مقایسه سامسونگ S21 FE و 12T Pro شیائومی

گوشی های بالارده و قاتل پرچمدار بین کاربران حرفه ای موبایل که پول خرید گوشی های پرچمدار رو ندارن همیشه محبوب بودن و ارزش خرید خوبی هم دارن. توی بازار ایران رقابت برای کسب عنوان بهترین گوشی قاتل پرچمدار چند سالیه که بین شیائومی و سامسونگه. قاتل پرچمدارهای شیائومی همیشه روی کاغذ مشخصات بهتری داشتن اما سامسونگ هم همیشه نون اعتبارشو خورده و تو فروش پا پس نکشیده. با ورود 12t Pro به بازار دیگه وقتشه که مقایسه این گوشی با S21 FE رو داشته باشیم تا ببینیم تازه وارد شیائومی واقعا گوشی خیلی بهتریه یا بازم سامسونگه که در نهایت بیشتر میفروشه! با مقایسه سامسونگ S21 FE با 12T Pro شیائومی همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی سامسونگ s21 fe با شیائومی 12 تی پرو

طراحی گوشی S21 fe یه چیزی بین میان رده های سری A و پرچمدار سری S سامسونگه و samsung سعی کرده در کنار کیفیت، برچسب قیمتی رو هم پایین بیاره. قسمت پشتی از پلاستیک مات ساخته شده که خیلی اثر انگشت روش نمی مونه و فریم هم از فلز آلومینیومه. طراحی برآمدگی دوربین مثل S21 ساخته شده ولی نوع قرار گرفتنش توی قسمت پشتی مثل سری A جزئی از قسمت پشتیه. استفاده از پلاستیک باعث شده وزن گوشی کم بشه (حدود 177 گرم) و با یه گوشی خوش دست و سبک طرف باشید. برای پورت تایپ سی این گوشی از ورژن 3.2 استفاده شده که امکان اتصال به مانیتور و تلویزیون رو بهتون میده.

گوشی Galaxy S21 FE

شیائومی 12 تی پرو از لحاظ طراحی خیلی شبیه گوشی های پرچمدار شیائومی شده. استفاده از گلس مات برای قسمت پشتی و پلاستیک برای فریم میانی باعث شده کمی وزن گوشی بالا بره و به 205 گرم برسه که کمی برای استفاده طولانی مدت اذیت کننده است. گواهی IP53 بر خلاف IP68 استفاده شده برای گوشی سامسونگ S21 Fe محافظت کمتری در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و نفوذ قطرات آب به این گوشی داره که مخصوصا برای نفوذ آب فقط در مقابل پاشیدن ذرات آب مقاومه. هر دو گوشی از یه حسگر اپتیکال روی صفحه نمایش استفاده میکنن که دقت و سرعت خوبی داره.

قیمت گوشی 12t pro شیائومی؛ بهترین گوشی تا 20 میلیون تومان

هر دو گوشی توی یه سری جاها سعی کردن با استفاده از متریال معمولی تر هزینه ها رو کاهش بدن، اما گوشی سامسونگ به خاطر وزن سبک و خوش دست بودنش در استفاده طولانی مدت، تجربه بهتری بهتون میده و گوشی مقاوم تری هم در مقابل نفوذ ذرات خارجی به حساب میاد و اگه از قسمت پشتی پلاستیکیش چشم پوشی کنید کاملا راضیتون میکنه. پس برنده بخش طراحی S21 FE 5G سامسونگه.

برای مشاهده توضیحات و عکس های بیشتر هر گوشی میتونید به مقاله بررسی هر کدام مراجعه کنید:

بررسی گوشی Samsung S21 FE

بررسی گوشی Xiaomi 12T Pro

 

مقایسه صفحه نمایش S21 Fe با شیائومی 12T pro

گوشی شیائومی 12T pro از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1220 و نرخ به روز رسانی 120 هرتز استفاده میکنه. به خاطر رزولوشن بالا و امکان نمایش 69 میلیارد رنگ با یه صفحه نمایش تقریبا عالی و بی نقص طرفیم که ترکیب رنگ فوق العاده ای بهتون میده. روشنایی صفحه هم مناسبه و تو حالت دستی تا 500 نیت و در حالت اتومات و نور زیاد تا 900 نیت بالا میره. قابلیت HDR10+ و دالبی ویژن هم توش استفاده شده و خوراک تماشای فیلم و سریال های با کیفیت بالاس.

اما برای صفحه نمایش s21 Fe سامسونگ، صفحه 6.4 اینچی با پنل داینامیک امولد و رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی استفاده شده. ترکیب رنگ ها و وضوح خوبه و روشنایی صفحه هم توی محیط بیرون مناسبه و توی حالت خودکار تا 790 نیت بالا میره. حاشیه صفحه نمایش نسبت به 12 تی پرو حدود 3 درصد کمتره. نرخ به روز رسانی برعکس 12 تی پرو اداپتیو نیست و به صورت خودکار و نوع عملکرد از 60 تا 120 سوییچ نمیکنه و باید دستی این کار رو انجام بدید که باعث شده کمی مصرف باتری بیشتر بشه. از تاچ سمپلینگ 240 هرتزی برای این گوشی استفاده شده که نسبت به 480 هرتز شیائومی 12t Pro خیلی خفن به نظر نمیرسه و اگه اهل بازی کردن باشید، شیائومی گزینه بهتریه. از گوریلا گلس ویکتوس برای محافظت صفحه نمایش استفاده شده که در مقایسه با گوریلا گلس 5 شیائومی 12 تی پرو محافظت بیشتری در مقابل خط و خش و خورد شدن صفحه داره. دوربین سلفی هم توی هر دو گوشی توی یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته.

گوشی شیائومی 12 تی پرو یه صفحه نمایش پر جزئیات تر با ترکیب رنگی تقریبا عالی رو بهتون میده و با اختلاف خوبی امتیاز این بخش رو برای خودش میکنه.

 

مقایسه قدرت پردازشی S21 Fe با شیائومی 12 تی پرو

پردازنده اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در کنار 8/12 گیگ رم از نوع LPDDR5 و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 برای بخش پردازشی گوشی شیائومی 12 تی پرو در نظر گرفته شده. رم و حافظه نسبت به سامسونگ اس 21 اف ای سرعت بیشتری دارن و باعث میشه نهایتا در اجرای برنامه های سنگین و مولتی تسکینگ عملکرد بهتری داشته باشه. اگه اهل بازی کردن باشید این پردازنده عملکرد خیلی عالی و خفنی بهتون میده و از پس بازیهای با گرافیک بالا به راحتی برمیاد و توی استفاده روزمره هم همه چی روون و بی نقص اجرا میشه، اما مشکلی که توی اکثر پردازنده های بالارده اسنپدراگون دیده میشه و این گوشی هم از این قاعده مستثنی نیست، توی بازی ها بعد یه مدت دما بالا میره و باعث میشه عملکرد گوشی کاهش پیدا کنه و فریم ریت خیلی خوبی بهتون نده.

سامسونگ اس 21 اف ای به رسم جدید سامسونگ با دو تراشه اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 عرضه شده. برای هر دو نسخه از 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی و 6/8 گیگ رم استفاده شده. پردازنده اسنپدراگون عملکرد خوبی هم توی کاربری روزمره و هم اپ های سنگین و بازی های با گرافیک بالا داره و عملکردش نزدیک به سری S21 سامسونگه اما توی مصرف انرژی خیلی بهینه نیست. پردازنده اگزینوس تو کاربری معمولی فرق خاصی باهاش نداره اما توی بازی های سنگین تر کم میاره و هر چقدر زمان بیشتری بازی کنید افت فریم بیشتری داره، اما مصرف انرژی بهینه تری داره و دماش هم خیلی بالا نمیره. امکان افزایش فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی برای هر دو گوشی وجود نداره.هر دو گوشی از ورژن وای فای نسخه 6 استفاده میکنن و ارتباط تقریبا بدون مشکلی بهتون میدن.

اگه دنبال بازی کردن با گوشی هستید حتما باید سراغ شیائومی 12 تی پرو برید و از گرافیک بالایی بازی هایی که بهتون میده لذت ببرید ولی اگه خیلی اهل بازی نیستید و بیشتر روون اجرا شدن برنامه ها و سرعت رابط کاربری مهمه نسخه اگزینوس گوشی S21 Fe هم کارتون رو راه میندازه و باتری بهتری هم بهتون میده ولی از لحاظ عملکرد کلی شیائومی 12T pro برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه رابط کاربری S21 FE 5G با شیائومی 12T pro

گوشی 12 تی پرو از رابط کاربری MiUi 13 مخصوص شیائومی که برپایه اندروید 12 ساخته شده استفاده میکنه که امکانات شخصی سازی نسبتا خوبی داره اما نسبت به رابط کاربری One Ui 4 استفاده شده توی سامسونگ S21 Fe روونی و امکانات نسبتا کمتری داره (برای S21 FE آپدیت اندروید 13 و رابط کاربری One ui 5 هم در دسترسه). هر دو گوشی هم تا 3 سال آپدیت نرم افزاری اندروید و 4 سال آپدیت امنیتی رو دریافت میکنن تا برای استفاده طولانی مدتشون خیالتون راحت تر بشه. یه قابلیت قابل ذکر شیائومی 12T pro برای گیمرها بخش گیم توربو که به شما اجازه شخصی سازی بازی ها و تنظیماتش رو میده. این بخش تفاوت خیلی خاصی بین دو گوشی وجود نداره و بیشتر به سلیقه و تجربه کار شما با گوشی های دیگه این دو برند بستگی داره ولی معمولا رابط کاربری سامسونگ محبوب تره و زودتر هم آپدیت های اندروید رو میگیره پس میشه s21 fe رو برنده این بخش دونست.

 

مقایسه باتری Samsung S21 FE با شیائومی 12 تی پرو

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی قرار گرفته توی شیائومی 12 تی پرو در استفاده معمولی و سبک کمتر از یک روز بهتون شارژ میده و اگه بازی کنید یا ویدیو زیادی باهاش تماشا کنید به 5 تا 6 ساعت میرسه، اما نیازی به غصه خوردن نیست! چون با آداپتور 120 واتی قرار گرفته توی جعبه توی کمتر از 20 دقیقه گوشیتون فول شارژ میشه.

سامسونگ s21 fe از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که کمتر از یک روز در حالت نیمه استندبای بهتون شارژ میده و اگه استفاده سنگین تری ازش کنید بین 5 تا 6 ساعت بهتون شارژ میده که تقریبا عملکردی نزدیک به گوشی شیائومی داره. برای شارژ گوشی هم می تونید از یه آداپتور 25 واتی فست که باید جدا تهیه کنید، که 50 درصد رو توی نیم ساعت و در یک ساعت و 15 دقیقه هم گوشی رو فول شارژ میکنه استفاده کنید. قابلیت دیگه که از سری S21 به جای مونده امکان شارژ بیسیم 15 واتیه که باعث میشه به گوشی های پرچمدار نزدیک تره بشه.

تو عملکرد شارژدهی هر دو گوشی تقریبا عملکرد یکسانی دارند اما شیائومی 12 تی پرو به خاطر داشتن شارژر پر سرعت توی جعبه میشه گفت گزینه مناسب تریه و برنده این بخش محسوب میشه.

مقایسه دوربین Samsung S21 FE با Xiaomi 12T pro

برای گوشی شیائومی 12 تی پرو سه سنسور اصلی 200 مگاپیکسلی(!)، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده شده. لنز اصلی میتونه توی سه حالت 200، 50 و 12 مگاپیکسلی عکس بگیره. در حالت پیش فرض که عکس های 12 مگاپیکسلی میگیره کیفیت عکس ها خوبه و جزئیات زیادی توشون دیده میشه. با 50 مگاپیکسل کمی دیتیل عکس ها زیاد تر میشه ولی در کنارش نویز هم زیاد میشه. در نهایت در حالت 200 مگاپیکسلی به صورت وحشتناکی کیفیت عکس ها زیاد نمیشه و مقداری کمی شاهد افزایش کیفیتم و بیشتر حجم عکس ها زیاد میشه و به حدود 20 مگ میرسه. شاید این مشکل با آپدیت نرم افزاری حل بشه اما فعلا عملکرد دوربین 200 مگاپیکسلی بیشتر تبلیغاتیه!

عکس های پرتره شارپنس خوبی دارن و سوژه به خوبی جدا میشه از پس زمینه اما توی سوژه های سخت تر کمی مشکل پیدا میکنه. سنسور اصلی امکان زوم دو برابری دیجیتال رو بهتون میده و تقریبا مثل یه لنز مستقل عمل میکنه و جزئیات خوبی هم به نمایش میزاره اما به پای لنز تله فوتو سامسونگ S21 fe نمیرسه. لنز اولترا واید میشه گفت عملکرد متوسطی داره و کمی گوشه های عکس رو دستکاری میکنه و رنگ هاش از واقعیت فاصله میگیره.

سنسور ماکرو هم تقریبا برای حفظ ظاهر قرار گرفته و به خاطر نداشتن اتوفوکوس برای گرفتن عکس های معمولی هم باید تلاش زیادی کنید. عکسبرداری توی شب به صورت خودکار نایت مود فعال میشه و عکس های دیتیل و اکسپوژر خوبی دارند و سایه ها هم واقعی ثبت میشن. دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی میشه گفت اکیه، اکسپوژر خوبی داره و رنگ پوست رو خوب درمیاره اما دیتیل عکس های خیلی بالا نیست. فیلمبرداری لنز اصلی تا 8k با 24 فریم امکان پذیره و کیفیت و رنگ خوبی داره، اما فیلمبرداری 4k وضعیتش بهتره و به خاطر استفاده از لرزشگیر اپتیکال فیلم های با لرزش کم و جزئیات بالایی میگیره.

سه سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی به همراه لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم سه برابری اپتیکال دوربین سامسونگ S21 Fe رو تشکیل میدن. کیفیت عکس های سنسور اصلی خیلی خوبه، کنتراست عکس ها بالاست و نویز کمی دارن، دینامیک رنج نرماله و اگه عکس با رنگ های گرم تر و روشن تر رو می پسندید این دوربین راضیتون میکنه. سنسور اولترا واید نسبت به قیمت گوشی خوبه و دیتیل و شارپنس مناسبی داره و کنتراست عکس هم خیلی بالا نیست.

برای لنز تله فوتو شارپنس نسبتا کمه اما دیتیل و جزئیات عکس ها مثل دوربین های اصلی بقیه گوشی ها عمل میکنه و توی زوم های بالا هم خیلی کاهش جزئیات نداره. عکسبرداری توی شب عالیه، دیتیل و کیفیت عکس ها خوبه و کنتراست بالایی دارن. با روشن کردن حالت نایت مود عکس های روشن تر میشن و جزئیات سایه ها بیشتر میشه اما نویز تصویر هم زیادتر میشه. عکس های دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی شبیه به واقعیت رنگ صورت و نویز کمی دارن. رنگ و دینامیک رنج عالی دارن و میشه گفت جز دوربین های سلفی خیلی خوب به حساب میاد و کاملا راضیتون میکنه. امکان فیلمبرداری 4k با 60 فریم توی لنز اصلی و سلفی وجود داره و جزئیات مناسبی در کنار نویز کم بهتون میده فقط کمی شارپنس کمه.

به صورت کلی میشه گفت دوربین شیائومی 12 تی پرو توی دوربین اصلی خیلی عملکرد بهتری از خودش نشون میده اما سنسور های دیگه خیلی تعریفی ندارن و عملکرد کلی دوربین سامسونگ S21 fe بهتره. البته که ممکنه تو بعضی کاربردها xiaomi 12 pro بهتر باشه و تو بعضی کاربردها S21 FE و اختلاف خیلی زیاد نیست.

 

مقایسه اسپیکر Samsung S21 FE با Xiaomi 12T Pro

هر دو گوشی از اسپیکر استریو در کنار قابلیت دالبی اتموس استفاده میکنن. بلندی و کیفیت صدای هر دو مناسبه اما سامسونگ S21 Fe بیس کمتری داره. تنظمیات صدای گوشی 12 تی پرو به عهده هارمن کاردنه و باعث میشه بیس و کیفیت مطلوب تری داشته باشه. گوشی 12T Pro از بلوتوث ورژن 5.2 استفاده میکنه که نسبت به نسخه 5 گوشی سامسونگ اتصال بهتر و با مصرف انرژی کمتری رو بهتون میده. جک 3.5 میلیمتری هم مثل گوشی های پرچمدار تو هر دو گوشی خبری ازشون نیست.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

اگه طراحی سبک و جمع جور براتون مهم باشه و مدت زیادی گوشی دستتونه سامسونگ S21 fe گزینه خیلی بهتریه اما بدنه پلاستیکش شاید کمی توی ذوق بزنه و سریع تر کیفیت اولیه خودش رو از دست میده و اگه کیفیت و طول عمر براتون مهمه بهتره سراغ شیائومی 12 تی پرو برید.

توی صفحه نمایش شیائومی سنگ تموم گذاشته و تمامی امکاناتی که توی گوشی های پرچمدارش دیده میشه رو برای 12t pro استفاده کرده و با یه صفحه با جزئیات و ترکیب رنگ فوق العاده طرفید. اسپیکر و امکانات صوتی هر دو گوشی تقریبا به هم نزدیکه اما شیائومی 12 تی پرو به خاطر همکاری با شرکت هارمن کاردن صدای نسبتا با کیفیت تری بهتون میده. عملکرد شارژدهی هر دو گوشی فرق خاصی با هم نداره ولی داشتن قابلیت شارژ بیسیم s21 fe دستتون رو برای شارژ گوشی با شارژر وایرلس بازتر میزاره که خیلی کاربردی نیست اما قابلیتیه برای خودش! اما توی جعبه آداپتوری قرار نداره و باید جدا تهیه کنید و سرعت شارژ هم خیلی پایین تره و اگه خیلی از گوشی استفاده می کنید و تند تند گوشیتون رو شارژ میکنید 12 تی پرو با شارژر 120 واتی و فول شارژ شدنش تو 20 دقیقه، براتون خیلی مناسب تره.

با اینکه شیائومی 12t pro دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی داره اما عملکرد بخش های دیگه دوربین خیلی جذاب نیست و عملکرد کلی دوربین سامسونگ S21 fe بهتره و عکس های گرم تر و روشن تری میگیره (میشه گفت دوربین 12 تی پرو برای کاربرهای عادی بهتره و s21 fe برای کسایی که دنبال عکاسی حرفه ای تر با گوشی هستند). قدرت سخت افزاری توی کاربری عادی و روزمره خیلی فرق خاصی با هم دیگه ندارن ولی اگه اهل بازی کردن باشید حتما باید سراغ شیائومی 12 تی پرو برید. با توجه به قیمت حدودی 19 میلیون تومنی (آذر 1401) برای نسخه با رم و حافظه 12/256 شیائومی 12t pro نسبت به قیمت 17.7 میلیون تومنی کانفیگ 8/256 اس 21 اف ای (+ هزینه خرید آداپتور شارژ)، برای کسی که دنبال یه گوشی همه کاره خوش دست و با کیفیت ساخت مناسب و دوربین با کیفیت میگرده و اعصاب کافی برای سرعت شارژ پایین گوشی داره، خرید سامسونگ S21 fe گزینه منطقی تریه و اگه اهل بازی کردن با گوشی هستید و براتون کیفیت صفحه نمایش خیلی مهمه هزینه بیشتر برای گوشی شیائومی 12 تی پرو منطقی به نظر میرسه.

مشاهده قیمت روز گوشی S21 FE 5G سامسونگ

مشاهده قیمت روز گوشی Xiaomi 12T Pro

میشه اینجوری هم گفت برای گیمرها قطعا xiaomi 12t pro گوشی بهتریه. در حالت کلی هم شیائومی 12 تی پرو گوشی بهتریه ولی این برتری شاید اونقدری نباشه که همه بخوان برن سمت خریدش و s21 fe هم عملکردش واقعا خوبه و به خاطر برند سامسونگش فروش بالایی داره و احتمالا کم دردسر تره تو استفاده بلند مدت.

شما بین این دو تا گوشی طرفدار کدومید؟ به نظرتون کدومشون ارزش خرید بیشتری داره؟

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 81
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Alimoradi9174

من ۳۷تومن ۱۲تی پرو امروز گرفتم محشره

۰۹ تیر ۱۴۰۲
Alirafiei1385

با احترام به نظرات همه ی کاربران 12tpro
در ۵/۲/۱۴۰۲ این گوشی تقریبا ۱۳ الی ۱۵ میلیون از s21fe گرونتره کم پولی نیست، اجمالی هم بخوای حساب کنی معلومه 12tpro بهتره ولی با این حال s21 fe رو باز هم دارید با 12tpro(هرچند زیاد برتری نداره) مقایسه می کنید!!؟ اگه 12t pro رقیب داشته باشه اون s21پلاس یا اولترا هستش نه s21 اف ای مظلوم گیر آوردید برین با اون دو تا دیگه که گفتم مقایسه کنید بعد.

۰۵ تیر ۱۴۰۲
Nurse

با قیمت الان دیگ ۱۲t پرو نمیشه نگاه کرد ، چه برسه به خرید

۲۱ خرداد ۱۴۰۲
Amirreza13885

12tpro

۰۵ خرداد ۱۴۰۲
Evolving_2080

من بین 12t pro و s21fe موندم اخه سامسونگ همیشه تو استفاده بلند مدت عالیه میترسم 12tproرو بگیرم اما بعد ار دو یا سه سال هنگ کنه نظرتون چیه دوستانی که شیائومی دارن راضی هستن؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲