بررسی مشخصات گوشی A04e سامسونگ

سامسونگ برای گرفتن سهم بازار و فروش بیشتر در بازه گوشی های اقتصادی و سوپر اقتصادی در چند سال اخیر تنوع گوشی های خودش رو بیشتر کرده. سری a0 که جز پر فروش ترین گوشی های این بازه به حساب میان هر ساله با سه مدل عرضه میشه که شامل نسخه عادی، نسخه s و نسخه Core میشن. اما امسال این خانواده پر جمعیت تره و A04e هم به تنوع گوشی های سوپر اقتصادی سامسونگ اضافه شده. a04e با قیمت حدودی 120 دلار تازگی وارد بازار جهانی شده که حدود 30 دلار از برادر بزرگترش یعنی a04، ارزون تره و احتمالا به زودی به بازار ایران هم میرسه. با بررسی مشخصات گوشی A04e سامسونگ، یکی از ارزون ترین گوشی های سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا ببینیم میشه روی این گوشی تو بازه گوشی های سوپر اقتصادی حساب کرد یا نه.

 

بررسی طراحی سامسونگ A04e

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت تفاوت خاصی بین گوشی A04e و A04 وجود نداره و از همون بدنه برای این گوشی استفاده شده و باز هم شاهد بدنه یکپارچه پلاستیکی با دو عدد دوربینیم که با قسمت پشتی یکی شدن و برآمدگی جدایی رو تشکیل ندادن. لوگوی SAMSUNG هم پایین این قسمت حک شده. نوع رنگ های استفاده شده کمی نسبت به A04 براق ترند و تا حدودی اثر انگشت و لکه روش باقی میمونه. میشه گفت کیفیت ساخت با توجه به قیمت گوشی مناسبه ولی در مقایسه با گوشی های میان رده توی ذوق میزنه. وزن 188 گرمی و نوع طراحی خمیده بدنه باعث میشه استفاده از گوشی توی طولانی مدت هم خسته کننده نشه.

بررسی طراحی سامسونگ A04e

در لبه راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار دارن و مثل نسخه A04 خبری از حسگر اثر انگشت نیست و باید به پین یا الگو و یا حسگر دو بعدی معمولی استفاده شده تکیه کنید. لبه چپ هم فقط درگاه سیم کارت قرار داره که به شما اجازه استفاده همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی رو میده و خیالتون رو بابت فضای ذخیره سازی گوشی راحت میکنه. پایین گوشی تک اسپیکر، پورت تایپ سی، جک 3.5 و میکروفون رو میبینیم، توی لبه بالا هم فقط میکروفون حذف نویز تماس قرار داره و تمام.

در مجموع طراحی نسبت به به گوشی های دیگه این بازه نه از لحاظ زبان طراحی و نه کیفیت ساخت کم و کاستی نداره و کاملا استاندارد های یه گوشی سوپر اقتصادی رو رعایت میکنه. فقط نبود حسگر اثر انگشت برای گوشی A04e سامسونگ یه نقطه ضعف قابل توجه به حساب میاد.

 

مشخصات صفحه نمایش Samsung A04e

صفحه نمایش گوشی سامسونگ A04e از یه نمایشگر 6.5 اینچی PLS LCD با رزولوشن 720 استفاده میکنه که تقریبا 81.8 درصد قسمت جلوی گوشی رو تشکیل میده. دوربین سلفی هم توی یه ناچ قطره ای بالای صفحه قرار داره. نرخ به روز رسانی هم عدد عجیب غریبی نیست و از نرخ 60 هرتزی که نرم این بازه به حساب میاد استفاده شده. نمایشگرهای PLS LCD یه نسخه بهبود یافته از نمایشگر TFT به حساب میان که توسط خود سامسونگ بهینه شدن و ترکیب رنگی نسبتا بهتری دارند.

صفحه نمایش کاملا متوسطه و با توجه به قیمت خیلی نمیشه بهش خرده گرفت، زاویه دید نسبتا محدود و به خاطر روشنایی کم توی نور زیاد و محیط بیرون نمی تونید به خوبی از گوشی استفاده کنید. جزئیات خیلی بالایی هم بهتون نمیده و به خاطر رزولوشن کم صفحه ممکنه بعضی وقت ها پیکسل های برنامه ها رو بتونید تشخیص بدید. در مجموع a04e بهترین انتخاب برای عملکرد صفحه نمایش توی این بازه قیمتی نیست اما کارتون رو میتونه راه بندازه.

 

بررسی عملکرد دوربین Samsung A04e

دو سنسور 13 مگاپیکسلی اصلی و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق پکیج دوربین گوشی A04e سامسونگ رو تشکیل میدن. توی بازه گوشی های سوپر اقتصادی نباید انتظار دوربین با امکانات و کیفیت خوبی رو داشته باشید و اینجا هم همین اتفاق افتاده و با یه دوربین کاملا معمولی طرفیم که نسبت به نسخه A04 افت کرده و از دوربین اصلی ضعیف تری استفاده شده. جزئیات عکس های دوربین اصلی خیلی بالا نیست اما رنگ های خوب و نسبتا واقعی به شما میده اما حتما باید نور کافی باشه وگرنه نویز شدیدی توی عکس های دیده میشه. سنسور تشخیص عمق تا حدودی کمک میکنه عکس های پرتره بهتری ثبت بشه و سوژه دقیق تر شناسایی بشه اما خطای نسبتا بالایی داره و باید آزمون و خطای زیادی داشته باشید تا بتونید عکس های مناسبی ثبت کنید. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی هم بیشتر به درد اسکن چهره میخوره و خیلی کیفیت و جزئیات خوبی نداره.

بررسی عملکرد دوربین Samsung A04e

فیلمبرداری با هر دو دوربین با رزولوشن 1080 و نرخ 30 فریم انجام میشه کیفیت خیلی بالایی نداره و نباید زیاد ازش انتظار داشته باشید. در مجموع گوشی های سوپر اقتصادی اصلا کیفیت دوربین خوبی ندارند و خیلی نباید ازشون انتظار بالایی هم داشت و بیشتر کار راه اندازن در حد ثبت یه خاطره به صورت نه چندان شفاف و زیبا و عملکرد دوربین گوشی A04e سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری گوشی سامسونگ A04e

تراشه مدیاتک هلیو G35 در کنار 32/64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی و 3/4 گیگ رم بخش سخت افزاری گوشی سامسونگ A04e رو تشکیل میدن. عملکرد پردازشی نسبت به نسخه A04 به خاطر استفاده از پردازنده نسبتا قوی تر، مقدار خیلی کمی بهبود داره و که بیشتر در سرعت اجرای برنامه ها دیده میشه. نسخه وای فای نسبت به A04 تنزل پیدا کرده و از نسخه 4 برای این گوشی استفاده شده که تا حدودی سرعت انتقال کمتری بهتون میده.

گوشی های سوپر اقتصادی بیشتر برای استفاده روزمره و عادی مثل تماس، چت کردن و تا حدودی هم مرور اخبار از طریق فضای مجازی استفاده میشه و این گوشی برای این کار مناسبه، تو کاربری عادی عملکرد خیلی سریع و بدون لگی نداره اما به خاطر استفاده از One Ui Core 4.1 که بر پایه اندروید 12 ساخته شده و نسخه سبک شده رابط کاربری اختصاصی سامسونگه عملکرد مناسب و قابل قبولی از خودش نشون میده. امکانات شخصی سازی مناسبی داره و اکثر بخش های گوشی رو می تونید شخصی سازی کنید. امکان اجرای بازی های سبک تر رو داره اما اگه سراغ بازی های نسبتا سنگین تر مثل کالاف و Pubg برید تجربه خیلی بد در کنار لگ و باگ خیلی زیادی بهتون میده که خودتون بی خیال بازی کردن باشید!

 

مشخصات باتری سامسونگ A04e

دیگه تو اکثر گوشی های هوشمند اقتصادی شاهد یه باتری 5000 میلی آمپری هستیم و خیلی تفاوتی در این بخش بینشون دیده نمیشه. عملکرد شارژدهی مناسبه و توی استفاده سبک و معمولی تقریبا دو روز بهتون شارژ دهی میکنه. آداپتور شارژ 10 واتی که داخل جعبه قرار گرفته توی حدود 2 ساعت و ربع الی 2 ساعت و نیم باتری رو کاملا شارژ میکنه که سرعت شارژ بالایی نیست اما برای این بازه قیمتی مناسبه و انتظار بیشتری نمیشه داشت. در مجموع عملکرد باتری a04e تفاوت خاصی با گوشی های سوپر اقتصادی نداره و شارژدهی خوب در کنار سرعت شارژ کند رو در کنار هم بهتون میده.

مشخصات باتری سامسونگ A04e

 

بررسی اسپیکر Samsung A04e

تک اسپیکر قرار گرفته در پایین گوشی در کنار جک 3.5 میلیمتری صدا، بخش صوتی گوشی A04e سامسونگ رو تشکیل میدن. کیفیت و تفکیک صدا خیلی تعریفی نداره و توی بلندی بیشینه کمی نامفهومه، اما بلندی نسبتا مناسبی داره که بازم خیلی تکراری شده گفتنش ولی برای این بازه قیمتی منطقی و مناسبه!

 

آیا گوشی Samsung A04e ارزش خرید دارد؟

گوشی Samsung A04e با توجه به قیمت 120 دلاریش و اینکه هنوز وارد ایران نشده نمیشه با قطعیت در مورد ارزش خریدش توی بازار و اینکه زمان عرضه چه قیمتی پیدا میکنه نظر داد اما با توجه به قیمت حدودی 3.2 میلیون تومانی نسخه 3/32 گوشی سامسونگ A04 احتمالا بعد از وارد شدن به بازار و افزایش موجودیش قیمتی حدود 3 میلیون تومان پیدا کنه ( البته با فرض ثابت بودن قیمت دلار و هزینه های جانبی دیگه!) که جز ارزان ترین گوشی های لیست قیمت گوشی سامسونگ بازار میشه و  اگه دنبال خرید یه گوشی دوم ارزان برای تماس های کاری یا گوشی اول برای فرزند یا پدر و مادرتون (که خیلی استفاده زیادی از گوشی نمیکنند) هستید و جا نداره بیشتر هزینه کنید و بودجه خریدتون حدود 3 میلیون تومنه و حتما گوشی سامسونگ میخواین، احتمالا گوشی A04e سامسونگ میتونه راضیتون کنه.

 

مقایسه سامسونگ A04e با Samsung A03 Core

در نگاه اول بیشترین تغییر توی ظاهر گوشی اعمال شده و به جای بدنه دو تکه A03 Core با ساختار چرم مصنوعی قسمت پشتی از یه طراحی پلاستیکی یکپارچه با طراحی ساده برای گوشی a04 استفاده شده که هم ظاهر بهتری به گوشی داده و هم کیفیت ساختش رو بیشتر از چیزی که هست میکنه و باعث شده گوشی سبک تر و خوش دست تر باشه. بالاخره از درگاه تایپ سی به جای میکرو USB استفاده شده و باعث شده گوشی A04e کمی مدرن تر بشه اما هنوز از حسگر اثر انگشت خبری نیست. سامسونگ A04e به خاطر جدیدتر بودن و استفاده از اندروید 12 تجربه کاربری به روز و بهتری داره. پردازنده کم مصرف تر و جدیدتر سامسونگ A04e باعث شده عملکرد پردازشی بهتری از خودش نشون بده و مصرف باتری کمتری هم داشته باشه. توی بقیه بخش های هم شاهد پیشرفت خیلی کمی هستیم که باعث تحول عظیمی نشده ولی تا حدودی راضی کننده است. با عرضه سامسونگ A04e گوشی a03 core باید جای خودش رو به این گوشی بده تا a04e به عنوان یکی از ارزانترین گوشی های سامسونگ که ارزش خرید خوبی هم داره جای خودش رو توی لیست گوشی های موجود بازار برند سامسونگ باز کنه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۰ دی, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 65
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Rezamobobax

کار راه اندازه ، توقع زیادی نمیشه ازش داشت

۰۱ دی ۱۴۰۲