مقایسه Poco F5 شیائومی و S21 FE سامسونگ

مقایسه Poco F5 با S21 FE زمانی کاربردیه که بخواهید حدود ۱۸ ۱۹ میلیون تومان برای خرید گوشی هزینه کنید و مجبور به انتخاب از بین این دو شده باشین. کدوم بهتره: شیائومی یا سامسونگ؟ بهتره سراغ یه گوشی میان رده جدید بریم یا یه گوشی پرچمدار اقتصادی قدیمی ولی خوش قیمت؟ برای جواب به این سوالات رفتیم سراغ مقایسه پوکو F5 با S21 FE تا ببینیم کدوم گوشی به نسبت قیمت، ارزش خرید بیشتری داره و هر کدوم برای چه دسته از افراد و برای کدوم کاربری‌ها میتونه مناسب‌تر باشه. پس با بررسی و مقایسه Poco F5 شیائومی و S21 FE سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی شیائومی پوکو F5 با سامسونگ S21 FE

توی طراحی این دو گوشی دو زبون طراحی متفاوت دیده میشه که برمیگرده به زمان عرضه این دو گوشی. سامسونگ S21 FE از طراحی قدیمی سری S با جزیره مجزا و برجسته دوربین استفاده میکنه؛ ولی گوشی پوکو F5 با یه طراحی شیک و مدرن ساخته شده و از جزیره دوربین خاصی خبری نیست و لنزهای دوربین به صورت مجزا توی بدنه قرار گرفتن.

 

مقایسه Poco F5 شیائومی و S21 FE سامسونگ در کیفیت ساخت

هر دو گوشی کیفیت ساخت معمولی دارند، پوکو اف ۵ کاملا از پلاستیک ساخته شده و پنل پشتی یه صیقل براق شبیه به گلس خورده و طراحی کاملا تختی داره که یه مقداری در لبه‌ها خمیدگی داره. فریم پلاستیکی با طراحی مات ساخته شده و با طراحی تخت و تیزی که داره در استفاده طولانی مدت با یک دست میتونه اذیت کننده باشه. گوشی S21 FE از پلاستیک تخت برای قاب پشتی استفاده میکنه که طراحی ماتی داره و اثر انگشت و کثیفی روی اون باقی میمونه. کمی در لبه‌ها با خمیدگی با فریم فلزی خمیده متصل میشه تا بهتر توی دست قرار بگیره و توی استفاده طولانی مدت اذیت کننده نباشه.

مقایسه Poco F5 با S21 FE در طراحی و کیفیت ساخت

گوشی پوکو از گوریلا گلس ۵ بهره میبره ولی سامسونگ S21 FE از گوریلا گلس ویکتوس استفاده میکنه که یه مقداری در مقابل خط و خش مقاومت بهتری داره. در مورد گواهی IP هم گوشی سامسونگ وضعیت بهتری داره و از گواهی IP68 در مقابل گواهی IP53 گوشی F5 استفاده میکنه که مقاومت بسیار بهتری هم در مقابل نفوذ آب و هم نفوذ گرد و غبار داره و میتونه یه مقداری خیالتون رو در استفاده روزمره راحت کنه.

 

مقایسه پوکو F5 با S21 FE در ابعاد و طراحی صفحه نمایش

بررسی Poco F5 با اینکه این گوشی صفحه نمایشی با ابعادی نسبتا بزرگ داره ولی خیلی گوشی سنگین و قطوری نیست. این گوشی به نسبت گوشی سامسونگ کوچیک‌تره، حدود ۴ گرم سنگین تره و قطر یکسان ۷.۹ میلیمتری داره که باعث میشه هر دو گوشی نسبتا سبک و خوش‌دستی باشند. البته گوشی پوکو صفحه نمایش کوچیک‌تر و ابعاد کوچیک‌تری داره و راحت‌تر توی جیب و توی دست جا میشه.

حسگر اثر انگشت برای گوشی پوکو روی دکمه پاور قرار داره اما گوشی S21 FE از حسگر روی نمایشگر استفاده میکنه. هر دو دقت و سرعت مناسبی موقع باز کردن گوشی دارند اما دسترسی گوشی سامسونگ به مراتب بهتره و خیلی راحت‌تر میتونید از اون استفاده کنید و حس گرون قیمت‌تر بودن به شما میده. صفحه نمایش هر دو گوشی از لحاظ ظاهری به گوشی پرچمدار خیلی نزدیکه و هر دو حاشیه خیلی خیلی کمی دارند و تقریبا موقع استفاده مزاحمت خاصی رو احساس نمیکنید. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته.

در این بخش گوشی پوکو F5 با داشتن یه طراحی جدید و به‌روز و کیفیت ساخت و متریال مناسب گوشی جذاب‌تر و شیک‌تری به حساب میاد. با اینکه پوکو اف 5 صفحه نمایش و ابعاد نسبتا بزرگی داره، گوشی بسیار خوش‌دست و خوبیه. پس اگه داشتن نمایشگر نسبتا بزرگ و خوش‌دستی براتون مهمه این گوشی گزینه بهتریه؛ اما اگه اندازه کوچیک و داشتن گواهی ضد آب براتون اهمیت بیشتری داره و کیفیت ساخت معمولی و طراحی قدیمی اذیتتون نمیکنه سامسونگ S21 FE میتونه گزینه بهتر و مناسب‌تری برای شما باشه.

 

مقایسه صفحه نمایش پوکو F5 با سامسونگ S21 FE 5G

توی این بخش تفاوت بین دو گوشی خیلی زیاد و فاحش نیست و بیشتر توی اندازه و سایز نمایشگر با هم دیگه متفاوت هستند. گوشی پوکو F5 از یه نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با پنل امولد و رزولوشن ۱۰۸۰ استفاده میکنه که دالبی ویژن و +HDR10 رو هم پشتیبانی میکنه و امکان نمایش ۶۸ میلیارد رنگ رو به خاطر پشتیبانی از پنل 12Bit رو داره؛ همین‌طور تصاویری که به شما نمایش میده جزئيات بالا و ترکیب رنگ جذاب و زنده‌ای دارند. گوشی S21 FE از یه نمایشگر با اندازه کوچیک‌تر ۶.۴ اینچی استفاده میکنه و پنل دینامیک امولد مخصوص سامسونگ برای اون استفاده شده. رزولوشن ۱۰۸۰ داره و قابلیت +HDR10 رو هم پشتیبانی میکنه ولی دالبی ویژن نداره که خیلی در استفاده روزمره و عادی تاثیر به سزایی نداره و تقریبا جزئیات و ترکیب رنگی که به شما نمایش میده مناسب و خوبه و خیلی کمبود و ضعف خیلی بزرگی به نسبت گوشی رقیبش نداره.

هر دو از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی استفاده میکنن که باعث میشه تجربه استفاده از گوشی روون و مناسب باشه؛ اما گوشی پوکو F5 قابلیت تغییر هوشمند بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز رو داره اما برای گوشی سامسونگ باید به صورت دستی بین حالت‌های مختلف سوییچ کنید. تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتزی استفاده شده برای گوشی پوکو باعث میشه یه مقداری موقع بازی کردن پاسخ‌دهی گوشی به دستورهای شما بهتر و سریع‌تر باشه. روشنایی هر دو گوشی مناسبه و میتونید بدون مشکل خاصی توی محیط روشن از گوشی‌ها استفاده کنید اما روشنایی بیشینه گوشی F5 یه مقداری بیشتره و میتونه زیر نور مستقیم عملکرد بهتری رو از خودش نشون بده.

مقایسه پوکو F5 با S21 FE در کیفیت نمایشگر

در مجموع هر دو گوشی در این بخش عملکرد خیلی خوب و نزدیک به هم دارند و میتونید با هر دو گوشی تجربه خوبی موقع بازی و یا تماشای ویدیو داشته باشید؛ اما گوشی پوکو F5 نمایشگر با امکانات بیشتری داره و از لحاظ تکنولوژی‌های به کار رفته متنوع و کامل و داشتن رفرش ریت دینامیک و یه مقداری روشنایی بیشتر میتونه در کل برنده این رقابت باشه.

 

مقایسه باتری گوشی S21 FE 5G با پوکو F5

بررسی S21 FE 5G در بخش باتری، یکی از نقاط ضعف بزرگ این گوشی رو نمایان میکنه. گوشی S21 FE سامسونگ از یه باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که در استفاده سبک و معمولی میتونه حدود یک روز به شما شارژ بده اما اگه استفاده شما کمی سنگین‌تر بشه باید آخرای روز گوشی رو مجددا شارژ کنید. البته این شارژ‌ کردن خیلی سریع اتفاق نمیفته و با کمک یه آداپتور ۲۵ واتی که باید جدا تهیه کنید، توی نیم ساعت حدود ۵۰ درصد شارژ پر میشه. شارژ کاملش هم حدود ۱ ساعت ربع الی ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان میبره که خیلی سریع نیست و نسبتا زمان زیادی رو باید برای شارژ منتظر بمونید.

گوشی پوکو F5 از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که شارژدهی بسیار مناسبی داره و میتونی توی استفاده معمولی و روزمره به راحتی یک روز کامل شما رو همراهی کنه و حدود ۳۰ درصد شارژدهی کلی بیشتر و بهتری میتونه به شما بده. به لطف استفاده از آداپتور ۶۷ واتی که توی جعبه محصول هم قرار گرفته توی نیم ساعت ۸۳ درصد شارژ گوشی پر میشه و شارژ کامل گوشی هم حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه زمان میبره.

گوشی سامسونگ S21 FE یه سری امکانات جانبی مثل شارژ بیسیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس بیسیم داره که میتونه یه مقداری دستتون رو موقع شارژ گوشی بازتر بزاره؛ اما در مجموع گوشی Poco F5 چه از لحاظ سرعت شارژ و چه از لحاظ شارژدهی عملکرد بهتری داره و با یه اختلاف نسبتا قابل توجه برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه دوربین گوشی Poco F5 با سامسونگ S21 FE

سامسونگ از دوربین سه گانه 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو برای گوشی S21 FE استفاده کرده. گوشی پوکو F5 دوربین سه گانه با لنز 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو داره.

 

مقایسه Poco F5 با S21 FE در دوربین اصلی

عکس‌های لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی سامسونگ S21 FE کیفیت خیلی خوبی دارن، شارپنس مناسبه و دیتیل زیادی توی عکس‌ها دیده میشه و دینامیک رنج عکس‌ها مناسبه. سوژه توی عکس‌های پرتره به خوبی شناسایی و جداسازی میشه و خطای خیلی کمی توی عکس‌های این لنز دیده میشه؛ اما در مجموع در گوشی پوکو F5 کیفیت عکس‌های دوربین اصلی و تا حدودی سلفی کیفیتی نزدیک به گوشی رقیب به شما میده. عکس‌های لنز اصلی جزئیات، شارپنس و دینامیک رنج بالایی دارند و رنگ‌ها اغراق شده و مصنوعی نیستند و نویز حتی در محیط‌های کم نور، خیلی کمه.

 

مقایسه دوربین‌های فرعی و قابلیت فیلمبرداری پوکو F5 با S21 FE

در گوشی سامسونگ S21 FE عکس‌های لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید به کیفیت لنز اصلی نمیرسه و کمی نویز داره اما به هم ریختگی تصویر در گوشه‌ها خیلی کمه ولی روشنایی بسیار مناسبی داره. لنز 8 مگاپیکسلی تله فوتو زوم 3 برابری اپتیکال و 30 برابری دیجیتال داره که تا زوم 10 برابری تقریبا کیفیت خوب و بسیار قابل قبولی داره اما توی زوم‌های بیشتر خیلی نباید ازش انتظار جزئیات و کیفیت زیادی داشته باشید. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی گوشی S21 FE به نسبت قیمت فوق‌العاده است و اگه زیاد اهل سلفی گرفتن هستید، این بخش کاملا راضی تون میکنه.

لنز اولترا واید گوشی پوکو F5 به نسبت، کیفیت مناسبی داره و در نور مناسب میتونه عکس‌های قابل قبولی بگیره. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی هم عملکرد بدی نداره، جزئیات و شارپنس عکس‌ها بد نیست اما کیفیت رنگ خوبی نداره و یه مقداری عکس‌ها دون دون مانند میشن. با کیفیت 4k و ۳۰ فریم هم میتونه فیلمبرداری کنه و قابلیت لرزشگیر اپیتکال باعث میشه با لرزش دست خیلی کیفیت فیلم‌ها به هم نریزه. البته گوشی S21 FE در زمینه دوربین مقداری بهتر عمل میکنه و قابلیت فیلمبرداری 4K با ۶۰ فریم هم در دوربین اصلی و هم سلفی به شما میده.

مقایسه Poco F5 شیائومی و S21 FE سامسونگ در دوربین

در مجموع هر دو گوشی عملکرد دوربین مناسب و قابل توجهی دارند اما گوشی‌های سامسونگ به خاطر اینکه هم لنزها و هم نرم افزار توسط خود سامسونگ ساخته میشه تا حدودی میتونن پردازش بهتری روی جزئیات و رنگ‌ها داشته باشند. همچنین گوشی S21 FE بخش فیلمبرداری نسبتا بهتر و عملکرد بهتری در لنزهای فرعی مثل تله فوتو کاربردی و اولترا واید مناسب رو به شما میده و در مجموع میتونه توی این بخش عملکرد کامل و جذاب‌تری داشته باشه.

 

مقایسه حافظه و قدرت پردازشی شیائومی پوکو F5 با SamSung S21 FE

گوشی سامسونگ با دوتا پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ عرضه شده که توی بازار ایران تقریبا فقط نسخه اگزینوس پیدا میشه که یه مقدار قدرت سخت افزاری کمتری داره. ممکنه این پردازنده توی بعضی از بازی‌ها یه سری امکانات گرافیکی کمتری در اختیار شما بزاره اما در کل عملکرد کلی بسیار خوبی داره و میتونه یه تجربه خیلی روون و بدون مشکل هم در بازی‌ها و هم در استفاده روزمره به شما بده. البته به خاطر اندازه کوچیک با اینکه خیلی داغ نمیکنه و دماش بعد از استفاده طولانی مدت بالا نمیره ولی کاهش قدرت پردازشی نسبتا محسوسی داره و خیلی مناسب استفاده بلند مدت برای بازی و یا کار با برنامه‌های سنگین نیست. با ۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 استفاده میکنه که مثل گوشی رقیب امکان اضافه کردن این فضا از طریق کارت حافظه جانبی رو به شما نمیده.

گوشی پوکو F5 از تراشه قدرتمند و به‌روز اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ استفاده میکنه که از لحاظ ساختاری به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ شباهت داره. با اینکه این تراشه اسم سری ۷ رو یدک میکشه، از لحاظ قدرت پردازشی خالص به نسبت قیمت عالی عمل میکنه و به راحتی به نسبت نسخه اسنپدراگون گوشی S21 FE توی بنچمارک‌ها میتونه ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بهتری داشته باشه. در استفاده معمولی و روزمره که هیچ مشکل و کمبودی نداره و موقع بازی کردن هم خیلی راحت و بدون هیچ لگ و باگی میتونید از تجربه به‌روز بازی ها لذت ببرید. البته مدیریت دما به خاطر قطر و اندازه نسبتا کوچیک گوشی و سیستم خنک‌کننده معمولی خیلی خوب نیست و در استفاده طولانی مدت دچار افت کیفیت پردازشی میشه و نسبتا داغ میکنه؛ البته این افت خیلی وحشتناک و اذیت کننده نیست و میتونید تجربه مناسبی در استفاده طولانی مدت داشته باشید. این گوشی توی دو نسخه با ۸/۱۲ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره‌سازی عرضه میشه و با داشتن رم چهار کاناله با سرعت پردازشی بیشتر از رقیب موقع باز کردن و اجرا مجدد برنامه‌هایی که در پس زمینه باز هستند میتونه سریع‌تر و بهتر عمل کنه.

مقایسه قدرت سخت افزاری شیائومی پوکو F5 با SamSung S21 FE

در این بخش برنده بلامنازع رقابت، گوشی پوکو F5 شیائومیه که با یه عملکرد کلی بسیار خوب چه در کاربری روزمره و چه بازی‌ها میتونه هر قشر و کاربری رو راضی نگه داره. همین‌طور با داشتن حافظه و رم بیشتر میتونه تجربه بهتری رو در طولانی مدت به شما بده.

 

مقایسه رابط کاربری شیائومی پوکو F5 با SamSung S21 FE

گوشی پوکو F5 از اندروید ۱۳ و MIUI 14 استفاده میکنه ولی گوشی S21 FE با اندروید ۱۲ و OnE UI 4.0 عرضه شده که امکان ارتقا به اندروید ۱۳ و OnE UI 5.0 رو داره. تجربه کار با دو گوشی به خاطر پوسته نرم افزاری متفاوت نسبت با همدیگه فرق میکنه و تا حدودی میتونه به نسبت سلیقه شما هر کدوم برتری‌های خودش رو داشته باشه؛ اما رابط کاربری گوشی سامسونگ به خاطر سبک و کاربر دوست بودن میتونه برای اکثر افراد انتخاب بهتری باشه و امکانات شخصی‌سازی به نسبت بیشتری داره. البته این دلیل نمیشه که شیائومی نقطه ضعف یا مشکل خاصی داشته باشه و به غیر باگ‌ها و یه سری مشکلات نرم افزاری که شیائومی در حال برطرف کردن اونهاست کمبود خاصی نسبت به گوشی رقیب ندارند. شیائومی قول ۲ سال آپدیت اندروید و ۳ سال آپدیت امنیتی برای گوشی پوکو رو داده ولی سامسونگ برای گوشی S21 FE سه سال آپدیت اندروید و ۴ سال آپدیت‌های امنیتی رو عرضه میکنه و در این مورد هر دو گوشی طول عمر نرم افزاری تقریبا یکسانی رو دارند.

 

مقایسه اسپیکر Xiaomi Poco F5 با سامسونگ S21 FE

هر دو گوشی از اسپیکر استریو استفاده میکنن. گوشی F5 بلندی بسیار خوب و کیفیت صدای مناسبی داره و گوشی S21 FE بلندی خوب و کیفیت قابل قبول و مناسبی داره. البته صدای پخش شده از گوشی F5 خیلی بالانس نیست و خیلی بیس جذابی نداره. یه نکته قابل ذکر توی گوشی F5 استفاده کردن از جک ۳.۵ میلیمتری صداست که باعث میشه بتونید به راحتی از هندزفری یا هدست‌های با سیم خودتون استفاده کنید تا تجربه صدای بهتری داشته باشید. گوشی سامسونگ از بلوتوث ۵ استفاده میکنه ولی گوشی پوکو از بلوتوث نسخه ۵.۳ که میتونه اتصال پایدارتر و با مصرف انرژی کمتری به شما بده.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

مقایسه Poco F5 شیائومی و S21 FE سامسونگ نشون میده که گوشی سامسونگ S21 FE از لحاظ خوش‌دست بودن گزینه بهتری به حساب میاد، در زمینه دوربین هم امکانات بیشتری به شما میده و میتونه عملکرد کلی بهتری توی لنز اصلی و سلفی داشته باشه. به خاطر اینکه ژن پرچمدار داره امکاناتی مثل شارژ بیسیم و پورت تایپ سی ۳.۲ که امکان انتقال تصویر رو داره به شما میده که میتونه برای بعضی از کاربران امکانات مهم و جذابی باشه؛ اما در بقیه بخش‌ها حرف خاصی برای گفتن در مقابل گوشی پوکو اف 5 نداره.

مقایسه پوکو F5 با S21 FE نشون داده که Poco F5 عملکرد پردازشی بهتر و پایدارتر، صفحه نمایش نزدیک اما با امکانات و قابلیت‌های بیشتر و شارژدهی بسیار بهتر و سرعت شارژ خیلی خوبی داره که خود آداپتور داخل باکس محصول انجام میشه. همین‌طور یه طراحی خوب و زیبا داره که کیفیت ساخت مناسبی داره و باعث میشه در کل گوشی Poco F5 یه گزینه جذاب‌تر و منطقی‌تر به نظر برسه. از لحاظ قیمتی نسخه ۱۲/۲۵۶ گوشی پوکو در حدود ۱۸.۸ میلیون قیمت داره (تیر 1402) ولی نسخه ۸/۲۵۶ گوشی سامسونگ S21 FE بدون آداپتور شارژ تقریبا همین قیمت ۱۸.۸ میلیون تومانی رو داره.

نتیجه مقایسه Poco F5 با S21 FE در رابطه با ارزش خرید این دو گوشی اینه که Poco F5 گزینه منطقی‌تر و با ارزش خرید بسیار بیشتری به حساب میاد. البته اگه طرفدار سامسونگ هستید هیچ کدوم از این مقایسه‌ها نمیتونه نظرتون رو تغییر بده و گوشی S21 FE یکی از اقتصادی‌ترین و بهترین گزینه‌ها و البته نسبتا قدیمی برای خرید یه گوشی شبه پرچمدار برای شما حساب میشه!

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 10 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 53
5/ 3.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Babak.69

سلام دوستان بغیر از دوربین در تمامی جوانب مخصوصا پردازنده poco با اختلاف بهتره و بنظر من بهترین پردازنده قبل از پرجمدارها را داراست

۲۳ شهریور ۱۴۰۲
Mammad2000

دوربین s21fe
پردازنده poco f5
نمایشگر poco f5
اسپیکر برابر
ضد آب و فریم آلمینیوم s21fe
باتری سرعت شارژ poco f5
طراحی بروز تر شکیل تر poco f5
رابط کاربری سلیقه ای خودم miui
S21fe : 3 Poco f5 : 5
بنده poco f5
ولی بستگی به نیاز اگه ضد آب و التراواید و تله فتو سلفی مهمه s21fe اما اگه دوربین اصلی میخوای یکی هستن
من بسته به نیاز خودم پوکو f5 رو انتخاب میکنم

۱۶ شهریور ۱۴۰۲
Mohamad 1390

S21fe

۱۵ شهریور ۱۴۰۲
a.m110

سامسونگ یه چیز دیگه ایه

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
Mahan valiahdi

نتیجه:
عکاسی s21fe
گیمینگ Poco f5

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
[email protected]

سلام دا ش مهدی وقت بخیر طر فدار سامسونگ هستیم پوکو اف 5 در حد خودش عالیه .خیلی وقته دروبین مقایسته کم کار شدی منتظریم .

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
Moroofi

همم… من نظرات یه تعداد از اعضای سایت رو تو این تاریخ خوندم و عرضم به خدمت بعضی از دوستان که شاید بهتر باشه برای بار دوم هم مقاله مقایسه رو مطالعه کنن

۱۳ مرداد ۱۴۰۲