بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی A55 سامسونگ

پس از موفقیت چشمگیر نسل قبلی این سری از گوشی های سامسونگ یعنی گلکسی A54، انتظارات برای نسل جدید این گوشی محبوب در میان دوستداران تکنولوژی افزایش پیدا کرده. بعد از سری گوشی های پرچمدار سامسونگ (سری Galaxy S) و گوشی های تاشو سری Z، سامسونگ توجه ویژه و خاصی به سری گوشی های A5X داشته و به نوعی در کنار عرضه قیمت اقتصادی؛ کیفیت، سخت افزار و لنز های دوربین پر قدرت رو هم برای کاربران این مجموعه به ارمغان آورده. این بار قراره به بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی A55 سامسونگ بپردازیم اما قبلش به صورت مختصر با مشخصات فنی اون آشنا خواهیم شد، پس با موبونیوز همراه باشید!

 

بررسی مشخصات فنی گوشی A55 سامسونگ

گوشی A55 سامسونگ که در پانزدهم مارس 2024 (25 اسفند 1402) به بازار عرضه شد. این گوشی وزن 213 گرمی داره و قطر ضخامت اون به 8.2 میلی‌متر می‌رسه و تقریباً یک میلی‌متر از S24 سامسونگ قطر بیشتری داره. A55 فریم کناری آلومینیومی داره و لایه محافظتی روی گوشی Gorilla Glass Victus+ هست؛ این فناوری در قسمت پشتی گوشی تغییر کرده و از نوع Gorilla Glass قرار گرفته. خوشبختانه، A55 گواهی IP67 داره و در مقابل ذرات گرد و غبار و آب مقاوم هست.

صفحه‌نمایش A55 به فناوری Super AMOLED مجهز شده و با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و پشتیبانی از فناوری HDR10+ می‌تونه حداکثر روشنایی 1000 نیتی رو در بیشترین حالت داشته باشه. اندازه صفحه‌نمایش این گوشی 6.6 اینچ و نسبت لبه های کناری به صفحه‌نمایش حدوداً 85.8 درصده. رزولوشن صفحه‌نمایش این گوشی 1080 در 2340 پیکسل و همچنین تراکم پیکسلی اون 390 ppi هست. از دیگر ویژگی های صفحه‌نمایش میشه به قابلیت Always-on display اشاره کرد.

در قسمت سخت‌افزار، A55 سامسونگ به چیپ 4 نانومتری Exynos 1480 مجهز شده. این تراشه در کنار GPU از نوع Xclipse 530 قرار گرفته شده. A55 سامسونگ به اندروید 14 در کنار رابط کاربری One UI 6.1 مجهز شده. در قسمت حافظه ذخیره‌سازی، شما می‌تونید این گوشی رو در مدل های 128GB به همراه 8GB رم، 256GB به همراه 8GB رم و 256GB به همراه 12GB رم تهیه کنید. همچنین میزان رم به کار رفته متناسب با مدل انتخاب شده از 8GB تا 12GB متغیر هست.

لنز های دوربین به کار رفته در A55 سامسونگ، برای دوربین اصلی لنز 50 مگاپیکسلی هست که از قابلیت لرزش‌گیری تصاویر یا همون OIS برخورداره، دوربین تله‌فوتو لنز 12 مگاپیکسلی داره و دوربین اولترا واید هم به لنز 5 مگاپیسکلی مجهز شده. با استفاده از مجموعه لنز های دوربین گوشی A55 می‌تونید فیلم‌برداری با کیفیت 4K در سرعت 30 فریم بر ثانیه و کیفیت 1080pدر سرعت 30/60 فریم بر ثانیه داشته باشید. دوربین سلفی این گوشی لنز 32 مگاپیکسلی داره و با استفاده از اون می‌تونید فیلم هایی با کیفیت 1080p با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه ضبط کنید. ظرفیت باتری A55 سامسونگ حدود 5000 میلی‌آمپر هست و با وجود درگاه USB Type-C 2، شما می‌تونید با استفاده از شارژر 25 واتی این گوشی رو شارژ کنید. A55 قابلیت شارژ به صورت بی‌سیم (وایرلس) رو نداره. همچنین از لحاظ زیر ساخت ارتباطی A55 از فناوری وای‌فای Wi-Fi 802.11 برخورداره که در کنار بلوتوث 5.3 می‌تونه کارو به راحتی در بیاره.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی این گوشی حتما بررسی گوشی A55 سامسونگ رو مطالعه کنید.

 

بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی A55 سامسونگ

برای شروع کالبدشکافی، در اولین مرحله باید درگاه سیم‌کارت A55 رو دربیاریم و جدا کنیم. این درگاه در قسمت بالایی گوشی قرار گرفته. با بررسی درگاه سیم‌کارت می‌تونید عایق‌بندی ضد آب بودن گوشی رو مشاهده کنید. برای باز کردن قاب پشتی، با استفاده از تفنگ حرارتی و اهرم های پلاستیکی، ابتدا عایق‌بندی رو با استفاده از حرارت شل می‌کنیم سپس با استفاده از اهرم به آرومی قاب پشتی رو بلند می‌کنیم. کارشناس کانال PBKreviews تصمیم می‌گیره این‌بار از سشوار استفاده کنه تا آسیب جدی در اثر حرارت زیاد به قطعات داخلی گوشی وارد نشه! همونطور که پیش‌تر گفتیم قاب پشتی جنس شیشه‌ای داره در نتیجه انعطاف پذیری اون نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کرده.

کالبدشکافی A55 سامسونگ

کاور های لنز های دوربین هم روی قاب پشتی قرار گرفته و برای تعویض اونا کافیه که بهشون حرارت بدید و بعدش بازشون کنید. در مرحله بعدی حدود 16 تا پیچ وجود داره که باید باز بشه.

کالبدشکافی گوشی A55 سامسونگ

در قسمت بعدی میریم سراغ کاور پلاستیکی که روی قطعات داخلی‌تر نصب شده. روی این کارو، گیرنده های NFC و لایه گرافیتی قرار گرفته تا بتونه حرارت رو به بیرون منتقل کنه. در مرحله بعد باید کابل اتصال باتری رو جدا کنید تا هم دسترسی بیشتری داشته باشید و هم اینکه کار رو با خطر کمتری ادامه بدید. پس از اون می‌تونید مابقی کابل های اتصال رو جدا کنید. لنز دوربین سلفی به راحتی در میاد.

تعمیرپذیری گوشی A55 سامسونگ

یه پیچ ریز دیگه وجود داره که نگهدارنده برد اصلی هست، بعد از باز کردن پیچ میریم سراغ کالبدشکافی برد اصلی. مجموعه لنز های دوربین A55 رو می‌تونید مشاهده کنید که به برد اصلی متصل هستن. لازم به ذکره که فقط لنز دوربین اصلی A55 به OIS یا همون لرزش‌گیری تصاویر مجهز شده. کابل های اتصال دوربین هم به راحتی باز میشن. میکروفون ثانویه در گوشه بالایی برد اصلی قرار گرفته. 

تعمیرپذیری A55 سامسونگ

با مشاهده پشت برد اصلی، می‌تونیم حسگر مجاورتی، درگاه سیم‌کارت و لایه گرافیتی جهت انتقال گرما رو بررسی کنیم. بعد از شکافتن لایه گرافیتی می‌تونیم چیپ پردازنده رو از نزدیک مشاهده کنیم.

کالبدشکافی و تعمیرپذیری A55 سامسونگ

قسمت بعدی کالبدشکافی اسپیکر A55 سامسونگ هست. این قطعه مورد خاصی نداره و به سرعت میریم سراغ مرحله بعدی. کابل های اتصال برد اصلی به صفحه‌نمایش و برد جانبی رو جدا می‌کنیم.

کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی A55

برای جدا کردن و تعویض صفحه‌نمایش تمامی مراحل رو تا به اینجا انجام بدید، پس از جدا کردن کابل های اتصال صفحه‌نمایش از فریم اصلی، گوشی رو برگردونید و از سمت جلو بهش حرارت بدید تا عایق‌بندی صفحه‌نمایش شل بشه. قطعه معیوب رو جدا کنید، صفحه‌نمایش سالم رو جا بزنید، دوباره عایق‌بندی کنید و کابل های اتصال اون رو دوباره نصب کنید.

کالبدشکافی A55

برای کالبدشکافی برد جانبی دو تا پیچ وجود داره که باید بازش کنیم. بر روی برد جانبی میکرفون اصلی رو مشاهده می‌کنید که در کنار درگاه شارژ تعبیه شده. در سمت پشتی این برد هم می‌تونید به عایق‌بندی های درگاه شارژر دسترسی داشته باشید. ماژول ویبره گوشی A55 سامسونگ گوشه پایینی تعبیه شده و در کنار اون حسگر اثر انگشت تعبیه شده. برای تعویض این دو قطعه کافیست به اونا حرارت بدید و درشون بیارید.

کالبدشکافی Samsung a55

بریم سراغ مهم‌ترین قسمت مقاله، یعنی کالبدشکافی باتری گوشی A55. این گوشی به باتری 5000 میلی‌آمپری مجهز شده و برای جدا کردن اون از چسب های مخصوص جداسازی باتری استفاده می‌کنمی که در نسل قبلی رنگ آبی داشت اما به هر دلیلی که ما ازش بی خبر هستیم، این چسب ها در نسل جدید به رنگ سبز هستن. این هم از جداسازی باتری A55 سامسونگ.

کالبد شکافی گوشی Samsung A55

در قسمت بعدی پس از شکافتن چسب عایق‌بندی زیر باتری، دسترسی بهتری به سیستم خنک‌کننده یا همون Vapor Chamber پیدا می‌کنیم. بیشتر مساحت سیستم خنک‌کننده در زیر مادربرد تعبیه شده. برای تعویض دکمه های کناری دستگاه، ابتدا کابل اتصال اون رو جدا می‌کنیم و سپس اهرم فلزی اون رو از لا به لای فریم کناری در میاریم و تعویض می‌کنیم. خود دکمه ها رو هم از بیرون جدا می‌کنیم.

 

امتیاز نهایی و جمع‌بندی

در آخرین مرحله کالبدشکافی، اسپیکر بالایی رو مشاهده می‌کنید که عایق‌بندی شده و همانند قطعات دیگه با استفاده از کمی حرارت می‌تونید عایق‌بندی اون رو شل کنید و تعویض‌ش کنید. کارشناس کانال PBKreviews به گوشی A55، امتیاز کالبدشکافی و تعمیرپذیری 8.5 از ده رو میده. نسل قبلی هم همین امتیاز رو از PBKreviews دریافت کرده بود. ضعف در طراحی معماری داخلی و ترتیب چیدمان قطعات مختلف، دشوار بودن مراحل تعویض صفحه‌نمایش و آسانی مراحل تعمیر و تعویض مابقی قطعات همانند میکروفون، درگاه شارژر از جمله مواردی بودن که نتونستن امتیاز کامل رو دریافت کنن. نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده به گوشی گلکسی A55 سامسونگ چه امتیاز رو می‌دید؟ به نظر شما یکی بودن امتیاز تعمیرپذیری این گوشی در مقایسه با نسل قبلی، نشون دهنده بی‌توجهی سامسونگ به تغییر معماری داخلی این سری از گوشی‌ها می‌باشد؟

نویسنده : تحریریه موبونیوز
تاریخ انتشار 4 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 12
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ali6678

عالی

۲۳ فروردین ۱۴۰۳
Nurse

قیمتش که خیلی جالب نیست

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
the.mehdi

چیه این کت و کلفت کلی حاشیه صفحه تعمیر سخت از نظر من ارزش خرید نداره

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
arsalansh

بازم به نسبت خوبه . گوشی شیائومی با این قیمت رو که باید یکبار مصرف حساب کنی .

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
majid_kh

عالی

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
mms2099

معماری گلکسی نوت ۴ ر اگه بدونید چ‌ کوفتیه اینو مسخره نمیکنید

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
shahab-021

سری آ سامسونگ برخلاف فروش زیاد
تو تعمیرات واقعا افتضاحه
یعنی اگه خراب شد باید بندازیش دور

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
alirezanikkhah

A۵۵ امسال پیشرفت خیلی خوبی داشت ولی بازم حاشیه دور نمایشگر با این قیمت تو ذوق آدم می‌زنه

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
SinaRe8596

خوبخ دیگه

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
MHH

خوبه به نظر!

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Amir 1789

به نوبه خود بد نیست نمرش

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

وا😐
من خیلی از این گوشی خوشم اومده بود، یعنی از چشمم اوفتاد؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۳