مقایسه گوشی A23 با A14 سامسونگ

گوشی های میان رده با توجه به قیمت مناسب و امکانات در خور در زمان های قدیم (پارسال همین موقع!) گزینه های اقتصادی و مناسبی برای خرید یه گوشی هوشمند به حساب میومدن اما با توجه به شرایط ارز و قیمت دلار و افزایش قیمت ها خرید گوشی میان رده کمی سخت شده (و باید حدود 14 15 میلیون برای خرید یه گوشی خوب میان رده هزینه کنید)، به خاطر همین خیلی از افراد میان سراغ گزینه های ارزون تر میان رده اقتصادی. قصد داریم گوشی تازه وارد A14 سامسونگ که تقریبا به گوشی A23 از لحاظ قیمتی نزدیکه رو با این گوشی مقایسه کنیم و ببینم اگه گوشی میان رده اقتصادی جدید سامسونگ رو انتخاب کنید ارزش خرید بهتری به دست میارید یا به قول معروف هنوز دود از کنده بلند میشه و گوشی A23 ارزش خرید بیشتری داره. با مقایسه A23 و A14 سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A23 با Samsung A14

از لحاظ طراحی با دو زبون کاملا مختلف طرفیم، گوشی A23 از طراحی قدیمی گوشی های سری A سامسونگ با جزیره دوربین بزرگ اما ترکیب شده با بدنه استفاده میکنه ولی در گوشی A14 زبون طراحی جدید سامسونگ به کار رفته که تقریبا در تمام گوشی های این برند چه پرچمدار و چه اقتصادی دیده میشه. جزیره دوربین به کل حذف شده و سنسورهای دوربین با بدنه ترکیب شده و تعداد سنسورها هم کاهش پیدا کرده تا هرچه بیشتر به گوشی های پرچمدار سری S23 شباهت پیدا کنن. هر دو گوشی به صورت تخت با فریم نسبتا خمیده و کاملا از پلاستیک ساخته شده ولی بدنه A23 از پلاستیک براقی ساخته شده که خیلی راحت اثر انگشت و کثیفی رو به خودش جذب میکنه و یه حس ارزون بودن رو منتقل میکنه اما گوشی A14 بدنه پلاستیکی مات با خطوط راه راهی داره که یه مقدار حس بهتری موقع استفاده میده. در گوشی A23 قاب پشتی با یه خمیدگی کوچیک به فریم متصل شده که این نوع طراحی در گوشی A14 حذف شده و قسمت پشتی کاملا صاف ساخته شده.

بررسی ارزش خرید و قیمت a23 سامسونگ

بررسی ارزش خرید و قیمت a14 4g سامسونگ

از لحاظ خوش دست بودن هر دو خیلی خوش دست نیستند و به نسبت متریال استفاده شده وزن زیادی دارند اما گوشی A23 به خاطر استفاده از جزیره دوربین مقداری (حدود 0.7 میلیمتر) قطر کمتری داره و حدود 6 گرم سبک تره و باز به نسبت گوشی خوش دست تری به حساب میاد اما اون قطر بیشتر گوشی A14 خیلی به چشم میاد و اگه از قاب هم استفاده کنید که قطورتر هم میشه. اما هر دو به خاطر استفاده از فریم خمیده یه مقدار اوضاعشون بهتر شده.

حسگر اثر انگشت برای هر دو گوشی با دکمه پاور ترکیب شده که هم محل دسترسی خوبی داره و هم سرعت مناسبی در باز کردن گوشی دارند. انتظار گواهی خاصی رو هم نباید در این بازه ها داشته باشید ولی گوشی A23 یه محافظ پیش فرض گوریلا گلس 5 استفاده میکنه که مقداری از خط و خش افتادن روی نمایشگر جلوگیری میکنه.

هر دو گوشی از یه طراحی صفحه نمایش قدیمی با حاشیه زیاد و ناچ قطره ای برای قرار گرفتن دوربین سلفی استفاده میکنن ولی گوشی A14 به خاطر اقتصادی تر بودن یه مقداری از پایین نمایشگر حاشیه بیشتری داره.

در مقام مقایسه گوشی A14 به خاطر استفاده از یه طراحی جدید و جذاب طراحی قشنگتری داره و با اینکه هر دو از متریال با کیفیت ساخت معمولی استفاده میکنن ولی یه مقداری گوشی A14 حس بهتری موقع استفاده به شما میده. از لحاظ خوش دستی و راحتی استفاده تفاوت خاصی بین دو گوشی نیست اما A23 یه مقدار اندازه و قطر مناسب تری داره ولی اونقدری نیست که باعث برتری بشه و در کل گوشی A14 با طراحی جدیدتر و بهتر میتونه گزینه مناسبی باشه.

برای مشاهده عکس های بیشتر و بررسی دقیق تر میتونید به مقاله بررسی جداگانه گوشی ها سر بزنید:

بررسی مشخصات گوشی a23 سامسونگ

بررسی مشخصات گوشی a14 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A14 با A23

اندازه صفحه نمایش 6.6 اینچی دو گوشی با حاشیه نسبتا زیاد و ناچ قطره ای تجربه تقریبا یکسانی به شما میده که یه تفاوت خیلی اساسی دارند که در ادامه به اون اشاره میکنیم. هر دو از پنل PLS TFT با رزولوشن 1080 استفاده میکنن که جزئیات مناسبی نمایش میده ولی خیلی روشن نیست و زاویه دید خوبی نداره و ترکیب رنگ ها مثل گوشی های میان رده خیلی جذاب نیست که برای این بازه قیمتی عادیه. روشنایی بیشینه هر دو تا حدود 450 نیت میتونه زیاد بشه که خیلی برای محیط بیرون و زیر نور آفتاب مناسب نیست و میتونه در استفاده از گوشی شما رو اذیت کنه. البته این مشکل در گوشی A23 به خاطر نداشتن سنسور مجاورت کمی بیشتر اذیت میکنه، چون برای تشخیص مقدار نور از دوربین سلفی استفاده میکنه که باعث میشه بعضی وقتا مقدار نور رو درست تشخیص نده و روشنایی یهو خیلی کم یا زیاد بشه، البته این مشکل در گوشی A14 به خاطر استفاده از سنسور مجاورت دیده نمیشه.

تنها تفاوت بزرگ این دو گوشی نرخ به روز رسانی 90 هرتزی گوشی A23 است که باعث میشه تجربه روون تری موقع کار با گوشی داشته باشید، آداپتیو بودن این نرخ هم باعث میشه خیلی باتری مصرف نکنه که حتی در بعضی گوشی های گرون قیمت تر این قابلیت دیده نمیشه.

در مجموع از لحاظ کیفیت و جزئیات خیلی تفاوت خاصی بین دو گوشی نیست اما داشتن نرخ به روز رسانی 90 هرتزی برای گوشی A23 یه مزیت خوب به نسبت رقیبش به حساب میاد و باعث میشه در این بخش برتری رو به دست بیاره.

 

مقایسه باتری سامسونگ A23 و Samsung A14

تقریبا در اکثر گوشی های هوشمند باتری 5000 میلی آمپری استفاده میشه و تفاوت در مقدار شارژدهی بستگی زیادی به بهینه بودن پردازنده و مصرف نمایشگر داره و چون هر دو این گوشی ها خیلی صفحه نمایش پر مصرفی ندارند و قدرت پردازشی هم زیاد نیست، شارژدهی هر دو خوبه و میتونن به راحتی در استفاده معمولی یک روز به شما شارژدهی کنن البته گوشی A23 به خاطر داشتن پردازنده 6 نانومتری یه مقداری مصرف انرژی بهینه تری داره و میتونه در حدود یکی دو ساعتی بیشتر به شما شارژ بده.

گوشی A14 به رسم پرچمدارها و میان رده های سامسونگ هیچ آداپتور شارژی در بساط نداره ولی از آداپتور 15 واتی پشتیبانی میکنه که میتونه توی نیم ساعت حدود 27 تا 30 درصد باتری رو شارژ کنه و شارژ کاملش حدود 2 ساعت و 20 دقیقه زمان میبره.

گوشی A23 از آداپتور 25 واتی پشتیبانی میکنه ولی توی جعبه یه آداپتور 15 واتی قرار داره که میتونه توی نیم ساعت حدود 32 درصد باتری رو شارژ کنه و فول شارژ شدنش حدود 1 ساعت و 45 دقیقه زمان میبره.

گوشی A23 به خاطر شارژدهی نسبتا بهتر و سرعت شارژ بالاتر و قرار داشتن یه آداپتور داخل جعبه در کل عملکرد بهتری در این بخش از خودش نشون میده و اگه خیلی با گوشی کار میکنید و بخش باتری براتون اهمیت زیادی داره حتما اولویت خرید رو روی گوشی A23 بذارید.

 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A23 با A14

گوشی A23 از چهار تا سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 تا 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق بخش استفاده میکنه. سنسور اصلی در نور مناسب عکس های خوبی میگیره، جزئیات قابل قبولی در عکس ها دیده میشه و رنگ ها خوبن اما یه مقداری دستکاری شده به نظر میرسن و از واقعیت روشن تر و زنده تر به نظر میرسن. عکاسی پرتره هم خطای کمی داره و اکسپوژر مناسبی داره. دوربین اولترا واید به نسبت لنز اصلی جزئیات کمتری داره و کمی نویز پیدا میکنه اما کنتراست و رنگ شبیه دوربین اصلی داره. دوربین ماکرو کاملا فانتزیه و دیتیل خاصی نداره و خیلی نمیتونید با اون عکس های جالبی بگیرید. عکاسی در شب به نسبت نویز زیادی داره که با فعال کردن حالت نایت مود این مشکل کمی برطرف میشه اما جزئیات و دیتیل عکس ها کم میشه و زمان پردازش اونها بیشتر میشه.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دیتیل و شارپنس مناسبی داره و مثل لنز اصلی رنگ های اغراق شده و مصنوعی به نظر میرسن. فیلمبرداری دوربین اصلی و سلفی هر دو گوشی با رزولوشن 1080 و 30 فریم انجام میشه. کیفیت فیلم ها مناسبه و شارپنس و رنگ خوبی دارن. یه برتری این گوشی به نسبت رقیبش استفاده از لرزشگیر اپتیکاله که باعث میشه بتونید در حرکت فیلم های با ثبات و زیبایی ثبت کنید.

گوشی A14 از سه تا سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه که تقریبا با گوشی A23 یکسانه و فقط لنز تشخیص عمق که خیلی استفاده زیادی هم نداره حذف شده. عکس های لنز اصلی کیفیت مناسب و قابل قبولی دارن، دینامیک رنج و شارپنس عکس ها مناسبه اما دیتیل و جزئیات خیلی زیاد نیست ولی با توجه به قیمت مناسبه. عکس های اولترا واید از لحاظ جزئیات و شارپنس نسبت به لنز اصلی افت دارن ولی رنگ عکس ها مثل لنز اصلی جذاب و اغراق شده نیست. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و نباید انتظار زیادی ازش داشته باشید. دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی جزئیات و دیتیل مناسبی داره و رنگ های نزدیک به واقعیت به شما میده و نویز به نسبت کمی داره.

در مجموع کیفیت بخش عکاسی هر دو گوشی تقریبا به هم نزدیکه ولی اگه فیلمبرداری برای شما اهمیت بیشتری داره گوشی A23 با داشتن لرزشگیر اپتیکال به نسبت گزینه بهتری به حساب میاد ولی دوربین سلفی گوشی A14 نسبتا عملکرد بهتری داره و باید ببینید کدوم مورد برای شما اهمیت بیشتری داره ولی در کل خیلی تفاوت فاحش و زیادی با همدیگه ندارند و هر دو به نسبت قیمت خروجی مناسبی به شما میدن.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ A23 با A14

گوشی سامسونگ A23 از تراشه اسنپدراگون 680 با ساختار 6 نانومتری در کنار 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی و 4/6/8 گیگ رم استفاده میکنه که امکان اضافه کردن فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه مجزا رو هم دارید. در استفاده معمولی و روزانه بعضی وقت ها یه لگی میزنه مخصوصا موقع مولتی تسک کردن البته به نسبت گوشی a14 پردازنده سریع تری داره و لگ و باگ کمتر اذیت میکنه ولی باز دیده میشه و نباید انتظار یه تجربه روون و بدون مشکل رو داشته باشید.

اگه اهل بازی با گوشی باشید تجربه بدی بهتون نمیده و میتونه اکثر بازی های روز رو اجرا کنه. در بازی هایی مثل کالاف و Pubg با جزئیات پایین میتونید فریم مناسبی بگیرید اما اگه مقداری بازی شلوغ بشه یا موقع لود کردن یه مقداری لگ میزنه. اگه گرافیک رو بالاتر ببرید افت فریم زیادی پیدا میکنه و تجربه بدی به شما میده. بعد حدود دو سه دست بازی کردن گوشی شروع به داغ شدن میکنه، مخصوصا بغل دوربین و گوشی شروع به کاهش قدرت پردازشی میکنه و خیلی مناسب تجربه طولانی مدت نیست.

گوشی A14 از تراشه 12 نانومتری مدیاتک هلیو G80 استفاده میکنه که توی سه نسخه با 4/6 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه و مثل گوشی a23 از اسلات رم در کنار دو سیم استفاده میکنه و میتونید به راحتی فضای ذخیره سازی رو ارتقا بدید. در استفاده معمولی عملکرد مناسبه ولی در مولتی تسک کردن خیلی اذیت میکنه و بیشتر برای استفاده سبک استفاده شده و ضعیف تر بودن پردازنده به نسبت گوشی A23 کاملا مشخصه، میتونید سراغ بازی کردن با گوشی برید اما حتی با گرافیک پایین لگ و باگ داریم و فریم خیلی ثابت نیست و خیلی مناسب بازی کردن نیست.

در کل گوشی a23 با پردازنده قوی تر و بهینه تر از لحاظ مصرف انرژی چه در استفاده معمولی و روزمره و چه در بازی کردن به نسبت عملکرد مناسب تری داره، البته هر دو گوشی مناسب بازی نیستند و خیلی نباید روشون حساب کنید.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ A14 4G با A23

گوشی A14 به صورت پیش فرض از اندروید 13 و One UI Core 5 استفاده میکنه که به نسبت گوشی A23 که به صورت پیش فرض از اندروید 12 و رابط کابری One UI 4.1 استفاده میکنه یه مقداری سبک تر شده و امکانات کمتری داره تا فشار کمتری به بخش پردازشی وارد بشه. البته گوشی a23 میتونه به اندروید 13 و One UI 5 آپدیت بشه و تقریبا تجربه استفاده هر دو گوشی تقریبا به هم نزدیکه و میتونید از امکانات شخصی سازی متنوع سازی سامسونگ استفاده کنید. هر دو گوشی 2 سال آپدیت های جدید اندروید و 4 سال آپدیت های امنیتی رو دریافت میکنن که گوشی A14 به خاطر جدید بودن مدت زمان بیشتری تجربه به روزتری به شما میده و میتونه برای استفاده طولانی مدت گزینه بهتری باشه.

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ a23 و سامسونگ a14

هر دو گوشی اسپیکر مونو با کیفیت و بلندی صدای متوسط دارند و بیس خیلی خوب نیست و توی بلندی بیشینه صدا نویز پیدا میکنه و مقداری نامفهوم میشه. هر دو جک 3.5 میلیمتری صدا دارند و در کل خیلی تفاوت خاصی در این بخش ندارند ولی گوشی A14 به خاطر جدید بودن از بلوتوث نسخه 5.1 استفاده میکنه که میتونه مقداری تجربه پایدارتر و با مصرف انرژی کمتری موقع استفاده از هندزفری بلوتوث به شما بده.

 

بین A23 و A14 سامسونگ کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

در کل فهمیدیم که گوشی A23 در اکثر بخش ها به جز طراحی از گوشی a14 عملکرد بهتری داره و میتونه انتخاب مناسب تری باشه. البته توی بخش دوربین عملکرد دو گوشی نزدیکه ولی a23 به خاطر لرزشگیر اپتیکال برای فیلمبرداری مناسب تره و به لطف داشتن یه پردازنده قوی تر و کم مصرف تر هم شارژدهی بهتری داره و هم در کنار رفرش ریت 90 هرتزی تجربه روون تری موقع استفاده از گوشی به شما میده. اما نکته ای که وجود داره در گوشی های میان رده اقتصادی، اختلاف قیمت بیشتر از یه میلیون فاکتور خیلی مهمی در خرید گوشی محسوب میشه پس اگه خیلی نمیخواین هزینه کنید و اختلاف قیمت این دو گوشی زمان خرید شما نسبتا زیاده، همون خرید A14 سامسونگ هم کار رو در میاره. اما اگه اختلاف قیمت دو گوشی زیاد نباشه یا حاضر باشید برای گوشی بهتر، بیشتر هزینه کنید میتونید برید سراغ خرید a23 سامسونگ.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 12 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 53
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

عالی 👌

۰۲ تیر ۱۴۰۲
tahamousavi

خلاصه مطلب:
a23 از هرنظر بهتر از a14 هست (به جز پردازنده و رابط کاربری و بلوتوث)

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
Madi11

ضعیف

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

عالی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
Arsalan.CR7

واقعا عالی ، ممنون مهدی ♥️

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
Amin9

گوشی های سامسونگ با اینکه گوشی هایی بودن ک کمتر باگ میگرفتن ولی این پنل tftخیلی اذیت میکرد خداوکیلی روز به روز گوشی ها دارن بهتر میشن ولی هنوز سامسونگ از این پنل استفاده میکنه😐

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
ALI ZAREI

عالی بود مرسی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
A.L.I

هیج کدوم

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲