بررسی مشخصات گوشی A14 5G سامسونگ

سامسونگ بالاخره نسل جدید گوشی اقتصادی خودش یعنی A14 5g رو رسما معرفی کرد که بنا به تجربیات قبلی احتمالا خیلی پرفروش هم خواهد بود. Samsung Galaxy A14 5G اواخر دی 1401 به بازار جهانی با قیمت حدودی 170 دلار عرضه شده ولی هنوز وارد بازار ایران نشده. قراره در ادامه ببینیم وارث یکی از پرفروش ترین گوشی های بازار یعنی A13 سامسونگ چه تغییرات و پیشرفت هایی داشته و آیا میتونه نسبت به رقبای چینی خودش، حرفی برای گفتن داشته باشه و احتمالا تبدیل به پرفروش ترین گوشی سال 1402 بازار ایران بشه یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی A14 5G سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی سامسونگ A14 5G

اولین دیدگاه و نظر نسبت به یه گوشی رو طراحی و ظاهر اون به شما میده و هر چی این طراحی جذاب و خاص تر باشه، شما بیشتر شیفته گوشی میشید. سامسونگ هم تا جای ممکن سعی کرده یه گوشی جذاب رو معرفی کنه. بدنه کاملا پلاستیکه هنوز، طراحی مثل باقی گوشی های امسال تخت شده و قسمت پشتی کاملا تخت ساخته شده. از یه تکسچر جذاب و راه راه مانند برای این قسمت استفاده شده که حس خوبی موقع کار کردن با گوشی میده و باعث میشه موقع استفاده هم خیلی از دست لیز نخوره و گریپ خوبی ایجاد کرده. ظاهر براق این قسمت خیلی اثر انگشت و لکه رو به خودش جذب نمیکنه و با برخورد نور به بدنه یه بازتاب جالبی از قسمت دوربین ها از خودش نشون میده. بحث دوربین شد، مثل نسل قبل از برآمدگی دوربین جدا خبری نیست و سه لنز اصلی به همراه فلش LED با یه طراحی که شبیه به طرح های لو رفته از S23 سامسونگه توی قسمت پشتی و داخل بدنه قرار گرفتن. تعداد لنز ها نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کرده و سنسور اولترا واید حذف شده. پایین این بخش لوگوی SAMSUNG روی بدنه حک شده.

بررسی طراحی سامسونگ A14 5G

نکته دیگه و مهم توی بخش طراحی، قطور و دراز تر شدن این گوشیه که باعث شده کمی نسبت به قبل خوش دستی خودش رو از دست بده و برای همه دست ها با اندازه های مختلف مناسب نباشه. البته برای اینکه استفاده از گوشی راحت تر بشه، فریم از پلاستیک براق با طراحی خمیده ای ساخته شده که علاوه بر بهتر کردن ظاهر به خوش دست شدن نسبی گوشی هم کمک میکنه. رنگ های اضافه شده در این نسل تنوع بیشتر و جذاب تری داره و میتونه برای افرادی که دنبال یه گوشی خوش رنگ میگردن (به خصوص خانم ها)، خبر خوبی باشه.

روی لبه بالایی فریم میکروفون، لبه پایینی تک اسپیکر، درگاه تایپ سی، میکروفون و جک 3.5 میلیمتری صدا. سمت راست دکمه کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه پاور (که حسگر اثر انگشت هم روش قرار گرفته و دقت و سرعت مناسبی داره) و سمت چپ گوشی هم درگاه سیم کارت (که به صورت همزمان از دو سیم و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه) قرار داره و با امکان اضافه کردن رم میکرو، میتونه خیالتون بابت افزایش فضای ذخیره سازی گوشی هم راحت باشه.

مشخصات بدنه گوشی A14 5G سامسونگ

پنل جلویی جایی که نه تنها نسبت به نسل قبلی پیشرفتی نداشته و از طراحی مدرن تر و جدیدتر با حاشیه کم و ناچ کوچیک خبری نیست بلکه به خاطر بزرگ تر شدن گوشی حاشیه بیشتری پیدا کرده و باعث شده ظاهر گوشی شبیه به گوشی های سوپر اقتصادی سامسونگ بشه. حاشیه نمایشگر به خصوص از پایین خیلی زیاده. دوربین سلفی توی یه ناچ با طراحی قطره ای وسط صفحه قرار گرفته. بلندگوی مکالمه هم بالای این ناچ چسبیده به فریم روی پنل جلویی قرار داره.

نسبت به گوشی های شیائومی و باقی رقبا، سامسونگ هنوز توی کیفیت ساخت گوشی های اقتصادی خودش خیلی حرفی واسه گفتن نداره و با اینکه بدنه گوشی طراحی بهتری پیدا کرده ولی وزن زیاد 202 گرمی و قطر زیاد باعث میشه گوشی سامسونگ A14 5G خیلی گوشی خوش دستی به حساب نیاد. طراحی قدیمی صفحه نمایش هم واقعا برای سال 2023 و برای وارث یه گوشی پرفروش خیلی مناسب نیست. از گواهی IP هم مثل قبل خبری نیست ولی خب در این بازه قیمتی خیلی نمیشه به این مورد ایراد گرفت و میتونه کاندیدای اصلی بهترین گوشی سامسونگ تو بازه قیمتی خودش باشه.

 

بررسی مشخصات نمایشگر Samsung A14 5G

صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن 1080 کیفیت تصویر خوبی داره اما نسبت به پنل های OLED استفاده شده توی باقی رقبا مقداری زاویه دید کمتری داره و روشنایی با اینکه مناسبه و میتونید توی نور زیاد هم از گوشی استفاده کنید، ممکنه در محیط خیلی روشن کمی اذیتتون کنه. مشکل روشنایی خودکار هم با اضافه شدن حسگر نزدیکی حل شده و دیگه از مشکلات کم و زیاد شدن الکی روشنایی صفحه A13 4G سامسونگ خبری نیست.

بررسی مشخصات نمایشگر Samsung A14 5G

یه بهبود و پیشرفت نسبت به نسخه معمولی اضافه شده نرخ به روز رسانی 90 هرتزیه که باعث میشه تجربه استفاده روزمره از گوشی خیلی بهتر و روون تر بشه. رنگ های صفحه هم مناسب و خوبه. میتونید توی تنظیمات با توجه به سلیقه خودتون نمایش رنگ رو تا حدودی تغییر بدید ولی به خاطر نوع پنل خیلی رنگ های زنده و جذابی نمیتونید ببینید. در مجموع سامسونگ توی این بخش میشه گفت اصلا خلاقیتی نشون نداده و از همون صفحه نمایش گوشی A13 5G استفاده کرده و تمام.

 

مشخصات باتری سامسونگ A14 5G

در بخش باتری هم تفاوت خاصی رو شاهد نیستم و سامسونگ برای گوشی A14 5G از همون باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت استفاده کرده. ولی نمیشه منکر عملکرد و شارژدهی خوب این باتری شد، سامسونگ a13 5G در استفاده معمولی و رو به زیاد مثل تماشای چند ساعت ویدیو، چند دست بازی و گرفتن چند تا عکس و کمی مکالمه حدود یه روز کامل بهتون شارژ میده و اگه استفاده کمتری داشته باشید، میتونید حتی تا یک روز و نیم هم با یکبار شارژ از گوشی استفاده کنید.

در بحث سرعت شارژ هم هنوز سامسونگ قصد استفاده از شارژ های توان بالا رو نداره و باید به همون شارژر 15 واتی بسنده کنید که باتری این گوشی رو توی حدودا 2 ساعت و 20 دقیقه کاملا شارژ میکنه و با اینکه شارژدهی گوشی مناسبه اما هنوز عدد زیادیه و نیاز به صبوری زیادی داره! اگه شارژر گوشی های قدیمیتون رو نگه داشتید یا یه شارژر 15 واتی توی خونه تون پیدا میشه که خوش به حالتون، وگرنه با سیاست های جدیدی که سامسونگ در پیش گرفته، توی گوشی های اقتصادی هم خبری از آداپتور نیست و برای حفظ محیط جیب ببخشید محیط زیست شما باید یه هزینه جدا هم برای خرید آداپتور شارژ برای یه گوشی اقتصادی سامسونگ بپردازید.

 

بررسی عملکرد دوربین سامسونگ A14 5G

در بخش دوربین هم هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و از همون سه تا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی ماکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق استفاده شده. لنز اولترا واید هم نسبت به A13 4G حذف شده که میشه گفت خیلی چیز خاصی رو هم از دست نمیدید!

بررسی عملکرد دوربین سامسونگ A14 5G

لنز اصلی عملکرد کاملا معمولی داره، کیفیت عکس ها خوبه، شارپنس و جزئیات مناسبی دارند ولی رنگ های مقداری اغراق شده ثبت میشن و دستکاری نرم افزاری توی عکس ها نسبتا زیاده. دینامیک رنج هم خیلی تعریفی نداره و بیشتر به درد ثبت عکس از منظره برای ثبت خاطره میخوره.

عکس های پرتره به کمک سنسور تشخیص عمق، عملکرد قابل قبولی دارن. ممکنه کمی توی تشخیص سوژه از پس زمینه خطا داشته باشه و اذیتتون کنه، اما موقعی که درست عمل کنه پس زمینه رو به صورت طبیعی جدا و مات میکنه. در مورد لنز ماکرو هم خیلی نمیشه حرفی زد و این سنسور بیشتر جنبه فانتزی داره.

یه پیشرفت خوب در بخش دوربین ارتقا دوربین سلفیه، که این نسل از یه دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده میکنه که نسبت به گوشی های دیگه و حتی نسل های قبلی، عملکرد به مراتب بهتری داره و جزئیات زیاد و مناسبی توی عکس ها دیده میشه و رنگ ها به صورت طبیعی و واقعی پردازش میشن.

تو بخش فیلمبرداری، دوربین اصلی و سلفی میتونه با کیفیت 1080p با 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه و کیفیت فیلم ها هم تا حدودی مناسبه ولی نمیتونید انتظار زیادی ازش داشته باشید و فوکوس هم بعضی وقتا مشکل پیدا میکنه.

سامسونگ در بخش دوربین هم تا جای ممکن تغییراتی نداده و فقط دوربین سلفی رو بهبود داده تا تجربه شما توی این بخش بهتر بشه. پس به جز دوربین سلفی، عملکرد دوربین تقریبا هیچ بهبود و پیشرفت ملموسی نداشته.

 

بررسی عملکرد پردازشی و رابط کاربری Samsung A14 5G

در این بخش هم سامسونگ تقریبا هیچ تغییری نسبت به گوشی A13 5G ایجاد نکرده ولی چون این گوشی خیلی در داخل ایران موجود نبوده ما فرض رو بر تغییرات گسترده سامسونگ میذاریم! گوشی A14 5G توی دو نسخه با دو تراشه مختلف با نام های A146B که از تراشه اگزینوس 1330 استفاده میکنه و A146P که از تراشه مدیاتک Dimensity 700 5G استفاده میکنه که به احتمال زیاد نسخه مدیاتک توی بازار ایران بیشتر وارد بشه و راحت تر پیدا بشه. از لحاظ قدرت سخت افزاری خیلی تفاوت زیادی بین این دو مدل نیست فقط تا حدودی پردازنده اگزینوس قدرت سخت افزاری بیشتری در پردازش کارهای سنگین تر داره و مدیریت دمای مناسبی هم داره.

در اجرای برنامه ها و بازی های با گرافیک متوسط و مولتی تسکینگ معمولی مشکلی نداره و بعد از استفاده زیاد هم از داغ شدن و بالا رفتن دما خبری نیست. توی بازی های نسبتا جدیدتر مثل Apex Legends میتونید با گرافیک متوسط حدود 50 فریم بگیرید که بعضی اوقات و با استفاده بیشتر ممکن کمی وسط بازی لگ داشته باشید ولی این مورد خیلی زیاد نیست.

یکی از مهمترین نقاط قوت این گوشی پشتیبانی از شبکه 5G به حساب میاد که با یه قیمت پایین میتونید یه گوشی 5G مناسب داشته باشید، اما این مورد در بازار جهانی بیشتر میتونه نکته مثبتی به حساب بیاد و در داخل ایران خیلی تاثیر خاصی نمیتونه توی انتخاب شما داشته باشه مگه به فکر آینده باشید. گوشی سامسونگ A14 5G توی 4 نسخه با 4/6/8 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه به بازار عرضه شده.

استفاده از پردازنده قوی تر نسبت به A13 4G که حتی در پردازش و عملکرد معمولی هم ضعف و مشکل داشته، نکته مثبتی برای این گوشی به حساب میاد و باعث میشه نسبت به رقبای شیائومی خودش خیلی پرت نباشه و نسبتا حرف هایی برای گفتن داشته باشه.

رابط کاربری به روز و جدید اختصاصی سامسونگ One UI 5 Core در کنار اندروید 13 باعث شده این گوشی تجربه بسیار به روزی داشته باشه و 2 سال پشتیبانی نرم افزاری و 4 سال پشتیبانی امنیتی تجربه نرم افزاری به روز و مناسبی در طولانی مدت به این گوشی میده. رابط کاربری مثل گوشی های دیگه سامسونگ بسیار سبک و راحته که امکانات شخصی سازی خیلی زیادی و متنوعی داره و میتونید با توجه به نیازتون و استفاده ای که از گوشی دارید، این رابط کاربری رو شخصی سازی کنید.

 

مشخصات اسپیکر A14 5G

گوشی های اقتصادی تر سامسونگ خیلی از اسپیکر های استریو استفاده نمیکنن و گوشی A14 5G هم مدلی نیست که به این رسم پایان بده! البته اسپیکر بلندی خوبی داره اما کیفیت صدای متوسطی داره و بیسش هم خیلی عمیق نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا هم هنوز مثل برخی امکانات دیگه حذف نشده و میتونید با خیال راحت از هدفون و هندزفری های با سیم استفاده کنید.

 

آیا A14 5G سامسونگ ارزش خرید داره؟

گوشی A14 5G سامسونگ با توجه به تغییرات ایجاد شده، پیشرفت خوبی نسبت به نسخه A13 4G به حساب میاد و در اکثر بخش ها عملکرد مناسبی داره. تغییرات ظاهری مناسبه و با اینکه خیلی توی بخش صفحه نمایش خوب عمل نمیکنه اما تجربه روون با نرخ به روز رسانی 90 هرتزی در کنار پردازنده خوب، برای استفاده روزمره مناسبه و تجربه کاربری قابل قبولی به شما میده و شارژدهی یک روزه خیالتون رو بابت استفاده از این گوشی راحت میکنه. با توجه به قیمت دلار و هزینه جانبی مثل گمرک و رجیستری نمیشه دقیقا در مورد قیمت تمام شده این گوشی سامسونگ با توجه به برچسب قیمتی 170 دلاری نظر داد، اما با توجه به گزینه های دیگه این بازه قیمتی و گوشی های قدیمی تر به احتمال زیاد جز گوشی های پرفروش دسته اقتصادی سال 1402 بشه و بتونه سهم بازار سامسونگ تو بازار گوشی های اقتصادی رو حفظ کنه.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۴ بهمن, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 74
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

godrati

گوشی مناسب و خوبیه

۲۹ آبان ۱۴۰۲
MohammadHosseinxz

سلام چرا کامل بررسی نکردید؟

۲۹ مهر ۱۴۰۲
Abolfazl.jon

گوشی خوبیه برا گیم توی این قیمت.من به چند نفر پیشنهاد کردم

۰۸ خرداد ۱۴۰۲
Mahdi2005

اگه به خوبی نسل های قبلیش باشه میتونه گوشی خوبی باشه 👍

۰۶ اسفند ۱۴۰۱
EminEm 19

بد نیست

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
tahamousavi

خدا بیامرزه شیائومی رو که نه توی این بازه قیمتی و نه توی باقی بازه های قیمتی پول برند خودش رو نمیگیره…

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
hossein1930

تنها تفاوتش با نسل قبلی نسل پنجم اینترنت و باطری هستش وگرنه فرق آنچنانی نداره!

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    MohammadHosseinxz

    پردازنده رو فراموش نکنیم آره

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
Amir.mohammad

دمت گرم

۲۰ بهمن ۱۴۰۱
shahab-021

باور کنید که هیچ ارزش خریدی نداره
تغییراتش چیه خدایی؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۱
Nurse

بجز نسل پنجم اینترنت ، هیچ تفاوت چشمگیر دیگری نداشته؛ اگ با افزایش قیمت فاحش ارائه بشه اصلا ارزش خرید ندارن.

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
Abolfazl77877

پشمام یعنی ۶ میلیون از کی شد اقتصادی💔🇮🇷😔

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
Mohammad1402

گوشی یه خوری هست به نظرم

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
afsheen

از 2021 به اینور طراحی خیلی از گوشیهای سامسونگ این شکلی شده

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
zenith

🖤🖤🖤

۱۸ بهمن ۱۴۰۱
Mohamad 1616

بنظر من poco x5 رقیب اصلی این گوشی میشه

۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    Mohamad 1616

    نظر شما چیه؟

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    Habib Asghari

    A14.اصلا ارزش خرید نداره پوکو X5 بهترین گوشی هست

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
Amir Reza M. p

خوبه ولی عالی نیست

۱۸ بهمن ۱۴۰۱
amisaberi

نظری ندارم🗿

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
    hashemaqa

    احسنت

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
Amir 1386.

دیگه از این گوشی تو این رده بدنه شیشه ای که انتظار ندارین

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
    abcdefgh2014

    الان گوشی جی پلاس که این قدر همه ملت مسخره ش میکنن ۳.۵ پولشه
    پشتش شیشه س !
    همچنین با در نظر گرفتن قیمت و ایرانی بودن جی پلاس گوشی های سامسونگ مخصوصا اقتصادی هاش اصلااااااااااااااااااااااا ارزش خرید ندارد. والسلام به همه سامسونگ پرستا

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱