نقد و بررسی مشخصات Galaxy Z Fold 5 سامسونگ

گلکسی زد فولد ۵ یه گوشی بحث برانگیز سامسونگه که بریم ببینیم چند مرده حلاجه! البته گوشی زد فولد ۵ موقع عرضه خیلی جنجالی به پا نکرد اما من بهش میگم جنجالی! با بررسی گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم آخرین گوشی تاشو سامسونگ چرا جنجالی شده؟

 

بررسی طراحی سامسونگ Galaxy Z Fold 5

بریم سراغ طراحی زد فولد ۵ جاییه که طراحی تخت شده و جذاب و اگر گوشی رو همینجوری باز بگیرید دستتون، یه نمایشگر پلاستیکی میبیند که محل لولای وسط فوق العاده تو چشمه و اون برآمدگی وسط که تا میشه همچنان رو مخ و مشخصه. یعنی موقعی که گوشی رو نگاه میکنید این برجستگی و فرورفتگی رو میبینید و موقعی که دارید گوشی رو لمس میکنید اونو حس میکنید و این بزرگترین باگ و ایراد گوشی های تاشو هست که بعید میدونم راه حلی برای این مشکل وجود داشته باشه، البته یه سری گوشی های تاشو که اوپو و بعضیا شیائومی تولید میکنه این مشکل رو خیلی کمتر کردن ولی توی این گوشی سامسونگ هنوز این مورد دیده میشه.

در حالت باز به زیر گوشی که نگاه کنید، یه اسپیکر، یه میکروفون و یه درگاه تایپ سی میبینید. لبه سمت راست دکمه پاور قرار داره که حسگر اثر انگشت رو توی خودش جا داده و عملکرد خوبی داره و دکمه های کم و زیاد کردن صدا هم همینجاست. بالای گوشی یه اسپیکر و دو سه تا میکروفون دیگه میبیند. لبه سمت چپ هم خشاب سیم کارته. وقتی گوشی رو ببندید، یه دونه نمایشگر خیلی دراز ۶.۲ اینچی میبینید که نسبت تصویر بلندی داره و واقعا بهترین کلمه براش درازه! توی خیلی از بررسی های که توی یوتیوب هست راجع به این نمایشگر میگن که خیلی کارکرد نداره، چون خیلی باریک و درازه و اکثر کارها رو اگر بخواید روی این نمایشگر انجام بدید، یه ذره به مشکل میخورید. جلوتر بازم بهش میپردازم.

یه دونه دوربین سلفی توی یه دونه پانچ هول اون بالا و وسط قرار داره، حاشیه های نمایشگر نسبتا زیادی داره. لولا نسبت به نسل قبلی یکی از بزرگترین تغییرات به حساب میاد و خیلی بهینه تر شده که توی این گوشی و زد فیلیپ ۵ دیده میشه. این بهینه تر شدن و باز طراحی لولا باعث میشه وقتی گوشی رو می بندید، دیگه درز و شکافی این وسط نباشه و میشه گفت که واقعا بهینه تر شده. همین قضیه باعث میشه که دیگه گرد و غبار و این چیزا این وسط گوشی نره و عمر نمایشگر از اون محلی که تا میشه بیشتر باشه. پشت گوشی هم یه دونه گوریلا گلس ویکتوس قرار گرفته و توی رنگ های مختلفی عرضه میشه که رنگ بنفش کم رنگش اینجاست، یه رنگ بنفش یواش که دوربین های اصلی گوشی توی سه تا ردیف زیر همدیگه قرار گرفتن و دو مرحله برآمدگی داره و از اون طراحی دوربین های جزیره ای که توی s23 ultra دیدیم دیگه اینجا خبری نیست. یه دونه فلش هم هست و جای اثر انگشت فوق العاده کم میمونه اما روی نمایشگر بیرونی فوق العاده زیاد میمونه.

در مجموع طراحی این گوشی با گواهی IPX8 که داره، یعنی ضد آب بودنش طراحی خوبی هست، اما میخوام یه تجربه از استفاده از این نوع گوشی های تاشو بهتون بگم، صدرا مخملی رو که میشناسید، یه دونه زد فولد ۳ داشت که برای نمایشگرش مشکلی پیش اومده بود، ما در به در تو کوچه و پس کوچه های دوبی داشتیم می گشتیم که یه نفر رو پیدا کنیم که نمایشگر این گوشی رو که ترکیده بود درست بکنه، از وسط حباب افتاده بود زیر نمایشگر و این لایه محافظ نمایشگر از روی صفحه بلند شده بود و نمایشگر پاچیده بود. فقط یه مرکز توی دوبی بود که این رو درست میکرد و توی ایران که اصلا هیچ کسی نبود، یعنی اگر توی ایران گوشی خراب بشه، اگر از بهترین فروشگاه و با بهترین گارانتی خریده باشید، بیشترین کاری که میتونه براتون بکنه اینه که گوشی رو بگیره و یه گوشی جدید بهتون بده و شما میمونید و کلی اطلاعات و دیتا که باید جابجاشون بکنید و کلی مکافات دارید. این نمایشگر داخلی خراب میشه، من با چشم خودم دیدم  و با اینکه خود سامسونگ میگه من این لولا و صفحه رو ۲۵۰ هزار بار تست کردم ممکنه لولاش هیچ ایرادی براش به وجود نمیاد ولی این نمایشگر از اینجایی که تا میخوره ممکنه زیرش حباب بره و یا زیرش گرد و خاک بشینه و به مشکل بخوره. توی بخش طراحی بزرگترین ایراد گوشی های تاشو همین بخش نمایشگر و حساس بودنه که هنوز فکر خاصی برای این موضوع نشده.

 

بررسی مشخصات نمایشگر Samsung Z Fold 5

بخش بعدی بخش صفحه نمایشه، جایی که دوتا نمایشگر Dynamic Amoled 2X داریم که فوق العاده با کیفیت و فوق العاده خوش نور هستند، یعنی روشنایی خوبی دارند، هم نمایشگر بیرونی و هم نمایشگر داخلی. عمق رنگ مشکی فوق العاده زیاده، +HDR10 رو پشتیبانی میکنن و ۱۲۰ هرتزی هستند و از ۱ تا ۱۲۰ هرتز میتونن سوییچ کنن که بالا و پایین میرن و سرعت خوب و روشنایی خوبی دارند و واقعا نمایشگرهای بسیار خوبی داره و در حد گوشی های پرچمدار دیگه سامسونگه و یه تیک بزرگ توی بخش صفحه نمایش میگیره.

 

بررسی عملکرد باتری سامسونگ گلکسی زد فولد ۵

بخش بعدی بخش باتریه جایی که یه باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده و سامسونگ توی این همه جا و فضا داخل گوشی یه باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعتی توش گذاشته که اصلا منطقی نیست. باتری عملکردش خیلی قوی و زیاد نیست، یعنی یه گوشی مثلا S23 Ultra باتریش اینو میخوره و شما دارید این گوشی رو میگیرید که باهاش مولتی تسک بکنید و نیاز به یه باتری زیادی دارید و این باگ این گوشیه. یعنی شما یه روز کامل رو توی استفاده هایی که باید با این گوشی داشته باشید و یه گوشی مناسب مولتی تسک به حساب میاد رو عمرا نمیتونید ازش بگیرید و باید روزی دو بار گوشی رو بزنید به شارژ و این یه ذره آزار دهنده است. یکی از نقاط ضعف این گوشی همین باتریشه، درسته که به نسبت نسل قبلی خیلی بهینه تر شده ولی همچنان این باتری به این عظمت و بزرگی نمیتونه یه روز کامل رو بهتون شارژ بده.

 

بررسی عملکرد دوربین Galaxy Z Fold 5

در بخش دوربین دقیقا که نه ولی حدودا همون پکیجی که توی پرچمدار سامسونگ یعنی S23 Ultra دیدیم، اینجا هم میبینم. سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسله که عکس های فوق العاده با کیفیتی بهتون تحویل میده و خیالتون از بابت دوربین قشنگ راحته. میتونید مثل یه گوشی پرچمدار با زد فولد ۵ عکاسی بکنید. توی بخش های مختلف مثل اولترا واید، پرتره، عکاسی در شب و لنز اصلی واقعا دوربینش نقص نداره. یه دونه لنز ۱۰ مگاپیکسلی سلفی روی نمایشگر بیرونی داریم و یه دونه لنز ۴ مگاپیکسلی سلفی زیر نمایشگر داخلی داریم. این لنز ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر رو کلا فراموش کنید و به دست باد بسپارید، چون خیلی کاربردی نیست. لنز ۱۰ مگاپیکسلی بیرونی بزرگترین ایرادش دینامیک رنج و وایت بالانسشه، یعنی یه ایرادی که توی اکثر سلفی های گوشی های سامسونگ دیده میشه ولی پکیج دوربین های اصلی مثل کره بادوم زمینی میمونه ولی شما میتونید این گوشی رو باز بکنید و از این نمایشگر بیرونی به عنوان ویزور استفاده بکنید و با دوربین اصلی سلفی بگیرید که عکس های فوق العاده خفن و باحال سلفی رو میتونید با دوربین اصلی ثبت بکنید و شما اینجوری عکس هایی رو دارید که میتونه خیلی خفن باشه مخصوصا توی عکس های پرتره. میتونه ویدیو 8k بگیره، دقیقا همون ترکیبی که گوشی های پرچمدار سامسونگ دارن ولی 8k رو کار نداریم اما ویدیوهای 4k تصویرهای درستی بهتون میده البته اگه شرایط نوری مناسب باشه. واقعا دوربینش خفنه و یه تیک بزرگ توی این بخش میگیره.

 

مشخصات پردازشی و نرم افزاری سامسونگ Z Fold 5

بخش بعدی بخش پردازنده است که از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده شده که برای گوشی های گلکسی بهینه و اورکلاک شده. فوق العاده همه چی سریع، روون و خوبه. شما میتونید با گوشی بازی های سنگین رو اجرا بکنید، کارهای مولتی تسک زیادی بکنید و هر کاری که با یه گوشی بخواید بکنید این زد فولد ۵ براتون انجام میده. حرف مولتی تسکینگ شد، رابط کاربری بهینه شده واسه مولتی تسکینگ، یه دونه دسک این پایین نمایشگر براتون میاره و موقعی که دارید سه تا اپ رو همزمان با هم باز میکنید از این پایین میتونید خیلی راحت بینشون سوییچ بکنید، میتونید یه طرف صفحه یه ویدیو یوتیوب باز بکنید، یه طرف دیگه یه دونه نوت باز بکنید و همزمان چت ه بکنید. این پایین این دسک رو باز بکنید یه بار خیلی نازک خیلی باحالی میاد که توی سوییچ کردن اپ ها بهتون کمک میکنه و میتونید نمایشگر داخلی رو یه جوری بچینید و نمایشگر بیرون رو یه جور دیگه. کلی کارهای شخصی سازی جذاب هم میتونید باهاش انجام بدید که واقعا خفنه اما مشکل اساسی من با این گوشی اینه که اصلا به چه دردی میخوره؟ یعنی اون مولتی تسکی که ما در موردش صبحت میکنیم چیزی نیستش که خیلی برتری به نسبت مثلا S23 Ultra همون سامسونگ برای این گوشی بده.

 

مشخصات اسپیکر گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5

بریم سراغ بخش آخر یعنی بخش اسپیکر با تست موزیک همیشگی. فوق العاده بلندی صدا خوب و زیاده اما کیفیت و تفیکیک خوب و قابل قبوله و توی این بخش هم عملکرد مناسبی داره.

 

آیا گوشی Samsung Z Fold 5 سامسونگ ارزش خرید دارد؟

بریم سراغ جمع بندی این گوشی بزرگ و یغور و سنگین سامسونگ. در کل فلسفه وجودی این گوشی به نظر من الکی و نمایشیه! به چه دردی میخوره؟ یه سری ها میگن نمایشگر بزرگتری بهتون میده که برای تماشای ویدیو مناسبه اما نمایشگر بزرگتر اگر بخواید ویدیو ببینید باهاش نسبت تصویر مربع به چه دردتون میخوره؟ توی ویدیو دیدن اگر بخواید گوشی رو افقی بکنید، ویدیو رو اندازه همون S23 Ultra موقعی که افقی میشه می بینید. اگه بخواید مولتی تسک بکنید مناسبه، دقیقا چه مولتی تسکی میخواید با یه گوشی انجام بدید که نیاز باشه بهش؟ قابلیت های مولتی تسک مثل گذاشتن برنامه ها و اپ ها کنار همدیگه و استفاده همزمان از اونها جالبه ولی با گوشی آدم نمیتونه کاری که با لپ تاپ میتونه بکنه رو انجام بده. از طرف دیگه نمایشگرش اندازه یه آیپد یا یه تبلت اندرویدی بزرگ نیست که دستتون خیلی باز باشه.

طراحی گوشی نقص داره، من دیدم که خراب میشه و این صفحه نمایش پلاستیکی این داخل به فنا میره و درست کردنش هم مخصوصا توی ایران مشکل و داستان داره. از طرف دیگه ۱۱۰ میلیون تومان پول این گوشیه، یعنی میتونید با پولش دو تا گوشی S23 Ultra بگیرید با یکیش یه کار کنید و با یکی دیگه یه کار دیگه کنید! موقعی که استوری آنباکس گوشی رو گذاشتم خیلی ها به من میگفتن که تو با سامسونگ مشکل داری، میتونید برید بررسی مشخصات گوشی S23 Ultra سامسونگ رو ببیند، من گذاشتمش رو چشمم! اون گوشی واقعا خفنه، واقعا پخته است و بدون ایراده. این گوشی ولی کاربرد نداره، شاید جذاب باشه، هایپ شده باشه، مثلا آدم ها توی ویدیوهای بررسی بیان کارهای بانمکی کنن و شخصی سازی های جذاب انجام بدن و با این لولا ور برن و تصویرها و عکس های خیلی خفنی باهاش بگیرن که وای چقدر جذابه ولی به هیچ دردی نمیخوره! همین کاری که شما میخواید با این گوشی کنید میتونید با گوشی های پرچمدار دیگه هم بکنید. خیلی ها دوست دارن میتونن میرن میخرن، مبارکشون باشه و به خوشی استفاده کنن! اینجوری نیست که واقعا آشغال باشه ولی اون ویژگی هایی که باعث برتری این گوشی به نسبت یه گوشی پرچمدار دیگه میشه اون ویژگی هایی نیست که به قیمتش بی ارزه. نکته دیگه ای نیست، شما به نظرتون این گوشی های تاشو با این قیمت ها ارزش خرید داره؟ نظرتون رو توی کامنت ها برامون بنویسید. دم همتون گرم!

 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 54
5/ 3.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Foala

با سلام؛
کامنت من رو اگر قصد خرید این محصول رو دارید بخونید کمی طولانیه !
من این گوشی رو حدودا ۴ ۵ ماه بعد از لانچ شدن گرفتم به قیمت ۷۲ میلیون.
اولا که برای پرداخت همچین هزینه ای پای گوشی موبایل باید طرفدار اون برند باشی؛ حالا هر برندی که میخواد باشه.
دوما مهم تین باگی که از این گوشی در مدت استفاده ۳ ماهه‌م دیدم باطری بوده که بهتر میبود مدت زمان بیشتری شارژ نگه میداشت
اما از همه ی لحاظ ها بسیار گوشی فوق العاده با کارایی های منحصر به فرده.
گوشی قبلی من نوت ۲۰ الترا بود و با همه ی خوبی هایی که داشت میتونم بگم زد فولد برخلاف تصورم تونست حتی از گوشی قبلی هم بیشتر راضیم کنه.
دوربین پشت و سلفی صفحه خارجی‌ش بسیار بسیار خوبه و عکساش به جد با بعضی دوربین های حرفه ای حتی رقابت میکنه.
از لحاظ کارایی باید بگم مثل گوشی های دیگست کمی سنگین تر و ازونجایی ک قاب گوشی باید حتما داشته باشید میتونم بگم خیلی خوشدست نیست ×(
البته هزینه های جانبیش هم نسبت به گوشی های دیگه تقریبا چند برابره
ارزون ترین و بی کیفیت ترین قابی ک براش میتونید بگیرید ۱ میلیون تومنه
گلسش هم به همین صورت بسیار گرون تره نسبت به موبایل های دیگه
قلم همراهش نیست جدا باید تهیه کنید
و اینکه هرجایی محصولاتش نیست یا باید انلاین تهیه کنید یا از خود نمایندگی های سامسونگ
در کل اگر خیلی به این گوشی علاقه دارید بخرید وگرنه که بدردتون نمیخوره
من خیلی گوشیمو دوست دارم و اصلا از خریدش پشیمون نیستم و همه انتظارتم رو براورده میکنه

۱۲ فروردین ۱۴۰۳
Mms.mahdi

وقتی که خیلی پولدار شدن یک از این موبایلت میخرم می زارم تو جیبم

۲۷ دی ۱۴۰۲
Mmt1359

میرم با این پول S23 ultra میخرم
بقیه اش رو میزارم جیبم

۰۶ دی ۱۴۰۲
mahziar08

خدایی خوبه

۰۵ دی ۱۴۰۲
Miksa85M

بهترین گوشی تاشو
فقط سامسونگ.

۰۵ دی ۱۴۰۲
im_sadeghian

ارزش خرید بالا

۰۵ دی ۱۴۰۲
Alireza.1402

پردازنده، دوربین عالی

۲۰ شهریور ۱۴۰۲
a.m110

👍👍👍👍👍👍👍

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
a.m110

👍👍👍👍👍👍👍👍

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
Amirhossein879

یک تب s9 plus با یک s23 ultra می گیرم خب این اشغال چیه

۱۲ شهریور ۱۴۰۲
Mahan valiahdi

قیمتو، با این پول یه s23 ultra میگیرم خب

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
tahamousavi

Only luxury…

۰۷ شهریور ۱۴۰۲