بررسی مشخصات گوشی A72 سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی A72 سامسونگ

گوشی های سری A سامسونگ از زمان معرفی تا به امروز، همیشه پر مخاطب و پر فروش بودن و برای سال 2021 هم سامسونگ پیشرفت های خوبی رو برای این سری در نظر گرفته که مشخص ترین تغییر مربوط به بخش طراحی میشه و طراحی سری A  برای سال 2021 خیلی ساده تر و در عین حال چشم نواز تر و زیباتر شده. تو این ویدئو قراره a72 سامسونگ رو بررسی کنیم. با موبونیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت A72

میان رده جدید سامسونگ بر خلاف نسل قبلی که طراحی براق و گرادیانی داشت، مات و ساده تر شده و برای ماژول دوربین سعی شده که کمترین بیرون زدگی و کمترین ناهماهنگی با بدنه رو داشته باشه. با همه تغییرات اما متریال مثل نسل های قبل از پلاستیکه و بهتره سامسونگ یه نگاهی به گذشته خودش و سال 2017 بندازه که میان رده های سری A از شیشه و فلز با کیفیتی ساخته میشدن، البته باید بگیم که A72 نسبت به میان رده های سال قبل سامسونگ خیلی با کیفیت تر شده و دست گرفتن این گوشی دیگه حس ارزون و بی کیفیت بودن رو به کاربر نمیده. با اینکه سامسونگ توی Galaxy A72 از پلاستیک استفاده کرده، اما تمام تلاش خودشو به کار گرفته که حس با کیفیت تر و لوکس تری از همین پلاستیک به کاربر بده و میان رده امسال سامسونگ ما رو یاد پرمیوم ترین (Premium) گوشی این شرکت یعنی S21 Ultra میندازه (مخصوصا توی رنگ مشکی).طراحی قاب پشتی GALAXY A72طراحی فریم میانی GALAXY A72توی قسمت جلویی A72 هم یه صفحه نمایش بزرگ و جذاب دیده میشه که انتظار می‌رفت حاشیه های کمتری داشته باشه، اما پانچ هول نسبت به گوشیای قبلی سامسونگ خیلی کوچیک تر شده و الان واقعا به چشم نمیاد و آزار دهنده نیست. این نکته رو هم باید گفت که بدنه A72 با اینکه ماته، اما بازم اثر انگشت رو به خودش جذب میکنه و بهتره که موقع کار کردن با این گوشی  از قاب پلاستیکی استفاده کنین. یکی از نقاط مثبت دیگه A72 برخورداری از استاندارد آی‌پیه (به طور دقیق تر IP67) که یعنی می‌تونین به مدت 30 دقیقه توی عمق یک متری این گوشی رو نگه دارین. در کل سامسونگ اهمیت بیشتری توی سال 2021 به بخش طراحی داده و تغییرات مثبتی رو میشه توی این بهش دید، اما هنوز هم جای خالی متریال با کیفیت تری مثل شیشه و فلز احساس میشه.

نمایشگر گوشی A72

با اومدن اسم سامسونگ و مخصوصا اومدن اسم  پنل Super Amoled توی بخش مشخصات صفحه نمایش یه گوشی، متوجه میشیم که باید انتظاراتمونو بالاتر ببریم. سامسونگ هم از این موضوع آگاهه و میان رده خودش رو با یه صفحه نمایش با کیفیت عرضه کرده که هم از HDR10+ پشتیبانی میکنه و هم مجهز به رفرش ریت (Refresh rate)  90 هرتزی شده. گلکسی A72 از یه صفحه نمایش 6.7 اینچی  Super Amoled با رزولوشن 1080×2400 پیکسل بهره میبره که 84.4% پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده، که توی این بخش خیلی شبیه به برادر کوچیکتر خودشه (Galaxy A32)، اما به دلیل سخت افزار بهتر، قطعا تجربه روون تر و بهتری رو با صفحه نمایش 90 هرتزی میتونه ارائه بده. در کل صفحه نمایش Galaxy A72 مطابق انتظار عالی بود و کنتراست عالی و رنگ مشکی عمیق، لذت کار با این گوشی رو چند برابر میکنن.نمایشگر GALAXY A72

باتری و شارژدهی A72 سامسونگ

سامسونگ مثل Galaxy A32 سراغ یه باتری 5000 میلی آمپری لیتیوم یونی رفته که با استفاده معمولی میتونه یک روز کامل رو شارژدهی داشته باشه، البته اگه استفاده سنگین از گوشی بکنین ممکنه قبل از تاریک شدن هوا هم، گوشیتون نیاز به شارژ پیدا کنه. توی جعبه هم آداپتور 25 واتی تایپ سی به تایپ سی وجود داره که با توجه به برچسب قیمتی دستگاه مورد انتظار بود و این شارژر میتونه توی  یک ساعت و بیست دقیقه تا یک ساعت و سی دقیقه باتری 5000 میلی آمپری Galaxy A72 رو از صفر تا صددرصد شارژ کنه که زمان قابل قبولیه. در کل سامسونگ توی بخش باتری نه خیلی خوب عمل کرده و نه خیلی بد و میشه گفت که Galaxy A72 توی قسمت باتری کاملا معمولیه.پکیج شارژر GALAXY A72مصرف باتری GALAXY A72

امنیت A72

سامسونگ برای تامین امنیت میان رده خودش سراغ سنسور اپتیکال زیر صفحه نمایش رفته که واقعا عملکرد خوبی نداره و کندی اون بعضی وقتا باعث اذیت شدن کاربر میشه. علاوه بر این، جای گیری سنسور هم اصلا مناسب نیست و برخلاف خیلی از گوشی های سامسونگ خیلی به سمت حاشیه پایینی گوشی اومده. این گوشی به سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم مجهز شده که عملکرد خوبی داره و با سرعت مناسبی میتونه چهره رو تشخیص بده، اما با توجه به اینکه کل فرآیند تشخیص چهره با دوربین سلفی انجام میشه، نمیشه خیلی به امنیتش اعتماد کرد و هم اینکه توی شب و محیط های کم نور خیلی قابل اتکا نیست و سرعت تشخیص چهره پایین میاد.

مشخصات دوربین سامسونگ A72

سامسونگ برای دوربین اصلی Galaxy A72 از یه سنسور 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 همراه با فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF) و لرزشگیر اپتیکال (OIS)  استفاده کرده. دوربین تله فوتو (Telephoto) از یه سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 با قابلیت سه برابر زوم استفاده میکنه که این دوربین هم مجهز به لرزشگیر اپتیکال شده. یه سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه گسترده 123 درجه و یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو هم  با دیافراگم f/2.4 توی این ماژول دوربین قرار گرفتن. همون‌طور که از ترکیب دوربینای Galaxy A72 مشخصه سامسونگ با قدرت وارد این بخش شده و با استفاده از  دو تا لرزشگیر اپتیکال و همچنین مجهز بودن این گوشی به لرزشگیر دیجیتال (EIS) و سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین تله فوتو، باید انتظارات زیادی توی بخش دوربین ازش داشته باشیم.فریم دوربین های GALAXY A72

  • سنسور اصلی:

عکس های سنسور اصلی بصورت پیشفرض 16 مگاپیکسلی ثبت میشن.کیفیت عکس ها واقعا خوبه و عکس ها به اندازه کافی شارپن و جزئیات هم توی سطح مطلوبی برای یه میان رده قرار داره. داینامیک رنج و روشنایی هم قابل قبوله و کاملا امکان رقابت با گوشی های هم قیمت خودش رو داره. نکته منفی که میشه توی این قسمت بهش اشاره کرد، دستکاری و پردازش زیاد عکسا توسط دوربین این گوشیه و مواقعی که داینامیک رنج ضعیفه یا جزئیات سافت شدن، بیش از حد تلاش میکنه تا این موارد رو بهتر کنه و در نهایت خروجی پردازش شده عکس، با منظره اصلی خیلی متفاوت میشه (گاهی اوقات هم این تلاش برای افزایش دیتیل و شارپنس باعث به وجود اومدن Over Sharpening توی عکسا میشه و اگه روی عکس زوم بکنین، جزئیات برفکی و نویزی رو می‌بینین) که طبیعتا بعضی از افراد این موضوع رو نمی‌پسندن.

نمونه عکس سنسور اصلی GALAXY A72
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس پرتره GALAXY A72
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نممونه عکس تله فوتو GALAXY A72
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

عکس های پرتره Galaxy A72 هم خوبه و تشخیص سوژه از پس زمینه در خیلی از اوقات با دقت مناسبی انجام میشه، بک گراند (Background) هم به اندازه کافی بلر (Blur) میشه، اما تار کردن پس زمینه خیلی طبیعی نیست. خوشبختانه سامسونگ به جای استفاده از دوربین تشخیص عمق، سراغ یه دوربین تله فوتو با زوم سه برابری رفته که لرزشگیر اپتیکال هم همراه این سنسور شده. عملکرد دوربین تله فوتو Galaxy A72 رضایت بخشه و عکس ها تا زوم 3 برابر، جزئیات خوبی دارن و به کمک لرزشگیر دیجیتال هم نیاز نیست خیلی نگران لرزش دستتون توی زوم کردن باشین، البته زومای بیشتر از 3 برابر هم توی اپلیکیشن دوربین A72 موجوده (تا 30 برابر) ولی گوشی سراغ زوم رایج دیجیتال میره که طبیعتا باعث افت سریع جزئیات و افزایش نویز توی عکسا میشه و در کل  شما رو خیلی به استفاده از زوم دیجیتال توصیه نمیکنم.

  • سنسور اولترا واید:

برعکس خیلی از میان رده های موجود توی بازار که از دوربین اولترا واید ضعیفی استفاده میکنن، عکسای گرفته شده با دوربین اولترا واید Galaxy A72 واقعا کارآمده (البته که نباید به اندازه سنسور 64 مگاپیکسلی دوربین اصلی، از اولترا واید هم انتظار ثبت همون جزئیات و شارپنس رو داشته باشین) و توی روز می‌تونین با این سنسور 12 مگاپیکسلی عکسهایی با زاویه دید گسترده و جزئیات مناسب ثبت کنین.

نمونه عکس اولترا واید GALAXY A72
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور ماکرو:

سامسونگ برای Galaxy A72 از یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو رفته که با توجه به دیافراگم کوچیکی که داره (f/2.4) نباید انتظار زیادی ازش داشته باشین و فقط میتونه توی شرایط نوری عالی عکسای قابل قبولی ثبت کنه.

نمونه عکس ماکرو GALAXY A72
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

میان رده جدید سامسونگ قابلیت فیلم‌برداری 4K با 30 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری 1080 با 30/60 فریم رو داره که از این نظر تقریبا کامله. کیفیت و جزئیات فیلمبرداری Galaxy A72 مناسبه، عملکرد لرزشگیر هم به لطف استفاده از لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال، خوبه و نمیشه از این جهت ایرادی بهش گرفت. مشکل بزرگ A32 (مشکل در فوکوس کردن)، خدا رو شکر توی A72 وجود نداره و چه توی فیلم‌برداری و چه توی عکس‌برداری با مشکلی از این جهت روبرو نمیشین.کیفیت فیلمیرداری GALAXY A72

  • دوربین سلفی:

دوربین سلفی Galaxy A72 توی شرایط نوری مناسب عملکرد خوبی داره و جزئیات و شارپنس قابل قبولن، اما توی نور کم دیتیل (Details) آبرنگی میشن و نباید انتظار زیادی تو شرایط نوری نامناسب از این دوربین داشته باشین. همچنین دوربین سلفی این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K@30 رو داره که باعث میشه تجربه خوبی داشته باشید.

 

پردازنده و سخت افزار Samsung A72

خوشبختانه سامسونگ رویه موجود توی سری A30  رو (استفاده از تراشه های مدیاتک) برای Galaxy A72 تکرار نکرده و سراغ اسنپدراگون 720G رفته که عملکرد خیلی بهتری نسبت به MTK G80 استفاده شده توی A32 داره. اسنپدراگون 720G از  دو هسته Kryo 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و شش هسته کم مصرف تر Kryo 465 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز استفاده میکنه و Adreno 618 هم به عنوان پردازنده گرافیکی (GPU)  این مجموعه رو همراهی میکنه. میان رده جدید سامسونگ توی سه نسخه 128/6، 128/8 و 256/8 عرضه میشه که حافظه های استفاده شده از نوع UFS 2.1 و نوع رم هم LPDDR4X برا هر سه نسخه اس. عملکرد پردازشی Galaxy A72 خوبه و بازیهای سنگین رو هم میتونه به راحتی اجرا کنه (البته که نباید در حد گوشی های پرچمدار یا گیمینگ، از A72 انتظار داشته باشین) و افت فریم و لگ زدن خاصی دیده نمیشه. این گوشی توی کنترل دما هم موفقه و داغ شدن خاصی دیده نمیشه و نهایتا با سنگین ترین بازیا، دمای بدنه گوشی به 40 درجه میرسه که عادیه و ایرادی بهش وارد نیست.دمای پردازنده GALAXY A72سخت افزار GALAXY A72در کل Galaxy A72 عملکرد قابل قبولی توی بخش سخت افزار داره و نه خبری از لگ زدن های اعصاب خورد کن توی رابط کاربری هست و نه فریم ریت پایین توی بازیا، اما رقبای چینی این گوشی، مثل گوشی های که شیائومی با برچسب قیمتی  400 دلاری عرضه کرده، از تراشه های سری 800 و پرچمدار شرکت کوالکام استفاده میکنن که طبیعتا یه سر و گردن بالاتر از پردازنده استفاده شده توی Galaxy A72 سامسونگه.

نرم افزار و رابط کاربری A72

اندروید 11 و One UI 3.1 نهایت چیزیه که میشه توی گوشیای سامسونگ پیدا کرد و Galaxy A72 هم از به روزترین ترکیب موجود استفاده میکنه و به احتمال زیاد 2 یا 3 نسخه آینده اندروید رو هم میگیره که از این جهت خیال کاربر رو راحت میکنه. رابط کاربری سامسونگ هم کاملا بهینه شده و به لطف صفحه نمایش 90 هرتزی و چیپست (Chipset) اسنپدراگون 720G تجربه روونی رو در اختیارتون میذاره.

بررسی مشخصات اسپیکر A72

سامسونگ هم رویه مشابه شیائومی رو در پیش گرفته و سراغ اسپیکر استریو برای میان رده هاش رفته که اتفاق مثبتی توی دنیای گوشی های هوشمنده، چون تا چند وقت پیش اسپیکر های استریو رو فقط می‌تونستیم تو محصولات گرون قیمت و پرچمدار پیدا کنیم، ولی الان دیگه حتی محصولات اقتصادی مثل Poco M3 و Redmi 9t هم به اسپیکر با کیفیت و استریو مجهز شدن.اسپیکر GALAXY A72به هر حال A72 از دو تا اسپیکر استفاده میکنه که کیفیت واقعا خوبی دارن و گوش دادن به آهنگ باهاشون لذت بخشه، ولی بلندی صدا کمه و با توجه به استریو بودن، انتظار می‌رفت که بلندی صدا بیشتر از این باشه، البته احتمالا سامسونگ برای حفظ کیفیت صدا، بلندی رو محدود کرده که ممکنه برای برخی افراد که به گوش دادن موسیقی با صدای زیاد عادت دارن، خوشایند نباشه.

جمع بندی

مشخصه که سامسونگ تصمیم به پیشرفت توی بخش میان رده گرفته و تغییرات مثبت زیادی رو توی میان رده های 2021 خودش ایجاد کرده. اگه که عملکرد پردازشی یا متریال ساخت براتون مهمه، بهتره سراغ قاتل های پرچمدار شیائومی موجود توی این رنج قیمت برین که هم از تراشه های پرچمدار استفاده میکنن و هم توی ساختشون معمولا از  شیشه و فلز استفاده شده. اما اگه از مشتریان سامسونگ هستین یا وجود یه صفحه نمایش امولد با کیفیت 90 هرتزی براتون مهمه، Galaxy A72 میتونه انتخاب مناسبی باشه. در کل میشه گفت که تلاش سامسونگ نتیجه داشته و تونسته یکی از بزرگترین نقص های نسل قبل سری A، یعنی کیفیت ساخت پایین و طراحیای نه چندان جالب رو برطرف کنه و ارزش خرید این سری رو بالاتر ببره، اما با این حال هنوزم جای خالی فریم فلزی یا قاب شیشه ای برای یه گوشی با برچسب قیمتی بیش از 400 دلار، احساس میشه.

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایای A72 سامسونگ چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

صفحه نمایش با کیفیت، پردازنده و دوربین مناسب که به خوبی کار شما رو راه میندازه از مزایای ای 72 سامسونگ به حساب میان.

معایب ای 72 سامسونگ چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

A72 با اینکه طراحی بهتری نسبت به نسل قبل داره اما جنس پلاستیکی بدنه و کیفیت ساخت این گوشی در این بازه‌ ی قیمتی و نسبت به رقبای خودش راضی کننده نیست.

آیا Samsung A72 از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

بله، A72 قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت و کارت حافظه جانبی رو به صورت همزمان داره.

خرید گوشی a72
نقاط قوت
پردازنده نسبتا مناسب
نمایشگر با کیفیت
دوربین قابل قبول
نقاط ضعف
طراحی پلاستیکی
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۹ فروردین, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 62
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

MAHDY2000

خوبه

۲۶ فروردین ۱۴۰۲
abasi6658

گوشیه اما باتوجه به مشخصات نزدیکی که به A52 و A52s داره و قیمتی که داره سری A52 به نظرم ارزش خرید بیشتری دارن

۰۴ بهمن ۱۴۰۱
.amir.ali.

Xiaomi

۰۱ دی ۱۴۰۱
King_Behrad

تو این رنج قیمتی شیائومی بهتره

۱۶ شهریور ۱۴۰۱
Nami23.R3010

عالیه خیلی گوشی خوبیه و اینکه بسیار سایت خوبی درست کردید

۲۶ تیر ۱۴۰۱
Parhamzb

واسه گیم خیلی جوابه

۱۷ تیر ۱۴۰۱
M88

سامسونگ می گیرم

۲۶ بهمن ۱۴۰۰
M88

این بهتره یا ای ۵۲ اس ؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    7hkk

    خب معلومه صد درصد a52s

    ۰۱ تیر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

درجه یک ❤👌🏻

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
Aria_A22 5G

عالیهههههه

۱۴ بهمن ۱۴۰۰
iman

طراحی اش خوشگله

۰۵ دی ۱۴۰۰
Hadi@

Very good

۲۱ آذر ۱۴۰۰
a.s_momeni

😍😍😍

۱۱ آذر ۱۴۰۰
mmdnorozfarad

👌🏼🔥

۱۰ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۱۰ آذر ۱۴۰۰
godrati

❤❤❤❤

۰۷ آذر ۱۴۰۰
godrati

Nice👌🏻👌🏻👌🏻

۰۷ آذر ۱۴۰۰
godrati

Perfect

۰۷ آذر ۱۴۰۰
    Amir 1391

    سلام

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۱