نقد و بررسی مشخصات گوشی A03 Core سامسونگ

 

هرچقدر توی گوشی‌های میان رده، گوشی‌های سامسونگ رو پیشنهاد می‌کنم برای خرید بعضی مدل‌هاشو، توی میان رده اصلا این پیشنهاد رو نمیدم. ولی اگر خواستیم زیر 3 تومن هزینه کنیم تکلیف چیه؟ a03 core نسخه‌ی 32 گیگ رم 2 اینجاست که قیمتش 2.600 تا 2.700 میلیون تومنه. اگر خواستید گوشی تو این بازه‌ی قیمتی بخرید، با موبونیوز همراه باشید چون قراره با رقبای هم قیمتش هم مقایسه کنیم.

طراحی A03 Core، طراحی کاملا معمولی

سامسونگی که تو گوشی‌های 15 میلیون تومنیش‌ هم بدنه پلاستیکه کامل، توی گوشی دو میلیون تومنی و سه میلیون تومنیشم پلاستیکی دیگه. پشت گوشی یک قاب با یک تکسچر دون دون طور که خیلی باحاله داره. اطراف دوربینش یه سری خط مورب می‌بینیم که یک دونه دوربین بزرگ با یک فلش اون بالا سمت چپ هستن که بیرون زدگی‌ام اصلا ندارند. البته دارند ولی حس نمی‌شه یعنی هیچ خبری از بیرون زدگی نیست. لوگو SAMSUNG هم اینجاست. پشتش جای اثر انگشت نمی‌مونه. رنگ مشکیش رنگ باحالیه تو این بازه‌ی قیمتی، طراحی مناسب و مطلوبی داره واسه‌ی قاب پشتی. شکیله به نظرم. نظر شخصیه.

دور تا دور گوشی پلاستیکه. زیر گوشی درگاه میکرو یو اس بی، جک 3.5 میلی متری، میکروفون، اسپیکر لبه‌ی سمت راست دکمه‌ی پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالا کویر خبری از چیز خاصی نیست. لبه‌ی سمت چپ هم خشاب سیم کارت قرار دارد. تو خشاب سیم کارت هم می‌تونید دوتا سیم کارت و یک میکرو اس دی رو همزمان با همدیگه بذارید. یعنی هیبرید نیست که یا این یا اون، همه چی رو پشتیبانی می‌کنه.

 

پنل جلویی یه نمایشگر تخت رو می‌بینیم که حاشیه‌ها از پایین زیاده. دوربین سلفی توی ناچ قطره‌ای اون بالاعه اسپیکر. تقریبا 82 درصد پنل رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده. طراحی، طراحی خوبیه. گواهی که نداره تو این بازه‌ی قیمتی نمی‌بینیم ولی گوشی، گوشی خوش دست و باحالیه. به نسبت بزرگه صفحه نمایش خوبی داره واسه‌ دیدن و می‌تونم بگم که توی بخش طراحی، خیلی از رقبای هم قیمتش مثل Redmi 9A و Redmi 9C و A02S کم نمیاره یعنی همینه دیگه چاره‌ای نیست.

صفحه نمایش A03 Core،خیلی نمی‌توان روی آن حساب کرد

بریم سراغ بخش بعدی یعنی بخش صفحه نمایش. جایی که یک پنل PLS TFT می‌بینیم. همون LCD که سامسونگ دستکاری کرده دیگه یعنی کاستوم شده‌ی سامسونگه توی ورژن LCD و صفحه نمایش خوبی نیست. کیفیت 720، روشناییش خوب نیست صفحه نمایش تاریکه. یک ذره تو زاویه اگه برید سیاه میشه و رنگ‌ها به هم میریزه. یک فاصله‌ ای ام بین نمایشگر و گلس هست که اگر روی گوشی چرب باشه رو دیدتون تاثیر میذاره و روش خیلی جای اثر انگشت روش می‌ مونه.

رنگ‌ها توش اغراق شدند اصلا IPS نیستش توی این زمینه چون توی IPS ما رنگ‌های طبیعی می‌بینیم ولی همه چیز انگار مصنوعی اغراق شده و صفحه نمایشش تعریفی نیست. خیلی نمی‌تونید روش حساب کنید ولی به نسبت رقبای سامسونگی خودش می‌تونه بهتر بشه به نسبت بعضی از گوشی‌های شیائومی هم می‌‎تونه بهتر باشه. رزولوشنش ما تو 720ها معمولا می‌بینیم که پیکسل پیکسل می‌شن آیکون ها، ولی توی این گوشی خیلی این اتفاق نمی‌افته. اما روشناییش و جنس رنگ‌ها یه جوریه که اذیته. تو زاویه‌ام اصلا رنگ عوض میشه مثلا سنگه توی تصویر 15 تا رنگ و به خودش می‌بینه. اینم از صفحه نمایش که 60 هرتزی‌ام هست و خبری از هرتز بالا نیست که طبیعیه.

 

باتری A03 Core ، شارژدهی مناسب با توجه به بازه‌ی قیمتی خود

بخش باتری جایی که یکی از نقاط قوته این گوشیه. یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت که اگر معمولی با آن کار کنید دو روز می‌تونه بهتون شارژ بده. معمولی که بهتون می‌گم یعنی بازی نکنید چون تو بخش پردازنده به آن می‌رسیم که اصلا نمی‌تونیم با اون بازی کنیم. خیلی عکاسی نکنید و مثلا فیلم برداری نکنید که تو بخش دوربین می‌گیم که خیلی نمی‌تونید فیلم برداری و عکاسی کنید و مثلا یک اینستاگرامی بچرخید، چهارتا پیام در واتس اپ جواب بدید، یک کلاس آنلاینی برید. این جوری برید یک روز و نصفی، دو روز رو می‌تونه بهتون شارژدهی بده.

 

یه آداپتور 10 وات در باکسش هست که فست شارژ هم نیست. میکرو یو اس بی ام هست. فول شارژ شدنش بیشتر از دو ساعت طول می‌کشه. از 20 تا 100 اینجا ما تست کردیم دو ساعت و بیست دقیقه طول کشید از 20 تا 100. حالا شما فکر کن بخوای شروع کنی از صفر به 100 برسونیش 2 ساعت و نیم تا دو ساعت و چهل دقیقه طول می‌کشه که اذیت کننده است. تو این بازه‌ی قیمتی گوشی‌های شیائومی از نظر شارژ شدن بهترن ولی از نظر شارژدهی این گوشی نقطه‌ی قوتش به حساب می‌آد.

امنیت ای 03 سامسونگ، استفاده از روش‌های قدیمی امنیتی

بخش بعدی امنیت جایی که فقط پترن، الگو پین و این‌ها می‌تونید بذارید. حسگر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره‌ای وجود نداره.

دوربین A03 Core، فقط مناسب ثبت لحظات است

بخش بعدی دوربین که کارمون راحته. یک سنسور داریم 8 مگاپیکسل و تمام! سنسور لنز اصلی عکس‌ها توش تاریکه. داینامیک رنج اصلا برای این عکس‌ها مطرح نشده. معنی نداره. اگر جایی یک مقدار تاریک باشه سیاهه و یک جایی اگر روشن باشه سفیده و شارپنس خوبی نداره. دیتیل خوبی نداره. فقط برای این مناسبه که مثلا توی یک جای پر نور خوب باشید و بخواهید یک یادگاری، مثلا یک چیزی بگیرید که بگید آقا این بود. یعنی بعدا مثلا برید بگید من توی این جمع بودم. یا مثلا اون جایی که من بودم این اتفاق داشت می‌افتاد. تازه اون اتفاقه ام با دیتیل و جزئیات نمی‌تونید نشون بدید.

 

دوربینش خیلی اتفاق مثبتی نیست. چیزی که ما توی دوربین A02S می‌بینیم سه تا لنز می‌بینیم و عکس‌ها کیفیت دارند، ردمی 9A و ردمی 9C کیفیت دارند و اصلا توی بخش دوربین می‌تونم بگم که اذیتتون می‌کنه. قابلیت فیلم‌برداری 1080 با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه ام داره که نه، خوب نیست! یک سنسور 5 مگاپیکسلسی سلفی دارد که شما فکر کن 8 اصلی فاجعه بود 5 سلفی هم یک چیز در همون مایه‌هاست. یعنی دوربینش برای اینه که شاید فقط یک کلاس آنلاینی و بتونید باهاش برگزار کنید و مثلا حضور داشته باشید و اگر کسی خواست چهرتون رو ببینه بگید منم هستم و اون بنده خدا هم یک چیز تاریکی از شما می‌بینه. ولی رو دوربینش حساب نکنید نقطه ضعف آن است.

پردازنده ای 03 Core، مناسب انجام کارهای روزانه

در بخش پردازنده، یک پردازنده‌ی Unisoc SC9863A است. توی کالاف دیوتی که اصلا ما کاری نداریم و اصلا صحبت نمی‌کنیم. وقتی می‌ریم تو بازی اصلا لگ و باگه. بازی‌های سنگین نمی‌تونیم بکنیم. بازی‌های ملو رو می‌تونیم انجام بدیم. برای بازی کردن اگر بخواهید این گوشی رو بخرید، شاید 5 دقیقه بتونید بازی کنید بعدش دیگه لگ و باگه. اذیتتون می‌کنه توی بخش پردازشی، توی اجرای بازی‌های سنگین. توی محیط کاربریش پر از لگ و باگ که آزاردهنده است. مثلا وقتی می‌خواهیم Setting و باز کنیم، setting و باز می‌کنه و کرش می‌کنه. ستینگ گوشی فکر کن استاپ بشه! بعد مثلا تو میزنی app info نمیاره. عجیبه! در محیط کاربریش فقط به درد یک اینستاگرام، یک واتس آپ ، تلگرام و یک کلاس آنلاین می‌خورد. حالا در بخش جمع بندی همه‌ی این‌ها رو می‌گیم.

رابط کاربری A03 Core، رابط کاربری نه چندان جالب

در رابط کاربری ما اندروید GO رو می‌بینیم. اندروید GO که اندروید 11 و سامسونگ یک کم اذیتش کرده نسخه‌ی GO Edition که قابلیت شخصی سازی ندارد خیلی زیاد. یک مقدار آیکون‌هاش شبیه اندروید خام هستن. نه! خوب نیست.

اسپیکر A03 Core سامسونگ

عملکرد اسپیکر A03 Core، کیفیت قابل قبول در این بازه قیمتی داره. صدا طبیعتا فقط از یک اسپیکر میاد و زمانی که صدا نصف است جلوی اسپیکر آن را بگیری دیگه ازش هیچی نمیاد. مشکلی که ما با گوشی‌های سامسونگی توی یکی دو سال پیش داشتیم، اینه که صدا از ته چاه می‌اومد و بلندی خوبی نداره ولی کیفیت قابل تحمل است. کیفیت بد نیست ولی بلندی از ته چاهه. اینم از این تقریبا راجع به همه چیزش صحبت کردیم و میریم سراغ جمع بندی.

کلام پایانی، بررسی ارزش خرید A03 Core

در بخش طراحی این گوشی خوبه. توی بخش صفحه نمایش معمولیه. خیلی ازش بد گفتم ولی وقتی در کنار رقبا می‌بینی رقیب هاشم همچین اتفاق خاصی توش نمی‌افته در این بازه‌ی قیمتی. پس توی بخش صفحه نمایش عملکرد معمولیه. در بخش باتری عملکرد خوبه اما توی بخش شارژ شدن عملکرد خوب نیست. توی بخش دوربین اصلا خوب نیست. اصلا عکاسی نمی‌تونید کنید. صرفا دوتا لنز دارد که کارتون و راه بیندازد. در بخش سخت افزار و پردازنده و رابط کاربری‎‌ام خوب نیست و یکم لگ و باگ داره و باید اعصاب فولادی داشته باشید برای کار کردن باهاش.

اسپیکرشم معمولیه. پس اگرمی‌خواهید یک گوشی دوم داشته باشید و یا مثلا برای یک دانش آموز گوشی بخرید که صرفا بتونه باهاش کلاس‌های آموزشیش و ببینه حالا تو شاد و واتس اپ و جاهای مختلفی که هست یا می‌خواهید گوشی باشه که شارژدهی خوبی داشته باشه یک سیم کارتی و توش بندازید که کار کنه می‌تونه گزینه‌ی خوبی باشه. ولی رقبای قدر قدرتی داره مثل A02s خود سامسونگ. قدر قدرت که می‌گم مثلا بت نسازیدها، منظور اینه که در این بازه‌ی قیمتی A02S ارزش خریدش بیشتره یا Redmi 9A که تو بازار الان کمه. یا مثلا Poco C31 می‌تونه گوشی بهتری نسبت به این گوشی باشه ولی به درد بعضی از آدم‎‌ها می‌خوره. به درد مثلا پدر مادرها می‌خوره. کسایی که زیاد درگیر نیستند با گوشی صرفا می‌خوان یک پیامی رد و بدل کنند و یا تماسی داشته باشند. یا مثلا دو تا سیم کارت بندازی توش سیم کارت‌ها روشن باشه و این‌ها.

 

حواستون باشه من یک نکته‌ای رو باید بهتون بگم اونم اینه که وضعیت اقتصادی خرابه. گوشی 2 میلیون و 600 هزار تومنی یا 3 میلیون تومنی اگر دلار رو با ارفاق 30 تومن در نظر بگیریم به اضافه‌ی گمرک و این‌ها، این گوشی 100 دلار است. شما نمی‌توانید توقع داشته باشید. خیلی وضعیت خرابه. 3 میلیون تومن ما واقعا زیاده ولی این گوشی به درد یک سری از آدم‌ها توی دنیا می‌خوره که می‌خوان باهاش به گوشی اندرویدی دسترسی داشته باشند که یک سری اپ‌ها رو بتونند نصب کنند که کارشون راه بیفته. توی خارج از ایران با یک قیمت منصفانه 100 دلار و این‌ها. ولی توی ایران چاره‌ی دیگه‌ای وجود نداره.

شاید بگید ارزش نداره این گوشی‌ها رو بررسی کنید اما خیلی‌ها هستند که برای تهیه‌ی این گوشی هام با مشکل مواجه‌ هستند. حالا من بررسی می‌کنم و می‌گم دوربینش خوب نیست اگه دوربین می‌خواید A02S بهتره ولی باتریش خوبه. اون آدمی که توان این رو نداره بتونه بیشتر از این هزینه کنه بتونه بهش یک کمکی بشه خوندن این مقاله.

نظر بدید که توی بازه‌ی قیمتی سه میلیون تومن به نظرتون بهترین انتخاب کدومه؟ این گوشی از نظر طراحی، صفحه نمایش، باتری می‌تونه انتخاب مناسبی باشه.

سوالات متداول
(3 سوال)
گوشی A03 Core سامسونگ به درد چه کسانی می‌خورد؟

اگر صرفا می‌خواهید از پیام‌رسان‌ها استفاده کنید و یا برای کلاس آنلاین یا گوشی دوم هوشمند ارزان برای دریافت پیام و تماس، این گوشی مناسب شما است.

آیا A03 Core ارزش خرید دارد؟

قطعا برای کسانی که می‌خواهند تا 3 میلیون تومان هزینه کنند و نیاز به یک گوشی با عمر بالا برای انجام کارهای روزانه و همچنین شارژدهی خوب دارند، انتخاب مناسبی است هر چند که رقبای زیادی از برندهای نوکیا، شیائومی و جی پلاس دارد.

معایب گوشی a03 core چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟

گوشی ای 03 کور بر خلاف گوشی های جدید از میکرو یو اس بی به جای تایپ سی استفاده میکند، سرعت شارژ بالایی ندارد و از لحاظ دوربین و سخت افزار نسبت به رقبای هم قیمت خود عملکرد ضعیف تری دارد.

خرید گوشی a03 core
نقاط قوت
ظرفیت باتری
نقاط ضعف
عملکرد دوربین
قدرت پردازشی
سرعت پایین شارژ
نویسنده : zohreh
تاریخ انتشار ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 140
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mahdi 12

بابا بزرگم خریده.

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
Alirock

ممنون

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
Alirock

یه گوشی خوب برای پدر مادر های میان سال که فقط باهاش توی واتساپ و گروه ها استیکر سلام صبح بخیر ارسال کنن و یه تماس بگیرن.

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
reza136809

سلام
کسی رو این گوشی برنامه اسنپ رو نصب کرده. برای من مشکل داره وقتی از صفحه اسنپ بیرون باشم اصلا درخواست نمیاد فقط باید برنامه اسنپ رو گوشیت باز باشه که درخواست بیاد

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
Ali Vafayi

سلام، گوشی ارزونه، من میخوام بخرم

۰۵ اسفند ۱۴۰۱
anti.gen

چرا سامسونگ خیلی وقتها دنده عقب حرکت میکنه؟؟؟😒

۱۰ بهمن ۱۴۰۱
Abolfazl 56

سلام میشه برسی Y5P هواوی رو بزارید لطفاااااا آخه می خوام بخرم نمی دونم بخرم یا نه برا گوشی دوم می خوام

۳۱ تیر ۱۴۰۱
alinekookholgh1385

نه تایپ سی

۲۲ تیر ۱۴۰۱
alinekookholgh1385

برای سامسونگ زشته میکرو زده

۲۲ تیر ۱۴۰۱
Amir1384rezai

پردازنده متوسط

۱۳ تیر ۱۴۰۱
Amir1384rezai

عالی

۱۳ تیر ۱۴۰۱
    alinekookholgh1385

    خلایق هر چه لایق

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱