نقد و بررسی مشخصات گوشی A31 سامسونگ

بررسی گوشی گلکسی A31 سامسونگ

توی این پست قراره بریم سراغ یکی دیگه از اعضای خانواده سری A سامسونگ یعنی A31. همونطور که در جریان هستید سری a، سری گوشی های میان رده سامسونگ هست که توی طراحی به سری پرچمدار سامسونگ نزدیک هست. A31 سامسونگ یک گوشی تو بازه قیمتی 4 تا 5 میلیون هستش. A31 ساموسنگ اوایل امسال عرضه شد و با توجه به بازه قیمتی تونست توی بازار ایران جایگاه خودش رو به عنوان یک گوشی میان رده اما با قیمت یک گوشی اقتصادی پیدا کنه. خب بدون اینکه وقت رو تلف کنیم بریم ببینیم سامسونگ چه کرده!

طراحی و کیفیت ساخت GALAXY A31

سامسونگ چند وقتیه گوشی های میان رده خودش رو با ظاهری تقریبا یکسان و متریال متوسط تولید می کنه. بدنه و قاب پشتی A31 پلاستیکی هستش که سعی شده حس شیشه ای بودن رو القا کنه که تقریبا موفق به این کار شده چون قاب پلاستیکی سطح براقی داره. قسمت پشت گوشی هیچ نکته خلاقانه یا جذابی وجود نداره. دوربین ها به همراه فلش دوربین داخل فریم مستطیلی اون بالا سمت چپ قرار دارن. بیرون زدگی فریم دوربین ها قابل قبول هستش و موقع کار کردن زیاد اذیت کننده نیست.طراحی قاب پشتی A31فریم میانی هم مثل قاب پشتی از جنس پلاستیک هستش. زیر گوشی جک هندزفری، درگاه شارژ Type-C، اسپیکر به همراه میکروفون قرار داره(مثل همیشه!). لبه سمت راستی دکمه پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا هست، که به عنوان یک قانون نانوشته از طرف تمام کمپانی ها و حتی کاربر ها پذیرفته شده. بریم سراغ لبه سمت چپ که به جز خشاب سیم کارت هیچ چیز دیگه نداره، این خشاب سیم کارت قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت و یک مموری کارت رو به صورت همزمان داره. بالای گوشی هم به جز یک میکروفون هیچ خبری نیست.طراحی سمت چپ A31طراحی بالای A31طراحی زیر A31بریم سراغ پنل جلویی که از یک نمایشگر تخت ساخته شده که حاشیه های نمایشگر تقریبا زیاد هستش. دوربین سلفی توی یک ناچ قطره ای اون بالا وسط جا خوش کرده که این هم داره کم کم به یک قانون نانوشته برای سامسونگ تبدیل میشه!!! اسپیکر مکالمه هم بالا دوربین سلفی قرار داره که به صورت جمع و جور طراحی شده.همونطوری که توی اول این پست گفته شده سری میان رده های سامسونگ دچار تکرار شده و هیچ اتفاق خاصی توی طراحی A31 نیفتاده. میشه گفت کیفیت ساخت و جنس بدنه چنگی به دل نمیزنه و توقع خاصی از A31 نداشته باشید. راستی قبل از اینکه بریم سراغ بخش بعدی باید بگم بخاطر براق بودن فریم پشتی جای اثر انگشت به شدت روی قاب پشتی میمونه البته اگر گوشی سفید باشه این موضوع زیاد اذیت کننده نیست.

نمایشگر GALAXY A31

خب وقت بررسی صفحه نمایش A31 هست. بخشی که سامسونگ توی تمام گوشی هاش نمره قابل قبولی می گیره و میشه گفت نقطه قوت تمام سامسونگ ها صفحه نمایش اونهاست! سامسونگ توی A31 از پنل SUPER AMOLED  کرده که اندازه این نمایشگر 6.4 اینچ هستش. توی قسمت طراحی گفتیم که حاشیه های این گوشی تقریبا زیاده اگر بخوایم دقیق تر بگیم باید بگیم 85 درصد پنل جلویی رو نمایشگر در برگرفته! اما رزولوشن این نمایشگر 1080 در 2400 هستش که نسبت طول و عرضش 20 به 9 هست که این نمایشگر رو به یک نمایشگر کشیده تبدیل میکنه. روشنایی این نمایشگر قابل قبول هست و رنگ ها واقعی و عمق رنگ سیاه هم مطلوب و قابل قبوله، البته این از سامسونگ بعید نیست! برای جمع بندی بخش نمایشگر باید بگم که نگاه کردن به این نمایشگر حس خوبی رو به شما میده و یکی از نکات مثبت A31 و تمام گوشی های سامسونگ هستش.نمایشگر A31

باتری و شارژدهی GALAXY A31

این بخش هم مثل بخش صفحه نمایش یکی دیگه از نقاط قوت A31 هستش. سامسونگ یک باطری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت قرار داد. این باطری برای استفاده های عادی و روتین روزانه میتونه تا یک روز و نصفی براتون شارژدهی داشته باشه و خیالتون رو راحت کنه. اگر بچه خوبی باشید میتونه تا دو روز هم کار شما رو راه بندازه. سامسونگ زحمت کشیده توی جعبه A31 و یه آداپتور 15 وات fast charging هم قرار داده که میتونه a31 رو توی یک ساعت و نیم کامل شارژ کنه. در کل سامسونگ برای بخش باطری a31 میتونه شما رو راضی کنه.

امنیت GALAXY A31

سامسونگ برای امنیت A31 از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کرده که این مدل از حسگر ها نسبت به حسگر های فیزیکی که معمولا توی قاب پشتی و یا با دکمه پاور ادغام میشه سرعت کمتری داره. البته علاوه بر حسگر اثر انگشت، سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم هست که انتظار عجیب غریب ازش نداشته باشید و کار راه اندازه!تشخیص چهره A31

دوربین GALAXY A31

بریم سراغ بخش دوربین ای 31، جایی که سامسونگ 4 تا لنز روی این گوشی قرار داده که شامل دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، سنسور 8 مگاپیکسلی اولتراواید، سنسور 8 مگاپیکسلی ماکرو و یه لنز 5 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق میدان میشه. دوربین سلفی هم سنسور 20 مگاپیکسلی داره.

فریم دوربین های A31

  • سنسور اصلی:

عکاسی با A31 با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی انجام میشه که به صورت پیش فرض 12 مگاپیکسل عکاسی رو انجام میده. عکس ها با سنسور اصلی شارپنس خوبی دارن اما فقط خوبه! داینامیک رنج عکس های سنسور اصلی قابل قبول هستش. عکاسی با سنسور این گوشی حس خوبی رو به شما میده و قطعا توی این بازه قیمتی شما رو راضی نگه میداره.

عکس سنسور اصلی A31
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی A31
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی A31 همچین آش دهن سوزی نیست و اتفاق عجیب غریبی توی این بخش قرار نیست بیفته. داینامیک رنج واقعا خوبی داره عکس ها اما شارپنس زیاد تعریفی نیست و همچنین توی حالت اولترا واید لبه های عکس بهم ریختگی و با انحنا ثبت میشه.

عکسسنسور اولترا واید A31
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی A31
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور تشخیص عمق میدان:

سنسور تشخیص عمق میدان این گوشی با چندتا تبصره میتونه شما راضی کنه. تبصره اول اینکه توی شرایط نوری مطلوبی عکاسی کنید و تبصره دوم هم اینه که موقع ثبت عکس لرزش نداشته باشید. این سنسور توی بلر کردن بک گراند عملکرد خوبی داره اما برای جدا کردن سوژه اصلی از بک گراند همیشه اونجوری که باید باشه نیست. دوربین این گوشی حالت عکاسی شب رو به صورت پیش فرض نداره همین باعث میشه که عکاسی توی نور کم چنگی به دل نزنه البته تمام تلاشش رو میکنه تا عکس ها با کمترین نویز ممکن ثبت بشه.

  • سنسور ماکرو:

سنسور ماکرو که چند وقتیه مد شده مثل اکثر گوشی ها که حالت فانتزی و فان دارن، توی A31 هم همینطور هستش. در نتیجه توقع اتفاق عجیب و خارق العاده ای توی این بخش از A31 نداشته باشید.

عکس سنسور ماکرو A31
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

توی بخش فیلم برداری هم کاملا با یک دوربین معمولی روبرو هستید که قابلیت فیلمبرداری Full HD با 30 فریم بر ثانیه رو داره که کیفیت فیلم برداری فقط رضایت بخشه. در کل میتونیم بگیم بخش فیلمبرداری هم یکی دیگه از نقاط ضعف A31 سامسونگ هستش.

  • دوربین سلفی:

سامسونگ توی این گوشی از سنسور 20 مگاپیکسلی استفاده کرده که با رعایت دو تبصره ای که در بخش سنسور عمق میدان بهش اشاره کردم، میتونیم عکس های سلفی خوبی رو ثبت کنید. در کل توی بخش دوربین این گوشی نمره قابل قبولی رو میگیره و به جز فیلمبرداری و حالت عکاسی در شب ایراد جدی نمیشه به سامسونگ گرفت.

پردازنده و سخت افزار GALAXY A31

به نظر میاد سامسونگ میخواسته توی بخش پردازنده

A31 همه رو غافلگیر کنه، چطور؟ چون توی این گوشی از پردازنده مدیاتک هلیو P65 استفاده کرده که خیلی عجیب و غیر قابل پیش بینی بود. به هر حال این پردازنده با حافظه 128 و رم 4 گیگ (البته نسخه رم 6 گیگ هم داره که ظاهرا تو ایران نیومده!) راضی کننده نیست. این پردازنده توی بازی کردن خیلی لگ داره و اگر شما گیمر باشید قطعا شما رو اذیت می کنه. البته این لگ ها فقط مخصوص زمان بازی نیست و حتی موقع کار کردن معمولی هم شما رو اذیت می کنه که این اصلا برای یک گوشی با این قیمت خوب نیست. در مجموع کاش سامسونگ دیگه از این سوپرایز های عجیب و غریبش استفاده نکنه چون این پردازنده اصلا راضی کننده نیست.

عملکرد پردازشی A31

نرم افزار و رابط کاربری GALAXY A31

توی بخش سخت افزار که چنگی به دل نزد بریم ببینیم توی بخش نرم افزاری چی توی چنته داره. این گوشی مجهز شده به اندروید 10 و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی One UI 2.1 که آخرین نسخه این رابطه کاربری هست. ترکیب اندروید 10 و رابط کاربری سامسونگ میتونه توی بخش نرم افزار قابل قبول باشه. اما وقتی سخت افزار اون باشه نباید زیاد توقعی از نرم افزار هم داشته باشید!رابط کاربری A31

اسپیکر GALAXY A31

و بریم سراغ بخش آخر که بررسی عملکرد اسپیکر A31 هستش. سامسونگ طبق معمول گوشی های میان رده خودش از یک اسپیکر به صورت مونو استفاده کرده که توی بخش طراحی اشاره کردم توی لبه پایینی قرار داره. میشه گفت بدترین اسپیکر ممکن رو سامسونگ روی A31 قرار داده. حجم صدا ناامید کننده هستش، شاید بخاطر طراحی محفظه اسپیکر باشه که شیار های ریز و کوچکی داره. البته کیفیت قابل قبولی هم نداره. میشه گفت سامسونگ توی این گوشی سعی کرده مخاطبش رو کاملا سوپرایز کنه و اسپیکر این گوشی کاملا شبیه یه شوخیه بی مزه هستش.

جمع بندی

دیگه وقت جمع بندی! بریم ببینیم چیکار کرده سامسونگ توی A31. توی بخش طراحی هیچ ایده و اتفاق جالب و جدیدی نیفتاده  سامسونگ با همون فرمون پیش رفته. توی بخش نمایشگر که یکی از نقاط قوت این گوشی هست مثل تمام گوشی های سامسونگ قطعا حس خوبی رو به شما منتقل میکنه. باطری این گوشی قابل اعتماده و به راحتی یک روز کامل رو به شما شارژ دهی می کنه. دوربین اصلی این گوشی قابل قبول هست و حس خوبی از عکاسی با این گوشی به شما دست میده. اما این گوشی توی بخش سخت افزار با توجه به پردازنده ای که استفاده شده اصلا قابل اعتماد نیست و شما رو راضی نمیکنه. در مجموع این گوشی با توجه به قیمتی که داره برای کارای روتین ارزش خرید داره و میتونه شما رو راضی نگه داره.

سوالات متداول
(3 سوال)
چرا گوشی سامسونگ ای 31 رو بخریم؟ مزایا این گوشی چیست؟

شارژدهی خوب باتری، نمایشگر بسیار با کیفیت و عملکرد خوب دوربین نقاط قوتی هستن که گوشی Samsung A31 رو تبدیل یکی از انتخابهای خوب در این بازه قیمتی میکنن.

چرا گوشی Samsung A31 رو نخریم؟ معایب این گوشی چیست؟

عملکرد ضعیف پردازنده و اسپیکر نقاط ضعف گوشی سامسونگ ای 31 در این بازه قیمتی نسبت به رقبای هم قیمتش هستن.

آیا گوشی سامسونگ ای 31 از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

بله، درگاه سیم کارت Samsung A31 از دو سیم کارت و حافظه جانبی میکرو به صورت همزمان پشتیبانی می کنه.

نقاط قوت
نمایشگر با کیفیت
عملکرد مطلوب دوربین
شارژدهی خوب باتری
نقاط ضعف
عملکرد پردازشی نه چندان خوب
عملکرد ضعیف اسپیکر
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲ تیر, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 52
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Aylar

گوشی خوب به نسبت قیمت👌

۰۶ تیر ۱۴۰۱
comment-user-img
Alireza84

گوشی به صرفه ای نیست

۱۳ خرداد ۱۴۰۱
comment-user-img
Amir 1391

درسته از A21s بهتره ولی واقعا A32 خیلی بهتره

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
comment-user-img
AliNajafiJahani

بعضی وقت‌ها هنگ می‌کنه البته به ندرت

۳۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

ولی همونطور که مهدی شجاری تو بخش نتیجه‌گیری گفت پردازندش خوب نیست 👎🏻

۳۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

باطریش هم خیلی خوبه من واقعا ازش راضی‌ام ❤👌🏻

۳۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

با دوربینش عکس‌های خیلی خوبی ثبت کردم ❤👌🏻

۳۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
AliNajafiJahani

من این گوشی رو یک سال هست دارم واقعا ازش راضیم ❤👌🏻

۳۰ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
SHAYAN ART

نمیدونم چرا بعد از گذشت این همه مدت برای چی قیمتش انقدر بالاست؟
خیلی الکی قیمتش بالاست!بعد فروش هم میره!
در کل A21 A21s A51 بخاطر کیفیت پایین و نا امید کنندشون واقعا راضی کننده عمل نکردن.
ارزش خرید الانشون از 10 میشه 1!

۲۵ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ali_0098

دوربین ماکرو این گوشی کملا فانتزی هستش 🤣

۰۸ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ali_0098

بچه ها به نظر شما الان ارزش خرید داره ؟

۰۸ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
ali_0098

این گوشی از تظر من عالیه اما پردازنده خیلی ضعیفی داره

۰۸ بهمن ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

عالییییه😄

۲۶ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

دمت گرم 😊😊

۲۶ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
godrati

از لحاظ باتری عالیهه

۲۶ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Hamidreza b

چرا مدیاتک

۲۶ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Hamidreza b

نکته خوبی که داره اینه که باطری خوبی داره

۲۶ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Hamidreza b

روزتون از خوش هم اونورتر، روزتون محشر 🌹💙❤

۱۸ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Hamidreza b

خسته نباشید ⚘🌹

۱۸ دی ۱۴۰۰
comment-user-img
Hamidreza b

❤💙✅🙏

۱۸ دی ۱۴۰۰