تعمیرپذیری و کالبد شکافی گوشی Z Flip 5 سامسونگ

گوشی گلکسی Z Flip 5 تقریبا 11 آگوست (ششم شهریور 1402) به بازار عرضه شد. این گوشی تاشو جذاب که با فاصله جزء بهترین و بهینه‌ترین گوشی های تاشو در بازار هست به صفحه‌نمایش 6.7 اینچی به همراه دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی و  پردازنده نسل دو اسنپ‌دراگون 8 و رم 8 مجهز شده. با بررسی تعمیرپذیری و کالبد شکافی گوشی Z Flip 5 سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا ببینیم داخل این گوشی تاشو چه تفاوتی با گوشی های معمولی داره.

 

تعمیرپذیری گوشی Z Flip 5 سامسونگ

یکی از دلایل اصلی بهبود امتیاز تعمیرپذیری گلکسی Z Flip 5 نسبت به نسل قبلی، استفاده سامسونگ از دو تا باتری مجزا و برچسب های مخصوص جداسازی مثل گوشی S23 FE و نسل جدید پرچمدار های این کمپانی هست. ظرفیت باتری در پنل بالایی 1000 میلی‌آمپر و در پنل پایینی 2700 میلی‌آمپر هست که در مجموع گنجایش 3700 میلی‌آمپری رو برای گلکسی Z Flip 5 به ارمغان میاره. متاسفانه دوربین 10 مگاپیکسلی جلو این دیوایس پرس شده و کار تعمیر اون رو خیلی سخت می‌کنه اما به دلیل استفاده از معماری و طراحی جدید، کار تعویض صفحه‌نمایش تاشو بسیار آسون شده. همچنین فاصله لولای میانی صفحه‌ های نمایش از بین رفته و طبق نتایج تست های اولیه، مقاومت صفحه‌نمایش دوگانه Z Flip 5 نسبت به رقبای خودش بیشتر شده.

تعمیر Z Flip 5

خب مثل همیشه اول از همه درگاه سیم‌کارت رو جدا می‌کنیم و به سراغ بازکردن قاب پشتی میریم. طبق توصیه رفقای زحمت‌کش‌مون در PBK reviews، برای شل شدن عایق‌بندی قاب پشتی باید مقداری حرارت بهش وارد کنیم و با استفاده از اهرم پلاستیکی و ابزار مخصوص، اون رو از فریم اصلی جدا کنیم.

تعمیر زد فلیپ سامسونگ

حتما حواستون باشه که قاب پشتی پنل بالایی رو با احتیاط باز کنید چون کابل اتصال‌ش هنوز به برد اصلی متصل هست. جهت انتقال گرمای راحت‌تر، زیر قاب پشتی یه لایه گرافیتی تعبیه شده. بعد از اتمام مراحل بالایی 16 تا پیچ دیگه وجود داره که باید باز بشه. برای درآوردن باتری باید تمامی کابل های اتصال اون رو جدا کنید.

تعمیر دوربین Z Flip 5

بعد از جدا کردن برد اصلی می‌تونیم ببینیم که به معماری چند لایه مجهز شده. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی در کنار لنز اولترا واید قرار گرفته. درگاه سیم‌کارت، اتصال لنزهای دوربین، حسگر مجاورتی و یه لایه گرافیتی پشت این برد قرار داره. اگه لایه گرافیتی رو باز کنید، می‌تونید پد های حرارتی که روی رم و پردازنده تعبیه شده رو ببینید. برای درآوردن باتری، می‌تونید از نوار مخصوص جداسازی خودش استفاده کنید. ظرفیت باتری در پنل بالایی 1000 میلی‌آمپر هست که می‌تونید توی تصویر مشاهده کنید.

galaxy Z Flip

متاسفانه دوربین 10 مگاپیکسلی جلو این دیوایس پرس شده و کار تعمیر اون رو خیلی سخت می‌کنه. برای اینکه بتونید این قطعه رو دربیارید و تعویض کنید باید با استفاده از ابزار مخصوص یا یه تیغ کوچیک، عایق‎بندی دوربین جلو رو باز کنید و به آرومی اون رو بلند کنید.‌

کالبدشکافی z flip5

برای جدا کردن باتری 2700 میلی‌آمپری پنل پایینی، مثل همیشه از برچسب مخصوص جداسازی (برچسب آبی رنگ) استفاده می‌کنیم. محل دسترسی به میکروفون پایینی با استفاده از واشر لاستیکی و فیلتر مشبک‌ مانند عایق‌بندی و از بیرون فریم اصلی هم کاملا پرس شده. مثلا اگه جسم نوک‌تیزی مثل سوزن درگاه سیم‌کارت رو اشتباهاً واردش کنید، آسیبی نمی‌بینه و مشکلی ایجاد نمی‌کنه.

باتری z Flip 5

به دلیل ریسک بالا و آسیب رسیدن به صفحه‌نمایش تاشو، کارشناس PBK reviews ترجیح داد که اون رو باز نکنه و بهش دست نزنه. کابل اتصال بین دو صفحه‌نمایش با استفاده از نوار و واشر پلاستیکی به هم وصل شده و برای اینکه گرد‌وغبار و آب وارد دستگاه نشه، از هر دو طرف پرس شده.

 

امتیاز نهایی؟

کانال PBK reviews برای تعمیرپذیری به این گوشی امتیاز 7.5 از 10 داد که در مقایسه با نسل قبلی، گوشی Z Flip 5 از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده. آسانی تعویض باتری‌های این گوشی نقطه قوت و دشواری تعویض صفحه نمایش اون خصوصاً در بخش میانی نقطه ضعف به‌حساب میاد.

یکی از یوتیوبر های معروف (Mrkeybrdi) در کانال خودش صفحه‌نمایش های این گوشی رو 400.000 بار باز و بسته کرده اما به نظر میرسه طراحی جدید لولای میانی و اضافه کردن چرخ‌دنده به این سیستم خوب جواب داده و بعد از این شکنجه ظالمانه باز هم گلکسی Z Flip 5 سامسونگ به خوبی کار کرده. نظر شما چیه؟ به نظرتون Z Flip 5 می‌تونه رقیب خوبی برای گوشی هایی مثل Galaxy S23 Ultra و Google Pixel 7 Pro باشه یا صرفاً فقط گوشی تاشو خوبیه؟! به نظرتون این نوع از گوشی‌ها می‌تونن تو بازار ایران که خیلی به بودجه و کارایی دستگاه متکی هست، فروش خوبی داشته باشن؟

بررسی z flip 5

نویسنده : تیم تولید محتوا موبونیوز
تاریخ انتشار 6 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 15
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

با اینکه نمره خوبی گرفته، اما فکر نکنم اگه یه گوشی تاشو خراب بشه، بشه تعمیرش کرد…

۱۴ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود 👌🏻👌🏻

۰۱ آذر ۱۴۰۲
mms2099

اصن گیر نمیاد وسایلش

۲۷ آبان ۱۴۰۲
shahab-021

دوستم‌داره
میگه خیلی خوب و باکیفیته

۲۶ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

من اینو داشته باشم نمیزارم خش روش بیوفته چه برسه به تعمیر برسه

۲۵ آبان ۱۴۰۲
alirezanikkhah

گوشی های تاشو همچنان مشکلات دارن و زمان برای حل اونها نیاز هست مثل فرورفتگی وسط صفحه

۲۴ آبان ۱۴۰۲
EminEm 19

خیلی جالب بود

۲۳ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

جالب بود

۲۲ آبان ۱۴۰۲
Nurse

پوکو X3pro بعداز چند سال همراهی صادقانه ، الان سوخته و نمی‌صرفه تعمیرش کنم😑 حــیییفففف

۲۲ آبان ۱۴۰۲
Hwman

چه باحاله

۲۲ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

che bahale

۲۲ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

گوشیه خوبیه

۲۲ آبان ۱۴۰۲
amirhosain

از تعمیر پذیری گوشی و تبلت و لپ تاپ ها بیشتر. مقاله گذاشته باشه.
بسیار عالی

۲۲ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

تعمیر پذیریو ساییدید

۲۲ آبان ۱۴۰۲
Glvsid

سلام ممنون

۲۲ آبان ۱۴۰۲