کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی S23 Ultra سامسونگ

کانال JerryRigEverything در یکی از پربازدیدترین ویدیو های کالبدشکافی خودش، به بررسی پرچمدار امسال سامسونگ یعنی گوشی گلکسی S23 Ultra پرداخته. گوشی S23 Ultra سامسونگ، 17 فوریه سال 2023 (هفدهم اسفند 1401) به بازار جهانی عرضه شد. این گوشی جایگزین نسل قبلی خودش یعنی S22 Ultra بود که با تغییرات ظاهری کم ولی جذاب و همچنین بهینه شدن عملکرد سخت افزاری و دوربین ها به بازار عرضه شده و یکی از بهترین گوشی های پرچمدار اندرویدی بازار به حساب میاد. با بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی S23 Ultra سامسونگ از کانال JerryRigEverything همراه موبونیوز باشید تا ببینیم سامسونگ فقط به تغییرات ظاهری کوچیک در این نسل بسنده کرده یا معماری داخلی این گوشی رو دست خوش تغییرات زیادی کرده؟!

بررسی مشخصات فنی گوشی S23 Ultra سامسونگ

گوشی S23 Ultra وزن 234 گرمی داره و ضخامت این گوشی به 8.9 میلی‌متر می‌رسه. برای این گوشی از اندروید 13 استفاده شده که به نسخه اندروید 14 نیز ارتقاء داده میشه. سامسونگ در کنار سیستم‌عامل اندروید از رابط کاربری One UI 6 در این گوشی استفاده کرده. اندازه صفحه‌نمایش این پرچمدار 6.8 اینچ هست و کیفیت 1440 در 3088 پیکسلی داره. صفحه‌نمایش امولد S23 Ultra نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی داره که از فناوری LTPO هم پشتیبانی میکنه و میتونه از 1 تا 120 هرتز جابجا بشه. از فناوری +HDR10 پشتیبانی میکنه و میزان روشنایی اون در بیشترین حالت به 1750 نیت می‌رسه.
این گوشی به پردازنده اسنپ‌دراگون 8 نسل دو مجهز شده که برای این نسل مقداری بهینه شده و سرعت هسته بیشتری داره. این چیپ 4 نانومتری در کنار GPU از نوع Adreno 740 عملکرد فوق‌العاده و کاربر پسندی رو در اختیار دوست‌داران سامسونگ قرار میده. شما می‌تونید در گلکسی S23 Ultra از حافظه های ذخیره‌سازی 256GB ، 512GB و 1TB استفاده کنید و بسته به نیازتون از رم های 8 و 12 گیگ بهره ببرید. باتری 5000 میلی‌آمپری S23 Ultra در کنار چیپ بهینه شده اسنپ‌دراگون 8 نسل 2 به شما این امکان رو میده تا یک روز و نیم از این گوشی استفاده مفید داشته باشید.

 

بررسی کالبدشکافی گوشی S23 Ultra سامسونگ

زک نلسون یکی از کاربران مشتاق و طرفدار سامسونگ و همچنین به عنوان میزبان و کارشناس کانال یوتیوب JerryRigEverything در یکی از پربازدیدترین ویدیو های کالبدشکافی خودش سراغ S23 Ultra رفته و دل‌ و روده این گوشی رو بیرون ریخته و به قول خودش “پرده از اسرار مخفی و باارزش سامسونگ برداشته”. بریم ببینیم که داخل S23 Ultra چه‌خبره؟!
طی هشت سال گذشته دو چیز همیشه در طراحی گوشی های سامسونگ رعایت شده، داشتن قاب پشت و بیرونی شیشه‌ای و اون قدر چسب عایق‌بندی که باهاش می‌تونید پنچری لاستیک ماشین‌تون رو بگیرید! این کار باعث میشه افراد تازه‌کار همیشه در اولین تلاش‌شون برای باز کردن گلس پشتی، اون رو بشکونن.

بررسی کالبدشکافی گوشی S23 Ultra سامسونگ

بریم سراغ کالبدشکافی. طبق معمول، با استفاده از حرارت دادن، ابزار مخصوص و اهرم پلاستیکی قاب و گلس پشتی گوشی رو جدا می‌کنیم. قیمت قاب پشتی این گوشی در سایت آمازون 20 دلار (یک میلیون تومان) هست، این در حالی است که قاب پشتی رقیب این S23 Ultra یعنی آیفون 15 پرو مکس اپل، قیمت 500 دلاری (25 میلیون تومان) داره!

پنل پشتی گوشی S23 Ultra سامسونگ

بعد از درآوردن قاب پشتی، 16 تا پیچ وجود داره که برای کالبدشکافی مابقی قطعات باید اونا رو باز کنیم.

پیچ های پنل پشتی S23 Ultra سامسونگ

داخل پنل شارژ بی‌سیم S23 Ultra از نوار های مسی استفاده شده. بعد از درآوردن اسپیکر پایینی و کابل های اتصال اون، راز بزرگ سامسونگ فاش میشه.

شارژ بیسیم گوشی S23 Ultra سامسونگ

“زیبا‌ترین قطعه باتری که تا به‌حال در گوشی های هوشمند استفاده شده.” این توصیف زک از باتری 5000 میلی‌آمپری S23 Ultra سامسونگ بود. پس از گذشت هشت سال سامسونگ بالاخره از باتری هایی با قابلیت جدا شدن و برچسب مخصوص جداسازی در گوشی های هوشمند خوش استفاده کرده و کار تعویض یا تعمیر اونها رو خیلی آسون‌تر کرده. کاربران یا بهتره بگیم تعمیرکارها می‌تونن باتری این گوشی در عرض چند ثانیه جدا و اون رو تعویض کنن.

باتری گوشی S23 Ultra سامسونگ

بعد از درآوردن باتری ، سیستم خنک کننده محفظه بخار (vapor chamber) و حسگر اثر انگشت فوق سریع (UltraSonic) گوشی S23 Ultra کاملا قابل مشاهده است.

حسگر اثرانگشت گوشی S23 Ultra سامسونگ

پنل ثانویه شارژ بی‌سیم هم دقیقا کنار محفظه S Pen یا همون قلم گوشی S23 Ultra قرار گرفته. زمانی که S Pen رو در جای خودش قرار می‌دید، لایه های مسی انتهای قلم به پنل ثانویه شارژ بی‌سیم متصل میشن و از اون می‌تونید به عنوان یک دکمه ریموت برای گرفتن تصاویر استفاده کنید. واقعا فناوری جذاب و زیرکانه‌ای هست. محفظه نگهدارنده یا همون گاراژ S Pen از پلاستیک و شیشه ساخته شده تا بتونه انرژی شارژ بی‌سیم رو داخل این مدار انتقال بده. شما می‌تونید گوشی S23 Ultra و قلم اون رو به صورت بی‌سیم شارژ کنید.

شارژر قلم گوشی S23 Ultra سامسونگ

ماژول ویبره گوشی S23 Ultra در قسمت اسپیکر بالایی و مکالمه این گوشی قرار گرفته.

ماژول ویبره گوشی S23 Ultra سامسونگ

همانند چیزی که در بررسی کالبدشکافی گوشی A54 سامسونگ دیده بودیم، سامسونگ در این گوشی هم از فوم های توپ‌مانند سفید رنگ استفاده کرده تا باعث افزایش بیشتر و رسایی صدا بشه.

بررسی کالبدشکافی گوشی اس 23 اولترا سامسونگ

تمام برد اصلی لنز های دوربین گوشی S23 Ultra توسط یه پیچ مشکی نگه‌داشته شده و با بازکردن اون می‌تونید مادربرد رو جدا کنید. در قسمت بالایی دوربین 12 مگاپیکسلی اولترا واید رو داریم که از قابلیت لرزش‌گیری تصاویر یا همون OIS برخوردار نیست. زیر اون دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی قرار گرفته که بر خلاف پرچمدار های دیگه از قابلیت لرزش‌گیری تصاویر بهینه شده برخورداره. در کنار اون یه دوربین تله‌فوتو و یه سنسور ده برابری تله‌فوتو دیگه قرار گرفته. اما دوربین 12 مگاپیکسلی سلفی این گوشی همچنان به فریم اصلی پرس شده.

دوربین گوشی S23 Ultra سامسونگ

سامسونگ در اقدامی عجیب حفره درگاه سیم‌کارت در نزدیکی حفره میکروفون قرار داده و به احتمال زیاد تمام افرادی که دفعه اول بخوان سیم کارت بندازن تو این گوشی، اشتباهاً سوزن سیم‌کارت رو داخل یکی از این دو حفره فرو می‌کنن. اما خیالتون راحت باشه! در انتهای این دو حفره عایق‌بندی ضد‌آب و واشر مخصوص قرار گرفته و با فرو کردن سوزن سیم‌کارت در حفره میکروفون در حقیقت نمی‌تونید آسیب جدی به اون وارد کنید و مثل یه کوچه بن‌بست می‌مونه.

اسپیکر گوشی S23 Ultra سامسونگ

جمع‌بندی و امتیاز نهایی

گوشی S23 Ultra سامسونگ از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با نسل قبلی خودش یعنی S22 Ultra نداره، اما محتویات داخلی اون به‌شدت تغییر کرده و بهینه شده. از اونجایی که وقتی عمر باتری این گوشی تموم میشه، دیگه نیازی نیست برید یه گوشی 1200 دلاری دیگه بخرید، بلکه فقط می‌تونید با 30 دلار (یک میلیون و پانصد هزار تومان) دوباره از سامسونگ یه باتری بخرید و به راحتی چندین سال دیگه از این گوشی استفاده کنید! زک نلسون کارشناس کانال JerryRigEverything معمولا امتیاز عددی به کالبدشکافی دستگاه های بررسی شده نمیده و برای گوشی S23 Ultra سامسونگ به “من که یکی از طرفدارهای دوآتیشه‌اش هستم” اکتفا می‌کنه که نشون میده این گوشی تونسته امتیاز قابل قبولی رو از زک کسب کنه. به نظرتون قابلیت تعویض راحت باتری گوشی S23 Ultra سامسونگ می‌تونه باعث بالا رفتن ارزش خریدش نسبت به رقبا بشه؟ به نظرتون تفاوت آشکار قیمت قطعات این گوشی با رقیب دیگه اش مثل آیفون 15 پرو مکس چیه؟ به نظرتون به غیر از باتری، کدوم یک از قطعات دیگه گوشی باید تعویض پذیری آسونی داشته باشن؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 27
5/ 4.9

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

همینم خوبه…

۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ilia__tajik

جالب بود ممنون

۲۵ دی ۱۴۰۲
hemen1387

گوشی پکیجه کاملیه

۲۱ دی ۱۴۰۲
Amirhosein_bahrami

هرچی پرچمدارا میرن بالاتر
قطعا کیفیت و تغییرپذیری بهتری دارنت

۲۱ دی ۱۴۰۲