست ها سربلند بیرون اومد، خصوصاً قسمت آخر!

 

بررسی تست مقاومت گوشی Samsung Z Fold 5

گوشی های هم‌رده Z Fold 5 یعنی پرچمدارانی مثل Google Pixel Fold و +Motoroala Razer شانس زیادی در تست مقاومت نداشتن و تست های زک رو رد شدن. گوشی تاشو موتورولا که مقاومت خیلی ضعیف و شکننده‌ای داشت. زک سعی کرد روی صفحه‌نمایش گوشی خط بندازه و در شماره 6 خط و خش ملموس شد اما آسیب عمیق‌تری در شماره 7 به صفحه بیرونی وارد شده بود. اما بریم سراغ صفحه‌نمایش داخلی گوشی، وقتی صحبت از خم شدن و گوشی های تاشو میشه قائدتاً صفحه‌نمایش داخلی اونا باید از جنس پلاستیک ساخته بشه.

بررسی تست مقاومت صفحه نمایش گوشی Samsung Z Fold 5

به همین خاطر زک حتی با ناخن‌اش هم می‌تونه رو صفحه‌نمایش داخلی این گوشی خط بندازه و با ابزار هم روی شماره یک و دو کاملاً آثار خط‌ و خش قابل مشاهده است. بنابراین صفحه‌نمایش داخلی گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ مقاومت زیاد جالبی نداره! به همین خاطر خودشون از قبل فکرش رو کرده بودن و در گارانتی سال اول این گوشی می‌تونید صفحه‌نمایش داخلی رو تعویض کنید و با هزینه های جانبی و محافظ پلاستیکی فقط 19 دلار پرداخت کنید.

بررسی تست مقاومت نمایشگر گوشی Samsung Z Fold 5

بریم سراغ خط انداختن بدنه این گوشی، سامسونگ گفته از آلومینیوم تقویت شده استفاده کرده که به قول زک خالی بستن و همون آلومینیوم معمولیه! آنتن 5G، درگاه سیم‌کارت و حسگر اثر انگشت به راحتی روش خط میوفته و حتی در کار حسگر اثر انگشت هم تداخل ایجاد می‌کنه و پشت سر هم گوشی رو آنلاک نمی‌کنه. قرار دادن حسگر اثر انگشت روی دکمه خاموش و روشن به نظر زک حرکت کاربردی بوده.

بررسی تست مقاومت فریم گوشی Samsung Z Fold 5

کارت حافظه جانبی هم به راحتی در کنار درگاه سیم‌کارت جا می‍شده و نیازی به درگاه مجزا نبوده اما باز سامسونگ از یه درگاه مجزا برای کارت حافظه جانبی (sd) استفاده کرده و یه جورایی زحمت خودشون رو بیشتر کردن.حتی لولای جدید طراحی شده سامسونگ که به Z Fold 5 این اجازه رو میده بدون هیچ خلا و فاصله‌ای بسته بشه، به شدت آسیب پذیر و خط‌ و خش پذیر هست.

درگاه سیم کارت z Fold 5 سامسونگ

“مثل گوشی سال قبل، دوربین جلو این گوشی 10 مگاپیکسلی هست. مثل گوشی سال قبل، دوربین جلو داخلی صفحه‌ نمایش تاشو هم 4 مگاپیسکلی هست. مثل گوشی سال قبل، دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فوتو استفاده شده. مثل گوشی سال قبل، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلیه و مثل گوشی سال قبل یه دوربین 12 مگاپیگسلی اولترا واید هم قرار داره” این‌ها نقل قول زک در قسمت بررسی مقاومت لنز های Galaxy Z Fold 5 بود که اشاره به یکسان بودن 90 درصد مشخصات فنی و سخت‌افزار این گوشی نسبت به نسل قبلی خودش داره!

بررسی تست مقاومت دوربین گوشی Samsung Z Fold 5

حالا وقتش رسیده که بریم سراغ تست شعله فندک، فقط بعد از ده ثانیه لایه پلاستیکی روی صفحه‌نمایش شروع به ذوب کردن می‌کنه. با این وجود پیکسل های گوشی سالم می‌مونن که جای تعجب داره! صفحه‌نمایش بیرونی دستگاه هم همانند صفحه‌نمایش داخلی مقاومت چندانی نداره و خیلی زود ذوب میشه.

بررسی تست مقاومت گوشی سامسونگ Z Fold 5

پیش‌تر و در بررسی تست مقاومت آیفون 15 پرو مکس اپل دیده بودیم که حتی بعد از یک دقیقه شعله مستقیم به صفحه‌نمایش آیفون، هیچ اتفاقی نیوفتاد و سالم موند. با وجود تولید اولیه قسمتی از صفحه‌نمایش های اپل بدست سامسونگ، این اتفاق در نوع خودش می‌تونه جالب باشه.

بررسی تست مقاومت نفوذ خاک گوشی Samsung Z Fold 5

گوشی Z Fold 5 سامسونگ از گواهی IPX8 برخورداره. این بدین معناست که این گوشی می‌تونه به مدت سی دقیقه تا عمق یک‌ و نیم متری در داخل آب دووم بیاره. اما حرف X یعنی این دستگاه هیچ مقاومتی در برابر نفوذ گرد و غبار خصوصا خاک، شن و ماسه نداره.

بررسی تست مقاومت در برابر گرد و خاک گوشی Samsung Z Fold 5

برای همین زک می‌خواد با یه تست شن و ماسه و سنگ‌ریزه همه‌مون رو غافل‌گیر کنه. با ریختن خاک و سنگ‌ریزه داخل لولای گوشی و درز های صفحه‌نمایش و باز‌وبسته کردن اون، هیچ اتفاق خاصی نیوفتاد و گوشی سالم موند. با وجود نداشتن گواهی مقاومت در برابر گردوغبار، یه جورایی Z Fold 5 تونست گلیم خودش رو از آب بیرون بکشه.

بررسی تست مقاومت فریم گوشی Samsung Z Fold 5

اما بریم سراغ خم کردن گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ، خم کردن این گوشی در حالت بسته با وجود دو تا صفحه‌نمایش و دو تا باتری مجزا و لولای میانی واقعا غیر ممکنه. اما احتمالش هست که Galaxy Z Fold 5 در حالت باز خم بشه. طبق گفته سامسونگ Galaxy Z Fold 5 جوری طراحی شده که بتونه تا 200.000 بار بدون مشکل باز و بسته بشه. بعد از شکست خوردن و متلاشی شدن گوشی هایی مثل Pixel Fold گوگل و +Razr موتورولا در تست مقاومت، سامسونگ Galaxy Z Fold 5 با صلابت، مقاومت و سربلندی کامل از این آزمون بیرون میاد و برخلاف تمام انتظارات خم نمیشه. به قول زک “دست مریزاد سامسونگ!”

بررسی تست مقاومت لولای گوشی Samsung Z Fold 5

 

امتیاز نهایی!

پنل های شیشه‌ای پشت گوشی Z Fold 5 سامسونگ در حالت باز باعث میشن که سطح منسجم‌تر و یکپارچه‌تری شکل بگیره، در نتیجه با استفاده از آلومینیوم و طراحی لولای جدید احتمال خم شدن این گوشی بسیار کم شده. گوشی Z Fold 5 از تست مقاومت کانال JerryRigEverything نجات پیدا می‌کنه و نمره قابل قبولی رو هم کسب میکنه! به نظر زک اگه می‌خواید Z Fold 5 سامسونگ رو خم کنید، برید یه Z Fold 3 بگیرید چون مشخصات فنی‌شون دقیقا مثل همه منتهی اون خم میشه! نظر شما چیه؟ به نظرتون خم نشدن و سالم موندن گوشی Samsung Z Fold 5 می‌تونه باعث برتری بیشتر نسبت به رقبا بشه؟ آیا خریدن گوشی های تاشو با این قیمت در ایران اصلا توجیه اقتصادی داره؟ به نظرتون آینده گوشی ها تاشو در بازار جهانی به چه سمتی خواهد رفت؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 4 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 28
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

ali.sh2004

نقطه ی ضعفشون همون بخش لولا شونه

۰۵ دی ۱۴۰۲
shahab-021

همینو با ۱۴ پرومکس مقایسه کن

۰۵ دی ۱۴۰۲
alirza.amiry

MERCCCCCC mesle hamishe awli

۰۳ دی ۱۴۰۲
alirezalesan

بسیار مفید و کاربردی

۰۳ دی ۱۴۰۲
Arash_naimi

هیچ وقت نتونستم با گوشی تا شو ارتباط بگیرم

۰۳ دی ۱۴۰۲
Amirreza..

تست مقاومت a54 هم بزارید ممنون

۰۲ دی ۱۴۰۲
Amir.sg

من کلا فن شائومی هستم ولی خب گوشی هایی تاشو بحثش فرق داره بنظر من وان پلاس هرف اولو تو تا شو ها میزنه وه نه سامسونگ نه شیائمی خفن نیستن تو این موضوع🤦🏻‍♂️

۰۲ دی ۱۴۰۲
MAHDI13

بدی نبود

۰۲ دی ۱۴۰۲