مقایسه A55 و A54 سامسونگ

گوشی A54 سامسونگ از همون زمان عرضه در ۲۴ مارس ۲۰۲۳، با استقبال گسترده مشتریان به خصوص در بازار ایران روبه‌رو شد. این گوشی، یک میان رده خوش قیمت با دوربین خوب، طراحی جذاب و سخت افزار نسبتا قویه که در مقایسه با اکثر گوشی های مشابهش، ارزش خرید بالاتری داره؛ البته تا وقتی که A55 سامسونگ وارد بازار نشده بود. این گوشی جدید، در مارس ۲۰۲۴ روانه بازار شده و در بعضی بخش ها مثل پردازنده و طراحی، پیشرفت های خیلی خوبی نسبت به نسل قبلی خودش یعنی A54 داشته. در ادامه همراه موبونیوز باشین تا با مقایسه A55 و A54 سامسونگ در بخش های مختلف، ببینیم کدوم یک از این دو گوشی جذاب میان رده، ارزش خرید بیشتری دارن؟

 

مقایسه طراحی و کیفیت

سامسونگ دو گوشی میان رده خودش رو با الهام از طراحی جذاب سری S23 روانه بازار کرد. طراحی جالبی که برگ برنده اغلب مدل های سری A از اقتصادی تا میان رده های نسبتا گرون مثل A54 و A55 محسوب میشه و نه تنها کاربر پسنده و دو تا گوشی خوش دست رو در اختیار مشتری میذاره، بلکه ظاهر بهتری نسبت به نسل های قبلی داره. A55 و A54 سامسونگ اگرچه به لطف این طراحی، ظاهر تقریبا مشابهی دارن؛ اما اونقدرها هم مشابه نیستن و یه تفاوت های کلیدی دارن که باعث میشه، یکی از این دو گوشی رو به دیگری ترجیح بدین.

 

کیفیت بدنه

گوشی A54 با ابعاد ۱۵۸٫۸ در ۷۶٫۷ در ۸٫۲ میلی متر و وزن ۲۰۲ گرمی و در رنگ های سفید، بنفش، سبز لیمویی و خاکستری تیره روانه بازار شد. بخش جلو و پشت بدنه این گوشی با شیشه گوریلا گلس 5 پوشونده شده که مقاومت خوبی در برابر ضربه و خط و خش داره. البته با توجه به پلاستیک بودن فریم، به نظرم استفاده از یک گلس محافظ و یک قاب محکم برای این گوشی ضروریه و اینکه بدون قاب و گلس ازش استفاده کنین، واقعا موضوع قابل ریسک کردنی نیست.

مقایسه کیفیت بدنه A55 و A54 سامسونگ

سامسونگ برای طراحی A55 یه کم دست و دلبازتر شده و این گوشی میان رده رو با بدنه ای مقاوم تر روانه بازار کرده. نمایشگر این گوشی با پوششی از جنس گوریلا گلس ویکتوس پلاس محافظت میشه که در مقایسه با گوریلا گلس ۵ نسل قبلی این میان رده، مقاومت بهتری در برابر خط و خش داده. بخش پشتی بدنه هم با لایه نازک گوریلا گلس پوشیده شده. دو تغییر مهمی که سامسونگ در A55 در مقایسه با A54 اعمال کرده، یکی تغییر ابعاد و وزن این گوشیه و دیگری جایگزینی فریم آلومینیومی با پلاستیک نسل قبل هست که مقاومت بدنه A55 رو تا حد زیادی افزایش میده. A55 سامسونگ با ابعاد ۱۶۱٫۱ در ۷۷٫۴ در ۸٫۲ میلی متر و وزن ۲۱۳ گرمی، از گوشی A54 سنگین تر، بلندتر و عریض تره اما دقیقا ضخامت یکسانی با نسل گذشته داره. این میان رده جدید کره ای ها در رنگ بندی متنوع و جذاب یاسی، آبی روشن، لیمویی و سرمه ای تیره به فروش میرسه.

نکته جالبی که میتونم به عنوان یک برگ برنده برای A55 بهش اشاره کنم اینه که علیرغم استفاده از شیشه برای پشت هر دو گوشی A54 و A55، اثر انگشت و چربی روی بدنه A55 چندان مشخص نیست و اگه رنگ های روشن این گوشی رو انتخاب کنین، کلا هیچ لکه ای رو نمی بینین. موضوعی که در A54 به شدت خودنمایی میکنه و حتی با وجود انتخاب رنگ های روشن تر این گوشی، باز هم می تونین این لکه های آزاردهنده رو ببینین.

 

طراحی اطراف بدنه

مهمترین و اصلی ترین تفاوت بین بدنه دو گوشی A54 و A55، مجهز بودن گوشی A55 به طراحی جدید سامسونگ در بخش فریم هست. طراحی موسوم به Key Island برای اولین بار در دو مدل A15 و A25 معرفی شد و بعد از اون، دو گوشی A35 و A55 هم با این طراحی جدید رونمایی شدند. فریم مدل های مجهز به این طراحی، کاملا تخت هستن و صرفا بخشی که دکمه های پاور و تنظیم صدا در اونجا قرار گرفته، ظاهر برآمده ای داره. البته این برآمدگی، هیچ تاثیر منفی روی خوش دستی A55 نداره و کماکان با یه گوشی به شدت خوش دست و حتی کمی خوش دست تر از A54 روبرو هستیم.

در هر دو مدل، کماکان دکمه های تنظیم صدا و پاور در بخش راست فریم قرار داره. بخش بالای بدنه میزبان جایگاه کارت حافظه و سیم کارت در کنار میکروفون دوم و بخش پایین بدنه هم جایگاه میکروفون مکالمه، اسپیکر و درگاه شارژ هستن.

 

طراحی دوربین‌ها

حذف جزیره دوربین ها و قرارگیری ماژول های دوربین به شکل عمودی در پشت بدنه، استاندارد جدیدی بود که سامسونگ در A54 به پیروی از سری S23 پیاده کرد. استقبال از این طراحی تا حدی بود که نه تنها اغلب گوشی های ۲۰۲۳ سامسونگ به این شکل روانه بازار شدند؛ بلکه برای تمام گوشی های امسال از جمله A55 هم از همون طراحی استفاده شد.

مقایسه طراحی دوربین های A55 و A54 سامسونگ

در هر دو گوشی A54 و A55، سه ماژول دوربین های اصلی، اولتراواید و ماکرو، بدون ساختار جزیره ای در بخش چپ بدنه قرار گرفتن و فلش LED هم جایی ما بین ماژول دوربین اصلی و اولترا واید جای گرفته.

 

استانداردهای محافظتی

سامسونگ، اغلب گوشی های میان رده خودش رو با استانداردهای محافظتی خوبی روانه بازار می کنه. هر دو مدل A54 و A55 از گواهی IP67 پشتیبانی می کنن و علاوه بر مقاومت بالا در مقابل جذب گرد و غبار، میتونن تا عمق ۱ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیارن.
هر دو گوشی از استاندارد محافظتی یکسانی پشتیبانی می کنن و در بخش هایی مثل طراحی ماژول های دوربین و ظاهر کلی بدنه، وضعیت مشابهی دارند؛ اما به دلیل جنس مقاوم تر پوشش بدنه و فریم آلومینیومی A55 و همچنین، رنگ بندی جذاب تر و طراحی متفاوت و بهتر فریم، به نظرم در مقایسه A55 و A54 سامسونگ کفه ترازو به نفع نماینده جدیدتر یعنی A55 سنگینی میکنه.

 

مقایسه صفحه نمایش

گوشی A54 مجهز به یک نمایشگر ۶٫۴ اینچی و ۱۲۰ هرتزی OLED (با نام تجاری Super AMOLED) هست. این صفحه نمایش، تصاویر رو با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل نمایش میده و از استاندارد HDR10+ پشتیبانی میکنه. این قابلیت به شما اجازه میده که بتونین ویدیوهایی که بر اساس این استاندارد تولید میشن (مثل ویدیوهای یوتیوب) رو به راحتی و با بهترین کیفیت تماشا کنین. اگه محیط کارتون در فضای بازه، میتونین با خیال راحت با این گوشی کار کنین چون روشنایی نمایشگرش در حالت دستی و پیک به ترتیب برابر ۱۰۰۰ و حدود ۱۳۰۰ نیت هست و میتونین جزئیات نمایشگر رو در محیط باز و در زیر نور خورشید به راحتی ببینین.

مقایسه صفحه نمایش A55 و A54 سامسونگ

سامسونگ در A55 از یک نمایشگر OLED کاملا مشابه با نسل قبلی با همون ویژگی ها از جمله نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، پشتیبانی از HDR10+ و روشنایی ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ نیت در حالت های دستی و پیک استفاده کرده. در واقع، علاوه بر روشن تر بودن، تنها تفاوت نمایشگر A55 در مقایسه با صفحه نمایش A54 ابعادشه که از ۶٫۴ اینچ در A54 به ۶٫۶ اینچ رسیده. البته، ناگفته نمونه که صفحه نمایش A55 حاشیه های کمتری نسبت به نمایشگر A54 داره.

مقایسه نمایشگر A55 و A54 سامسونگ

هر دو نمایشگر A54 و A55، رنگ ها رو با دقت بالایی نشون میدن و میتونین با هر دو گوشی تجربه لذت بخشی چه در بازی و چه در تماشای فیلم داشته باشین. البته به دلیل پوشش ۱۰۰ درصدی نمایشگر A54 از هر دو پروفایل رنگی Natural و Vivid که به ترتیب مربوط به دو فضای رنگی sRGB و DCI-P3 هستند، نمایش رنگ ها در A54 کمی بهتر و زنده تر از A55 هست.
اصرار سامسونگ به استفاده از نمایشگری با ویژگی های مشابه اما با ابعاد کمی بزرگ تر در A55 که کمی به وضوح تصویر در این گوشی ضربه میزنه و همینطور پوشش دهی گسترده تر نمایشگر A54 از فضاهای رنگی، دلایل خوبی هستن که در مقایسه A55 و A54 سامسونگ از نظر نمایشگر، امتیاز رو به A54 بدیم. اما حاشیه کمتر، پوشش قوی ویکتوس پلاس و ابعاد بزرگ‌تر هم ویژگی‌هایی هستن که A55 رو در جایگاه بالاتری نسبت به رقیب قرار میدن.

باتری و شارژدهی

گوشی A55 از همون باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت نسل قبل استفاده می کنه. این باتری، با آداپتور سیم دار ۲۵ واتی شارژ میشه و مثل A54 از دو فناوری شارژ بی سیم و معکوس پشتیبانی نمی کنه.
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت گوشی A54 با آداپتور ۲۵ واتی در مدت ۳۰ دقیقه حدود ۵۴ درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل این باتری به حدود ۱ ساعت و ۳ دقیقه زمان نیاز داریم. علیرغم استفاده از پردازنده بهتر و با مصرف انرژی بهینه تر در A55، انتظار داشتیم که سرعت شارژ شدن این باتری در A55 بالاتر باشه؛ اما باز هم شارژ شدن کامل باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی با آداپتور ۲۵ واتی، ۱ ساعت و ۳ دقیقه زمان میبره و در مدت ۳۰ دقیقه هم، از صفر تا ۵۵ درصد شارژ میشه.

مقایسه باتری و شارژدهی A55 و A54 سامسونگ

باتری A54 با شارژ کامل، به شما امکان برقراری مداوم تماس به مدت ۲۶ ساعت و ۳۴ دقیقه یا ۹ ساعت و ۵ دقیقه وب گردی یا ۱۳ ساعت و ۲۳ دقیقه تماشای ویدیوی آنلاین یا ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه بازی کردن رو میده. عملکرد A55 در بخش شارژدهی بهتر از نسل قبلیه؛ به طوری که شما میتونین با باتری فول شارژ این گوشی، ۳۷ ساعت و ۸ دقیقه تماس بگیرین، ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه وب گردی داشته باشین، ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه ویدیو تماشا کنین یا ۷ ساعت و ۱۸ دقیقه رو به بازی کردن اختصاص بدین.

به عنوان جمع بندی مقایسه a55 با A54 در بخش باتری، سرعت شارژ، ظرفیت باتری و البته توان آداپتور در هر دو گوشی A55 و A54 یکسانه؛ اما شارژدهی بهتر باتری A55 به لطف پردازنده قوی تر، دلیل محکمی هست که در بخش باتری، این گوشی رو انتخاب کنیم.

 

قابلیت های امنیتی و حسگر اثر انگشت

هر دو گوشی A54 و A55 مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال هستن که دقت و سرعت بالایی داره. علاوه بر این، اندروید ۱۴ سیستم عامل پیشفرض گوشی A55 هست و امکان ارتقا برای A54 به این نسخه هم وجود داره. تو این نسخه قابلیت ها و ویژگی های مختلفی برای محافظت از گوشی ارائه شده؛ به طور مثال، در اندروید ۱۴ امکان رمزنگاری مکالمات صوتی و پیام ها در اختیار کاربر قرار می گیره یا اینکه کاربران میتونن به صورت دستی، اتصال به اینترنت از طریق شبکه 2G رو غیر فعال کنن.
گوشی A55 سامسونگ، برای اولین بار به قابلیت Knox Vault مجهز شده؛ قابلیتی که تا پیش از این فقط در گوشی های پرچمدار سری S وجود داشت. به واسطه این ویژگی، به طور جدی تری از اطلاعات و حریم خصوصی کاربر محافظت میشه. در کنار این قابلیت، مجموعه‌ ابزارهای امنیتی Auto Blocker هم برای شناسایی بدافزارها و جلوگیری از نصب برنامه از منابع غیر مجاز به عنوان بخشی از تدابیر سامسونگ برای ارتقا امنیت A55 در این گوشی قرار گرفتن.
به لطف این قابلیت ها، A55 در مقایسه با نسل قبلی خودش، امن تره و توجه بیشتری نسبت به محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات کاربران داره؛ ویژگی خاصی که باز هم امتیاز برتر رو به A55 میده.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌ها

ارائه نتایج قابل توجه از سمت سه دوربین اصلی واید، اولتراواید و ماکرو A54 در کنار دوربین سلفی این گوشی میان رده، سامسونگ رو قانع کرد که در A55 هم عینا از همون دوربین ها استفاده کنه. اما باز هم نتایج عکاسی و فیلمبرداری در دو گوشی، کمی متفاوت شده.

 

دوربین‌‌ واید (اصلی)

یک حسگر ۵۰ مگاپیکسل در پشت لنز واید با گشودگی دیافراگم f/1.8، دوربین اصلی A54 و A55 رو تشکیل میده. این دوربین، مجهز به لرزش گیر اپتیکال تصویره که برای اولین بار در A54 به عنوان یک میان رده به کار رفت و بعد از اون در A55 هم تکرار شد. به کمک این قابلیت، تصاویر و ویدیوهایی که با دوربین اصلی ضبط میکنین، به دلیل حرکت کردن دستتون تار نمیشه و تصاویر باکیفیت تری رو میتونین بگیرین. در کنار این ویژگی، بهره مندی از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز هم امکان تمرکز بهتر روی سوژه ها رو در اختیار دوربین قرار میده. دوربین ۵۰ مگاپیکسلی A54 در نور روز (عکس اول)، تصاویر رو با رنگ بندی واقع گرایانه، محدوده دینامیکی قابل قبول و جزئیات نسبتا دقیق ثبت میکنه و اغلب عکس هایی که با این دوربین میگیرین، رضایت بخش هستن.

در A55 سامسونگ، داستان کمی متفاوت پیش میره. دوربین ۵۰ مگاپیکسلی در این گوشی (عکس دوم)، اگرچه از نظر وضوح و مشخصات حسگر مشابه نسل گذشته هست؛ با این وجود، تصاویر به شکل دلچسب تری ثبت میشن. شما با این دوربین، تصاویری رو ثبت می کنین که جزئیات نسبتا دقیقی روی سوژه های نه چندان پیچیده (مثل شاخ و برگ درختان) دارن و از طرفی، نویزشون پایینه و محدوده دینامیکی خوبی هم دارن. اگه بخوایم بی طرفانه صحبت کنیم از این موضوع نمیشه چشم پوشی کرد که دوربین اصلی A55 در روز، رنگ تصاویر رو کمی گرم تر ثبت میکنه.

با کاهش نور محیط، دوربین اصلی A54 با مشکل نویز بالا روبرو میشه؛ اما جزئیات تا حدی دقیق ثبت میشن و عکس ها نسبتا نور مناسبی دارن. به عبارت ساده تر، این دوربین، در شب هم کارتون رو راه میندازه و اگه حالت Night Mode رو فعال کنین، علاوه بر افزایش نور تصاویر، رنگ ها هم به شکل دلنشین تری ثبت میشن که میتونین در عکس اول که با فعالسازی حالت Night Mode گرفته شده این موضوع رو به خوبی ببینین.

عملکرد دوربین اصلی A55 هم در نور کم، تا حد زیادی مشابه A54 هست؛ اما یک تفاوت قابل توجه داره و اون هم ثبت تصاویر با رنگ های گرم تره؛ چیزی که در A54 کمتر می بینیم. از طرفی، به لطف الگوریتم های پردازش تصاویر در پردازنده A55، جزئیات عکس های دوربین اصلی A55 در نور شب، کمی بیشتر از دوربین اصلی نسل گذشته است.

گوشی A54 سامسونگ از دوربین تله فوتو استفاده نمی کنه و بارِ بزرگنمایی تصاویر کاملا به دوش دوربین اصلی و البته، قابلیت های نرم افزاری گوشی افتاده. با افزایش بزرگنمایی تا ۲ برابر، تصاویر چندان تغییری نمی کنن و همچنان جزئیات دقیق و وضوح خوبی رو داریم؛ اما در بزرگ نمایی های ۵ و ۱۰ برابری، تصاویر کلا از حالت عادی خارج میشن و به سمت آبرنگی شدن و حذف جزئیات میرن. تا جایی که در بزرگ نمایی ۱۰ برابری، این موضوع واقعا قابل تحمل نیست.

وضعیت تاسف بار دوربین اصلی A54 در بزرگ نمایی های ۵ و ۱۰ برابری، به شکل خفیف تری در A55 تکرار شده. وضعیت تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی A55 در این دو حالت اگرچه به وخامت دوربین نسل قبلی نیست، اما باز هم شاهد از دست رفت جزئیات تصویر و آبرنگی شدنش هستیم. تا جایی که بعضی از جزئیات (مثل تابلوی سفید بین گوشی و المان بنفش) کلا حذف شدن!

با وجود جزئیات تقریبا یکسان دوربین اصلی در A54 و A55 و عملکرد مشابه هر دو دوربین در نور روز، دوربین A55 به واسطه بهره مندی از الگوریتم های پردازش تصاویر که مدیون پردازنده قوی ترشه، عملکرد قابل قبول تری در عکاسی شب و بزرگ نمایی های ۵ و ۱۰ برابری داره. جایی که متاسفانه A54 به نسل جدید خودش میبازه.

 

دوربین‌ اولتراواید

عملکرد دوربین اولترا واید ۱۲ مگایپسکلی A54 و A55 در نور روز، مطابق انتظارمون از دوربینی با این وضوح پیش میره. تصاویر گرفته شده با این دوربین، جزئیات خوبی دارن و با رنگ بندی نسبتا طبیعی و محدوده دینامیکی قابل قبول ثبت میشن. ناگفته نمونه که جزئیات ثبت شده با این دوربین در هر دو گوشی، به دقت دوربین اصلی نیست؛ با این وجود، رنگ بندی تصاویر اولتراواید به دلنشینی رنگ ها در تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی هست.

با کاهش نور محیط، عملکرد دوربین اولتراواید A54 و A55 به چالش جدی میخوره؛ اینجا دیگه نه خبری از جزئیات دقیق هست و نه رنگ های طبیعی. در عوض تصاویری رو داریم که با نویز زیاد، نور کم و جزئیات به شدت محدود ثبت میشن، تا جاییکه به نظرم میشه گفت این دوربین در نور کم و شب عملا بلااستفاده هست.

 

دوربین‌‌ ماکرو

هر دو گوشی میان رده سامسونگ مجهز به حسگر ۵ مگاپیکسلی در جایگاه دوربین ماکرو هستن. این دوربین، فاقد قابلیت فوکوس خودکاره و همین عامل، شما رو برای پیدا کردن فاصله مناسب برای عکاسی ماکرو از سوژه ها به دردسر میندازه. تصاویر گرفته شده با این دوربین، وضعیت نسبتا قابل قبولی دارن ولی نه در حد خیلی عالی.

 

دوربین‌ سلفی

حسگر ۳۲ مگاپیکسلی سونی در ترکیب با لنز عریضی با دیافراگم f/2.2، دوربین سلفی گوشی های A54 و A55 رو تشکیل میدن. عملکرد این دوربین در هر دو گوشی، تقریبا مشابه هست با این تفاوت که دوربین سلفی A54، جزئیات صورت رو کمی دقیق تر ثبت میکنه .ولی از اون طرف، در تصاویر سلفی گرفته شده با دوربین سلفی A55 رنگ صورت طبیعی تر از دوربین سلفی نسل گذشته هست.

در مقایسه a55 و a54 میشه گفت، دوربین های پشتی و سلفی در هر دو گوشی A54 و A55 سامسونگ، امکان فیلمبرداری با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارن. در نهایت، با در نظر گرفتن تشابه غیر قابل انکار عملکرد تمام دوربین ها در هر دو گوشی و بهره مندی A55 از الگوریتم های پردازش تصاویر پیشرفته تر، میتونیم با ارفاق میلیمتری نتیجه رو به نفع A55 اعلام کنیم. البته این برتری با وجود قیمت گوشی سامسونگ تو نسل جدیدتر منطقی به نظر میاد.

مقایسه سخت افزار و نرم افزار

گوشی A54 با پردازنده ۵ نانومتری اگزینوس ۱۳۸۰ روانه بازار شد. این پردازنده از ۸ هسته شامل ۴ هسته قدرتمند Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز در کنار ۴ هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز در کنار توان گرافیکی پردازنده Mali-G68 MP5 استفاده میکنه.

پایداری عملکرد پردازنده اگزینوس ۱۳۸۰ در اجرای بازی ها و برنامه های سنگین، چندان چنگی به دل نمیزنه. گوشی A54 به لطف این پردازنده میتونه بازی چالش برانگیز Genshin Impact رو با نرخ میانگین ۴۸ فریم بر ثانیه اجرا کنه؛ البته به شرطی که تنظیمات گرافیکی Low رو انتخاب کنین. در این حالت، بدنه دستگاه چندان گرم نمیشه و بازی نسبتا روان اجرا میشه. با افزایش وضوح گرافیک از Low به Medium، داستان پیچیده میشه و نه تنها بدنه دستگاه یواش یواش گرم تر میشه، بلکه با لگ های قابل توجهی هم روبرو میشین.

مقایسه A55 و A54 سامسونگ از نظر سخت افزار

سامسونگ A55 رو به پردازنده اگزینوس ۱۴۸۰ مجهز کرد؛ پردازنده ای که برخلاف نسل قبلی این گوشی میان رده با فرآیند ساخت ۴ نانومتری تولید شده و عملکرد بهتری در پردازش های مختلف نسبت به اگزینوس ۱۳۸۰ داره. این پردازنده مجهز به ۸ هسته شامل ترکیب ۴ هسته قدرتمند Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز هست و از توان پردازشی پردازنده گرافیکی Xclipse 530 استفاده میکنه. سامسونگ در A55 گزینه رم ۴ گیگابایت رو حذف و به جای اون نسخه ۱۲ گیگابایت رم رو اضافه کرده.

استفاده از پردازنده قوی تر در A55، به معنی سرعت عمل بیشتر چه در اجرای پردازش های CPU و چه پردازش های گرافیکی هست. شما با A55 میتونین بازی های Call of Duty Mobile و Shadowgun Legends رو با نرخ میانگین ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنین؛ البته در بازی اول باید تنظیمات گرافیک Medium رو رعایت کنین اما بازی دومی، با تنظیمات گرافیکی High هم اجرا میشه. در هر دو بازی، بدنه گوشی چندان گرم نمیشه و میتونین تا جایی که باتری جواب میده بازی کنین.

تست بازی گوشی A55 سامسونگ

بخش عملکرد پردازشی و سخت افزاری در مقایسه A55 و A54 سامسونگ، جایی هست که بی چون و چرا امتیاز رو به A55 میدیم چون هم پردازنده قوی تری داره و هم با رم بالاتر عرضه میشه؛ البته کماکان در نظر داشته باشین که هر دو گوشی از کارت حافظه خارجی هم پشتیبانی میکنن و میتونین کمبود فضای ذخیره سازی (حافظه داخلی) رو جبران کنین.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

گوشی A54 به طور پیشفرض با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 عرضه میشه و قابلیت ارتقا به اندروید ۱۴ و One UI 6 رو داره. ویژگی ها و قابلیت های مختلفی که چه در اندروید ۱۳ و چه بعد از آپدیت به اندروید ۱۴ در اختیار کاربران A54 قرار میگیره، در مقایسه با اکثر رقبا از برندهای دیگه دلچسب تره. این گوشی تا ۴ سال بروزرسانی اندروید (تا اندروید ۱۷) و آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنه.

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری A55 و A54 سامسونگ

در طرف مقابل، A55 مجهز به اندروید ۱۴ و One UI 6.1 هست. به لطف بهره مندی از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، شما با یک گوشی روان و بدون لگ و کندی روبرو هستین. ویژگی خاصی که در کنار قابلیت Seamless Update برای دریافت یکپارچه آپدیت های اندروید، A55 رو به یکه تاز میان رده های فعلی سامسونگ تبدیل کرده. این گوشی جذاب، تا ۴ سال بروزرسانی اندروید (تا اندروید ۱۸) رو دریافت میکنه و تا ۵ سال هم پشتیبانی های امنیتی سامسونگ رو خواهد داشت.

 

مقایسه اسپیکر A55 و A54 سامسونگ

اسپیکرهای استریو دوگانه در A54 به صورت ترکیب اسپیکر اصلی در پایین بدنه و میکروفون مکالمه در بخش بالای فریم، صدای واضح و با بیس مناسبی رو ارائه میدن. البته بخش زیادی از قدرت صدای خروجی، توسط اسپیکر اصلی تولید میشه و میکروفون، صرفا نقش یک تقویت کننده رو بازی میکنه.

مقایسه اسپیکر A55 و A54 سامسونگ

در A55 هم معادله به شکل مشابهی پیش میره و اسپیکرهای استریو در بخش پایین و بالای فریم قرار گرفتن. اسپیکر اصلی که دارای خروجی شبیه به یک شیار باریکه، صدایی نسبتا قوی رو ارائه میده و کارتون رو راه میندازه. متاسفانه هیچکدوم از دو گوشی A54 و A55 از جک ۳٫۵ میلی متری پشتیبانی نمی کنن و برای تماشای فیلم یا برقراری تماس با این دو گوشی، نیاز به هندزفری ها و هدفون های بی سیم دارین.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

در مقایسه A55 با A54 سامسونگ، A55 به دلیل بهره مندی از نمایشگر پرنورتر و بزرگ تر، بدنه مقاوم تر، طراحی جدیدتر، پردازنده قوی تر، پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر و استفاده از رم 12 گیگ، دست بالاتر رو نسبت به A54 داره. از طرفی، در کانفیگ ۱۲۸/۸ گیگابایت، قیمت A54 در مقایسه با قیمت A55 حدود ۱ میلیون (اردیبهشت ۱۴۰۳) ارزون تره، ولی امکانات و ویژگی های بهتر ای 55 این اختلاف قیمت رو توجیه میکنه. با موجود شدن A55 تو ایران دیگه وقتشه که اگه میخواین سامسونگ جدید بخرین، سراغ مدل جدیدتر برین که هم شارژدهی بهتری داره، هم رم 12 بهتون میده و هم یک سال جدیدتره و بروزرسانی‌های بیشتری دریافت می‌کنه. البته A54 هم هنوز ارزش خریدش رو از دست نداده و اگه این 1 تومن براتون توجیه اقتصادی نداره، نیازی به آپدیت کردن گوشی به مدل جدیدتر ندارین و این میانرده خوش ساخت هم می‌تونه تو اکثر بخش‌های بالا کارتون رو راه بندازه.

مقایسه مشخصات A55 با galaxy a54

thumb مقایسه A55 و A54 سامسونگ
Samsung Galaxy A55
thumb مقایسه A55 و A54 سامسونگ
Samsung Galaxy A54
تاریخ عرضه

Announced2024, March 11

StatusAvailable. Released 2024, March 15

Announced2023, March 15

StatusAvailable. Released 2023, March 24

مشخصات بدنه

رنگ بندیIceblue, Lilac, Navy, Lemon

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus+), glass back (Gorilla Glass), aluminum frame

Weight213 g (7.51 oz)

Dimensions161.1 x 77.4 x 8.2 mm (6.34 x 3.05 x 0.32 in)

رنگ بندیLime, Graphite, Violet, White

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

Build

Weight202 g (7.13 oz)

Dimensions158.2 x 76.7 x 8.2 mm (6.23 x 3.02 x 0.32 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-on display

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~390 ppi density)

Size6.6 inches, 106.9 cm2 (~85.8% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, HDR10+, 1000 nits (HBM)

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)

Size6.4 inches, 100.5 cm2 (~82.9% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

مشخصات باتری

Charging25W wired

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوع5000 mAh, non-removable

Charging25W wired

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), 1/1.56", 1.0m, PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1/3.06", 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@480fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.74", 0.8m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8", 0.8m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1480

CPUOcta-core (4x2.75 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPU

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4x2.4 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14, One UI 6.1

OSAndroid 13, One UI 5.1

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsVirtual proximity sensing

مشخصات صدا

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66, 77, 78 SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 25, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE, 5G

5G bands1, 3, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA/Sub6 - International

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو -25.7 LUFS (Very good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو-26.6 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR

رنگ بندی

Price$425.87 / 469.00 / 439.00 / 39,999

SAR EU0.68 W/kg (head) 1.04 W/kg (body)

ModelsSM-A556V, SM-A556U, SM-A556U1, SM-A556B, SM-A556B/DS, SM-A556E, SM-A556E/DS, SM-A5560

SAR0.81 W/kg (head) 0.67 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$381.00 / 482.97 / 445.00 / 40,999

SAR EU0.69 W/kg (head) 1.34 W/kg (body)

ModelsSM-A546V, SM-A546U, SM-A546U1, SM-A546B, SM-A546B/DS, SM-A546E, SM-A546E/DS, SM-A5460

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 8
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

A54 پردازنده ضعیف تری داره

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alioxv

A54 دیگه بازنشست شد، موبو هنوز میگه ارزش خرید داره!

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mohammad#dark#love

A55
به‌نظرم ارزش خرید بیشتری داره

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alireza Haghighi

آیا با اینکه A55 از پشت و جلو از گوریلا گلس ویکتوس پلاس استفاده میکنه باز هم گلس و قاب باش نیازه که هزینه اضافی بکنی یا نه؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Emran Balali

a55 👌

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

در کل خرید A55 خیلی منطقی تر هست چون اختلاف قیمتشون اینطور می‌طلبه

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

خدا کنه بیاد رو رنج ۱۶ ۱۷ تومن a55

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    AmirAli.pmx

    مقایسه a35 و a54 رو بزار

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳