مقایسه A15 و A14 سامسونگ

A14 و A15 دو نسل از گوشی‌های میانرده سامسونگ هستن که به فاصله کمتر از یک سال روانه بازار شدن. A14 رو سامسونگ در فروردین ماه 1402 و A15 رو در آذر 1402 عرضه کرد و هر دو گوشی از محصولات پرفروش این کمپانی کره‌ای به شمار میرن. با اینکه هر دوی این گوشی‌ها از سری A1X هستن، ولی به نظر میاد آ ۱۵ با یه جهش خیلی بزرگ مواجه شده و در بخش نمایشگر، رم و شارژ پیشرفت‌های زیادی داشته. به همین بهونه تصمیم گرفتیم مقایسه A15 و A14 سامسونگ رو براتون بنویسیم تا متوجه تغییرات زیاد این دو نسل گوشی سامسونگ بشید.

 

مقایسه A15 و A14 سامسونگ از نظر طراحی و ساخت

در اولین گام از مقایسه A15 و A14 سامسونگ قراره طراحی، بدنه، شکل ظاهری و چیدمان دوربین‌ها و کلیدهای دو گوشی رو با هم مقایسه کنیم. اگه نگاهی سر سری به هر دو گوشی بندازید فکر می‌کنید که کاملاً شبیه به هم هستن. اما اجازه بدید شفاف‌سازی کنیم! یه کم که دقیق‌تر بشید می‌بینید که ابعاد A14 معادل «167.7 در 78 با ضخامت 9.1 میلی‌متر» و ابعاد A15 معادل «160.1 در 76.8 با ضخامت 8.4»‌ میلی‌متره. پس اگه بزرگ و کوچیک بودن یا ضخامت گوشی براتون مهمه باید بدونین که A15 خیلی باریک‌تره و نسبت طول به عرض کمتری هم داره.

مقایسه طراحی A15 و A14

اینکه هر دو گوشی از فریم و بدنه پلاستیکی استفاده می‌کنن، ارزش جفتشونو یک اندازه کرده اما این دو گوشی از نظر رنگ‌بندی،‌ تفاوت‌های زیادی با هم دارن و باعث شده که مشتری‌ها دو مدل گوشی متفاوت رو ببینن.

رنگ‌های گوشی سامسونگ A14:

  • مشکی
  • سبز روشن
  • قرمز تیره
  • نقره‌ای

رنگ‌های گوشی سامسونگ A15:

  • مشکی (Brave Black)
  • آبی (Optimistic Blue)
  • آبی جادویی (Magical Blue)
  • زرد خاص (Personality Yellow)

دست گرفتن هر دو گوشی حس مشابهی داره و چیدمان دوربین‌ها و کلیدها و پورت‌ها تا حدود زیادی شبیه به هم انجام شده. اما اگه هر دو گوشی رو از نزدیک نگاه کنید می‌بینید که رنگ A14 مات‌تر و رنگ A15 براق‌تر در نظر گرفته شده. همچنین طراحی قاب پشت گوشی A15 به شکلی انجام شده که نور رو به شکل یه منشور جذاب انعکاس میده و حالت چند رنگی در پشتش به چشم می‌خوره.

طراحی گوشی A15

اندازه و چیدمان سه دوربین اصلی هر دو گوشی به یک شکل انجام شده و فلاش هم دقیقاً کنار دوربین‌ها دیده میشه. لنز هر دو گوشی از قاب پشتی کمی بیرون زده و فریم گوشی A15 از نظر رنگ، مات‌تر از قاب پشت انتخاب شده تا تفاوت رنگ و جنس فریم و بدنه واضح‌تر مشخص بشه. این در حالیه که فریم و بدنه گلکسی A14 حالت یک‌دست‌تر داره.

مقایسه A14 و A15 - طراحی گلکسی A14

در سمت راست هر دو گوشی کلیدهای ولوم و پاور قرار داره، سمت چپ جای قرار دادن سیم کارت و کارت حافظه‌ست، بالای گوشی، فقط یه سوراخ اسپیکر دیده میشه و در پایین هر دو گوشی هم می‌تونید اسپیکر، سوراخ میکروفن، جک 3.5 میلی‌متری برای هندزفری و پورت شارژ USB-C رو مشاهده کنید. قسمت جلوی هر دو گوشی هم به یک شکل طراحی شده و دوربین سلفی به شکل ناچ در بالای نمایشگر دیده میشه. البته باید اشاره کنیم که نسبت نمایشگر به بدنه در گوشی گلکسی A14 معادل 80.2٪ ولی در گوشی گلکسی A15 معادل 84.3٪ در نظر گرفته شده و این یعنی وقتی از جلو به A14 نگاه می‌کنید، حاشیه بیشتری نسبت به A15 می‌بینید.

به طور کلی، هر دو گوشی از نظر طراحی و ساخت شباهت‌های زیادی دارن با این تفاوت که کمپانی سازنده A15 رو با 0.8 میلی‌متر ضخامت کمتر تولید کرده که تاثیر زیادی روی خوش‌دست بودن گوشی داره.

مقایسه A15 و A14 سامسونگ از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش این دو گوشی فقط 1 دهم اینچ با هم تفاوت دارن! سامسونگ A14 نمایشگری با ابعاد 6.6 اینچ داره و گلکسی A15 هم نمایشگرش 6.5 اینچه. بنابراین نمیشه گفت یکی نسبت به اون یکی برتری عجیبی داره. اما موضوعات مهم‌تری هم درمورد نمایشگر گوشی وجود داره! مثلاً باید بدونید که پنل استفاده شده برای گوشی A14‌ سامسونگ، پنل PLS LCD با اندازه 104.9cm2 هستش اما در نسل جدید این گوشی یعنی گلکسی آ ۱۵ از پنل Super AMOLED استفاده شده که کیفیتی به مراتب بهتر از PLS LCD داره.

مقایسه صفحه نمایش A15 و A14

تکنولوژی استفاده شده برای ساخت پنل‌های Super AMOLED جدیدتر از LCDهاست و به همین دلیل در مقایسه نمایشگر سامسونگ A14 و A15 میشه نمره بالاتر رو به A15 داد. البته خیلی زود قضاوت نکنید چون سامسونگ گرچه یه قابلیت جذاب اضافه کرده اما یه سری امکانات رو هم کم کرده! مثلا تراکم پیکسلی نمایشگر A14 معادل 400 ppi در نظر گرفته شده و این در حالیه که در A15 تراکم پیکسلی به 396 ppi افت کرده. یا مثلا وضوح (رزولوشن) نمایشگر A14 معادل 1080 در 2408 پیکسله ولی نمایشگر گوشی A15 رزولوشن 1080 در 2340 پیکسلی داره. تا یادمون نرفته این رو هم اضافه کنیم که نرخ تازه‌سازی نمایشگر هر دو گوشی 90 هرتزه و از این حیث برتری‌ای نسبت به هم ندارن.

در نتیجه، به نظر میاد گوشی A15 سامسونگ بخاطر داشتن پنل Super AMOLED و حاشیه نمادیشگر کمتر امتیاز بالاتری نسبت به A14 Samsung دریافت می‌کنه.

 

مقایسه باتری سامسونگ A14 و A15

یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در بدنه هر دو گوشی جاسازی شده و این یعنی تفاوت چندانی از نظر ظرفیت باتری ندارن. باید به این نکته اشاره کنیم که گوشی‌های میانرده چند سال اخیر سامسونگ و شیائومی تقریباً همگی با ظرفیت باتری بالای 5000 میلی‌آمپر ساعت تولید شدن و این تبدیل به یک روال عادی شده که گوشی‌هایی که از نظر امکانات و کیفیت، سطح پایین‌تری دارن، باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر داشته باشن که اون نقص‌ها رو بپوشونه.

اما موردی که درباره باتری گوشی‌های A14 و A15 سامسونگ میشه گفت، تفاوت در سرعت شارژه. با اینکه هیچ کدوم از گوشی‌ها قابلیت فستش شارژ ندارن، اما تو گوشی A15 4G با توان شارژ 25 وات طرفیم، در حالی که رقیبش با شارژرهای قدیمی ۱۵ واتی شارژ میشه. این تقاوت فاحش باعث شده گوشی آ ۱۵ امتیاز این بخش رو از آن خودش کنه.

 

مقایسه دوربین سامسونگ A15 و A14

بریم سراغ مقایسه A15 و A14 سامسونگ از نظر دوربین. هر دو گوشی دوربین سه‌گانه در قاب پشتی دارن ولی در عمل فقط دوربین اصلی‌شون همه کارها رو انجام میده.

دوربین اصلی گوشی A14 لنز 50 مگاپیکسلی داره. شاید یادتون نیاد که تا همین 4-5 سال قبل، وقتی می‌گفتن یه گوشی دوربین 50 مگاپیکسلی داره، همه چشم‌ها درشت میشد! اما حالا و در سال 2024 وجود دوربین 50 مگاپیسکلی روی یه گوشی میانرده، کاملاً طبیعیه و موضوع ارزشمندی هم محسوب نمیشه. این دوربین 50 مگاپیکلس فاصله کانونی f/1.8 داره و یعنی تا حدودی عریضه. می‌تونه عکاسی پانوراما داشته باشه و عکس‌هایی با کیفیت HDR‌ ثبت کنه. نکته مهم دیگه اینه که قابلیت PDAF داره که به طور خودکار روی سوژه فوکوس می‌کنه تا پس‌زمینه‌ش یه کم بوکه بشه. برای فیلم‌برداری با این دوربین دنبال کیفیت 4K نباشید چون حداکثر می‌تونه 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه در اختیارتون قرار بده. خبری هم از قابلیت ضدلرزش OIS تو این مدل نیست.

مقایسه دوربین سامسونگ A15 و A14

اما در طرف مقابل دوربین 50 مگاپبکسلی گوشی A15 قرار داره که از قضا، دقیقاً همون مشخصات دوربین گوشی A14 براش در نظر گرفته شده و فقط PDAF نداره. حتی کیفیت فیلمبرداری این دوربین هم 1080p در 30fps هست و باز هم خبری از فیلمبرداری 4K نیست. تو لنز ماکرو و اولترا واید هم هر دو گوشی مثل هم عمل کردن و از دوربین 2 و 5 مگاپیکسلی بهره بردن.

دوربین سلفی هر دو گوشی لنز 13 مگاپیکسلی عریض با فاصله کانونی f/2.2 داره و می‌تونید در نور طبیعی روز و محیط‌هایی که نور خوبی دارن، عکس‌های سلفی خوبی بگیرید. این دوربین‌های سلفی، برای فیلم‌برداری 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه طراحی شدن و امکاناتی مثل ضدلرزش یا فوکوس خودکار روی سوژه براشون در نظر گرفته نشده.

بنابراین میشه گفت که دوربین‌های این دو تا گوشی عین همن و هیچ تفاوت محسوسی بین‌شون مشاهده نمیشه.

 

مقایسه قدرت پردازشی و نرم افزار Samsung A15 و Samsung A14

وقتی گوشی میانرده با حدود قیمت 6 تا 8 میلیون تومان رو انتخاب می‌کنید قطعاً دنبال پردازنده‌هایی که روی گوشی‌های پرچمدار وجود داره نیستید. این گوشی‌ها سعی می‌کنند حداقل اصول اولیه رو رعایت کنن و پایین‌تر از حد انتظارات عمل نکنن. گوشی‌های گلکسی A14 و A15 هم از این قاعده مستثنی نیستند.

مقایسه A15 4G و A14 4G سامسونگ از نظر قدرت پردازشی و نرم افزار

گلکسی A14 تو چند تا ورژن با Mediatek MT6769 Helio G80 و Exynos 850 عرضه شده که پردازنده‌های هشت هسته‌ای با فناوری 12 و 8 نانومتری محسوب میشن. واقعیت اینه که مورد دوم همون پردازنده‌ایه که روی A13‌ سامسونگ هم وجود داشت. این پردازنده برای یه گوشی ارزون قیمت، عملکرد خوبی داره ولی وقتی چندتا برنامه سنگین رو باهاش باز می‌کنید کند شدن سرعت گوشی رو مشاهده خواهید کرد. این گوشی در 3 مدل با رم و حافظه داخلی‌های زیر عرضه شده:

  • مدل 4GB رم با حافظه داخلی 64GB
  • مدل 4GB رم با حافظه داخلی 128GB
  • مدل 6GB رم با حافظه داخلی 128GB

اما سامسونگ در سینه گوشی گلکسی A15 پردازنده Mediatek Helio G99 رو قرار داده که نسبت به چیپست قبلی توان عملیاتی بیشتری داره. این پردازنده جدید کند شدن سرعت گوشی رو کمتر کرده ولی از بین نبرده. پس کماکان اگه خیلی به گوشی فشار بیارید و بازی‌ها یا برنامه‌های سنگین به صورت همزمان اجرا کنید گوشی کند میشه. این گوشی هم در مدل‌های مختلف زیر عرضه شده:

  • مدل 4GB رم با حافظه داخلی 128GB
  • مدل 6GB رم با حافظه داخلی 128GB
  • مدل 8GB رم با حافظه داخلی 128GB
  • مدل 8GB رم با حافظه داخلی 256GB

همونطور که می‌بینید گوشی سامونگ گلسکی A15 نسخه‌ای با حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 8 هم عرضه کرده که تو A14 نمی‌بینیم. خوشبختانه حافظه هر دو گوشی رو می‌تونید با اتصال کارت حافظه تا 1 ترابایت ارتقاء بدید و از این نظر خیلی خوبه.

مقایسه عملکرد نرم افزاری Samsung A15 و Samsung A14

سامسونگ A14 اون اوایل با سیستم عامل اندروید 13 عرضه می‌شد اما از وقتی که اندروید 14 معرفی شد، سامسونگ این گوشی رو با جدیدترین اندروید روانه بازار می‌کنه. در مقابل گوشی گلکسی A15 سامسونگ اندروید 14 داره و رابط کاربری هر دو گوشی One UI 6 در نظر گرفته شده و از نظر ظاهر کار با آیکون‌ها و نرم‌افزارها تفاوتی با هم ندارن.

کمپانی سامسونگ گفته که به روزرسانی امنیتی گلکسی A14 رو تا 4 سال انجام میده و گوشی گلکسی A15 تا 4 سال به روز رسانی سیستم عامل اندروید و 5 سال هم به روز رسانی امنیتی دریافت می‌کنه. اما همه می‌دونیم که این تضمین‌ها صرفاً برای تبلیغات و ارزشمندتر کردن گوشی‌هاست و در عمل کاربرد چندانی نداره.

به طور کلی، در مقایسه A15 و A14 سامسونگ از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار میشه گفت که این دو گوشی از نظر نرم‌افزاری تفاوت چندانی ندارن ولی سخت‌افزارهای جدیدتری روی گوشی A15 قرار داده شده و از نظر حافظه داخلی هم ارتقاء خوبی داره. علاوه بر این، آ۱۵ به دلیل جدیدتر بودن آپدیت‌های بیشتری دریافت می‌کنه که مزیت مهمیه.

 

مقایسه اسپیکر Samsung A15 4G و Samsung A14 4G

هر دو گوشی به اسپیکر مونو مجهز شدن. اسپیکر این گوشی‌ها در بخش پایینی گوشی و در کنار پورت USB-C قرار داده شده و خبری از اسپیکر دوم در بالای گوشی نیست که صدایی استریو تولید بشه. البته یه نکته مثبت اینه که هر دو گوشی به جک 3.5 میلی‌متر مجهز هستن. بنابراین می‌تونید هندزفری سیمی خودتونو به گوشی‌ها متصل کرده و موسیقی گوش بدید یا مکالمه داشته باشید. حجم و کیفیت صدای اسپیکر هر دو گوشی به نسبت قیمتشون در حد مطلوبیه.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

سامسونگ A14 در بازار ایران بین 5.5 تا 7 میلیون تومان (اسفند ۱۴۰۲) به فروش می‌رسه و سامسونگ A15 هم بین ۶ تا ۸ میلیون تومانه. بین این دو تا گوشی مدل A15 با رم بهتر و حافظه بیشتر برتری داره و با سرعت شارژ ۲۵ واتش حسابی از روی A14 رد میشه. علاوه بر این‌ها از یک نمایشگر Super AMOLED بهره‌مند شده که تو این رنج قیمتی واقعا خوبه. تازه ای ۱۵ جدیدتره و آپدیت‌های نرم‌افزاری بیشتری تو این سال‌ها دریافت می‌کنه. پس همه جوره به نفعتونه که به سراغ A15 برین.

مقایسه مشخصات a15 با samsung a14

Samsung Galaxy A15 4G
Samsung Galaxy A14
تاریخ عرضه

Announced2023, December 11

StatusAvailable. Released 2023, December 16

Announced2023, February 28

StatusComing soon. Exp. release 2023, March

مشخصات بدنه

رنگ بندیBrave Black, Optimistic Blue, Magical Blue, Personality Yellow

SIMSingle SIM (Nano-SIM) or Hybrid Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

BuildGlass front, plastic back, plastic frame

Weight200 g (7.05 oz)

Dimensions160.1 x 76.8 x 8.4 mm (6.30 x 3.02 x 0.33 in)

رنگ بندیBlack, Dark Red, Silver, Green

SIMSingle SIM (Nano-SIM) or Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

BuildGlass front, plastic back, plastic frame

Weight201 g (7.09 oz)

Dimensions167.7 x 78 x 9.1 mm (6.60 x 3.07 x 0.36 in)

مشخصات صفحه نمایش

Protection

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~396 ppi density)

Size6.5 inches, 103.7 cm2 (~84.3% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 90Hz, 800 nits (HBM)

Protection

Resolution1080 x 2408 pixels, 20:9 ratio (~400 ppi density)

Size6.6 inches, 104.9 cm2 (~80.2% screen-to-body ratio)

نوعPLS LCD

مشخصات باتری

Charging25W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع5000 mAh, non-removable

Charging15W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), AF 5 MP, f/2.2, (ultrawide) 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو1080p@30fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF 5 MP, f/2.2, (ultrawide) 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو1080p@30fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 13 MP, f/2.0, (wide)

ویدئو1080p@30fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 13 MP, f/2.0, (wide)

ویدئو1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetMediatek Helio G99 (6nm)

CPUOcta-core (2x2.2 GHz Cortex-A76 & 6x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G57 MC2

Internal64GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM

Card slotmicroSDXC (dedicated slot)

ChipsetMediatek MT6769 Helio G80 (12 nm)

CPUOcta-core (2x2.0 GHz Cortex-A75 & 6x1.8 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G52 MC2

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14, One UI 6

OSAndroid 13, One UI Core 5

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsFingerprint (side-mounted), accelerometer, proximity, compass

مشخصات صدا

3.5mm jack Yes

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes

3.5mm jack Yes

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual sim model only)

4G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41

SpeedHSPA, LTE

5G bands

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual sim model only)

4G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41

SpeedHSPA, LTE

سایر مشخصات

PositioningGPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.1, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR

رنگ بندی

Price$170.00

SAR EU0.42 W/kg (head) 1.29 W/kg (body)

ModelsSM-A155F, SM-A155F/DSN, SM-A155M, SM-A155M/DS, SM-A155P, SM-A155R

SAR

رنگ بندی

Price$140.00

SAR EU0.46 W/kg (head) 1.37 W/kg (body)

ModelsSM-A145F, SM-A145F/DSN

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 6
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

بدون شک A15 بهتره
صفحه، باتری و پردازنده نسخه جدید واقعا بهتر شده

۱۸ اسفند ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

خسته نباشید

۱۷ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

فقط بد نیست

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
Hossein_sh

a15 behtare khob..

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

پیشرفت های خیلی خوبی داشته واقعا ایوع

۱۵ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

قطعا کفه ی ترازو به سمت a15 سنگینی میکنه

۱۵ اسفند ۱۴۰۲