بررسی گوشی A15 سامسونگ

در اواخر سال ۲۰۲۳ سامسونگ یک گوشی دیگر از میان‌رده‌های سری A را وارد بازار کرد. این گوشی در دو نسخه 5G و 4G عرضه شده و صحبت ما امروز در مورد نسخه 4جی است. A15 اولین گوشی سطح پایه برند سامسونگ است که هم نمایشگر Super AMOLED دارد و هم از رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی برخوردار شده است. این در حالیست که گوشی‌های پایین‌رده‌تر سامسونگ عموماً چنین صفحه‌نمایش‌هایی نصیب‌شان نمی‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد سامسونگ قصد داشته با ترکیب چند ویژگی جذاب و معمولی در کنار هم، Samsung Galaxy A15 را به عنوان یک پکیج اقتصادی و در عین حال کارآمد معرفی کند. اما برای اینکه ببینیم آیا این کمپانی موفق شده به وعده‌اش عمل کند یا نه به بررسی عمیق‌تری از گوشی نیاز داریم. پس با بررسی A15 سامسونگ همراه موبونیوز باشید تا نگاهی به طراحی، نرم‌افزار، باتری و دوربین‌های گوشی A15 بیاندازیم و عملکرد کلی آن را نسبت به مدل‌های مشابه بسنجیم.

بررسی طراحی گوشی Samsung A15‌

مانند خیلی از میان‌رده‌های اقتصادی، A15 نیز دارای بدنه پلاستیکی است که برای جذابیت بیشتر با یک پوشش شیشه‌ای براق کاور شده. ابعاد این گوشی ۸.۴ × ۷۶.۸ × ۱۶۰.۱ میلی‌متر است که نشان از ضخامت ۸.۴ میلی‌متری بدنه و طول زیاد گوشی دارد. وزن گوشی ای ۱۵ نیز حدود ۲۰۰ گرم است و این باعث می‌شود هنگام در دست گرفتن حالتی سنگین و بادوام داشته باشد که از گوشی‌های اقتصادی خیلی بعید است.

ظاهر کلی گوشی از نمای جلو شبیه به تمام میان‌رده‌های سامسونگ، دارای حاشیه زیاد و برش دوربین سلفی‌ست که با یک فریم پلاستیکی محافظت شده‌اند. پشت بدنه نیز با لنزهای سه‌گانه عمودی و یک سنسور فلش پوشیده شده که بدون هیچ حاشیه‌ای و به‌صورت جزیره‌ای در گوشه سمت چپ موبایل قرار گرفته‌اند. ارتفاع این لنزها خیلی زیاد نیست و موقع قرار گرفت روی زمین اختلاف سطح محسوسی ایجاد نمی‌کنند.

بررسی طراحی گوشی Samsung A15‌

کلید پاور گوشی محل سنسور اثرانگشت است که به همراه کلیدهای صدا با طراحی برجسته و خاصی در لبه راست گوشی قرار گرفته‌اند. در لبه سمت چپ A15 نیز درگاه سیم‌کارت تعبیه شده که از ‌سیم‌کارت نانو و میکرو‌اس‌دی پشتیبانی می‌کند. برخلاف خیلی از گوشی‌های جدید، A15 به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا مجهز شده تا به راحتی بتوانید هندزفری سیمی خود را به آن متصل کنید. متأسفانه هیچ استاندارد ضدآبی برای گوشی سامسونگ آ ۱۵ تعریف نشده و این یعنی حتی یک لیوان آب هم نباید در نزدیکی نمایشگر این گوشی قرار دهید!

به‌طور کلی باید گفت که طراحی بدنه Samsung A15 از همه لحاظ شبیه یک گوشی میان‌رده معمولی‌ست، اما به دلیل خوش‌ساخت بودن و حالت محکم و بادوامش در استفاده روزمره انتظارات شما را برآورده خواهد کرد.

 

بررسی نمایشگر گوشی A15‌ سامسونگ

نسبت نمایشگر به بدنه گوشی A15 سامسونگ حدود ۸۴ درصد است و این یعنی وجود اندکی حاشیه در لبه‌های گوشی طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی ساخته‌شده با فناوری Super AMOLED همان چیزی‌ست که در یک گوشی اقتصادی انتظارش را ندارید! این نمایشگر از رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی برخوردار شده که باز هم نسبت به قیمت گوشی قابلیت ویژه‌ایست. این نرخ رفرش تضمین می‌کند که حرکت بین منوهای گوشی کاملاً روان باشد و حرکت‌های انیمیشنی بهترین عملکرد را در رابط کاربری ارائه دهند.

رزولوشن صفحه ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی معادل با ۳۹۶ PPI را برای‌تان فراهم می‌کند. روشنایی صفحه ۸۰۰ نیت بوده و خیلی زیاد نیست اما می‌تواند در طول روز محتوای گوشی را با کیفیت بالا و رنگ‌های زنده به نمایش بگذارد. صفحه نمایش این گوشی با وضوح بالا و جزئیات خوب و نرخ رفرشی که دارد احتمالاً یکی از بهترین بخش‌های این گوشی به شمار می‌رود و می‌توانید رویش برای مشاهده با کیفیت ویدیو یا چرخیدن در شبکه های اجتماعی حساب کنید.

بررسی نمایشگر گوشی A15‌ سامسونگ

 

بررسی سخت افزار و نرم افزار گوشی Samsung A15‌

پردازنده این گوشی به چیپست Mediatek Helio G99 مجهز شده که شاید بهترین انتخاب در گوشی‌های میان‌رده نباشد، اما در حد یک گوشی اقتصادی قابل قبول است. سامسونگ این گوشی را در چندین نسخه با رم‌های ۴، ۶ و ۸ گیگ ارائه کرده که طبیعتاً در عملکرد سخت‌افزاری با هم متفاوتند. رم ۴ کار شما را برای وب‌گردی‌های روزمره و چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی راه می‌اندازد، اما اگر نیاز به فعالیت‌های سنگین‌تری مانند بازی دارید باید به سراغ رم ۶ یا ۸ بروید. علاوه بر این، طبق تست‌های انجام‌شده باز بودن برنامه‌های زیاد در بک‌گراند سبب کند شدن گوشی می‌شود.

وقتی با این گوشی طرف هستید باید سطح انتظارات‌تان را در حد قیمتش پایین بیاورید. اجرای برنامه‌ها در A15 به سرعت گوشی‌های میان‌رده و بالارده نیست و پردازنده نمی‌تواند چند تسک را به‌طور هم‌‌زمان مدیریت کند. بنابراین با گوشی آهسته رفتار کنید و فشار زیادی به آن نیاورید. بازی‌های معمولی مثل Subway Surfers و Temple Run 2 به خوبی در این گوشی اجرا می‌شوند، اما اگر خیال نصب PUBG یا Call of Duty به سرتان زده باید پیه افت فریم و لگ‌های فراوان را به تن‌تان بمالید!

بررسی سخت افزار و نرم افزار گوشی Samsung A15‌

گلکسی ای ۱۵ با اندروید ۱۴ روانه بازار شده و به One UI 6 مجهز است. این گوشی به همراه یکی دیگر از گوشی‌های سری A اولین مدل‌های سامسونگ بودند که با وان یو‌آی ۶ عرضه شدند. سامسونگ وعده داده که A15 تا چهار سال آپدیت سیستم‌عامل و تا ۵ سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد تا به‌هیچ‌وجه از هم‌رده‌هایش جا نماند.

رابط کاربری این گوشی قابلیت‌های هیجان‌انگیز و ویژه‌ای ندارد اما به اندازه‌ای روان است که تجربه کاربری خوبی را برای‌تان فراهم کند. در این گوشی می‌توانید از AOD های مختلف برای نمایشگر استفاده کرده و با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سامسونگ مانند Smart Switch و Smart Things اکوسیستم هوشمند خانگی‌تان را کنترل کنید.

در کل اگر به دنبال یک گوشی اقتصادی هستید که کارهای روزمره را راه بیاندازد، می‌توانید روی گوشی ای ۱۵ حساب کنید. در غیر این صورت به سراغ گوشی‌هایی بروید که پردازنده قوی‌تری برای بازی و برنامه‌های سنگین دارند. رابط کاربری مناسب و پشتیبانی بلند مدت این گوشی نیز باعث جذابیت این گوشی به نسبت رقبا می‌شود.

 

بررسی دوربین گوشی A15‌ سامسونگ

سامسونگ A15‌ با سه سنسور دوربین واید، اولترا واید و ماکرو عرضه شده و یک ال‌ای‌دی فلش کوچک هم در کنارشان دارد. لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسل کیفیت داشته و با دیافراگم F/1.8 نور کافی برای گرفتن عکس‌های جذاب و جزئی را برایتان فراهم می‌کند. تصاویر گرفته شده در طول روز نشان می‌دهند که این گوشی به خوبی طیف‌های رنگی متفاوت را پوشش می‌دهد و در حد یک مدل اقتصادی وضوح خوبی در اختیارتان می‌گذارد.

با این حال در شرایط نور کم که چالش همه گوشی‌های میان‌رده است، گوشی A15 نیز با افت شدید کیفیت مواجه می‌شود و نویزهای قابل توجهی در تصویر می‌اندازد. لنز اولترا واید با کیفیت ۵ مگاپیکسل و دیافراگم F/2.2 به شکل واضحی فریم را پهن‌تر می‌کند تا به راحتی بتوانید از مناظر و چشم‌اندازهای وسیع عکس بگیرید. البته وضوح تصویر این لنز به پای لنز اصلی نمی‌رسد و در شرایط نور کم هم‌چنان ناامیدکننده است. در آخر لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو را داریم که برای عکاسی از نمای نزدیک مناسب است و می‌تواند تصاویری معمولی و نه چندان حرفه‌ای برای‌تان ثبت کند.

بررسی دوربین گوشی A15‌ سامسونگ 

دوربین سلفی A15 از لنز ۱۳ مگاپیکسلی بهره‌مند شده و در شرایط با نور خوب عکس‌های باکیفیت و خوش‌رنگ تحویل‌تان می‌دهد. حالت پرتره این دوربین در کل عملکرد خوبی دارد ولی ممکن است بعضی مواقع نتواند لبه‌ها را به خوبی تشخیص داده و محو کند. هم دوربین اصلی و هم دوربین سلفی کیفیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰ در ۳۰ فریم در ثانیه را دارند و خبری از فریم‌ریت 60fps در این گوشی نیست.

به طور کلی، گوشی سامسونگ A15 4G با ارائه لنز ۵۰ مگاپیکسلی به عنوان یک گوشی اقتصادی خوب عمل می‌کند و در شرایط نوری خوب عکس‌های قابل قبولی برای‌تان ثبت خواهد کرد.

 

بررسی باتری گوشی Samsung A15‌

یکی دیگر از نقاط برجسته Samsung A15 که فراتر از گوشی‌های اقتصادی قرار گرفته، باتری غول‌پیکر ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن است. تست‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که در صورت استفاده معمولی، باتری این گوشی تا ۱.۵ روز دوام خواهد داشت. حتی در صورتی که بیش از ۵ ساعت تایم اسکرین تماشای ویدیو داشته باشید، در سوشال مدیا بچرخید و وب‌گردی کنید، باز هم ۳۰ درصد از شارژ گوشی برای روز دوم باقی می‌ماند! این میزان شارژدهی برای یک گوشی میان‌رده اقتصادی نکته و امتیاز مثبتی محسوب می‌شود.

بررسی باتری گوشی Samsung A15‌

متأسفانه هیچ استاندارد فست‌شارژی برای این گوشی در نظر گرفته نشده و پر شدن کل باتری A15‌ از صفر تا ۱۰۰ درصد حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. توان شارژ سیمی این گوشی ۲۵ وات است که بدون آداپتور عرضه می‌شود و باید هزینه جداگانه ای برای خرید آداپتور کنار بگذارید.

آیا گوشی A15 ارزش خرید دارد؟

چیزی که بیشتر از همه در بررسی گوشی Samsung A15 به چشم می‌آید وجود قابلیت‌های ویژه‌ای مثل دوربین خوب، باتری قوی و نمایشگر باکیفیت است که نظیرش در رده گوشی‌های اقتصادی پیدا نمی‌شوند. علاوه‌بر این سامسونگ قول داده که گوشی A15 سامسونگ تا ۴ سال آپدیت سیستم‌عامل دریافت کند و این یعنی گوشی شما قرار است در آینده به اندروید ۱۸ مجهز شود که خیلی از میان‌رده‌های قدیمی‌تر و گران‌قیمت‌تر هم این امکان را ندارند.

از طرفی ظاهر گوشی نیز با به‌کارگیری لنز‌های عمودی و بدنه براق و طراحی تخت به نموه‌های میان‌رده نزدیک‌تر است و باعث می‌شود هنگام نگه‌داشتن گوشی حس یک موبایل ارزان‌قیمت را نداشته باشید. با تمام این ویژگی‌ها سامسونگ A15 برای استفاده روزمره و فعالیت‌های سبک گزینه خوبی‌ست. اما اگر می‌خواهید از آن زیاد کار بکشید و بازی‌های سنگین نصب کنید، باید گفت که به کند شدنش نمی‌ارزد.


نسخه پایه این گوشی با حافظه 128 و رم 4 گیگابایتی در حال حاضر (بهمن 1402) در حدود 7 میلیون تومان قیمت دارد، البته با عرضه بیشتر احتمال کاهش قیمت (در صورت ثابت بودن قیمت دلار) امکان مقداری کاهش قیمت را دارد. در مقایسه با گوشی های هم رده از سامسونگ مثل گوشی A24 سامسونگ، تقریبا عملکرد یکسان با قیمت پایین تر و گوشی به روزتری به شمار میرود و ارزش خرید بیشتری دارد.

در مقایسه با رقبای شیائومی مثل گوشی Redmi Note 12 4g شیائومی که تقریبا برای نسخه مشابه قیمت بالاتری دارد، سخت افزار نسبتا بهتر، شارژدهی بسیار طولانی تر و همچنین نرم افزار بهینه تر و با پشتیبانی نرم افزاری طولانی تری دارد و فقط از نرخ به روزرسانی 120 هرتزی بی بهره است و میتوان گفت به نسبت قیمت ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

نویسنده : نازنین شفایی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 43
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein_sh

جوابه تو این رنج قیمتی

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳