مقایسه گوشی S21 FE و S23 FE سامسونگ

سامسونگ بعد از خبرهای مختلف از کنسل شدن سری FE با حدود 2 سال فاصله گوشی S23 FE رو بالاخره عرضه کرد تا طرفداران این برند بتونن گوشی S23 سامسونگ رو با قیمتی کمتر و با امکاناتی تقریبا نزدیک تهیه کنن. اگه شما گوشی S23 FE سامسونگ دارید و میخواید ببینید که نسل جدید ارزش ارتقا رو داره یا نه و یا اینکه میخواید یه گوشی شبه پرچمدار سامسونگی تهیه کنید و با توجه به اختلاف قیمت حدودا 4 میلیون تومنی این دو گوشی، ارزش داره که سراغ گوشی ارزونتر برید یا نه، در این مقاله این دو گوشی شبه پرچمدار رو با هم مقایسه کردیم تا ببینم کدوم گوشی در حال حاضر (پاییز 1402) ارزش خرید بیشتری داره؟ برای گرفتن جواب این سوال، با مقایسه گوشی S21 FE و S23 FE سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ S23 FE با S21 FE

اولین چیزی که در مقایسه این دو گوشی نظر شما رو به خودش جلب میکنه تفاوت نسبتا زیاد طراحی و کیفیت ساخت دو گوشیه. سامسونگ در ساخت گوشی S21 FE از ترکیب پلاستیک و فلز استفاده کرده و با اینکه ممکنه موقع دست گرفتن گوشی خیلی حس پریمیوم و گرون قیمت بودن گوشی به شما دست نده و مقداری این بدنه پلاستیکی توی ذوق بزنه اما با توجه به وزن 177 گرمی گوشی و سبک و خوش دست بودنش، به نظر ما ارزشش رو داشته. چون اکثر افراد موقع استفاده از گوشی از قاب استفاده میکنن و این پلاستیکی بودن گوشی خیلی به چشم نمیاد. البته سامسونگ خیلی به این مورد اعتقاد نداشته و برای اینکه گوشی جدید سری FE بیشتر به گوشی های سری S23 شباهت پیدا کنه در ساخت این نسل از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده که باعث میشه گوشی حس بهتری موقع استفاده داشته باشه اما با افزایش وزن گوشی و رسیدنش به حدود 209 گرم وزن دیگه با یه گوشی خوش دست و سبک طرف نیستیم و ممکنه در استفاده طولانی مدت مقداری دست شما رو خسته کنه.

از لحاظ زبون طراحی هم با دو ظاهر کاملا متفاوت طرف هستیم. گوشی S21 FE مثل گوشی های پرچمدار قدیمی تر سامسونگ با جزیره دوربین مجزا و برآمده ساخته شده که فریم نسبتا کوچیک تر و با خمیدگی بیشتری داره اما گوشی S23 FE سامسونگ دقیقا مشابه گوشی S23 سامسونگ ساخته شده و دیگه از جزیره دوربین مجزا خبری نیست و لنزهای دوربین با بدنه ترکیب شدن و یه فریم فلزی برای محافظت بیشتر دورشون قرار گرفته. پنل پشتی و فریم مقداری تخت شده. از لحاظ طراحی، با اینکه خیلی سلیقه ای هست، گوشی S23 FE طراحی مدرن تر و جذاب تری داره. البته این حذف جزیره دوربین مجزا باعث شده قطر گوشی هم مقداری افزایش پیدا کنه (حدود 0.3 میلیمتر) که در کنار افزایش وزن گوشی میشه گفت اگه دنبال یه گوشی خوش دست و سبک هستید، هنوز گوشی S21 FE گزینه مناسب تری به حساب میاد.

مقایسه طراحی سامسونگ S23 FE با S21 FE

یه تغییر و تفاوت دیگه بین دو گوشی در طراحی و ساخت نمایشگر دیده میشه. هر دو گوشی از نمایشگر با حاشیه معقول و یه دوربین سلفی توی پانچ هول وسط نمایشگر استفاده میکنن ولی گوشی S23 FE مقداری حاشیه بیشتری داره، به خصوص از بالا و لبه های نمایشگر و اگه حاشیه زیاد نمایشگر شما رو اذیت میکنه، شاید طراحی نمایشگر گوشی جدید رو خیلی نپسندید. در بحث محافظت از نمایشگر، سامسونگ بازم کم کاری کرده و به جای گوریلا گلس ویکتوس قرار گرفته روی گوشی S21 FE از گوریلا گلس 5 برای پنل پشتی و جلوی گوشی استفاده کرده که مقداری در مقابل خرد شدن و خط و خش مقاومت بیشتری داره. برای هر دو گوشی از حسگر اثر انگشت اپتیکال استفاده شده که سرعت و دقت مناسبی دارند. گواهی IP68 که تا عمق 1.5 متری در آب و به مدت 30 دقیقه از نفوذ آب جلوگیری میکنه برای هر دو نسل استفاده شده.

در مجموع اگه طراحی جذاب و مدرن بودن و کیفیت ساخت بالا براتون اهمیت بیشتری گوشی S23 FE گزینه جذاب تری، البته با کمی حاشیه نمایشگر زیادتر، به حساب میاد ولی اگه خوش دست بودن و راحتی استفاده در طولانی مدت برای شما اهمیت بیشتری داره، گوشی S21 FE گزینه مناسب تری به حساب میاد. در بقیه بخش ها تفاوت خاصی بین دو گوشی وجود نداره که بخواد باعث برتری فاحش هر کدوم از گزینه ها بشه.

 

مقایسه صفحه نمایش سامسونگ S21 FE با S23 FE

هر دو گوشی از نمایشگر 6.4 اینچی Dynamic AMOLED 2X استفاده میکنن که رزولوشن 1080 در 2340 پیکسلی داره و میتونه تصاویر با کیفیت بالا و دقت رنگی مناسبی رو به نمایش بزاره. عمق رنگ های مشکی هم بسیار خوبه. هر دو از +HDR10 پشتیبانی میکنن. همونطور که توی بخش طراحی اشاره کردیم حاشیه نمایشگر گوشی S23 FE بیشتره. در مجموع توی این بخش تفاوت خیلی زیادی بین دو گوشی وجود نداره به جز دو مورد، یکی در روشنایی بیشینه است که گوشی S23 FE میتونه تا 1450 نیت در حالت خودکار روشن بشه و در محیط های پر نور و یا زیر نور مستقیم آفتاب میتونه تجربه بهتری ارائه کنه. مورد بعدی در نرخ به روزرسانی دیده میشه، با اینکه هر دو از رفرش ریت 120 هرتزی استفاده میکنن اما گوشی S23 FE قابلیت تنظیم هوشمند رفرش ریت رو داره و میتونه با توجه به نوع استفاده بین 60 و 120 هرتز جابجا بشه که نکته مثبتی برای مصرف بهینه باتری به حساب میاد.

در مجموع با توجه به تغییرات ایجاد شده در روشنایی و نرخ به روزرسانی گوشی S23 FE سامسونگ میتونه تجربه بهتری در این بخش به شما بده و موقع کار با گوشی حس بهتری منتقل میکنه، البته اگه از حاشیه نسبتا بیشتر نمایشگر چشم پوشی کنیم.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ S23 FE با سامسونگ S21 FE

سامسونگ خیلی به امکانات این بخش دست نزده، به همین خاطر از لحاظ سخت افزاری خیلی تفاوت زیادی بین دو گوشی مشاهده نمیشه. هر دو از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنن اما با توجه به تغییر در بخش پردازنده و سخت افزار شارژدهی نسبتا متفاوتی دارند. گوشی S21 FE در استفاده معمولی و روزمره با کمی ارفاق میتونه حدود یک روز شما رو همراهی کنه و به صورت مداوم بین 6 تا 7 ساعت میتونه به شما اسکرین تایم بده اما گوشی S23 FE نسبتا وضعیت بهتری داره و توی استفاده معمولی یک روز شما رو همراهی میکنه و بین 7 تا 8 ساعت میتونه به شما اسکرین تایم بده. البته هر دو گوشی در بحث شارژدهی جزو گوشی های تاپ بازار نیستند و نباید انتظار شارژدهی در حد گوشی سامسونگ A54 رو از این گوشی ها داشته باشید.

مدت هاست که دیگه از شارژر داخل جعبه توی گوشی های سامسونگی خبری نیست و باید خودتون جداگانه یه شارژر 25 واتی برای گوشی تهیه کنید که حدود 400 500 هزار تومان به هزینه خرید گوشی اضافه میکنه. به خاطر توان پایین شارژر هر دو گوشی سرعت شارژ خیلی بالایی ندارند، گوشی S23 FE توی نیم ساعت حدود 58 درصد شارژ میشه و شارژ کاملش هم حدودی 80 تا 85 دقیقه طول میکشه که این عدد برای گوشی S21 FE هم در همین حدود قرار داره و تفاوت خیلی خاصی در این مورد بین دو گوشی دیده نمیشه.

امکان شارژ بیسیم 15 واتی و شارژ معکوس بیسیم 4.5 واتی در هر دو گوشی وجود داره و اگه شارژر بیسیم دارید میتونید به راحتی هر دو گوشی رو شارژ کنید. از هر دوتا گوشی میتونید برای شارژ ساعت و هندزفری بلوتوثی خودتون استفاده کنید. توی این بخش به خاطر شارژدهی نسبتا بهتر، گوشی s23 fe گزینه مناسب تری به حساب میده و تیک این بخش رو دریافت میکنه.

 

مقایسه دوربین Samsung S23 FE با Samsung S21 FE

سه سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی به همراه لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم سه برابری اپتیکال برای دوربین گوشی سامسونگ S21 Fe در نظر گرفته شده. دیتیل عکس های لنز اصلی خیلی خوبه، کنتراست مناسبه و نویز کمه و دینامیک رنج معقولی دارند و رنگ های گرم و روشنی بهتون میده. سنسور اولترا واید نسبت به قیمت گوشی عملکرد مناسبی از خودش نشون میده و دیتیل و شارپنس مناسبی توی عکس ها دیده میشه و کنتراست عکس هم خیلی بالا نیست. لنز تله فوتو شارپنس نسبتا کمی داره اما دیتیل و جزئیاتی که در عکس ها ثبت میشه مثل دوربین اصلی گوشی های دیگه است و توی زوم های بالا کاهش جزئیات خیلی زیادی نداره. عکس های دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی کیفیت خوبی داره و رنگ صورت نزدیک به واقعیت ثبت میشه. امکان فیلمبرداری 4k با 60 فریم توی لنز اصلی و سلفی وجود داره و جزئیات مناسبی در کنار نویز کم بهتون میده فقط کمی شارپنس کمه.

یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی به همراه لنزهای 8 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم 3 برابری و 12 مگاپیکسلی اولترا واید برای گوشی S23 FE استفاده شدن که به نسبت گوشی S21 Fe فقط لنز اصلی تغییر پیدا کنه و باقی لنزها بدون تغییر باقی موندن. عکس های لنز اصلی کیفیت خوب و رنگ های زنده و مناسبی دارند و میتونید عکس های خوبی با این دوربین ثبت کنید. لنز تله فوتو در زوم های کم تا 3 برابری، کیفیت خوبی به شما میده اما در زوم های بالاتر مقداری جزئیات افت پیدا میکنه. عکس های پرتره خوبی هم میتونید با این لنز ثبت کنید. لنز اولترا واید هم با مقداری افت کیفیت به نسبت دوربین اصلی میتونه عکس های مناسبی رو ثبت کنه. به جای لنز 32 نسل قبلی از یک لنز 10 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده شده که میتونه عکس هایی با جزئیات، دقت رنگ و دینامیک رنج مناسبی رو ثبت کنه. کیفیت فیلمبرداری گوشی در حد پرچمدار سال قبل سامسونگ یعنی S22 هست و با استفاده از لرزشگیر مناسب میتونه ویدیوهای خوبی رو به ثبت برسونه. البته به نسبت گوشی s21 fe قابلیت فیلمبرداری 8K با 24 فریم رو هم داره که خیلی کاربرد زیادی نداره.

دوربین اصلی گوشی S23 FE عکس هایی با جزئیات خوب و مناسب میگیره و یه مقداری به نسبت نسل قبلی رنگ ها بدون دستکاری به نظر میرسند. دوربین سلفی هم با اینکه از لحاظ مگاپیکسل تغییر پیدا کرده اما نه تنها دچار افت کیفیت شده بلکه هنوز عکس هایی با جزئیات بالا، دقت رنگ مناسب و دینامیک رنج خوبی ثبت میکنه و اگه دوربین براتون مهمه گوشی S23 FE با یه اختلاف نسبتا کوچیک گزینه بهتری در مقابل نسل قبلی به حساب میاد.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ S23 FE با S21 fe

سامسونگ S21 FE با دو تراشه اسنپدراگون برای آمریکا و تراشه اگزینوس برای بازار جهانی عرضه شده که توی ایران هم این تراشه موجوده. تراشه اگزینوس 2100 برای گوشی استفاده شده که توی دو نسخه 8/128 و 8/256 در بازار ایران موجوده. عملکرد پردازشی خیلی خوبه و پردازنده اگزینوس به خوبی از پس اکثر برنامه ها و بازی های نسبتا سنگین برمیاد (فقط در یک سری بازی ها جزئیات بالاتر و فریم بیشتر اونم به صورت محدود شاید به داستان بخورید). اما در حالت کلی لگ و باگی توی استفاده از گوشی دیده نمیشه و مصرف انرژی نسبتا بهینه ای هم داره. معمولا با استفاده سنگین تر، دما خیلی بالا نمیره و عملکرد پردازشی افت خاصی نمیکنه.

سامسونگ برای گوشی S23 fe هم از نحوه عرضه دو تراشه ای استفاده کرده که توی بازار ایران نسخه با تراشه اگزینوس 2200 و در دو نسخه با رم و حافظه ذخیره سازی 8/128 و 8/256 موجوده. با اینکه این تراشه روی گوشی های سری S22 مقداری مشکل داغ کردن و افت قدرت پردازشی در استفاده طولانی مدت داشت اما اینجا به لطف استفاده از سیستم خنک کننده بهینه و مناسب با اینکه گوشی مقداری در استفاده طولانی مدت داغ میکنه اما دچار لگ و باگ اذیت کننده ای نمیشه و میتونید خیلی راحت بازی های جدید رو با این گوشی با گرافیک بالا و کیفیت مناسب اجرا کنید. تجربه استفاده روزمره هم خیلی تفاوت زیادی در بین دو گوشی نداره و میتونید خیلی راحت و بدون مشکل با هر دو گوشی کار کنید.

این بخش مثل بخش دوربین جزو بخش هایی هست که طبیعتا باید دچار پیشرفت میشد و سامسونگ با استفاده از تراشه پرچمداران سال قبلش و همچنین یک سیستم خنک کننده مناسب تونسته پیشرفت مناسبی در این بخش ایجاد کنه تا گوشی S23 fe سامسونگ به خوبی بتونه از پس کارهای مختلف بربیاد.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ S23 fe با سامسونگ S21 FE

گوشی سامسونگ S21 fe به صورت پیشفرض از رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ که بر پایه اندروید 12 ساخته شده و امکانات شخصی سازی خیلی خوب و زیادی داره بهره میبره اما گوشی s23 fe به خاطر جدید بودن به صورت پیش فرض از One UI 5.0 و اندروید 13 استفاده میکنه. البته هر دو گوشی امکان آپدیت به اندروید 14 و One UI 6.0 رو دارند. تجربه استفاده روزمره و عادی هر دو گوشی بسیار روون و بدون مشکل خاصیه و میتونید از طریق پورت تایپ سی ورژن 3.2 هر دو گوشی رو به تلویزیون یا مانیتور متصل کنید.

هر دو گوشی تا 4 سال آپدیت نرم افزاری اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی رو دریافت میکنن که باعث میشه عمر نرم افزاری طولانی داشته باشن اما گوشی s21 fe به خاطر قدیمی بودن آپدیت های کمتری در آینده دریافت میکنه و اگه به روز بودن گوشی از لحاظ نرم افزاری براتون مهمه چاره ای به جز خرید گوشی s23 fe در این مورد ندارید.

 

مقایسه اسپیکر Samsung S23 fe با سامسونگ S21 FE

هر دو گوشی اسپیکر استریو دارند که کیفیت و تفکیک مناسبی داره اما صدا رو خیلی بالانس و با بلندی زیادی پخش نمیکنن اما در کل اسپیکرهای با کیفیت مناسب و قابل قبولی دارند. از جک 3.5 میلیمتری صدا روی هر دو گوشی خبری نیست ولی میتونید از هندزفری های بلوتوثی استفاده کنید که گوشی s23 fe به خاطر جدید بودن از بلوتوث نسخه 5.3 به نسبت نسخه 5 گوشی s21 fe سامسونگ میتونه عملکرد پایدارتری با مصرف انرژی کمتری رو به شما بده.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

اگه گوشی خوش دست میخواید بهتره برید سراغ گوشی s21 fe سامسونگ ولی اگه عملکرد بهتر باتری، دوربین، سخت افزار و صفحه نمایش براتون مهم تره و پشتیبانی نرم افزاری بیشتری هم میخواید داشته باشید گوشی s23 fe قطعا گزینه بهتری به حساب میاد. البته عملکرد بهتر گوشی s23 fe اونقدری نیست که انتظار یه عملکرد شبیه به گوشی های پرچمدار رو داشته باشید و به نسبتا فاصله زمانی حدودا دو ساله بین عرضه دو گوشی تفاوت ها خیلی ناچیزه و در استفاده عادی و روزمره خیلی تاثیر زیادی نمیزاره ولی در کل گوشی s23 Fe سامسونگ در حال حاضر انتخاب مطمئن تر و آینده نگرانه تری به حساب میاد.

البته اگه تفاوت 4 میلیون تومانی دو گوشی براتون خیلی جذابه و باعث شده که به خرید گوشی نسبتا قدیمی s21 fe فکر کنید، بهتره مقایسه گوشی S23 Fe و A54 سامسونگ رو هم چک کنید، شاید تونستید مبلغ بیشتری پس انداز کنید و یه گوشی میان رده خوب هم نصیبتون شد!

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 8 ماه پیش
تعداد نظرات : 16
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

انتظار نداشتم تو طراحی پسرفت کنه…

۰۲ دی ۱۴۰۲
M.T.Programmer

فقط s23fe تمام.

۲۵ آذر ۱۴۰۲
M@hdi83

لطفا مقایسه با 13t pro هم قرار بدید

۱۳ آذر ۱۴۰۲
Alireza.1402

پردازنده بهتر به اس ۲۳ اف ای اضافه شده

۱۱ آذر ۱۴۰۲
ali.dark

لول 23 رفته بالا ولی حاشیه هاش یک بزرگتر از 21 شده ولی خوبه

۱۰ آذر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

اینا سگ redmi k۶۰ ultra هستن

۰۷ آذر ۱۴۰۲
majid_kh

من s21 fe داشتم
چند روزه s23 fe خریدم
اولا که مقایسه اش با a54 اشتباهه
انصافا وقتی باهاش کار میکنی متوجه میشی که چقدر بهتره
دوما s21fe واقعا گوشی خوبی بود ولی دیگه دو سال ازش گذشته و الان به خاطر 4 تومن بهتره s23fe گرفت
چون واقعا s23fe گوشی خوبیه

۰۷ آذر ۱۴۰۲
EminEm 19

عالی بود

۰۷ آذر ۱۴۰۲
alirezanikkhah

به نظر من S21fe دیگه زمانش گذشته و ارزش خرید نداره منطقی تر هست که برای نسخه جدید بیشتر هزینه کنی

۰۷ آذر ۱۴۰۲
Armin1378

یه مقایسه بین s23 و آیفون 13 معمولی بزارین

۰۶ آذر ۱۴۰۲
Alireza.1402

قطعا ارزشش رو داره که بیشتر هزینه کنیم

۰۶ آذر ۱۴۰۲
Nurse

چرا قیمت S21 پایین نمیاد؟!

۰۶ آذر ۱۴۰۲
alirza.amiry

man ke gichkodoom

۰۶ آذر ۱۴۰۲
Mahayd24

نبرد بین بد و بد تر

۰۶ آذر ۱۴۰۲
SinaRe8596

پیشرفت خوبی میشه گفت داشته

۰۶ آذر ۱۴۰۲
Limb0onTop

سری اس سامسونگ اصلا جالب به نظر نمیاد

۰۶ آذر ۱۴۰۲