مقایسه A35 و Poco F5

شیائومی و سامسونگ، دو برند پرفروش و پرطرفدار در ایرانن که بیشتر بازار موبایل رو در اختیار خودشون گرفتن. دو مدل میان‎رده A35 و Poco F5 از این دو شرکت هم با اختلاف قیمت کم، دو نسل از سری پرطرفدار این برندها هستن که در ادامه میخوایم به مقایسه‎‌اشون بپردازیم. Poco F5 در اردیبهشت 1402 به بازار عرضه شد و تقریبا یک سال بعدش در فروردین 1403، سامسونگ A35 رو روانه بازار کرد. صفحه نمایش با حاشیه خیلی کم، چیپست 4 نانومتری اسنپدراگون و پشتیبانی از شارژر 67 واتی، مواردی هستن که Poco F5 رو به شدت خواستنی کردن. از طرفی A35 سامسونگ هم گوشی‌‎ای جدیدتره که با پشتیبانی از استاندارد محافظتی قوی IP67 و بهره‌مندی از ظاهر گوشی‌های پرچمدار، طرفداران سامسونگی خودش رو داره. پس در ادامه با مقایسه A35 و Poco F5 همراه موبونیوز باشین.

 

مقایسه A35 و Poco F5 از نظر طراحی و کیفیت بدنه

طراحی ساده و در عین حال جذاب، چیزی هست که در هر دو گوشی A35 و Poco F5 شاهدش هستیم. سامسونگ همچون دیگر گوشی‎‌های سری A خودش و البته به تبعیت از پرچمدارهاش، در قاب پشتی از سه لنز دوربین هم اندازه عمودی استفاده کرده. از اون طرف شیائومی هم در قاب پشتیش، دو لنز رو با سایز بزرگ و هم‌‎اندازه در کنار یک لنز با سایز کوچکتر به صورت مثلثی طراحی کرده. همچنین فلاش LED هم در هر دو مدل تعبیه شده و در کنار دوربین‎‌ها قرار گرفتن. به صورت کلی، طراحی‎ تختی در بدنه A35 و Poco F5 انجام گرفته شده که در دست گرفتنشون رو راحت‌‎تر میکنه.

مقایسه طراحی A35 و poco f5در چهار گوشه Poco F5 خمیدگی کمتری نسبت به گوشه‎‌های A35 وجود داره که جذابترش کرده؛ در مقابل جنس پنل پشتی A35 از شیشه‎‌است، در حالی که شیائومی از جنس پلاستیک استفاده کرده. فریم هم در هر دوی این دو مدل از جنس پلاستیکه. از نظر حفاظتی، سامسونگ سنگ تموم گذاشته و از استاندارد IP67 تو مدل A35 استفاده کرده، اما شیائومی به استاندارد محافظتی IP53 بسنده کرده که محافظت کافی رو برای گوشی فراهم نمی‌کنه. همینطور در A35 لایه حفاظتی صفحه نمایش از نوع +Gorilla Glass Victus هست که در این مورد هم سامسونگ قوی‌تر عمل کرده؛ چرا که شیائومی از لایه Gorilla Glass 5 در Poco F5 بهره برده که به پای مدل‌های مستحکم ویکتوس نمیرسه.

 

مقایسه کیفیت بدنه پوکو اف 5 و ای 35

خب در مرحله اول بریم که بدنه دو گوشی رو از هر لحاظ نسبت به همدیگه مقایسه کنیم. Poco F5 دارای ابعادی به سایز 161.1 در 75 در 7.9 میلی متره، A35 هم ابعادش 161.7 در 78 در 8.2 میلی متر اندازه گیری شده. چیزی که از این اعداد دستگیرمون میشه اینه که تا اینجای کار Poco F5 حدود 0.3 میلی متر ضخامت کمتری نسبت به A35 داره. همچنین در عرض هم تفاوت زیادی دارن و Poco F5 در حدود 3 میلی متر باریک‎تر هم هست. در ادامه، طول Poco F5 حدود 0.6 میلی متر کمتر از A35 هست. در کل A35 اندازه بزرگتری نسبت به Poco F5 داره که به تبعیت از ابعادشون، طبیعتا وزن A35 هم بیشتر شده و با هم اختلافی چشمگیر حدود 28 گرم دارن؛ یعنی Poco F5 با وزن 181 گرم بسیار سبک‌‎تر از A35 با وزن 209 گرمه که خب از لحاظ خوش دستی و کار با گوشی، برگ برنده‌‎ای برای این میان رده شیائومی محسوب میشه.

مقایسه کیفیت بدنه پوکو اف 5 و ای 35

از لحاظ جنس بدنه، سامسونگ تا حدودی بهتر عمل کرده؛ چرا که پنل پشتی A35 رو از شیشه ساخته تا نسبت به Poco F5 که از جنس پلاستیکه مقاومت بیشتر در برابر خط و خش و ضربه داشته باشه. در ضمن سامسونگ و شیائومی بر سر جنس فریم توافق داشتن و از جنس پلاستیک در این دو مدل استفاده کردن.

مقایسه رنگ بندی پوکو اف 5 و ای 35

پس در این مرحله از مقایسه میتونیم نتیجه بگیریم که بدنه Poco F5 جمع و جورتر و سبک‌‎تره، A35 هم به نسبت Poco F5 مقاوم‎‌تره. بنابراین بسته به اینکه کدوم یکی از این موارد براتون اولویت باشه می‌تونین یکی از این گوشی‌ها رو انتخاب کنین.

 

مقایسه پنل جلویی گوشی‌‎ها

بیشتر از 88 درصد پنل جلویی Poco F5 رو صفحه نمایش در برگرفته و در A35 این عدد مقدارش به 84.8 درصد میرسه که به نسبت همدیگه تفاوت خیلی زیادی دارن. در واقع میتونیم بگیم که حاشیه صفحه نمایش در پنل جلوی گوشی A35 خیلی بیشتره. این قضیه رو با یک نگاه گذرا به پنل جلوی ای 35 هم میشه فهمید. بنابراین اگه بخواین گوشی‌تون از جلو شبیه مدل‌های بالا رده به نظر برسه و حاشیه خیلی کم داشته باشه، پوکو تو این بخش بهتر عمل کرده. همچنین در پنل جلویی هر دو مدل از پانچ هول برای قرار گرفتن دوربین‎‌های سلفی داخلش استفاده شده.

 

مقایسه طراحی اطراف بدنه Poco F5 و A35

در قسمت بالای فریم A35 درگاه سیم کارت و میکروفون قرار داره؛ در حالی که در Poco F5 این قسمت کمی شلوغ‌‎تره و جک 3.5 میلی متری، بلندگوی دوم، میکروفون دوم و IR blaster رو می‌تونیم اینجا ببینیم. در سمت راست گوشی طبق معمول کلیدهای ولوم و پاور قرار دارن که سامسونگ اون‎‌ها رو روی یه برآمدگی جزیره مانند به نام Key Island قرار داده تا جذاب‎ترش کرده باشه. سمت چپ دو گوشی هم کاملا خالیه. در قسمت پایین A35، درگاه تایپ سی، اسپیکر و میکروفون قرار گرفته، همین موارد در قسمت پایین Poco F5 هم تکرار شده با این تفاوت که درگاه سیم کارت هم در این قسمت بهشون اضافه شده. در ضمن طراحی اسپیکر سامسونگ کمی متفاوته؛ در Poco F5 اسپیکر به صورت مشبک و خطیه و در A35 اسپیکر حالت حفره‎‌ای خطی به خودش گرفته. همونطور که دیدیم جک 3.5 میلی متری هم در گوشی A35 وجود نداره.

 

مقایسه طراحی دوربین‌‎ها

خبری از جزیره یا قسمت مجزا برای بک گراند دوربین‎‌ها در این مدل شیائومی نیست و گویا رویکرد این شرکت در طراحی دوربین‎‌های Poco F5 دستخوش تغییر شده. سه لنز دوربین در هر دو مدل Poco F5 و A35 با بیرون زدگی ریزی روی قاب پشتی قرار گرفتن. سامسونگ هر سه لنز رو با اندازه برابر و شبیه به هم در یک ستون عمودی روی هم چیده. شیائومی هم دو لنز با سایز برابر رو روی هم قرار داده و لنز سوم رو هم در سایزی کوچیکتر در کنار این دو لنز به صورت مثلثی شکل نشانده. فلاش LED نیز در هر دو گوشی در نظر گرفته شدن و در کنار دوربین‎‌ها جای گرفتن.

 

مقایسه استانداردهای محافظتی

از نظر محافظتی، سامسونگ هم در قاب پشتی و هم در پنل جلوی گوشی A35 بهتر از شیائومی در مدل Poco F5 عمل کرده؛ چرا که قاب پشتی در A35 از جنس شیشه‌‎است و به نسبت پلاستیک مقاوم تره. همینطور لایه حفاظتی صفحه نمایش در پنل جلویی A35 از نوع +Corning Gorilla Glass Victus هستش که نسبت به نوع Corning Gorilla Glass 5 در Poco F5 خیلی مقاوم‎تر عمل میکنه. در ضمن A35 استاندارد حفاظتی IP67 رو در خودش داره، در حالی که Poco F5 از استاندارد IP53 برخورداره. تفاوت این دو استاندارد در اینه که A35 علاوه بر گرد و غبار و پاشش آب، میتونه تا عمق یک متری زیر آب به مدت 30 دقیقه هم دووم بیاره؛ این در حالیه که Poco F5 صرفا در برابر گرد و غبار و یا قطرات آب مقاوم هستش.

در این قسمت میتونیم بگیم که A35 دست بالاتر رو به نسبت Poco F5 در زمینه استانداردهای حفاظتی داره.

 

حسگر اثر انگشت

سنسور اپتیکال اثر انگشت A35 زیر صفحه نمایش قرار گرفته که سرعت و عملکردش خوبه. شیائومی ولی متفاوت عمل کرده و حسگر اثر انگشت رو در سمت راست گوشی Poco F5 و روی کلید پاورش قرار داده؛ این سنسور هم همانند حسگر اثر انگشت A35 از نظر سرعت و کارایی عملکرد مناسبی داره.

مقایسه صفحه نمایش A35 سامسونگ و Poco F5 شیائومی

صفحه نمایش یکی از اصلی‌‎ترین قسمت‌های‎ هر گوشی‎‌ هستش و هر چقدر کیفیتش بالاتر باشه، طبیعتا کار با گوشی رو هم برامون لذت بخش‌‎تر میکنه. کیفیت صفحه نمایش بکار رفته در دو مدل Poco F5 و A35 به عنوان یه میان رده عالیه و هر دو گوشی از صفحه نمایش با وضوح بالایی برخوردارن. A35 دارای صفحه نمایش از نوع سوپرامولد با نرخ بروزرسانی 120 هرتزه که با بیشینه روشنایی 1000 نیت، کار با گوشی زیر نور خورشید رو براتون راحت‌‎تر میکنه؛ در طرف دیگر Poco F5 از صفحه نمایش امولد و رفرش ریت 120 هرتزی به همراه حداکثر روشنایی 1000 نیت بهره برده که تا اینجا جز تو بخش سوپر امولد فرقی با رقیبش نداره.

مقایسه صفحه نمایش A35 و poco f5

در ادامه اما شیائومی سعی کرده حدودی کیفیت صفحه نمایش امولد Poco F5 رو بالاتر ببره تا نسبت به صفحه نمایش سوپر امولد A35 کم نیاره. به این صورت که در این صفحه نمایش تکنولوژی +HDR10 و Dolby Vision رو با هم قرار داده تا تصاویر کیفیت و رنگ‌‎بندی بهتری داشته باشن. همچنین در این صفحه نمایش قابلیت پشتیبانی از 68 میلیارد رنگ رو کار گذاشته که در هر چه بهتر کردن کیفیت تصاویر تاثیر قابل توجهی داره. از لحاظ سایز، اندازه صفحه نمایش Poco F5 حدود 6.67 اینچ هست که با اختلاف خیلی جزئی، هم اندازه صفحه نمایش A35 با سایز 6.6 اینچه. چیزی که خیلی Poco F5 رو در این مرحله از مقایسه جذابش کرده و کاربر از نگاه کردن به صفحه نمایشش لذت میبره، نسبت سایز صفحه نمایش به بدنه است؛ این نسبت در Poco F5 حدود 88.9 درصده که عدد خیلی بالاییه و خبر از حضور یک صفحه نمایش در پنل جلوی گوشیتون با حاشیه فوق العاده کم میده. در مقابل اما متاسفانه این مقدار در A35 به 84.8 درصد میرسه که به نسبت Poco F5 خیلی کم‎تره و خب یعنی شاهد حاشیه‎‌های زیادی در پنل جلوی این گوشی هستیم.

مقایسه صفحه نمایش A35 سامسونگ و Poco F5 شیائومی

اگرچه Poco F5 باز هم در رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش قوی‌تر عمل کرده، اما کیفیتشون تقریبا پایاپایه؛ Poco F5 دارای رزولوشن صفحه نمایش 1080 در 2400 هست و A35 دارای رزولوشن 1080 در 2340 پیکسله که مقداری کمتره. مقدار تراکم پیکسلی صفحه نمایش هم به ترتیب 395ppi و 390ppi در Poco F5 و A35 هستش. در کل صفحه نمایش Poco F5 به نسبت A35 قابلیت‎‌های بیشتری داره و لذت نگاه کردن بهش بیشتره.

 

مقایسه باتری و شارژدهی گوشی A35 و Poco F5

برای این دو گوشی باتری‎‌هایی با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده. از لحاظ شارژدهی، هر دو مدل در استفاده معمولی میتونن یک روز کامل دوام بیارن. اما اگر دقیق‌‎تر بشیم، با توجه به تست عملی که روی این دو گوشی انجام شده، گلکسی A35 سامسونگ با اختلاف نه چندان چشمگیر، بهتر از Poco F5 عمل میکنه. به این صورت که مدت زمان شارژدهی A35 در حالت اکتیو، 12 ساعت و 26 دقیقه است که این مقدار برای Poco F5 حدود 11 ساعت و 52 دقیقه ثبت شده و همونطور که گفتیم چندان تفاوت چشمگیری ندارن. تفاوت اصلی در مدت زمان لازم برای شارژ شدن این دو گوشیه؛ Poco F5 به لطف پشتیبانی از شارژر 67 واتی، در 46 دقیقه گوشیتون رو فول شارژ میکنه. در مقابل، برای گوشی A35 باید یک ساعت و نیم وقت بگذارین تا با آداپتور 25 واتی گوشیتون به طور کامل شارژ کنه. در ضمن شیائومی آداپتور 67 واتی همراه گوشی در جعبه‌‎اش قرار داده، اما خبری از آداپتور در جعبه A35 نیست و مجبورید به طور جداگانه براش تهیه کنین.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌های پوکو اف 5 و گلکسی ای 35

در پنل پشتی Poco F5 و A35 سه دوربین با لنزهای متفاوت قرار داده شدن. محل قرار گیری دوربین سلفی هم در پانچ هول صفحه نمایش تعبیه شده. سامسونگ و شیائومی لنزهای واید، اولتراواید و ماکرو رو برای رفع نیازهای شما در عکس‎‌برداری روی این دو مدل گوشیشون کار گذاشتن. در ادامه به بررسی این لنزها خواهیم پرداخت تا عملکردشون رو با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدوم گوشی برای عکس‌برداری بهتر عمل میکنه.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌‌‎های واید (اصلی)

گوشی Poco F5 از سنسور 64 مگاپیکسلی برای دوربین اصلیش استفاده میکنه؛ این لنز به کمک پردازنده قوی‌‎ای که شیائومی روی Poco F5 سوار کرده عکس‎‌های با کیفیت خوبی ثبت میکنه. جزییات در عکس‌‎ها خوبه و تصاویر شارپنس بالایی دارن. همینطور داینامیک رنج وسیعه و مقدار نویز در محیط‎‌های بسته و کم نور مناسبه. در ضمن رنگ‌‎ها حالت طبیعی دارن و خیلی مصنوعی به چشم نمیان.

مقایسه عملکرد دوربین‌‌‎های واید پوکو اف 5 و ای 35

از طرف دیگه، از سنسور 50 مگاپیکسلی برای لنز اصلی A35 استفاده شده که از لحاظ عملکرد تا حدودی همانند لنز اصلی Poco F5 عمل میکنه. به این صورت که داینامیک رنج مناسبه، تصاویر مقدار نویز کمی دارن، همچنین جزئیات و وضوح عکس‌‎ها بعد از پردازش خوب هستن. تقریبا میشه گفت تفاوت اساسی این دو لنز، در رنگ بندی تصاویرشونه.

مقایسه دوربین های poco f5 و a35

در واقع A35 کمی رنگ‎‌ها رو گرم‌تر از اون چیزی که هست نشون میده و Poco F5 هم رنگ سبز رو کمی غیر طبیعی و شاداب‌‎تر از چیزی که هست، ثبت میکنه. در کل میتونیم بگیم عملکرد دوربین اصلی واید این دو گوشی مناسبه و میتونین باهاشون عکس‌‎های خوبی ثبت کنین.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌‎های اولتراواید

در هر دو میان‎رده Poco F5 و A35 دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی قرار داده شده. Poco F5 به نسبت هم‎رده‌‎های خودش در این لنز عملکرد بهتری از خودش نشون داده؛ به طوری که تصاویر ثبت شده لنز اولترا واید این گوشی جزئیات و وضوح قابل قبولی دارن و محدوده دینامیکیشون خوبه. در رابطه با کنتراست و رنگ بندی در تصاویر ثبت شده هم Poco F5 خیلی خوب عمل میکنه. تصاویری که A35 با لنز 8 مگاپیکسلی اولترا وایدش ثبت میکنه هم قابل قبوله و خیلی تفاوت چشمگیری با رقیب خوش Poco F5 نداره؛ مقدار نویز عکس‎‌های ثبت شده کمه، داینامیک رنج محدوده مناسبی داره و شارپنس تصاویر هم قابل قبوله. صرفا A35 همچون لنز اصلیش، رنگ‎‌ها رو مقداری گرم‎‌تر ثبت میکنه.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌‌‎های ماکرو

معمولا دوربین‎‌های ماکرو در میان‎رده‎‌ها چندان کاربرد جدی‎‌ای ندارن و با توجه به کیفیت پایینشون، بیشتر جنبه فانتزی دارن. با این حال در این دو مدل، گوشی Poco F5 از لنز 2 مگاپیکسلی برای دوربین ماکرو برخورداره، A35 هم از لنز 5 مگاپیکسلی برای این دوربین بهره برده. در کل اگه حوصله به خرج بدین میتونین تصاویر قابل قبولی با این لنزها در هر دو گوشی ثبت کنین.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌‎های سلفی

در Poco F5 و A35 به ترتیب از لنزهای 16 و 13 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده شده. A35 بدون تغییر زیاد در رنگ‌‎بندی پوست صورت عکس‎‌های سلفیش رو ثبت میکنه و وضوح تصاویر در محیط‎‌های با نور مناسب خوبه؛ البته در فضاهای بسته و کم نور زیاد نمیشه روی ثبت تصاویر خوب با این لنز حساب کرد. در Poco F5 هم تصاویری که با این لنز ثبت میشن خوبن ولی چندان رضایت بخش نیستن. لنز دوربین سلفی Poco F5 تصاویر رو با وضوح مناسبی ثبت میکنه اما رنگ‎‌بندیش خیلی قابل قبول نیست و کمی از واقعیت دوره.

مقایسه A35 و Poco F5 از نظر سخت افزار و نرم افزار

رسیدیم به قسمت جذاب ماجرا، جایی که چیپست اگزینوس سامسونگ در مقابل اسنپدراگون کوالکام قرار میگیره. پردازنده‌‎های اسنپدراگون همیشه از محبوبیت بیشتری نسبت به اگزینوس برخوردار بودن، اما سوال اینه که در این دو مدل پردازنده که در گوشی‎‌های Poco F5 و A35 بکار رفتن، باز هم Snapdragon برنده است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا مدل دو چیپست بکار رفته در این دو گوشی رو معرفی میکنیم. شیائومی در Poco F5 از چیپست 4 نانومتری Snapdragon 7+ Gen 2 استفاده کرده که برای امور پردازشی گوشی شما از 8 هسته استفاده میکنه؛ یک هسته 2.91 گیگاهرتزی، سه هسته 2.49 گیگاهرتز و چهار هسته‌‎ی 1.8 گیگاهرتزی. همچنین برای پردازش امور گرافیکی، پردازنده Adreno 725 در این گوشی قرار گرفته. در مقابل، A35 از چیپست اگزینوس 1380 پنج نانومتری خود سامسونگ بهره برده تا با 4 هسته‌‎ی 2.4 گیگاهرتزی و 4 هسته 2 گیگاهرتزی پردازش گوشیتون رو به نحو احسنت انجام بده، در کنارشون هم پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 نشسته تا گوشی شما رو در امور گرافیکی در حد قابل قبولی یاری کنه. تفاوت پردازشی در این دو مدل چیپست بسیار چشمگیره و در ادامه به نحوه عملکردشون خواهیم پرداخت.

در ضمن Poco F5 فقط با حافظه 256 گیگ و در دو رم 8 و 12 گیگ به بازار عرضه شده، در حالی که A35 از تنوع بیشتری برخورداره و در 5 نسخه‌‎ی 128/6 گیگ، 128/8 گیگ، 256/6 گیگ، 256/8 گیگ و 256/12 گیگ روانه بازار شده.

 

مقایسه پایداری سخت‌‎افزاری گوشی‌ها

ابتدا به مقایسه جداگانه عملکرد چیپست‎‌های Snapdragon 7+ Gen 2 با Exynos 1380 میپردازیم. از نتیجه تست بازدهی پردازشی و عملکرد در گیمینگ این دو چیپست میتونیم بگیم که با اختلاف، Snapdragon 7+ Gen 2 قوی‎تر از Exynos 1380 عمل کرده؛ از نظر میزان مصرف باتری هم Snapdragon 7+ Gen 2 مصرف بیشتری داشته اما با اختلاف خیلی کم. در ادامه اما با مقایسه نتایج بنچمارک‎‌های مختلفی که از عملکرد این دو چیپست بر روی گوشی‌‎های Poco F5 و A35 بدست اومده، میتونیم بگیم که با اختلاف خیلی زیاد و تقریبا دو برابری، عملکرد پردازشی گوشی Poco F5 قوی‎تر از A35 هست.

مقایسه پایداری سخت‌‎افزاری poco f5 و a35

البته با وجود این تفاوت‎‌ها، در استفاده روزمره و معمولی از گوشی‌ها شاهد لگ و باگی نخواهید بود. همینطور از نظر داغ شدن هم، این دو مدل خوب عمل میکنن و بالارفتن دماشون اذیت کننده نیست. در زمینه گیمینگ، میتونین از بازی‎‌هایی مانند Pubg و کالاف دیوتی با کیفیت متوسط بدون مشکل و لگ استفاده کنین؛ البته در Poco F5 به لطف پردازنده قوی‎ترش میتونین بازی‎‌ها رو در کیفیت و فریم ریت بالاتری نسبت به A35 انجام بدین. در آخر اینکه اگر صرفا برای کارهای روزمره و امور نیمه سنگین میخوایین از گوشی استفاده کنین، هر دو مدل Poco F5 و A35 با پردازنده‎‌هایی که دارن کار شما رو راه میندازن و مشکلی نخواهید داشت.

 

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری 

سامسونگ از رابط کاربری One UI 6.1 و اندروید 14 برای گوشی A35 استفاده کرده؛ رابط کاربری One UI 6.1 جدیدترین نسخه رابط کاربری وان یو آی سامسونگه که بر پایه اندروید 14 طراحی و توسعه داده شده. در مقابل Poco F5 به دلیل قدیمی‎‌تر بودنش، با اندروید 13 عرضه شده که البته قابل ارتقا به اندروید 14 است. همچنین رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در این گوشی قرار داده شده که نسبت به HyperOS قدیمی‎‌تره. در کل هر دوی این رابط کاربری‌ها پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود و اینجا بیشتر سلیقه‌‎اس که تعیین کننده انتخاب شماست. در زمینه آپدیت نرم افزاری، شیائومی تا 2 سال بروزرسانی نرم افزاری و تا 3 سال آپدیت امنیتی برای Poco F5 در نظر گرفته. از طرف دیگر سامسونگ مدت زمان بیشتری رو برای پشتیبانی از گوشی A35 در نظر گرفته؛ طبق ادعای سامسونگ، 5 سال آپدیت نرم افزاری و 4 سال آپدیت امنیتی در انتظار این میان رده‌‎ی سامسونگ خواهد بود.

 

مقایسه اسپیکر

اسپیکر استریو، هم در Poco F5 و هم در A35 قرار داده شده؛ با این تفاوت که Poco F5 دارای اسپیکر دوم به صورت مجزا در قسمت بالای گوشیه، اما A35 از بلندگوی مکالمه به عنوان اسپیکر دوم بهره برده. اسپیکر اصلی در قسمت پایین این دو مدل گوشی قرار گرفته که طراحی اسپیکر A35 کمی متفاوته اما اسپیکر Poco F5 معمولی و به صورت مشبک خطیه. همینطور کیفیت صدای اسپیکر این دو گوشی خوبه و قابل قبوله، البته میزان بلندی صدای Poco F5 بیشتر از A35 هست که در بالاترین ولوم هم کیفیت صداش چندان تغییری نمیکنه و مناسبه. بیس صدا هم در اسپیکر هر دو مدل وجود داره اما خیلی کم احساس میشه.

 

کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

گوشی پوکو اف 5 در نسخه رم 12 و حافظه 256 گیگ قیمتی برابر با 16.5 میلیون تومان (خرداد 1403) داره. از اون طرف هم قیمت سامسونگ A35 با همین حافظه ولی رم 8 گیگ تقریبا 15 میلیونه. در واقع میشه دید که این دو گوشی با حدود 1.5 میلیون اختلاف قیمت، می‌تونن رقیب‌های خوبی برای همدیگه باشن. اما باید دید که کدومشون ارزش خرید بیشتری داره؟ آیا سراغ پوکو اف 5 پرطرفدار سال قبل بریم یا میانرده جدید سامسونگ رو بخریم؟

به طور کلی، با تست‌های پردازشی انجام شده روی گوشی‌ها میشه گفت که پوکو با اسنپ دراگون 7 پلاس نسل دو، بالای 80 درصد بهتر عمل می‌کنه و با داشتن رم 12 و فست شارژ 67 واتی دو بخش مهم گوشی‌ها رو از آن خودش کرده. سامسونگ A35 هم در کنار پشتیبانی از کارت حافظه که جاش تو پوکو خالیه، از استانداردهای محافظتی بهتری مثل IP67 و گوریلا گلس ویکتوس پلاس بهره‌مند شده که کیفیت ساختش رو بالاتر میبره.

در نهایت اگر کارهای خیلی سنگین با گوشیتون انجام میدین، پشتیبانی آپدیت نرم‎‌افزاری بلندمدت چندان براتون مهم نیست و شارژ شدن گوشیتون با سرعت بالا رو ترجیح میدین، Poco F5 میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه. از طرفی، اگر گوشی رو صرفا برای امور روزمره و عکاسی میخواین، بروزرسانی‌های نرم افزاری براتون مهمه و برای شارژ شدن کامل گوشیتون چندان عجله‎‌ای ندارین، بهتره A35 رو انتخاب کنین.

مقایسه مشخصات A35 سامسونگ با poco f5

thumb مقایسه A35 و Poco F5
Samsung Galaxy A35
thumb مقایسه A35 و Poco F5
Xiaomi Poco F5
تاریخ عرضه

Announced2024, March 11

StatusAvailable. Released 2024, March 15

Announced2023, May 09

StatusAvailable. Released 2023, May

مشخصات بدنه

رنگ بندیIceblue, Lilac, Navy

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus+), plastic frame, glass back

Weight209 g (7.37 oz)

Dimensions161.7 x 78 x 8.2 mm (6.37 x 3.07 x 0.32 in)

رنگ بندیBlack, Blue, White

SIMIP53, dust and splash resistant

BuildGlass front (Gorilla Glass 5), plastic back, plastic frame

Weight181 g (6.38 oz)

Dimensions161.1 x 75 x 7.9 mm (6.34 x 2.95 x 0.31 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-on display

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~390 ppi density)

Size6.6 inches, 106.9 cm2 (~84.8% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution1080 x 2400 pixels, 20:9 ratio (~395 ppi density)

Size6.67 inches, 107.4 cm2 (~88.9% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 68B colors, Dolby Vision, HDR10+, 120Hz, 500 nits (typ), 1000 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging25W wired

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوع5000 mAh, non-removable

Charging67W wired, PD3, QC4, 100% in 46 min (advertised)

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), 1/1.96", PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 123, (ultrawide), 1/4.0", 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 64 MP, f/1.8, (wide), 1/2", 0.7m, PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 120 (ultrawide), 1/4", 1.12m 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60/120fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 13 MP, f/2.2, (wide), 1/3.06", 1.12m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 16 MP, f/2.5, (wide)

ویدئو1080p@30/60fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4x2.4 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

InternalUFS 3.1

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM7475-AB Snapdragon 7+ Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (1x2.91 GHz Cortex-X2 & 3x2.49 GHz Cortex-A710 & 4x1.8 GHz Cortex-A510)

GPUAdreno 725

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14, One UI 6.1

OSAndroid 13, MIUI 14 for POCO

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsFingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

مشخصات صدا

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack 24-bit/192kHz audio

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 26, 28, 40, 41, 66, 77, 78 SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 20, 25, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE, 5G

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A (CA), 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS (L1), GLONASS (G1), BDS (B1I), GALILEO (E1), QZSS (L1)

Infrared portYes

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band

تست ها

بلندگو -26.1 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance AnTuTu: 522829 (v9), 603441 (v10) GeekBench: 2740 (v5), 2931 (v6) 3DMark Wild life: 2751 (offscreen 1440p)

بلندگو -24.3 LUFS (Very good)

کیفیت صدا

عمر باتری Endurance rating 118h

Camera Photo / Video

Display Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance AnTuTu: 931174 (v9) GeekBench: 3939 (v5.1), 4348 (v6) GFXBench: 66fps (ES 3.1 onscreen)

سایر

SAR0.81 W/kg (head)

رنگ بندی

Price$360.00 / 379.00 / 339.00 / 28,999

SAR EU0.44 W/kg (head) 0.92 W/kg (body)

ModelsSM-A356E, SM-A356E/DS, SM-A356B, SM-A356B/DS

SAR

رنگ بندی

Price$379.05 / 429.90 / 399.00 / 35,999

SAR EU

Models23049PCD8G

نویسنده : ابراهیم ابراهیم پور
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 7
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
TAHA IRAN1390

لطفا مقایسه a35 و x6 بذارید.

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
TAHA IRAN1390

لطفا مقایسه a35 و x6 بذارید

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
شهاب زمانی

همه چی قدیمیش بهتره
مثل موبوکوین های قدیمی ما
که عاقبتش مشخص نشد!

۰۸ خرداد ۱۴۰۳
ali.sh2004

توی پردازنده و سرعت شارژ قطعا پوکو میزنه.
اون طرف ip67سام خوبه ولی اونقدری نیست که بخوایم برتری بزرگی بدونیمش.
اما سامسونگم از نظر دوربین و متریال بهتره.

شایان ذکره که پوکو گوشی پارساله و a35مال امسال، حتی اگه جفتشون مال امسال بودن هم پشتیبانی سامسونگ میزد چه برسه به اینکه پوکو یکسالم ازش گذشته.

اگه برای بازی میخاید پوکو ولی اگه زیاد اهل گیم نیستید سام بهتره، رم هم میخوره.
در ضمن اگه یه وقت خواستید یکی دو دست بازی هم کنید قطعا لنگ نخواهید موند

۰۸ خرداد ۱۴۰۳
tahamousavi

پوکو اف 5 بهتره…

۰۷ خرداد ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

👌🏻

۰۷ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

پوکو f6 رو ترجیح میدیم

۰۷ خرداد ۱۴۰۳